پزشکی و سلامت

قرص خواب چند ساعت اثر دارد

سوالات مختلفی در رابطه با لوزارتان پرسیده می شود از جمله اینکه قرص لوزارتان برای چیست؟ و یا اینکه قرص لوزارتان 25 برای چیست؟ در ادامه مطلب این مباحث را برای شما توضیح خواهیم داد. قرص لوزارتان به گروه دارو های مسدود کننده گیرنده آنژیوتانسین 2 تعلق داشته و با جلوگیری از تاثیر یک ماده شیمیایی تنگ کننده عروق، سبب استراحت عروق و افت فشار خون می شود.

کاربرد داروی لوزارتان


  • فشار خون بالا (هایپرتانسیون)


  • بیماری کلیوی ناشی از دیابت


  • کاهش خطر سکته مغزی در برخی بیماران

اشکال دارویی لوزارتان

لوزارتان 25، 50 و 100 میلی گرمی در بازار وجود دارند که مقدار متداول مصرف آن روزانه 50 میلی گرم است.

سوالات متداول درباره قرص لوزارتان

آیا لوزارتان برای کلیه مضر است؟

بستگی دارد. در برخی افراد همچون مبتلایان به بیماری های کلیوی، لوزارتان می تواند بر عملکرد کلیوی تاثیر گذار باشد. مصرف لوزارتان در افراد دیابتی می تواند از کلیه ها محافظت کند.

مدت شروع اثر لوزارتان چقدر است؟

شروع افت فشار خون، در اثر مصرف قرص لوزارتان تقریبا 6 ساعت طول می کشد.

 دست یابی به بیشترین تاثیرگذاری، پس از چندین هفته مصرف لوزارتان امکان پذیر است.

چه مسکن هایی را می توان همراه با قرص لوزارتان مصرف کرد؟

مصرف استامینوفن با لوزارتان معمولا بدون مشکل است. قبل از مصرف دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی به همراه لوزارتان، باید با متخصص قلب مشورت کرد. در صورت داشتن سن بالا، مصرف دارو های ادرار آور یا ابتلا به مشکلات کلیوی، مصرف این ترکیب می تواند برای کلیه ها مضر باشد. ناپروکسن و ایبوپروفن از جمله این دارو ها هستند.

آیا می توان قرص لوزارتان را با معده خالی مصرف کرد؟

بلی، داروی لوزارتان را می توان با یا بدون غذا مصرف کرد.

آیا لوزارتان دفع ادرار را بیشتر می کند؟

خیر، لوزارتان یک داروی ادرار آور نبوده و مقدار یا دفعات ادرار را بیشتر نمی کند.

مزایا و معایب لوزارتان

مزایا


  • انتخاب اول در درمان های فشار خون برای بسیاری از افراد


  • کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی در افراد مبتلا به فشار خون بالا


  • کاهش خطر مرگ یا آسیب بیشتر به قلب در افراد مبتلا به نارسایی قلبی


  • داشتن تشابه به مهار کننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین اما با عوارض جانبی کمتر


  • محافظت از عملکرد کلیوی که در افراد مبتلا به دیابت یا بیماری کلیوی خفیف تا متوسط اهمیت ویژه ای دارد.

معایب


  • عدم ایمنی مصرف در بارداری


  • عدم تاثیر گذاری چندان در افراد سیاه پوست مبتلا به فشار خون بالا

با این که لوزارتان می تواند در بلند مدت برای عملکرد کلیوی مفید باشد اما امکان آسیب کلیوی در ابتدای مصرف آن وجود دارد. از این رو پزشک قبل از تجویز لوزارتان انجام برخی آزمایش ها را درخواست می کند.

عوارض جانبی قرص لوزارتان چیست؟

لوزارتان نیز همانند هر داروی دیگری با خطرات و مزایا همراه بوده و حتی در صورت عملکرد مناسب، امکان تجربه عوارض ناخواسته وجود دارد. موارد زیر برخی از عوارض جانبی لوزارتان هستند که با گذشت زمان و عادت کردن بدن به دارو برطرف می شوند. در صورت تداوم یا شدت یافتن این علائم باید به پزشک خود اطلاع داد:

  • گیجی (3 درصد)
  • عفونت دستگاه تنفس فوقانی (8 درصد)
  • احتقان بینی (2 درصد)
  • درد کمر (2 درصد)

دیگر عوارض جانبی


  • سرفه: در افرادی که با مصرف دارو های ACE دچار سرفه می شوند، رواج بیشتری دارد.


  • افت فشار خون


  • خستگی


  • پتاسیم خون بالا


  • تغییر در عملکرد کلیوی

در صورت تجربه علائم آنژیوادم از جمله تورم لب ها، صورت و گلو باید فورا با پزشک تماس گرفت. در یک نظر سنجی از بیش از 500 نفر مصرف کننده درباره مناسب بودن لوزارتان سوال پرسیده شد و نتایج زیر به دست آمد:

  1. دارو مناسب است. (57 درصد)
  2. مطمئن نیستم. (24 درصد)
  3. دارو مناسب نیست. (18 درصد)

برخی نظرات درباره لوزارتان

خانم 60 ساله و موافق مصرف لوزارتان: من قبل از لوزارتان داروی لیزینوپریل مصرف می کردم که دچار سرفه و تحریک گلو و سینه شدم. پس از 6 ماه جایگزینی این دارو را از پزشک درخواست کردم و داروی لوزارتان برای من تجویز شد. این دارو فوق العاده است و سرفه ایجاد نمی کند. البته، به دلیل ایجاد خواب آلودگی آن را در هنگام شب مصرف می کنم.

آقای 74 ساله و موافق مصرف لوزارتان: من از 2 ماه پیش این دارو را مصرف می کنم. در این مدت یک بار مصرف آن را متوقف کرده و دوباره ادامه دادم. عوارض جانبی دارو با گذشت زمان در حال بهبود هستند. در ابتدای مصرف چند روزی را در تخت خواب سپری کردم. لوزارتان فشار خونم را به طرز قابل توجهی کاهش داد اما در حال حاضر مقداری طبیعی دارد. لوزارتان بر خواب من نیز تاثیر گذاشته است. این دارو یک معجزه است.

آقای 43 ساله و مخالف مصرف لوزارتان: این دارو فشار خونم را چندان کاهش نداده و سرگیجه ناشی از آن انجام کار های روزمره را غیر ممکن کرد. برخی روز ها نمی توانستم به خواب بروم و پس از بیدار شدن در هنگام صبح احساس بیماری، گیجی و غش کردن داشتم.

دکتر مرعشی زاده متخصص قلب و عروق

مصرف قرص تاخیری به منظور درمان زود انزالی در سراسر جهان از جمله کشور ما هر روز رو به افزایش است. بنابراین پرسش های بسیاری پیرامون انواع مختلف این قرص برای مصرف کنندگان وجود دارد. در این مقاله ابتدا توضیحاتی را در رابطه با زود انزالی و علل آن در اختیار شما قرار داده و سپس مدت زمان تاثیر قرص تاخیری را مورد بررسی قرار می دهیم.

آیا شما دچار زود انزالی هستید ؟

بسیاری از آقایان بر این باورند که مشکل زود انزالی دارند و به همین دلیل نمی توانند آن طور که مایلند از رابطه جنسی خود لذت ببرند. در حالی که این طور نیست و بسیاری از این افراد فقط گاهی دچار انزال زودرس می شوند. شما باید تعریف دقیقی از زود انزالی بدانید تا متوجه شوید که آیا اصلا به چنین مشکلی دچار هستید یا خیر.

خرید محصولات بهداشتی آقایان

علل زود انزالی

از هر 3 مرد 1 نفر در جهان به انزال زودرس مبتلا است بنابراین تنها شما نیستید که از این مشکل رنج می برید. بسیاری دیگر از افراد نیز همانند شما به دنبال راهی برای درمان خود می گردند. خوشبختانه امروزه با انجام تحقیقات وسیع و گسترده راه های بسیاری برای بهبود زود انزالی وجود دارد. در گذشته تصور بر این بود که زود انزالی فقط به دلیل مشکلات جسمی رخ می دهد اما اکنون ثابت شده که در موارد بسیاری عوامل روحی نیز در زود انزالی موثر هستند. علل زود انزالی به 2 دسته مشکلات روحی و مشکلات جسمی تقسیم می شود.

 

مشکلات روحی دخیل در به وجود آمدن زود انزالی را به شکل زیر می توان دسته بندی کرد:

  • اعتماد به نفس پایین در رابطه با شکل ظاهری بدن
  • احساس گناه
  • تجربه مورد تجاوز قرار گرفتن
  • افسردگی و اضطراب
  • داشتن نگرش منفی در مورد رابطه جنسی
  • نگرانی بابت حضور ناگهانی فرزندان در حین رابطه جنسی

برخی مشکلات جسمی (بیولوژیکی) نیز ممکن است عاملی برای بروز زود انزالی باشند:

  • سطوح غیر طبیعی مواد شیمیایی در مغز (انتقال دهنده های عصبی)
  • عفونت یا التهاب پروستات یا مجاری ادرار
  • اختلال در هورمون ها
  • عوامل ژنتیکی

در بسیاری از موارد ترکیب مشکلات روحی و بیولوژیکی می تواند از علل زود انزالی در یک فرد باشد. استفاده از قرص تاخیری یکی از رایج ترین درمان ها به منظور بهبود انزال زودرس است.

مدت زمان تاثیر قرص تاخیری

ابتدا دانستن این نکته ضروری است که هیچ قرص تاخیری که به طور قطع بتواند زود انزالی را درمان کند وجود ندارد اما بسیاری از قرص ها که مثلا در درمان افسردگی موثر هستند، می توانند به بهبود این مشکل کمک کنند. معمولا توصیه می شود که قرص های تاخیری را 1 تا 3 ساعت قبل از شروع رابطه جنسی مورد استفاده قرار دهید. مدت زمان تاثیر قرص تاخیری با توجه به نوع آن قرص و همچنین سیستم بدنی هر فرد متفاوت است با این حال تعدادی از معروف ترین این قرص ها را در نظر گرفته و مدت زمان تاثیر هر یک را به طور جداگانه برای شما مشخص می نماییم:

قرص های مهار کننده های 5 فسفودی استراز (مثل ویاگرا، سیلدنافیل و تادالافیل): تاثیر این نوع قرص ها به طور متوسط 2 تا 3 ساعت باقی می ماند. تاثیر قرص هایی همچون ویاگرا بسته به دوز مصرفی، متابولیسم بدن و عوامل خارجی تا 5 ساعت نیز می تواند ادامه داشته باشد.

قرص های مهارکننده های بازجذب سروتونین (داروهای ضد افسردگی مثل سرترالین): این قرص ها بیش از 20 ساعت در بدن باقی می مانند و بیش از 5 روز طول می کشد که به طور کامل تاثیر آنها از بین برود.

قرص های تاخیری حاوی داپوکستین: تاثیر این نوع قرص ها به طور میانگین 1 تا 4 ساعت در بدن باقی می ماند و بسته به دوز مصرفی حدود 18 تا 22 ساعت طول می کشد تا تاثیر آنها از بدن به طور کامل خارج شود. قرص های حاوی داپوکستین در دسته قرص های مهارکننده های بازجذب سروتونین قرار می گیرند اما مدت زمان تاثیر آنها متفاوت است.

قرص های تاخیری حاوی ترامادول: این نوع قرص ها در گروه مسکن ها قرار می گیرند که پس از استفاده 30 تا 60 دقیقه طول می کشد تا تاثیرشان نمایان شود و 4 تا 6 ساعت بعد نیز تاثیرشان به طور کامل از بین می رود.

 

قرص تاخیری چقدر انزال را به تعویق می اندازد ؟

تا به اینجای مقاله متوجه شدید که مدت زمان تاثیر قرص تاخیری دقیقا بستگی به نوع قرص، مقدار دوز مصرفی و سیستم بدنی فردی که از آن استفاده می کند، دارد. اما پس از مصرف قرص تاخیری، انزال چند دقیقه به تاخیر می افتد؟

با بررسی هایی که روی 500 زوج از 5 کشور مختلف صورت گرفت، مشخص شد که میانگین زمان انزال طی یک رابطه جنسی حدودا 5 دقیقه و نیم است. حال بسته به نوع قرص تاخیری که از آن استفاده می کنید و همچنین مقدار مصرف آن امکان به وجود آمدن 1 تا 5 دقیقه تاخیر در انزال شما وجود دارد. مثلا قرص های مهارکننده بازجذب سروتونین SSRIs مانند سیتولوپرام و پاروکستین می توانند حدود 3 تا 5 دقیقه در به تاخیر انداختن انزال موثر واقع شوند. در این میان تاثیر داپوکستین از همه کمتر است و بسته به دوز مصرفی 1 تا 1.5 دقیقه موجب تاخیر در انزال می شود.

سخن پایانی

مدت زمان تاثیر قرص تاخیری بسته به نوع آن متفاوت است؛ برخی از آنها تنها چند ساعت در بدن باقی می مانند و بعضی دیگر چند روز طول می کشد تا به طور کامل از بدن انسان خارج شوند. به طور کلی می توان گفت که با استفاده از این نوع قرص ها حدود یک الی پنج دقیقه می توان در به تاخیر انداختن انزال موفق عمل کرد. بهتر است قرص های تاخیری زیر نظر پزشک استفاده شوند تا دوز مصرفی آنها به طور دقیق تعیین شود.