تکنولوژی

آموزش کار با نوار ابزار عکس گرفتن و فیلم گرفتن از صفحه نمایش macOS Mojave

آگاهی از نحوه گرفتن اسکرین شات در لپ تاپ بسیار مفید است. خوشبختانه لپ تاپ های ویندوزی و همچنین مک بوک ها دارای ویژگی گرفتن اسکرین شات هستند که می توانید از آن ها استفاده کنید.
در حالی که ابزارهای خود سیستم عامل از عهده رفع نیاز کاربر بر می آیند، اما ابزارهای ضبط صفحه نمایش متفرقه و پخش صفحه نمایش گزینه بسیار بهتری برای کاربران پیشرفته هستند.
در ادامه همراه روکیدا باشید تا نحوه استفاده از اسکرین شات لپ تاپ های با سیستم عامل ویندوز 10 و مک را با استفاده از ابزارهای رسمی موجود یا استفاده از یک برنامه متفرقه پیشرفته بررسی کنیم.

نحوه گرفتن اسکرین شات در لپ تاپ با ویندوز 10

ویندوز 10 چندین روش برای عکس گرفتن از صفحه در اختیارتان قرار می دهد. حداقل سه روش در سیستم عامل با برنامه های ضبط صفحه متفرقه با ویژگی های پیشرفته تر وجود دارد. در ادامه نحوه ی گرفتن اسکرین شات در لپ تاپ ویندوز 10 را آورده ایم.

1. با استفاده از کلید پرینت اسکرین عکس بگیرید

اگر می خواهید یک اسکرین شات کامل از صفحه بگیرید، کلید اختصاصی پرینت اسکرین روی لپ تاپ شما بهترین گزینه است. در صورتی که کیبورد خارجی به لپ تاپ خود متصل کرده اید، در کیبوردهای خارجی نیز این کلید وجود دارد.

  1. برای گرفتن عکس از صفحه، کلید پرینت اسکرین را از روی صفحه کلید لپ تاپ خود فشار دهید. به احتمال زیاد روی کلید پرینت اسکرین به طور کامل این عبارت نوشته نشده است. بنابراین اگر نمی توانید آن را پیدا کنید به دنبال کلیدی باشید که عبارت PS»»، « «PrntScrnیا «PrtSc» را روی آن می بینید.
  2. وقتی کلید پرینت اسکرین را فشار می دهید، یک عکس از صفحه در کلیپ بورد شما ذخیره می شود. می توانید عکس صفحه را در برنامه Paint یا برنامه ویرایش تصویر متفرقه جایگذاری کنید و متناسب با آن اصلاح کنید.
  3. برای ذخیره مستقیم عکس از صفحه به عنوان یک فایل، کلید ویندوز را همزمان با کلید پرینت اسکرین فشار دهید. صفحه را برای یک ثانیه کم نور خواهید دید که مشخص می کند تصویر صفحه شما گرفته شد و ذخیره می شود.
  4. تمام تصاویر صفحه گرفته شده به طور پیش فرض در مکان زیر ذخیره می شوند: C:\Users\UserName\Pictures\Screenshots

بسته به سازنده لپ تاپ خود ممکن است لازم باشد که ترکیب کلیدهای مختلفی را برای گرفتن عکس صفحه به عنوان یک فایل امتحان کنید. برای اطلاعات بیشتر به راهنمای کاربر لپ تاپ خود مراجعه کنید.
اگر برای ثانیه ای صفحه را کم نور نمی بینید، مطمئن شوید که هنگام کوچک سازی و به حداکثر رساندن گزینه انیمیت ویندوز در گزینه های پیشرفته فعال باشد.

به بخش تنظیمات ویندوز 10 بروید. سپس روی گزینه سیستم، بعد گزینه درباره و در آخر روی گزینه تنظیمات پیشرفته سیستم کلیک کنید. به این نحو می توانید به انیمیت ویندوز دسترسی پیدا کنید. صفحه پیشرفته را باز کرده و تنظیمات را در پایین بخش عملکرد انتخاب کنید.
اگر از تنظیمات مانیتور دوگانه استفاده می کنید، عملکرد پرینت اسکرین هر صفحه فعال را ثبت می کند. برای ثبت در تنها پنجره فعال روی نوار عنوان پنجره ای که می خواهید ثبت کنید کلیک کنید و کلید آلت را همزمان با کلید پرینت اسکرین فشار دهید.

2. گرفتن اسکرین شات با استفاده از ابزار اسنیپینگ ویندوز 10

کلید اختصاصی پرینت اسکرین کار نمی کند؟ نگران نباشید، زیرا می توانید در ویندوز عکس از صفحه را بدون استفاده از کلید پرینت اسکرین بگیرید.
مایکروسافت در ویندوز 7 و نسخه های بعدی این سیستم عامل ابزار اسنیپینگ (Snipping)، یک ابزار ثبت اسکرین شات را برای گرفتن تصویر از پنجره های فعال، قرار داده است. در ادامه نحوه گرفتن اسکرین شات لپ تاپ با این ابزار را گفتیم.

  1. نوار جستجوی ویندوز را باز کنید، ابزار snipping را تایپ کنید و اینتر را بزنید تا برنامه راه اندازی شود.
  2. برای ثبت اسکرین شات جدید، روی دکمه «جدید» کلیک کنید. خط میانی را بکشید تا منطقه مورد نظر برای گرفتن عکس را انتخاب کنید.
  3. می توانید با هایلایت کردن متن یا doodle کردن با استفاده از ابزار خودکار، عکس صفحه را ویرایش کنید.
  4. برای گزینه های برش بیشتر، روی دکمه مود کلیک کنید. برای برش یک قسمت خاص از حالت آزاد متناسب با آن منطقه خاص یا گزینه پنجره برای ثبت پنجره های فعال استفاده کنید.
  5. همچنین می توانید هنگام گرفتن اسکرین شات در لپ تاپ از یک تا پنج ثانیه سرعت این کار را به تاخیر بیاندازید.

3. گرفتن اسکرین شات در لپ تاپ با ابزار اسنیپ و اسکچ

اگر از آپدیت اکتبر 2018 ویندوز 10 یا بالاتر استفاده می کنید، می توانید از ابزار جدید اسنیپ و اسکچ (Snip and Sketch) استفاده کنید. این ابزار در مقایسه با ابزار اسنیپینگ، بعضی از ویژگی های مفید جدید را دارد.

برای گرفتن اسکرین شات در لپ تاپ با استفاده از این ابزار مراحل زیر را انجام دهید:

  1. عبارت Snip and Sketch را در نوار جستجوی ویندوز تایپ کرده و برنامه را باز کنید.
  2. روی دکمه جدید کلیک کنید. صفحه شما برای یک لحظه تاریک شده و نوار ابزار در بالا ظاهر می شود. شما می توانید از بین گزینه های مستطیلی، حالت آزاد، پنجره و برش تمام صفحه یکی را انتخاب کنید.
  3. برای تاخیر در برش، روی دکمه پیکان رو به پایین در کنار گزینه جدید کلیک کرده و اسنیپ در 3 ثانیه یا اسنیپ در 10 ثانیه را انتخاب کنید.
  4. برای سفارشی کردن اسکرین شات، می توانید از هایلایت، قلم رنگی متفاوت، غلطک برای خطوط مستقیم یا ابزار برش برای کاهش تصویر استفاده کنید. در صورت اشتباه، از پاک کن برای پاک کردن اشتباهات خود استفاده کنید.
  5. برای ذخیره تصویر، کلید ویندوز و کلید s را همزمان باهم فشار دهید.

شما همچنین می توانید به ابزار اسنیپ و اسکتچ با فشار دادن همزمان کلیدهای ویندوز، شیفت و s دسترسی پیدا کنید تا سریع تر اسکرین شات بگیرید و آن ها را به طور خودکار ذخیره کنید. همه اسکرین شات ها در پوشه تصاویرهای ویندوز ذخیره می شوند.

4. از نوار بازی داخلی ویندوز 10 استفاده کنید

ویندوز 10 اکنون با نوار بازی ایکس باکس عرضه می شود. این نوار دسترسی سریع به قابلیت های ثبت و اشتراک گذاری صفحه را برای گیمرهای کامپیوترای ارائه می دهد. با وجود این، می توانید از این نوار ابزار برای گرفتن اسکرین شات در لپ تاپ های با ویندوز 10 نیز استفاده کنید.
برای گرفتن اسکرین شات با ابزار گیم بار مراحل زیر را انجام دهید:

  1. برای راه اندازی برنامه گیم بار کلید ویندوز و کلید G را همزمان باهم روی صفحه کلید خود فشار دهید.
  2. روی آیکون دوربین کلیک کنید. نوار بازی، اسکرین شات را ثبت کرده و به طور خودکار ذخیره می کند. این برنامه به طور خودکار پنجره فعال فعلی را ثبت می کند. بنابراین مطمئن شوید پنجره صحیح را انتخاب کرده اید.

ویژگی اسکرین شات گیم بار خیلی ساده و مقدماتی است اما خوب کار می کند. این برنامه برای کار با بازی ها طراحی شده است و عملکرد آن را نشان می دهد.
برای سفارشی کردن میانبر صفحه کلید و سایر موارد به قسمت شروع، گزینه تنظیمات سپس قسمت بازی و در آخر بخش نوار بازی ایکس باکس بروید.

5. از ShareX برای گرفتن اسکرین شات حرفه ای با استفاده از ویژگی های پیشرفته استفاده کنید

برنامه های اسکرین شات خود ویندوز 10 می توانند کارهای اساسی را به خوبی انجام دهند. با وجود این اگر ویژگی های پیشرفته تر می خواهید ShareX بهترین ابزار رایگان گرفتن اسکرین شات در لپ تاپ است که برای ویندوز 10 وجود دارد.

با ShareX می توانید اسکرین شات بگیرید، سریع حاشیه نویسی کنید، صفحه را ثبت کنید، گیف ایجاد کنید و چندین روش ثبت متعدد را انتخاب کنید. حتی به ویژگی های متعدد این ابزار مانند حاشیه نویسی، تاری، سفارشی سازی حاشیه و… را نیازی نیست اشاره کنیم.
اگر به یک نرم افزار قدرتمند اسکرین شات نیاز دارید که فراتر از گرفتن اسکرین شات در لپ تاپ باشد، ShareX بهترین ابزار است. این نرم افزار پر از ویژگی های خاص است و از همه مهم تر استفاده از آن هزینه ندارد.

طرز گرفتن اسکرین شات در مک بوک یا سیستم عامل مک

سیستم عامل مک روش های خوبی برای گرفتن گرفتن اسکرین شات در لپ تاپ مک بوک دارد. با انتشار سیستم عامل مک Mojave یک ابزار اسکرین شات داخلی مشابه آنچه در سیستم عامل ویندوز مشاهده کردیم وجود دارد.

1. با ابزار اسکرین شات از صفحه عکس بگیرید بگیرید

سیستم عامل مک Mojav و نسخه های جدیدتر دارای یک ابزار اسکرین شات داخلی به اسم Screenshot tool هستند. برای باز کردن آن به مسیر Launchpad > Other > Screenshot بروید یا از میانبر فشار دادن همزمان کلیدهای شیفت، فرمان و کلید عدد 5 استفاده کنید. در ادامه نحوه استفاده از آن را به شما می گوییم:

  1. برای راه اندازی ابزار اسکرین شات، کلیدهای شیفت، فرمان و عدد 5 را همزمان باهم فشار دهید. یک نوار ابزار شناور با چند گزینه ظاهر می شود.
  2. این ابزار می تواند کل صفحه، ناحیه سفارشی، پنجره فعال و موارد دیگر را ثبت کند.
  3. یک ویژگی برای تاخیر وجود دارد که می توانید با کلیک روی گزینه ها به آن دسترسی پیدا کنید. گزینه هایی مانند انتخاب محل ذخیره تصاویر صفحه مک شما ظاهر می شود. به طور پیش فرض عکس های صفحه در دسکتاپ شما ذخیره می شوند.

این ابزار همچنین قابلیتی برای گرفتن فیلم از صفحه نمایش دارد. ابزار را راه اندازی کنید، ضبط کل صفحه یا بخش مورد نظر را انتخاب کنید و برای انتخاب ناحیه مورد نظر، خط های متقاطع را بکشید. هنگامی که آماده هستید، روی دکمه رکورد کلیک کنید تا ضبط اعمال روی صفحه در مک بوک شروع شود.

2. از میانبر فشار دادن همزمان کلیدهای شیفت و فرمان برای گرفتن اسکرین شات در مک استفاده کنید

سیستم عامل مک دارای میانبرهای از پیش تعریف شده برای ثبت کل صفحه، منطقه سفارشی و پنجره فعال است. این روش برای گرفتن اسکرین شات در لپ تاپ بدون راه اندازی ابزار اسکرین شات مفید است.
برای گرفتن اسکرین شات با استفاده از میانبرهای مک بوک مراحل زیر را انجام دهید:

  1. کلیدهای شیفت، فرمان و عدد 3 را همزمان باهم در صفحه کلید خود فشار دهید تا کل صفحه شما ثبت شود. یک تصویر کوچک در گوشه صفحه خود مشاهده خواهید کرد. می توانید تصویر صفحه را ویرایش کنید یا منتظر بمانید تا در دسکتاپ شما ذخیره شود.
  2. برای گرفتن قسمتی از صفحه، کلیدهای شیفت، فرمان و عدد 4 را همزمان باهم فشار دهید. خط های متقاطع را بکشید تا منطقه مورد نظر را انتخاب کنید.
  3. همچنین می توانید کلیدهای شیفت، فرمان، عدد 4 و اسپیس را همزمان باهم فشار دهید. آیکون دوربین ظاهر می شود. پنجره ای را که می خواهید ثبت کنید انتخاب کرده و سپس روی آیکون دوربین کلیک کنید.

اگر می خواهید اسکرین شات ها را به کلیپ بورد خود ارسال کنید، از کلید کنترل به صورت ترکیبی استفاده کنید. به عنوان مثال برای گرفتن ناحیه سفارشی، کلیدهای شیفت، فرمان، کنترل و کلید عدد 4 را باهم فشار دهید یک عکس از صفحه بگیرید. این عکس در کلیپ بورد شما ذخیره می شود.

3. از Snagit برای ثبت اسکرین شات در مک استفاده کنید

اسنگیت نرم افزاری قدرتمند برای ثبت و ضبط صفحه توسط تیم توسعه دهندگان استودیو کامتازیا است. این نرم افزار برتر برای گرفتن اسکرین شات در لپ تاپ با سرعت بالا، افزودن زمینه اضافی با حاشیه نویسی، متن و موارد دیگر است.
اسنگیت از روش های متعددی برای ثبت و ضبط صفحه پشتیبانی می کند. علاوه بر این می توانید فیلم ها را با متن، حاشیه نویسی و قالب برای دستورات بصری ویرایش کنید.
متاسفانه برنامه اسنگیت رایگان نیست. اگر هنوز نمی خواهید برای ابزار ثبت صفحه هزینه کنید، بعضی از جایگزین های رایگان عالی برای مک از جمله Snappy،  LightShotو Skitch هستند.

سخن نهایی

آگاهی از طرز گرفتن اسکرین شات در لپ تاپ برای به اشتراک گذاشتن خطای یک صفحه با پشتیبانی فنی، به اشتراک گذاشتن یافته های جدید خود در رسانه های اجتماعی یا حتی جشن گرفتن یک نقطه عطف با دوستان یا خانواده مفید است.
اکنون با مطالعه این مطلب بهترین ابزارهای ثبت صفحه را بدون توجه به این موضوع که ویندوز یا سیستم عامل مک را ترجیح می دهید، می شناسید.
منبع: makeuseof.com