خودرو

کروز کنترل چیست و نحوه عملکردش چگونه است؟

تصور کنید در جاده ای به سمت شمال رهسپار هستید و در میان راه برای لحظه ای توقف می کنید و ناگهان متوجه می‎شوید که دمای آب رادیاتور ماشین به  شدت زیاد شده است. زمانی که قبل از رانندگی های طولانی از سالم بودن فشنگی آب رادیاتور خود اطمینان نداشته باشید و از طرفی ندانید علائم خرابی فشنگی آب چیست، قطعاً به عنوان فردی که دائم با ماشین در حال رانندگی هستید به مشکل بر خواهید خورد. در این مقاله قصد داریم تا با جای فشنگی آب و همچنین نحوه تعویض فشنگی آب آشنا شویم و یاد بگیریم که چطور قبل از هر سفر تست فشنگی آب را انجام دهیم؛ با استادکار همراه باشید.

فشنگی آب چیست؟

آب رادیاتور ماشین شما وظیفه خنک کردن موتور را بر عهده دارد و عملکرد آن به این صورت است که با رد شدن از منافذ موجود در سیلندر، گرمای داخل ماشین را به خود جذب می کند و موجب خنک شدن آن می گردد. قطعه ای که درست در کنار ترموستات قرار گرفته و وظیفه سنجش دمای آب ماشین شما را بر عهده دارد، فشنگی آب رادیاتور نام دارد که در گذشته به آن شمع آب گفته می شد. جای فشنگی آب درست در مسیر مایع خنک کننده آب رادیاتور قرار دارد و دمای آب در هر لحظه توسط این حس گر کنترل می شود.

نحوه عملکرد فشنگی آب رادیاتور چگونه است

فشنگی آب رادیاتور درواقع با مقاومت معکوس در برابر دمای آب موجب تعادل دما در موتور می شود. زمانی که دمای پیرامون آن کاهش یابد مقاومت آن بیشتر می شود و با افزایش دما مقاومت آن کاهش پیدا می کند و در دمای حدود 97 درجه از خود هیچ مقاومتی نشان نداده و موجب راه اندازی فن ماشین می گردد. تمام این اطلاعات از طریق جریانات فشنگی آب به آمپر منتقل شده و به راننده اطلاع می دهد که ماشین داغ کرده است و فن در حال خنک سازی است. درواقع این حس گر بر اساس میزان مقاومت خود، ولتاژی را به ECU ماشین منتقل می کند که بیانگر دمایی خاص است. در این هنگام ECU نیز تشخیص می دهد تا در چه زمانی فن تند و کند ماشین شروع به فعالیت کند.

بیشتر بدانید علائم سوختن واشر سرسیلندر پراید

در هر ماشین چند فشنگی آب وجود دارد

در این مورد باید بدانید که تعداد فشنگی آب در ماشین های مختلف، متفاوت است. برخی از ماشین ها مثل سمند و پژو جی ال ایکس و پژو پارس سه عدد حس گر فشنگی آب وجود دارد که هر کدام از آن ها نیز رنگی جداگانه دارد. فشنگی آب قهوه ای به منظور راه اندازی فن، رنگ سبز در جهت اطلاع دادن دما به ECU و رنگ آبی مربوط به نمایشگر پشت آمپر است.

در خودرو پراید دو عدد حس گر برای کنترل دمای آب رادیاتور وجود دارد که یکی از آن ها برای انتقال دما به ECU و دیگری مربوط به نمایشگر پشت آمپر است.

در ماشین های پژو 206 و پژو 207 نیز یک حس گر دمای آب وجود دارد و همه کنترل ها توسط سیستمی به نام BSI کنترل می شود و کنترل کننده هایی در این ماشین ها وجود دارد که اطلاعات را به تمام قسمت ها منتقل می کند و برای همین هم این ماشین ها نیازی به حس گر بیشتر ندارند.

بیشتر بدانید راهنمای تصویری نصب دزدگیر ماشین

علائم خرابی فشنگی آب

خراب شدن فشنگی خودرو علائم متفاوتی دارد که باید از طریق مشاهده مشکلات زیر اقدام به تست فشنگی آب نمایید و از سالم بودن آن مطمئن شوید.

  • زمانی که متوجه شدید دمای آب نمایش داده نمی شود
  • در زمان بررسی کردن آمپر با دیاگ عدد متفاوتی نسبت به عدد مشخص شده در نمایشگر نشان داده می شود
  • مصرف خودروی شما افزایش پیدا کرده است و از آن دود بلند می شود
  • خودرو مخصوصاً در هوای سرد، به راحتی روشن نمی شود
  • خودرو داغ می کند و فن دیر روشن می شود

به علاوه زمانی که سوکت فشنگی آب سولفاته شده باشد و یا میزان آب رادیاتور موجود در ماشین کم شود و از طرفی سیستم خنک کننده هواگیری شده باشد، دمای آمپر درست نمایش داده نمی شود.

به علاوه از دیگر علائم خرابی فشنگی آب علت یک سره کار کردن فن ماشین و نیز جدا شدن سوکت فشنگی است که معمولاً به دلیل جوش آوردن ماشین اتفاق می افتد.

دلایل خرابی فشنگی آب

فشنگی آب ممکن است به دلایل متفاوتی خراب شود. سوختن فشنگی و بروز اختلالاتی همانند قطع شدن اتصالات و سیم ها، همچنین ایجاد رسوب و زنگ زدگی بر روی حس گر و یا قطع سوکت و عدم برقراری برق می تواند موجب از کار افتادن عملکرد فشنگی آب شود.

نحوه تعویض فشنگی آب

قبل از هر چیز و زمانی که علائم خرابی فشنگی آب را مشاهده کردید، باید بدانید که در هنگام تعویض فشنگی آب ماشین باید سرد باشد. این فشنگی ها معمولاً پشت سر سیلندر و سمتی که باتری ماشین قرار گرفته، واقع شده اند. برای تعویض باید ابتدا خرطومی هواکش را باز کرده و باتری را جدا کنید. سپس سوکت های فشنگی را جدا نموده و به  وسیله آچار فشنگی را باز کنید و فشنگی جدید را جایگزین نمایید.

کلام آخر

برای اینکه در سفرهای طولانی کمتر با مشکلات ماشین روبرو شوید، سعی کنید حتماً از سالم بودن قطعات و درست کار کردن همه قسمت های ماشین خود مطمئن شوید. به یاد داشته باشید که حتماً آمپر ماشین و میزان آب رادیاتور را بررسی کنید و در صورت مشاهده هرگونه مشکلی می توانید از کارشناسان استادکار کمک بگیرید.

Post Views: 54,018

تماشای خودروهای خودران در فیلم های هالیوودی همیشه جذاب بوده و هست. اما این تخیلات فیلم سازان، هرروز بیشتر از روز قبل در حال تبدیل شدن به واقعیت اند. کاربرد هوش مصنوعی در خودروسازی فراگیر شده است و در ادامه با چند و چون آن آشنا خواهیم شد:

  • هوش مصنوعی چیست؟
  • کاربرد هوش مصنوعی در صنعت خودروسازی
  • نقش رایانش ابری در کاربرد هوش مصنوعی در صنعت خودروسازی
  • ظاهر آینده خودروها با توجه به هوش مصنوعی چگونه است؟

هوش مصنوعی چیست؟

در سال های اخیر، هوش مصنوعی در حوزه های مختلفی از جمله سلامت، رسانه، ارتباطات، امور مالی و… نفوذ کرده  است. این فناوری نوین، گام مهمی در راستای رفاه و نجات جان انسان ها برداشته است.

پیش از این در دو مقاله کاربرد هوش مصنوعی در صنعت کشاورزی و کاربرد هوش مصنوعی در تشخیص سرطان، به گوشه ای از پیشرفت این تکنولوژی در خدمت رسانی به بشر اشاره کرده  ایم.

امروزه هوش مصنوعی تمام حساب  و کتاب های مربوط به صنعت خودروسازی را نیز زیر و رو کرده است. قبل از اشاره به کاربرد هوش مصنوعی در خودروسازی، به تعریف هوش مصنوعی و زیرشاخه هایش می پردازیم:

هوش مصنوعی یا Artificial Intelligence (AI):

می توان هوش مصنوعی را کامپیوتری دانست که مشابه یا بهتر از ذهن انسان تفکر و عمل می کند. الگوریتم های این کامپیوتر به گونه ای کدگذاری و برنامه نویسی می شوند که همانند بشر استدلال کند و بیاموزد.

یادگیری ماشین یا Machine Learning (ML):

یکی از زیرمجموعه های هوش مصنوعی، یادگیری ماشین نام دارد که باعث می شود تا کامپیوتر بدون دخالت انسان بتواند از داده های مختلف بیاموزد. این داده ها می توانند متن، فیلم، عکس و… باشند.

یادگیری عمیق یا Deep Learning  (DL):

یادگیری عمیق بخشی از یادگیری ماشین است که از شبکه ای از اعصاب مصنوعی تشکیل می شود. این شبکه مشابه نحوه پردازش مغز انسان عمل می کند و قادر است تا حجم عظیمی از اطلاعات را طبقه بندی و مدل سازی کند.

کاربرد هوش مصنوعی در صنعت خودروسازی:

اولین وسیله نقلیه در تاریخ، که با قدرت فشاربخار کار می کرد، در سال 1678 به منظور سرگرمی امپراطور چین ساخته شد.

شاید آن روز که کشیش فردیناند فربیست مبلغ مسیحی بلژیکی در چین، درحال طراحی و ساخت اسباب خوشگذرانی شاه بود، هرگز تصور نمی کرد که روزی صنعت خودرو سازی جهان تا این حد پیشرفت کند.

یا هرگز به ذهن نخستین سازندگان موتورهای بزرگ احتراقی، از جمله هنری فورد، خطور هم نمی کرد که روزی قیمت ماشین ها، با نوع نرم افزار نصب شده روی آن ها سنجیده شود. و خوصوصیاتی همچون قدرت و سرعت موتور، در درجه دوم اهمیت قرار بگیرند.

بر اساس پیش بینی ها، تا ده سال آینده، ماشین های خودران، خیابان های جهان را درخواهند نوردید. در حال حاضر ماشین های جهان، بنابر استفاده از هوش مصنوعی در صنعت خودرو، به شش رده از هوش تقسیم بندی می شوند. البته رده های چهار و پنج هنوز در دست اقدام هستند.

در ادامه به صورت مختصر ویژگی های هر رده را شرح داده ایم:

چگونه هوش مصنوعی موانع و خطرات را تشخیص می دهد؟

شرکت ان ویدیا که تاکنون به تولید کارت های گرافیکی قدرتمندش مشهور بود نیز وارد بازی طراحی خودرو شده است. این شرکت با شبیه سازی انواع شرایط آب وهوایی و خطرات ممکن، در حال برنامه نویسی برای ایمن ترین خودروهای خودران است.

درواقع این شرکت به شبیه سازی سناریوهای مختلفی که ایجاد آن ها در واقعیت خطرناک است، می پردازد. از این طریق به هوش مصنوعی می فهماند که در شرایط مختلف چه واکنشی از خود نشان بدهد. اینگونه خوراک هوش مصنوعی در صنعت خودرو را محیا می کند.

در هوش مصنوعی الگوریتم یادگیری ایجاد می شود. یعنی هزاران عکس از شرایط مختلف یک عابر پیاده یا تابلوهای راهنمایی و رانندگی و… را به حافظه هوش مصنوعی وارد می کنند. این تصاویر از شرایط آب و هوایی مختلف، روز و شب و زوایای مختلف تهیه شده اند.

اینگونه هوش مصنوعی درک درستی، به عنوان مثال، از یک تابلو توقف ممنوع برای خود ایجاد می کند. از این طریق شبکه عصبی یادگیری عمیق قادر می شود تا شرایط موجود را با اطلاعات حافظه خود تطبیق دهد و بهترین تصمیم را برای در امان ماندن خودرو از آسیب ها اتخاذ کند.

توان محاسباتی هوش مصنوعی یک کوادریلیون بر ثانیه است. این درحالی ست که توان محاسباتی ذهن انسان، یک تریلیون بر ثانیه برآورد شده است.

به همین دلیل است که هوش مصنوعی در ماشین های خودران می تواند از حسگرهای مختلف، سیگنال های آنی را بگیرد. سپس با قدرت پردازش موازی خود، درست تر و به موقع تر از انسان ترمز بگیرد.

در حال حاضر صنایع خودروسازی بزرگ جهان از جمله تسلا، تویوتا، بنز، بوش، فولکس واگن و… درحال ارتقا خط تولید خود به فناوری هوش مصنوعی هستند.

هوش مصنوعی در صنعت خودروسازی از طراحی، ساخت و خدمات پس از فروش را در برمی گیرد:

طراحی:

بازار رقابت در میان بزرگان صنعت خودروسازی همواره داغ بوده و هست. در این میان، محصولات بدیع تر و کشف الگوریتم هایی که به ایجاد مدل هایی به صرفه تر، با بازدهی بیشتر می انجامند در صدر جدول رقابت ها قرار می گیرند.

یکی از کاربردهای مهم هوش مصنوعی در این مرحله، سنجش نیاز بازار است. همچنین پیش بینی حجم بازار و پیشبینی تامین مجدد بازار، برعهده هوش مصنوعی است.

تولید:

در مرحله تولید، هوش مصنوعی خدمات مخلتفی را انجام می دهد. به عنوان مثال در مونتاژ قطعات سنگین یا پرخطر به کمک کارگران می آید. همچنین با کمک سیستم عیب یابی بینایی ماشین، عیوب مختلف قطعات را می سنجد.

در تعمیر و نگهداری تجهیزات و شرایط مناسب نگهداری شان بسیار موثر است. همچنین کنترل و کاهش تولید پسماند از مهم ترین وظایف هوش مصنوعی است.

خدمات پس از فروش:

یکی از خدمات پس از فروش جذاب در زمینه تولید خودروهای خودران، این است که هوش مصنوعی می تواند مشکل خود را تشخیص دهد.

اگر مشکل ایجاد شده مربوط به نرم افزار باشد، خود به خود تعمیرش می کند و در غیر این صورت خودش به تعمیرگاه مورد نظر مراجعه می کند. همچنین هوش مصنوعی قادر است عمر مفید قطعات و تاریخ نیاز به مکانیک را پیش بینی کند.

نقش رایانش ابری در کاربرد هوش مصنوعی در صنعت خودروسازی

سال هاست که موضوع استفاده از هوش مصنوعی در ماشین ها سرتیتر اخبار داغ صنعت خودرو است. اما در پشت پرده این حجم از سروصدا، رایانش ابری در سکوت قرار گرفته است.

همان گونه که می دانیم یک خودرو خودران از برنامه ها، سخت افزارها، نرم افزارها، واحدهای پردازشگر مرکزی و سنسورها به وجود می آید.

اما بستری که این حجم از فضای ذخیره سازی، پردازشگرهای گرافیکی و محاسبات سنگین را در اختیار هوش مصنوعی قرار می دهد، همان رایانش ابری نام دارد.

واحد پردازشگر مرکزی خودرو یا CPU با همکاری واحد پردازش گرافیکی یا GPU، دست به دست هم می دهند و همچون مغز انسان اطلاعات سنسورها و نقشه خوان ها را پردازش می کنند.

هوش مصنوعی حتی قادر به سنجش میزان هوشیاری چشم راننده نیز هست. این فضای سیال و دقیق، تنها با کمک ابرسرورهای رایانش ابری ممکن است.

ظاهر آینده ماشین ها با توجه به کاربرد هوش مصنوعی در صنعت خودروسازی چگونه است؟

از زمانی که صنعت خودروسازی به عرصه ظهور رسید تا به امروز، کلیت ظاهری ماشین ها شبیه به یکدیگر بوده است. یعنی تمام آن ها از یک موتور بزرگ، موقعیت صندلی های مشابه و جعبه فرمانی که با توجه به موقعیت موتور، در سمت چپ یا راست کابین قرار گرفته است، تشکیل می شوند.

اما به زودی با فراگیری خودروهای ردیف پنج، تمام این ظواهر دگرگون می شوند. با کاربرد هوش مصنوعی در صنعت خودرو، شکل و طراحی داخلی خودرو به سلیقه خود مشتری است.

آیا برای یک سفر شبانه به تختی نرم نیاز دارید؟ و یا از تماشای فیلم در نمایشگری بزرگ لذت می برید؟ حتی می توانید فضای داخلی آن را برای حمل کالا و یا بازی های کامپیوتری آماده کنید.

سعی کردیم تا در مقاله کاربرد هوش مصنوعی در صنعت خودروسازی به تمامی جوانب این فناوری مدرن بپردازیم. چنانچه برای تکمیل آن، مطلبی به ذهنتان می رسد با ما درمیان بگذارید.

 

مطالب بیشتر

چالش های رایانش ابری

برای یافتن پاسخ سوالات و چالش های مختلف
رایانش ابری به مقاله مربوطه مراجعه نمایید.

کارت گرافیک مجازی

برای شناخت بهتر کارت های گرافیکی و کارت
گرافیک مجازی، می توانید به این مقاله سر بزنید.

مجازی سازی ابری

فناوری مجازی سازی ابری کمک بسیاری به کاهش
هزینه های کسب و کارها کرده  است.