خودرو

قطعات موتور خودرو را بشناسید و کاربرد آن ها را بدانید

روغن موتور، یکی از اصلی ترین نیازهای هر خودرو برای داشتن عملکرد مناسب است. موتور خودرو، همچون قلب تپنده آن است و بی توجهی به آن، خسارات جبران ناپذیر بسیاری را به خودرو شما وارد می کند. یکی از راه های بهبود عملکرد موتور خودرو و افزایش طول عمر آن، استفاده از روغن موتور مناسب است.

عمر موتور خودرو شما تا حد زیادی به نوع روغن موتوری که استفاده می کنید بستگی دارد؛ بنابراین برای افزایش عمر موتور خوردو، باید از روغن  موتور باکیفیت و مناسب با خودرو خود استفاده کنید. با این تفاسیر، انتخاب یک روغن موتور مناسب برای خودرو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

یک انتخاب مناسب، به میزان آگاهی شما از انواع روغن موتور و نحوه عملکرد آن ها در خودرو بستگی دارد. در این مقاله از وبلاگ پترونام سهند، قصد داریم 0 تا 100 چگونگی انتخاب بهترین روغن موتور و هر آنچه در این مورد به آن نیاز دارید را بیان کنیم. اگر به فکر سلامت موتور خودرو خود بوده و برای آن ارزش قائل هستید، تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

 

 

روغن موتور چیست؟

روغن موتورها ترکیبات پیچیده ای هستند که از روغن پایه و انواع افزودنی ها تشکیل شده اند. هر خودوریی برای اینکه بتواند عملکرد صحیحی داشته باشد، به روغن مناسب موتور نیاز دارد. در حقیقت، روغن موتور یک عنصر ضروری برای موتور خودرو می باشد. با افزایش سن موتور، اهمیت استفاده از روغن مرغوب، روزبه روز بیشتر احساس می شود.

در حالت کلی می توان گفت، روغن موتورها که گاهی اوقات روانکار نیز نامیده می شوند، دسته ای از روغن ها  هستند که برای کاهش اصطکاک، حرارت و سایش بین اجزای مکانیکی موتور که در تماس با یکدیگر هستند، استفاده می شوند.

داشتن موتوری سالم  با عمری طولانی تر، مستلزم تغذیه موتور از یک روغن موتور مناسب است. عدم استفاده از روغن مناسب باعث می شود قطعات موتور خودرو خراب شده و در نهایت موتور، آسیب جدی ببیند. از آنجایی که تعویض قطعات موتور بسیار سخت بوده و هزینه های بسیار زیادی در پی دارد، بنابراین بهتر است از روغن موتور مناسب استفاده کنید تا دچار هزینه های اضافی و سرسام آور تعمیر و یا تعویض موتور خودرو نشوید.

تاریخچه روغن موتور

تاریخ استفاده از روغن ها و روانکارها به هزاره چهارم قبل از میلاد مسیح برمی گردد، یعنی درست در زمانی که چرخ و ارابه اختراع شده بود. در آن زمان، محورهای چرخ های ارابه بعد از مدتی بر اثر اصطکاک نیم سوز می شدند. در ابتدا سعی می کردند تا با استفاده از آب، محورها را خنک کرده و از فرسایش آن ها جلوگیری کنند، اما بعد از مدتی و در راستای تلاش مصریان، استفاده از روغن های گیاهی مانند روغن زیتون مرسوم شد.

در قرون وسطی و با ورود ماشین های مسی و آهنی، سعی کردند تا از روغن های دیگری مانند؛ روغن بادام، روغن نهنگ و سایر روغن های حیوانی استفاده کنند. اما استفاده از این روغن ها مناسب نبود، چراکه روغن های گیاهی و حیوانی مقاومت پایینی داشتند و خیلی زود تجزیه و یا فاسد می شدند.

بعد از آغاز فعالیت اولین چاه استخراج نفت مدرن، در قرن 19 میلادی و با پیشرفت و توسعه تکنولوژی، در اواخر قرن نوزده، روانکارهایی بر پایه نفت خام تولید و جایگزین روانکارهای گیاهی شدند. در قرن بیستم و با گسترش روزافزون صنایع و گسترش استفاده از اتومبیل ها، نیاز به استفاده از روانکارها و روغن موتورهای باکیفیت بالاتر، بیشتر احساس شد.

روغن موتورهایی که کیفیت بهتر و طول عمر بالاتری داشتند و توانستند نیاز موتورهای پیچیده ماشین ها را تامین کنند. امروزه انواع روغن موتورها با کیفیت و کارکردهای مختلفی تولید می شوند که وظایف مختلفی را در موتور خودرو برعهده می گیرند.

کار روغن موتور چیست؟

کار اصلی روغن در موتور خودرو، روان سازی و به حداقل رساندن اصطکاک بین اجزای موتور است. البته روغن موتورها وظایف بسیار مهم دیگری در موتور خودرو برعهده دارند. جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی موتور، پاک کنندگی موتور و معلق سازی مواد حاصل از سایش قطعات، آب بندی موتور، حفاظت از سطوح فلزی موتور، افزایش کارایی موتور و برخی از ویژگی های دیگر، همگی از وظایف روغن موتور است.

البته توجه داشته باشید که همه روغن ها این وظایف را انجام نمی دهند. در صورتی که روغن مورد استفاده شما، مناسب با موتور خودرو نباشد، علاوه بر اینکه سودی برای موتور شما نخواهد داشت، بلکه ممکن است کارایی موتور را نیز با مشکل مواجه کند. از همین رو در ادامه، انواع روغن موتور را بیان کرده و بهترین نوع روغن برای انواع خودروها را معرفی خواهیم کرد.

انواع روغن موتور

همان  طور که گفته شد، امروزه روغن موتورها در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می شوند. تفاوت در نحوه تولید انواع روغن موتور منجر به تفاوت در عملکرد و کارکرد آن ها خواهد شد. این مایع حیاتی خودرو، براساس نوع تولید، به سه دسته مهم تقسیم می شود که عبارت اند از:

روغن موتور تمام سنتتیک

روغن موتورهای تمام سنتتیک به طور کامل در آزمایشگاه و با مواد شیمیایی تولید می شوند. این روغن ها به صورت خالص بوده و توان کارکرد موتور خودرو شما را به بالاترین حد می رسانند. این نوع از روغن موتورها مصرف سوخت خودرو را کاهش می دهند و کارایی بیشتری نسبت به سایر روغن موتورها دارند؛ البته هزینه آن ها نیز نسبت به سایر انواع روغن ها بیشتر است.

ویژگی های روغن سنتتیک:

  • کاهش مصرف سوخت خودرو
  • جلوگیری از فرسودگی قطعات خودرو
  • ناخالصی کمتر نسبت به سایر روغن ها
  • حفظ خاصیت روغن و نیاز به تعویض کمتر
  • افزایش طول عمر موتور
  • مقاومت در برابر حرارت و گرما

روغن موتور نیمه سنتتیک

روغن موتورهای نیمه سنتتیک، ترکیبی از روغن سنتتیک و معمولی است. این نوع از روغن ها نیز به خوبی از اجزای متحرک موتور محافظت می کنند و کارایی آن ها بسیار بهتر از روغن های مینرال است. البته باید به این نکته هم توجه کنید که این روغن ها، تمام ویژگی های روغن های تمام سنتتیک را نداشته و قیمت کمتری نیز در مقایسه با آن ها دارند.

ویژگی های روغن نیمه سنتتیک:

  • مخلوطی از روغن های تمام سنتتیک و مینرال
  • قیمت ارزان تر نسبت به روغن های تمام سنتتیک
  • عملکرد ضعیف تر نسبت به روغن های تمام سنتتیک
  • عملکرد بهتر نسبت به روغن های مینرال

روغن موتور مینرال (معمولی)

پایه اصلی این نوع از روغن ها، نفت خام است و از ترکیب روغن های پایه هیدروکربن، پلی اینترنال الفین و پلی آلفا الفین ها تولید می شوند. این روغن موتور، ابتدایی ترین معیارهای محافظت از موتور خودرو را داشته و به دلیل ویسکوزیته پایین، موجب نشتی در موتور خودور می شود. از همین رو از این روغن برای خودروهایی که موتور آن ها طراحی ساده ای دارند و یا برای آب بندی موتور خودرو صفر استفاده می شود. قیمت این نوع از روغن ها نسبت به سایر انواع آن ارزان تر است.

روغن های معمولی نمی توانند در سرما یا گرمای زیاد از موتور ماشین محافظت کنند و در دماهای بسیار بالا یا بسیار پایین کارایی خود را از دست می دهند. علاوه بر این موارد، روغن های معمولی را باید بعد از طی کردن 4000 کیلومتر تعویض کرد که این کار چندان به صرفه نیست.

ویژگی های روغن مینرال (معمولی):

  • قیمت ارزان
  • نیاز به تعویض در کوتاه مدت
  • مناسب برای موتورهای قدیمی و ساده
  • ناتوانی در کاهش حرارت موتور

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله «انواع روغن موتور» را مطالعه کنید.

آیا می توان از ترکیب چند روغن موتور استفاده کرد؟

توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید روغن موتورها را با هم ترکیب کنید. از آنجایی که نحوه ساخت و کارکرد هرکدام از روغن موتورها با هم متفاوت است، ترکیب آن ها با هم به موتور خودرو شما آسیب وارد کرده و عملکرد صحیح آن را با مشکل مواجه می کند. برای داشتن بهترین عملکرد در موتور بهتر است از روغن موتور مناسب خودرو خود استفاده کنید. در ادامه مقاله، نحوه تشخیص بهترین نوع روغن موتور برای خودرو را بررسی خواهیم کرد. 

مقدار مناسب روغن برای خودروها

حجم روغن موتور و میزان روغن مصرفی برای هر خودرو متفاوت است. این حجم براساس تعویض روغن، نوع موتور، نوع خودرو شما و برخی عوامل دیگر متفاوت خواهد بود. در دفترچه راهنمای مربوط به روغن خودرو، حجم مناسب روغن موردنیاز برای خودرو شما درج شده است که با مراجعه به آن می توانید حجم مناسب را تشخیص دهید.

مواد افزودنی در روغن موتور

روغن موتورهای مدرن دارای چندین ترکیب شیمیایی هستند که عملکرد آن ها را بهبود می بخشد و با پاکسازی ناخالصی ها به تمیز نگه داشتن موتور کمک می کنند. 

 مواد افزودنی متداول موجود در روغن موتور عبارت اند از:

  • بازدارنده های کف برای جلوگیری از ایجاد کف و حباب در روغن
  • بازدارنده های خوردگی برای محافظت در برابر زنگ زدگی با تشکیل یک نوار محافظ
  • ضدیخ برای بهبود سیالیت روغن در دماهای سرد
  • پراکنده کننده ها و آنتی اکسیدان ها برای جلوگیری از تشکیل ناخالصی ها و تجمع روی قطعات موتور
  • عوامل ضدسایش برای کمک به روانکاری فوری هنگام روشن شدن موتور و به حداقل رساندن ساییدگی قطعات موتور
  • بهبود دادن شاخص ویسکوزیته برای بهبود عملکرد روغن در دمای شدید

روغن موتور چگونه از موتور خودرو محافظت می کند؟

همان  طور که اشاره کردیم، روغن مناسب موتور، وظیفه حفاظت از موتور خودرو را بر عهده دارد و این کار را با استفاده از روش های مختلف انجام می دهد. روغن ها علاوه بر جلوگیری از تجمع لجن غلیظ در موتور خودرو، آلودگی ها و ذرات ناشی از رسوبات را از سطح موتور پاک کرده و از این طریق از بسته شدن مسیرهای موتور خودرو جلوگیری می کنند.

همچنین استفاده از روغن مناسب، حرارت ایجاد شده در برخی از قسمت های موتور مانند رینگ پیستون که دمای آن به 600 درجه فارنهایت هم می رسد، را گرفته و از داغ شدن بیش از اندازه موتور جلوگیری می کند. برخی از روش هایی که روغن موتور با استفاده از آن ها از موتور خودرو محافظت می کند، عبارت اند از :

  • از طریق پاکسازی موتور خودرو
  • از طریق گرمازدایی و افزایش راندمان موتور
  • از طریق پیشگیری از خوردگی و زنگ زدگی موتور خودرو
  • از طریق تقلیل اصطکاک و کاهش سایش

فواید روغن موتور

روغن موتورها وظایف بسیار مهمی در موتور خودرو به عهده دارند و از این جهت ماده ای بسیار ضروری برای سلامت خودرو محسوب می شوند. در ادامه به بررسی برخی از وظایف و فواید مهم روغن مناسب موتور خودرو خواهیم پرداخت:

  • کاهش اصطکاک بین اجزای موتور

موتور خودرو از اجزای متحرکی ساخته شده و بین این اجزا در هنگام حرکت، اصطکاک و ساییدگی به وجود می آید. اگر این اصطکاک بیش از اندازه باشد، اجزای موتور دچار ساییدگی شده و موتور بیش از اندازه داغ خواهد شد. یکی از وظایف اصلی روغن مناسب موتور این است که اصطکاک بین اجزای موتور را کاهش داده و از داغ شدن بیش از اندازه موتور و نیز ساییدگی اجزای آن جلوگیری می کند.

  • جلوگیری از رسیدن گرما به چرخه احتراق

موتور خودرو با تولید انفجارهای کنترل شده و یا احتراق درون سیلندرها کار می کند. اگر گرمای ناشی از اصطکاک هم به این گرما اضافه شود، اجزای موتور در اثر حرارت زیاد به هم چسبیده و عملکرد موتور خودرو با مشکل مواجه می شود. یکی از وظایف مهم روغن موتور این است که مانند عایقی از رسیدن گرما به چرخه احتراق جلوگیری کند.

  • به حداقل رساندن زنگ زدگی قطعات

برای انجام فرآیند احتراق، باید هوا که حاوی اکسیژن است، با سوخت مخلوط شود. از طرفی اکسیژن یکی از عواملی است که باعث خوردگی و زنگ زدگی فلزات می شود؛ بنابراین استفاده از یک روغن مناسب موتور اثرات اکسیدکنندگی را به حداقل رسانده و از آسیب موتور جلوگیری می کند.

  • جذب محصولات ناخواسته احتراق

در طی فرآیند احتراق، برخی از محصولات ناخواسته مانند اسیدها و اکسید سیلیکون تولید می شوند. اگر این محصولات به سایر قسمت های موتور وارد شوند، موتور خودرو آسیب می بیند. از جمله وظایف مهم روغن موتور این است که این مواد را جذب کرده و به حالت تعلیق درآورد.

  • آب بندی موتور خودرو

روغن موتورها با ایجاد یک لایه نازک بین سیلندر و پیستون، به عنوان عایق عمل کرده و مانع نفوذ آب می شوند. به این ترتیب می توان گفت روغن مانند یک سیستم آب بندی عمل می کند.

  • دارای خاصیت تمیزکنندگی

روغن موتورها، قدرت پاک کنندگی فوق العاده ای دارند ولی با این حال کمتر به عنوان تمیزکننده شناخته می شوند. بعد از کارکردن طولانی مدت موتور، رسوبات میکروسکوپی در آن تجمع یافته و معلق باقی می مانند. این رسوبات از گردوغبار یا بقایای احتراق تشکیل می شوند. بدون روغن، این مواد و رسوبات موتور را مسدود کرده و عملکرد آن را کاهش می دهند. جریان روغن به طور مداوم این ناخالصی ها را به فیلتر روغن منتقل کرده و آن ها را به دام می اندازد تا موتور خودرو به درستی وظایف خود را انجام دهد.

ویژگی های روغن مناسب برای موتور

استفاده از روغن موتور باکیفیت و مناسب، تاثیر بسیار زیادی در راندمان بهتر موتور خودرو شما خواهد داشت. روغن مناسب موتور ویژگی هایی دارد که باید در هنگام خرید به آن ها توجه کنید. در ادامه به بررسی برخی از ویژگی های روغن مناسب برای موتور خواهیم پرداخت:

کاهش مصرف سوخت

یکی از مهم ترین وظایف روغن موتور، کاهش مصرف سوخت در خودرو است. برای مثال روغن موتور پارانوکس، براساس نوع خودرو شما، مصرف سوخت را 5 الی 10 درصد کاهش خواهد داد. این هزینه های صرفه جویی شده در طولانی مدت، بسیار چشمگیر خواهد بود.

دارای خاصیت روانکاری بالا

روغن موتورها نوعی روانکار صنعتی هستند و برای روانکاری موتور خودروها استفاده می شوند. روغن های مناسب موتور، خاصیت روانکاری بسیار بالایی داشته و اصطکاک خودرو را به حداقل می رسانند.

کاهش آلودگی صوتی

اصطکاک میان قطعات موتور خودرو و به هم خوردن این قطعات، باعث ایجاد صدا در موتور می شود. روغن مناسب موتور، تمام این آلودگی های صوتی را از بین برده و حرکت قطعات بر روی یکدیگر را به راحتی ممکن می سازد. برای مثال روغن موتور پارانوکس صدای موتور خودرو شما را به طور کامل از بین می برد؛ به طوری که در برخی از موارد، صدای خودرو به قدری کاهش پیدا می کند که رانندگان متوجه خاموش یا روشن بودن خودرو خود نمی شوند!

کاهش استهلاک خودرو

یکی از بهترین راه ها برای کاهش استهلاک موتور خودرو، استفاده از روغن باکیفیت و مناسب است. استفاده از روغن موتورهای باکیفیت، باعث کاهش پوسیدگی و استهلاک موتور خودرو می شوند.

تقویت موتور خودرو

وظیفه اصلی روغن مناسب موتور این است که با ایجاد تغییراتی مثبت در عملکرد موتور خودرو، منجر به تقویت موتور خودرو شما  می شود.

عدم آسیب به محیط زیست

روزانه میلیون ها خودرو در سطح کشور رفت وآمد کرده و هرکدام مقداری گاز سمی وارد محیط زیست می کنند. برخی از روغن موتورهای باکیفیت، برای محیط زیست خطری ندارند و از تولید گاز سمی در موتور خودرو جلوگیری می کنند. استفاده از این روغن موتورها کمکی موثر در راستای حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی خواهد بود.

تاریخ انقضای روغن موتور

بر روی بسته بندی های روغن موتور، اغلب تاریخ تولید آن نوشته می شود اما خبری از تاریخ انقضای روغن موتور نیست. همین امر باعث می شود تا بسیاری از افراد گمان کنند روغن خودرو تاریخ انقضا ندارند. در پاسخ به این دسته از افراد باید بگوییم که روغن های موتور نیز همچون سایر مواد شیمیایی تاریخ مصرف و امکان فاسد شدن دارند.

به طور معمول برای روغن های طبیعی در حدود 2 سال و برای روغن های مصنوعی، حدودا 4 سال تاریخ مصرف در نظر گرفته می شود، البته این در شرایطی است که در روغن را باز نکرده باشید، چرا که بعد از باز کردن در، این مدت زمان کوتاه تر خواهد شد. توجه داشته باشید که استفاده از روغن های موتور بعد از این تاریخ توجیه کاربردی و اقتصادی ندارد و حتی ممکن است منجر به آسیب رساندن به موتور خودرو شود.

دلایل خراب شدن روغن موتور

دلایل زیادی وجود دارند که می توانند منجر به فاسد شدن روغن شوند، برای مثال زمانی که در روغن موتور را باز کنید، اکسیژن و سایر گازها به درون آن نفوذ کرده و منجر به اکسیده شدن روغن پایه آن می شوند. به تدریج و با گذشت زمان، و به دلیل به وجود آمدن مواد حاصل از اکسیداسیون، گرانروی روغن موتور نیز کاهش پیدا کرده و در نتیجه کارایی آن کمتر می شود.

عوامل دیگری همچون رطوبت، تنش های محیطی و حتی نوع روغنِ مصرفی موتور نیز در تاریخ انقضای آن تاثیرگذار هستند. بنابراین در هنگام خرید روغن های موتور، توجه داشته باشید تا بهترین نوع روغن را برای خودرو خود خریداری کنید.

ویسکوزیته روغن مناسب موتور

به میزان مقاوت مایعات در برابر جاری شدن، ویسکوزیته (Viscosity) یا گرانروی گفته می شود. میزان ویسکوزیته به غلیظ بودن یا رقیق بودن مایعات بستگی دارد. هرچه یک مایع غلیظ تر باشد، ویسکوزیته آن بالاتر است و رقیق بودن مایعات به معنای میزان ویسکوزیته کم آن است.

برای اینکه روغنی خوب کار کند باید ویسکوزیته مناسبی داشته باشد. در رتبه بندی SAE، برای نشان دادن درجه ویسکوزیته از یک سری اعداد استفاده می کنند که در ادامه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت.

  • سینگل گرید

همان  طور که گفتیم، بر روی برچسب روغن موتورها اعدادی نوشته می شود. حال اگر عدد نوشته شده بر روی برچسب روغن، تنها یک عدد باشد، به معنای این است که روغن موردنظر تنها در هوای سرد و یا گرم مورد آزمایش قرار گرفته و ویسکوزیته چهار فصلی ندارد. به این صورت که اگر رقم نوشته شده بین 0 تا 25 باشد، فقط در هوای سرد و اگر بین 30 تا 60 باشد، تنها در دمای جوش موتور، آزمایش شده است؛ بنابراین می توان گفت روغن های موتور سینگل گرید، تنها مخصوص یک نوع شرایط آب وهوایی هستند و نمی توان آن ها را برای هر چهار فصل مورد استفاده قرار داد.

  • مولتی گرید

می توان گفت که بیشتر روغن موتورهایی که امروزه تولید می شوند، مولتی گرید هستند. روغن های مولتی گرید با استفاده از یک سری از افزودنی های پلیمری ساخته می شوند و برای هر چهار فصل مناسب هستند. در این نوع از روغن ها، از دو عدد و یک حرف W استفاده می کنند (برای مثال 5W-30). حرف W در این عبارت، اولین حرف از کلمه Winter به معنای زمستان است.

عددی که در کنار W قرار دارد، ویسکوزیته روغن را در دماهای سرد نشان می دهد و عدد بعدی نشان دهنده ویسکوزیته روغن در بالاترین دمای موتور (100 درجه سانتی گراد، یا 212 درجه فارنهایت) است. به عنوان مثال اگر بر روی برچسب روغن خودرو عدد 5W-30 نوشته شده باشد، به این معناست که درجه ویسکوزیته این روغن در فصول گرم 30 و در فصول سرد 5 خواهد بود.

زمان تعویض روغن موتور

برای اینکه روغن موتور تمام وظایف خود را به درستی انجام دهد، باید سطح روغن را به طور منظم بررسی کنید تا روغن در زمان مناسب تعویض شود. در صورتی که عمر روغن خودرو شما به پایان رسیده باشد، کارایی لازم را نخواهد داشت؛ بنابراین بهتر است تا همواره نسبت به تعویض روغن به موقع اقدام کنید تا متحمل هزینه های سنگین بعدی نشوید.

سنسور فشار روغن موتور

سنسور فشار روغن موتور، وظیفه بسیار مهمی در ثبت و نظارت مداوم بر فشار داخلی روغن دارد. این سنسور در مسیر عبور روغن قرار گرفته و روغن موتور از سوراخ کوچکی که در سر این سنسور قرار دارد، وارد شده و فشار آن اندازه گیری می شود.

هنگامی که تغییر فشار روغن تشخیص داده می شود، یک غشای نازک روی سنسور تغییر شکل می دهد و به ECU (واحد کنترل موتور) هشدار می دهد که مشکلی در فشار روغن وجود دارد. در این حالت چراغ هشدار روی داشبورد روشن شده و به راننده هشدار داده می شود.

برای تنظیم جریان و دمای روغن در خودرو، سنسور فشار روغن باید به درستی کار کند. این سنسور با توجه به مدل و نوع موتور خودرو در جای مناسبی قرار می گیرد. این سنسور به طور معمول در یکی از بلوک های سیلندر موتور و یا در کنار فیلتر روغن قرار داده می شود.

در صورتی که سنسور فشار روغن خراب شود، باز هم چراغ هشدار فشار روغن روشن خواهد شد. با تعویض سنسور فشار روغن، می توان این مشکل را به راحتی برطرف کرد. تشخیص و آزمایش سنسور فشار روغن معیوب، کاری بسیار ساده برای یک مکانیک است. به طور معمول مکانیک ها قبل از تعویض روغن، این سنسور را آزمایش می کنند؛ زیرا شرایط متعددی مثل نشتی در مسیر روغن یا موارد دیگر، ممکن است هشدار سنسور فشار روغن موتور را فعال کند.

تعویض روغن موتور

اغلب افراد گمان می کنند که زمان مناسب تعویض روغن موتور، بعد از پیمون مسافتی در حدود 5000 کیلومتر و یا هر سه ماه یک بار است. بهتر است بگوییم که این تفکر صحیح نیست، بلکه تعویض روغن به عوامل مختلفی بستگی دارد. در ادامه به بررسی عوامل موثر در تعویض روغن خواهیم پرداخت.

تکنولوژی ساخت موتور

تکنولوژی ساخت موتور، در تعیین زمان مناسب تعویض روغن موتور بسیار موثر است. برای مثال موتورهایی که از سیستم توربوشارژ استفاده می کنند، معمولا زودتر از بقیه موتورها نیاز به تعویض روغن خودرو خواهند داشت.

نحوه رانندگی با خودرو

 یکی از عوامل تاثیرگذار در تعویض روغن موتور خودرو، نحوه رانندگی شما و میزان مسافتی است که در هر ماه طی می کنید. بنابراین نمی توان گفت که همه خودروها باید در بازه 3 ماهه یا 6 ماهه نسبت به تعویض روغن اقدام کنند.

نوع روغن موتور مصرفی

نوع روغن موتور مصرفی توسط شما در زمان تعویض روغن موثر است. بنابراین استفاده از روغن مناسب موتور باعث می شود تا روغن خودرو شما دیرتر نیاز به تعویض داشته باشد. 

نشانه های فرارسیدن زمان تعویض روغن موتور

دانستن برخی از ویژگی ها و نشانه ها به شما کمک می کند تا بتوانید زمان مناسب تعویض روغن موتور را تشخیص دهید. در ادامه به بررسی برخی از نشانه های تعویض روغن خودرو خواهیم پرداخت:

شنیدن صدای تیک تاک در هنگام روشن شدن موتور خودرو

روغن موتور بعد از مدتی کار کردن، به دلیل گرما و جذب دوده های ناشی از احتراق، بسیار کثیف و سیاه خواهد شد. روغن کثیف، سنگین شده و حرکتش در داخل موتور سخت می شود. بنابراین در هنگام روشن کردن موتور خودرو، در صورت سرد بودن پیشرانه، صدایی شبیه تیک تاک از مجموعه سوپاپ به گوش می رسد.

بالا بودن دور موتور در حالت درجا

یکی دیگر از نشانه های زمان تعویض روغن موتور، این است که دور موتور شما در حالت درجا بالا باشد. این حالت به دلیل افزایش اصطکاک بین پیستون ها، رینگ ها و یاتاقان ها اتفاق می افتد و یکی از نشانه های فرارسیدن زمان تعویض روغن موتور است.

شنیده شدن صدای ضربات متوالی از موتور

اگر روغن موجود در موتور کهنه و کثیف شده باشد، در هنگام کار کردن صدای ضرباتی از موتور خودرو شنیده خواهد شد. شنیدن این صدا معمولا به معنای این است که آسیبی به خودرو شما وارد شده و بی توجهی به آن مشکلات بسیاری در پی داشته و میزان خسارت آن را افزایش می دهد.

روشن شدن چراغ چک 

روشن شدن چراغ چک خودرو به معنای این است که فشار روغن داخل پیشرانه به حد زیادی افت کرده و خودرو نمی تواند به درستی کار کند. بنابراین اگر چراغ چک خودرو شما روشن شد، در اولین فرصت، حتما نسبت به تعویض روغن موتور خود اقدام کنید.

کم شدن شتاب خودرو

زمانی که روغن خودروی شما کثیف و کهنه شده باشد، قطعات موتور به خوبی کار نخواهند کرد و درنتیجه، شتاب و قدرت موتور شما کاهش پیدا خواهد کرد.

بهترین زمان تعویض روغن موتور خودرو را برای اطلاعات بیشتر بخوانید.

عوامل موثر در تعویض زودهنگام روغن موتور

وجود برخی از عوامل و یا رعایت نکردن برخی از نکات در هنگام رانندگی، باعث می شود تا شما روغن موتور خود را زودتر از موعد تعویض کنید. با دانستن این نکات و رعایت کردن آن ها، از تعویض زودهنگام روغن در خودرو خود جلوگیری کنید. برخی از این نکات که مانع از تعویض زودهنگام روغن می شوند عبارت اند از: 

  • رانندگی با سرعت بالا
  • حمل بارهای زیاد و سنگین
  • رانندگی در سربالایی و یدک کشی های ممتد
  • ماندن در ترافیک های سنگین و درجا کار کردن زیاد موتور خودرو
  • استارت زدن زیاد در هوای سرد
  • رانندگی مدام در هوای مرطوب و یا پر از گردوغبار

آیا می توانیم روغن موتور را خودمان تعویض کنیم؟

تعویض کردن روغن موتور کار سختی نیست و به تجهیزات چندانی هم نیاز ندارد؛ اما باید توجه کنید که این کار باید به درستی صورت بگیرد. زیرا همان طور که گفتیم، روغن مناسب موتور نقش بسیار مهمی در سلامت موتور خودرو شما خواهد داشت.

ابزار لازم برای تعویض روغن موتور

برای تعویض روغن خودرو، به برخی از ابزارها نیاز داریم. این ابزارها عبارت انداز:

  1. دستکش لاستیکی و پلاستیکی
  2. واشر پیچ تخلیه
  3. قیف تمیز
  4. آچار فیلتر روغن
  5. آچارهای اصلی
  6. جک
  7. فیلتر روغن نو
  8. ظرف برای تخلیه روغن

مراحل تعویض روغن موتور

مراحل تعویض روغن موتور به شرح زیر است: 

1. خودرو خود را پارک کنید.

برای تعویض روغن خودرو، ابتدا باید خودرو را در یک محیط بدون شیب پارک کنید. توجه کنید که برای تعویض روغن، باید اجازه دهید موتور خودرو نسبتا خنک شود و یا اگر ماشین شما خاموش بوده، اجازه دهید تا موتور اندکی گرم شود.

2. از جک استفاده کنید.

با استفاده از جک، قسمتی که موتور خودرو در آن قرار دارد را بالا بیاورید. البته توجه کنید که اگر ماشین شما شاسی بلند است، نیازی به استفاده از جک نخواهید داشت.

3. پیچ تخلیه را باز کنید.

در مرحله بعدی، ظرف تخلیه روغن را زیر ماشین قرار دهید و با استفاده از یک آچار مناسب، پیچ تخلیه را در خلاف جهت عقربه های ساعت باز کرده و اجازه دهید تا روغن قدیمی به طور کامل تخلیه شود.

4. واشر پیچ تخلیه را چک کنید.

پس از اینکه روغن موتور قبلی کاملا تخلیه شد و قبل از اینکه پیچ تخلیه را ببندید، واشر پیچ تخلیه را چک کنید تا دچار پوسیدگی یا پارگی نشده باشد. در صورتی که واشر پیچ تخلیه خراب بود، ابتدا آن را تعویض کرده و سپس پیچ تخلیه را ببندید.

5. فیلتر روغن را تعویض کنید.

قبل از تعویض روغن خودرو، ابتدا باید فیلتر روغن را تعویض کنید. برای این کار، کاپوت خودرو را باز کرده و سپس با استفاده از آچار مخصوص فیلتر آن را باز و فیلتر را به همراه واشر آن خارج کنید. بعد از آن، مقداری روغن به لبه فیلتر جدید بزنید و آن را جایگزین فیلتر قبلی کنید.

6. روغن موتور را اضافه کنید.

بعد از تعویض فیلتر روغن، نوبت به اضافه کردن روغن مناسب برای موتور است. برای این کار، درپوش روغن موتور را بردارید و سپس با استفاده از یک قیف تمیز، روغن را اضافه کنید. توجه کنید که هیچ گونه ریزشی از پیچ تخلیه و فیلتر روغن وجود نداشته باشد. در صورتی که مشاهده کردید روغن از قسمت پایینی خودرو ریزش دارد، باید نسبت به رفع مشکل آن اقدام کنید.

7. سطح روغن موتور خودرو را بررسی کنید.

در آخرین مرحله از تعویض روغن موتور، باید سطح روغن ماشین را بررسی کنید. برای انجام این کار باید خودرو خود را به مدت 30 ثانیه روشن بگذارید و در این مدت، پیچ تخلیه و فیلتر تخلیه را چک کنید که ریزش نداشته باشد. بعد از آن، میله ای که در کنار موتور قرار گرفته و یک حلقه قرمز رنگ دارد را بیرون بکشید و با دستمال تمیز کنید. سپس دوباره آن را در جای خود قرار داده و دوباره بیرون بکشید. اگر سطح روغن از خط تراز بالاتر بود، یعنی باید روغن آن را کمتر کنید و اگر سطح آن کمتر از خط تراز بود به معنای این است که باید مقداری روغن به آن اضافه کنید.

همچنین برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله آموزش 0 تا 100 تعویض روغن موتور را مطالعه کنید.

بهترین روغن موتور برای خودرو شما

امروزه روغن های زیادی در بازار وجود دارند و همین تنوع محصولات باعث شده تا بسیاری از افراد در انتخاب روغن مناسب برای خودرو خود دچار تردید شده و نتوانند روغن مناسب موتور خودرو خود را انتخاب کنند. برای انتخاب بهترین روغن موتور برای خودرو خود باید چند عامل را در نظر بگیرید که در زیر به بررسی هرکدام از این عوامل خواهیم پرداخت:

استاندارد

برای خرید یک روغن خوب، استانداردهای درج شده روی ظرف را بررسی کنید. استاندارهای API و یا رتبه بندی ACEA، استانداردهایی هستند که توسط روغن های موتور باکیفیت مورد استفاده قرار می گیرند.

  • استاندارد API

استاندارد API، مخفف انجمن نفت آمریکا ( American Petroleum Institute) است و برای موتورهای بنزینی از حرف S و در کنار آن از حرف های A تا N استفاده می کنند. همچنین برای موتورهای دیزلی از حرف C و در کنار آن از حرف های A تا J استفاده می شود. هرچه حروف استفاده شده بالاتر باشد، کیفیت روغن موتور هم بیشتر خواهد بود.

  • استاندارد ACEA

این استاندارد، مخفف انجمن خودروسازان اروپا است. روغنی که دارای این استاندارد باشد، روی برچسبش نماد ACEA را خواهد داشت. همچنین در کنار این نماد، از حروف A تا E و اعدا 1 تا 8 نیز استفاده می کنند. حرف A برای خودروهای بنزینی، حرف B برای خودروهای دیزلی سبک، حرف C برای خودروهای بنزینی و دیزلی سازگار با مبدل کاتالیست و E برای خودروهای دیزلی سنگین است.

ویسکوزیته

یکی از عوامل بسیار مهمی که در انتخاب بهترین نوع روغن موتور مهم است، ویسکوزیته یا گرانروی است. همان طورکه پیش تر هم اشاره کردیم، براساس این ویژگی روغن ها به دو دسته سینگل گرید و مولتی گرید تقسیم می شوند.

جدول نوع روغن موتور انواع خودرو

نوع روغن موتور استفاده شده در خودرو، در نحوه عملکرد موتور خودرو و افزایش طول عمر آن تاثیرگذار خواهد بود. در ادامه جدولی را تهیه کرده ایم که در آن، روغن موتور مناسب برای انواع خودروها با توجه به نوع موتور خودرو بیان شده است. استفاده از این جدول به شما کمک خواهد کرد تا با توجه به نوع خودرو خود، بهترین روغن موتور را انتخاب کنید.

خودرو

موتور

نوع و حداقل گرید روغن

تندر 90 / ساندرو

K4m

10W-40 SL

وانت باردو

OHV

20W-50 SG

وانت آریسان

OHV

20W-50 SG

پژو 206 TU3

TU3

10W-40 SL

پژو 206 TU5

TU5

10W-40 SL

Cross H30

TU5

10W-40 SL

پژو 206 SD

TU5

10W-40 SL

پژو 405 / پارس TU5

TU5

10W-40 SL

پژو 405 / پارس / سمند / سورن XU7

XV7

20W-50 SL

دنا / سمند / سورن EF7

EF7

10W-40 SJ

دنا / سمند / سورن EF7 توربو

EF7TC

10w-40 SJ

سوزوکی کیزاشی

J24b(DOHC)

5W-30 SL

سوزوکی گرندویتارا

J24b(2.4)

10W-40 SL

رنو کپچر

TCe 1.2

10W-40 SN

هایما S7

HMC7200

10W-40 SL

هایما S7

HM484QT

10W-40 SL

هایما S5

HMAGN15-TF

10W-40 SL

پژو 2008

EP6

10W-40 SN

پژو 508

EP6

10W-40 SN

پژو 301

EC5

10W-40 SN

پراید B3

B3

10-20W40-50 SF/SG

پراید M13 یورو 4

M13

10W-40 SJ/CF

تیبا / ساینا / کوییک M15

M15

10W-40 SJ/CF

برلیانس 220-230

BM15LB

10W-40 SL

برلیانس 330-320 – کراس

BM16LB

5W-30 SL

چانگان

DOHC1.6

10W-40 SM

رونیز – نیسان پیکاپ 4*4

KA24DE

10-20W40-50 SG/SL/SJ

رونیز 2*4

KA24DE

10-20W40-50 SG/SL/SJ

ماکسیما

VQ30-6

10-20W40-50 SL/SJ

سراتو دستی

1.6

15-20W4-50 SM/SL/SJ

سراتو اتوماتیک

2

15-20W40-50 SM/SL/SJ

تفاوت روغن موتور SN و SM

همان طور که اشاره کردیم کیفیت روغن موتورها به وسیله شاخص های مختلفی تعیین می شود. شاخص API یکی از مهم ترین شاخص هایی است که کیفیت روغن را نشان می دهد. این شاخص با استفاده از دو حرف انگلیسی نشان داده می شود؛ که حرف اول نشان دهنده نوع سوخت (دیزلی یا بنزینی) و حرف دوم نشان دهنده کیفیت روغن است.

شاخص های قدیمی به صورت SA، SB، SC، SD، SE و SF بودند. البته این روغن ها کیفیت پایینی داشتند و به همین دلیل امروزه استفاده از آن ها منسوخ شده است. در حال حاضر اغلب روغن های موتور با استفاده از شاخص SN، SM، SL و SJ نشان داده می شوند. برای این که بدانید چه روغنی و با چه شاخصی برای خودرو شما مناسب است، به دفترچه خودرو خود نگاه کنید.

روغن هایی که دارای شاخص SN و SM هستند، بهترین گزینه برای موتور خودرو شما هستند. البته کیفیت روغن های موتور SN نسبت به روغن های SM بالاتر است. روغن های موتور با شاخص SN نه تنها آسیبی به خودرو شما وارد نمی کنند، بلکه کیفیت بسیار مناسب تری نیز دارند. در انتخاب روغن حتما به این شاخص توجه کنید و روغن مناسب خودرو خود را تهیه کنید. برای اطلاعات تکمیلی مقاله «نکات مهم در تفاوت روغن موتور SN و SM را بدانید!» پیشنهاد می شود.

روغن موتور نانویی چیست؟

پیشرفت تکنولوژی و نیاز بشر به روغن هایی با کیفیت بالاتر و کارایی بهتر، باعث شده تا امروزه روغن موتورهای باکیفیت، با استفاده از فناوری پیشرفته نانو تولید شوند. شرکت پترونام سهند؛ اولین تولیدکننده روغن موتورهای نانویی در خاورمیانه است که محصولات خود را به کشورهای اروپایی صادر می کند.

روغن های نانویی، متشکل از مواد روغن پایه به علاوه افزودنی های نانو هستند که با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته و به روز دنیا تولید می شوند. به جرات می توان گفت که روغن موتور های نانویی یکی از بهترین روغن های موجود در بازار هستند که کارایی بسیار بهتری نسبت به سایر روغن ها داشته و راندمان موتور خودرو را به طرز قابل توجهی افزایش می دهند.

استفاده از فناوری های نانو برای تولید روغن موتور، اولین بار در کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار گرفته و امروزه تنها 4 تولیدکننده بزرگ جهان، از این تکنولوژی استفاده می کنند. شل، موبیل1، کاسترول و پترونام سهند، چهار شرکت تولیدکننده  بزرگ جهان در زمینه تولید روغن موتور هستند که برای تولید روغن مناسب برای موتور خودرو، از فناوری های نانو استفاده می کنند. مواد و افزودنی های نانویی که در این محصولات مورد استفاده قرار می گیرند، بسیار نایاب بوده و خرید آن برای بسیاری از شرکت های تولیدکننده روغن و روانکار موتور، امکان پذیر نیست.

بهتر است بدانید روغن موتور پارانوکس، تنها روغن تولید شده با فناوری نانو در ایران است که با بهترین و بالاترین کیفیت، برترین عملکرد را برای موتور خودرو شما به ارمغان خواهد آورد. اگر به دنبال خرید یک روغن موتور بسیار باکیفیت و خوب هستید، در انتخاب نوع روغن خود، وجود فناوری نانو را در نظر داشته باشید.

قیمت روغن موتور

قیمت روغن موتور به عوامل زیادی بستگی دارد. نوع برند، میزان گرانروی، نوع ماده افزوده شده، کیفیت و بسیاری از عوامل دیگر، همگی در قیمت روغن مناسب موتور تاثیرگذار هستند. هزینه روغن های موتور داخلی، معمولا بین 250 الی 700 هزار تومان بوده و قیمت برندهای خارجی از 500 هزار تومان تا 1.5 میلیون تومان هستند که البته کیفیت چندان مناسبی ندارند.

قیمت روغن موتورهای وارداتی به ایران، به دلیل نوسانات قیمت دلار و مغایرت بسیار زیاد قیمت دلار با واحد پولی ایران، بسیار زیاد خواهد بود. توجه داشته باشید که اگر روغن های خارجی موجود در بازار اصل بودند، قیمتی در حدود 4 الی 6 میلیون داشتند. این موضوع نشان می دهد که روغن هایی که به اسم روغن های خارجی در بازار ایران به فروش می رسند، اصل نبوده و تقلبی هستند.

روغن موتور پارانوکس؛ روغنی است که توسط شرکت بزرگ و به نام پترونام سهند تولید می شود. این روغن موتور جزو روغن های نانویی بوده و از آنجایی که تمام افزودنی های این شرکت در داخل کشور تولید می شود، قیمت آن نسبت به سایر روغن موتورها بسیار مقرون به صرفه است.

قیمت روغن موتور برندهای موجود در بازار ایران

این قیمت ها براساس میانگین قیمت در بازار بوده و برای تعیین دقیق قیمت های محصولات سایر برندها می توانید به وب سایت رسمی یا نمایندگی فروش آن ها مراجعه کنید.

قیمت انواع روغن موتور

قیمت (ریال)

روغن موتور پارانوکس (حاوی نانو ادتیو) 4 لیتری SL – 20W50 

3.571.000

روغن موتور پارانوکس (حاوی نانو ادتیو) 5 لیتری SL – 20W50 

4.312.000

روغن موتور پارانوکس (حاوی نانو ادتیو) 4 لیتری SL – 10W40 

3.715.000

روغن موتور پارانوکس (حاوی نانو ادتیو) 5 لیتری SL – 10W40 

4.514.000

روغن موتور پارانوکس (حاوی نانو ادتیو) 5 لیتری SM – 10W40 

 

4.852.000

روغن موتور پارانوکس (حاوی نانو ادتیو) 5 لیتری SN – 10W40 

5.068.000

روغن موتور پارانوکس 5 لیتری SN – 5W40 (حاوی نانو ادتیو)

6.840.000

روغن موتور پارانوکس (حاوی نانو ادتیو) 5 لیتری SN – 5W30 

6.840.000

بهران روغن چهار لیتری بهران- سوپر پیشتاز 40-10

3.750.000

روغن اسپیدی SL سوپر پاور 4 لیتری 10W40

2.850.000

روغن بهران SL سوپر پیشتاز 20W50

3.300.000

روغن کاسترول SM مگناتک 4 لیتری  10W40

4.800.000

روغن خودرو SL ایرانول 16000، 4 لیتری  20W50

3.590.000

روغن خودرو بهران مدل Super Pishtaz SAE چهار لیتری 20W-50

 

3.980.000

روغن خودرو اسپیدی مدل Platinum 10W-40 ظرفیت 4 لیتر

4.190.000

روغن بهران سوپر رانا 4 لیتری 5W-30

5.890.000

روغن خودرو اسپیدی مدل Super Power 20W-50 ظرفیت 4 لیتر

3.150.000

روغن 20w_50 بهران رخش 0.946 لیتری

6.750.000

روغن خودرو اسپیدی مدل GOLDEN 20 W- 50 حجم 4 لیتر

2.350.000

روغن ادینول مدل 10W-40 ظرفیت 4 لیتر

7.350.000

روغن خودرو ایرانول ریسینگ، چهار لیتری SL 10W40

3.999.000

روغن خودرو بهتام روانکار مدل 10W40 Quantic حجم 4 لیتر

4.050.000

روغن خودرو کاسترول مدل Magnatec Fuel Saver ظرفیت 4 لیتری 5W30

7.599.000

روغن بهران سوپر رانا 4لیتری 10W-40

4.840.000

روغن هیدرولیک خودرو کاسپین مدل VG 46 حجم 950 میلی لیتر

990.000

روغن خودرو بهران مدل Taktaz SAE حجم 3.785 لیتر

2.950.000

روغن خودرو لیکومولی مدل LEICHTLAUF 10W_40 حجم 4 لیتر

4.490.000

روغن خودرو فلومکس مدل Mega Tech 10w-40 حجم 5 لیتر

3.100.000

روغن سپاهان مدل سوپر اسپیدی SE حجم 1 گالن (20w50)

1.000.000

روغن خودرو کاسترول مدل Magnatec ظرفیت 4 لیتری 10W40

5.580.000

روغن بهران تکتاز 4 لیتری 20W-50

3.500.000

روغن خودرو اسپیدی مدل Super Platinum 5W-30 ظرفیت 4 لیتر

4.699.000

روغن خودرو موتوسل مدل Kangaroo10W_40 حجم 4 لیتر

6.490.000

روغن خودرو کاسترول مدل GTX ظرفیت 4 لیتری 20W50

4.200.000

روغن خودرو پارس مدل سوپر پایا حجم 4 لیتر

3.650.000

روغن خودرو توتال مدل Quartz 7000 چهار لیتری 10W-40

6.170.000

روغن خودرو ایرانولSJ 12000، چهار لیتری  20W50

2.850.000

روغن خودرو توتال مدل Quartz 9000 چهار لیتری 5W-40

1.240.000

روغن ادینول مدل Super Light 0540 ظرفیت 4 لیتر

8.500.000

روغن خودرو پارس مدل پایا ظرفیت 3.785 لیتر

2.060.000

روغن خودرو کانادا SN لوبریفنت مدل  10W-40 چهار لیتر

4.600.000

روغن خودرو لیکومولی سه و نیم لیتری 20W-50

3.250.000

روغن موتور مناسب انواع خودروها

همان طور که اشاره کردیم، روغن مصرفی برای موتور، باید براساس نوع خودرو انتخاب شود تا بالاترین و بهترین کارایی را داشته باشد. بر همین اساس، شرکت پترونام سهند، اقدام به تولید روغن موتورهای متنوع برای خودروهایی با مدل های مختلف کرده است. در ادامه برخی از مدل های مختلف خودروها و روغن مناسب موتور برای هریک از آن ها را ذکر خواهیم کرد:

روغن موتور مناسب پراید

همان طور که می دانید پراید مدل های مختلفی دارد، برای مثال روغن مناسب موتور برای پراید قدیم، روغن 20W-50 SL زرد است.

روغن موتور مناسب پراید یورو 4

پراید یورو 4 یکی دیگر از خودروهای پرمصرف در ایران است. برای این نوع از خودروها می توانید از روغن مناسب موتور 10W-40 SL سبز پارانوکس استفاده کنید.

روغن موتور مناسب 206 معمولی

خودروهای 206 نیز جزو خودروهای پرطرفدار در ایران هستند. اگر شما هم صاحب خودرو 206 معمولی هستید و می خواهید روغن مناسب موتور را برای خودرو خود انتخاب کنید، می توانید از روغن 20W-50 SL پارانوکس استفاده کرده و از کارایی بالای ان لذت ببرید.

روغن موتور مناسب 206 تیپ 6

یکی دیگر از مدل های خودرو 206، تیپ 6 آن است. بهترین و مناسب ترین روغن برای این نوع خودرو نیز روغن 10W-40 SL سبز پارانوکس است.

روغن موتور مناسب دنا پلاس توربو

برای این که خودرو دنا شما بالاترین و بهترین کارایی را داشته باشد، می توانید از روغن پارانوکس 10W-40 SM قرمز استفاده کنید.

روغن موتور مناسب سمند موتور معمولی

بهترین و مناسب ترین روغن برای خودرو سمند شما، روغن موتور 20W-50 SL زرد پارانوکس است.

روغن موتور مناسب پژو 405

اگر شما هم صاحب خودرو پژو 405 بوده و به دنبال بهترین روغن برای موتور خودرو خود هستید، روغن 20W-50 SL زرد پارانوکس بهترین گزینه برای شماست.

روغن موتور مناسب پرشیا

اگر مدل خودرو شما پرشیا است و در انتخاب روغن مناسب برای آن دچار ترید شده اید، می توانید از روغن 20W-50 SL زرد پارانوکس استفاده کرده و تاثیر بی نظیر آن را بر روی کارکرد موتور خودرو خود متوجه شوید.

روغن موتور مناسب سانتافه

شرکت پترونام سهند برای تمام خودروها با مدل های مختلف، روغن مناسب موتور مخصوص آن خودرو را تولید کرده است. بهترین نوع روغن برای خودرو سانتافه، روغن موتور 5W-30 SN بنفش پارانوکس می باشد.

روغن موتور مناسب ساینا

ساینا یکی دیگر از خودروهایی است که در ایران طرفداران زیادی دارد و از این جهت بسیاری از افراد دغدغه خرید روغن مناسب موتور برای ساینا را دارند. اگر شما هم به دنبال روغن موتور مناسب خودرو ساینا هستید، پس حتما روغن 10W-40SL سبز پارانوکس را امتحان کرده و تاثیر شگرف آن بر عملکرد موتور را شاهد باشید.

همان طورکه مشاهده کردید، روغن مناسب موتور برای هر خودرو با مدل های مختلف متفاوت است. در این قسمت سعی کردیم تا روغن موتور مناسب برای برخی از خودروهای پرمصرف را مطرح کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با کارشناسان حرفه ای و متخصص شرکت پترونام سهند، می  توانید با شماره 4170-041 یا 09104006004 تماس حاصل نمائید.

چرا روغن موتور پارانوکس؟

شرکت پترونام سهند، با استفاده از فناوری های نانو، موفق به ساخت روغن موتورهای بسیار باکیفیتی شده است. جالب است بدانید این فناوری در دنیا تنها تحت انحصار 4 شرکت بزرگ است که پترونام سهند یکی از آن شرکت هاست. استفاده از روغن موتورهای پارانوکس مزایای زیادی دارد، از جمله مزایای استفاده از این روغن موتور، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش طول عمر موتور
  • کاهش مصرف سوخت
  • از بین رفتن روغن سوزی
  • کاهش چشمگیر صدای موتور

درباره پترونام سهند؛ تولیدکننده بهترین روغن موتور در ایران

همان طور که گفته شد، روغن موتورها ترکیبات پیچیده اما بسیار مهمی هستند که برای انجام کارهای متفاوتی طراحی شده اند. در این مقاله سعی کردیم، 0 تا 100 همه آنچه که لازم است در مورد روغن های موتور بدانید را در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید خودرویی بی نقض داشته باشید و هزینه های اضافی خودرو را کاهش دهید.

شرکت پترونام سهند؛ از بزرگترین شرکت های تولید کننده روغن موتور در ایران است که فعالیت خود را از سال 1397 آغاز کرده و در همین مدت کوتاه، با تکیه بر دانش، آگاهی و تجربه مدیران باتجربه و موفق خود، توانسته جایگاه خود را در بازار داخلی و حتی جهانی تثبیت کرده و مورد استقبال مخاطبان قرار بگیرد.

این شرکت تنها شرکتی در خاورمیانه است که توانسته با استفاده از فناوری نانو، روغن موتور هوشمند نانویی را با کیفیت بسیار بالا تولید و به بازار عرضه کند. کیفیت محصولات تولید شده توسط پترونام سهند به قدری زیاد است که با برندهای معتبر جهانی به رقابت می پردازد. شما می توانید از طریق تماس با ما، با کارشناسان و متخصصان این شرکت بزرگ در ارتباط بوده و روغن مناسب موتور خودرو خود را تهیه کنید.

روغن موتور چیست؟

روغن موتور یک ابزار مصرفی در موتور خودروها است که نقش اساسی در کارکرد صحیح آن دارد. زیرا این روغن کاملا به عنوان یک روانکار صنعتی عمل می کند و وظیفه روانکاری قطعا موتور خودرو و از بین بردن اصطکاک بین آن ها را بر عهده دارد.

عمر مفید روغن موتور چقدر است؟

هر کدام از روغن موتورهایی که توسط تولید کنندگان به بازار عرضه می شوند، کیفیت و مشخصات متفاوتی دارند. همچنین نوع خودرو و نحوه رانندگی فرد نیز در عمر مفید آن تاثیر گذار است. به همین دلیل نمی توان یک زمان مشخص برای عمر مفید تمام روغن موتورها نام برد؛ به طور کلی روغن موتورهایی با عمر مفید 4000 کلیومتر تا 20000 کیلومتر در بازار وجود دارد.

استفاده از روغن موتور چه مزایایی دارد؟

روغن موتور یک روانکار فوق العاده برای قطعات موتور خودرو است و اصطکاک را در موتور از بین می برد. به همین دلیل، استفاده از روغن موتور همواره مواردی مانند کاهش آلودگی صوتی، کاهش مصرف سوخت، افزایش قدرت موتور، کاهش استهلاک و غیره را برای خودرو به همراه خواهد داشت.

قیمت و روش تهیه روغن موتور پارانوکس؟

روغن موتور پارانوکس اولین روغن موتور ایرانی فناوری شده با نانو، با کیفیت جهانی و بصورت انحصاری در اختیار هموطنان عزیز است. برای اطلاع از قیمت و سفارش با شماره 0414170 یا 09104006004 در تماس باشید.

در زمان گذشته از آب خالص برای انتقال حرارت داخلی موتور به رادیاتور استفاده می شد. استفاده از آب خالص برای کاهش حرارت موتور، مشکلاتی را در پی داشت و از جمله این مشکلات می توان به خوردگی فلز آلومینیومی قطعات موتور در دمای بسیار بالا اشاره کرد. به  همین دلیل برای جلوگیری از بروز این آسیب  ها، امروزه به  جای آب خالص از مایعی به نام ضد یخ برای کنترل حرارت موتور استفاده می شود که در این مطلب قصد داریم در مورد ضد یخ و بهترین زمان تعویض ضد یخ بپردازیم.

همانطور که می دانید خودرو برای روشن شدن و به حرکت درآمدن نیاز به سوخت بنزین یا گازوئیل خواهد داشت. پس  از روشن شدن خودرو، موتور با سوزاندن سوخت، انرژی بسیار زیادی را تولید کرده که این انرژی صرف به حرکت در آمدن خودرو می شود. انرژی یا گرمای تولید شده توسط موتور، به  طور کامل از اگزوز خارج نشده و نیمی از آن در محفظه موتور باقی خواهند ماند.

به همین علت موتور خودرو در هنگام فعالیت گرمای بسیار زیادی را از خود تولید کرده و باید سیستمی در آن وجود داشته باشد که بتواند این گرما را کنترل و از داغ شدن بیش  از حد موتور جلوگیری نماید.

ضد یخ چیست؟ 

ضد یخ مایعی شیمیایی، سبز رنگ و غلیظ است که بر پایه اتیلن گلیکول بوده و با ترکیب آن با آب جهت خنک کردن موتور خودرو استفاده می شود. همانطور که از نام این مایع پیداست، ضد یخ از انجماد قطعات موتور در سرمای زمستان جلوگیری کرده و از خوردگی موتور و همچنین رسوب قطعات آن در دمای بسیار بالا نیز محافظت می کند.

بسیاری از رانندگان بر این باورند که تنها باید در فصول سرد و زمستان از ضدیخ برای موتور خودروی خود استفاده کنند. اما این باور غلط است. زیرا ضدیخ علاوه  بر محافظت از قطعات و بدنه موتور خودرو در سرما، از آنها در برابر دمای بسیار زیاد در فصول گرم و تابستان نیز محافظت کرده و از جوش آوردن خودرو در حرارت بالا جلوگیری می کند.

کاربرد های ضد یخ برای خودرو 

به  طور کلی ضد یخ  ها بر پایه پروپیلن گلیکول بوده و از ترکیباتی چون آب و با اسید دیونیزه، بازدارنده  های خوردگی، گلیکول بکر و همچنین مواد افزودنی تشکیل شده که بسته به نوع مایع خنک کننده دارای انواع متفاوتی می باشند. این مواد شیمیایی موجود در ضدیخ، سیستم خنک کننده برای موتور خودرو را به وجود می آورند و از جمله مهمترین کاربرد آنها می توان به جلوگیری از یخ  زدگی موتور در ماه  های سرد سال اشاره کرد.

یخ زدن آب رادیاتور داخل موتور سبب می شود که موتور و بدنه خودرو آسیب  دیده و یا ترک برداشته و همچنین قطعات فلزی آن نیز از بین بروند. به  همین دلیل با استفاده از ضد یخ، نقطه ی انجماد آب کاهش یافته و از یخ  زدگی موتور و قطعات آن جلوگیری می کند.

از دیگر کاربرد های ضد یخ نقش ضد جوشی آن است که سبب عدم به جوش آمدن موتور خودرو در ماه  های گرم سال میشود. همچنین وجود ضدیخ در رادیاتور خودرو، از پوسیدگی و خوردگی قطعات موتور و سیستم  های خنک کننده نیز جلوگیری میکند.

نحوه عملکرد ضد یخ در خودرو 

ضد یخ به  صورت خالص در سیستم خنک کننده موتور استفاده نشده و به  صورت مخلوطی از 50 درصد آب و 50 درصد ضدیخ استفاده می شود. این مخلوط سبب می شود که نقطه ی انجماد آب موجود در رادیاتور به منفی 37 درجه سانتی گراد برسد. همچنین با ترکیب 50 _50 ضدیخ و آب، در دمای بسیار بالا، نقطه ی جوش آب رادیاتور به 240 تا 270 درجه سانتی گراد رسیده که این به نفع موتور خودرو است.

انواع ضد یخ خودرو 

به  طور کلی ضد یخ ها به 2 بخش ضدیخ با پایه آلی و ضدیخ با پایه معدنی تقسیم بندی می شوند.

  • ضد یخ پایه آلی

این نوع از ضدیخ ها به دلیل وجود مواد آلی در فرمول خود، طول عمر بیشتری نسبت  به ضدیخ های معدنی داشته و عمر آنها بین 3 تا 5 سال است. کاربرد ضد یخ های آلی در خودرو هایی مانند خودرو های گازسوز است که احتمال آسیب دیدگی و فرسایش قطعات موتور در آنها بیشتر از سایر خودرو ها است 

  • ضد یخ با پایه معدنی

رایج  ترین ضد یخ های موجود در بازار، ضد یخ  ها با پایه معدنی هستند که اکثر خودرو های سواری از این ضد یخ استفاده کرده و طول عمر آنها حدود یک  سال است.

یکی دیگر از انواع ضد یخ های خودرو، ضدیخ OAT و ضدیخ ترکیبی می باشد. ضدیخ OAT دارای طول عمر حدود 5 سال است و ضدیخ ترکیبی یا هیبریدی نیز با مایع خنک کننده درون موتور خودرو سازگاری داشته و شما می توانید بدون توجه به نوع مایع قبلی، این ضدیخ را پس  از رقیق کردن با آب به آن اضافه نمایید.

مزایای استفاده از ضد یخ 

  • ازجمله مزایای استفاده از ضد یخ می توان به موارد زیر اشاره نمود:
  • جلوگیری از پوسیدگی بخش  های پلاستیکی و لاستیکی بدنه موتور
  • جلوگیری از یخ زدگی آب رادیاتور موتور خودرو در زمستان
  • جلوگیری از به جوش آمدن آب رادیاتور موتور خودرو در تابستان
  • جلوگیری از الکترولیز مایع خنک کننده
  • جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی قطعات فلزی موتور خودرو

زمان مناسب تعویض ضد یخ خودرو 

کمبود ضدیخ در موتور خودرو، دارای علائمی است که به شما هشدار می دهد که مقدار ضدیخ کاهش یافته و باید آن را تعویض نمایید. ولی به  طور کلی بهتر است که پس  از هر 80 هزار کیلومتر، ضدیخ را به  طور کامل توسط نوار تشخیص بررسی کرده و میزان اسیدیته  آن را بسنجید.

از جمله علایم کاهش ضدیخ در موتور خودرو نیز می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • یکی از رایج ترین نشانه  های کمبود ضدیخ در خودرو، عملکرد ضعیف بخاری خودرو است. مشکل در ترموستات نیز سبب ضعیف بودن گرمای بخاری می شود اما اگر در فصل زمستان با عملکرد ضعیف بخاری خودرو مواجه شدید، بهتر است که ابتدا از سطح ضد یخ خودرو مطمئن شده و اگر نشتی و یا مشکل نداشت، سپس به سراغ ترموستات بروید.
  • یکی دیگر از علایم کمبود ضدیخ، نشتی ضدیخ و وجود رطوبت زیر پای سمت شاگرد است. اگر در خودرو متوجه بوی شیرین شدید، زیر پای شاگرد را بررسی کرده و از عدم نشتی و یا نشتی ضد یخ مطمئن شوید.
  • وجود لایه  های چرب در قسمت داخلی شیشه  های خودرو نیز از دیگر علایم کمبود ضد یخ است. این چربی معمولاً با کثیفی شیشه اشتباه گرفته شده و اگر ناشی از کمبود ضدیخ باشد، پس  از پاک کردن چربی بلافاصله بر روی شیشه ظاهر خواهد شد.
  • بهتر است قبل  از پیدایش هر کدام از این علایم، ضد یخ خود را در زمان  های مشخص شده بررسی نمایید. اما اگر با هر کدام از این علایم روبه رو شدید، بهتر است که ضد یخ خود را تعویض کرده و از آسیب  های جدی به موتور و قطعات آن جلوگیری نمایید.

از چه ضد یخی برای موتور خودرو استفاده کنیم؟ 

ضد یخ ها دارای انواع ضدیخ سبز، ضد یخ آبی، ضدیخ صورتی، ضدیخ قرمز با برند های متفاوت بوده و بسیاری از رانندگان در هنگام انتخاب ضد یخ با مشکل روبه رو می شوند. بهتر است در هنگام انتخاب ضد یخ مناسب، به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه کرده و ضدیخی که شرکت سازنده معرفی نموده است را خریداری کنید. اما به  طور کلی ضدیخ های سبز رنگ بیشترین کاربرد را در ایران داشته و با انواع خودرو های سواری سازگاری دارند. همچنین ضد یخ مناسب ضد یخی است که بتواند تا دمای منفی 18 درجه سانتی گراد از یخ زدگی موتور و آب جلوگیری نماید.

شرکت امداد خودرو آزمون در مشهد، تمامی خدمات مکانیک سیار مرتبط با انواع خودرو های داخلی و خارجی را به مشتریان خود ارائه داده و از بروزترین و مجهزترین ابزارآلات و تجهیزات توسط تکنسین  های حاذق، آموزش دیده و ماهر خود در تعمیرات خودرو استفاده می کند. از جمله خدمات شرکت آزمون می توان به پنچرگیری سیار، تعویض باتری، تعمیر موتور و قطعات آن، تعویض ضدیخ، بررسی و مشکلات برقی خودرو، جابجایی خودرو و غیره اشاره کرد.

در صورت درخواست تعمیرکار از شرکت آزمون در مشهد، می توانید توسط شماره  های درج شده در سایت با این شرکت تماس گرفته و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.