پزشکی و سلامت

خوردن قرص جوشان قبل از خواب

اصول مصرف صحیح دارو و خوردن قرص چیست؟

 استفاده از دارو برای بهبود بیماری روش معمول بعد از مراجعه به پزشک است. با این حال استفاده از دارو اصول و قواعدی دارد که معمولا توسط پزشک گوشزد می شود یا روی جعبه ی دارو درج شده و خوردن است. قرص ها شکلی از دارو هستند که استفاده از آن ها قواعد و اصول مشخصی دارد. در خوردن قرص باید موارد زیر را رعایت کنید. می توانید با متخصص داروساز گفت و گو کنید .

به مشورت پزشک احتیاج دارید؟

همین الان در واتساپ از متخصص داروسازی مشاوره بگیرید

دریافت نوبت مشاوره داروسازی

میزان مصرف دارو

میزان مصرف باید مطابق نظر پزشک باشد. هیچ فردی نمی تواند تعداد دفعات و دوز مصرفی دارو را مطابق میل شخصی عوض کند. زیرا ممکن است استفاده بیش از اندازه از دارو باعث بروز عوارضی مانند مسمومیت، حالت تهوع یا گیجی شود.
زمان مصرف دارو: بعضی داروها برای جذب بهتر باید با معده ی خالی مصرف شوند درحالی که بعضی دیگر از داروها ممکن است باعث ایجاد ناراحتی در معده شود و بهتر است با غذا مصرف شود. این مورد را پزشک هنگام ویزیت تذکر می دهد.
شکل مصرف دارو: قرص ها از ترکیباتی هستند که با بلعیدن یا جویدن مصرف می شوند. بلعیدن قرص نباید به تنهایی باشد و حتما باید با آب باشد. این بخش در مورد استفاده از داروها مهم ترین بخش است. چون استفاده ی  نادرست از قرص مشکلاتی را برای فرد ایجاد می کند.
شرایط کنونی پاندمی کرونا امکان مراجعه ی حضوری نزد پزشک را سخت کرده است. به وب سایت و اپلیکیشن پذیرش 24 این امکان را برای شما فراهم کرده است که بتوانید به صورت 24 ساعته  و آنلاین با پزشک آنلاین داروساز مشورت کنید و سوالات خود را در مورد مصرف داروها بپرسید.

اصول مصرف صحیح قرص چیست؟

قرص  یک فرآورده ی دارویی جامد است که به شکل های مختلف جویدنی، زیر زبانی، مکیدنی و جوشان وجود دارد. براساس تشخیص پزشک یکی از انواع قرص ها برای فرد تجویز می شود.

  1. تابحال به خطی که روی قرص ها هست دقت کرده اید؟ قرص هایی را که خط دارند می توان موقع استفاده نصف کرد یا حتی به صورت یک چهارم استفاده کرد. اما قرص های بدون خط حتما باید به صورت درسته مصرف شود.
  2. قرص ها به شکل بلعیدنی و جویدنی و مکیدنی استفاده می شوند. مثلا در قرص های آسپرین که باید جویده شود با جویدن سطح جذب بیشتر می شود، همچنین آنزیم های اختصاصی موجود در بزاق باعث جذب بهتر دارو می شود. همچنین شکل های مکیدنی از قرص ویتامین c وجود دارد. اما اکثر قرص ها باید بلعیده شوند.
  3. بلعیدن باعث می شود قرص از مری به سمت معده حرکت کند. نوشیدن آب باعث می شود قرص راحت این مسیر را طی کند و به دیواره ی مری نچسبد. افرادی که بدون آب یا با آب کم قرص مصرف می کنند، با مشکلات چسبیدن قرص به مری مواجه می شوند.
  4. نوشیدنی های دیگر غیر از آب ممکن است باعث عدم جذب مواد شیمیایی موجود در قرص شود. جذب برخی قرص ها نیز با آب میوه بالاتر می رود. پس بهتر است برای پیشگیری از مشکل یا عارضه این موارد را به طور دقیق بشناسیم.
  5. استفاده از قرص جوشان حتما باید با آب باشد. قرص جوشان را داخل مایعات دیگر مانند نوشابه، آب میوه، شیر نباید حل کنید.
  6. قرص های زیر زبانی به منظور تسریع در اثربخشی قرص یا ناپایدار بودن در اثر اسید معده، یا به دلیل جذب کم از روده به این شکل استفاده می شوند. نیتروگلیسیرین یکی از نمونه های این دارو است که برای کنترل آنژین صدری استفاده می شود.

روش استفاده ی صحیح قرص آهن چگونه است؟

بسیاری از افراد دچار مشکل فقر آهن هستند و به همین دلیل قرص آن مصرف می کنند. اما رعایت اصولی هنگام خوردن قرص آن باعث بالارفتن جذب آن می شود. اگر این موارد را رعایت کنید مشکلی برای شما پیش نمی آید.

  • قرص آهن را حتما با تجویز پزشک و بعد از اثبات کم خونی با آزمایش خون مصرف کنید. مصرف خودسرانه قرص آهن باعث ایجاد مشکلات کبدی می شود.
  • خوردن قرص آهن بهتر است با معده ی خالی باشد. یعنی زمان مناسب استفاده یک ساعت قبل از غذا یا دو ساعت بعد از غذا است. علت این ست که آهن یک ین فلزی است و اسید معده فرایند جذب آن را طولانی تر می کند.
  • کلسیم میزان جذب آهن را کم می کند. توصیه می شود همراه قرص آهن به هیچ وجه شیر ننوشید، یا قرص های مکمل کلسیم و آهن را باهم مصرف نکنید. بهتر است قرص آهن را با آب بخورید.
  • داروهای ضد اسید معده، داروی پوکی استخوان، داروی تیروئید و پارکینسون و بعضی آنتی بیوتیک ها با قرص آهن  تداخل دارویی دارد و نباید باهم مصرف شوند.
  • ویتامین c جذب آهن را بیشتر می کند و حالت تهوع را کاهش می دهد. پس خوردن قرص آهن با آب پرتقال میزان جذب آن را بالا می برد و مشکل کسانی را که حالت تهوع دارند حل می کند. فلفل دلمه ای و لیمو هم منابع غنی از ویتامین c هستند.
  • قرص آهن را همیشه درسته ببلعید و هیچ گاه آن را خرد نکنید.
  • بهترین زمان استفاده از قرص آهن شب قبل از خواب است.
  • روش استفاده ی صحیح آنتی بیوتیک ها  چگونه است؟

    در مصرف آنتی بیوتیک ها باید اصول زیر را رعایت کنید.

  • مهم ترین اصل مصرف آنتی بیوتیک، خودداری از مصرف بی رویه و خودسرانه دارو است. آنتی بیوتیک میکروب های روده را از بین می‎ برد و درصورتی که بیش از اندازه مصرف شود عوارضی مانند اسهال برای فرد به همراه خواهد داشت.
  • بهترین زمان مصرف آنتی بیوتیک سر ساعت است. معنای این جمله این است که اگر قرار است قرصی را سه مرتبه در روز بخورید، باید فاصله های زمانی بین وعده های استفاده را رعایت کنید. برای استفاده ی 24 ساعته حتما فاصله ی 8 ساعته بین قرص ها را رعایت کنید.
  • قرص ها را حتما در جای مناسب نگهداری کنید. مثلا آزیترومایسین را در جای خنک و یخچال باید نگهداری کنید، در حالی که کلاریترومایسین درصورتی که در دمای اتاق نگهداری شود اثربخشی بالاتری دارد.
  • هنگام استفاده از آنتی بیوتیک ها حتما آب فراوان بنوشید، به خصوص در استفاده ی کپسول ها اگر آب کمی مصرف شود ممکن است کپسول به دیواره ی مری بچسبد و مشکلاتی را برای فرد ایجاد کند.
  • هیچ وقت آنتی بیوتیک را با الکل یا نوشیدنی های الکلی مصرف نکنید. زیرا الکل سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند و روند بهبودی را به تاخیر می اندازد. همچنین مصرف همزمان آنتی بیوتیک با الکل باعث ایجاد حالت تهوع، استفراغ، شکم درد همراه است.
  • یکی از مواد غذایی که باعث اثر آنتی بیوتیک را کم می کند لبنیات است. درصورتی که تحت درمان با آنتی بیوتیک هستید از مصرف شیر، ماست، پنیر و کشک خودداری کنید.
  • دوساعت قبل و شش ساعت بعد از مصرف آنتی بیوتیک مجاز به استفاده از چای، نوشابه و آب میوه هستید.
  • روش استفاده ی صحیح از مولتی ویتامین ها چگونه است؟

    مولیتی ویتامین ها به منظور رفع کمبود ویتامین ها تجویز می شوند. اما استفاده ی درست از آن ها بر اثربخشی تاثیر دارد و می تواند از عوارض احتمالی پیشگیری کند. در مصرف مولتی ویتایمن ها باید موارد زیر را رعایت کنید.

  • مولتی ویتامین را با یک لیوان کامل آب بخورید. خوردن مولتی ویتامین با چای یا قهوه ممکن است تمام مواد مفید موجود در قرص را ازبین ببرد.
  • قرص مولتی ویتامین جویدنی را قبل از بلعیدن خوب بجوید. انواع زیر زبانی قرص مولتی ویتامین را زیر زبان قرار دهید و اجازه دهید خوب حل شوند.
  • میزان مصرف حتما باید مطابق نظر پزشک باشد و دوز مصرفی را مطابق میل خود زیاد یا کم نکنید. استفاده ی بیش از اندازه از مولتی ویتامین باعث ضربان قلب نامنظم، گیجی، ضعف عضلانی، لکه های دندانی و افزایش ادرار می شود.
  • اگر یکی از وعده های استفاده از دارو را فراموش کردید، به محض به یادآوردن باید آن را مصرف کنید. ولی وقتی نزدیک وعده ی بعدی به یاد آوردید، فقط دوز جدید را مصرف کنید.
  • قرص ها را در دمای اتاق و دور از رطوبت و نورخورشید نگه دارید.
  • سوالات خود را در مورد استفاده ی صحیح مولتی ویتامین ها از پزشک آنلاین پذیرش 24 به صورت متنی یا اینترنی بپرسید.

    روش استفاده ی صحیح از قرص های خواب آور چگونه است؟

    قرص های خواب آور راهیچ گاه بیش از دوز مصرفی تجویز شده توسط دکتر مصرف نکنید. چون باعث اختلال در هوشیاری شما می شود. همچنین پزشک خود را از داروهایی دیگری که مصرف می کنید، مطلع نمایید، چون ممکن است تداخل دارویی داشته باشند.

    همراه دارو چه نوشیدنی بخوریم؟

    بهترین نوشیدنی برای خوردن  قرص آب است. آب باعث می شود قرص به دیواره ی مری نچسبد و به راحتی از آن عبور کند.
    ممکن است بپرسید مایعات دیگر هم می تواند از چسبیدن قرص به مری جلوگیری کند. پس می توان قرص ها را با آبمیوه، چای یا شیر می توان مصرف کرد؟ پاسخ ما به این سوال منفی است. چون آب علاوه بر روان کردن حرکت قرص باعث باز شدن راحت آن در معده و جذب مواد شیمیایی موجود در آن می شود درحالی که مثلا شیر ممکن است باعث از بین بردن خاصیت آنتی بیوتیک ها می شود یا مانع جذب آهن شود.
    چرا خوردن قرص با چای ضرر دارد؟ نوشیدنی های داغ مانند چای اثر قرص را از بین می برند. همچنین کافئین موجود در چای و قهوه باعث می شود مخرب است.
    چای سبز نیز حاوی ویتامین k است و باعث می شود داروهاای ماند وارفارین که رقیق کننده ی خون هستند اثربخشی خوبی نداشته باشند.

    اثرات شیر بر داروها

    شیر به دلیل داشتن کلسیم بر داروهای مکمل آهن تاثیر منفی دارد. همچنین کلسیم موجود در شیر داروهای هورمونی تیروئیدی را هم با مشکل مواجه می کند.

    خوردن دارو با آب هویج

    مصرف همزمان داروهای ضد آکنه مانند ایزوتروتونوئین با مکمل های ویتامین A جذب آن را با اختلال مواجه می کند. آب هویج به دلیل داشتن مقادیر بالای ویتامین A نباید با این دارو مصرف شود. البته مصرف تا دولیوان آب ویج روزانه اشکال ندارد و مقدار مصرف نباید بیش تر از این شود.

    خوردن دارو با آب گریپ فوروت

    گریپ فوروت ترکیباتی دارد که باعث بهم زدن فعالیت آنزیمی در بیش از 50 دارو می شود. همچنین اثرات بعضی داروها را در خون بالا می برد. استاتین ها گروهی از داروها هستند که برای پایین آوردن کلسترول خون استفاده می شود و آب گریپ فروت با اختلال در عملکرد آنزیم ها اثرات این دارو را افزایش می دهد.
    دیگر داروهایی که نباید همراه با آب گریپ فروت مصرف شود :

  • داروهای قلب
  • آلرژی
  • اضطراب
  • آسم
  • سرطان
  • افسردگی
  • صرع
  • پرفشاری خون
  • داروهای عفونت
  • سکته های مغزی و قلبی 
  • و لخته های خونی است.
  • خوردن دارو با آب پرتقال

    آب پرتقال باعث بالا رفتن سطح پتاسیم در خون می شود و با علائمی مانند تپش قلب و گرفتگی عضلات همراه است. مگر در مواردی که فرد فقر آهن داشته باشد و پزشک برای جذب بهتر آهن توصیه به مصرف آب پرتقال می کند.

    در صورت بروز عوارض، چگونه اثر قرص را از بین ببریم؟

    عوارض قرص های خوابآور زیاد و آزار دهنده است به حدی که گاهی فرد قادر به انجام فعالیت های معمول زندگی نخواهد بود.

  • برای از بین بردن عوارض خوردن قرص های خواب آور ورزش کنید و آب فراوان بنوشید. عوارض قرص خواب آور شامل خستگی، بی حالی، کمبود تمرکز است و اگر در هفته سه بار ورزش کنید می توانید این عوارض را کاهش دهید.
  • درصورتی که در عملکرد جنسی مشکل دارید می توانید از پزشک بخواهید داروی دیگری را جایگزین کند یا دورز مصرف داروها را کم کند.
  • خشکی دهان یکی از عوارض معمول برای خوردن قرص های خواب آور است. بهتر است از آدامس های بدون قند استفاده کنید یا مکررا آب بنوشید.
  • یبوست ناشی از خوردن قرص های خواب آور را با مصرف غلات، میوه ها و سبزیجات حاوی فیبر برطرف نمایید.
  • مراجعه به پزشک

    مصرف برخی قرص ها ممکن است برای فرد عوارضی را ایجاد کند. مثلا فرد دچار حالت تهوع یا گیجی شود، مشکل تنفسی داشته باشد، کهیر بزند، دست ها و صورت یا گلو ورم کند، حتی ممکن است هوشیاری اش را از دست بدهد و از هوش برود. اگر هر کدام از این نشانه ها را مشاهده کردید حتما برای ادامه ی مصرف دارو از پزشک یا داروساز نظر بخواهید.
    شما امکان دسترسی به وب  سایت پذیرش 24 و دانلود اپلیکشن آن را بروی گوشی موبایل دارید. از این فرصت غیرحضوری استفاده کنید و سوالات خود را در مورد استفاده از قرص ها بی پاسخ نگذارید. با پزشک آنلاین عمومی تلفنی و متنی صحبت کنید.

    3.8/5

    (6 نظر)

    نوبت حضوری پزشک

    متخصص داروسازی را آنلاین رزرو کنید

    دریافت نوبت دکتر داروسازی

    آیا ترجیح می دهید به جای قرص معمولی از قرص جوشان استفاده کنید؟ اگر پاسخ مثبت است باید بدانید که بسیاری از افراد در سراسر جهان مانند شما هستند و طعم قرص جوشان را به قرص های معمولی ترجیح می دهند. قرص های جوشان از لحاظ ترکیبات در انواع مختلفی تولید می شوند اما قرص جوشان ویتامین C یکی از معروف ترین آنها است؛ آنقدر که تقویت سیستم ایمنی بسیاری از افراد را به یاد این قرص جوشان می اندازد. اگر می خواهید استفاده از این فراورده پرطرفدار در بدن شما بهترین تاثیرگذاری را داشته باشد، بد نیست با بهترین زمان مصرف قرص جوشان ویتامین C آشنا شوید.

    مصرف قرص جوشان ویتامین ث چه فوایدی دارد ؟

    در پاسخ به این سوال ممکن است بلافاصله بگویید: پیشگیری از سرماخوردگی. اما باید بگوییم که تحقیقات در این زمینه گویای نتایج دیگری هستند. با اینکه تجربه افراد نشان می دهد با مصرف ویتامین سی کمتر دچار سرماخوردگی می شوند اما نتیجه بسیاری از پژوهش ها نشان می دهد که در واقع ویتامین ث موجب جلوگیری از بروز سرماخوردگی نمی شود بلکه کمک می کند تا دوره سرماخوردگی کمتر طول بکشد و همچنین فرد علائم آزاردهنده کمتری را در طول دوره بیماری حس کند. دیگر فواید مصرف قرص جوشان ویتامین ث را اینگونه می توان برشمرد:

  • تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر عوامل بیماری زا
  • دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و قابلیت مقابله با رادیکال های آزاد
  • جذب بهتر آهن در بدن
  • کاهش ریسک ابتلا به بیماری های مزمن
  • موثر در تنظیم فشار خون
  • موثر در کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی
  • کمک به جلوگیری از نقرس
  • محافظت از حافظه در سنین بالا
  • موثر در حفظ سلامت پوست
  •  
    حتما متوجه شدید که این قرص جوشان تا چه حد می تواند در سلامت شما مفید واقع شود. به ویژه اگر علائم کمبود ویتامین C را در بدن خود حس می کنید، مثلا اگر زود به زود سرما می خورید، حتما برای مدتی هم که شده مصرف این محصول را امتحان کنید. آیا می دانید قرص ویتامین C چه زمانی مصرف شود ؟
     قرص جوشان ویتامین ث

    بهترین زمان مصرف قرص جوشان ویتامین C چه وقت است ؟

    ویتامین C محلول در آب است. یعنی چه؟ به طور کلی ویتامین ها یا محلول در چربی هستند یا محلول در آب. ویتامین های محلول در آب در بدن ذخیره نمی شوند حال آنکه ویتامین های محلول در چربی از طریق ادرار دفع نشده و در اعضای بدن مثل کبد ذخیره می شوند. ویتامین ث که نام دیگر آن اسکوربیک اسید است، قابلیت ساخته شدن در درون بدن را ندارد. بنابراین 2 راه برای تامین آن وجود دارد، یکی مصرف منابع غنی از ویتامین C مثل مرکبات و دیگری مصرف مکمل های ویتامین C مثل همین قرص جوشان ویتامین سی که بحث امروز ماست.
     ویتامین هایی مانند ویتامین C که محلول در آب هستند، بهتر است با معده خالی مورد استفاده قرار بگیرند. بنابراین بهترین زمان مصرف قرص جوشان ویتامین C به هنگام صبح قبل از خوردن صبحانه و با معده خالی است. 30 دقیقه قبل از خوردن صبحانه خود این قرص را در آب حل کرده و میل کنید. در این صورت دریافت مایعات را در بدن خود افزایش داده و انرژی بیشتری را نیز احساس خواهید کرد. اگر به هر دلیل می خواهید زمان مصرف این قرص را به وقت دیگری موکول کنید، 2 ساعت پس از صرف وعده های غذایی نیز زمان خوبی می تواند باشد زیرا در این صورت نیز معده تقریبا خالی است. از دیگر ویتامین های محلول در آب که مانند ویتامین سی بهتر است با معده خالی استفاده شوند، به کلیه ویتامین های گروه B می توان اشاره کرد.
    زمان مصرف ویتامین سی

    مصرف قرص جوشان ویتامین C شب قبل از خواب ؟

    احتمالا شما نیز مانند بسیاری دیگر از افراد نمی دانید که مقادیر مناسب ویتامین C در بدن سبب بهبود خواب خواهد شد. آمارها نشان می دهند که افراد مبتلا به کمبود ویتامین سی معمولا خواب باکیفیت و لذت بخشی به هنگام شب ندارند. بنابراین شما می توانید شب قبل از خوابیدن نیز قرص جوشان ویتامین C خود را میل کنید اما باز هم دقت داشته باشید که چند ساعت از وعده غذایی شما گذشته باشد و معده شما پر نباشد.
    اما با همه این تفاسیر باز هم باید بهترین زمان مصرف قرص جوشان ویتامین C را صبح پس از بیدار شدن از خواب دانست زیرا بسیاری از محققان معتقدند که به هنگام شب هضم مواد مغذی در بدن به کندی صورت می گیرد و بنابراین جذب در بهترین حالت نخواهد بود.

    علائم کمبود ویتامین C در بدن

     اگر این پرسش در ذهن شما وجود دارد که آیا کمبود ویتامین c دارید یا خیر بهتر است علائم کمبود این ویتامین را بیشتر بشناسید. کمبود شدید ویتامین C منجر به بیماری اسکوربوت خواهد شد. علائم این بیماری در کمتر از 1 ماه که مصرف ویتامین سی در حد مطلوب نباشد، می تواند خود را نشان دهد. علائم اولیه کمبود ویتامین ث شامل احساس خستگی و کسالت و خونریزی از لثه است. اما هرچه کمبود بیشتر شود، سنتز کلاژن مختل شده و بافت های همبند تضعیف خواهند شد که در این صورت درد مفاصل و کند شدن بهبود زخم ها اتفاق خواهند افتاد.
     ویتامین ث
    گفتیم که ویتامین ث در بهبود جذب آهن در بدن نیز نقش دارد از این رو با کمبود این ماده مغذی احتمال بروز کم خونی نیز در بدن بیشتر خواهد شد. اسکوربوت در کودکان می تواند با درد استخوان نیز همراه باشد. اگرچه امروزه کمبود ویتامین C کمتر اتفاق می افتد اما همچنان در افرادی که به خصوص از میوه و سبزیجات در رژیم غذایی خود کم استفاده می کنند، ممکن است دیده شود.

    نتیجه گیری

    در پایان این مطلب باید بگوییم که بهترین زمان مصرف قرص جوشان ویتامین C چنانچه به تفصیل در مورد آن توضیح دادیم، صبح 30 دقیقه پیش از خوردن صبحانه است. ویتامین ث محلول در آب بوده و این نوع ویتامین ها با معده خالی جذب بهتری در بدن خواهند داشت. فراموش نکنید که بزرگسالان بالای 19 سال روزانه نباید بیش از 2000 میلی گرم ویتامین ث استفاده کنند. بنابراین به هنگام خرید قرص جوشان دقت کنید که مایلید از کدام دوز آن استفاده کنید؟ 500 یا 1000 میلی گرم؟ البته بهتر است در این زمینه با پزشک نیز مشورت کنید تا راهنمایی دقیق تری برای شما انجام هد. از میان قرص های جوشان ویتامین سی موجود در داروخانه ها شما از کدام مارک یا برند استفاده کرده و راضی بوده اید؟ نظرات خود را با ما و خوانندگان مجله داروخانه اینترنتی مثبت سبز به اشتراک بگذارید.

    بی خوابی و اختلالات خواب یکی از مشکلات مهمی است که افراد بسیاری با آن درگیر هستند. تصور کنید چقدر سخت است که بعد از تمام خستگی های روز نتوانید به راحتی بخوابید و برای روز بعد انرژی کافی به دست بیاورید. اما چگونه خواب راحت داشته باشیم؟ عوامل زیادی در داشتن یک خواب راحت شبانه موثرند، ولی جالب است بدانید دریافت ویتامین ها و مواد غذایی مورد نیاز بدن هم در کیفیت خواب تاثیر زیادی دارد. تحقیقات نشان می دهد کمبود ویتامین یکی از دلایل اصلی اختلالات خواب است. این مطلب را تا انتها بخوانید تا بفهمید باید برای خواب راحت چه بخوریم.

    اهمیت خواب راحت و عمیق

    برخی افراد هر شب برای به خواب رفتن باید مدت زیادی را در تخت خواب غلت بزنند. بر اساس مطالعات انجام شده، حدود 50 تا 70 میلیون نفر از افراد بزرگسال در کشور آمریکا به اختلالات خواب و بی خوابی مبتلا هستند. نکته مهم این است که کمبود خواب می تواند تأثیرات مهمی بر سلامتی شما داشته باشد.

    بر اساس مطالعات، خواب کمتر از 7 ساعت در هر شبانه روز خطر مرگ را در افراد 2 برابر می کند.

    بر اساس مطالعات، خواب کمتر از 7 ساعت در هر شبانه روز خطر مرگ را در افراد 2 برابر می کند و همچنین خواب کمتر از 6 ساعت، این احتمال را تا 4 برابر افزایش می دهد. هر ساله هزینه های بسیاری بابت درمان بی خوابی از سوی افراد پرداخت می شود. حتی گفته شده که این هزینه از دیگر بیماری ها بیشتر است و به همین دلیل بی خوابی به یکی از بزرگ ترین مشکلات رایج روز تبدیل شده است.
    جالب است بدانید که افراد مشهوری مانند جان تراولتا، جیمی لی کورتیس، وال کیلمر و پل نیومن نیز به بی خوابی دچار هستند. ولی باید این نکته را گفت که مقصر اصلی در این مشکل خود شما هستید؛ سبک زندگی پر از استرس، زمان کار طولانی و طاقت فرسا و استفاده از تلفن همراه در تخت خواب از دلایل اصلی اختلالات خواب محسوب می شود. اما یکی از عوامل نادیده گرفته شده نقش ویتامین در بی خوابی است. همه ما به میزان مشخصی از مواد مغذی نیاز داریم تا بتوانیم خواب راحت و با کیفیتی داشته باشیم.
    بیشتر بخوانید: چه میزان خواب برای بدن کافی است؟ عوارض بی خوابی چیست؟

    1. ویتامین C

    فواید ویتامین c
    حتما اهمیت ویتامین ث برای تقویت سیستم ایمنی بدن را می دانید. ولی آیا می دانستید ویتامین C برای خواب راحت هم حیاتی است؟ بر اساس مطالعات، افرادی که سطح پایینی از ویتامین ث دارند، به مشکلات خوابی بیشتری دچار و در طول شب از خواب بیدار می شوند. برای دریافت ویتامین ث کافی مصرف فلفل دلمه ای، مرکبات، کیوی، کلم بروکسل و انبه پیشنهاد می شود.

    2. آهن

    آهن به انتقال اکسیژن در سراسر بدن کمک می کند. به همین دلیل احساس خستگی زیاد یکی از علائم کمبود آهن محسوب می شود. حتما به خاطر دارید که شخصیت انیمیشنی «ملوان زبل» چطور با خوردن اسفناج قدرت خاصی به دست می آورد؛ اسفناج سرشار از آهن است. کمبود آهن با سندرم پای بی قرار هم ارتباط دارد؛ سندرمی که باعث بروز احساسات ناخوشایندی چون گزگز، مورمور، سوزش، درد و کشش در پاها می شود و بیمار را وادار می کند برای کاهش این علائم پای خود را تکان بدهد. کمبود آهن در زنان رایج تر است. در صورت توصیه پزشک، باید در رژیم غذایی خود از مکمل های دارویی برای جبران کمبود آهن استفاده کنید.

    3. منیزیم

    این ماده معدنی ضروری برای بدن، به تولید هورمون ملاتونین، یعنی هورمون خواب کمک می کند. منیزیم باعث از بین رفتن کشش ماهیچه ها نیز می شود که خود می تواند از خواب راحت جلوگیری کند. منیزیم ماهیچه ها را به تولید آمینو اسیدی به نام گابا تشویق می کند. این آمینو اسید برای آرام کردن سیستم عصبی مفید است. در آمریکا تخمین زده شده است که بیش از 75 درصد مردم میزان مورد نیاز منیزیم برای بدن را دریافت نمی کنند. برخی پزشکان توصیه کرده اند برای رسیدن به دوز 600 میلی گرمی منیزیم، می توان نمک سیترات را در آب حل کرد و هر شب آن را نوشید. در این حالت بدن به سرعت مواد معدنی را جذب می کند. البته بهتر است قبل از روی آوردن به این روش، با پزشک مشورت کنید. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که اگر مشکل کلیوی دارید یا ضربان قلبتان پایین است، از مواد غذایی حاوی منیزیم زیاد مانند سبزی های برگ سبز، تخم کدو، اسپیرولینا و گردوی برزیلی استفاده نکنید.
    بیشتر بخوانید: آیا منیزیم به کنترل استرس و افسردگی کمک می کند؟

    4. ویتامین B12

    ویتامین B12 باعث سلامت اعصاب بدن و سلول های خونی می شود و به تولید انرژی کمک می کند. بسیاری افراد خصوصاً افراد مسن تر، گیاه خواران و وگان ها دچار کمبود ویتامین ب 12 هستند. کمبود این ویتامین به مشکلات عصبی از جمله خستگی، اختلال خواب، بی حسی، گزگز شدن و همچنین بی حالی در افراد منجر می شود. بهتر است بین 250 تا 500 میکروگرم از ویتامین ب 12 را به طور روزانه مصرف کنید تا علائم کمبود آن ناپدید شوند. البته باید بدانید که مصرف ویتامین B12 بیش از حد نیاز هم منجر به عوارضی از جمله بی قراری، درد معده و سرگیجه می شود.

    5. تریپتوفان

    خواص تخم مرغ
    بدن شما از اسیدهای آمینه برای ساخت پروتئین استفاده می کند و تریپتوفان (Tryptophan) یک اسید آمینه ضروری است. بدن برای تولید نیاسین، (نوعی ویتامین B که برای سراتونین حیاتی است) نیاز به تریپتوفان دارد. این اسید آمینه در واقع یک انتقال دهنده عصبی است که به خواب راحت و سالم کمک می کند. از آنجایی که بدن شما نمی تواند تریپتوفان را به تنهایی بسازد، باید آن را با مصرف غذاهایی مانند تخم مرغ، مرغ، تخم چیا، سیب زمینی شیرین یا مکمل های دارویی از طریق رژیم غذایی تأمین کنید. با توجه به نتایج تحقیقات دانشگاه میشیگان، دریافت 1 تا 2 گرم تریپتوفان می تواند برای رفع اختلالات خواب و بی خوابی مفید باشد.

    6. ملاتونین

    نقش ویتامین در بی خوابی
    در طول شب غده پینه آل مغز، هورمونی به نام ملاتونین ترشح می کند که به نام هورمون تاریکی نیز مشهور است. ملاتونین به تنظیم ریتم روز و شب بدن کمک می کند و موجب تعیین زمان تولید هورمون های دیگر نیز می شود. مطالعات بسیاری نشان می دهند که مصرف مکمل دارویی ملاتونین می تواند به استراحت و خواب راحت کمک کند. البته توصیه می شود با یک دوز پایین، برای مثال 1 میلی گرم شروع کنید. زمان درست مصرف این دارو هم اهمیت زیادی در تنظیم الگوی خواب دارد. اگر می توانید در شب بخوابید اما زمان زیادی طول می کشد تا خوابتان ببرد، 30 دقیقه قبل از رفتن به تخت خواب فرمولاسیون دارو را مصرف کنید. اگر به سختی خوابتان می برد، گزینه بهتر این است که داروی ملاتونین را یک ساعت قبل از رفتن به تخت خواب به صورت زیرزبانی یا در فرم مایع آن مصرف کنید. این روش باعث می شود ملاتونین به سرعت جذب شود. اگر در نیمه های شب از خواب بیدار می شوید، دوباره از مکمل ملاتونین برای خوابیدن استفاده نکنید، زیرا باعث اختلال ساعت درونی بدن خود می شوید. برای حل این مشکل دیر هنگام در شب یک میان وعده مانند تارت آلبالو، گردو، ریشه زنجبیل، مارچوبه یا آناناس را مصرف کنید؛ این مواد غذایی مقدار کمی ملاتونین دارند.

    7. ویتامین D

    کمبود ویتامین دی
    ویتامین D نقش های زیادی در بدن دارد که از جمله آنها می توان کمک به جذب کلسیم و کمک به ایمنی بدن را نام برد. تحقیقات نشان می دهد که رابطه ای میان کمبود ویتامین D و کیفیت پایین خواب وجود دارد. به عنوان مثال، یک مطالعه انجام شده در سال 2017 در مورد مواد مغذی نشان می دهد پیوند مهمی بین سطوح ویتامین دی و اختلالات خواب وجود دارد. در مطالعه دیگری نیز بهبود خواب با مصرف مکمل ویتامین دی مشاهده شده است. از آنجایی که بدن تنها زمانی می تواند این ویتامین محلول در چربی را تولید کند که نور خورشید به پوست برسد، مصرف این ویتامین به شکل مکمل یکی از روش های رایج جذب آن به شمار می رود. دوز مصرفی روزانه ویتامین D3 بین 800 تا 2000 IU است و البته در برخی از افراد دوزهای بالاتر نیز مورد نیاز خواهد بود. با پزشک خود در خصوص نیازهای تغذیه ای مشورت کنید، زیرا با وجود اهمیت بالای نقش ویتامین در بی خوابی مصرف بیش از حد این ویتامین می تواند منجر به یبوست، حالت تهوع، استفراغ و سنگ کلیه شود.

    8. پتاسیم

    این ماده معدنی برای کسانی که نمی توانند مدت طولانی به خواب بروند، یاری رسان خواهد بود. تحقیقات نشان داده است که ارتباط بالقوه ای بین پتاسیم و عمیق ترین مرحله چرخه خواب یعنی مرحله ی «حرکت تند چشم در خواب» (Rapid eye movement)، وجود دارد. اما این نکته به آن معنا نیست که باید موز را که منبع غنی از پتاسیم است، در رژیم غذایی هر روز خود قرار دهید. می توانید از آووکادو، قارچ کریمینی، ماهی سالمون، سبزیجات برگ سبز و لوبیا نیز برای اطمینان خاطر از دریافت پتاسیم کافی استفاده کنید. مکمل های دارویی نیز صورت نیاز در دسترس شما قرار دارند.

    9. کلسیم

    کمبود کلسیوم
    کلسیم یکی دیگر از مواد معدنی است که به طور مستقیم روی خواب تأثیر می گذارد. مطالعات نشان می دهند کمبود کلسیم می تواند بخشی از چرخه خواب را که به عنوان حرکت سریع چشم یا REM شناخته می شود، مختل کند. وقتی محققان سطح کلسیم را در داوطلبان به حد طبیعی رساندند، حرکت سریع چشم طبیعی در خواب آنها مشاهده شد. کلسیم از مصرف لبنیات، کلم بروکلی، خردل، کولارد سبز، ساردین و دانه کنجد دریافت می شود. بزرگسالان 19 تا 50 ساله باید به طور روزانه 1000 میلی گرم کلسیم مصرف کنند. این مقدار در افراد بالای 50 سال به 1200 میلی گرم می رسد.

    10. امگا 3

    اسید چرب امگا 3 از چربی های سالم محسوب می شود که حاوی ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA)، دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) و اسید آلفا لینولنیک (ALA) است. مطالعات نشان می دهد که میزان بالای امگا 3 موجود در جلبک ها و غذاهای دریایی می تواند به خواب راحت کمک کند. اسیدهای چرب امگا 3 نقش مهمی در تنظیم خواب دارند. به عنوان مثال، نسبت پایین DHA با سطوح پایین ملاتونین مرتبط است.