تکنولوژی

چگونه آیکون برنامه های باز را در وسط تسک بار ویندوز مشاهده کنیم؟

taskbar ویندوز شامل موارد زیادی می شود که شاید از همه آن ها مطلع نباشید. نوار وضعیت در کامپیوتر یک بخش عالی برای منظم کردن برنامه هایی است که زیاد از آن ها استفاده می شود یا در حال اجرا هستند. تسکبار ویندوز در کامپیوتر به اندازه قابل توجهی قابل شخصی سازی است و می توانید آن را به دلخواه خود تغییر دهید.نوار وظیفه ویندوز (Taskbar) نواری است که از نسخه های قدیمی کامپیوتر های ویندوزی تا آخرین نسخه محلی برای نمایش برنامه های در حال استفاده یا ایجاد میان بر برای برنامه هایی بوده که بیشتر از همه از آن ها استفاده می کردید. تسکبار ویندوز  این بخش یکی از قسمت های ثابت ویندوز و از بخش های پرکاربرد آن است که کار بدون آن برای کاربران غیر قابل تصور است. مایکروسافت این امکان را فراهم آورده تا شما تنظیمات نوار وظیفه ویندوز را تغییر داده و آن را به شکل دلخواه خود درآورید.در مقاله نوار وضعیت در کامپیوتر به ویندوز های مختلفی از 7 تا 11 اشاره شده است که در این زمینه میتوانید آموزش نوار وضعیت در کامپیوتر را بطور کامل فراگیرید. همچین در صورت داشتن سوال یا مشکلی در مورد نوار وضعیت در کامپیوتر میتوانید سوالات خودرا در نظرات برای ما ارسال کنید.در ادامه می خوانید:

آموزش تنظیمات نوار وظیفه در کامپیوتر در ویندوز 11

پس از نصب ویندوز 11 اولین چیزی که متوجه آن می شوید تغییراتی است که به نوار وظیفه داده شده است. حالا آیکون ها به شکل سیستم عامل مک، در وسط نوار قرار گرفتند و آیکون کورتونا هم دیگر به صورت پیش فرض جزو آیکون های تسک بار نیست. اما این تغییرات تازه موارد کوچک و ابتدایی هستند. اگر می خواهید taskbar را تغییر دهید می توانید در ادامه از اموزش نوار وظیفه کامپیوتر ویندوز 11 کمک بگیرید. همچنین در این ویدیو می توانید آموزش تنظیمات Taskbar ویندوز 11 را مشاهده کنید.لازم به ذکر است بدانید که نوار وضعیت در کامپیوتر برای ویندوز 11 کمی نسبت به ویندوز های دیگر متفاوت بوده زیرا شرکت مایکروسافت برای هرنسخه از محصولات خود ویژگی های متمایزی را در نظر میگیرد که پیشنهاد میشود در مقاله نوار وضعیت در کامپیوتر دقت خودرا افزایش دهید.شاید این سوال نیز برای شما پیش بیاید که بطور کلی تسکبار کامپیوتر ؟در پاسه به این سوال باید بدانید تسکبار یک مسیر میانبر برای اجرای برنامه های ضروری بوده که در این قسمت میتوانید برنامه های خودرا در پایین صفحه نمایش قرار دهید که برای انجام اینکار کافیست آیکون برنامه یا بازی مربوط را به نوار شفاف پایین صفحه تسک بار گفته میشود درگ کنید.شاید با این سوال نیز مواجه شده باشید که تفاوت تسک بار با نوار وضعیت چیست ؟ در پاسخ به این سوال باید بدانید که هردو یک بخش هستند و تفاوتی میان آنها وجود ندارد در برخی آموزش های مختلف نام این بخش به مواردی که گفته شد نامبرده میشود. با دانستن اینکه taskbar چیست پیشنهاد میشود باما همراه باشید که اطلاعات خوب و مفیدی را از این بخش برای ویندوز های مختلف برایتان آماده نموده ایم که بدون شک میتواند برایتان مفید واقع شود.

1. حذف آیکون های پیش فرض

taskbar کجاست ؟ به نوار شفاف پایین صفحه دسکتاپ تسکبار گفته میشود که در آن میتوانید میانبری برای اجرای بخش های مورد نیاز خود داشته باشید که این مورد برای کاربرانی که از صفحه نمایش شلوغ برخوردار هستند و یا قصد دارند صفحه نمایش آنها خلوت باشد گزینه خوبی برای مدیریت آیکون ها است.وضعیت برخی از آیکون های نوار وظیفه ویندوز 11 در دسکتاپ با راست کلیک و Unpin کردن تغییر پیدا و حذف نمی شوند. برای حذف کردن این آیکون ها، روی نوار وظیفه راست کلیک و گزینه Taskbar settings را انتخاب کنید.در بالای صفحه می توانید تمام آیتم هایی که به شکل پیش فرض در نوار وظیفه نشان داده می شوند را مشاهده کنید. با کلیک روی گزینه روبه رویشان می توانید آن ها را فعال یا غیرفعال کنید.اگر گزینه روی On باشد، آیکون در نوار وظیفه نشان داده می شود و اگر روی Off باشد مخفی می شود.در توضیحات فوق روش حذف آیکون های مربوط به شما آموزش داده شد که حال قصد داریم به نمایش نوار وظیفه و اطلاعات کلی آن بپردازیم که به سادگی آن نگاه نکنید زیرا این بخش شامل ویژگی و تنظیمات بسیاری است که برای زیباسازی و یا تخصصی نمودن آن باما همراه باشید.بدلیل عرضه جدید ترین محصول مایکروسافت یعنی ویندوز 11 تصمیم براین شد تا ابتدا تظیمات تسکبار ویندوز 11 را برای شما عزیزان بازگو کنیم که در مورد اول روش حذف آیکون های وجود در نوار ابزار برایتان بازگو شد که در ادامه میتوانید به بخش های دیگر این بخش دسترسی داشته باشید.

2. انتقال آیکون ها به سمت چپ

اگر جزو افرادی هستید که از انتقال آیکون های نوار وظیفه به وسط راضی نیستید و می خواهید آیکون ها به همان وضعیت قدیمی و در سمت چپ نوار وظیفه دسکتاپ چیده شوند می توانید مانند بالا، روی نوار راست کلیک و گزینه Taskbar را انتخاب کنید.در صفحه تنظیمات، به پایین صفحه بیایید و وارد بخش Taskbar behaviors شوید.حالا برای برگرداندن تنظیمات نوار وظیفه ویندوز به حالت پیش فرض، در قسمت Taskbar alignment مانند تصویر بالا Left را انتخاب کنید تا آیکون ها به سمت چپ منتقل شوند.

3. فعال سازی قابلیت مخفی کردن خودکار

یکی از ویژگی های کاربردی ویندوزهای قبلی و ویندوز 10 امکان مخفی کردن خودکار نوار وظیفه بود. به این ترتیب نوار وظیفه از قسمت پایین صفحه حذف می شد اما به محض اینکه نشانگر ماوس را به پایین صفحه انتقال می دادید، این نوار دوباره ظاهر می شد. اما چگونه نوار وظیفه را در ویندوز 11 مخفی کنیم؟در این نسخه هم چنین قابلیتی وجود دارد اما نحوه فعال کردنش تغییر کرده است. برای مخفی کردن نوار وظیفه، ابتدا مانند قبل روی تسک بار راست کلیک و Taskbar settings را انتخاب کنید. حالا دوباره به قسمت Taskbar behaviors بروید و این بار درست زیر بخش Taskbar alignment، گزینه Automatically hide the taskbar را تیک بزنید.

4. شفاف کردن نوار وظیفه

مانند ویندوز 10 در نسخه جدید هم می توانید وضعیت نوار وظیفه دسکتاپ را شفاف کنید. باید این کار را از بخش تنظیمات انجام دهید. بنابراین به Settings بروید و گزینه Personalization را از پنل سمت چپ انتخاب کنید. حالا از بخش سمت راست گزینه Colors را انتخاب کنید.در صفحه بعدی فقط کافی است گزینه Transparency effects را فعال و روی On بگذارید.

5. مخفی کردن آیکون های سینی سیستم (System Tray)

شاید تا به حال این سوال برایتان پیش آمده باشد که به ناحیه سمت راست نوار وظیفه چه می گویند؟ این قسمت سینی سیستم یا System Tray نام دارد. در نسخه های قبلی ویندوز می توانستید به راحتی آیکون های سینی سیستم در سمت راست نوار وظیفه را از خود نوار وظیفه مخفی کنید یا نمایش دهید. در ویندوز 11 اما علاوه بر اینکه نام System Tray به Taskbar corner overflow تغییر پیدا کرده، تنظیمات مربوط به آن هم به صفحه تنظیمات تسک بار انتقال پیدا کرده است.برای مدیریت این قسمت دوباره به تنظیمات تسک بار بروید. در آنجا یک بخش جداگانه به نام Taskbar corner overflow وجود دارد که با کلیک روی آن می توانید تمام آیکون هایی که در این قسمت نوار وظیفه وجود دارد را ببینید. حالا برای مخفی کردن یا نشان دادن هرکدام از آن ها کافی است از سمت راست، On یا Off را انتخاب کنید.

6. غیرفعال کردن دکمه نمایش دسکتاپ

در ویندوز 11 دکمه نمایش دسکتاپ هم خیلی کوچکتر شده و هم در نسخه های اولیه برخلاف ویندوز 10 با بردن نشانگر ماوس روی آن، دسکتاپ را نشان نمی دهد و باید رویش کلیک کنید. اگر به این ویژگی علاقه ندارید می توانید کلا آن را غیرفعال کنید. برای انجام این کار به صفحه تنظیمات تسکبار ویندوز در کامپیوتر بروید و وارد قسمت Taskbar behaviors شوید.در اینجا باید تیک گزینه Select the far corner of the taskbar to show the desktop را بردارید.

7. تغییر رنگ نوار وظیفه

در ویندوز 11 می توانید یک رنگ دلخواه برای نوار وظیفه انتخاب کنید. کافی است به Settings بروید و از آنجا گزینه Personalization و سپس Colors را انتخاب کنید.حالا در بخش Choose your mode حالت Custom و در بخش Choose your default Windows mode حالت Dark را انتخاب کنید.سپس به پایین صفحه بروید و گزینه Show accent color on Start and taskbar را فعال کنید.در ادامه Accent color را روی Manual بگذارید و حالا هر رنگی که می خواهید را برای نوار وظیفه انتخاب کنید.اگر از هیچکدام از رنگ ها خوشتان نیامد می توانید روی Custom colors کلیک کنید و هر رنگی که دوست داشتید را انتخاب کنید.

تنظیمات نوار وظیفه در ویندوز 10

با وجود عرضه ویندوز 11 همچنان ویندوز 10 محبوب ترین سیستم عامل مایکروسافت به حساب می آید و هنوز هم کاربران بسیار زیادی از آن استفاده می کنند. به همین دلیل در این قسمت به طور کامل تری به تنظیمات نوار وظیفه دسکتاپ در ویندوز 10 می پردازیم.برای دستیابی به تنظیمات نوار وضعیت در ویندوز 10 باما همراه باشید که این بخش رابط و مسیر ساده تری را برای اعمال تنظیمات دلخواه روی تسکبار در اختیار دارد که برای یادگیری و تغییر دادن بخش های مختلف این نوار ابزار پیشنهاد میشود باما همراه باشید.

1. تغییر مکان نوار وظیفه ویندوز 10

نوار وظیفه ویندوز 10 به صورت پیش فرض در پایین صفحه قرار دارد اما شما می توانید آن را به هر قسمتی از صفحه که خواستید جابجا کنید. برای جابجایی نوار وظیفه در ویندوز 10، در قسمت خالی نوار ابزار پایین ویندوز 10 راست کلیک کرده و Taskbar Settings را انتخاب کنید.در پنجره باز شده به قسمت Taskbar location on screen رفته و قسمتی که می خواهید نوار وظیفه در آنجا قرار بگیرد را انتخاب و روی آن کلیک کنید. اما چگونه نوار پایین ویندوز را ثابت کنیم؟ برای انجام اینکار کافی است گزینه اول یعنی Lock the taskbar را در ابتدای همین صفحه روی On قرار دهید.

2. مخفی کردن نوار وظیفه در ویندوز 10 ؛ چگونه نوار وظیفه را برگردانیم؟

شاید شما از آن دست کاربرانی باشید که مایل به حضور دائمی نوار وظیفه ویندوز روی صفحه دسکتاپ خود نباشید و بخواهید از تصویر تمام صفحه دسکتاپ خود استفاده کنید. در ویندوز 10 هم مانند ویندوز 11 می توانید نوار وظیفه را مخفی کنید. برای انجام این کار روی نوار وظیفه راست کلیک و Taskbar settings را انتخاب کنید.حالا فقط کافی است گزینه Automatically hide the Taskbar in desktop mode را فعال کنید. اگر در حالت تبلت از ویندوز استفاده می کنید گزینه زیر آن یعنی Automatically hide the Taskbar in tablet mode را انتخاب کنید. حالا نوار وظیفه تنها زمانی که نشانگر ماوس را به قسمتی که قبلا نوار در آنجا قرار داشت انتقال دهید، نشان داده می شود. برای برگرداندن و نمایش نوار وظیفه در ویندوز در همه حال نیز باید این گزینه را غیرفعال کنید.

3. تنظیم اندازه آیکون ها

اگر می خواهید بدانید چگونه می توانید آیکون های نوار وظیفه را کوچک کنید، ویندوز یک گزینه اختصاصی برای انجام این کار دارد. کافی است گزینه Use small Taskbar buttons را در بخش تنظیمات Taskbar ویندوز 10 فعال کنید. افزون بر این فرمان Pin to taskbar هم وظیفه پین کردن یا چسباندن آیکون ها به Taskbar کامپیوتر را دارد و می توانید با کشیدن و رها کردن آیکون برنامه موردنظرتان آن را به نوار وظیفه اضافه کنید.

4. نگاه به دسکتاپ

آیا می خواهید بدون بستن یا پایین زدن پنچره های خود به دسکتاپ خود نگاه کنید؟ برای این کار کافی است گزینه Use Peek to preview the desktop when you move your mouse to the Show desktop button at the end of the taskbar را از قسمت تنظیمات تسکبار ویندوز در کامپیوتر، روشن کنید.با این کار هنگامی که موس خود را به پایین و سمت راست صفحه می برید، دسکتاپ ظاهر می شود و وقتی دور کنید دوباره مخفی می شود و صفحه ای که در حال کار بر روی آن هستید، دوباره به نمایش درخواهد آمد.

5. بزرگ کردن نوار وظیفه

اگر تعداد زیادی آیکون در نوار وظیفه ویندوز 10 دارید که در یک ردیف جا نمی شوند، می توانید اندازه نوار وظیفه ویندوز را بلندتر کنید تا فضای بیشتری به وجود آید. برای این کار روی نوار وظیفه در ویندوز 10 راست کلیک کرده و مطمئن شوید که گزینه Lock all Taskbars تیک ندارد. سپس از قسمت بالای نوار وظیفه، آن را گرفته و بالا بکشید تا فضا بیشتر شود.

6. فعال کردن Lock the taskbar

برخی اوقات ممکن است اتفاقی روی قسمت بالای نوار وظیفه کلیک کنید و اندازه آن را کوچک یا بزرگ کنید. یا ممکن است اتفاقی آن را از پایین صفحه به بالا، چپ یا راست انتقال دهید.برای حل این مشکل و قفل کردن نوار وظیفه فقط کافی است روی نوار راست کلیک کرده و گزینه Lock all taskbars را تیک بزنید. با این کار مانع از جابجایی نوار وظیفه در ویندوز 10 به شکل اتفاقی می شوید.

7. کاهش شلوغی

در بخش تنظیمات Taskbar ویندوز 10 گزینه ای با نام Combine taskbar buttons وجود دارد. با زدن روی آن سه گزینه نمایش داده می شود.گزینه Always, hide labels باعث می شود ویندوز همیشه چندین فایل باز از یک برنامه را با هم ترکیب کند و زیر یک دکمه نشان دهد. با بردن موس روی برنامه، تعداد موارد باز از آن نمایش داده می شود.گزینه When taskbar is full برای هر فایل باز دکمه مجزایی را نشان می دهد ولی زمانی که تسک بار پر می شود، آن را زیر یک دکمه می برد.گزینه Never هم باعث می شود که دکمه های تسکبار ویندوز در کامپیوتر، هیچ وقت با هم ترکیب نشوند.

8. تنظیمات System Tray نوار وظیفه ویندوز 10

شما می توانید انتخاب کنید که کدام آیکن های مربوط به صدا، ساعت، وای فای و .. که در سمت راست تسکبار ویندوز در کامپیوتر قرار دارند، نشان داده شوند. در بخش تنظیمات Taskbar کامپیوتر در ویندوز 10 به بخش Notification area رفته و برای مخفی کردن یا نشان دادن آیکون های برنامه هایی که جزو برنامه های پیش فرض ویندوز نیستند روی Select which icons appear on the taskbar و برای آیکن های خود ویندوز روی Turn system icons on or off کلیک کنید.در صفحه جدید، آیکن هایی که می خواهید در System Tray مشاهده کنید را روشن کنید و بقیه را خاموش کنید. مثلا برای حذف تاریخ از Taskbar (تسکبار ویندوز در کامپیوتر)، می توانید ابتدا روی Turn system icons on or off کلیک و سپس گزینه اول یعنی Clock را خاموش کنید.

9. فعال کردن Shows Badges

یکی از گزینه هایی که در بخش تنظیمات نوار وظیفه قرار دارد گزینه Show badges on taskbar buttons است اما این گزینه چیست و چه کاری انجام می دهد؟ این ویژگی چیزی شبیه به قابلیت Live Tiles است و با فعال کردن آن، نوتیفیکشن های یک برنامه بسته به تعدادشان، با یک عدد در کنار آیکون آن برنامه در نوار وظیفه به شما نشان داده می شوند.با فعال کردن گزینه Show badges on Taskbar buttons می توانید از این قابلیت استفاده کنید.

10. نمایش جامپ لیست ؛ تنظیمات نوار وظیفه

آخرین مورد از تنظیمات Taskbar کامپیوتر ویندوز 10 فعال کردن قابلیت Jump List است. اگر این مورد را فعال کنید با راست کلیک روی برنامه هایی که در نوار وظیفه هستند می توانید فهرستی از فایل ها، لینک ها و وبسایت هایی که بیشتر از همه از آن ها استفاده کردید را مشاهده و با کلیک رویشان به سرعت به آن ها دسترسی پیدا کنید.برای فعال کردن این قابلیت به مسیر Settings > Personalization > Start بروید و گزینه آخر یعنی Show recently opened item in Jump Lists on Start or the Taskbar and in File Explorer Quick Access را فعال کنید.

تنظیمات نوار وظیفه در ویندوز 7 و 8

در این بخش قصد داریم به تنظیمات نوار وظیفه در ویندوز 7 و تنظیمات تسکبار در ویندوز 8 بپردازیم که امروزه رفته رفته حضور کاربران در ویندوز های نامبرده در حال کم شدن است و بسیاری از کاربران به سمت ویندوز های 10 و 11 رفته اند که با اینحال بازهم آموزش مربوط به ویندوز های 7 و 8 در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اگر در این زمینه سوال یا مشکلی داشتید میتوانید در نظرات باما همراه باشید.مایکروسافت تغییرات زیادی را در نوار وظیفه ویندوز 7 و 8 به وجود آورده و شما می توانید قسمت های مختلف نوار وظیفه ویندوز 7 و 8 را شخصی سازی کنید، از جمله اینکه آیکن ها را جابجا کرده، نحوه رفتار بارها را تغییر دهید و نوار ابزار اضافه کنید. البته این نوار را نباید با نوار ابزار استاندارد در ویندوز 7 که در فایل اکسپلورر قرار دارد اشتباه بگیرید.برای اینکه بدانید چگونه نوار وظیفه را برگردانیم نگران نباشید زیرا مسیری که برای تغییر دادن نوار ابزار رفته اید را مجدد باید طی کنید و آیکون و یا تیک هایی که غیرفعال نموده اید را به حالت قبل برگردانید. البته در ادامه آموزش مربوط برای شما درنظر گرفته شده است که اگر در این زمینه مشکلی داشتید میتوانید با کارشناسان پلازا در ارتباط باشید. برای مشاهده تنظیمات کامل مربوط به نوار وضعیت در کامپیوتر باما همراه باشید که جدول کاملی از توضیحات این بخش در ادامه برای شما قرار گرفته است.بی تردید یکی از مهم ترین بخش های تسکبار مربوط به برگرداندن تنظیمات نوار وظیفه ویندوز به حالت پیش فرض است که در ادامه میتوانید به این آموزش دسترسی داشته باشید. همچنین اگر بدنبال این هستید که چگونه نوار پایین ویندوز را ثابت کنیم باما همراه باشید که این بخش نیز در ادامه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.نوار وظیفه در ویندوز 7 و 8 با سه آیکن در کنار منوی استارت ظاهر می شود: اینترنت اکسپلورر، ویندوز اکسپلورر و مدیا پلیر. برای اضافه کردن آیکن برنامه دیگر به نوار وظیفه ویندوز 7 کافی است آن را به روی Taskbar بکشید. تمامی آیکون های نوار وظیفه در ویندوز 7 و 8 قابل حرکت هستند و می توانید هر طور که خواستید آن ها را جابجا کنید.لازم به ذکر است که تنظیمات تسک بار در ویندوز 8 مشابه ویندوز 7 است و اگر ویندوز مورد استفاده شما ویندوز 8 است با مطالعه این بخش از نحوه تغییر تنظیمات آن مطلع خواهید شد. برای دسترسی به تنظیمات Taskbar ویندوز 7 و 8 در یک قسمت خالی در نوار وظیفه کامپیوتر راست کلیک کرده و Properties را انتخاب کنید. با این کار The Taskbar and Start Menu Properties ظاهر می شود.در ادامه توضیحات مربوط به نوار وضعیت در کامپیوتر جدول خوبی را برای شما فراهم کرده ایم که در این زمینه میتوانید به اطلاعات خوبی از نوار وضعیت در کامپیوتر دسترسی داشته باشید. با استفاده از گزینه های این قسمت می توانید تنظیمات Taskbar کامپیوتر در ویندوز 7 را تغییر دهید. عملکرد هرکدام از این گزینه ها را می توانید در جدول زیر مشاهده کنید:تنظیمات Taskbar ویندوز 7 و 8عملکردLock the Taskbarاین گزینه باعث می شود نوار وظیفه در ویندوز 7 قفل شود و نتوانید آنطور که می خواهید آن را جابجا یا بلندتر کنید. سعی کنید تغییرات خود را قبل از قفل کردن نوار وظیفه کامپیوتر انجام دهید.Auto-Hide the Taskbarاین گزینه باعث می شود نوار وظیفه ویندوز 7 به صورت خودکار زمانی که ماوس نزدیک آن نیست، خودش را مخفی کند. نوار وظیفه با بردن موس به پایین صفحه دوباره ظاهر می شود.Use Small Iconsاین گزینه باعث کوچک شدن آیکون ها و تسک بار ویندوز 7 می شود.Taskbar Location On Screenبا استفاده از این گزینه می توانید تسکبار ویندوز در کامپیوتر ویندوز 7 را به هر یک از گوشه های صفحه انتقال دهید.Taskbar Buttonsاین گزینه به ویندوز می گوید که پنجره های مشابه را زیر یک دکمه نشان دهد تا از شلوغ شدن نوار وظیفه در ویندوز 7 جلوگیری شود.Notification Areaبا استفاده از این بخش تنظیمات Taskbar کامپیوتر در ویندوز 7 می توانید تصمیم بگیرید کدام آیکن ها در بخش نوتیفیکیشن (نزدیک ساعت) ظاهر شوند.Preview Desktop with Aero Peekبا روشن کردن این ویژگی در تنظیمات Taskbar کامپیوتر در ویندوز 7 می توانید با بردن موس به گوشه راست نوار وظیفه کامپیوتر، زیر تمامی پنجره های باز را ببینید.گزینه ها برای شخصی سازی بخش نوتیفیکیشن در قسمت Notification area قرار دارند. مثلا برای حذف ساعت از نوار وظیفه در ویندوز 7، ابتدا در قسمت Notification area روی Customize کلیک کنید. در پنجره بعدی و درست زیر بخش اصلی، روی Turn system Icons on or off کلیک کنید.حالا می توانید آیکون های بخش سینی سیستم (بخشی که وضعیت سیستم را در نوار پایین دسکتاپ نشان می دهد) را شخصی سازی و هرکدام را که نمی خواهید مخفی کنید.برای نمایش تاریخ در تسکبار ویندوز باید به همین بخش دقت کنید که اگر این موارد را نیاز ندارید میتوانید تنظیمات مربوط به آنها را روی حالت off قرار دهید که البته لازم است بدانید ویندوز های مایکروسافت از تاریخ و ساعت ایران نیز پشتیبانی میکند که اگر قصد دارید میتوانید در تنظیمات مربوط به تاریخ و زمان این مورد را تغییر دهید.برای حذف ساعت از نوار وظیفه در ویندوز 7 کافی است گزینه روبه روی Clock را روی Off قرار دهید. اگر بدنبال این هستید که بدانید نوار وظیفه حداکثر چه مقدار بزرگ می شود؟ باید بدانید که این مورد بستگی به نیاز شما خواهد داشت. برخی افراد بدلیل ضعف بینایی که دارند بدنبال بزرگ نمودن آیکون های نوار ابزار هستند که در این زمینه ویندوز به شما این اجازه را خواهد داد که بتوانید آیکون های مربوط را چندین برابر بزرگتر کنید که در این زمینه حدودا محدودیتی نخواهید داشت.برای تغییر سایز تسکبار ویندوز در توضیحات فوق به آن اشاره شد که به نسبت ویندوز خود از 7 تا 11 آموزش های مربوط قرار گرفته است که میتوانید آنهارا مطالعه و نیاز خودرا برطرف کنید. اگر در این زمینه سوالی برای شما عزیزان باقی مانده است میتوانید در نظرات سوالات خودرا برای ما ارسال کنید تا پاسخ مربوط را در کمترین زمان ممکن دریافت نمایید.جالب است بدانید امروزه دانلود تسکبار ویندوز نیز فراهم شده است که در این زمینه تسکبار های قابل دانلود برای ویندوز های مختلف عرضه شده اند. البته کارایی اصلی آنها تفاوتی با تسکبار ویندوز ندارد بلکه برخی شامل طراحی های زیباتر هستند که اگر از افرادی هستید که طراحی و گرافیک برایتان اهمیت بالایی دارد میتوانید بدنبال تسکبار دانلودی در اینترنت باشید که البته این مورد پیشنهاد نمیشود زیرا نسخه اورجینال آن در تمام ویندوز ها قابل دستیابی است که اگر نسخه جدیدی روی ویندوز نصب شود احتمال بسیار کمی با مشکل رو به رو خواهید شد.با دانلود تسکبار ویندوز میتوانید بخش شخصی سازی تسکبار ویندوز را نیز دنبال کنید که در این زمینه بنا به نیاز و سلیقه خود میتوانید بخش های جدیدی را وارد و یا مواردی که نیاز ندارید را از تسکبار حذف کنید که تنظیمات این چنینی در خود ویندوز نیز قابل دستیابی است اما به شکل محدودتر. نظر شما در مورد نوار وضعیت در کامپیوتر چیست ؟ شما عزیزان میتوانید سوالات خودرا در مورد نوار وضعیت در کامپیوتر باما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

1. نوار وظیفه در کامپیوتر کجاست؟

اگر خیلی با ویندوز آشنا نباشید حتما اولین سوالی که برایتان پیش می آید این است که نوار وظیفه چیست و در کجا قرار دارد؟ Taskbar کامپیوتر یا نوار وظیفه، بخشی از سیستم عامل است که شرکت مایکروسافت از زمان عرضه ویندوز 95 آن را به ویژگی های سیستم عامل خود افزوده و از آن زمان تا کنون، تسکبار عضو جدا نشدنی ویندوزهای ماکروسافت بوده است. نوار وظیفه در کامپیوتر با تنظیمات مختلف خود، کاربردهای متعددی دارد و به کاربر کمک می کند تا فعالیت های مورد نظر خود را با سرعت و دسترسی آسان تری انجام دهد. تسکبار ویندوز در کامپیوتر در طول سال های مختلف تغییرات زیادی را به خود دیده است و با عرضه هر سری از ویندوزهای جدیدتر، ارتقاء پیدا کرده است.

2. نوار وضعیت در کامپیوتر دسکتاپ چیست؟

نوار وضعیت دسکتاپ با نوار وظیفه کاملا متفاوت است. تفاوت نوار وظیفه و نوار وضعیت دسکتاپ مثل فرق Taskbar و Toolbar و در کاربرد آن ها و محل قرارگیری است. نوار وضعیت دسکتاپ در پایین صفحه File Explorer ویندوز قرار دارد و با کلیک روی هر فایل، اطلاعات مختصری مثل حجم و یا تاریخ ایجاد آن را در اختیار شما قرار می دهد و بر عکس نوار وظیفه در کامپیوتر کاربرد زیادی ندارد.

3. اجزای نوار Taskbar چیست؟

taskbar کامپیوتر به طور کلی از یک بخش اصلی که در آن برنامه های در حال اجرا و برنامه های پین شده نمایش داده می شوند و بخش های دیگری مثل دکمه استارت و همچنینی سینی سیستم تشکیل شده که در آن می توانید برنامه هایی که در پس زمینه باز هستند را در کنار زبان کیبورد، تاریخ و ساعت و یا مواردی مثل باتری و تنظیمات بلندی صدا در نوار وظیفه مشاهده کنید.

4. Lock the taskbar چیست؟

Lock the taskbar قابلیتی است که با فعال کردن آن، نوار وظیفه قفل شده و به این ترتیب دیگر امکان تغییر سایز و یا محل قرارگیری آن با ماوس وجود ندارد.

5. نوار وظیفه کامپیوتر کدام است؟

به نواری که درست در پایین صفحه قرار دارد، نوار وظیفه یا تسکبار ویندوز در کامپیوتر گفته می شود.

کلام آخر

مقاله ای تحت عنوان نوار وظیفه در کامپیوتر چیست؟ | آموزش تغییر نوار وضعیت در کامپیوتر و بررسی taskbar ویندوز در اختیار شما قرار گرفت که شما عزیزان میتوانید نظر خودرا نسبت به این مقاله باما به اشتراک بگذارید. همچنین اگر سوال یا ابهامی در این زمینه دارید میتوانید با کارشناسان پلازا در نظرات همراه باشید.در این مطلب نوار وظیفه دسکتاپ ویندوزهای مختلف را معرفی کردیم و کاربرد آنان را در وضعیت های مختلف برشمردیم. علاوه بر این نحوه شخصی سازی و تغییر تنظیمات تسکبار در ویندوزهای 11، 10 و 7 را به طور کامل آموزش دادیم. سوالات و نظرات خود در مورد این مطلب را در کادر پایین با پلازا به اشتراک بگذارید.

سفارش کردن منوی شروع یا استارت منیو (Start menu)یا بررسی پوشه Customize Start Menu در سیستم عامل ویندوز 7 سون

سفارش کردن منوی شروع یا استارت منیو (Start menu)یا بررسی پوشه Customize Start Menu در سیستم عامل ویندوز 7 سونمی توانیم منوی Start را به نحوی تغییر دهیم که با محیط کار سازگار تر باشد به عنوان مثال می توانیم لیست اسناد و برنامه هایی را که اخیرا استفاده شده اند خاموش گردند تا منوی Start خلوت تر به نظر برسد.حال جهت اعمال تغییرات لازم است کادر محاوره ایTaskbar and start menu properties را اجرا کنیم .جهت اجرای این کادر از روش های مختلفی می توانیم استفاده کنیم.روش اول:در ناحیه خالی از Taskbar کلیک راست نماییم.F:\win7\فصل3ویندوز7 (11)\edite\1.pngمنویی ظاهر می گردد.F:\win7\فصل3ویندوز7 (11)\edite\2.pngF:\win7\فصل3ویندوز7 (11)\edite\2.pngاز لیست منوی ظاهر شده بر روی گزینه Properties کلیک چپ می کنیم.F:\win7\فصل3ویندوز7 (11)\edite\3.1.pngکادر محاوره ایTaskbar and start menu properties ظاهر می گردد.روش دوم:بر روی دکمه Start کلیک راست می کنیممنویی ظاهر می گردد.از لیست منوی ظاهر شده بر روی گزینه Properties کلیک چپ می کنیم.کادر محاوره ایTaskbar and start menu properties ظاهر می گردد.جهت سفارشی سازی منوی Start menu بر روی سربرگ Start Menu کلیک چپ می کنیم.بر روی دکمه Customize کلیک چپ می کنیم.کادر Customize Start Menu ظاهر می گردد.در این کادر همه آیکن  های موجود در منویStart مشاهده می شوند. می توانیم مشخص کنیم کدام آیکن و برنامه در منوی Start مشاهده شود و کدام خیر.در زیر اسم اکثر برنامه سه گزینه مشاهده می گردد.Display as link: نمایش به صورت لینکDisplay as a menu: نمایش به صورت منوDo not Display this item: عدم نمایش این آیتمدر سمت چپ برنامه هایی مربع کوچکی مشاهده می گردد.با کلیک چپ کردن بر روی هر مربع تیکی در داخل آن نمایان می گردد. که موجب نمایش آن برنامه در ناحیه Start Menu می گردد.و یا فرمان آن گزینه بر منو اعمال گردد.به بخش Start menu size مراجعه می کنیم.Number of recent programs to display: ظرفیت نمایش جدیدترین برنامه های اجرا شده را مشخص می کندNumber of items to Display in jump list: نمایش تعداد فایل هایی است که به تازگی توسط این برنامه باز شده است.در انتهای کادر دکمه ای با عنوان Use default settings مشاهده می شود .با کلیک بر روی این دکمه موجب می شود تمام تنظیمات اعمالی به حالت پیش فرض بازگردند.جهت ذخیره تغییرات اعمالی لازم است بر روی دکمه Ok کلیک چپ کنیم.مجدد کادر محاوره ایTaskbar and start menu properties نمایش داده می شود.بر روی فلش رو به پایین Power button action کلیک چپ می کنیم.لیست کشوئی از گزینه ها ظاهر می گردد.با انتخاب هر کدام از این گزینه ها موجب می شود با کلیک کردن بر روی دکمه Start در ناحیه Power آن گزینه نمایش داده شود . سایر گزینه ها با کلیک بر روی فلش جهت دار Power مشاهده گردند.بررسی حریم خصوصی (Privacy) :اگر گزینه های موجود در این بخش را غیر فعال کنیم، برنامه ها و فایل هایی که به تازگی اجرا کرده ایم، در منوی Start نمایش داده نمی شوند.در انتها جهت ذخیره تغییرات اعمالی لازم است ابتدا بر روی دکمه Apply و سپس بر روی دکمه Ok کلیک چپ کنیم.

تسک بار یا نوار وظیفه در ویندوز، همان کاری را می کند که Dock در سیستم عامل مک او اس انجام می دهد. اپل در طراحی داک پایین دستاپ از چیدمان وسط چین استفاده کرده است، در ویندوز هم می توان با نصب کردن یک اپلیکیشن جانبی، آیکون نرم افزارها را در وسط تسک بار مشاهده کرد که سهولت دسترسی را بیشتر می کند.
در ویندوز می توانید آیکون نرم افزارها در Taskbar را به سمت چپ یا راست جابجا کنید و همین طور تسک بار را در بالا یا کناره های دستاپ قرار دهید و با استفاده از اپلیکیشن سبکی به اسم Falcon10 می توانید چیدمان را وسط چین کنید. در ادامه با این نرم افزار رایگان بیشتر آشنا می شویم.

چگونه آیکون برنامه ها را در وسط تسک بار قرار دهیم؟

برای وسط چین کردن چیدمان آیکون نرم افزارها در تسک بار ویندوز، به دو اپلیکیشن ساده و سبک نیاز داریم که خوشبختانه هر دو کاملاً رایگان هستند. اپلیکیشن اول AutoIt است و دومین اپ نیز Falcon10 نام دارد. توجه کنید که ران تایم دات نت برای اجرا کردن این دو اپ ضروری است که البته موردنیاز بسیاری از نرم افزارها و بازی هاست و به احتمال قوی قبلاً .NET را نصب کرده اید. به علاوه توجه کنید که باید نسخه ی 1803 ویندوز 10 را نصب کرده باشید.

چگونه ران تایم .NET را در ویندوز 10 فعال کنیم؟

توجه کنید که برای فعال کردن ران تایم دات نت در ویندوز 10، می توانید از کنترل پنل استفاده کنید. کافی است در استارت منو عبارت Turn Windows features on or off را جست وجو کنید و مستقیماً این بخش از Control Panel  را با کلیک روی اولین نتیجه، باز کنید.
چگونه آیکون برنامه های باز را در وسط تسک بار ویندوز مشاهده کنیم؟
در پنجره ی باز شده تیک تمام گزینه های مربوط به .NET و موارد زیرمجموعه شان را بزنید و روی OK کلیک کنید و پس از لحظاتی بررسی ران تایم فعال می شود. در صورت نیاز روی دکمه ی Restart کلیک کنید.
چگونه آیکون برنامه های باز را در وسط تسک بار ویندوز مشاهده کنیم؟

نحوه چک کردن نسخه ی ویندوز 10

برای چک کردن نسخه ی ویندوز، کلید میانبر Win + R  را فشار دهید تا پنجره ی Run باز شود و سپس دستور winver را تایپ کرده و کلید Enter را فشار دهید.
چگونه آیکون برنامه های باز را در وسط تسک بار ویندوز مشاهده کنیم؟

وسط چین کردن آیکون برنامه ها در Taskbar

ابتدا نرم افزار AutoIt را دانلود و نصب کنید.

دانلود AutoIt

در مراحل نصب نیازی به تغییر تنظیمات نیست، فقط روی Next کلیک کنید و مراحل را تکمیل کنید.
چگونه آیکون برنامه های باز را در وسط تسک بار ویندوز مشاهده کنیم؟
در ادامه نرم افزار Falcon10 را دانلود کرده و نصب کنید.

دانلود Falcon10

پس از اجرا کردن Falcon10 تیک گزینه ی Center Taskbar icons را بزنید تا آیکون برنامه ها در وسط تسک بار قرار گیرد.
چگونه آیکون برنامه های باز را در وسط تسک بار ویندوز مشاهده کنیم؟
نتیجه اینگونه خواهد بود، هم اپلیکیشن هایی که آیکونشان روی تسک بار سنجاق یا Pin شده و هم نرم افزارهایی که در حال حاضر اجرا شده و باز هستند، در وسط تسک بار قرار می گیرند. کورتانا و آیکون مربوط به TaskView و منوی استارت مثل قبل در سمت چپ قرار دارند و بخش کنار ساعت ویندوز که Windows Tray گفته می شود هم مثل قبل در سمت راست قرار دارد.

پس از بستن پنجره ی Falcon10، آیکون آن در بخش کنار ساعت قرار می گیرد. در صورت نیاز اگر بخواهید آیکون ها را مثل قبل در سمت چپ تسک بار مشاهده کنید، می بایست روی آیکون Falcon10 دبل کلیک کرده و تیک گزینه ی Center Taskbar icons را حذف کنید.
addictivetipsسیاره ی آی تی