تکنولوژی

مقایسه VirtualBox و VMWare و Hyper-V: کدام بهتر است؟


مقایسه وی ام ویر و ویرچوآل باکس با هایپر وی ؛ بهترین نرم افزارهای ساخت ماشین مجازی

یک دیدگاه ارسال شده توسط: دانیال حجاری 01 دی 1398 ساعت 18:55در این مطلب بهترین نرم افزارهای ساخت ماشین مجازی یعنی VMWare ،Hyper-V و VirtualBox را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد. مقایسه وی ام ویر و ویرچوآل باکس با هایپر وی دید خوبی درباره این سه ابزار به شما ارائه می کند.برای کاربران سیستم عامل ویندوز 10، ابزارهای متعددی به منظور ساخت ماشین های مجازی و شبیه ساز محیط دیگر سیستم عامل ها وجود دارد. با این حال در حوزه ماشین مجازی، سه ابزار بیشتر دارای محبوبیت بوده و علاوه بر کاربران عادی، در صنعت و پروژه های واقعی نیز مورد استفاده قرار می گیرند؛ ویرچوآل باکس محصول شرکت اوراکل، هایپر وی محصول شرکت مایکروسافت و وی ام ویر محصول شرکتی با همین نام است.با استفاده از آن ها می توانید روی یک سیستم عامل، سیستم عامل های دیگری سوار کنید. چند سالی است شبیه سازی تبدیل به بخشی جداناپذیر از صنعت فناوری اطلاعات شده است. به لطف این روش می توان از حداکثر توانایی سخت افزار یک سیستم کامپیوتری استفاده کرد. همچنین بدون نیاز به خرید کامپیوترها و لپ تاپ های متعدد، در آن واحد به سیستم عامل های متفاوتی در قالب یک سری ماشین مجازی دسترسی خواهید داشت.کاربران سیستم عامل ویندوز 10 اغلب از ابزار ساخت ماشین مجازی پیش فرض آن یعنی هایپر وی استفاده می کنند،  هر چند عده ای دیگر دانلود و نصب وی ام ویر و ویرچوآل باکس را ترجیح می دهند. تفاوت بین این سه ابزار چیست و از کدام یک باید استفاده کنیم؟

هایپروایزر (Hypervisor) چیست؟

هر سه ابزار نام برده امکان ساخت ماشین های مجازی را فراهم می کنند، اما با وجود این شباهت، به خاطر نحوه کار متفاوت، عملکرد متفاوتی دارند. اجرای این نوع نرم افزارها نیازمند یک هایپروایزر است. ابتدا می بایست یکی از دو نوع هایپروایزر موجود را نصب و اجرا کرد. آن را باید به عنوان پلتفرمی برای ماشین های مجازی دانست. از طریق هایپروایزر، مرز میان سیستم عامل های ماشین های مجازی و سیستم عامل اصلی کامپیوتر مشخص می شود.ماشین میزبان، منابع خود اعم از پردازنده، حافظه اصلی و دیگر قسمت ها را با ماشین های مجازی به اشتراک می گذارد. دو نوع هایپروایزر وجود داشته و مقایسه وی ام ویر و ویرچوآل باکس با هایپر وی بر اساس آن ها معنی پیدا می کند. آن ها را با نام نوع اول (Type 1) و نوع دوم (Type 2) می شناسند.

هایپروایزر نوع 1

این نوع به صورت مستقیم روی سخت افزار ماشین میزبان اجرا می شود. مایکروسافت هایپر وی مثال خوبی در این دسته بندی است. به همین دلیل نیاز به نصب آن از طریق یک پکیج خارجی نیست و به صورت مستقیم، سیستم عامل های مهمان را مدیریت می کند. بد نیست بدانید وی ام ویر ESX و vSphere و اوراکل وی ام نیز در این دسته بندی قرار می گیرند.

هایپروایزر نوع 2

این هایپروایزر، همانند دیگر انواع نرم افزار، روی سیستم عامل ماشین میزبان نصب می شود. در این شرایط محیط ماشین مجازی به عنوان یک پردازش اصلی متعلق به کامپیوتر میزبان شناخته خواهد شد. بروز تاخیر در انجام برخی دستورات نتیجه این نوع پیاده سازی و وجود یک رابط بین ماشین های مجازی و سخت افزار است. ویرچوآل باکس، وی ام ویر Workstation و وی ام ویر Workstation Player مثال های خوبی در این دسته بندی به شمار می روند.

مقایسه وی ام ویر و ویرچوآل باکس با هایپر وی

اکنون با شناخت هایپروایزر و انواع آن بهتر می توان به مقایسه نرم افزارهای ساخت ماشین مجازی پرداخت. این مقایسه را به چند قسمت تقسیم می کنیم.

راحتی در استفاده

هایپر وی یکی از ابزارها و ویژگی های پیش فرض ویندوز 10 محسوب می شود. به جز ورژن Home، این ابزار را در سایر نسخه های سیستم عامل نام برده در اختیار دارید. کافی است به بخش Features در ویندوز رفته و آن را فعال سازی کنید. بعد از اجرا، گزینه ای به منظور ایجاد سریع یک ماشین مجازی خواهید دید. در این حالت بیشتر تنظیمات به صورت خودکار پیکربندی می شوند. یکی از مزیت های هایپر وی باز گذاشتن دست کاربر برای اعمال تنظیمات مورد نظر است.مقایسه وی ام ویر و ویرچوآل باکس نشان می دهد هر دوی آن ها دارای مراحلی برای ایجاد ماشین مجازی هستند. گفتنی است در این قسمت از مطلب، درباره نسخه Workstation نرم افزار وی ام ویر صحبت می کنیم.تفاوت هایی در نحوه ایجاد ماشین وجود دارد. به عنوان نمونه VirtualBox به کاربر اجازه می دهد ابتدا مورد جدیدی ایجاد کرده و سپس آن را پیکربندی کند. با این حال به صورت پیش فرض، مقادیری به بخش های مختلف تعلق می گیرد. در VMware، کاربر قادر است طی فرآیند ایجاد ماشین مجازی آن را پیکربندی کند. تفاوت در اینجاست که ماشین مجازی در وی ام ویر بلافاصله بعد از ایجاد قابل اجرا است، اما در ویرچوآل باکس پیش از اجرا می بایست مقادیر بخش هایی از تنظیمات را مشخص کنید.

عملکرد

عملکرد ماشین های مجازی، با سخت افزار سیستم کامپیوتری میزبان رابطه مستقیم دارد. به وسیله مجازی سازی، از سخت افزار موجود حداکثر بهره وری را خواهید داشت. در این مطلب برای مقایسه مقایسه وی ام ویر و ویرچوآل باکس و همچنین هایپر وی یک ماشین مجازی مبتنی بر سیستم عامل Lubuntu روی کامپیوتر دسکتاپی با پردازنده Intel Core i5-3570K به همراه 16 گیگابایت رم و کارت گرافیک Nvidia GTX 1070 سوار می کنیم.ابزار مجازی سازی شرکت اوراکل یعنی ویرچوآل باکس، یکی از کندترین ها محسوب می شود. البته اگر سخت افزار قدرتمندی داشته باشید، کندی ناشی از آن را احساس نخواهید کرد. در سیستم های کامپیوتری ضعیف تر، این نرم افزار بهترین تجربه کار با ماشین های مجازی را ارائه نمی کند.با اجرای وی ام ویر، کندی آن را به خوبی درک خواهید کرد. اجرای یک ماشین مجازی یکسان روی سخت افزاری مشابه نشان داد ابزار شرکت VMWare تجربه روان تری در اختیارمان قرار می دهد.در زمان استفاده از هایپر وی، از آن جایی که به صورت مستقیم با سخت افزار در ارتباط هستید، حتی در زمان عدم استفاده از قابلیت مجازی سازی نیز باید این ویژگی را در تنظیمات بایوس در حالت روشن نگه دارید. نحوه عملکرد آن روان است، اما برخی کاربران، از بروز یک سری مشکل حین اجرای ماشین مجازی گزارش داده اند.

روشن و خاموش کردن موقتی مجازی سازی

اگر تصور کردید استفاده از هایپر وی روی عملکرد کامپیوتر مخصوصا حین اجرای بازی تاثیر منفی گذاشته است (بدون این که هیچ ماشین مجازی در حال اجرا باشد)، می توانید از طریق یک کامند آن را غیر فعال و در زمان نیاز، مجددا روشن کنید. ابتدا محیط کامندی ویندوز را با سطح دسترسی ادمین باز کرده و سپس دستور bcdedit /set hypervisorlaunchtype off را درونش وارد کنید.در ادامه می بایست کامپیوتر را یک مرتبه ری استارت کنید. برای استفاده مجدد از آن، در محیط کامندی مجددا با دسترسی ادمین، دستور bcdedit /set hypervisorlaunchtype on را وارد کنید. به منظور اجرای محیط متنی با سطح دسترسی یاد شده، در محیط استارت عبارت command را جستجو کرده و سپس روی گزینه Run as Administrator کلیک کنید.

ایجاد نقاط بازگشت

یکی از کاربردها و مزایای بسیار مهم ویرچوآل باکس و هایپر وی Snapshots و Checkpoints محسوب می شوند. اگرچه در هر پلتفرم از نام های متفاوتی به این منظور استفاده می شود، اما Snapshots و Checkpoints هر دو به یک قابلیت اشاره دارند. کاربر به لطف آن ها قادر است یک ایمیج از ماشین مجازی در وضعیت کنونی آن ایجاد کند. در صورت بروز هر گونه مشکل و خراب کاری، به راحتی می توان ماشین را به وضعیت آن در زمان ایجاد نقطه بازگشت برگرداند.متاسفانه وی ام ویر Workstation فاقد Snapshots یا Checkpoints است. می توان سیستم عامل مهمان را به صورت موقتی متوقف کرد تا از نقطه مشخصی فعالیتش را ادامه بدهد، اما این عملکرد همچون زمان بازگردان به وضعیت قبلی بر اساس یک ایمیج از ماشین مجازی نیست.

اشتراک گذاری فایل

هر دو هایپروایزر اجازه می دهند از طریق درگ اند دراپ فایل ها بین ماشین مجازی و ماشین میزبان، داده را بین آن ها جابه جا کنید. همچنین می توان قابلیت اشتراک گذاری فولدرها و فایل ها را فعال کرد. انجام این کار در Hyper-V، در مقایسه با VirtualBox و VMware Workstation به مراتب  سخت تر است.

حالت یکپارچه

ویرچوال باکس و وی ام ویر، از طریق حالت یکپارچه، محیط ماشین مجازی را درون سیستم عامل میزبان یکپارچه سازی می کنند. در این روش ابزارهای اضافی مربوط به نرم افزار مجازی سازی پنهان شده و پنجره ماشین مجازی به صورت کامل، شبیه به سیستم عاملی اجرا شده به صورت مستقیم روی سخت افزار، رو به روی کاربر قرار می گیرد. هایپر وی فاقد چنین قابلیتی است.

رمزنگاری ماشین مجازی

اگر نیازمند رمزنگاری ماشین مجازی هستید، خوشبختانه هر دو نوع هایپروایزر این قابلیت را در اختیارتان قرار می دهند. این قابلیت به صورت پیش فرض در وی ام ویر پشتیبانی می شود. در ویرچوآل باکس به این منظور باید VirtualBox Guest Additions را به صورت جداگانه در ماشین مجازی مورد نظر نصب کرد. در هایپر وی، نیازمند استفاده از BitLocker خواهید بود.

هزینه

ویرچوآل باکس و ویر ام ویر ورک استیشن برای همه کاربران رایگان هستند. در صورت استفاده از نسخه مناسبی از ویندوز 10، هایپر وی نیز تماما رایگان خواهد بود.

سیستم عامل های میزبان

هایپر وی در این رابطه دارای محدودیت هایی است. عدم پشتیبانی از macOC مثال خوبی است. از سایر سیستم عامل های پلتفرم ویندوز و لینوکس و همچنین ماشین های مجازی FreeBSD پشتیبانی می شود.همچنین بخوانید:آموزش نصب مک او اس روی ویندوز 10 به کمک ماشین مجازیمقایسه وی ام ویر و ویرچوآل باکس نشان می دهد برای اجرای macOS نیز می توان از آن ها بهره برد. البته اجرای یک سیستم عامل پلتفرم مک اپل روی ماشین مجازی دردسرهای فراوانی داشته و به راحتی نصب و اجرای دیگر سیستم عامل ها نیست. دانلود نرم افزار شبیه ساز ویندوز 10 1398-10-01دانیال حجاری

برای نصب کردن سیستم عاملی در ماشین مجازی و درون ویندوز 10، چند نرم افزار محبوب وجود دارد. VirtualBox و VMware و Hyper-V مایکروسافت سه نرم افزار برتر در این عرصه است. اما کدام ماشین مجازی انتخاب بهتری است؟ در واقع تکنولوژی این نرم افزارها یکسان نیست و از نظر امکانات و قابلیت ها هم تفاوت هایی بینشان وجود دارد.
در این مقاله به مقایسه کردن Hyper-V که در ویندوز مجتمع است با نرم افزار رایگان VirtualBox و همین طور VMware Workstation Player می پردازیم و نقاط قوت و ضعف هر سه را مرور می کنیم.
دانلود مستقیم جدیدترین آهنگ های روز با سرعت بالا از SedayeMusic.ir

آشنایی با Hypervisor و اثر آن در سرعت عمل ماشین مجازی

سه نرم افزار موردبحث برای ایجاد محیطی مجازی و نصب کردن سیستم عامل و اجرا کردن آن در محیط مجازی کاربرد دارند. در واقع اگر برای مقصود آموزش یا تست نرم افزارها و دیگر اهداف به سیستم عامل دومی در سیستم عامل اصلی که ویندوز 10 است نیاز داشته باشید، می توانید از این نرم افزارها استفاده کنید.
اما سه نرم افزار معرفی شده از نظر روش کار متفاوت هستند. ماشین مجازی متکی بر نرم افزاری به اسم hypervisor است که دو نوع کلی دارد. hypervisor در نقش یک پلتفرم عمل می کند و تقسیمات بین سیستم عامل نصب شده در ماشین مجازی یا سیستم عامل مهمان و سیستم عاملی اصلی یا سیستم عامل میزبان را شکل می دهد. ماشین اصلی می تواند منابع پردازشی مثل حافظه ی رم یا پردازنده را با ماشین مجازی به اشتراک بگذارد.
اما دو نوع hypervisor: نوع اول مستقیماً با سخت افزار در ارتباط است و نوع دوم با واسطه ای که سیستم عامل اصلی است، به سخت افزار دسترسی پیدا می کند. در تصویر زیر نمودار این دو نوع را مشاهده می کنید. در این تصویر منظور از Host یا میزبان، سخت افزار کامپیوتر است و منظور از Guest OS و Host OS، سیستم عامل نصب شده در ماشین مجازی و سیستم عاملی نصب شده روی سخت افزار اصلی است.

در حقیقت Microsoft Hyper-V مثالی از نوع اول است. این نرم افزار به صورت مجتمع در ویندوز موجود است و به صورت مستقیم سیستم عامل مهمان یا در واقع سیستم عامل مجازی را مدیریت می کند. از دیگر نرم افزارهایی که با این روش کار می کند می توان به VMWare ESX و WMWare vShere و همین طور Citrix XenServer و Oracle VM اشاره کرد.
نوع دوم hypervisor به صورت جداگانه روی سیستم عامل اصلی نصب می شود، درست مثل سایر نرم افزارها و محیط ماشین مجازی به عنوان یک پردازش در محیط سیستم عامل اصلی اجرا می شود. بنابراین سیستم عامل مجازی به صورت مستقیم نمی تواند از سخت افزار سیستم استفاده و در نتیجه تأخیر و افت عملکرد وجود دارد. از نمونه های این ساختار می توان به VirtualBox و WMware Wordstation و WMware Workstation Player اشاره کرد.
در ادامه به تفاوت های بین سه نرم افزار اشاره شده در مقدمه ی مطلب می پردازیم و از جنبه های مختلف این نرم افزارها را مقایسه می کنیم.

سهولت استفاده از نرم افزارهای ماشین مجازی

دقت کنید که نرم افزار Hyper-V در ویندوز 10 پرو و همین طور Windows 10 Education و Windows 10 Enterprise موجود است اما در ویندوز 10 خانگی یا Home ارایه نمی شود. برای فعال کردن آن می توانید از بخش Windows Features کنترل پنل یا از دستورات PowerShell استفاده کنید.

مجازی سازی به کمک Hyper-V  چیست و چگونه Hyper-V را در ویندوز و بایوس فعال کنیم؟

پس از فعال کردن Hyper-V می توانید به سرعت یک ماشین مجازی بسازید اما برای ساخت ماشین مجازی های بعدی و دسترسی به تنظیمات بیشتر، می بایست از Hyper-V Manager استفاده کنید. اگر مشکلی در اجرا کردن ماشین مجازی یا در فرآیند نصب و اجرای سیستم عامل وجود داشته باشد، می توانید تنظیمات را به صورت دستی تغییر بدهید و مشکل را حل کنید.
مقایسه VirtualBox و VMWare و Hyper-V: کدام بهتر است؟
هر دو نرم افزار VirtualBox و VMware Workstation Player برای ایجاد ماشین مجازی، فرآیند ساده و خودکاری دارند که کار را برای مبتدیان ساده می کند. VirtualBox در این فرآیند، برای تنظیمات مختلف مقدار پیشنهادی و بهینه ارایه می کند و البته پس از ساخت ماشین مجازی هم می توانید تنظیمات آن را به راحتی تغییر بدهید. نرم افزار VMware Workstation Player هم سبک کاری مشابهی دارد اما تغییر دادن تنظیمات پس از ایجاد ماشین مجازی، به سادگی VirtualBox نیست.
استفاده از هر سه نرم افزار ساده است، حتی برای مبتدیان اما به نظر می رسد که VirtualBox گزینه ی ساده تری است.

مقایسه عملکرد

توجه داشته باشید که سخت افزار سیستم شما اثر زیادی روی سرعت ماشین مجازی دارد. نصب کردن نرم افزار ماشین مجازی و اجرا کردن سیستم عاملی در آن، نیاز به سخت افزار متوسط یا قوی دارد و بهتر است از سخت افزار ضعیف استفاده نکنید. اما اگر هدف شما این باشد که یک توزیع سبک و ساده ی Linux را در محیط مجازی اجرا کنید، حتی سیستم ضعیف هم کافی است!
اما نرم افزار ایجاد ماشین مجازی هم با توجه به توضیحی که در خصوص Hypervisor دادیم، در سرعت عمل سیستم عامل مجازی اثر زیادی دارد. در مقایسه و بررسی های انجام شده با سخت افزارهای مختلف، نتیجه این بوده که VirtualBox یکی از کندترین نرم افزارهای مجازی سازی است. البته اگر سخت افزار سیستمی قوی باشد، شاید متوجه کندتر بودن ویرچوآل باکس نسبت به رقبا نشوید!
نرم افزار VMware Workstation Player سریع تر از VirtualBox عمل می کند. Hyper-V سرعت بهتری نسبت به این دو دارد اما برخی کاربران ویندوز 10 مشکلاتی در عملکرد آن گزارش کرده اند. با توجه به اینکه Hyper-V در سطح BIOS عمل می کند، مجازی سازی همواره فعال است و این ممکن است روی سرعت ویندوز 10 اثر منفی بگذارد!

فعال و غیرفعال کردن مجازی سازی Hyper-V

خوشبختانه راهکاری برای فعال و غیرفعال کردن مجازی سازی Hyper-V وجود دارد. برای این کار ابتدا منوی استارت را باز کنید و عبارت cmd یا Command Prompt را جستجو کنید. سپس روی اولین نتیجه راست کلیک کنید و Run as Administrator را انتخاب کنید.
مقایسه VirtualBox و VMWare و Hyper-V: کدام بهتر است؟
حال دستور زیر را در cmd تایپ کنید و Enter را فشار دهید.

bcdedit /set hypervisorlaunchtype off

در نهایت سیستم را ری استارت کنید. در این حالت فرآیند مجازی سازی Hyper-V به صورت خودکار پس از بوت شدن مجدد ویندوز 10 اجرا نمی شود و طبعاً سرعت عمل سیستم به حالت عادی برمی گردد.
برای فعال کردن مجدد می بایست دستور فوق را با تغییر کلمه ی آخر به on اجرا کنید:

bcdedit /set hypervisorlaunchtype on

و سیستم را ری استارت کنید.

مقایسه امکانات VirtualBox و Hyper-V و WMware Workstation Player

هر سه نرم افزار ماشین مجازی قابلیت اجرا کردن سیستم عامل نصب شده در محیط مجازی را دارند و سیستم عامل هایی که پشتیبانی شده، متعدد و متنوع است. اما امکانات و قابلیت های این سه نرم افزار یکسان نیست. اگر عملکرد و سرعت اجرا برایتان مهم نیست، در انتخاب یکی از این سه نرم افزار، بهتر است به قابلیت ها توجه زیادی داشته باشید.

حفظ وضعیت با Snapshots و Checkpoints

VirtualBox و Hyper-V از اسنپ شات یا به عبارت دیگر چک پوینت به خوبی پشتیبانی می کنند. منظور از اسنپ شات این است که نرم افزار ماشین مجازی از وضعیت فعلی یک ماشین مجازی خاص، تصویری ذخیره کند و کاربر بتواند در استفاده ی بعدی، این تصویر را بارگذاری کرده و سریعاً از وضعیت قبلی سیستم عامل مجازی استفاده کند.
مقایسه VirtualBox و VMWare و Hyper-V: کدام بهتر است؟
در نرم افزار VMware Workstation Player این قابلیت وجود ندارد. البته می توانید موقتاً سیستم عامل مجازی را معلق کنید و آن را مجدداً راه بیاندازید اما قابلیت نگهداری وضعیت های مختلف وجود ندارد.

به اشتراک گذاری فایل

در این نرم افزارها برای انتقال فایل از سیستم عامل اصلی به مجازی یا برعکس، می توانید از روش درگ و دراپ یا گرفتن و رها کردن استفاده کنید که بسیار ساده و سریع است. روش دیگر این است که فولدر یا فایل هایی را به واسطه ی شبکه به اشتراک بگذارید که پیچیده تر است. اما در نهایت Hyper-V  مایکروسافت از نظر شیوه ی به اشتراک گذاری فایل، به مراتب پیچیده تر از VMware Workstation Player و VirtualBox عمل می کند.

حالت یکپارچه یا Seamless Mode

نرم افزارهای ماشین مجازی VirtualBox و VMware Workstation Player قابلیت فعال کردن Seamless Mode را دارند که در حقیقت محیط مجازی را با محیط سیستم عامل اصلی یکپارچه می کند و منوها و پنجره ماشین مجازی کم تعداد و تقریباً حذف می شود. اما در Hyper-V مایکروسافت چنین حالتی وجود ندارد.

رمزگذاری یا Encryption ماشین مجازی

اگر لازم باشد که ماشین مجازی را به دلیل وجود اطلاعات و فایل های شخصی و حساس، رمزگذاری کنید، تفاوت زیادی بین سه نرم افزار معرفی شده وجود ندارد. VMware Workstation Player به صورت پیش فرض این قابلیت را دارد. VirtualBox در صورت نصب کردن افزونه ی VirtualBox Guest Additions روی هر یک از سیستم عامل های مجازی، این قابلیت را دارد. نرم افزار Hyper-V نیز از BitLocker مایکروسافت برای رمزگذاری استفاده می کند.

سیستم عامل های پشتیبانی شده در محیط مجازی

نرم افزار Hyper-V از نظر سیستم عاملی که می توانید در محیط مجازی نصب کنید، از macOS اپل پشتیبانی نمی کند. اما VirtualBox و VMware Workstation Player تقریباً از تمام سیستم عامل ها و حتی مک او اس پشتیبانی می کنند. البته سیستم عامل مک او اس با روش معمولی قابل نصب و اجرا نیست و باید طبق دستورالعمل خاصی پیش بروید.
makeuseofسیاره ی  آی تی

بسیاری از کاربران معمولی و حتی مبتدی، تاکنون از نرم افزارهای ماشین مجازی برای نصب کردن سیستم عامل در محیط مجازی استفاده کرده اند. به عنوان مثال شاید لینوکس اوبونتو را در VirtualBox تحت ویندوز اجرا کرده باشید یا ویندوز XP را درون ویندوز 10 و در محیط مجازی VMWare نصب کرده باشید. اگر بخواهیم از سیستم عاملی که در ماشین مجازی نصب شده، به وفور استفاده کنیم، می بایست نرم افزاری را انتخاب کنیم که برای نیازهای ما بهترین باشد.
در این مقاله می خواهیم سه نرم افزار معروف ماشین مجازی که کاربران ویندوز استفاده می کنند را مقایسه کنیم. منظورمان ویرچوآل باکس، VMware Workstation Player و Hyper-V مایکروسافت است. با ما در ادامه ی مطلب همراه شوید.
دانلود مستقیم جدیدترین آهنگ های روز با سرعت بالا از SedayeMusic.ir

مایکروسافت در ویندوز 10 ماشین مجازی Hyper-V را به صورت پیش فرض، مجتمع کرده و شاید در نگاه اول به نظر برسد که این ماشین مجازی بهترین انتخاب است. اما VMware Workstation Player و VirtualBox نیز مزایای قابل توجهی دارند که نباید نادیده گرفت. قبل از مقایسه کردن سه نرم افزار موردبحث، بهتر است با مفهوم و انواع هایپروایزور آشنا شویم.

Hypervisor چیست؟

شاید ظاهر نرم افزارهای ماشین مجازی مشابه هم باشد اما کارکرد درونی متفاوت است. Hypervisor پلتفرمی است که بخش ها و تقسیمات بین سیستم عامل نصب شده در ماشین مجازی و سیستم عامل اصلی را مدیریت می کند. هایپروایزور منابع سخت افزاری نظیر رم و هسته های پردازنده را با ماشین مجازی به اشتراک می گذارد.
در یک دسته بندی کلی، می توان هایپروایزور را به دو نوع تقسیم کرد: نوع اول و دوم که تفاوت این دو را در تصویر زیر مشاهده می کنید:
مقایسه VMWare و VirtualBox و Hyper-V از نظر سرعت، امکانات، سیستم عامل و غیره
در هایپروایزور نوع 1، واسطه ای بین هایپروایزور و سخت افزار وجود ندارد. گاهی به این نوع هایپروایزور، Baremetal نیز گفته می شود. اما در نوع 2، سیستم عامل واسطه ی بین ماشین مجازی و سخت افزار است.
طبعاً عملکرد هایپروایزور نوع 1 با توجه به دسترسی مستقیم به سخت افزار و نبود واسطه، بهتر است و ممکن است قابلیت های بیشتری نیز داشته باشد.

مقایسه ی Hyper-V با ویرچوآل باکس و WMware از منظر نوع هایپروایزور

تکنولوژی Hyper-V مایکروسافت، هایپروایزور نوع 1 است و انتظار داریم که معمولاً عملکرد بهتری داشته باشد. اما در مقابل تکنولوژی نرم افزار ماشین مجازی VirtualBox، هایپروایزور نوع 2 محسوب می شود.
در میان محصولات ماشین مجازی VMWare، برخی هایپروایزور نوع 1 دارند و برخی هایپروایزور نوع 2. اگر می خواهید از نرم افزارهای ماشین مجازی VMWare در محیط ویندوز استفاده کنید، هایپروایزور نوع 1 موردنظر شماست. در واقع نرم افزارهای VMware Workstation Player یا VMware Workstation، هر دو هایپروایزور نوع 1 محسوب می شوند.
شاید عملکرد سه ماشین مجازی موردبحث نزدیک به هم باشد و موضوع اصلی برای شما، امکانات و سادگی استفاده باشد. در ادامه به مقایسه ی سادگی کاربری، قابلیت ها و امکانات 3 نرم افزار موردبحث می پردازیم.

استفاده از کدام نرم افزار ماشین مجازی ساده تر است؟

ماشین مجازی Hyper-V در ویندوز 10 و ویندوز 11 نسخه ی پرو و همین طور Education و Enterprise مجتمع شده اما در نسخه ی خانگی یا Home ویندوز 10 و 11 موجود نیست. برای فعال کردن Hyper-V می بایست پنجره ی Windows Features را باز کنید و تیک گزینه ی مربوطه را اضافه کنید. روش دیگر اجرا کردن فرمان در PowerShell است.
پس از فعال کردن هایپر-وی، می توانید به سرعت ماشین مجازی بسازید و در واقع تنظیمات و پیکربندی ماشین مجازی به صورت خودکار انجام می شود که البته گاهی مشکل ساز است، به خصوص برای کاربر مبتدی. برای تغییر دادن تنظیمات و مدیریت ماشین های مجازی نیز می توانید از Hyper-V Manager استفاده کنید. تنظیمات ماشین مجازی در Hyper-V Manager جامع است و اشکالات موجود به سادگی رفع می شود.
مقایسه VMWare و VirtualBox و Hyper-V از نظر سرعت، امکانات، سیستم عامل و غیره
مراحل ساخت ماشین مجازی در نرم افزار VirtualBox و همین طور VMware Workstation Player، ساده است و در هر مرحله، توضیحی مختصر و مفید ارایه شده است. در نتیجه کاربر مبتدی کمتر با مشکل روبرو می شود. به علاوه پس از ساخت ماشین مجازی نیز می توان تنظیمات آن را تغییر داد و اشکالات را رفع کرد. البته ویرچوآل باکس در فرآیند ساخت ماشین مجازی، تنظیمات پیشنهادی و توضیحات بهتری ارایه می کند.
در مجموع استفاده از VirtualBox نسبت به دو رقیب اصلی آن، ساده تر است اما تفاوت آنچنان زیاد نیست که بگوییم ویرچوآل باکس تنها انتخاب برای کاربر مبتدی است.

آموزش نصب VirtualBox و ایجاد ماشین مجازی برای نصب لینوکس و ویندوز و غیره

انتقال ماشین مجازی از سیستمی به دیگری، در نرم افزار VirtualBox بسیار ساده است. در WMware نیز روال کار نسبتاً ساده است.

آموزش انتقال ماشین مجازی در VirtualBox از کامپیوتری به سیستم دیگر

مقایسه سرعت عمل Hyper-V با VirtualBox و VMware Workstation Player

عملکرد این 3 نرم افزار بسته به سرعت سخت افزار متفاوت است و به طور کلی برای کار با ماشین مجازی، سخت افزار ضعیف پاسخ گو نیست. در سیستمی با سخت افزار معمولی و امروزی، سرعت عمل ماشین مجازی که توسط این نرم افزارها ساخته شده و در آن لینوکس Lubuntu نصب شده، مقایسه شده است و نتیجه این بوده که VirtualBox عملکرد کندتری داشته است. طبعاً اگر سخت افزار کند و قدیمی تری داشته باشید، تفاوت سرعت محسوس تر خواهد بود.
در مقابل VMware Workstation Player سرعت عمل بهتری نسبت به دو نرم افزار دیگر داشته است. Hyper-V نیز عملکرد خوبی دارد اما بنابر گزارش برخی کاربران ویندوز 10 که از Hyper-V استفاده می کنند، گاهی اوقات سرعت سیستم پایین می آید. اگر چنین مشکلی گریبان گیر شما شده، می توانید حین بازی یا استفاده از نرم افزارهای دیگر، Hyper-V را موقتاً غیرفعال کنید. برای این منظور کافی است یک دستور ساده را اجرا کنید. مراحل به این صورت است:

ابتدا در منوی استارت عبارت cmd را جستجو کنید.
روی اولین نتیجه راست کلیک کرده و گزینه ی Run as Administrator را انتخاب کنید. البته می توانید در ستون سمت راست نتایج جستجو نیز روی گزینه ی Run as Administrator کلیک کنید.

مقایسه VMWare و VirtualBox و Hyper-V از نظر سرعت، امکانات، سیستم عامل و غیره

دستور زیر را وارد کنید:

bcdedit /set hypervisorlaunchtype off

و کلید Enter را فشار دهید.
اکنون سیستم را ری استارت کنید. مجازی سازی Hyper-V غیرفعال است و مشکل سرعت ویندوز رفع شده است.
برای فعالسازی مجدد، می بایست دستور زیر را اجرا کرده و سیستم را ری استارت کنید:

bcdedit /set hypervisorlaunchtype on

برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ی فعال کردن Hyper-V به مقاله ی زیر توجه فرمایید:

مجازی سازی به کمک Hyper-V  چیست و چگونه Hyper-V را در ویندوز و بایوس فعال کنیم؟

 مقایسه امکانات مهم نرم افزارهای ماشین مجازی

در هر سه نرم افزار ماشین مجازی معروف، امکان ساخت ماشین مجازی و نصب کردن سیستم عامل های مختلف و سپس نصب کردن نرم افزارها وجود دارد. می توانید تنظیمات و منابعی که به هر ماشین مجازی اختصاص داده شده را تغییر دهید. اما امکانات و قابلیت های جانبی مهمی نیز وجود دارد که شاید برایتان ضروری و بسیار مفید باشد. در ادامه برخی از این موارد را بررسی می کنیم.

Snapshots و Checkpoints

یک مزیت مهم VirtualBox و Hyper-V، قابلیت ذخیره کردن وضعیت فعلی و ادامه ی کار در فرصتی دیگر است. به عبارت دیگر می توانید ماشین مجازی را در وضعیت فعلی متوقف کنید و پس از ری استارت کردن سیستم، ماشین مجازی را راه اندازی کنید و با بارگذاری اسنپ شات، سیستم عامل و نرم افزارهایی که باز بوده درست مثل قبل خواهد شد. این قابلیت با عنوان Checkpoints یا Snapshots شناخته می شود.
مقایسه VMWare و VirtualBox و Hyper-V از نظر سرعت، امکانات، سیستم عامل و غیره
متأسفانه در VMware Workstation Player چیزی به اسم اسنپ شات یا مشابه آن چک پوینت وجود ندارد. در این نرم افزار می توانید موقتاً ماشین مجازی را متوقف کنید و پس از مدتی کار را ادامه دهید اما امکان ایجاد ایمیج از وضعیت ماشین مجازی وجود ندارد.

روش های رفع ارور VirtualBox حین بارگذاری وضعیت یا State قبلی ماشین مجازی

اشتراک گذاری فایل بین سیستم عامل اصلی و ماشین مجازی

هر سه نرم افزار ماشین مجازی، امکان اشتراک گذاری و در واقع فرستادن فایل از سیستم عامل اصلی به سیستم عاملی که در محیط مجازی نصب شده را دارند و می توانید با روش درگ و دراپ، فایل ها را بگیرید و در سیستم عامل مجازی رها کنید! به همین سادگی. روش دیگر برای اشتراک گذاری فایل، اشتراک گذاری فایل و فولدر از طریق شبکه است.
اما دقت کنید که Hyper-V ویندوز 10 فرآیند اشتراک گذاری فایل را پیچیده می کند و دو رقیب آن راهکار ساده تری در اختیار کاربر قرار می دهند.

حالت یکپارچه یا Seamless

نرم افزارهای VirtualBox و VMware Workstation Player از حالتی به اسم Seamless پشتیبانی می کنند که در صورت فعال کردن، همه ی عناصر اطراف صفحه حذف یا کوچک می شود و کاربر حس می کند که در حال استفاده از سیستم عامل اصلی است. اما Hyper-V مایکروسافت چنین قابلیتی ندارد.

رمزگذاری ماشین مجازی

کاربران محافظه کار در کارهایی که امنیت و حفظ حریم خصوصی مهم است، به قابلیت رمزگذاری توجه ویژه ای دارند. خوشبختانه هر سه نرم افزار موردبحث قابلیت رمزگذاری دارد.

  • VMware Workstation Player به صورت پیش فرض قابلیت رمزگذاری دارد.
  • در VirtualBox با نصب کردن بسته ی کم حجم VirtualBox Guest Additions قابلیت رمزگذاری و چند ویژگی مفید دیگر اضافه می شود.
  • Hyper-V در ویندوز 10 و ویندوز 11، از رمزگذاری به کمک BitLocker پشتیبانی می کند.
  • مقایسه قیمت ویرچوآل باکس، VMWare Player و هایپر-وی

    دو نرم افزار VirtualBox و VMware Workstation Player به صورت رایگان منتشر شده است اما برای استفاده کردن از Hyper-V می بایست نسخه ی پرو یا کامل تر ویندوز 10 یا 11 را تهیه کنید که طبعاً بدون هزینه نیست. البته برای کاربران نسخه ی Home این دو ویندوز نیز راه حل هایی وجود دارد.

    سیستم عامل های پشتیبانی شده در محیط مجازی

    در هر سه نرم افزار موردبحث، قابلیت نصب کردن بسیاری از سیستم عامل ها وجود دارد. Hyper-V از نسخه های مختلف ویندوز، توزیعات لینوکس و FreeBSD پشتیبانی می کند ولیکن از macOS پشتیبانی نمی کند. اما VirtualBox و VMware Workstation Player تقریباً از همه ی سیستم عامل ها و حتی مک ا و اس پشتیبانی می کنند. البته برای نصب کردن مک او اس در محیط مجازی، می بایست مراحل اضافی طی کنید تا سازگاری لازم حاصل شود.

    آموزش نصب اندروید در VirtualBox تحت ویندوز

    What’s the Best Virtual Machine Tool on Windows 10?

    Choosing between VirtualBox, VMware Workstation Player, and Hyper-V is tricky. If you have a powerful machine running Windows 10 or Windows 11 Pro, Education, or Enterprise, you can take your pick of the hypervisors.
    If you are running a less powerful machine, I would advise using VMware Workstation Player. It offers better support and stability for a wide range of hardware.
    makeuseofسیاره ی آی تی