تکنولوژی

چگونه کدک نصب کنیم و مشکل پخش آهسته ویدیو و تیک زدن را حل کنیم؟

مولتی مدیاپلیر VLC یکی از معروف ترین و محبوب ترین پلیرها برای پخش ویدیو و فایل صوتی است. یک از اشکالات VLC این است که در ویندوز 10 ویدیوها را همیشه روان و بدون تیک  زدن و تأخیر، پخش نمی کند! معمولاً پخش کردن ویدیوهای رزولوشن پایین که با کدک های ساده تر، فشرده شده اند، بدون مشکل است و در مورد ویدیوهای رزولوشن بالا و فشرده تر، تیک زدن و عقب افتادن ویدیو و در واقع کند دیکد و پخش شدن ویدیو را شاهد هستیم.
در ادامه به دلایل تیک زدن و کند پخش شدن ویدیو در مدیاپلیر VLC و در ویندوز 10 می پردازیم و راهکارهایی برای حل مشکل مطرح می کنیم. با ما باشید.

معمولاً کاربران ویندوز از ویدیوپلیر KMPlayer یا نسخه ی پیشرفته تر و امروزی تر آن، Potplayer و پلیر همه فن حریف VLC برای پخش کردن ویدیو استفاده می کنند. این سه پلیر از نظر کیفیت پخش و امکانات و پشتیبانی از انواع مختلف فایل های صوتی و ویدیویی، بسیار عالی هستند و اغلب مشکلاتی که در استفاده از این سه پلیر گزارش می شود، با تغییر دادن تنظیمات، رفع شدنی است.

کنترل پخش ویدیو و صدا در VLC با کلیدهای میانبر موس (حرکات موس)

علت وقفه و عقب افتادن ویدیو در VLC Media Player

ویدیوهای رزولوشن بالا که فریم ریت بالاتری نسبت به ویدیوهای معمولی دارند و با اینکدرهای پیشرفته تر، فشرده یا اینکد شده اند، حین پخش کردن نیز به سخت افزار بهتری نیاز دارند. گاهی مواقع کاربر از دیکدرهای نرم افزار برای پخش کردن ویدیو استفاده می کند که راهکار خوب و بهینه ای نیست. بهتر است از دیکدرهای سخت افزاری استفاده شود که با تکیه بر قدرت موتور مالتی مدیا پردازنده های مدرن، به راحتی ویدیوهای فشرده شده ی رزولوشن بالا را دیکد می کنند.
قبلاً در مقاله ای جامع به آموزش نصب کردن Codec برای بهبود پخش ویدیو در ویندوز پرداختیم:

چگونه کدک نصب کنیم و مشکل پخش آهسته ویدیو و تیک زدن را حل کنیم؟

چگونه نمایش استفاده از کارت گرافیک را در تاسک منیجر ویندوز 10 فعال کنیم و سرعت اجرای بازی ها و پخش ویدیوها را افزایش دهیم؟

با تغییر دادن برخی تنظیمات پخش ویدیو، می توان مشکلات پلیر VLC را نیز حل کرد که در ادامه به موارد مهم و اساسی اشاره خواهیم کرد. اگر تنظیمات عمومی ویندوز را بررسی کرده اید و حالت عملکردی سیستم یا به بیان دیگر، Power plan  فعال، High performance است و همین طور درایورها و به خصوص درایور کارت گرافیک، آپدیت شده است و همچنان در پخش ویدیو مشکل دارید، راهکارها را یک به یک امتحان و بررسی کنید.

آشنایی با تنظیمات Power options ویندوز و روش های کاهش مصرف باتری

تنظیم کش برای پخش بهتر ویدیو در VLC

اگر پخش ویدیو با تأخیر همراه است، بد نیست مقدار کش ویدیو را افزایش دهید. به خصوص در مورد ویدیوهایی که فریم ریت بالایی مثل 60 یا 120 فریم برثانیه دارند. به این منظور مراحل زیر را دنبال کنید:

مدیاپلیر VLC را اجرا کنید.
روی منوی Tools کلیک کنید.
گزینه ی Preferences را انتخاب کنید.

با کلید میانبر Ctrl + P نیز می توانید مستقیماً پنجره ی Preferences از تنظیمات VLC را مشاهده کنید.

در پایین پنجره و در بخش Show settings، حالت All را انتخاب کنید تا تمام تنظیمات نمایش داده شود.

در پنجره ی Advanced Preference یا تنظیمات پیشرفته، روی Input / Codecs کلیک کنید.
با استفاده از جعبه ی سرچ بالای لیست گزینه ها، عبارت File caching (ms) را جست وجو کنید و سپس روی Input / Codecs در لیست نتایج کلیک کنید.
در سمت راست صفحه، عددی که روبروی گزینه ی File caching را از حالت پیش فرض که 300 میلی ثانیه معادل 0.3 ثانیه است، به 600 یا 1000 میلی ثانیه افزایش دهید.

روی دکمه ی Save کلیک کنید و سپس VLC را بسته و از نو اجرا کنید.

غیرفعال کردن شتاب دهی سخت افزاری در فرآیند دیکد ویدیو

همان طور که اشاره کردیم بهتر است ویدیوهای رزولوشن بالا با شتاب دهی سخت افزاری دیکد یا از حالت فشرده خارج شوند. در این صورت احتمال تیک زدن و تأخیر در پخش ویدیو کمتر می شود، به خصوص اگر سخت افزار سیستم ضعیف ولیکن مدرن و امروزی باشد. در کنار فعال کردن شتاب دهی سخت افزاری حین دیکد ویدیو یا Hardware-accelerated decoding می توان از قدرت سخت افزاری کارت گرافیک یا پردازنده ی گرافیکی، برای پس پردازش یا Post-Processing ویدیوها استفاده کرد که نتیجه ی آن افزایش کیفیت پخش ویدیو است.
اما در نهایت ممکن است فعال بودن شتاب دهی سخت افزاری و افزایش کیفیت ویدیو به کمک پس پردازش، به دلیل وجود باگ های مختلف، موجب تیک زدن و مشکلات مشابه می شود. بنابراین بد نیست شتاب دهی سخت افزاری را فعال کنید و در صورت حل نشدن مشکلات موجود، آن را مجدداً غیرفعال کنید. به همین صورت در مورد Post-Processing عمل کنید.
برای فعال یا غیرفعال کردن شتاب دهی سخت افزاری و پس پردازش حین پخش ویدیو مراحل زیر را طی کنید:

VLC  را اجرا کنید.
با کلید میانبر Ctrl + P صفحه ی Preferences از تنظیمات پلیر را باز کنید.
در بالای صفحه روی Input / Codecs کلیک کنید.
از منوی کرکره ای روبروی Hardware-accelerated decoding حالت Disable را انتخاب کنید.
برای کاهش پس پردازش نیز در جعبه ی روبروی Video quality post-processing level عدد 0 را وارد کنید. عدد 6 بالاترین کیفیت پخش ویدیو و بیشترین استفاده از پردازنده را دارد.
در نهایت روی Save کلیک کرده و خارج شوید.

تغییر ماژول خروجی ویدیو در VLC برای بهبود پخش ویدیوها

تنظیم مهم بعدی، ماژول خروجی ویدیویی است که می توان آن را با سعی و خطا کردن و آزمودن حالت های مختلف، بررسی کرد. ممکن است حالتی به جز حالت Automatic یا خودکار، انتخاب بهتری باشد و مشکلات پخش ویدیو را کاهش دهد.
برای انتخاب ماژول پخش ویدیو، مراحل زیر را طی کنید:

VLC را اجرا کنید.
با کلید میانبر Ctrl + P پنجره ی تنظیمات را آشکار کنید.
در بالای صفحه ی تنظیمات روی Video کلیک کنید.
در بخش Display از منوی کرکره ای روبروی گزینه ی Output به جای حالت Automatic، یکی از حالت های دیگر را انتخاب کنید.
با کلیک کردن روی دکمه ی Save پایین صفحه، تنظیمات را ذخیره کنید و VLC را بسته و از نو اجرا کنید.
اگر پخش ویدیو بهتر شده و مشکلات کمتر شده، حالت انتخابی خوب است. در غیر این صورت حالت های دیگر را تست و بررسی کنید.

تردهای پردازشی FFmpeg را برای استفاده از هسته های CPU، افزایش دهید

یکی دیگر از تنظیمات بسیار مهم در مالتی مدیاپلیر VLC که ممکن است عقب افتاد ویدیو حین پخش کردن فایل هایی از نوع MKV را برطرف کند، افزایش تعداد تردهای پردازشی دیکدر صوتی و ویدیویی FFmpeg است. این دیکدر معروف، یکی از بهترین دیکدرهای نرم افزاری برای دیکد کردن انواع فرمت های ویدیویی است. اگر تعداد تردهای پردازشی که این دیکدر استفاده می کند را از 1 ترد به 2 ترد افزایش دهیم، به این معنی است که FFmpeg می تواند از دو هسته ی پردازنده استفاده کند و در نتیجه برخی مشکلات پخش ویدیو حل می شود.
برای تغییر دادن تعداد تردهای پردازشی FFmpeg در پلیر VLC مراحل زیر را طی کنید:

VLC  را اجرا کنید.
از منوی Tools گزینه ی Preferences را انتخاب کنید.
در پایین صفحه از بخش Show settings حالت All را انتخاب کنید.
در ستون سمت چپ روی Input / Codecs  دبل کلیک کنید تا گسترده شود.
روی Video codecs که از زیرمجموعه های Input / Codecs است دبل کلیک کنید تا گسترده شود.
روی FFmpeg کلیک کنید.
اکنون در سمت راست صفحه عدد 2 را در فیلد روبروی Threads تایپ کنید.
روی Save در پایین پنجره کلیک کنید تا تنظیمات ذخیره شود.
VLC را بسته و از نو اجرا کنید و کم و کیف پخش ویدیو را بررسی کنید. اگر مشکل برطرف نشده، تردها را به 3 یا 4 عدد افزایش دهید.

اگر پس از طی کردن تمام مراحل تغییر تنظیمات VLC، مشکل پخش ویدیو همچنان پابرجاست، درایور کارت گرافیک را آپدیت کنید، تنظیمات Power options ویندوز را دقیق تر بررسی کنید و پاور پلن های دیگر را امتحان کنید. در نهایت در مورد قدرت پردازنده و کارت گرافیک خود از کسانی که با سخت افزار آشنایی نسبی دارند، سوال کنید و در صورت نیاز به ارتقا، برای پخش کردن ویدیوهای رزولوشن بالا، سیستم خود را ارتقا دهید یا وسیله ی دیگری برای این کار در نظر بگیرید.
thewindowsclubسیاره ی آی تی

برای حل کردن مشکل پخش فایل های صوتی و ویدیویی مختلف در ویندوز و هر سیستم عامل دیگری، باید کدک مربوطه را نصب کرد. Codec نرم افزاری برای فشرده کردن و از حالت فشرده خارج کردن صدا یا ویدیو است و طبعاً ویدیویی که فشرده شده، بدون وجود کدک مناسب، باز نمی شود و یا سرعت دیکد شدن آن پایین خواهد بود و متوجه می شویم که ویدیو حین پخش تیک می زند. لذا همیشه باید بهترین کدک ها را روی سیستم عاملی مثل ویندوز نصب کرد تا اولاً پخش کردن ویدیوها و صداهای مختلف امکان پذیر باشد و ثانیاً سرعت دیکد کردن ویدیو بالا باشد و با مشکل تیک زدن مواجه نشویم.
در این مقاله به روش نصب کدک و به خصوص مجموعه کدک معروف K-Lite که بسیار کامل است، در ویندوز 10 می پردازیم. با ما باشید.

در یک فایل MKV، ویدیوهایی با تکنولوژی فشرده سازی مختلف قرار می گیرد
قبل از هر چیز توجه کنید که برای فشرده کردن استریم صدا و استریم ویدیویی که درون یک فایل با پسوند MKV یا MP4 و همین طور AVI و دیگر اقسام قرار گرفته، می توان از کدک های مختلف استفاده کرد. بنابراین اگر یک فایل MKV قدیمی پخش می شود اما یک MKV باز نمی شود و با ارور یا صفحه ی سیاه روبرو می شوید، تعجب نکنید چرا که محتویات فایل ها صرفاً از روی پسوند فایل مشخص نمی شود.

کدام نسخه ی K-Lite codec pack را نصب کنیم؟

یکی از بهترین مجموعه های کدک که می توان در سیستم عامل ویندوز برای باز کردن انواع مختلف فایل ها استفاده کرد، K-Lite codec pack نام دارد که خود به چند صورت منتشر می شود. در نسخه ی Mega کدک های بیشتر و همین طور مالتی مدیا پلیر معروف Media Player Classic و حتی برخی کدک ها برای فشرده سازی ویدیو موجود است و در نسخه ی Basic نیز تعداد کدک ها و قابلیت ها کمتر است. بهتر است نسخه ی Full یا Mega را نصب کنید. نسخه های Beta شامل برخی نرم افزارها و کدک های آزمایشی می شود و این یعنی برای کاربری عمومی مناسب نیست.

دانلود نسخه های مختلف K-Lite codec pack برای ویندوز

توجه کنید که این کدک پک به صورت 32 و 64 بیت ارایه می شد اما از نسخه ی 10 به بعد، کدک ها و نرم افزارهای 32 بیتی و 64 بیتی در یک بسته ارایه می شود و حین نصب می توان انتخاب کرد که کدام بسته نصب شود.

تفاوت نرم افزار و ویندوز 32 بیتی و 64 بیتی چیست؟ چرا دو فولدر Program Files وجود دارد؟

مشکلات پخش ویدیو را می توان با نصب کردن کدک ها از ویندوز استور مایکروسافت نیز حل کرد اما جامع ترین راه حل، استفاده از کدک پک هایی مثل K-Lite است.

آیا با نصب کردن کدک پک می توان ویدیو را در هر پلیری باز کرد؟

اغلب نرم افزارهای پخش ویدیو با نصب کردن کدک های جدید در ویندوز، برای دیکد کردن ویدیو از کدک پیش فرض استفاده می کنند و کاربر می تواند کدک های پیش فرض را به دلخواه خویش انتخاب کند. به عبارت دیگر برای پخش کردن ویدیوهایی که با کدک H264  فشرده شده اند، می توان از چند کدک مختلف استفاده کرد و طبعاً عملکرد برخی، از نظر سرعت و کیفیت، بهتری از سایرین است.
در برخی نرم افزارها نیز کدک های داخلی برای دیکد کردن ویدیوهای مختلف در نظر گرفته شده است و با نصب کردن مجموعه ای از کدک ها روی ویندوز، مشکل پخش نکردن برخی انواع ویدیو، حل نمی شود.
بهتر است برای پخش کردن ویدیوهایی که فرمت خاصی دارند، از نرم افزارهایی مثل Pot Player (یا نسخه ی قدیمی تر آن  KM Player) و VLC Player استفاده کنید. در این نرم افزارها کدک های مهم و بهینه به صورت پیش فرض موجود است و بدون نصب کردن مجموعه کدک هم تقریباً تمام انواع فایل را به درستی باز کرده و پخش می کنند.

نحوه حل مشکل پخش ویدیو با سرعت کم و تیک زدن ویدیو

قبل از هر چیز به این موضوع توجه کنید که سخت افزار قوی برای پخش کردن ویدیوهای رزولوشن بالا که با کدک های پیچیده فشرده شده اند، ضروری است. با سخت افزار قدیمی و ضعیف نمی توان انتظار داشت که سرعت پخش ویدیو در حد قابل قبولی باشد و حتی ممکن است ویدیو به شدت کند و مملو از تیک پخش شود.
اگر سخت افزار شما معمولی است اما هنوز هم سرعت پخش ویدیو به نظر پایین است و با مراجعه به تاسک منیجر ویندوز، متوجه شده اید که حین پخش ویدیو، استفاده از CPU به شدت زیاد است و به نزدیک 100 درصد می رسد، می توانید کدک های دیگر را فعال و آزمایش کنید. شاید سرعت دیکد برخی کدک ها، بالاتر باشد.
علاوه بر کدک های نرم افزاری، می توان از کدک های مبتنی بر قابلیت های سخت افزاری پردازنده ی گرافیکی یا موتور مالتی مدیا که در تراشه های امروزی موجود است و کار پخش ویدیو و همین طور فشرده سازی ویدیو را سریع می کند، استفاده کرد.

ویدیو تیک می زند، چگونه سرعت پخش ویدیو را بیشتر کنیم؟

پیشنهاد ما نرم افزار Pot Player است چرا که کدک های زیاد و متنوعی را در خود جای داده و تنظیمات آن بسیار کامل و عالی است. پس از نصب و اجرا پات پلیر، کلید F5 را فشار دهید. تنظیمات نمایان می شود. اگر می خواهید زبان انگلیسی را برای درک بهتر از عبارت ها استفاده کنید، روی عمومی در ستون چپ کلیک کنید و در سمت راست از تب عمومی، منوی کرکره ای زبان را باز کرده و زبان موردنظر خود را انتخاب کنید.
چگونه کدک نصب کنیم و مشکل پخش آهسته ویدیو و تیک زدن را حل کنیم؟
برای تغییر دیکدر، روی آیکون + کنار گزینه ی Filter Control کلیک کنید و سپس گزینه ی Video Decoder را انتخاب کنید. اکنون در سمت راست صفحه و از طریق منوی کرکره ای که روبروی هر کدک مشاهده می کنید، دیکدر دلخواه انتخاب می شود. برای تنظیمات جامع تر روی دکمه ی سه نقطه جلوی یکی از کدک ها کلیک کنید.
چگونه کدک نصب کنیم و مشکل پخش آهسته ویدیو و تیک زدن را حل کنیم؟
در صفحه ی انتخاب دیکدر کدک های مختلف، می توان دیکدرهایی که برای هر فرمت موجود است را به دلخواه خویش انتخاب کرد. مهم ترین کدک های این لیست، H264 و H265 کاست که تقریباً مثل AVC و HEVC محسوب می شوند. اغلب ویدیوهای دوربین های مختلف و همین طور فیلم های فشرده و غیرفشرده که به صورت دانلود و یا دیسک بلوری در اختیار دارید، با یکی از این دو کدک فشرده شده است. بنابراین برای بهینه کردن سرعت پخش ویدیو، دیکدرهایی که در منوی کرکره ای روبروی H264/AVC1 و H265/HEVC وجود دارد را یک به یک آزمایش کنید.
صحنه های پرتحرک و پیچیده ی فیلم، آهسته تر دیکد و پخش می شود
منظور از آزمایش این است که به عنوان مثال دیکدر Nvidia CUDA Decoder یا Intel Quick Sync و … را فعال کنید و سپس روی OK کلیک کنید و به تنظیمات Pop Player برگردید و با کلیک کردن روی OK، پنجره ی تنظیمات را نیز ببندید. در ادامه Pot Player را بسته و مجدداً اجرا کنید و سرعت پخش ویدیو و میزان استفاده از پردازنده ی سیستم را آزمایش کنید. میزان استفاده از پردازنده مرتباً بالا و پایین می رود و باید یک بازه ی زمانی چند ثانیه ای از ویدیو را انتخاب کرد و مقایسه را با شرایط برابر انجام داد. ممکن است ابتدا و انتهای یک فیلم که تصویر ساده و تاریک است، سرعت پخش بالا باشد و در لحظات پر تحرک، سرعت پخش کمتر شود و استفاده از پردازنده به 100 درصد برسد!
در نهایت اگر پس از آزمایش سرعت پخش ویدیو و درصد استفاده از CPU، وضعیت بهتر است، کدک انتخابی گزینه ی خوبی است.
چگونه کدک نصب کنیم و مشکل پخش آهسته ویدیو و تیک زدن را حل کنیم؟
توجه کنید که با تیک زدن در چک باکس Use DXVA، از کدک هایی با شتاب دهی سخت افزاری استفاده می شود که روشی کلی است و در مورد اغلب کارت گرافیک ها و پردازنده های مجهز به پردازنده ی گرافیکی مجتمع، گزینه ی خوبی محسوب می شود. به عبارت دیگر DXVA به این معنی است که کدک ها مبتنی بر دایرکت ایکس مایکروسافت عمل می کنند. بنابراین در نهایت یک مرحله ی تستی هم برای فعال کردن DXVA در نظر بگیرید و سرعت پخش ویدیو را محک بزنید.
چگونه کدک نصب کنیم و مشکل پخش آهسته ویدیو و تیک زدن را حل کنیم؟
برای اطلاعات بیشتر در مورد دایرکت ایکس و کاربردهای گسترده ی آن به مقاله ای که قبلاً منتشر کردیم رجوع کنید:

دایرکت ایکس چیست و چرا دانلود و نصب آن ضروری است؟

چگونه Codecهای نصب شده روی ویندوز را آن اینستال کنیم؟

اگر بسته های استاندارد و جامع کدک را نصب کرده اید، حذف کردن یا به عبارت دیگر، آن اینستال کردن ساده و سریع است. ابتدا تمام نرم افزارهای پلیر موسیقی و ویدیو و حتی مرورگرها و … را ببندید. سپس در منوی استارت عبارت Control Panel را جست وجو کنید و این ابزار ویندوزی را اجرا کنید.
چگونه کدک نصب کنیم و مشکل پخش آهسته ویدیو و تیک زدن را حل کنیم؟
در کنترل پنل ابتدا نما را به حالت Category تغییر دهید و سپس روی Uninstall Programs کلیک کنید.

اکنون نام بسته ی کدکی که نصب کرده اید را در لیست نرم افزارها جست وجو کنید و آن را انتخاب کرده و روی گزینه ی Uninstall کلیک کنید.

حذف کردن کدک های خاصی که به صورت کپی و پیست کردن فایل ها به ویندوز اضافه شده، ساده نیست، بنابراین توصیه می کنیم که محل کپی کردن فایل ها را به خاطر بسپارید و یا از کدک پک هایی مثل K-Lite استفاده کنید تا Install و Uninstall کردن، ساده و سریع شود.
سیاره ی  آی تی

فیلم های 4K مدت زیادی است که آمده اند. کیفیت بالاتر مهمترین ویژگی آن هاست. اما اجرای این فیلم ها به راحتی فیلم های قدیمی نیست.

در این مطلب روش های پخش فیلم 4k، مشکلات پخش این فیلم ها بر روی رایانه و چند اصطلاح مهم را به سادگی توضیح می دهیم. 

همراه ما باشید.  

در صورت داشتن هرگونه ابهام و سوال، ابتدا مطلب را مطالعه بفرمایید. سپس در صورت نیاز، سوال تان را در قسمت “ارسال نظر” در انتهای مطلب یادداشت بفرمایید.

مشکل چیست؟  

دوست تان تعریف کیفیت فوق العاده یک فیلم 4K را می کند. فیلم را از دوست تان می گیرید. با ذوق و شوق می خواهید بر روی لپ تاپ یا رایانه تان پخش کنید. فایل را اجرا می کنید اما پلیر ویندوز پیغام خطا می دهد. با VLC یا Km player اجرا می کنید. یکی صفحه سیاه نشان می دهد اما صدا دارد. دیگری تصویر دارد اما تقریبا تصاویر ثابت هستند و حرکت ندارند. پردازنده سیستم تان هم به شدت شروع به فعالیت می کند و سیستم تقریبا هنگ می کند و …

چه اتفاقی افتاد؟ توضیح می دهیم. 

4k دقیقا چیست؟ 

4K مانند Full HD یک نوع رزولوشن است. به معنی تعداد تقریبا 4000 پیکسل تصویری در افقی. مجموع تعداد پیکسل ها در 4K حدودا 4 برابر تعداد پیکسل ها در full HD هست. 

نمونه هایی از رزولوشن های 4K موارد زیر هستند: 3840 × 2160 یا  4096 × 2160

(رزولوشن چیست؟ تعدا پیکسل هایی که تصویر را تشکیل می دهند)

 چرا فیلم 4K را نمی توانم پخش کنم؟

 این موضع دو دلیل عمده دارد. یکی بخش سخت افزار سیستم تان و یکی بخش نرم افزار. به معنای دقیق تر، سخت افزار و نرم افزار شما توانایی پردازش فایل های 4k را ندارند.

اما باید کمی حوصله کنید چون در این جا نیاز به تعریف چند عبارت داریم: 

رزولوشن: تعداد پیکسل های تصویر. عباراتی مانند: FULL HD و 4K و … بیانگر رزولوشن فیلم هستند.

استانداردهای فشرده سازی ویدئو. عباراتی مانند: H.264 و HEVC/H.265 و … بیانگر استاندارد فشرده سازی هستند که آن فایل ویدئویی استفاده کرده است.

فایل های ویدئویی حجم بسیار زیادی دارند. به همین دلیل با استاندارد های مختلفی که هست آن ها را فشرده می کنند تا حجم کمتری اشغال کنند و کمترین افت کیفیت تصویر را هم داشته باشند. هرچه رزولوشن فایل ویدئویی بالاتر باشد، حجم آن ها افزایش می یابد. برای رزولوشن های 4K نیاز به روش بهتری برای فشرده سازی بود و استاندارد H.265 به جای استاندارد H264 معرفی شد که با همان کیفیت، حجم فایل بسیار کمتری دارد. موضوع مهم این هست که پردازش این فایل ها به نسبت پیچیده تر می شوند و در نتیحه نیاز به سخت افزار قوی تر خواهیم داشت. 

فرمت های فایل ویدئویی. عباراتی مانند: Mkv ، Ts، MP4، DivX و … فرمت فایل ویدئویی را نشان می دهند.

فریم ریت. تعداد فریم های ویدئو در هر ثانیه که بر اساس fps یعنی فریم بر ثانیه بیان می شود.

بیت ریت. حجمی از اطلاعات که در هر ثانیه جابجا می شود. هرچقدر رزولوشن و فریم ریت بالاتر باشد ، بیت ریت بیشتر خواهد بود. 

راه حل پخش فیلم 4k چیست؟

 پس اگر فایل ویدئوی 4K را دانلود کردید و نتوانستید با لپ تاپ تان پخش کنید، (یعنی تصویر نداشتید و فقط صدا داشتید یا زمان پخش پردازنده آنقدر درگیر می شد که سیستم تقریبا هنگ می کرد) این راه ها را امتحان کنید:

مرحله اول: با نرم افزار های متفاوت امتحان کنید

ما با نرم افزار های VLC، PotPlyaer و نرم افزار پخش فیلم خود ویندوز 10 که Movies & Tv نام دارد، نتایجی کاملا متفاوتی گرفتیم. مثلا فیلمی که در VLC تصویر نداشت و فقط صدا داشت، به راحتی با Movies & Tv اجرا شد. یا فیلمی که در pot player باعث می شد پردازنده در حد سنگینی درگیر شود، با Movie & TV بدون استفاده از پردازنده و در واقع با پردازش سخت افزاری اجرا شد. یا فیلمی که Movies & TV خطا می داد و پخش نمی کرد هم با VLC و هم با PotPlayer به خوبی اجرا شد. 

مرحله دوم: فایل دیگری را امتحان کنید

 اگر روش بالا جواب نداد پس سیستم شما توانایی پردازش آن فایل را ندارد. احتمالا فایل با استاندارد H.265 فشرده شده است. در این حالت به دنبال فایل 4K باشید که فریم ریت کمتر داشته باشد، با استاندارد های قدیمی تر مانند H.264 فشره سازی شده باشد و یا فرمت متفاوتی داشته باشد. اگر این حالات هم جواب نداد، پس می بایست به فیلم های FullHD بسنده کنید تا در آینده که سیستم تان را ارتقا دادید، بتوانید فایل 4K را پخش کنید. 

تست بسیار جالبی داشتیم: آیا لپ تاپی با این قدرت می تواند فایل 4K را پخش کند؟  

یک لپ تاپ گیمینگ نسبتا جدید را انتخاب کردیم تا ببینیم می تواند فایل 4K را پخش کند یا خیر؟ مسلما انتظار داشتیم به راحتی بتواند اما …

همانطور که در بالا گفتیم، نمایش فایل های ویدئویی مانند 4K نیاز به پردازش دارد. این پردازش می تواند از طریق پردازش پردازنده انجام شود یا از طریق پردازشگرهای سخت افزاری.

استاندارد فشره سازی جدیدی که برای فایل های 4K استفاده می شود، H.265 نام دارد.

پردازنده ها و گرافیک هایی که از سال 2013 به بعد تولید شده اند، کم کم از فناوری هایی برای پردازش این استاندارد ویدئویی بهره می برند. اگر سخت افزار تان از پردازش استاندارد H.265 پشتیبانی کند و با نرم افزار مناسبی فایل را پخش کنید، پخش فایل 4k بدون استفاده از پردازش پردازنده انجام می شود. اگر این طور نباشد و سخت افزار تان توانایی پردازش سخت افزاری نداشته باشد، پردازش و نمایش فایل ویدئویی توسط قدرت پردازنده انجام می شود. که در این حالت نیاز به پردازنده ای بسیار قوی دارید.

در تست ما با لپ تاپ ایسوس ROG-G501VW که گرافیک NVIDIA® GeForce® GTX 960M و پردازنده Intel® Core™ i7 6700HQ دارد، حدود نیمی از پردازنده زمان اجرای فیلم درگیر می شد. این برای زمانی بود که با VLC فایل را پخش کردیم. پردازنده و گرافیک این لپ تاپ از پردازش سخت افزاری استاندارد H.265 پشتیبانی می کند اما اگر با نرم افزار Movies & TV ویندوز پخش کنیم. وقتی همین فیلم را با این نرم افزار پخش کردیم، استفاده از پردازنده از 50 درصد به کمتر از 3 درصد رسید که تفاوت را بسیار عالی نشان داد. 

کدام پردازنده ها از پردازش سخت افزاری استاندارد H.265 پشتیبانی می کنند؟

در مطلب پردازنده های گرافیکی اینتل می توانید مشاهده بفرمایید که کدام پردازنده های اینتل از این پردازش سخت افزاری پشتیبانی می کنند. کافی است به قسمت Capabilities , GPU video acceleration بروید. ستون H.265 را بررسی بفرمایید. طبق این جدول، پردازنده های دسکتاپ اینتل از سری Haswell از پردازش سخت افزاری برای استاندارد H.265 پشتیبانی می کنند.

چطور اطلاعات فایل ویدئویی که دارم را بدانم؟

از نرم فزار رایگان Mediainfo می توانید استفاده کنید. پس از نصب این نرم افزار، می توانید روی فایل ویدئویی کلیک راست کنید و اطلاعات آن فایل را مشاهده بفرمایید. 

مطلب پیشنهادی:

ویدئو پروژکتور های 4k 

قیمت،راهنمای خرید و انواع ویدئو پروژکتور خانگی