سبک زندگی

طرز تهیه قهوه اسپرسو ایتالیایی با قوری موکا | طرز تهیه قهوه اسپرسو خانگی

قهوه ها انواع متفاوتی دارند که قهوه اسپرسو یکی از انواع قهوه ها با طعم متفاوت است. اگر شما ترجیح می دهید قهوه اسپرسو را در منزل تهیه کنید باید وسیله مخصوص به تهیه این قهوه را در منزل داشته باشید. در ادامه با دو روش از طرز تهیه قهوه اسپرسو آشنا می شوید.
قهوه فرانسه و قهوه ترک و قهوه اسپرسو ایتالیایی از انواع قهوه ها خوش طعم می باشند که در کشور ایران نیز بسیار پرطرفدار می باشند. در مطالب قبلی طرز تهیه قهوه ترک و قهوه فرانسه را مشاهده کردید در این مطلب قصد داریم تا شما را با روش درست کردن قهوه اسپرسو آشنا سازیم.

مواد لازم برای 2 نفر

قهوه اسپرسو آسیاب شده : 2 قاشق مرباخوری پر
آب سرد : 2 پیمانه
شکر : به میزان لازم ( در صورت دلخواه )
قوری موکاپات

طرز تهیه قهوه اسپرسو با قوری موکاپات

ابتدا آب سرد را در درون محفظه پایینی دستگاه بریزید توجه داشته باشید که آب باید پایین تر از سوپاپ دستگاه قرار بگیرد.

سپس قهوه اسپرسو را در درون بخش میانی قوری اسپرسو ( سبد قوری ) بریزید.

در مرحله بعد، بخش میانی قوری موکاپات را بر روی محفظه آب قرار دهید و بخش بالایی دستگاه را نیز را بر روی بخش میانی قرار دهید و این بخش را باید به صورت پیچی محکم کنید.

در مرحله آخر طرز تهیه قهوه اسپرسو دستگاه قهوه اسپرسو را بر روی شعله گاز با حرارت کم قرار دهید.

چند دقیقه منتظر بمانید تا قهوه به بخش بالایی منتقل شود بعد از این که قهوه در درون محفظه نگهدارنده جمع شد می توانید اجاق گاز را خاموش کنید.

سپس قهوه را می توانید برای سرو در درون فنجان بریزید.

نکات طلایی برای تهیه قهوه اسپرسو

1.از قوری موکا برای تهیه قهوه اسپرسو استفاده می شود بنابراین میزان قهوه و آب بستگی به حجم قوری موکا دارد این قوری دارای اندازه مناسبی برای 1 تا 12 نفر است.
2. برای استفاده از قوری موکا نیازمند یک وسیله حرارتی مانند اجاق گازی یا برقی هستید.
3. اجزای تشکیل دهنده قوری موکا را در تصویر زیر مشاهده خواهید کرد.

4.قهوه اسپرسو باید حتما آسیاب شده باشد تا بتوانید آن را در قوری موکاپات تهیه نمایید.
5. به ازای هر 1 نفر باید 1 قاشق مرباخوری پر قهوه و 1 فنجان آب در درون قوری موکا بریزید.
6. قهوه اسپرسو را نباید فشرده کنید.
7. در هنگام تهیه قهوه خوش طعم اسپرسو نباید اجازه دهید که در مرحله آخر قهوه در درون محفظه بالایی دستگاه قل قل کند.
8. قوری موکاپات را هرگز با مواد شوینده قوی و مایع ظرفشویی نشویید.
9. قهوه اسپرسو را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید و حتما توجه داشته باشید که قهوه باید اصل و خوب باشد.

برای نوشیدن قهوه اسپرسو ابتدا یک جرعه آب بنوشید تا هر گونه مزه ای که در درون دهان شما وجود دارد از بین برود سپس قهوه را در درون فنجان مناسبی بریزید و سرو کنید.

دستور تهیه اسپرسو با دستگاه اسپرسو ساز

روش دیگری برای تهیه اسپرسو خانگی، استفاده از دستگاه اسپرسو ساز است که اگرچه این دستگاه ها گران قیمت هستند، اما دستگاه های خانگی با قیمت ارزان تر نیز وجود دارند که می توانید آنها را تهیه کنید.
حال دستگاه اسپرسو ساز دارای سه قسمت اصلی مخزن اصلی، پرتا فیلتر (سبد قهوه) و کف ساز می باشند، که در زیر می توانید تصویر آن را مشاهده کنید.

در این دستگاه یک وسیله قاشق مانند نیز وجود دارد که تمپر نامیده می شود و دارای دو کاربرد مهم است : 1) از پشت تمپر می توان برای کوبیدن قهوه در پرتا فیلتر استفاده کرد و از قسمت جلویی آن نیز می توانید به عنوان پیمانه مورد استفاده قرار دهید.

نکته : هر پیمانه قهوه برای درست کردن یک شات (فنجان) استفاده می شود.

روش تهیه اسپرسو با دستگاه

در ابتدا دستگاه را روشن کنید و بعد یک پیمانه پودر قهوه را در پرتا فیلتر بریزید به منظور تهیه دو فنجان اسپرسو می توانید یک و نیم پیمانه بریزید.

با انگشت تان سطح قهوه را صاف کرده و با تمپر به آرامی پودر قهوه را فشار دهید، این عمل موجب می شود تا سطح قهوه یکدست و صاف شود، توجه داشته باشید که نباید دست تان به سمت راست یا چپ متمایل شود و محکم فشار دهید.

اکنون پرتا فیلتر را در جای خود نصب کنید و در صوتی که مخزن خالی می باشد، آن را پر کنید (می توانید از آب تصفیه شده استفاده کنید)، سپس فنجان را زیر شیر بگذارید و دکمه قهوه ساز را فشار دهید.

روش تهیه کف شیر برای درست کردن لاته

در صورتی که لاته یا کاپوچینو دوست دارید، قبل از آماده کردن اسپرسو، کف شیر را تهیه کنید؛ لاته از افزودن کف شیر به اسپرسو درست می شود.
حال برای تهیه کف شیر باید از قسمت کف ساز دستگاه استفاده کنید و برای این منظور حدود یک سوم ظرف شیرجوش را با شیر پر کنید و بعد دکمه حالت بخار را بزنید.

بعد از مدتی بخار آب از لوله کف ساز خارج شده و اکنون شیرجوش را زیر آن بگذارید، در این صورت بخار خارج شده از لوله موجب درست شدن کف می شود و در این روش نیازی به گرم کردن شیر نبوده، زیرا بخار داغ است و شیر را گرم خواهد کرد، اکنون می توانید کف را به فنجان اسپرسو اضافه کنید و آن را آماده سرو نمایید.
امیدواریم از طرز تهیه قهوه اسپرسو در منزل نهایت لذت را ببرید و لحظات زیبایی را در کنار اعضای خانواده خود سپری کنید. برای مشاهده آموزش تهیه انواع نوشیدنی گرم کلیک کنید. نوش جان

منبع : آرگا

شیر قهوه طعمی ملایم تر از قهوه خالص داشته ولی مقدار کافئین آن با قهوه خالص برابری می کند. قهوه های مختلف مانند اسپرسو، قهوه ترک و قهوه فرانسه را می توان با شیر سرو کرد، در ادامه با طرز تهیه شیر قهوه در منزل همراه فنجونت باشین.

شیر قهوه چیست؟

شیر یکی از افزودنی های رایج برای قهوه است که علاوه بر ملایم  کردن قهوه عطر و طعم های جدیدی به قهوه می دهد. شیر را می توان با روش های مختلفی به قهوه اضافه کرد. (شیر داغ ساده، شیر فوم گرفته شده، شیر با شکلات و …)

طرز تهیه شیر قهوه با دستگاه اسپرسو

برای تهیه شیر قهوه با دستگاه اسپرسو به شیر و اسپرسو نیاز داریم. ابتدا اسپرسو را با دستگاه اسپرسو تهیه می کنیم. برای این کار پودر قهوه مناسب اسپرسو (پودر قهوه ای که از پودر قهوه ترک درشت تر و از پودر قهوه فرانسه ریزتر است.) را داخل پرتافیلتر دستگاه ریخته، کمی فشرده می کنیم. پرتافیلتر را روی دستگاه اسپرسو بسته و دکمه عصاره گیری دستگاه را فشار می دهیم. حدودا 30 ثانیه صبر می کنیم تا قهوه اسپرسو از دستگاه خارج شده و پس از آن عصاره گیری را قطع می کنیم. خوب تا اینجا اسپرسو آماده شد. مرحله بعدی آماده کردن شیر است.

برای افزودن شیر به قهوه (اسپرسو) دو راه داریم:

  • شیر داغ
  • شیر فوم گرفته شده
  • می توانیم شیر را داغ کنیم و مستقیم به قهوه (اسپرسو) اضافه کنیم. یا اینکه شیر داغ را پس از فوم گیری به قهوه اضافه کنیم. فوم گیری شیر فرآیندی است که در آن هوا را در میان ذرات شیر نفوذ می دهیم، در نتیجه شیر قوام گرفته، همچنین روی آن لایه  کف مانندی به نام فوم شیر تشکیل می شود. به شیر قوام گرفته شده اصطلاحا شیر فوم گرفته شده می گوییم و به کف روی شیر اصطلاحا لایه فوم شیر می گوییم. فوم گیری شیر را می توانیم با نازل بخار دستگاه اسپرسو یا فرنچ پرس انجام دهیم.

    مشاهده فیلم آموزشی: فوم گیری شیر با فرنچ پرسمشاهده فیلم آموزشی: فوم گیری شیر با دستگاه اسپرسو

    طرز تهیه شیر قهوه با موکاپات

    برای تهیه قهوه (اسپرسو) می توانیم از موکاپات هم استفاده کنیم. موکاپات نوعی اسپرسو ساز روگازی است که قیمت بسیار مناسبی دارد. کافی است مخزن آب و مخزن قهوه آن را پر کرده و موکاپات را روی شعله ملایم بگذاریم. پس از 3 الی 5 دقیقه قهوه اسپرسو آماده شده و داخل قوری موکاپات می ریزد.

    برای تهیه شیر قهوه با موکاپات، بعد از این که اسپرسو را گرفتیم شیر را داغ کرده و به اسپرسو اضافه می کنیم. بهتر است بعد از داغ کردن شیر آن را فوم گیری کرده، سپس شیر فوم گرفته شده و فوم شیر را به قهوه اضافه کنیم.

    همان طور که در بالا گفتیم برای فوم گیری شیر می توانیم از نازل بخار دستگاه اسپرسو یا فرنچ پرس استفاده کنیم. یک روش بسیار ساده و کاربردی دیگر هم برای فوم گیری شیر وجود دارد. بدین صورت که: شیر را داغ کرده و آن را داخل شیشه ی دربسته ریخته، محکم تکان می دهیم تا فوم (کف) شیر جدا شود.

    طرز تهیه شیر قهوه با قهوه فوری

    قهوه فوری نیازی به دم کردن ندارد و در زمان خیلی کوتاه آماده می شود. برای تهیه شیر قهوه با قهوه فوری کافی ست یک الی دو قاشق چایخوری پودر قهوه فوری را داخل فنجان ریخته و فنجان را با شیر داغ پر می کنیم. شیر و قهوه را هم می زنیم تا ترکیب کاملا یکدست شود.

    طرز تهیه شیر قهوه غلیظ

    یک روش ابتکاری برای تهیه شیر قهوه غلیظ این است که: قهوه (اسپرسو)، یکی الی دو قاشق چایخوری شکر و یک قاشق چایخوری خامه را داخل فنجان ریخته، به مدت 5 دقیقه هم می زنیم تا ترکیبی غلیظ حاصل شود. سپس شیر داغ را به فنجان اضافه می کنیم.

    طرز تهیه شیر قهوه با قهوه ترک

    شیر قهوه را با قهوه ترک هم می توانیم آماده کنیم. یعنی برای دم کردن قهوه ترک به جای آب سرد از شیر سرد استفاده می کنیم. برای هر نفر یک الی دو قاشق چایخوری پودر قهوه ترک و یک فنجان شیر سرد را به قهوه جوش اضافه کرده و آن را روی شعله ملایم می گذاریم تا قهوه دم کشیده و لایه کف روی آن ایجاد شود.

    طرز تهیه شیر قهوه با قهوه فرانسه

    می توانیم قهوه فرانسه را با شیر هم سرو کنیم. بدین صورت که پس از دم کردن قهوه فرانسه با فرنچ پرس، یک فنجان شیر داغ کنار آن قرار می دهیم تا مهمان به نسبت دل خواه قهوه و شیر را ترکیب کند.

    قهوه اسپرسو ایتالیاییقهوه اسپرسو ایتالیایی

    دستور تهیه قهوه اسپرسو با قوری موکا

    قهوه اسپرسو قهوه ای غلیظ است که بعد از یک غذای خوب ، بهترین نوشیدنی گرم محصوب می شود. اسپرسو یک قهوه ی اصیل ایتالیایی است که دو تا سه برابر قهوه های دیگه کافئین دارد و حالا در همه دنیا جزء پرطرفدارترینهاست.شاید دیده باشید بعضی از کافه ها و یا حرفه ای ها قبل از نوشیدن اسپرسو یه شات آبِ خنک می خورند؟ دلیلش اینِ است که می خواهند مزه ی دهنشان عوض شود و مزه ی اسپرسو رو با همه ی دل و جان حس کنند.
    معمولا اسپرسو را مانند بسیاری از قهوه های دیگر بدون شکر و در صورت تمایل با یک شکلات کوچک می خورند. قهوه اسپرسو ایتالیایی, قوری موکاقهوه اسپرسو ایتالیایی, قوری موکا برای درست کردن یک فنجان اسپرسو باید دستگاه قهوه ساز مخصوص داشته باشید. اصول کار دستگاه اسپرسو ساز این است که آبِ جوش را با فشار خیلی زیاد از بین دانه های قهوه های آسیاب شده ریز می گذراند. در بعضی مدلهای دستگاه، دانه های قهوه را به صورت درشت در دستگاه می ریزید و دستگاه عملیات آسیاب کردن را هم خودش برایتان انجام می دهد.موکا یک دستگاه اسپرسو یاز خانگی است. لازم به توضیح نیست که کیفیت دستگاه اسپرسو ساز در تهیه قهوه بسیار موثر است، پس پیشنهاد می کنیم از یک نمونه خوب استفاده کنید و سراغ دستگاههای اسپرسو ساز چینی نروید! قهوه اسپرسو ایتالیایی, قوری موکا

    آموزش تصویری طرز تهیه اسپرسو

    مواد لازم :قهوه اسپرسو به میزان لازم (تقریبا 1/2 قاشق غدا خوری)  

    روش تهیه اسپرسو با موکا

    مرحله 1چون از قوری موکا برا تهیه اسپرسو استفاده می کنیم میزان قهوه و آب بستگی به حجم این قوری دارد که داری اندازه مناسب برای یک نفر تا 12 نفر می باشد. برای استفاده از این ماشین به یک وسیله حرارتی مثل اجاق گازی یا برقی نیاز است که مراحل تولید قهوه با استفاده از انرژی حرارتی این وسایل حرارتی تولید می گردد.

    مرحله 2

    یک قوری قهوه ساز اسپرسو از سه بخش اصلی تشکیل شده است:

    سه قسمت قوری موکا1- محفظه نگهدارنده آب: این محفظه که در بخش زیرین قرار دارد، وظیفه نگهداری آب را بر عهده دارد. آب در این ظرف داغ شده و با فشار به سمت سبد قهوه رانده می شود.2- سبد قهوه: این محفظه دارای دو بخش می باشد، یکی محفظه دایره ای شکل که قهوه آسیاب شده را درون آن می ریزند و دوم لوله ای متصل به محفظه سبد که در زیر آن جای دارد. این لوله در هنگام بسته شدن کامل قهوه ساز، درون آب درون محفظه نگهدارنده آب فرو می رود.3. ظرف فراورده این ظرف که در بالای سیستم جای می گیرد و دارای یک دسته نیز می باشد وظیفه نگهداری نوشیدنی قهوه تولید شده را بر عهده دارد. در کف این ظرف فیلتری موجود است که دقیقا” در بالای سبد قهوه قرار می گیرد. میانه این ظرف لوله ای است که نوشیدنی تولید شده از آن گذر کرده و نهایتا” درون ظرف سر ریز می شود

    مرحله 3

    ابتدا محفظه نگهدارنده آب را با آب پر می کنیم. 

    محفظه نگهدارنده آب را با آب پر می کنیمبعد داخل سبد قهوه را با اسپرسو پر می کنیم.

    قهوه را داخل سبد قهوه می ریزیم برای هر شات 7 گرمبا انتهای قاشق آن را فشار می دهیم ، که برای هر شات اسپرسو حدود 7 گرم یا 1/2 قاشق غذا خوری قهوه لازم است.

    با پشت قاشق قهوه ها را بهم فشرده می کنیم

    مرحله 4

    سپس سه قسمت قوری را روی هم سوار می کنیم.

    سه قسمت را روری هم سوار می کنیمروی حرارت قرار می دهیم تا بعد از بجوش آمدن آب بخار آب از سبد قهوه عبور گرده و سپس اسپرسو در مرحل نهایی داخل محفظه نگهدارنده جمع می شود.

    قوری مکا را روی گاز می گذاریم تا بجوش بیاید

    مرحله 5

    در این مرحله اسپرسو آماده سرو می باشد.بعد ار بجوش آمدن آب اسپرسو آماده داخل محفظه نگهدارنده جمع می شوداسپرسو پایه ی برای نوشیدنی های دیگر مانند اسپرسو برج ، کاپوچینو ، قهوه مکا می باشد.اسپرسوی تهیه شده با قوری موکا اسپرسو کافئین بیشتری نسبت به دیگر قهوه ها دارد نوش جاننوش جان  منابع: سه نشانه/ویکی درینک/مواد لازم