عمومی

چگونه پوستی صاف و بدون جوش داشته باشیم

19
/ جولای, 2021

0نظر

نوشته شده توسط @dmin

زمان مطالعه : 9 دقیقه و 49 ثانیه

چگونه پوستی بدون جوش و لک داشته باشیم؟

فهرست مطالب

جوش های پوستی! آشناترین و رایج ترین مشکل پوستی که اکثر افراد با آن درگیر هستند. جوش های صورت معمولاً از سن بلوغ، با تغییر هورمون های بدن روی صورت ظاهر می شوند و رفع شدن آن ها برای هر فردی به شکلی خاص صورت می گیرد. شاید درحال حاضر شما هم با این مشکل درگیر باشید و بخواهید بدانید “چگونه پوستی بدون جوش و لک داشته باشیم؟”. برای پاسخ دادن به این سوال و ارائه راهکارهایی برای از بین بردن سریع جوش، جای جوش و لکه، ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

چرا جوش می زنیم؟
ایجاد جوش و آکنه روی صورت می تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ تغییرات هورمونی در سن نوجوانی، بیماری های کبدی، تغییرات هورمون ناشی از باردای و زایمان، عدم مراقبت از پوست و رژیم غذایی نامناسب، همگی می توانند باعث ایجاد جوش های سرسیاه، سرسفید و جوش های چرکی روی پوست شوند. پوست صورت و بدن دارای منافذ کوچکی برای خروج عرق از پوست هستند؛ در صورتی که منافذ موجود روی پوست بوسیله لایه های مرده پوست، آلودگی، مواد آرایشی و یا چربی گرفته شوند، میکروب و جرم ها در زیر پوست زندانی شده و می توانند باعث به صورت جوش و آکنه بروز نمایند. جوش های ایجاد شده روی صورت ممکن است پس از رفع شدن لکه هایی نیز روی پوست به جای بگذارند که در ادامه شیوه رفع شدن آن ها را نیز شرح می دهیم. دلایل ایجاد جوش روی صورت را به صورت خلاصه تر در زیر آورده ایم:

تغییرات هورمونی در سن بلوغ
تغییرات هورمونی ناشی از بارداری و زایمان
بیماری های کبدی
بسته شدن منافذ پوست
استفاده از لوسیون و لوازم آرایشی نامرغوب
لایه برداری نکردن پوست
تجمع چربی روی پوست
استفاده از شوینده های نامناسب برای پوست
رژیم های غذایی چرب و نامناسب
حساسیت به مواد غذایی خاص
عادت ماهانه نامنظم
رشد انواع باکتری در فولیکول مو

انواع جوش
در بخش قبل بیان کردیم که جوش و آکنه ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شوند. بعضی از پوست ها ممکن است در دروه های خاصی مانند ماه های بارداری، قبل از عادت ماهانه و… دچار جوش شوند؛ اما دسته ی دیگر پوست ها همیشه ملتهب بوده و به اصطلاح همیشه در حال جوش زدن هستند. برای این که بتوانید این جوش ها را رفع کنید در قدم اول دلیل ایجاد جوش و در قدم دوم باید نوع جوش را بشناسید؛ در ادامه انواع جوش های پوستی را بررسی کرده ایم، با خواندن ویژگی های بیان شده می توانید نوع جوش های صورت و بدن خود را تشخیص داده و راحت تر آن ها را رفع کنید.

جوش سرسفید

جوش های سرسفید متداول ترین نوع جوش هستند، دلیل ایجاد جوش های سرسفید که به کومدون بسته نیز شناخته می شوند، بسته شدن منافذ پوست است. بسته شدن این منافذ ممکن است به دلیل تجمع چربی روی پوست، تجمع سلول های مرده پوست روی منافذ و مشکلات هورمونی باشد. جوش سرسفید همراه با تجمع عفونت زیر پوست و ایجاد درد شناخته می شود. از بین بردن جوش های سرسفید با فشار دادن پوست و خروج عفونت از پوست صورت نمی گیرد؛ زیرا این کار باعث ایجاد لکه و منافذ باز روی پوست می شود؛ در ادامه مطلب، راه های درمان این جوش ها را مورد بررسی قرار داده ایم.

جوش سرسیاه

دلیل ایجاد جوش های سرسیاه که با نام کومدون بسته نیز شناخته می شوند، بسته شدن فولیکول های مو به وسیله چربی و یا سلول های مرده ی پوستی است؛ به همین دلیل کسانی  که پوستی چرب دارند یا مرتب از لایه بردار استفاده نمی کنند، بیشتر دچار این نوع جوش ها می شوند. دلیل رنگ سیاه این نوع جوش نیز به دلیل وجود ریشه ی سیاه فولیکول مو در آن است. نکته ی مثبت درباره ی این جوش ها دردناک نبودن آن و عدم ورم زیاد پوست است. همان طور که درباره جوش سرسفید بیان کردیم، جوش های سرسیار با فشار دادن پوست، از آن خارج می شوند؛ اما این کار باعث ماندن جای جوش روی پوست خواهد شد.

پاپول

پاپول ها انواعی از جوش ها به رنگ صورتی یا سفید هستند که با بسته شدن منافذ پوست به وسیله‎ ی چربی و پوست های مرده ایجاد می شوند. تفاوت پاپول ها با جوش سرسفید به دلیل وجود کاتی باکتریوم در پاپول ها است. پاپول ها معمولاً عفونت و چرک ایجاد نمی کنند؛ اما باکتری های موجود در آن می توانند ضایعاتی مایع تولید کنند که باعث بزرگ تر شدن جوش خواهد شد. این جوش ها معمولاً در اثر تحریک بیش از حد جوش های سرسفید و سرسیاه نیز ایجاد می شوند. پاپول ها را با فشار دادن، از پوست خارج نکنید؛ زیرا در صورت پخش شدن باکتری روی پوست، جوش های بیشتری ایجاد می شوند.

ندول یا گره

درباره کاتی باکتریوم و آسیبی که به پوست وارد می کند صحبت کردیم؛ ندول یا گره زمانی روی پوست ایجاد می شود که کاتی باکتریوم به عمق پوست نفوذ کرده باشد و آسیبی عمقی به بافت ها وارد کند. ندول ها معمولاً با ایجاد عفونت و زخم فراوان همراه هستند و روند درمان آن ها طولانی و سخت است.

کیست

کیست ها شدیدترین و بزرگترین نوع جوش هستند. این جوش ها ملتهب، دردناک، قرمز و همراه با چرک و درد در عمق یا سطح پوست دیده می شوند. بافت کیست نسبت به جوش ندول نرم تر است؛ زیرا مقدار بیشتری چرک در آن ها وجود دارد. کسیت ها می توانند خطرناک باشند؛ زیرا با ترکیدن کیست و پخش شدن عفونت روی سطح پوست، می توانند باعث آلودگی شدید پوست و ایجاد کیست های بیشتر می شود.

جوش چرکی یا پاسچول

جوش های پاسچول یا چرکی، به جوش های بزرگ و ملتهبی گفته می شود که مرکزی زرد و سفید دارند؛ این جوش ها نیز در اثر بسته شدن منافذ باز سطح پوست با چربی و پوست های مرده، رژیم غذایی نامناسب و تغییرات هورمونی بدن ایجاد می شوند. این جوش ها معمولا در عمق پوست بوجود می آیند؛ اما گاهی بخش چرکین آن ها در خارج از پوست نیز دیده می شود.
چگونه صورتی بدون جوش داشته باشیم؟
درباره ی دلایل ایجاد جوش و انواع مختلف جوش هایی که ممکن است روی پوست ایجاد شود مطالبی را بیان کردیم اما، چگونه می توانیم از ایجاد جوش ها جلوگیری کنیم؟ چطور می توان به پوستی صاف و بدون جوش، لکه و جای جوش دست یافت؟ در ادامه 5 روش برای درمان جوش ها معرفی می کنیم تا با استفاده از آن به پوستی شاداب، صاف و درخشان برسید.
درمان جوش به وسیله ی سیر
سیر گیاهی محبوب با فواید فراوان است که استفاده از آن در کشورهای شرقی بسیار رواج دارد. این گیاه فواید پزشکی بسیاری داشته و خواص آنتی باکتریال و ضد ویروس آن باعث شده است که در از بین بردن التهاب پوستی، جوش و جای جوش از آن استفاده شود. سولفور موجود در سیر جای جوش ها را از بین برده و پوست را صاف و درخشان می کند. برای درمان جوش و آکنه پوستی به وسیله ی سیر، می توانید به طریق زیر عمل کنید:
یک حبه سیر تازه را پوست گرفته و آن را به دو نیم تقسیم کنید. سپس سیر را روی پوست تمیز و قسمتی که جوش دارد، قرار دهید. بعد از گذشت 5 دقیقه پوست را با آب سرد شست وشو دهید. استفاده از این روش را چند بار در روز تکرار کنید تا در کمترین زمان شاهد از بین رفتن جوش هایتان باشید.
در استفاده از سیر برای از بین بردن جوش به این نکته توجه داشته باشید که این کار را از سه باز در روز بیشتر انجام نداده و طول مدت قرارگیری سیر روی جوش ها نباید از 5 دقیقه بیشتر باشد.
زالو درمانی برای جوش صورت
زالو کرمی حلقوی است که معمولاً 7 تا 15 سانتیمتر طول دارد. در طب سنتی از زالو برای تسکین دردهای بدن، رفع جوش و آکنه، رقیق کردن خون و خارج کردن عفونت از خون استفاده میشود. هنگامی که زالو روی پوست قرار می گیرد، با مکش خون عفونت و آلودگی ها را به همراه خون آلوده از بدن خارج می کند. با خروج مواد آلودگی و عفونت از خون، گردش خون تسهیل می شود؛ همچنین بدن پاکسازی شده و سیستم ایمنی نیز به وسیله هیستامین موجود در بزاق زالو قوی تر می شود.
مواد مفید موجود در بزاق زالو شامل چند نوع آنزیم مختلف از جمله آنزیم هیرودین است که خون را پاکسازی می کند. پاکسازی خون توسط زالو چند مزیت دارد که در ادامه به اختصار آنها را بررسی می کنیم:

گشاد کننده رگ ها

بزاق زالو با گشاد کردن عروق بدن باعث تسهیل گردش خون در بافت ها و جلوگیری از تجمع چربی در آن می گردد؛ بدین ترتیب چربی پوست نیز کاهش پیدا کرده و از ایجاد جوش جلوگیری می شود.

رقیق کردن خون

زالو با مکش خون و صاف کردن آن باعث رقیق شدن و تسهیل جریان خون در عروق می شود. حرکت راحت تر خون از رسوب چربی و عفونت در رگ ها جلوگیری کرده و تا حد زیادی از ایجاد جوش ها به خصوص جوش های چرکی جلوگیری می کند.
درمان جوش با خمیر دندان
استفاده از خمیر دندان، روشی معرکه برای خشک شدن و از بین برد جوش و آکنه است. خواص ضد باکتریایی و وجود کربنات کلسیم در آن برای از بین بردن جوش روشی بسیار عالی است. برای تأثیرگذاری خمیر دندان روی جوش لازم است از خمیردندانی ساده و فاقد سفیدکننده و رنگ استفاده کنید؛ زیرا خمیر دندان های قوی می توانند روی پوست ضعیف اطراف جوش تأثیر بگذارند و به پوست آسیب بزنند. برای از بین بردن جوش به وسیله خمیر دندن، می توانید به طریق زیر عمل کنید:
مقدار مناسبی از خمیر دندان را روی جوش قرار دهید و بگذارید حداقل 30 دقیقه روی پوست بماند؛ سپس آن را با آب سرد شست وشو دهید. با تکرار این روش می توانید جوش های صورت را در کمترین زمان از بین ببرید. دقت داشته باشید این روش روی جوش هایی که تازه روی پوست ظاهر شده اند، پاسخ دهی بهتری دارد.
درمان جوش با پیاز
استفاده از آب پیاز برای جلوگیری از ایجاد جوش بسیار مفید است؛ اما از پیاز می توان برای از بین بردن جای آکنه و جوش نیز استفاده کرد. پیاز جای جوش، لکه، جای زخم و آکنه را از سطح پوست ناپدید می کند و جزو شناخته  شده ترین آنتی باکتریال های طبیعت است؛ در صورت استفاده از پیاز برای از بین جای جوش و لکه می توانید به طریق زیر عمل:

در قدم اول یک عدد پیاز قرمز را پوست گرفته و آن را در خرد کن بریزید. آب پیاز را بگیرید و آن را درون ظرفی جداگانه قرار دهید.
دو قاشق از آب پیاز قرمز را با مقداری کشک یا ماست مخلوط نمایید.
اگر حس می کنید بوی تند پیاز برای شما غیر قابل تحمل است، به آن چند قطره روغن رزماری یا اسطوخودوس نیز اضافه کنید.

با استفاده چند بار در هفته از این ماسک، شاهد تغییرات فوق العاده پوستتان خواهید بود.
درمان جوش بوسیله یخ
برای جوش هایی که تازه روی پوست ایجاد شده اند، یکی از آسان ترین و سریع ترین راه ها، استفاده از یخ می باشد. سردی یخ باعث منقبض شدن غدد چربی و بیرون راندن باکتری ها از آن می شود. برای استفاده از یخ جهت درمان جوش، یک تکه یخ را درون پارچه یا حوله قرار داده و چند ثانیه آن را روی پوست بگذارید؛ سپس چند دقیقه به پوست استراحت داده و این کار را تکرار نمایید. در صورت تکرار این روش، جوش های صورت در کمترین زمان از بین رفته و پوست دوباره صاف و عاری از جوش خواهد شد.
علاوه بر روش های بیان شده در قسمت های قبل، می توان ازمواد دیگری مانند لیمو، دارچین، ماست، آلوئه ورا، عسل، مکمل خوراکی زینک، قرص امگا 3، روغن درخت چای، انواع بخور، ماسک چای سبز، خیار، سرکه سیب و… برای از بین بردن جوش و خوابیدن التهاب صورت استفاده کنید.
جلوگیری از ایجاد جوش
شاید مهم ترین مسئله ای که بعد از از بین رفتن جوش  باید به آن توجه کنیم، جلوگیری از ایجاد جوش های تازه روی پوست است؛ زیرا همان طور که می دانید پیشگیری بهتر از درمان است! در ادامه، مهم ترین کارهایی که باید برای جلوگیری از ایجاد جوش انجام دهید را بررسی کرده ایم:

شست وشوی منظم صورت

سعی کنید روزانه دوبار پوست خود را با یک شوینده مخصوص صورت بشویید. شستن صورت، چربی های اضافی و آلودگی های روی پوست را از بین می برد و لایه های مرده پوست را نیز از سطح آن جدا می کند. توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد از شوینده ها، تأثیر معکوس داشته و به جای از بین بردن جوش، پوست را به تولید چربی بیشتر تحریک می کند. توجه کنید برای شست وشوی صورت از صابون استفاده نکنید؛ شوینده های مخصوص صورت بهترین موادی هستند که می توانید پوست را با آن تمیز نمایید؛ زیرا با پوست ظریف و حساس صورت سازگارتر هستند.

استفاده از لایه بردار (اسکراپ) مناسب

یکی دیگر از راه هایی که باید در روتین هفتگی پوست آن  را اجرا کنید تا شاهد تأثیر فوق العاده آن باشید، استفاده از یک لایه بردار یا اسکراپ مناسب است. اسکراپ با ازبین بردن لایه های سلولی مرده، به تنفس راحت پوست کمک می کند. استفاده از لایه بردار و انواع محصولات مراقبت از پوست می تواند درخشندگی و سلامت را دوباره به پوستتان برگرداند. یکی از طبیعی ترین اسکراپ هایی که برای صورت استفاده می شود، ترکیب روغن نارگیل و شکر است که با ماساژ آن روی صورت، به راحتی لایه های مرده پوست را جدا می کند و به اصطلاح پوست را تازه و رفرش می کند.

رسیدگی به مشکلات هورمونی

اگر عادت ماهانه منظمی ندارید و یا سابقه تغییرات هورمونی داشته اید، بهتر است هورمون های موجود در خونتان را به وسیله یک آزمایش ساده بررسی کنید تا اگر مشکلی در میزان هورمون هایتان وجود دارد، نسبت به حل آن اقدام نمایید.

پرهیز از مواد غذایی حساسیت زا

در صورت مصرف بیش از حد مواد غذایی مانند فست فودها، چربی این مواد می تواند به صورت جوش روی صورت شما ظاهر شود. برای تکمیل چرخه ی مراقبت های پوستی از غذاهای سالم و سبزیجات بیشتر استفاده کنید و استفاده از روغن های گیاهی و حیوانی رابه حداقل برسانید. همچنین اگر احساس می کنید مواد غذایی خاصی (مانند تخمه آفتابگردان) تاثیرات منفی روی پوستتان دارند، از مصرف آن ها پرهیز کنید.

جوش ها را دستکاری نکنید

همان طور که در بخش های قبل نیز بیان شد، با دستکاری کردن جوش و آکنه، تأثیرات منفی  زیادی روی پوست خود به جا می گذارید. دستکاری کردن جوش در بسیاری موارد، باعث می شود باکتری ها روی پوست پخش شده و موجب ایجاد جوش های بیشتری شوند؛ همچنین فشار دادن جوش باعث می شود جای آن به صورت لکه و یا فرورفتگی روی صورت باقی بماند.

از استرس دوری کنید

موقعیت های استرس زا می توانند مستقیماً روی هورمون های بدن تأثیر بگذارند. تغییرات هورمونی نیز به دنبال فشارهای عصبی، باعث ایجاد انواع جوش روی پوست می‎ شوند؛ پس تا حد ممکن سعی کنید خود را از چالش ها و موقعیت های استرس زا به دور نگه داشته و با کارهایی مانند یوگا و مدیتیشن، تنش را از ذهن خود دور نمایید.

داشتن پوستی صاف تأثیر زیادی در زیبا به نظر رسیدن چهره افراد و افزایش اعتماد به نفس آن ها دارد . به همین دلیل اکثرافراد به دلیل راه حلی برای داشتن پوست صاف و بدون جوش اند . برخی افراد عادت دارند به محض جوش زدن ، آن را می ترکانند . این یک عادت غلط است و ترکاندن جوش سبب بدتر شدن اوضاع می شود . جوش ها با خود مواد آلوده ای دارند که با ترکاندن به مناطق دیگر پوست منتقل می شوند .صورت صاف و بدون جوش تأثیر زیادی در جوان سازی پوست نیز دارد .
در ادامه راه حل هایی را به شما پیشنهاد می کنیم که کمک می کند پوست شما کمتر مستعدجوش و لک باشد . برای آشنایی بیشتر بادکتر مهریار زرین جویی پزشک پوست ، مو ، زیبایی اصفهان همراه باشید .راهکار های داشتن صورتی بدون جوش و لکصورت خود را بیش از حد نشوییدبسیاری از لکه ها و جوش های پوستی به دلیل شستشوی زیاد پوست به وجود می آیند .

صابون ها و مواد شوینده پوست حاوی مواد شیمیایی هستند که تماس بیش از اندازه پوست با این مواد سلامت پوست را به خطر می اندازد و باعث بروز لکه ها و جوش های پوستی می شود . مناطق مستعد بروز جوش های پوستی را با یک پاک کننده ملایم و آب گرم دو بار در روز شستشو دهید تا تحریک پوست برای بروز جوش های پوستی به حداقل برسد .از صابون های بدون چربی استفاده کنیدچربی صابون وارد خلل پوست می شود و زمینه را برای بروز لکه ها و جوش های پوستی فراهم می کند .

تا جایی که ممکن است از صابون هایی که روی آن نوشته شده ضد آکنه استفاده کنید .در طول روز زیاد آب بنوشیدنوشیدن زیاد آب در طول روز باعث می شود پوستی شفاف داشته باشید و بدنتان دچار کم آبی نشود .کرم ضدآفتاب بزنیدقرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند باعث ایجاد لکه های پوستی شود .هنگام خارج شدن از منزل حتما از کرم های ضد آفتاب بدون چربی با فاکتور محافظت در برابر نور خورشید (SPF)30 استفاده کنید تا اشعه فرابنفش خورشید به پوستتان آسیب نرساند.

دقت کنید کرم  ضد آفتابی که می خرید حتما بدون چربی باشد تا منجر به بروز آکنه های پوستی نشود . کرم ضد آفتاب را هر دو ساعت یک بار مجددا استفاده کنید.مرتب از مواد آرایشی استفاده نکنید مواد  آرایشی چرب منافذ پوست را مسدود می کند و جوش های پوستی و آکنه زیادی بر روی پوست ایجاد می کند . بنابراین از مصرف مواد آرایشی چرب خودداری کنید . حتی الامکان از مواد آرایشی استفاده کنید که حاوی مواد معدنی سبک و پودری شکل هستند تا احتمال بروز جوش وآکنه کمتر شود .

قبل و بعد استفاده از مواد آرایشی حتما صورت خود را بشویید . دست و انگشتان ، میکروب زیادی را حمل می کنند و می توانند منجر به جوش و آکنه شوند برای مصرف کرم و وسایل آرایشی از وسیله هایی مانند پنبه استفاده کنید .پیشنهاد مطالعهعلل اصلی افتادگی پلک (پتوز)از برنزه کردن پوست خودداری کنیدعده ای به اشتباه تصور می کنند برنزه کردن پوست سبب پاک شدن پوست از آلودگی ها می شود در صورتی که این یک تصور غلط است .

برنزه کردن پوست نه تنها سبب پاک شدن پوست از آلودگی ها می شود بلکه اشعه فرابنفش خورشید خطر ابتلا به سرطان پوست ، پیری زود رس و چین وچروک را افزایش می دهد . هم چنین استفاده از برخی مواد و داروها قبل و حین برنزه کردن ، آسیب پوست توسط اشعه فرابنفش را چند برابر می کند .از مصرف محصولاتی که سبب چرب شدن مو ها می شود اجتناب کنیدهمیشه موهای خود را تمیز نگه دارید و از مصرف موادی مانند ژل مو که چربی زیادی دارد خودداری کنید . اگر موهای چربی دارید روزانه آن ها را بشویید .

به صورت خود دست نزنیداز لمس یا مالش صورت خود خودداری کنید . مالش صورت سبب بدتر شدن آکنه می شود .هم چنین از گذاشتن دستتان زیر چانه اجتناب کنید و تلفن همراه خود را دورتر از پوستتان بگیرید .از تماس زیاد موهای سر با پوست جلوگیری کنیدمو حاوی چربی است بنابراین  تماس زیاد آن با پوست سبب مسدود شدن منافذ پوست و ایجاد جوش های پوستی می شود .

خوراکی هایی که کمک می کند پوستی صاف داشته باشید :بسیاری از مواد خوراکی وجود دارند که کمک می کنند شما پوستی صاف و بدون جوش داشته باشید .بسیاری از دکتر های پوست اعتقاد دارند تغذیه خوب  ، خشت اول داشتن پوستی سالم است . مواد غذایی زیادی وجود دارند که ترکیبات موجود در آن ها سرعت لایه برداری در پوست را افزایش می دهد و کمک می کند پوست کمتر از اشعه فرابنفش آسیب ببیند . در ادامه چند مورد از این خوراکی ها را به شما معرفی می کنیم :فلفل دلمه ای و بروکلیکولاژن جزء اصلی پوست و فراوان ترین پروتئین در بدن ما است . این ماده بافت اتصال دهنده ی بدن است که اجزای بدن را در کنار هم نگه می دارد . کولاژن به نرمی و استحکام سلول های پوست کمک می کند و باعث می شود سلول های جدید جای سلول های قدیمی را بگیرند .

ویتامین سی تولید کولاژن را افزایش می دهد و باعث می شود پوست جوان تر به نظر برسد . از خوراکی هایی که مقدار زیادی ویتامین سی دارند می توان به فلفل دلمه ای و بروکلی اشاره کرد . با خوردن فلفل دلمه ای و بروکلی می توانید به خشکی و چروک ناشی از بالا رفتن سن غلبه کنید . روزانه حداقل یک فنجان فلفل دلمه ای و بروکلی تازه یا نیم فنجان پخته آن را مصرف کنید .

پیشنهاد مطالعه چگونه لک های پوستی را شناسایی و درمان کنیم؟قهوهافراد معمولا از این که صبح خود را با یک فنجان قهوه آغاز کنند حس خوبی پیدا می کنند . خوردن یک فنجان قهوه در روز کمک می کند پوست شما سالم تر و جوان تر بماند . قهوه هم چنین خطر ابتلا به سرطان را نیز کاهش می دهد  .گوجهگوجه دارای لیپوکن است که تا حد زیادی می تواند به صاف ماندن پوست شما کمک کند . براساس تحقیقات انجام شده کسانی که مقدار بیشتری لیپوکن داشته باشند پوست صاف تری خواهند داشت .لیپوکن هم چنین نقش تأثیر گذاری در حفاظت پوست از اشعه خورشید دارد . برای مراقبت از پوستتان گوجه را به صورت خام و پخته مصرف کنید .

علاوه بر گوجه میوه های زیر نیز دارای مقدار زیادی لیپوکن هستند :هویجهندوانهگواواگریپ فروت صورتیکاهواگر می خواهید پوستی درخشان و سالم داشته باشید کاهو بخورید . پتاسیم موجود در کاهو به پوست طراوت می دهد و گردش خون را بهبود می بخشد . از خواص دیگر کاهو این است که باعث می شود اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به پوست برسد . 6 برگ کاهو کمک می کند بیش از 100 درصد ویتامین آ مورد نیاز بدنتان تأمین شود . ویتامین آ روند جایگزینی سلول های پوستی را تقویت می کند به این ترتیب شما پوستی جوان تر خواهید داشت . جالب است بدانید خوردن 6 برگ کاهو 45درصد از نیاز روزانه ی بدن به ویتامین کا را تامین می کند.ماهی سالمون وحشیسالمون وحشی حاوی مقدار زیادی امگا 3 است و می تواند سلامت پوست را به طرز شگفت انگیزی ارتقا دهد .سالمون وحشی رطوبت پوست راحفظ می کند و کمک می کند پوست شما نرم و منعطف باشد .

توصیه می شود حداقل هفته ای سه وعده و در هر وعده 100 تا 170 گرم از این ماهی رابخورید . ماهی تن نیز سرشار از امگا3 است . سیب زمینی شیرینسیب زمینی شیرین حاوی  بتاکاروتن است به همین دلیل قادر است رادیکال های آزاد را نابود کند . نابودی رادیکال های آزاد به نوبه ی خود جلوی تخریب سلول های پوست را می گیرد . بدن بتاکاروتن را به ویتامین آ تبدیل می کند .این فرایند به مبارزه با نشانه های بالا رفتن سن کمک می کند .هم چنین از پوست محافطت می کند و آن را سالم نگه می دارد . خوراکی های دیگری که سرشار از  بتاکاروتن هستند عبارتند از :گرمکانبههویجتوت فرنگیتوت فرنگی منبع عالی ویتامین سی است  وخوردن آن باعث می شود پوست جوان تر و سالم تر به نظر برسد .

خوردن روزانه ی یک فنجان توت فرنگی 150درصد از ویتامین سی مورد نیاز بدن تان را تامین می کند . توت فرنگی قادر است خشکی ناشی از بالا رفتن سن را از پوستتان دور کند و چین و چروک ها را از صورت بردارد .پیشنهاد مطالعهدرمان مزوتراپی شامل چه مواردی است؟پاپایاپاپایا یا پاپائو سرشار از ویتامین سی است و برای پوست فواید زیادی دارد . ویتامین سی دی ان ای های آسیب دیده از اشعه ی فرابنفش را بهبود می بخشد و از پوست در برابر اشعه های خطرناک خورشید حفاظت می کند .اشعه ی فرابنفش با شکستن پیوندهای شیمیاییِ سلول های پوستی به دی ان ای آسیب می رساند.

خوردن پاپایا به بدن مقدار زیادی ویتامین سی می رساند و در نتیجه، حفاظی قوی در برابر این اشعه ی مضر به وجود می آورد. این کمک می کند که بفهمیم چرا بسیاری از لوازم آرایشی امروزه حاوی ویتامین سی هستند.ماسک های مؤثر برای از بین لک های صورتلیمولیمو حاوی ویتامین c است و با آن می توان لکه های تیره روی پوست را کاهش داد .ابتدا صورت و گردن خود را با آب لیموی تازه مرطوب کنید . بعد از گذشت 10 دقیقه صورت خود را با آب ولرم بشویید . سپس چند برش از خیار روی پوستتان بمالید تا نرم و مرطوب شود . این کار را حتما هر روز یا یک روز در میان انجام دهید .روش دیگر استفاده از لیمو به این صورت است که باید آب نصف لیمو را بگیرید و با یک یا دو قاشق غذا خوری عسل خام مخلوط کنید .

این ماسک را روی صورت خود بگذارید و بعد از 15 تا 20 دقیقه صورت خود را آب بکشید . برای لایه برداری پوست  می توانید یک قاشق چای خوری آب لیمو و شکر با یکدیگر مخلوط کنید . ماسک تهیه شده را روی صورت ، گردن و دست ها بمالید سپس به صورت دایره ای ماساژ دهید . محل های آغشته به ماسک را بعد از 10 دقیقه با آب ولرم بشویید. این ماسک لایه بردار را می توانید هفته ای یک بار استفاده کنید تا پوست تان درخشان تر شود.عسل عسل یک مرطوب کننده عالی است که خواص آنتی باکتریال زیادی دارد . از دیگر خواص عسل می توان به مقابله با عفونت های پوستی اشاره کرد .

در ادامه روش استفاده از عسل را برای شما توضیح خواهیم داد :عسل را مستقیم روی پوست خود بمالید وبعد از این که به طور طبیعی خشک شد با آب ولرم بشویید . این کار را روزی یک بار یا یک روز در میان انجام دهید تا اثر آن را مشاهده کنید. آب موجود در عسل موجب نرم و مرطوب شدن عمیق پوست می شود .نحوه دیگر استفاده از عسل به این صورت است که دو قاشق چای خوری شیر و یک قاشق عسل را بایکدیگر مخلوط کنید .  سپس یک قاشق چای خوری آرد نخودچی به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. ماسک به دست آمده را روی صورت خود بمالید و بعد از 20 دقیقه، با آب گرم بشویید. این ماسک را هفته ای یک بار امتحان کنید تا اثر فوق العاده آن را ببینید .