تکنولوژی

چگونه رنگ حالت Focus Mode ورد را تغییر دهیم؟

خیلی وقتها نیاز است تا رنگ پس زمینه یا بکگراند عکس ها را در فتوشاپ تغییر دهیم. دلایل مختلفی برای تغییر رنگ عکس در فتوشاپ وجود دارد. مناسب نبودن رنگ پس زمینه و یا نیاز به تنوع و شادابی بیشتر در رنگ پس زمینه و… می تواند دلایلی باشد که افراد را مجاب کند تا تغییر رنگ پس زمینه عکس در فتوشاپ در دستور کار خود قرار دهند. علاوه بر ابزارهای تغییر رنگ پس زمینه عکس روش هایی نیز برای تغییر بکگراند یا پس زمینه کلی عکس در فتوشاپ وجود دارد که در مقالات بعدی آموزش کامل و تصویری آن را ارائه می دهیم. در این اموزش از میزبان فا مگ تصمیم گرفتیم نحوه تغییر رنگ پس زمینه عکس در فتوشاپ را تشریح کنیم به گونه ای که بتوانید رنگ دلخواه خود را در بک گراند سوژه قرار دهید پس تا انتهای این آموزش کنار ما باشید تا با رنگ آمیزی پس زمینه در فتوشاپ بیشتر آشنا شوید.

چگونه رنگ بک گراند عکس را در فتوشاپ تغییر دهیم؟

تغییر رنگ عکس در فتوشاپ یا تغییر پس زمینه یکی از پر کاربردترین قابلیت ها در این نرم افزار است. ابزارهایی در این نرم افزار وجود دارد که به واسطه آن ها می توان به شکلی بسیار نامحسوس و حرفه ای در خصوص تغییر رنگ پس زمینه یا بکگراند و به طور کلی تغییر رنگ پس زمینه عکس در فتوشاپ اقدام کرد. فتوشاپ و دیگر نرم افزارهای شرکت Adobe معمولا برای هر کاری چند روش در نرم افزار خود ارائه می کنند. قطعا برای تغییر رنگ پس زمینه در فتوشاپ و حتی تغییر رنگ عکس در فتوشاپ روش های متفاوتی وجود دارد اما در این مقاله قرار است 3 تا از ساده ترین و سریعترین روش ها برای تغییر رنگ عکس در فتوشاپ را تشریح کنیم. هر چه تصویر شما ساده تر باشد طبیعتا تغییر رنگ عکس در فتوشاپ و تغییر پس زمینه نیز بسیار سریعتر خواهد بود. اما اگر در تصویر قسمت های ظریف مثل موی سر هم باشد باید با استفاده از ابزار ماسک (کلید Q) و البته کمی دقت و زمان تغییرات لازم را برای تغییر رنگ عکس در فتوشاپ و رنگ پس زمینه انجام دهید.

1- تغییر حرفه ای رنگ پس زمینه عکس در فتوشاپ (پیشنهادی)

با استفاده از ابزار Quick selection یا کلید میانبر W در واقع آنچه بر روی پس زمینه وجود دارد را انتخاب می کنیم. در واقع سوژه یا سوژه های مدنظر را باید انتخاب کنیم.

ابزار Quick selection و سایر ابزارهای انتخاب معمولا یک سوژه را به خوبی انتخاب می کند. اما اگر به هر دلیلی محیط انتخاب شده رضایت بخش نبود با استفاده از کلید Q در صفحه کلید پس زمینه را ماسک کنید. منظور از ماسک کردن این است که قسمتی که انتخاب نشده به یک رنگ خاص در می اید تا شما بهتر بتوانید نواحی مورد نظر خود را انتخاب کنید. قسمت های مدنظرتان را با استفاده از brush انتخاب کنید. ممکن است این قسمت ها بسیار کوچک باشند که قاعدتا باید زمان بیشتری برای آنها بگذارید. سپس دوباره کلید Q را کلیک کنید.

  1.  در این قسمت از آموزش تغییر پس زمینه عکس در فتوشاپ سوژه یا سوژه های مختلف را با استفاده از ابزار Quick Selection انتخاب می کنیم. برای حذف پس زمینه عکس در فتوشاپ نیز این روش مورد استفاده قرار می گیرد.
  2.  در این قسمت سوژه ها انتخاب شده و یک خط چین دور سوژه نمایان می شود. در پنل سمت راست و در بخش Layer روی نماد create new fill or adjustment file که در تصویر زیر بزرگنمایی شده کلیک کنید.
  3. سپس در پنل لایه ها روی آیکون کلیک و گزینه Solid color را انتخاب کنید. شما می توانید در این لیست از گزینه Hue/saturation نیز استفاده کنید. در مقاله تغییر رنگ قسمتی از عکس در فتوشاپ در مورد این ابزار بیشتر توضیح داده ایم.
  4. با این کار سوژه به یک رنگ دلخواه تغییر می کند. برای تغییر رنگ سوژه کافی است در کادر رنگ باز شده، رنگ بک گراند مورد نظر را انتخاب کنید.
  5. برای جابجا کردن رنگ سوژه و بک گراند روی تصویر سیاه و سفید کنار Color fill 1 در در پنل Layers دوبار کلیک کنید.
  6. در پنل Properties گزینه invert را انتخاب کنید. با اینکار پس زمینه تغییر خواهد کرد.
  7. اگر تصویر دارای سایه باشد با استفاده از این روش سایه از بین می رود. یعنی رنگ آمیزی پس زمینه در فتوشاپ جزئیات را حذف می کند. اما به راحتی با استفاده از منوی کشویی موجود در قسمت لایه که در واقع حالت یا Mode نامگذاری شده و در حالت عادی روی گزینه Normal است می توانید با انتخاب Multiply سایه و یا تمام جزئیات مورد نظر را دوباره بازیابی کنید.
  8. تغییر پس زمینه عکس در فتوشاپ در این مرحله به پایان می رسد. در حقیقت رنگ انتخابی شما به عنوان رنگ پس زمینه عکس در نظر گرفته می شود.

2- مراحل عوض کردن رنگ پس زمینه عکس با پنل لایه ها

با استفاده از منو Layer نیز می توانید رنگ پس زمینه تصاویر را تغییر دهید. برای استفاده از این ابزار مراحل زیر را طی کنید:

  1. همانند روش اول با استفاده از یکی از ابزارهای انتخاب سوژه یا سوژه های مدنظر خود را انتخاب کنید. می توانید از آموزش دوربری تصویر در فتوشاپ نیز کمک بگیرید.
  2. از آن جاییکه قصد تغییر رنگ پس زمینه عکس  را دارید باید انتخاب شما بر عکس شود. در واقع باید تمام آنچه بک گراند سوژه قرار گرفته انتخاب شود پس از منو Select گزینه Inverse را انتخاب کنید. در این حالت پس زمینه انتخاب می شود.
  3. حال از منو Layer گزینه New Fill Layer را انتخاب کنید. در بین گزینه ها همانند روش قبلی گزینه Solid Color را انتخاب کنید.
  4. در اینجا باید برای این لایه یک نام تعیین کنید. می توانید در ابتدای کار رنگ Mode و Opacity را تعیین کنید. البته در انتهای کار هم می توانید تغییرات را انجام دهید. با زدن دکمه Ok این لایه برای شما ایجاد خواهد شد.
  5.  پس از این مرحله پنجره مربوط به تنظیمات Solid color نمایان می شود که در واقع رنگ مورد نظر برای پس زمینه را باید انتخاب کنید. به دلخواه یک رنگ انتخاب کرده و روی OK کلیک کنید.
  6. پس از آن در پنل سمت راست می تواند تنظیمات دیگری را برای پس زمینه داشته باشید. چون در این قسمت نتیجه تغییر رنگ پس زمینه را مشاهده می کنید بهتر می توانید تغییرات را اعمال کنید. مثلا می توانید دو شاخص مهم Opacity و Mode را برای نمایش جزئیات پس زمینه به دلخواه تغییر دهید. این قسمت ها کاملا سلیقه ای هستند و بسته به نیاز و سلیقه خود می توانید آن ها را تغییر دهید.

3- حذف رنگ پس زمینه عکس در فتوشاپ

سومین و آخرین روشی که تصمیم داریم به شما معرفی کنیم این است که ابتدا سوژه های مورد نظر را انتخاب سپس محدوده انتخابی را برعکس کنید تا دقیقا بک گراند تصویر به حالت انتخاب شده دربیاید. در نهایت بک گراند را حذف کرده و با یک ابزار مثل براش یا هر ابزار دلخواه دیگر بک گراند را رنگ کنید حتی می توانید یک تصویر دیگر را به عنوان بک گراند در نظر بگیرید.

  1.  در ابتدا بکگراند سوژه یا سوژه های مدنظر خود را انتخاب کنید. برای یادگیری روش های بیشتر برای دوربری و برش عکس در فتوشاپ می توانید مقاله آموزش برش عکس در فتوشاپ را مطالعه کنید.
  2. پس از انتخاب سوژه باید با استفاده از گزینه inverse در سربرگ Select پس زمینه را انتخاب کنید.
  3. در مرحله بعدی با استفاده از دکمه Delete ناحیه انتخاب شده که در واقع همان بکگراند است را حذف کنید.
  4. حال می توانید با استفاده از ابزار Brush و تنظیم اندازه آن رنگ مورد نظر خود را انتخاب و بر روی قسمت انتخاب شده بکشید. ابزار Brush یا Pen را انتخاب کنید.
  5. تنظیمات مربوط به نوک قلم را انجام دهید. مثلا سایز ان را کوچک یا بزرگ تر کنید.
  6. رنگ مدنظر خود را تعیین کنید و روی ناحیه انتخاب شده که در واقع همان پس زمینه است بکشید.
  7. در انتها رنگ پس زمینه تغییر می کند. البته این ابزار نسبت به روش های قبلی قادر به نمایش جزئیات پس زمینه مانند سایه ها نیست و بهتر است برای زمانی مورد استفاده قرار بگیرد که فقط قصد تغییر رنگ پس زمینه را دارید.

با استفاده از ابزارهای فتوشاپ به راحتی می توانید انواع و اقسام تغییرات را روی عکس ها اعمال کنید. تغییرحرفه ای پس زمینه عکس در فتوشاپ با استفاده از روش بالا امکان پذیر است. تغییر رنگ پس زمینه عکس در فتوشاپ یکی از قابلیت های بسیار مهم و کاربردی در این نرم افزار است. در این مقاله از میزبان فا مگ با استفاده از ابزار create new fill or adjustment file و سربرگ Layer روش هایی آسان و کاربردی را برای تغییر رنگ پس زمینه در فتوشاپ ارائه کردیم. اگر شما از روش دیگری برای رنگ آمیزی پس زمینه در فوتوشاپ استفاده می کنید آن را در قسمت دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید.

تنظیمات مناسب دوربین Sony A7 III

دوربین  بدون آینه سونی مدل A7 III از بهترین دوربین های فول فریم و فوق حرفه ای برای عکاسی است. مدل Sony A7 III سری بعدی دوربین سونی A7 و سومین نسل از دوربین های بدون آینه این کمپانی است که بعد از 5 سال به بازار عرضه شد.

تاریخ انتشار : 18 آذر 1400
مجموع بازدید : 7333
زمان مطالعه : 15

تنظیمات مناسب دوربین Sony A7 III

فهرست مقاله [نمایش]

برای خرید دوربین Sony A7 III از فروشگاه اینترنتی نورنگار، کلیک کنید.
در این مقاله می خواهیم شما را با تنظیمات منوی آن آشنا کنیم و در نهایت پیشنهادی برای تنظیمات مناسب دوربین Sony A7 III به شما ارائه دهیم.

آشنایی بیشتر با دوربین Sony A7 III

قبل از هر چیز، بهتر است بدانید که این دوربین چه امکاناتی در اختیار شما قرار می دهد.

وجود سنسور فول فریم 24.2 مگاپیکسلی با نور پشتی، به همراه سیستم فوکوس خودکار هیبریدی 693 نقطه ای با عکاسی پیاپی 10 فریم بر ثانیه، آن را از دیگر رقبایش جدا می کند. امکان فیلم برداری با فرمت 4K با خود دوربین و عکاسی بدون صدا، از دیگر ویژگی هایی است که شما را ترغیب به خرید این دوربین می کنند.

دوربین های بدون آینه (Mirrorless Interchangeable Lens Camer) به خاطر راحتی در استفاده بسیار محبوب شده اند. این دوربین سونی فوق حرفه ای فول فریم، شاید در ابتدا با تنظیمات خود شما را پریشان کند! اما با خواندن این مقاله تا انتها، آشنایی بیشتری با تنظیمات مناسب دوربین Sony A7 III پیدا خواهید کرد و عکس های به مراتب بهتری خواهید گرفت.

طراحی بدنه سونی A7 III

کلیدهای کنترل دوربین سونی A7 III در قسمت بالای بدنه و پشت دوربین تعبیه شده اند. در کنار بدنه نیز، پورت های اتصال و محل قرارگیری کارت حافظه تعبیه شده است.

کلیدهایی که در قسمت بالا هستند، در سمت راست منظره یاب تعبیه شده اند و هیچ کلیدی در سمت چپ آن وجود ندارد. پس می توان نتیجه گرفت که کار با این بدنه و دکمه های رویی دوربین، برای افراد چپ دست در ابتدا، مشکل باشد اما داشتن مانیتوری 3 اینچی به این افراد هم اجازه می دهد تا به راحتی تنظیمات مناسب دوربین سونی A7 III را انجام دهند.

در دوربین های سونی، برای نصب لنزها روی دهانه لنز بدنه، باید در جهت ساعت گرد، لنز را بچرخانید و برای جداسازی لنزها هم نیاز به حرکت پادساعت گرد دارید.

تنظیمات اولیه دوربین

قبل از هر تغییری، وارد منوی تنظیم (Setup) شوید. در صفحه هفتم، گزینه Setting Reset را انتخاب کنید. وارد گزینه Initialize شوید. Enter و در نهایت OK را انتخاب کنید.

سپس زبان را English انتخاب کنید. هر یک از گزینه های Set Area/Date/Time را بر طبق موقعیت مکانی و زمانی خود، تنظیم کنید.

معرفی دکمه های بالای بدنه دوربین

برای کار با تنظیمات مناسب دوربین Sony A7 III، ابتدا باید با دکمه های بالای بدنه آشنا شوید. مهم ترین دکمه این قسمت، دکمه شاتر (Shutter button) یا دکمه عکس برداری است که در کنار دکمه روشن و خاموش دوربین قرار گرفته است. با چرخاندن دکمه On / Off دوربین روشن یا خاموش و با فشردن دکمه شاتر، عکس شما گرفته می شود.

در جلوی بدنه و دکمه شاتر، دکمه چرخنده جلویی وجود دارد که برای تنظیم مقادیر مختلف دوربین استفاده می شود.

دکمه عملکرد C1 و C2 پس از دکمه شاتر قرار دارند. به طور پیش فرض برای تنظیم وایت بالانس (C1) و منطقه فوکوس (C2) استفاده می شود. می توانید برای تنظیمات مناسب دوربین Sony A7 III نوع عملکرد دکمه C1 را برای تنظیم ISO در نظر بگیرید.

در بالای بدنه دوربین سونی A7 III، قسمت اتصال کفشک اتصال (Hot Mount Shoe) در وسط و در کنارش، چرخنده حالت های دوربین (Mode Dial)، چرخنده پشتی مقادیر دوربین و سپس چرخنده مقدار تنظیم میزان نوردهی (Exposure Compnsation Dial) قرار گرفته اند. به کفشک نگهدارنده می توانید انواع فلاش، رکوردر، میکروفون و دیگر متعلقات دوربین را متصل کنید. برای چرخاندن آن ها، به راحتی می توانید از انگشت شصت خود، هنگام عکاسی استفاده کنید.

اولین چرخنده نزدیک به فلاش، چرخنده حالت های دوربین یا دکمه مد (Mode Dial) برای عکاسی است که 11 حالت مختلف زیر را در اختیار شما قرار می دهد:

1.حالت اتوماتیک یا خودکار دوربین (Auto) که با کادری سبز رنگ مشخص شده است.

2.حالت P یا برنامه که به شما امکان تنظیم ISO دلخواه را داده و دوربین به صورت خودکار، مقدار سرعت شاتر و دیافراگم را انتخاب می کند.

3.حالت A (Aperture Priority) که امکان تنظیم دیافراگم را به شما داده و باقی تنظیمات دوربین، به صورت اتوماتیک انجام می شود.

4.حالت S (Shutter Priority) که به شما امکان تنظیم شاتر دوربین را می دهد و باقی تنظیمات به صورت اتوماتیک توسط خود دوربین انجام می شود.

5.حالت دستی M که به شما اجازه تنظیم تمام قسمت های دوربین را به صورت دلخواه می دهد.

6.حالت تنظیمات کاربر 1

7.حالت تنظیمات کاربر 2

8.حالت فیلم برداری

9.حالت S&Q یا تصاویر حرکت آهسته یا سریع (Slow & Quick Motion)، به شما امکان تصویربرداری با حرکات آهسته یا خیلی سریع را می دهد.

10.حالت SCN یا صحنه که با تنظیمات تمام اتوماتیک و راحت به شما امکان عکاسی سریع از منظره و لنداسکیپ را می دهد.

11.حالت MR یا تنظیمات 1 و 2 به شما امکان تنظیم دیافراگم، سرعت شاتر، حساسیت و وایت بالانس دوربین را قبل از عکاسی می دهد تا سرعت عمل شما را در موقعیت های مختلف بالا ببرد.

دکمه چرخنده دوم برای تنظیم نوردهی است و در حالت های مختلف A، P و S استفاده می شود. با این چرخنده می توانید به صورت دستی، میزان نوردهی را بین دو عدد -3 تا +3 تغییر دهید.

معرفی دکمه های پشت بدنه دوربین

دکمه های عملکرد دوربین سونی مدل A7 III همانند مدل A7R III بوده که در قسمت بالا و راست مانیتور 3 اینچی متحرکش قرار گرفته اند.

دکمه C3 و در کنارش، دکمه ورود به Menu در کنار یکدیگر و بالای مانیتور قرار گرفته اند. دکمه C3 به صورت پیش فرض، برای تغییر حالت فوکوس (AF-S, AF-A, AF-C, DMF و MF) استفاده می شود. دکمه Menu هم تنظیمات دوربین سونی A7 III را برایتان باز می کند. پس از منظره یاب، دکمه شروع فیلم برداری قرار گرفته است.

اگر نیازی به غیر حالت فوکوس ندارید، می توانید برای تنظیمات مناسب دوربین سونی A7 III در منو، عملکرد C3 را به گونه ای تغییر دهید تا به شما امکان جابه جایی بین حالت مانیتور یا منظره یاب را بدهد.

پس از آن ها، دو دکمه اختصاصی AF-ON و AEL اضافه شده است. دکمه AF-ON یک ویژگی ضروری برای عکاسانی است که مایل به استفاده از تکنیک های فوکوس با دکمه ای در پشت دوربین هستند. دکمه AEL (Auto Exposure Lock)، برای قفل کردن نوردهی، مفید است.

در زیر دکمه AF-On و در سمت راست نمایشگر، یک جوئستیک انتخاب گر جدید قرار دارد. این جوئستیک، به شما اجازه می دهد تا به سرعت میان نقاط فوکوس خودکار دوربین جابه جا شوید و آن ها را در قاب، جابه جا کنید. همچنین شما را از گشتن های طولانی مدت در منوی دوربین برای یافتن چنین ویژگی ای خلاص می کند.

دکمه های گردان و جهت دار

در ادامه یک دکمه چرخنده برای انتخاب چندمنظوره وجود دارد که می توان آن را گرداند یا به جهات مختلف فشار داد. در وسط این چرخنده هم یک دکمه مرکزی وجود دارد. این دکمه ها، امکان جابه جا شدن سریع در منوها، تغییرات سریع نوردهی و همچنین دسترسی به عملکردهای خاص را، با فشار دادن هر یک از چهار گوشه فراهم می کند. با نگاه کردن روی اطراف این دکمه گردان، نوشته های DISP، ISO و علامت های دیگر را می بینید.

  • با فشار دادن این دکمه در سمت راست می توانید حساسیت یا ISO تصویر را تغییر دهید.
  • با فشار دادن دکمه در سمت چپ، بین حالت های عکاسی تک عکس، پیاپی و تایمر (Drive Mode) می توانید یکی را انتخاب کنید.
  • با فشردن این دکمه به سمت بالا نیز، می توانید حالت DISP یا روشن و خاموش شدن مانیتور را انتخاب کنید.
  • دکمه پخش (PlayMode) و دکمه C4

    در زیر این دکمه چرخان، با دو دکمه دیگر مواجه می شوید: دکمه پخش (PlayBack) و دکمه تنظیمات اختصاصی C4 که کار سطل آشغال را هم انجام می دهد.

    با این دکمه می توانید عکس ها و فیلم های گرفته شده را ببینید و با دکمه های گردان در میان آن ها جابه جا شوید. با دکمه سطل آشغال که در کنار این دکمه قرار دارد، هم می توانید عکس ها را پاک کنید.

    درصورتیکه در حالت پخش عکس ها نباشید، دکمه سطل آشغال، عملکرد دکمه C4 را دارد و همانند دیگر دکمه های Custom عمل می کند.

    دکمه عملکرد یا FN

    دکمه عملکرد یا FN در زیر جوئستیک قرار گرفته و به شما امکان ایجاد تغییرات سریع در تنظیمات مختلف دوربین را می دهد؛ بدون اینکه وارد منوی پیچیده دوربین شده و دنبال تک تک گزینه ها بگردید. با این وجود، مقادیر پیش فرض را هم در اختیار شما قرار می دهد. با فشار دادن این دکمه، در روی مانیتور دوربین، 12 گزینه برایتان باز می شود که می توانید هر کدام را تنظیم کنید.

    به صورت پیش فرض گزینه های زیر را دارید که پیشنهاد می کنیم آن ها را تغییر دهید. (البته به خاطر داشته باشید که برای تنظیمات مناسب دوربین Sony A7 III بر طبق نیاز خود، می توانید با ورود به منو و قسمت دومین تنظیمات عملکرد دوربین، آن ها را تغییر داده و خصوصی سازی کنید.)

    گزینه Drive Mode:

    به شما امکان انتخاب بین گزینه های تک عکس (Single Shooting)، عکاسی پیاپی (Continuous Shooting) با سه حالت بالا (Hi)، متوسط (Mid) و پایین (Lo) و عکاسی با تایمر را می دهد. در حالت کلی و برای عکاسی ورزشی یا در طبیعت بهتر است این گزینه را در حالت عکاسی پیاپی قرار دهید.

    گزینه Focus Mode:

    حالت فوکوس به شما امکان دسترسی سریع به قسمت تنظیمات فوکوس را می دهد. در این قسمت، می توانید بین انواع حالت های فوکوس AF_S برای تک عکس، AF_A یا فوکوس اتوماتیک، AF_C یا فوکوس برای عکاسی پیاپی و DMF و MF یا فوکوس با تنظیم دستی یکی را انتخاب کنید.

    این گزینه به صورت پیش فرض روی AF_A قرار دارد که برای تنظیمات مناسب دوربین سونی A7 III بهتر است آن را به حالت فوکوس پیاپی (AF_C) تغییر کنید.

    گزینه Focus Area:

    این گزینه 6 حالت Wide، Zone، Center، Flexible Spot، Expanded Flexible Spot و Lock-On AF را در اختیار شما قرار می دهد و مکان فوکوس در عکس را مشخص می کند.

    Expanded Flexible Spot هم خود، در سه حالت بزرگ (L)، متوسط (M) و کوچک (S) قابل انتخاب است و به شما امکان جابه جایی نقطه فوکوس را می دهد. انتخاب هر یک از اینها، بسته به سوژه عکاسی متفاوت است.

    با گزینه قفل فوکوس روی سوژه (Lock-On AF) می توانید از سوژه های متحرک، عکاسی کنید. برای تصویربرداری بهتر است گزینه Wide را انتخاب کنید.

    گزینه Zone و Flexible Spot برای عکاسی از منظره بهترین گزینه هستند. در حالت کلی و برای تنظیمات مناسب دوربین Sony A7 III بهتر است حالت Flexible Spot یا Center را انتخاب کنید.

    گزینه Exposure Compensation:

    به جای تنظیم میزان نوردهی در این قسمت می توانید از دکمه مخصوص آن روی بدنه استفاده کنید و در تنظیمات مناسب دوربین سونی A7 III آن را به گزینه ای مانند لمس مانیتور (Touch Operation) تغییر دهید.

    گزینه ISO:

    می توانید مقادیر ISO را انتخاب کنید. در حالت Auto ISO، دوربین این فاکتور را به صورت خودکار برایتان انتخاب می کند. در دوربین سونی A7 III می توانید از بین مقادیر 100 تا 25600 یکی را انتخاب کنید. برای عدد حداقلی 100 و عدد 6400 برای حداکثری گزینه های خوبی هستند. می توانید آن را به گزینه لرزشگیر (SteadyShot) تغییر دهید.

    گزینه Metering Mode:

    به صورت پیش فرض روی حالت چندگانه قرار دارد. با این وجود می توانید در تنظیمات مناسب دوربین سونی مدل A7 III آن را به حالت نقطه ای تغییر دهید.

    گزینه Flash Mode:

    اگر فلاش دوربین را فعال کرده اید، با این گزینه می توانید قدرت نورپرتابی آن را بین 3+ تا 3- در اینجا تنظیم کنید.

    گزینه White Balance:

    این گزینه را روی حالت اتوماتیک قرار دهید. البته بسته به شرایط، می توانید از این قسمت آن را تغییر دهید.

    گزینه Creative Style:

    در این گزینه می توانید تنظیمات مورد نظر خود را برای هر یک از استایل های منظره (Land)، پرتره (Port)، روشن (Light)، عمیق (Deep)، طبیعی (Ntrl) و Vivid در فرمت عکس JEPG انتخاب کنید. برای هر استایل می بایست مقدار کنتراست، میزان اشباع رنگ ها و وضوح را انتخاب کنید. در تنظیمات مناسب دوربین Sony A7 III آن را روی حالت استاندارد قرار دهید.

    گزینه Quality:

    این گزینه به شما امکان می دهد تا کیفیت و فرمت عکس خود را از میان 4 حالت RAW، RAW+J، FINE و STANDARD (STD) انتخاب کنید. روی فرمت RAW بگذارید.

    گزینه Select Rec. Media:

    دوربین سونی مدل Sony A7 III، از دو کارت حافظه پشتیبانی می کند. در این قسمت می توانید یکی از کارت های حافظه را برای ذخیره عکس و فیلم ها انتخاب کنید.

    گزینه Shoot Mode:

    روی حالت دستی (Manual) بگذارید.

    منوی دوربین سونی A7 III

    با زدن دکمه منو وارد تنظیمات دوربین شوید. در این قسمت 6 تب (در زیر نام آن ها را آورده ایم) خواهید دید که هر یک، قسمت ها و صفحه های مختلفی دارند.

  • Camera Setting 1
  • Camera Setting 2
  • Network
  • Playback
  • Setup
  • My Menu
  • نگذارید فراوانی این نوشته ها و قسمت ها شما را گیج کند! تک تک این تنظیمات را در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد. دقت کنید که از طریق دکمه عملکرد (Fn) می توانید بسیار سریع به خیلی از بخش های منو دسترسی داشته باشید و به نوعی میانبر بزنید. برای هر قسمت تنظیمات مناسب دوربین Sony A7 III را پیشنهاد داده ایم.

    قسمت اول (Camera Setting 1) با علامت دوربین

    صفحه تنظیمات عکاسی 1، از 14 صفحه تشکیل شده که به صورت خلاصه تنظیمات مناسب دوربین Sony A7 III برای هر یک را نام می بریم.

    صفحه اول با نام Quality/Image Size1

    اولین قسمت خود به 7 صفحه تقسیم شده است. در صفحه اول با گزینه هایی مانند Image Quality، RAW File Type، JPEG Quality، JPEG Image Size، Aspect Ratio و APS-C/Super 35mm روبرو هستید.

  • کیفیت تصویر (Image Quality): RAW
  • نوع فایل RAW: فشرده و غیر فشرده. متأسفانه، سونی هنوز گزینه Lossless Compresed را پیاده سازی نکرده است؛ بنابراین با انتخاب Compressed (فشرده شده) کیفیت تصویر را در فایل های RAW خود از دست می دهید و با انتخاب «Uncompressed RAW» به فایل های بزرگی می رسید. برای داشتن کیفیت بهتر، در حالت غیر فشرده بگذارید.
  • کیفیت JPEG: Extra fine
  • اندازه تصویر JEPG (JPEG Image Size): بزرگ یا L:24M
  • نسبت تصویر: 3:2
  • APS-C/Super 35mm: حالت پیش فرض خودکار
  • صفحه دوم با نام Quality/Image Size2

  • نوردهی طولانی (Long Exposure NR): OFF یا خاموش
  • ISO بالا NR: در حالت پیش فرض
  • فضای رنگ (Color Space): AdobeRGB.
  • از گزینه Lens Comp بگذرید.
  • دو گزینه بعدی (Shading Comp) و (Aber Comp) را در حالت خودکار (Auto) بگذارید.
  • گزینه Distortion Com را خاموش کنید.
  • صفحه سوم با نام Shoot Mode/Drive1

  • انتخاب صحنه (Scene Selection): خاکستری می شود؛ مگر اینکه از طریق mode dial تنظیم شود.
  • گزینه Drive Mode: تک عکس (Single Shooting)
  • نوع براکت (Bracket Type): براکت ادامه دار (Cont. Bracket)
  • تایمر خودکار در طول برکت (Selftimer during Brkt): 2 ثانیه
  • ترتیب براکت (Bracket order): -> 0 -> +
  • یادآوری حافظه (Memory Recall): فقط زمانی در دسترس است که حالت MR 1 یا MR2 روی کلید چرخان حالات دوربین، انتخاب شده باشد.
  • حافظه (Memory): به ذخیره سریع تنظیمات فعلی در بانک حافظه اجازه می دهد. (راهی عالی برای ایجاد تنظیمات از پیش تعیین شده مختلف برای شرایط مختلف عکس برداری)
  • رسانه انتخاب حافظه (Memory Select Media): شکاف 1 یا 2
  • نحوه عملکرد و کاربرد هر یک از این گزینه ها را می توانید به شکل دقیق تر، در کلاس های آموزش منوی دوربین های سونی بیاموزید. برای آشنایی با تمامی گزینه های منو و اینکه هر گزینه را برای چه موقعیت هایی در عکاسی باید استفاده کرد، ورکشاپ های تخصصی منوی دوربین نورنگار می تواند کمک بزرگی برای شما باشد. برای آشنایی بیشتر با این ورکشاپ ها روی عکس زیر کلیلک کنید.

    صفحه چهارم با نام Shoot Mode/Drive2

    گزینه Reg Cust Shoot Set: بهتر است به این گزینه دست نزنید و از آن رد شوید. با این حال بدانید که در اینجا می توانید حداکثر سه حالت و تنظیم سفارشی را انجام دهید. در نهایت هر یک از این تنظیمات را به یک دکمه روی بدنه، نسبت دهید.

    صفحه پنجم با نام AF1

  • حالت فوکوس (Focus Mode): AF-C
  • اولویت تنظیم در AF-S (Priority Set in AF-S): تأکید متعادل
  • اولویت تنظیم در AF-C (Priority Set in AF-C): تأکید متعادل
  • منطقه فوکوس (Focus Area): گسترده (Wide)
  • تنظیمات فوکوس (Focus Settings): به شما امکان حرکت و تغییر نقاط فوکوس را می دهد.
  • منطقه فوکوس خودکار V/H (V/H AF Area): خاموش.
  • صفحه ششم با نام AF2

  • روشن کننده AF (AF Illuminator): خودکار
  • قفل مرکزی روی AF (Center Lock on AF): خاموش
  • تنظیم اولویت فوکوس روی چهره در AF: روشن/خاموش
  • حالت ردیابی فوکوس (AF Track Sens): عدد 5(Responsive) مناسب است.
  • سیستم AF (AF System): پیش فرض
  • AF با شاتر (AF w/ shutter): روشن باشد. بسته به اینکه از فوکوس دکمه پشت دوربین استفاده کنید، روشن یا خاموش است. اگر می خواهید از دکمه پشتی (AF-ON) برای فوکوس استفاده کنید، آن را روی Off تنظیم کنید و از دکمه AF-ON در پشت دوربین استفاده کنید.
  • صفحه هفتم با نام AF3

  • دو گزینه Auto Slow Shut و Audio Recording را روشن کنید.
  • Pre-AF: خاموش
  • Eye-Start AF: خاموش
  • AF Area Regist: خاموش (به شما امکان می دهد نقطه فوکوس را در ناحیه خاصی از کادر ذخیره کنید.)
  • Del. Reg. AF Area: به شما امکان می دهد نقطه AF ثبت شده را حذف کنید.
  • پاک کردن خودکار منطقه AF (AF Area Auto Clear): خاموش
  • Disp. Cont. AF area: روشن
  • صفحه هشتم با نام AF4

    در این صفحه تنها یک گزینه به نام AF Micro Adj وجود دارد که برای کالیبره کردن لنز استفاده می شود. به این گزینه کاری نداشته و به صفحه بعدی بروید.

    صفحه نهم با نام Exposure1

  • Exposure Comp: 0.0
  • Reset EV Comp: روی Reset
  • ISO: روی حالت Auto یا عدد مورد نظرتان. برای حداقل Iso عدد 100 و برای حداکثر، عدد 10000 را انتخاب کنید.
  • ISO Auto Min SS: استاندارد، اما می توانید آن را به “Fast” یا “Faster” تغییر دهید.
  • حالت اندازه گیری (Metering Mode): چندگانه (Multi) یا مرکز (Center)
  • گزینه Face Prty in Mlti Mtr: روشن
  • صفحه دهم با نام Exposure2

  • Spot Metering Point :Focus Point Link
  • Exposure step: عدد 0.3EV
  • AEL w/shutter: خودکار (Auto)
  • به گزینه Exposure Std. Adjust کاری نداشته باشید.
  • صفحه یازدهم با نام Flash

  • حالت فلاش (Flash Mode): Fill-Flash
  • میزان نوردهی فلاش (Flash Comp): 0.0
  • تنظیم مقادیر نوردهی (Exp.comp.set): Ambient&Flash
  • فلاش بی سیم (Wireless Flash): خاموش
  • کاهش قرمزی چشم (Red Eye Reduction): خاموش
  • صفحه دوازدهم با نام Color/WB/Img. Processing

  • تراز سفیدی (White Balance): خودکار (Auto)
  • تنظیم اولویت در AWB (Priority Set in AWB): استاندارد
  • DRO/Auto HDR (DRO/Auto HDR): خاموش
  • سبک خلاق (Creative Style): استاندارد
  • جلوه تصویر (Picture Effect): خاموش
  • نمایه تصویر (Picture Profile): خاموش یا PP2. اگر برای این گزینه، PP10 را انتخاب کردید، مقدار Gamma را روی HLG2 قرار دهید.
  • صفحه سیزدهم با نام Focus Assist1

  • بزرگنمایی فوکوس (Focus Magnifier): برای بزرگنمایی در حین فوکوس استفاده می شود.
  • زمان بزرگنمایی فوکوس (Focus Magnif. Time): بدون محدودیت (No Limit)
  • بزرگنمایی فوکوس اولیه: x4.7
  • فوکوس خودکار در بزرگنمایی آن (AF in Focus Mag): روشن
  • دستیار فوکوس دستی (MF Assist): روشن.(یک ویژگی منظم که وقتی حلقه فوکوس را در حالت فوکوس دستی حرکت می دهید، به طور خودکار بزرگ نمایی می کند.)
  • در تنظیم اوج (Peaking Setting) باید 3 گزینه را تنظیم کنید که مهم ترین آن، رنگ اوج (Peaking Color) است. رنگ قرمز را برای آن انتخاب کنید.
  • صفحه چهاردهم با نام Face Detection/Shoot Assist

  • ضد لرزش زدن (Anti Flicker Shoot): خاموش
  • به ثبت چهره (Face Registration) کاری نداشته باشید.
  • اولویت ثبت چهره ها (Regist Faces Priority): روشن
  • قسمت دوم (Camera Settings 2)

    این قسمت هم از 9 صفحه تشکیل شده که به شما امکان می دهد تا تنظیمات پیش فرض بیشتری را به عنوان تنظیمات مناسب دوربین سونی A7 III انجام دهید.

    صفحه اول با نام Movie1

    برای تنظیم این قسمت، ابتدا باید دوربین را روی حالت فیلم برداری بگذارید.

  • حالت نوردهی (Exposure Mode): نوردهی دستی (Manual Exposure)
  • حالت نوردهی برای فیلم برداری آهسته یا سریع (Exposure Mode): اولویت دیافراگم، اگر در حالت S&Q نباشد، خاکستری می شود.
  • فرمت فایل: XAVC S 4K
  • تنظیم ضبط (Record Setting): 24p 60m
  • در تنظیمات S&Q، دو گزینه فریم ریت را روی عدد 120 fps و گزینه تنظیم ضبط را روی 24p قرار دهید.
  • ضبط پروکسی (Proxy Recording): خاموش
  • صفحه دوم با نام Movie2

  • همچنان دوربین روی حالت فیلم برداری باشد.
  • سرعت حالت عکاسی AF (AF Drive Speed): معمولی (Normal)
  • AF Track Sens: استاندارد
  • خاموش شدن آهسته خودکار: روشن
  • ضبط صدا: روشن
  • سطح ضبط صدا: 25
  • نمایش سطح صدا: روشن
  • صفحه سوم با نام Movie 3

  • همچنان دوربین روی حالت فیلم برداری باشد.
  • زمان خروج صدا (Audio Out Timing): به صورت زنده (Live)
  • کاهش صدای باد (Wind Noise Reduct): روشن
  • نمایشگر نشانگر (Marker Display): خاموش
  • تنظیمات نشانگر (Marker Settings): همه خاموش
  • حالت نور ویدئو (Video Light Mode): Power Link
  • فیلم با شاتر (Movie w/ shutter): خاموش
  • صفحه چهارم با نام Shutter/Steady Shot

  • همچنان دوربین روی حالت فیلم برداری باشد.
  • نوع شاتر (Shutter Type): الکترونیک شاتر را برای عکاسی بی صدا انتخاب کنید.
  • e-Front Curtain Shut: روشن
  • انتشار بدون لنز (Release w/o Lens): فعال کنید
  • انتشار بدون کارت (Release w/o Card): فعال کنید
  • SteadyShot: روشن
  • در تنظیمات SteadyShot، حالت خودکار (Auto) را انتخاب کنید.
  • صفحه پنجم با نام Zoom

  • بزرگ نمایی: پیش فرض، در RAW خاکستری است.
  • تنظیم زوم: بزرگنمایی تصویر واضح (On:ClearImage Zoom) را انتخاب کنید.
  • چرخش حلقه زوم: پیش فرض
  • صفحه ششم با نام Display/Auto Review1

  • در دکمه DISP، می بایست برای مانیتور و منظره یاب، تنظیمات نمایشگر را انجام دهید. اگر می خواهید هیچ اطلاعاتی روی این دو نشان داده نشود، گزینه نشان ندادن اطلاعات یا No Disp Info را انتخاب کنید.
  • FINDER/MONITOR: با این تنظیم می توانید بین مانیتور یا منظره یاب یکی را انتخاب کنید. بهترین راه حل برای تنظیمات مناسب دوربین Sony A7 III این است که دکمه C3 را برای این کار، شخصی سازی کنید.
  • نرخ فریم یاب (Finder Frame Rate): استاندارد
  • تنظیم هاشور (Zebra Setting): خاموش
  • خطوط راهنما (Grid Line): قانون سه خط (Rule of 3rds Grid)
  • راهنمای مجموعه نوردهی (Exposure Set. Guide): خاموش
  • نمایش حالت زنده (Live View Display): تنظیمات جلوه، روشن
  • صفحه هفتم با نام Display/Auto Review2

    از دو گزینه  این صفحه، با عناوین Cont. Shoot. Length و بررسی خودکار (Auto Review) بگذرید.

    صفحه هشتم با نام Custom Operation1

    در این صفحه می توانید برای کلید کاربری C1 تنظیمات مورد نظر خود را انجام دهید. ابتدا این کلید را برای سه حالت عکاسی، فیلم برداری و پخش تنظیم کنید.

    برای کلید سفارشی (در حالت عکاسی) چنین تنظیماتی را انجام دهید.

  • چرخ کنترل (Control Wheel): تنظیم نشده است
  • دکمه سفارشی 1 (C1): ISO
  • دکمه سفارشی 2 (C2): منطقه فوکوس (Focus Area)
  • دکمه سفارشی 3 (C3): دکمه جابه جایی بین منظره یاب یا مانیتور (Finder/Monitor Sel)
  • دکمه سفارشی 4 (C4): می توانید تغییر ندهید.
  • کلید سفارشی (ویدئو): در این قسمت برای تنظیمات مناسب دوربین Sony A7 III آن را در مقادیر پیش فرض خود رها کنید.
  • کلید سفارشی (پخش): دکمه های سفارشی را می توان طوری تنظیم کرد که هنگام پخش تصاویر روی دوربین رفتار متفاوتی داشته باشند.
  • تنظیم منوی عملکرد (Function Menu Set.): پیش فرض. البته می توانید بسته به نیاز خود و مطالبی که در قسمت معرفی عملکرد دکمه FN گفتیم، آن را تغییر دهید.
  • تنظیم چرخنده های جلو و عقب دوربین (Dial Setup): Tv/AV. در حالت دستی می توانید در این قسمت، انتخاب کنید که چرخنده جلویی برای تغییر مقادیر سرعت شاتر (Dial SS) و چرخنده پشتی برای تغییر دیافراگم (Dial F/no) عمل کند.
  • چرخش AV/Tv (Av/Tv Roate): عادی (Normal)
  • صفحه نهم با نام Custom Operation2

  • چرخنده Ev Comp: خاموش
  • دکمه فیلم (MOVIE Button): همیشه (Always)
  • قفل کردن قسمت های عملیاتی (Lock Operational Parts): خاموش
  • سیگنال های صوتی (Audio Signals): خاموش
  • قسمت سوم (Network)

    این قسمت تنظیمات مرتبط با اتصال دوربین به دیگر دستگاه ها از طریق شبکه، قرار دارد و از دو صفحه تشکیل شده است.

    صفحه اول با عنوان Network1

    در این صفحه، با منویی روبرو هستید که به شما اجازه اتصال دوربین سونی مدل A7 III را به دستگاه هایی مانند گوشی هوشمند (send to Smrtphn Func)، کامپیوتر(Send to Computer) انتقال به دیگر دستگاه ها (FTP Transfer Func)، تماشا روی تلویزیون (View on TV)، کنترل دوربین با گوشی همراه (Ctrl w/Smartphone) و حالت هواپیما (Airplane Mode) را می دهد.

    صفحه دوم با عنوان Network2

    در این صفحه هم می توانید تنظیمات مربوط به وای-فای (Wi-Fi Setting)، بلوتوث (Bluetooth Setting)، تغییر نام دستگاه (Edit Device Name)، تنظیمات شبکه (Reset Network Set.) و تغییراتی از این قبیل انجام دهید.
    در تنظیمات مناسب دوربین Sony A7 III و در این قسمت، نیازی نیست برای عکاسی کاری انجام دهید. بهتر است به این قسمت، دست نزنید.

    قسمت چهارم (Playback)

    در این قسمت که از 3 صفحه تشکیل شده، می توانید کارهای مربوط به نمایش فیلم و عکس، مثل حفاظت، چرخاندن، پاک کردن، ستاره دادن و تنظیم برای پرینت گرفتن را انجام دهید.
    کارهایی مانند کپی، بزرگنمایی یک عکس یا اطلاعاتش، انتخاب حالت نمایش عکس ها به صورت اسلاید یا تک عکس، پرش از عکسی به عکس دیگر و از این قبیل، در صفحات دوم و سوم این بخش وجود دارد.

    قسمت پنجم (Setup)

    این قسمت، بیشتر مربوط به تنظیمات مانیتور در 7 صفحه است که بهتر است در حالت پیش فرض بماند. با این وجود، چند حالت معرفی می شود.

    صفحه اول با نام Setup1

  • روشنایی مانیتور (Monitor Brightness): روی حالت دستی (Manual)
  • روشنایی منظره یاب (Viewfinder Brightness): خودکار (Auto)
  • دمای رنگ یاب (Finder Color Temp): عدد 0
  • دستیار نمایش گاما (Gamma Disp. Assist): خاموش
  • تنظیمات صدا (Volume Settings): عدد 7 یا 9
  • تأیید پاک کردن (Delete Confirm.): پیش فرض (Cancel first)
  • صفحه دوم با نام Setup2

  • کیفیت نمایش (Display Quality): بالا (High)
  • زمان روشن شدن و ذخیره (Pwr Save Start Time): یک دقیقه
  • دمای خاموش کردن خودکار (Auto Pwr OFF Temp): استاندارد
  • انتخاب گر NTSC/PAL: بهتر است به آن دست نزنید.
  • حالت تمیز کردن (Cleaning Mode): تمیز کردن سنسور دوربین (Cleans camera sensor)
  • عملکرد لمسی (Touch Operation): خاموش
  • صفحه سوم با نام Setup3

  • صفحه لمسی/ پد (Touch Panel/Pad): تنها پنل لمسی (Touch Panel Only)
  • تنظیمات پد لمسی (Touch Pad Settings): روی موقعیت دقیق تنظیم کنید.
  • حالت دمو (Demo Mode): خاکستری، غیرفعال و به صورت پیش فرض، خاموش در نظر گرفته شده است.
  • تنظیمات TC/UB: بهتر است به این قسمت دست نزنید.
  • کنترل از راه دور (Remote Ctrl): روشن (برای کنترل از راه دور)
  • وضوح HDMI (HDMI Resolution): خودکار
  • تنظیمات HDMI: به حالت پیش فرض رها کنید؛ مگر اینکه بدانید به دنبال چه هستید.
  • صفحه چهارم با نام Setup4

  • تنظیم خروجی 4K: خاکستری است.
  • اتصال USB: خودکار
  • تنظیم USB LUN: چندگانه (Multi)
  • منبع تغذیه USB: روشن
  • تنظیمات کامپیوتر از راه دور (PC Remote Settings): تنها کامپیوتر (PC Only)
  • زبان: انگلیسی
  • صفحه پنجم با نام Setup5

  • تنظیم تاریخ/ زمان (Date/Time Setup): روشن کنید.
  • Area Setting: برای تنظیم منطقه زمانی
  • اطلاعات کپی رایت (Copyright Info): برای افزودن اطلاعات کپی رایت به عکس ها
  • پاک کردن (Format): برای برگشت به تنظیم اولیه کارت حافظه SD
  • شماره فایل (File Number): به ترتیب (Series)
  • اسم پوشه را انتخاب کنید (Set File Name): به طور مثال DSC
  • صفحه ششم با نام Setup6

  • انتخاب رسانه برای ضبط (Select REC Media): کارت ذخیره 1 یا 2. اگر دو کارت حافظه دارید، می توانید در این قسمت، تنظیم کنید که عکس ها روی یکی و فیلم ها روی دیگری ذخیره شوند.
  • انتخاب پوشه برای ضبط (Select REC Folder): خاکستری است.
  • پوشه جدید (New Folder): مهم نیست
  • نام پوشه (Folder Name): فرم استاندارد (Standard Form)
  • Recover Image DB: از این قسمت هم بگذرید.
  • نمایش اطلاعات رسانه (Display Media Info.): آنچه روی کارت است را نشان می دهد.
  • صفحه هفتم با نام Setup7

  • نسخه (Version): نسخه سیستم عامل دوربین را نمایش می دهد.
  • تنظیم مجدد (Setting reset): تنظیمات دوربین سونی A7 III را دوباره به حالت پیش فرض اولیه برمی گرداند.
  • قسمت ششم (My Menu Setting)

    این قسمت برای ساخت منوی اختصاصی خودتان است. اگر موضوع یا قسمتی در دوربین، بیشترین کاربرد را برای شما دارد، می توانید آن را در این قسمت اضافه کنید تا راحت تر به آن دسترسی داشته باشید.
    گزینه هایی مانند افزودن آیتم (Add Item)، دسته بندی (Sort) و پاک کردن در این قسمت دیده می شود.

    تمام آنچه گفتیم، بسته به نیاز شما در عکاسی می تواند تغییر کند. به همین خاطر، ممکن است تنظیمات مناسب دوربین Sony A7 III یک عکاس با عکاس دیگر متفاوت باشد. بهترین نتیجه را زمانی می بینید که با منوی دوربین خود کار کنید و در مورد هر قسمت از تنظیمات دوربین سونی اطلاعات خود را بالا ببرید. برای این کار هم کلاس های آموزش تنظیمات منوی دوربین سونی در آکادمی نورنگار می تواند جوابگوی نیاز شما باشد تا در نهایت به دنیای حرفه ای ها قدم بگذارید.