تکنولوژی

آموزش شمارش سلول خالی، سلول پر و سلول با شرط دلخواه در اکسل

برای شمردن سلول ها در اکسل، راه های مختلفی وجود دارد. نیازی به شمارش دستی نیست، می توانید تعدادی سلول را انتخاب کنید تا اکسل تعداد ردیف ها و ستون های انتخاب شده را نمایش بدهد. حین استفاده از ابزار جستجو یا Find نیز تعداد سلول ها نمایش داده می شود. علاوه بر این توابعی برای شمارش وجود دارد و به عنوان مثال می توانید سلول هایی که خالی نیستند را با فرمول نویسی، شمارش کنید.

در این مقاله به شمارش سلول های پر و خالی در اکسل با استفاده از تابع COUNT و COUNTA و COUNTBLANK و تابع شمارش شرطی COUNTIF می پردازیم.

برای دریافت جدیدترین آهنگ های روز در کانال موزیک پلنت در روبیکا عضو شوید

کانال موزیک پلنت در روبیکا

آموزش کار با تابع COUNT اکسل

تابع COUNT یکی از ساده ترین توابع Excel است که تعداد سلول ها را شمارش می کند. سینتکس کلی استفاده از این تابع به صورت زیر است:

=COUNT(value1, value2,…)

که آرگومان اول که آدرس سلول ها است، ضروری است اما دومین و سومین و موارد بعدی، ضروری نیست. دقت کنید که آدرس سلول ها در حقیقت یک رنج سلول را نشان می دهد. به عنوان مثال اگر بخواهید سلول هایی که از ستون اول و ردیف اول و در واقع سلول A1 شروع می شود الی سلول ردیف 7 و ستون 4 یا D را بشمارید، می بایست از فرمول زیر استفاده کنید:

=COUNT(A1:D7)

با زدن کلید Enter، نتیجه ظاهر می شود.

همان طور که مشاهده می کنید این تابع هیچ شرط خاصی برای محتویات سلول در نظر نمی گیرد و تمام سلول های پر یا خالی را شمارش می کند.

می توانید به جای یک آرگومان، دو آرگومان و در واقع دو رنج سلول مشخص کنید. به عنوان مثال برای شمارش سلول های دو ستون B و D که در ردیف 2 الی 7 قرار دارند، می توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

=COUNT(B2:B7,D2:D7)

با زدن کلید Enter شمارش سریعاً انجام می شود.

شمارش سلول های خالی با تابع COUNTBLANK

تابع دیگری که برای شمارش در اکسل پیش بینی شده، تابع COUNTBLANK است. این تابع فقط سلول های خالی را شمارش می کند و روش استفاده از آن مشابه تابع COUNT است.

به عنوان مثال اگر بخواهید تعداد سلول های خالی در محدوده ی A2 الی C11 را شمارش کنید، می بایست از فرمول زیر استفاده کنید:

=COUNTBLANK(A2:C11)

با زدن کلید Enter، شمارش انجام می شود. اگر تغییری در سلول ها بدهید و فرضاً دو سلول را با زدن کلید Delete کیبورد، خالی کنید، 2 عدد به نتیجه ی قبلی اضافه می شود.

چگونه تعداد سلول های پر را در Excel محاسبه کنیم؟

تابع بعدی شمارش سلول در اکسل، COUNTA است که سلول های پر را می شمارد. روش استفاده از این تابع مشابه COUNT است و در واقع آرگومان اول آن ضروری است و آرگومان های بعدی اختیاری است.

دقت کنید که اگر سلولی حاوی عدد، متن و حتی ارور باشد، سلول پر محسوب می شود.

به عنوان مثال اگر بخواهید تعداد سلول های پر در محدوده ی A2 الی C11 را محاسبه کنید، می بایست از فرمول زیر استفاده کنید:

=COUNTA(A2:C11)

با زدن کلید Enter نتیجه ظاهر می شود.

شمارش تعداد سلول هایی که شرایط خاصی دارند

برای شمارش شرطی می توانید از تابع COUNTIF استفاده کنید. این تابع دو آرگومان دارد و هر دو ضروری است. آرگومان اول محدوده ی سلول ها است و آرگومان دوم، شرط شمارش سلول است.

به عنوان مثال اگر بخواهید تعداد سلول هایی که در محدوده ی جدول C2 الی C6 قرار گرفته و مقدار موجود در سلول، عبارت socks است را محاسبه کنید، می بایست از فرمول زیر استفاده کنید:

=COUNTIF(C2:C6,”socks”)

دقت کنید که کلمه یا جمله را باید بین دابل کوتیشن یا ” قرار بدهید.

می توانید شرط را بر حسب سایر سلول ها نیز بنویسید. به عنوان مثال اگر بخواهید تعداد سلول های رنج B2 الی C6 که مقدار سلول برابر با سلول B2 است را محاسبه کنید، می توانید از فرمول ساده ی زیر استفاده نمایید:

=COUNTIF(B2:C6,B2)

در این حالت نیازی به قرار دادن B2 بین دو دابل کوتیشن نیست.

در مجموعه ی آفیس آنلاین گوگل و در واقع سرویس تحت وب Google Sheets نیز توابع شمارش مشابه اکسل وجود دارد که قبلاً در مقاله ای به روش استفاده از آن پرداختیم:

آموزش شمارش سلول های دارای شرط یا شروط خاص با COUNTIF و COUNTIFS در گوگل شیتس