خودرو

انواع رنگ دود اگزوز؛ رنگ دود ماشین علامت چیست؟

  • منظور از دود کردن ماشین چیست؟
  • علت دود کردن ماشین چیست؟
  • رنگ دود اگزوز خودرو نشانه چیست؟
  • دود سیاه اگزوز ماشین نشانه چیست؟
  • بررسی علت دود سیاه و مصرف زیاد بنزین
  • دود آبی اگزوز ماشین نشانه چیست؟
  • دود سفید اگزوز ماشین نشانه چیست؟

نشانه های مختلفی از جمله “دود کردن ماشین” (smoke from exhaust) میتواند وجود ایراد یا مشکلی را در سیستم فنی خودرو نشان دهد و این موضوع بر هیچ راننده ای پوشیده نیست. دود کردن خودرو به علت های متعددی رخ می دهد که معمولا نتیجه وجود مشکل در بخشی از سیستم موتوری خودرو است.

در این مقاله قصد داریم تا دلایل دود کردن ماشین را با توجه به رنگ دود اگزوز بصورت دقیق بررسی کنیم تا اگر شما هم دچار چنین مشکلی هستید به موقع نسبت به رفع آن اقدام کنید تا خودرو شما آسیب های بیشتری نبیند، با ما همراه باشید.

منظور از دود کردن ماشین چیست؟

خارج شدن دود از اگزوز ماشین کاملا اتفاقی طبیعی است. وظیفه اگزوز خودرو است که دود ناشی از احتراق موتور را به عقب ماشین هدایت و خارج کند. گفتنی است این دود خارج شده از اگزوز در شرایطی طبیعی است که در حالت عادی با چشم دیده نشود. اما زمانی که مشکلی در سیستم موتوری خودرو وجود داشته باشد این دود از حالت طبیعی خود خارج شده و با چشم به راحتی قابل دیدن است. بدیهی است در این مواقع دود ماشین بیش از حد مجاز بوده و سطح آلایندگی خودرو را افزایش میدهد. در این شرایط میگویند خودرو دود میکند. معمولا دود کردن ماشین به رنگ های آبی، سفید و دود سیاه دیده می شود.
توجه داشته باشید که این مشکلات می توانند حاد یا غیر حاد باشند، همچنین با توجه به کیفیت بنزین مصرفی یا سوخت سر سیلندر ها می تواند این مشکلات متفاوت باشد، حال در ادامه به بررسی دقیق این موارد می پردازیم.

علت دود کردن ماشین چیست؟

دلایل بسیار زیادی میتواند باعث دود کردن خودرو شود اما چیزی که پر واضح است این است که “علت دود کردن ماشین” قطعا موتوری است. حال این مشکل میتواند نتیجه خرابی در سیستم پاشش سوخت، احتراق ناقص، خرابی قطعات موتوری و … باشد. عیب یابی علت دود کردن خودرو و رفع مشکل باید حتما توسط متخصص مجرب و با تجربه صورت پذیرد اما با بررسی و دقت به برخی نشانه ها مثل رنگ دود خودرو میتوان بصورت کلی علت دود کردن ماشین را تشخیص داد.

رنگ دود اگزوز خودرو نشانه چیست؟

همانطور که گفتیم در صورتی که دود اگزوز ماشین به راحتی قابل دیدن باشد نشان دهنده وجود مشکل در سیستم موتوری خودرو است. در این شرایط دود بسته به مشکل به رنگ های مختلف دیده میشود. انواع رنگ دود اگزوز معمولا به سه رنگ زیر تقسیم میشود:

  • دود سفید اگزوز
  • دود سیاه اگزوز
  • دود آبی اگزوز

هر کدام از این دود ها نشان دهنده وجود مشکل در بخش خاصی از موتور است لذا باید گفت رنگ دود اگزوز ماشین نشانه خرابی های مختلف در سیستم موتوری خودرو است. در ادامه بصورت دقیق و به تفکیک رنگ دود اگزوز به خرابی هایی خواهیم پرداخت که میتوانند باعث دود کردن ماشین شوند.

دود سیاه اگزوز ماشین نشانه چیست؟

به طور کلی خارج شدن دود سیاه از اگزوز موتور نشانه ترکیب سوخت و هوا با نسب های نادرست در داخل سیلندر موتور است. این مشکل معمولا ناشی از عملکرد نامناسب سیستم احتراق موتور است، زمانی که هوا و بنزین به نسبت مناسب با یکدیگر ترکیب نشده و در نهایت احتراق به صورت کامل صورت نمیگیرد، احتراق بصورت ناقص رخ میدهد و باعث تولید دود میشود و نهایتا شاهد “دود سیاه اگزوز” خواهیم بود. حال این احتراق ناقص که “علت خارج شدن دود سیاه از اگزوز ماشین” میشود میتواند نتیجه خرابی در بخش های مختلفی باشد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

رایج ترین دلایل دود سیاه اگزوز ماشین به ترتیب سه مورد زیر است:

  1. خرابی انژکتور: انژکتور به اصطلاح لیکینگ شده و سوخت را به درستی داخل محفظه سیلندر تزریق نمی کند.
  2. خرابی رگلاتور فشار بنزین: خرابی این قطعه باعث میشود تا فشار مرتبط با جریان سوخت را به خوبی تحت کنترل نشود و با پمپاژ بیش از حد سوخت، درصد ترکیب سوخت و هوا از توازن خارج و احتراق بصورت ناقص رخ دهد.
  3. خرابی در سیستم جرقه: سیستم جرقه زنی موتور ماشین شامل قطعاتی مثل شمع موتور، وایر شمع، کوئل میشود. وجود مشکل در هریک از این قطعات میتواند باعث احتراق ناقص و در نتیجه دلیلی برای خروج دود سیاه از اگزوز خودرو باشد.
  4. خرابی سنسور اکسیژن: وظیفه سنسور اکسیژن تنظیم میزان اکسیژن ورودی مورد نیاز موتور برای انجام ایدآل ترین احتراق است. در صورتی که این قطعه خراب شود میتواند نسبت ترکیب هوا و سوخت را بهم زده و در نتیجه باعث تولید دود سیاه شود.
  5. خرابی سنسور دمای آب: در صورتی که این قطعه دمای اشتباه را به ECU انتقال دهد، ممکن است میزان پاشش سوخت افزایش پیدا کند و در نهایت میزان سوخت بیشتر از حد نیاز شده و احتراق بصورت ناقص صورت گیرد.
  6. خرابی مپ سنسور: وظیفه مپ سنسور اندازه گیری فشار هوا ورودی موتور است که بر طبق آن میزان هوای ورودی مورد مشخص میشود، با خراب شدن این قطعه هوای مورد نیاز موتور کم یا زیاد شده و در نتیجه با احتراق ناقص باعث تولید دود سیاه میشود.
  7. گرفتگی فیلتر هوا: فیلتر هوا به دلیل گرفتگی نمیتواند هوا را به خوبی از خود عبور دهد لذا اکسیژن مورد نیاز برای احتراق به موتور نمیرسد و در نتیجه احتراق بصورت ناقص صورت میگیرد و دود سیاه از اگزوز خارج میشود. این مشکل در زمانی رخ میدهد که فیلتر هوا خیلی کثیف شده باشد.

توجه داشته باشید بصورت کلی هر مشکلی که در میزان ترکیب هوا و سوخت اخلال جدی ایجاد کند میتواند علت خروج دود سیاه از اگزوز ماشین باشد. موارد بالا رایج ترین مشکل هایی هستند که موجب این اتفاق میشوند.

بررسی علت دود سیاه و مصرف زیاد بنزین

در بسیاری از موارد دیده شده پس از اینکه دود سیاه از اگزوز خودرو خارج شده مصرف بنزین نیز بصورت چشمگیری افزایش پیدا کرده است. در این شرایط معمولا علت دود سیاه و مصرف زیاد بنزین خرابی انژکتور، رگلاتور فشار بنزین یا سنسور دمای آب است. اختلال در عملکرد این قطعات باعث شده تا با پاشش بیشتر بنزین علاوه بر زیاد شدن مصرف سوخت، نسبت ترکیب هوا و سوخت در موتور نیز بهم خورده و دود سیاه از اگزوز ماشین خارج شود.

دود آبی اگزوز ماشین نشانه چیست؟

خروج دود آبی از اگزوز نشانه سوختن روغن موتور در داخل در محفظه احتراق سیلندر است. وظیفه روغن موتور که روانکاوی قطعات موتوری است به دلایل مختلفی ممکن است وارد محفظه احتراق شود و به همراه بنزین و هوا بسوزد. “دود آبی اگزوز ماشین” مشخصا ناشی از روغن سوزی ماشین است. رایج ترین “دلایل دود آبی خودرو” می تواند به موارد زیر اطلاق شود:

  1. خرابی رینگ پیستون: فرسودگی در رینگ پیستون و یا شکستگی در آنها رایج ترین دلیل دود آبی خودرو است. وجود مشکل در این قطعه موجب میشود تا روغن از بین آن نفوذ کرده و وارد محفظه احتراق شده در نتیجه پس از سوختن شاهد دود آبی اگزوز باشیم.
  2. خرابی پیستون: فرسودگی یا شکستگی و ترک در خود پیستون نیز باعث نفوذ روغن به داخل محفظه احتراق و روغن سوزی خودرو و در نهایت خروج دود آبی از اگزوز میشود.
  3. خرابی سوپاپ: فرسودگی و یا وجود مشکل در سوپاپ یکی دیگر از دلایل خروج دود آبی است. در این شرایط معمولا با گاز دادن و بالا رفتن دور موتور دود آبی اگزوز قطع میشود.
  4. فرسودگی کاسه نمد های سوپاپ: فرسودگی کاسه نمد سوپاپ باعث میشود تا سوپاپ ماشین از حالت آب بندی خارج شده و روغن موتور از آن عبور کند و به محفظه احتراق وارد شود.
  5. بیش از حد بودن سطح روغن موتور: بیش از اندازه بودن سطح روغن موتور میتواند باعث شود تا فشار روغن در موتور بیشتر از اندازه شود و میزان اضافه آن وارد محفظه احتراق شده و شروع به سوختن کند.
  6. فرسودگی در جداره سیلندر: سیلندر موتور به مرور زمان فرسوده شده و به اصطلاح بروی آن خط و خش هایی خواهد افتاد. این خطوط بروی سیلند راهی است تا روغن موتور بتواند به محفظه احتراق نفوذ کند.

بصورت کلی علت دود آبی خودرو سوختن روغن موتور یا همان روغن سوزی است. حال اینکه چگونه روغن وارد محفظه احتراق شده و میسوزد میتواند دلایل زیادی داشته باشد. پس از آنکه متوجه خروج دود آبی از اگزوز شدید نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه ویژه داشته باشید این است که بلا استثنا سطح روغن موتور خودرو شما در حال کاهش است لذا حتما به میزان روغن موتور خودرو خود دقت داشته باشید تا در صورت نیاز به آن مقداری اضافه کنید. در غیر این صورت احتمال یاتاقان زدن خودرو شما بسیار زیاد خواهد بود.
گفتنی است هرچقدر دیرتر اقدام به رفع مشکل دود آبی اگزوز کنید، قطعات بیشتری آسیب دیده و هزینه شما نیز بیشتر خواهد شد.

دود سفید اگزوز ماشین نشانه چیست؟

همانطور که گفته شد مشاهده دود از اگزوز نشان دهنده وجود خرابی در سیستم موتوری خودرو است و “دود سفید اگزوز ماشین” نیز مستثنا نیست. قبل از هر چیز باید گفت منظور از دود سفید ماشین، بخاری که در هوای سرد از اگزوز خارج میشود نیست بلکه دود سفید غلیظ اگزوز خودرو است. غلظت این دود به قدری زیاد است که به راحتی حتی از فاصله نسبتا دور نیز قابل مشاهده است. دود سفید اگزوز ماشین در اصل نوعی بخار آب است! بله درست خواندید، بخار آب. دود سفید اگزوز ماشین نشانه نشت مایع خنک کننده به داخل محفظه احتراق موتور و “علت خارج شدن دود سفید از اگزوز ماشین” بخار شدن آب رادیاتور در این محفظه است. از رایج ترین دلایل خروج دود سفید از اگزوز خودرو می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. سوختن واشر سرسیلندر: فرسودگی یا سوختن واشر سرسیلندر باعث میشود تا موتور از حالت آب بندی خارج شده و مایع خنک کننده مستقیما وارد محفظه احتراق شود. سوختن واشر سرسیلندر رایج ترین علت دود سفید اگزوز ماشین است.
  2. شکستن و یا تاب برداشتن سر سیلندر: شکسته شدن، ترک برداشتن سر سیلندر یا حتی تاب برداشتن آن میتواند باعث ورود آب رادیاتور به محفظه احتراق شود لذا در آخر شاهد خروج دود سفید از اگزوز ماشین خواهیم بود.
  3. شکسته شدن بلوک سیلندر: با ترک برداشتن بلوک سیلندر مایع خنک کننده میتواند به محفظه احتراق راه پیدا کند.

دقت داشته باشید برای متمایز کردن بخار آب از دود سفید اگزوز باید بدانید زمانی که خودرو شما شروع به کار کرده و گرم می شود این دود سفید بیشتر خواهد شد اما بخار آب تغییر چندانی نخواهد کرد.

پس از اینکه متوجه خروج دود سفید از اگزوز ماشین شدید باید به یک نکته توجه ویژه داشته باشید. در این شرایط خودور شما حتما در حال کم کردن آب است، لذا دقتی دو چندان بروی سطح آب رادیاتور داشته باشید تا در صورت نیاز مقداری آب به رادیاتور خودرو اضافه کنید. در غیر این صورت احتمال اتمام آب رادیاتور و جوش آوردن ماشین بسیار افزایش پیدا خواهد کرد.

علت دود کردن ماشین چیست؟

دلایل بسیار زیادی میتواند باعث دود کردن خودرو شود اما چیزی که پر واضح است این است که “علت دود کردن ماشین” قطعا موتوری است

دود آبی نشانه چیست؟

روج دود آبی از اگزوز نشانه سوختن روغن موتور در داخل در محفظه احتراق سیلندر است.

دود سیاه اگزوز نشانه چیست؟

موتور است. این مشکل معمولا ناشی از عملکرد نامناسب سیستم احتراق موتور است، زمانی که هوا و بنزین به نسبت مناسب با یکدیگر ترکیب نشده و در نهایت احتراق به صورت کامل صورت نمیگیرد.

دود سفید اگزوز به چه علت است؟

دود سفید اگزوز ماشین نشانه نشت مایع خنک کننده به داخل محفظه احتراق موتور و “علت خارج شدن دود سفید از اگزوز ماشین” بخار شدن آب رادیاتور در این محفظه است.