تکنولوژی

چگونه ترتیب شبکه های وای-فایی که ویندوز به آن متصل می شود را تغییر دهیم؟

دیجیاتو

آخرین کلمات کلیدی جستجو شده

  • بوک مارک
  • BYD
  • بهترین بازی ها
  • کیا اسپورتیج
  • رمزینکس
  • جلسات
  • بیشترین کلمات کلیدی جستجو شده

  • apple8
  • بلومبرگ
  • اپل
  • اینستاگرام
  • ویندوز
  • آیفون
  • موبایل
  • هوآوی
  • متاورس
  • فولد
  • s
  • مین
  • ترسناک
  • oneplus
  • تست
  • OpenAI
  • گوگل
  • تیم کوک
  • داغ ترین های امروز

    جعبه ابزار: بهترین نرم افزارهای شبیه ساز اندروید در سال 2022

    نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | 7 ساعت قبل

    ممنوعیت استفاده از تیک تاک در گوشی ها و دستگاه های کارمندان فدرال آمریکا توسط سنا تصویب شد

    نوشته شده توسط جواد تاجی | 13 ساعت قبل

    گوشی های موبایل تا 2024 احتمالاً به صورت مستقیم به اینترنت ماهواره ای استارلینک متصل می شوند

    نوشته شده توسط جواد تاجی | 14 ساعت قبل

    اوپو از گوشی های تاشو پرچمدار فایند N2 و فایند N2 فلیپ رونمایی کرد

    نوشته شده توسط جواد تاجی | 12 ساعت قبل

    اگه داخل خانه یا محل کار یه چاپگر یا به قول خودمون پرینتر باشه همیشه یه سوال واسمون پیش میاد که اون چاپگر به سیستم ما وصل نیست و به سیستم دیگه ای متصل هست، چطور پرینتر را در شبکه به اشتراک بگذاریم و کاری کنیم که ما هم بتونیم پرینت بگیریم؟ داخل این مقاله میخواهیم به مبحث اشتراک گذاری پرینترها در شبکه بپردازیم و یادتون بدیم چجوری اشتراک گذاری چاپگر در ویندوز 10 را انجام بدیم. در این مقاله از میزبان فا مگ روش اشتراک گذاری چاپگر در ویندوز 10 و به اشتراک گذاری چاپگر در شبکه وایرلس یا حتی بین دوتا کامپیوتر رو بهتون آموزش میدیم. 🙂

    نحوه به اشتراک گذاشتن چاپگر در شبکه

    امروزه اکثر پرینترها دارای وای فای می باشند و با اتصال آن ها به وای فای می توان پرینتر را به اشتراک گذاشت ولی در صورتی که نتوانستید پرینتر را به وای فای متصل کنید اولین نکته ای که در این روش از اشتراک گذاری پرینتر باید در نظر بگیرید، کانفیگ کردن یا نصب پریتنر روی سیستم است. برای به اشتراک گذاشتن یک پرینتر در شبکه باید تنظیماتی در کامپیوتر متصل به پرینتر و تنظیماتی در سایر کامپیوترهایی که قصد دارند از پرینتر استفاده کنند اعمال کنید.

  • تنظیمات اشتراک گذاری چاپگر در ویندوز
  • نصب پرینترهای تحت شبکه در ویندوز
  • به اشتراک گذاری چاپگر در شبکه وایرلس
  • نکته مهم:جهت به اشتراک گذاری چاپگر در شبکه و این که اتصال بین سیستم ها برقرار شود باید Network Profile را در همه سیستم ها بر روی Private  بگذارید. برای اینکار به آدرس Windows Setting>Network & Internet>Change Connection Properties مراجعه کرده و Network Profile را بر روی حالت Private تنظیم کنید.

    تنظیمات اشتراک گذاری چاپگر در ویندوز

    در ابتدا شما باید قابلیت اشتراک گذاری پرینتر در شبکه را فعال کنید به اینکار اصطلاحا share کردن چاپگر در ویندوز گفته میشه. مراحل زیر را دنبال کنید:

    1. جهت به اشتراک گذاری چاپگر در شبکه به کنترل پنل ویندوز بروید.
    2. به قسمت Network and Sharing Center مراجعه کنید.
    3. گزینه Change Advance Sharing Setting را بزنید.
    4. در قسمت File and Printer Sharing گزینه turn on file and printer sharing را رانتخاب کنید.

    اشتراک گذاری چاپگر در ویندوز 10
    در ادامه برای به اشتراک گذاری چاپگر در شبکه باید تنظیمات پرینتر را هم تغییر دهید برای اینکار باید:

    1. به قسمت Devices and printers بروید.
    2. روی پرینتر مورد نظر کلیک راست کرده Printer Properties را انتخاب کنید.
    3. در تب Sharing گزینه Share this printer را فعال کنید.
    4. در قسمت Share Name یک نام برای پینتری که در شبکه به اشتراک می گذارید انتخاب کنید.
    5. گزینه Render printer jobs on client computers را فعال کنید.
    6. حالا بر روی گزینه Additional Drivers کلیک کنید.
    7. در پنجره باز شده درایورهای لازم را برای پردازنده های 32 و 64 بیتی جهت نصب را انتخاب می کنیم.

    اشتراک گذاری چاپگر بین دو کامپیوتر
    اکنون تنظیمات ابتدایی برای اشتراک گذاری چاپگر در ویندوز 10 و 8 یا 7 اعمال شده. این تنظیمات مربوط به کامپیوتر میزبان بود. در کامپیوتر های دیگر از طریق سیم یا وای فای این سیستم ها به یکدیگر متصل می شوند سپس می توان به اشتراک گذاری پرینترها درون شبکه بپردازید و تمامی کامپیوترها را به پرینتر متصل کنید.

    نصب پرینترهای تحت شبکه در ویندوز

    برای متصل شدن به پرینتری که به کامپیوتر اصلی وصل کردیم کافیست در سایر کامپیوترهای شبکه، گزینه turn on file and printer sharing را همانطور که بالا گفتیم روشن کنید سپس بعد از انجام توضیحات بالا، در کنترل پنل کامپیوتر به قسمت Printers and Scanners بروید و آن چاپگر را در قسمت پرینتر ها پیدا کنید. اگر پرینتر شما در قسمت پرینتر ها نبود add a printer or scanner را بزنید. بدین ترتیب پرینتر  شما به صورت خودکار به پرینتر متصل می شود. به همین راحتی چاپگر در ویندوز به اشتراک گذاشته شد.
    اشتراک گذاری چاپگردر شبکه

    به اشتراک گذاری چاپگر در شبکه وایرلس

    روش دیگری برای اشتراک گذاری پرینتر در ویندوز 10 وجود دارد که می توان از Hub استفاده کرد. این روش برای پرینتر هایی که وای فای ندارند استفاده می شود. می توانید آن ها را به Hub وصل کنید و سپس آن را به وای فای متصل کنید و در نهایت ویندوز به صورت خودکار پرینتر را شناسایی می کند. در صورت متصل نشدن پرینتر به شبکه در کنترل پنل ویندوز، توسط گزینه Add printer به اشتراک گذاری پرینتر در شبکه وایرلس بپردازید. به این شیوه خیلی راحت می توان از طریق وای فای کامپیوتر پرینت گرفت!
    خوب امیدوارم با این مقاله نحوه اشتراک گذاری چاپگر در شبکه را یاد گرفته باشید. به سادگی می توان نسبت به اشتراک گذاری پرینترها در شبکه LAN یا به اشتراک گذاری چاپگر در شبکه وایرلس بپردازید یا حتی چاپگر را بین دو کامپیوتر اشتراک کنید و از آن بهره ببرید. به این ترتیب نیازی نیست که هر سیستم منابع جداگانه داشته باشه و از تمام تجهیزات بین چندین کامپیوتر استفاده میشه.

    برای دسترسی و استفاده از اینترنت نیاز به تهیه اشتراک اینترنت از شرکت های ارائه دهنده اینترنت(ISP ها) و استفاده از یک مودم روتر داریم. امروزه به جهت افزایش گوشی های هوشمند استفاده از مودم های بی سیم(WI-FI) طرفداران خاص خود را نداشته و همه افراد مایل به استفاده از مودم های وای فای هستند که امکان اتصال به صورت بی سیم را نیز داشته باشند. حال برای استفاده از این مودم ها لازم است که ابتدا آنها را کانفیگ کنیم. هر یک از مودم های روتر که توسط شرکت های سخت افزاری ارائه شده اند برای کانفیگ مودم مراحل یکسانی را دارند و تها تفاوت آنها در رابط کاربری و ظاهر مراحل نصب مودم است.
    در این آموزش قصد داریم شما را با نحوه نصب و کانفیگ انواع مودم ها آشنا کنیم. هر یک از مودم های D-link، TP-link، Asus و… دارای یک رابط کاربری و ظاهر مختص خود هستند که در این مقاله به آموزش تصویری کانفیگ مودم برای تمامی مدل های پر طرفدار در بازار ایران می پردازیم.

    آموزش تصویری کانفیگ مودم

    قبل از اینکه به نحوه کانفیگ مودم ADSL بپردازیم ابتدا باید با پیش نیازهایی که باید برای راه اندازی مودم طی کنید بپردازیم. همانطور که در بالا نیز اشاره شد، برای استفاده از اینترنت نیاز به یک اشتراک اینترنتی از شرکت ارائه دهنده اینترنت دارید. می توانید از هر یک از شرکت های مخابرات، پارس آنلاین، آسیاتک، شاتل و… بر اساس قیمت و حجمی که ارائه می دهند یکی از بهترین اشتراک اینترنت مناسب خود را خریداری کنید.
    بعد از خرید اشتراک یک نام کاربری و رمز عبور در اختیار شما قرار داده می شود که در طی مراحل کانفیگ هر یک از مودم ها باید از این نام کاربری و رمز عبور اینترنت استفاده کنید. وقتی یک مودم را خریداری می کنید، امکان اتصال به اینترنت تا زمانی که مراحل کانفیگ را طی نکرده باشید فراهم نخواهد بود.

    آموزش کانفیگ مودم TP link

    مودم های tp link یکی از پر استفاده ترین مودم هایی هستند که بیشتر کاربران اینترنت که به دنبال مودم ارزان قیمت هستند از برخی مدل های این مودم استفاده می کنند. این مودم برای کانفیگ از دو رابط کاربری نارنجی و آبی استفاده می کنند که هر یک از مدل های تولید شده توسط این شرکت از یکی از این رابط های کاربری استفاده می کنند. رابط کاربری نارنجی نسبت به رابط کاربری آبی از استفاده بیشتری برخوردار است و در بیشتر مدل های تولید شده این مدل استفاده شده است.

    آموزش کانفیگ مودم tp link نارنجی

    مودم مورد استفاده در این آموزش که از رابط کاربری نارنجی پشتیبانی می کند TD-W8961N است که می توانید برای تنظیم مودم tp-link td-w8961n از آن استفاده کنید. البته کانفیگ مودم در همه مدل ها که از رابط کاربری نارنجی استفاده می کنند یکسان است.

    مرحله اول: ریست کردن مودم

    ابتدا دکمه reset که در پشت مودم قرار دارد را به مدت 15 ثانیه نگه داشته و رها کنید تا تنظیمات مودم ریست شود. در این صورت مودم خاموش شده و از نو روشن خواهد شد. بعد از روشن شدن نام شبکه وای فای مودم تغییر خواهد یافت که برای کانفیگ کردن آن باید به نام جدید متصل شوید. در مودم های tp link در اتصال اولیه نیاز به رمز دارید، یک رمز پیش فرض برای هر مودم وجود دارد که در زیر مودم مشابه تصویر زیر می توانید آن را پیدا کنید. در صورتی که برای اتصال به شبکه وای فای از شما رمز عبور درخواست شد باید از این رمز استفاده کنید.
    آموزش تصویری تنظیمات مودم ، کانفیگ مودم دی لینک و کانفیگ مودم tp link

    مرحله دوم: ورود به Gateway مودم

    بعد از اینکه اتصال به مودم انجام شد باید به آدرس Gateway مودم مراجعه کنید. برای این کار باید از مرورگر اینترنت خود استفاده کنید. مرورگر را باز کرده و مشابه تصویر زیر به آدرس 192.168.1.1 یا 192.168.0.1 مراجعه کنید. این آدرس ها معمولا در تمامی مودم ها یکسان است و اگر مودمی از آدرس دیگر استفاده کرده باشد نیز می توانید با استفاده از دفترچه راهنما آدرس آن را پیدا کنید.
    آموزش تصویری تنظیمات مودم ، کانفیگ مودم دی لینک و کانفیگ مودم tp link
    بعد از ورود به این صفحه فرم ورود مشابه تصویر به شما نمایش داده می شود که باید با استفاده از نام کاربری و رمز admin وارد تنظیمات مودم شوید. در هر دو فیلد Username و Password عبارت admin را با حروف کوچک وارد کرده و روی دکمه Login کلیک کنید.

    مرحله سوم: شروع کانفیگ

    بعد از اینکه نام کاربری و رمز عبور را به درستی وارد کردید به صفحه Quick Start کانفیگ مودم تی پی لینک هدایت خواهید شد که در این مرحله باید روی دکمه Next کلیک کنید تا به مرحله بعد بروید.
    آموزش تصویری تنظیمات مودم ، کانفیگ مودم دی لینک و کانفیگ مودم tp link

    مرحله چهارم: انتخاب منطقه زمانی

    در این مرحله باید کشوری که در آن هستید را برای انتخاب منطقه زمانی مشخص کنید. ما که در ایران قرار داریم باید این فیلد را روی گزینه GMT+03:30 Tehran انتخاب کنیم. سپس روی دکمه Next کلیک کنید تا به مرحله بعد هدایت شوید.
    آموزش تصویری تنظیمات مودم ، کانفیگ مودم دی لینک و کانفیگ مودم tp link

    مرحله پنجم: تنظیمات اینترنتی

    در این مرحله باید تنظیمات اشتراک اینترنتی خود را وارد کنید که شامل کشور، شرکت ارائه دهنده اینترنت، نوع اتصال، نام کاربری اشتراک اینترنت، رمز اشتراک اینترنت، VPI، CPI و نوع ارتباط با ISP را مشابه تصویر زیر وارد کنید.
    آموزش تصویری تنظیمات مودم ، کانفیگ مودم دی لینک و کانفیگ مودم tp link
    Country: از این گزینه کشور خود را انتخاب کنید.
    ISP: از این گزینه باید شرکت اینترنتی که از آن اشتراک خود را خریداری کرده اید را انتخاب کنید. بعد از انتخاب کشور لیست شرکت های ISP نمایش داده می شوند که در این تصویر شرکت مخابرات است که روی Iran Telecom قرار دارد.
    ISP Connection Type: این گزینه مربوط به نوع کانکشن ISP است که باید گزینه PPPoE/PPPoA را انتخاب کنید.
    Username: این فیلد مربوط به نام کاربری است که شرکت ارائه دهنده اینترنت در هنگام خرید اشتراک اینترنت به شما ارائه می دهد.
    Password: این گزینه هم مربوط به رمز اشتراک اینترنت است که در هنگام خرید اشتراک اینترنت به شما ارائه می شود.
    VPI و VCI: این دو فیلد هم در تمامی شرکت هایی که در ایران اینترنت ارائه می دهند یکسان است و باید مشابه تصویر به ترتیب از اعداد 0 و 35 در آنها استفاده کنید.
    Connection Type: این گزینه هم مربوط به نوع ارتباط با شرکت ISP است که باید این گزینه را هم روی حالت PPPoE LLC انتخاب کنید.
    حال روی دکمه Next کلیک کنید تا به مرحله بعد بروید.

    مرحله ششم: تنظیمات شبکه وای فای

    در این مرحله می توانید انتخاب کنید که مایل به استفاده از شبکه wifi هستید یا خیر. در صورتی که Access Point را روی حالت Activated انتخاب کنید امکان استفاده از وای فای را در مودم دارید، در غیر این صورت از این مرحله عبور خواهید کرد و صرفا امکان اتصال سیمی از طریق کابل اترنت را برای اتصال به اینترنت خواهید داشت. حال اگر این گزینه روی فعال شده باشد تنظیمات به شکل زیر خواهند بود.

    SSID: در این فیلد نام دلخواه خود را برای شبکه وای فای به انگلیسی وارد کنید. این نام همان نامی است که هنگام اتصال به اینترنت در لیست شبکه های وای فای گوشی یا لپ تاپ نمایش داده می شود.
    Broadcast SSID: این گزینه مربوط به فعال یا غیرفعال کردن حالت پنهان کردن شبکه وای فای است که نیازی به تغییر آن ندارید.
    Authentication Type: این گزینه مربوط به الگوریتم امنیتی مودم است که حتما سعی کنید آن را روی حالت های WPA-PSK/WPA2-PSK یا WPA2-PSK قرار دهید.
    Encryption: این گزینه هم برای روش رمزنگاری است که آن را می توانید روی حالت TKIP/AES قرار دهید که بهترین نوع آن است.
    Pre-Shared Key: این گزینه هم مربوط به رمز شبکه وای فای است که هنگام اتصال به مودم وای فای درخواست می شود.

    حال روی دکمه Next کلیک کنید تا به مرحله بعد هدایت شوید.

    مرحله نهایی: ذخیره تنظیمات

    در این مرحله تنظیمات مودم tp link به اتمام رسیده و مودم کانفیگ می شود که کافی است مشابه تصویر روی دکمه Save کلیک کنید تا تنظیمات ذخیره شده و از شبکه وای فای پیش فرض خارج شوید.

    بعد از کلیک روی دکمه Save اتصال به شبکه وای فای شما قطع شده و شبکه وای فای جدید که در مرحله ششم نام آن را در فیلد SSID وارد کردید در لیست شبکه های وای فای گوشی یا لپ تاپ نمایش داده می شود. در این مرحله کافی است روی شبکه وای فای کلیک کرده و رمزی که در مرحله هفتم در فیلد Pre-Shared Key انتخاب کردید را وارد کنید تا به مودم متصل شوید.

    آموزش کانفیگ مودم tp link آبی

    مودم مورد استفاده در این آموزش که از رابط کاربری آبی پشتیبانی می کند TD-W8960N است که می توانید برای تنظیم مودم tp-link td-w8969n از آن استفاده کنید. البته کانفیگ مودم در همه مدل ها که از رابط کاربری آبی استفاده می کنند یکسان است.

    مرحله اول: ریست کردن مودم

    ابتدا مشابه مدل های نارنجی دکمه reset که در پشت مودم قرار دارد را به مدت 15 ثانیه نگه داشته و رها کنید تا تنظیمات مودم ریست شود. در این صورت مودم خاموش شده و از نو روشن خواهد شد. بعد از روشن شدن نام شبکه وای فای مودم تغییر خواهد یافت که برای کانفیگ کردن آن باید به نام جدید متصل شوید. در مودم های tp link در اتصال اولیه نیاز به رمز دارید، یک رمز پیش فرض برای هر مودم وجود دارد که در زیر مودم می توانید آن را پیدا کنید. در صورتی که برای اتصال به شبکه وای فای از شما رمز عبور درخواست شد باید از این رمز استفاده کنید.

    مرحله دوم: ورود به Gateway مودم

    بعد از اینکه اتصال به مودم انجام شد باید به آدرس Gateway مودم مراجعه کنید. برای این کار باید از مرورگر اینترنت خود استفاده کنید. مرورگر را باز کرده و مشابه تصویر زیر به آدرس 192.168.1.1 یا 192.168.0.1 مراجعه کنید. این آدرس ها معمولا در تمامی مودم ها یکسان است و اگر مودمی از آدرس دیگر استفاده کرده باشد نیز می توانید با استفاده از دفترچه راهنما آدرس آن را پیدا کنید.

    بعد از ورود به این صفحه فرم ورود مشابه تصویر به شما نمایش داده می شود که باید با استفاده از نام کاربری و رمز admin وارد تنظیمات مودم شوید. در هر دو فیلد Username و Password عبارت admin را با حروف کوچک وارد کرده و روی دکمه Login کلیک کنید.

    مرحله سوم: شروع کانفیگ

    بعد از اینکه نام کاربری و رمز عبور را به درستی وارد کردید به از طریق منوی سمت چپ روی گزینه Quick Setup برای کانفیگ مودم تی پی لینک کلیک کنید تا صفحه زیر نمایش داده شده و در این مرحله روی دکمه Next کلیک کنید.

    مرحله چهارم: انتخاب منطقه زمانی و نوع اتصال

    در این مرحله باید کشوری که در آن هستید را برای انتخاب منطقه زمانی مشخص کنید. ما که در ایران قرار داریم باید این فیلد را روی گزینه GMT+03:30 Tehran انتخاب کنیم. سپس روی دکمه Next کلیک کنید تا به مرحله بعد هدایت شوید. بعد از انتخاب موقعیت زمانی روی NEXT کلیک کنید تا در مرحله بعد نوع اتصال خود را که به صورت اینترنت خطی روی تلفن ثابت است را مشابه تصویر زیر روی حالت ADSL WAN انتخاب کنید.

    مرحله پنجم: تنظیمات اینترنتی

    در این مرحله باید تنظیمات اشتراک اینترنتی خود را وارد کنید که شامل کشور، شرکت ارائه دهنده اینترنت، نوع اتصال، نام کاربری اشتراک اینترنت، رمز اشتراک اینترنت، VPI، CPI و نوع ارتباط با ISP را مشابه تصویر زیر وارد کنید.

    Country: از این گزینه کشور خود را انتخاب کنید.
    ISP: از این گزینه باید شرکت اینترنتی که از آن اشتراک خود را خریداری کرده اید را انتخاب کنید. بعد از انتخاب کشور لیست شرکت های ISP نمایش داده می شوند.
    VPI و VCI: این دو فیلد هم در تمامی شرکت هایی که در ایران اینترنت ارائه می دهند یکسان است و باید مشابه تصویر به ترتیب از اعداد 0 و 35 در آنها استفاده کنید.
    WAN Link Type: این گزینه مربوط به نوع کانکشن ISP است که باید گزینه PPPoE را انتخاب کنید.
    PPP Username: این فیلد مربوط به نام کاربری است که شرکت ارائه دهنده اینترنت در هنگام خرید اشتراک اینترنت به شما ارائه می دهد.
    PPP Password: این گزینه هم مربوط به رمز اشتراک اینترنت است که در هنگام خرید اشتراک اینترنت به شما ارائه می شود.
    حال سایر گزینه ها را بدون اینکه تغییر دهید روی دکمه Next کلیک کنید تا به مرحله بعد بروید.

    مرحله ششم: تنظیمات شبکه وای فای

    در این مرحله می توانید انتخاب کنید که مایل به استفاده از شبکه wifi هستید یا خیر. در صورتی که تیک گزینه Enable Wireless را فعال کنید امکان استفاده از وای فای را در مودم دارید، در غیر این صورت از این مرحله عبور خواهید کرد و صرفا امکان اتصال سیمی از طریق کابل اترنت را برای اتصال به اینترنت خواهید داشت. حال اگر این گزینه روی فعال شده باشد تنظیمات به شکل زیر خواهند بود.

    Wireless Network Name: در این فیلد نام دلخواه خود را برای شبکه وای فای به انگلیسی وارد کنید. این نام همان نامی است که هنگام اتصال به اینترنت در لیست شبکه های وای فای گوشی یا لپ تاپ نمایش داده می شود.
    Network Authentication: این گزینه مربوط به الگوریتم امنیتی مودم است که حتما سعی کنید آن را روی حالت WPA2-Personal قرار دهید.
    Wireless Network Key: این گزینه هم مربوط به رمز شبکه وای فای است که هنگام اتصال به مودم وای فای درخواست می شود.

    حال روی دکمه Next کلیک کنید تا به مرحله بعد هدایت شوید.

    مرحله نهایی: ذخیره تنظیمات

    در این مرحله تنظیمات مودم tp link به اتمام رسیده و مودم کانفیگ می شود که کافی است مشابه تصویر روی دکمه Confirm کلیک کنید تا تنظیمات ذخیره شده و از شبکه وای فای پیش فرض خارج شوید.

    بعد از کلیک روی دکمه Confirm اتصال به شبکه وای فای شما قطع شده و شبکه وای فای جدید که در مرحله ششم نام آن را در فیلد Wireless Network Name وارد کردید در لیست شبکه های وای فای گوشی یا لپ تاپ نمایش داده می شود. در این مرحله کافی است روی شبکه وای فای کلیک کرده و رمزی که در مرحله ششم در فیلد Wireless Network Key انتخاب کردید را وارد کنید تا به مودم متصل شوید.

    آموزش کانفیگ مودم دی لینک

    مودم های دی لینک نیز یکی از پر استفاده ترین مودم هایی هستند که بیشتر کاربران اینترنت که به دنبال مودم با کیفیت و ارزان هستند از برخی مدل های این مودم استفاده می کنند. این مودم بر خلاف مودم های tp link برای کانفیگ از یک رابط کاربری مشترک استفاده می کنند. مودم مورد استفاده در این آموزش که از رابط کاربری نارنجی پشتیبانی می کند DSL-2740U است که می توانید برای کانفیگ مودم dsl-2740u از آن استفاده کنید. البته کانفیگ مودم در همه مدل های دی لینک یکسان است.

    مرحله اول: ریست کردن مودم

    ابتدا دکمه reset که در زیر مودم قرار دارد را با استفاده از یک جسم تیز مانند سوزن به مدت 15 ثانیه نگه داشته و رها کنید تا تنظیمات مودم ریست شود. در این صورت مودم خاموش شده و از نو روشن خواهد شد. بعد از روشن شدن نام شبکه وای فای مودم به D-Link تغییر خواهد یافت که برای کانفیگ کردن آن باید به این شبکه وای فای متصل شوید.

    مرحله دوم: ورود به Gateway مودم

    بعد از اینکه اتصال به مودم انجام شد باید به آدرس Gateway مودم مراجعه کنید. برای این کار باید از مرورگر اینترنت خود استفاده کنید. مرورگر را باز کرده و مشابه تصویر زیر به آدرس 192.168.1.1 مراجعه کنید. این آدرس ها معمولا در تمامی مودم ها یکسان است و اگر مودمی از آدرس دیگر استفاده کرده باشد نیز می توانید با استفاده از دفترچه راهنما آدرس آن را پیدا کنید.

    بعد از ورود به این صفحه فرم ورود مشابه تصویر به شما نمایش داده می شود که باید با استفاده از نام کاربری و رمز admin وارد تنظیمات مودم شوید. در هر دو فیلد Username و Password عبارت admin را با حروف کوچک وارد کرده و روی دکمه Login کلیک کنید.

    مرحله سوم: شروع کانفیگ

    بعد از اینکه نام کاربری و رمز عبور را به درستی وارد کردید به صفحه کانفیگ مودم دی لینک لینک هدایت خواهید شد که در این مرحله باید روی دکمه Setup Wizard کلیک کنید تا به مرحله بعد بروید.

    در مرحله بعد صفحه زیر نمایش داده می شود که توضیحاتی را در مورد مراحل کانفیگ مودم D-link ارائه می کند و در این مرحله نیز باید روی دکمه Next کلیک کنید.

    مرحله چهارم: تغییر رمز ورود مودم دی لینک

    در این مرحله از شما خواسته میشود تا به منظور افزایش امنیت بیشتر مودم، رمز پیش فرض را تغییر دهید.

    در صورتی که مایل به تغییر رمز پیش فرض مودم هستید ابتدا رمز قبلی مودم(admin) را در فیلد Current Password وارد کنید و سپس رمز جدید را در هر دو فیلد New Password و Confirm Password وارد کرده و روی دکمه Next کلیک کنید. اما اگر قصد تغییر رمز ورود به مودم را ندارید، بدون اینکه چیزی در این فیلدها بنویسید روی دکمه Skip کلیک کنید.

    مرحله پنجم: انتخاب منطقه زمانی

    در این مرحله باید کشوری که در آن هستید را برای انتخاب منطقه زمانی مشخص کنید. ما که در ایران قرار داریم باید این فیلد را روی گزینه GMT+03:30 Tehran انتخاب کنیم. سایر گزینه ها را نیز تغییر نداده و روی دکمه Next کلیک کنید تا به مرحله بعد هدایت شوید.

    مرحله ششم: تنظیمات اینترنتی

    در این مرحله باید تنظیمات اشتراک اینترنتی خود را وارد کنید که شامل کشور، شرکت ارائه دهنده اینترنت، نوع اتصال، نام کاربری اشتراک اینترنت، رمز اشتراک اینترنت، VPI، CPI و نوع ارتباط با ISP را مشابه تصویر زیر وارد کنید.

    Country: از این گزینه کشور خود را انتخاب کنید.
    Internet Service Provider: از این گزینه باید شرکت اینترنتی که از آن اشتراک خود را خریداری کرده اید را انتخاب کنید. بعد از انتخاب کشور لیست شرکت های ISP نمایش داده می شوند که در این تصویر شرکت مخابرات است که روی Other قرار دارد.
    Protocol: این گزینه مربوط به نوع کانکشن ISP است که باید گزینه PPPoE را انتخاب کنید.
    Connection Type: این گزینه هم مربوط به نوع ارتباط با شرکت ISP است که باید این گزینه را هم روی حالت LLC انتخاب کنید.
    VPI و VCI: این دو فیلد هم در تمامی شرکت هایی که در ایران اینترنت ارائه می دهند یکسان است و باید مشابه تصویر به ترتیب از اعداد 0 و 35 در آنها استفاده کنید.
    Username: این فیلد مربوط به نام کاربری است که شرکت ارائه دهنده اینترنت در هنگام خرید اشتراک اینترنت به شما ارائه می دهد.
    Password و Confirm Password: این دو گزینه هم مربوط به رمز اشتراک اینترنت است که در هنگام خرید اشتراک اینترنت به شما ارائه می شود و باید در هر دو فیلد آن را وارد کنید.
    حال روی دکمه Next کلیک کنید تا به مرحله بعد بروید.

    مرحله هفتم: تنظیمات شبکه وای فای

    در این مرحله می توانید انتخاب کنید که مایل به استفاده از شبکه wifi هستید یا خیر. در صورتی که تیک گزینه enable your wireless network را فعال کنید امکان استفاده از وای فای را در مودم دارید، که باید نام شبکه وای فای و رمز دلخواه را برای آن انتخاب کنید.

    SSID: در این فیلد نام دلخواه خود را برای شبکه وای فای به انگلیسی وارد کنید. این نام همان نامی است که هنگام اتصال به اینترنت در لیست شبکه های وای فای گوشی یا لپ تاپ نمایش داده می شود.
    Visibility Status: این گزینه مربوط به فعال یا غیرفعال کردن حالت پنهان کردن شبکه وای فای است که نیازی به تغییر آن ندارید.
    Security Level: این گزینه مربوط به الگوریتم امنیتی مودم است که حتما سعی کنید آن را روی حالت WPA2-PSK قرار دهید.
    WPA2 Pre-Shared Key: این گزینه هم مربوط به رمز شبکه وای فای است که هنگام اتصال به مودم وای فای درخواست می شود.

    حال روی دکمه Next کلیک کنید تا به مرحله بعد هدایت شوید.

    مرحله نهایی: ذخیره و اعمال تنظیمات کانفیگ

    در این مرحله کانفیگ مودم دی لینک به اتمام رسیده و مودم کانفیگ می شود. کافی است مشابه تصویر روی دکمه Apply کلیک کنید تا تنظیمات ذخیره شده و از شبکه وای فای پیش فرض خارج شوید.

    بعد از کلیک روی دکمه Apply اتصال به شبکه وای فای شما قطع شده و شبکه وای فای جدید که در مرحله هفتم نام آن را در فیلد SSID وارد کردید در لیست شبکه های وای فای گوشی یا لپ تاپ نمایش داده می شود. در این مرحله کافی است روی شبکه وای فای کلیک کرده و رمزی که در مرحله هفتم در فیلد Pre-Shared Key انتخاب کردید را وارد کنید تا به مودم متصل شوید.

    آموزش کانفیگ مودم ایسوس

    مودم های شرکت ASUS را می توان به عنوان بهترین مودم قابل استفاده در نظر گرفت که کیفیت بالایی دارند، هزینه خرید این مودم ها نسبت به مودم های دی لینک و tp link کمی بالاتر است. برای کانفیگ این مودم نیز باید درست کارهایی که برای کانفیگ مودم های دی لینک و tp link را انجام دادید دنبال کنید. تنها تفاوت در کانفیگ مودم ایسوس نیز همان رابط کاربری است.

    مرحله اول: ریست کردن مودم

    ابتدا دکمه reset مودم را به مدت 15 ثانیه نگه داشته و رها کنید تا تنظیمات مودم ریست شود. در این صورت مودم خاموش شده و از نو روشن خواهد شد. بعد از روشن شدن نام شبکه وای فای مودم به ایسوس تغییر خواهد یافت که برای کانفیگ کردن آن باید به این شبکه وای فای متصل شوید.

    مرحله دوم: ورود به Gateway مودم

    بعد از اینکه اتصال به مودم انجام شد باید به آدرس Gateway مودم مراجعه کنید. برای این کار باید از مرورگر اینترنت خود استفاده کنید. مرورگر را باز کرده و مشابه تصویر زیر به آدرس 192.168.1.1 مراجعه کنید. این آدرس ها معمولا در تمامی مودم ها یکسان است و اگر مودمی از آدرس دیگر استفاده کرده باشد نیز می توانید با استفاده از دفترچه راهنما آدرس آن را پیدا کنید.
    بعد از ورود به این صفحه فرم ورود نمایش داده می شود که باید با استفاده از نام کاربری و رمز admin وارد تنظیمات مودم شوید. در هر دو فیلد Username و Password عبارت admin را با حروف کوچک وارد کرده و روی دکمه Login کلیک کنید.

    مرحله سوم: شروع کانفیگ

    بعد از اینکه نام کاربری و رمز عبور را به درستی وارد کردید به صفحه کانفیگ مودم ایسوس هدایت خواهید شد که در این مرحله باید روی دکمه Quick Internet Setup کلیک کنید تا صفحه ای مشابه تصویر زیر به شما نمایش داده شود. در این مرحله اگر مایل به تغییر رمز بودید کافی است دو فیلد New Password و Confirmed Password را با رمز دلخواه پر کنید. در غیر این صورت صرفا روی دکمه NEXT کلیک کنید.

    مرحله چهارم: انتخاب منطقه زمانی

    در این مرحله باید کشوری که در آن هستید را برای انتخاب منطقه زمانی مشخص کنید. ما که در ایران قرار داریم باید این فیلد را روی گزینه GMT+03:30 Tehran انتخاب کنیم. سایر گزینه ها را نیز تغییر نداده و روی دکمه Next کلیک کنید تا به مرحله بعد هدایت شوید. اما قبل از هر چیزی باید گزینه STATE را روی حالت Disable انتخاب کنید.

    مرحله پنجم: تنظیمات اینترنتی

    در این مرحله باید تنظیمات اشتراک اینترنتی خود را وارد کنید که شامل کشور، شرکت ارائه دهنده اینترنت، نوع اتصال، نام کاربری اشتراک اینترنت، رمز اشتراک اینترنت، VPI، CPI و نوع ارتباط با ISP را مشابه تصویر زیر وارد کنید.

    Country: از این گزینه کشور خود را انتخاب کنید.
    Internet Service Provider: از این گزینه باید شرکت اینترنتی که از آن اشتراک خود را خریداری کرده اید را انتخاب کنید. بعد از انتخاب کشور لیست شرکت های ISP نمایش داده می شوند که در این تصویر شرکت پارس آنلاین است که روی Pars Online قرار دارد.
    Protocol: این گزینه مربوط به نوع کانکشن ISP است که باید گزینه PPPoE را انتخاب کنید.
    Connection Type: این گزینه هم مربوط به نوع ارتباط با شرکت ISP است که باید این گزینه را هم روی حالت LLC انتخاب کنید.
    VPI و VCI: این دو فیلد هم در تمامی شرکت هایی که در ایران اینترنت ارائه می دهند یکسان است و باید مشابه تصویر به ترتیب از اعداد 0 و 35 در آنها استفاده کنید.
    Username: این فیلد مربوط به نام کاربری است که شرکت ارائه دهنده اینترنت در هنگام خرید اشتراک اینترنت به شما ارائه می دهد.
    Password و Confirm Password: این دو گزینه هم مربوط به رمز اشتراک اینترنت است که در هنگام خرید اشتراک اینترنت به شما ارائه می شود و باید در هر دو فیلد آن را وارد کنید.
    حال روی دکمه Next کلیک کنید تا به مرحله بعد بروید.

    مرحله ششم: تنظیمات شبکه وای فای

    در این مرحله می توانید انتخاب کنید که مایل به استفاده از شبکه wifi هستید یا خیر. در صورتی که گزینه WLAN Interface را روی حالت ENABLE انتخاب کنید امکان استفاده از وای فای را در مودم دارید، که باید نام شبکه وای فای و رمز دلخواه را برای آن انتخاب کنید.

    Band: این گزینه مربوط به قدرت سیگنال شبکه wifi است که پیشنهاد می کنم آن را تغییر ندهید.
    SSID: در این فیلد نام دلخواه خود را برای شبکه وای فای به انگلیسی وارد کنید. این نام همان نامی است که هنگام اتصال به اینترنت در لیست شبکه های وای فای گوشی یا لپ تاپ نمایش داده می شود.
    Encryption: این گزینه مربوط به الگوریتم امنیتی مودم است که حتما سعی کنید آن را روی حالت WPA2-PSK قرار دهید.
    Pre-Shared Key: این گزینه هم مربوط به رمز شبکه وای فای است که هنگام اتصال به مودم وای فای درخواست می شود.

    حال روی دکمه Next کلیک کنید تا به مرحله بعد هدایت شوید.

    مرحله نهایی: ذخیره و اعمال تنظیمات کانفیگ

    در این مرحله کانفیگ مودم ASUS به اتمام رسیده و مودم کانفیگ می شود. کافی است مشابه تصویر روی دکمه Finish کلیک کنید تا تنظیمات ذخیره شده و از شبکه وای فای پیش فرض خارج شوید.

    بعد از کلیک روی دکمه Finish اتصال به شبکه وای فای شما قطع شده و شبکه وای فای جدید که در مرحله ششم نام آن را در فیلد SSID وارد کردید در لیست شبکه های وای فای گوشی یا لپ تاپ نمایش داده می شود. در این مرحله کافی است روی شبکه وای فای کلیک کرده و رمزی که در مرحله ششم در فیلد Pre-Shared Key انتخاب کردید را وارد کنید تا به مودم متصل شوید.

    آموزش کانفیگ مودم زایکسل

    یکی دیگه از مودم هایی که این روزها در کشور ما در حال رواج پیدا کردن است، سری مودم های زایکسل است. قیمت این مودم ها نسبت به مودم های Dlink، TP link و ایسوس کمتر است و به عنوان یک مودم اقتصادی مورد استفاده قرار می گیرد که می توانید از این مودم ها استفاده کنید. برای کانفیگ این مودم ها هم کافی است کارهایی که برای کانفیگ سایر مودم ها انجام دادید را طی کنید، با این تفاوت که صرفا ظاهر و مراحل انجام کار با هم تفاوت دارند. مودم استفاده شده در این آموزش از نوع 1201 این شرکت است که می توانید برای کانفیگ مودم زایکسل 1201 هم از این آموزش استفاده کنید.

    مرحله اول: ریست کردن مودم

    ابتدا دکمه reset مودم را به مدت 15 ثانیه نگه داشته و رها کنید تا تنظیمات مودم ریست شود. در این صورت مودم خاموش شده و از نو روشن خواهد شد. بعد از روشن شدن نام شبکه وای فای مودم zyxel تغییر خواهد یافت که برای کانفیگ کردن آن باید به این شبکه وای فای متصل شوید.

    مرحله دوم: ورود به Gateway مودم

    بعد از اینکه اتصال به مودم انجام شد باید به آدرس Gateway مودم مراجعه کنید. برای این کار باید از مرورگر اینترنت خود استفاده کنید. مرورگر را باز کرده و مشابه تصویر زیر به آدرس 192.168.1.1 مراجعه کنید.

    بعد از ورود به این صفحه فرم ورود نمایش داده می شود که باید با استفاده از نام کاربری و رمز admin وارد تنظیمات مودم شوید. در هر دو فیلد Username و Password عبارت admin را با حروف کوچک وارد کرده و روی دکمه Login کلیک کنید.

    مرحله سوم: شروع کانفیگ مودم zyxel

    بعد از اینکه نام کاربری و رمز عبور را به درستی وارد کردید مشابه تصویر زیر به ترتیب عمل کرده و تنظیماتی که در ادامه شرح خواهم داد را برای مودم زایکسل وارد کنید.

    ابتدا از منوی سمت چپ روی Network کلیک کرده و سپس زیر منو Wan را انتخاب کنید تا وارد صفحه تنظیمات WAN مشابه نمونه بالا شوید. سپس گزینه Mode را روی حالت Router قرار دهید. در مرحله بعد گزینه Encapsulation را روی PPPoE قرار دهید.
    حال نام کاربری و کلمه عبور اشتراک اینترنتی که از شرکت ارائه دهنده اینترنت دریافت کرده اید به ترتیب در فیلدهای User Name و Password(شماره 4) وارد کنید. در نهایت VPI/VCI را نیز مشابه تصویر روی اعداد 0 و 35 قرار داده و با اسکرول کردن به پایین صفحه روی دکمه Apply کلیک کنید.

    مرحله چهارم: تنظیمات وای فای مودم zyxel

    در این مرحله باید تنظیمات مربوط به شبکه وای فای را برای مودم زایکسل وارد کنید. این تنظیمات شامل نام وای فای، رمز، فعال و غیرفعال کردن WPS و… هستند که در تصویر نمونه آن را میبینید. برای این منظور از منوی سمت چپ ابتدا Network را انتخاب کنید تا زیرمنوهای آن نمایش داده شده و در نهایت گزینه Wireless LAN را انتخاب کنید.

    قبل از هر کاری برای فعال کردن امکان استفاده از وای فای مودم زایکسل تیک گزینه Enable Wireless LAN را فعال کنید. سپس نام دلخواه برای شبکه وای فای را در فیلد SSID وارد کرده و گزینه Security Mode را روی WPA-PSK قرار دهید. در مرحله بعد رمز دلخواه برای شبکه وای فای را در فیلد Pre-Shared Key وارد کرده و در نهایت روی دکمه Apply کلیک کنید.

    مرحله پنجم: تنظیمات WPS مودم zyxel برای جلوگیری از هک مودم

    برای جلوگیری از هک مودم zyxel می توانید تنظیمات WPS داخلی مودم را غیرفعال کنید. برای این منظور در همان صفحه Wireless LAN روی تب WPS کلیک کنید تا صفحه ای مشابه تصویر زیر نمایش داده شود.

    حال مشابه تصویر تیک گزینهEnabled که در بخش WPS Setup قرار دارد را غیرفعال کرده و روی دکمه Apply کلیک کنید.