خودرو

دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو چیست؟

از دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو می توان به مشکلات برقی، موتوری و اختلالات دیگر اشاره کرد. با توجه به شناخت دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو می توان رفع مشکل روشن شدن چراغ چک ماشین را برطرف کرد. بررسی مشکلات مختلف در تمام نقاط خودرو توسط یک کارشناس الزامی می باشد.

در آموزش دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو در فیکس آپ کار خواهید آموخت:

  • علت روشن شدن چراغ چک ماشین
  • چراغ چک خودرو چیست؟
  • دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو
    • خرابی سنسورهای خودرو
    • مشکل در کاتالیزور
    • خرابی شمع و وایر
    • خرابی کوئل
    • خرابی باتری
    • خرابی ترموستات
  • رفع مشکل روشن شدن چراغ چک خودرو

علت روشن شدن چراغ چک ماشین

دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو می تواند مختلف و در ابتدا ناشناخته باشد. چراغ چک خودرو زمانی که روشن می شود، قصد آگاهی رساندن به مالک خودرو جهت بررسی مشکلات خودرو را دارد. در این صورت مالک خودرو باید از ادامه حرکت پرهیز کرده و خودروی خود را بررسی کند.

باتوجه به این که در این مقاله قصد داریم از دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو برایتان بگوییم، لذا تا پایان آن با ما باشید. روشن شدن چراغ چک خودرو می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و تنها با بررسی چند مورد کوچک نمی توان به نتیجه ای رسید.

با توجه به پیچیدگی هایی که خودرو دارد قطعاً مالک خودرو نمی تواند تمام آن ها را بدرسی بررسی کند. به همین جهت اگر خودرو قابل حرکت بوده باید آن را به نزدیک ترین مرکز تعمیر خودرو رساند و اجازه داد تا یک کارشناس خبره و کاربلد تمام خودرو را بررسی کند.

چراغ چک خودرو چیست؟

در اکثر خودروها در صفحه کیلومتر یک علامت چک(check) وجود دارد. این علامت به رنگ زرد یا قرمز و یا نارنجی رنگ روشن می شود و نشان دهنده مشکلی در خودرو است. در حالت عادی این چراع بهمراه چراغ علامت های دیگر در صفحه کیلومتر تنها در باز کردون سوئیچ روشن می شوند.

اما به محض بستن سوئیچ یا روشن کردن خودرو ها تمام آن ها خاموش می شوند. در صورتی که چراغ در حالت روشن فعال شده باشد، یعنی خودرو دارای ایراد بدون و باید پس از بررسی های انجام شده در قسمت های مختلف آن را رفع کرد.

در واقع چراغ چک از طریق کامپیوتر خودرو روشن شده و اطلاع رسان زمانی است که خودرو دارای عیب و ایرادی باشد. در صورتی که این چراغ بصورت چشمک زن شده باشد خطر جدی بوده و احتمال احتراق وجود دارد و باید از استفاده از خودرو خودداری کرد.

دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو

از دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو می توان به موارد مختلفی اشاره داشت. در اول همیشه مسائل برقی خودرو هستند که باعث روشن شدن چراغ چک می شوند. استفاده از دستگاه دیاگ این مورد را تا حد بسیار بالایی روشن می کند.

در برخی موارد مشکل از قطعات وابسته به موتور و گیربکس هستند. در برخی موارد هم ایراد کاملاً مرتبط با موتور خودرو است. در زمان هایی که روغن موتور کم باشد یا باطری ایراد داشته باشد، چراغ های مربوط به هر یک جدای چراغ چک روشن می شوند.

خرابی سنسورهای خودرو

خرابی سنسورهای خودرو می تواند یک عامل مهم از دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو باشد. در هر خودرو بطور معمول سنسور اکسیژن و سنسور هوا وجود دارد. سنسور اکسیژن قطعه گران قیمت و کم یابی نیست، به همین جهت نباید از تعویض آن خودداری کرد.

سنسور هوا نیز سنسوری دیگری است که در صورت خرابی باعث روشن شدن چراغ چک ماشین می شود. سنسور هوا با انژکتور موتور خودرو در ارتباط بوده و در صورتی که دچار خرابی شود. خفه کردن موتور یا مشکلات گاز دادن و استارت زدن می تواند از علائم خرابی آن باشد.

مشکل در کاتالیزور

کاتالیست یا کاتالیزور در خودروهای قدیمی بیشتر استفاده می شود و دلایل خرابی آن عدم رسیدگی به مشکلات سنسور اکسیژن و هوا می باشد. این قطعه که از فلزات گران ساخته شده، گازهای سمی را طی فیلتر شدنی پاک کرده و از اگزوز خارج می کند.

بسیاری متاسفانه بدلیل هزینه بالای کاتالیزور در صورت خرابی آن را از خودروی خود حذف می کنند. حذف این قطعه از خودرو باعث مشکلات آلودگی هوا و خرابی در سنسورهای اکسیژن و هوا را بوجود آورده که در نهایت می تواند به روشن شدن چراغ چک خودرو منجر شود.

خرابی شمع و وایر

شمع و وایر دو قطعه متصل به هم در بخش رویی موتور هستند که وظیفه روشن شدن موتور و انتقال برق به آن را دارند. زمانی که خودرو در استارت روشن نشود ممکن است خرابی شمع و وایر وجود داشته باشد.

شمع ها بواسطه وایرهای متصل به آن و موتور جرقه ایجاد شده و احتراق بنزین را در موتور انجام می دهند. خرابی این قطعه متصل به هم یکی از موارد شایع و پرتکرار در دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو می باشد.

شمع و وایر هر دو قطعات مصرفی هستند. به این شکل که باید حتماً طبق شرایط مصرف خودرو آن ها را طی مدت زمانی تعویض نمود. در صورتی که شمع و ایر موتور خودرو تعویض نشود، خرابی های بیشتری در بخش موتور ایجاد می کنند.

خرابی کوئل

کوئل که به آن سیم پیچ احتراق هم گفته می شود، الکتریسیته لازم برای احتراق شمع ها را فراهم می کند. کوئل یک سیم پیچ القایی است که جریان ضعیف باتری را به ولتاژ بالا تبدیل کرده و آن ها را به شمع ها منتقل می کند.

زمانی که چراغ چک خودرو روشن می شود، علاوه بر شمع و وایر، کول را هم باید بررسی کرد. زیرا عملکرد آن ها به یکدیگر وابسته است و در صورت خرابی از دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو خواهند بود.

خرابی باتری

در اکثر خودروهای امروزی چراع باتری جدا می باشد. اگر خودروی شما مشکل روشن شدن چراغ چک را دارد و چرا باتری جدا در صفحه کیلومتر خود دارد، باید از این مشکل چشم پوشی کنید.

اما در صورتی که خودروی شما در صفحه کیلومتر چراغ باتری ندارد و مشکل روشن شدن چراغ چک را دارید، باید باتری را هم بررسی کنید. تمام شدن عمر باتری یا سولفاته زدن در سر باتری می تواند از دلایل روشن شدن چراع چک ماشین باشد.

خرابی ترموستات

کمتر پیش می آید که خرابی ترموستات باعث روشن شدن چراغ چک ماشین شود. اگر لوازم استوک خودرو خود را اورجینال تهیه و تعویض می کنید و به موقع هم انجام می شود، نباید نگرانی از این بابت داشته باشید.

اما در صورتی که قطعات مصرفی دیر به دیر تعویض می شوند باید به ترموستات هم مشکوک باشید. ترموستات قطعه ای است که باعث می شود تا دمای موتور تنظیم باشد. ترموستات دارای مایع خنک کننده است که به مرور ممکن است خاصیت خود را از دست بدهد.

از نشانه های خرابی ترموستات می توان به گرم نکردن بخاری اشاره داشت. البته دقیق تر بخواهیم بگوییم، بالا نیامدن آمپر ماشین در شرایط آب و هوایی متعادل می تواند از نشانه های دیگر خرابی ترموستات باشد. خرابی این قطعه نیز می تواند باعث روشن شدن چراغ چک شود.

رفع مشکل روشن شدن چراغ چک خودرو

زمانی که چراغ چک خودرو روشن می شود باید چه کاری انجام داد؟ این سوالی است که برای بسیار رخ می دهد. به ترتیب اولیت این مواردی است که باید آن ها را یک به یک انجام داد تا مشکل روشن شدن چراغ چک خودرو رفع شود:

  1. از طی کردن مسافت های طولانی خودداری کرد
  2. اگر در حال حرکت هستید با احتیاط در کنار بایستید
  3. با نگاهی کلی به موتور خودرو موارد مشکوک را بررسی کنید
  4. اگر متوجه مشکل نشدید سریعاً به یک باطری سازی بروید
  5. با دستگاه دیگاه مشکل کامپیوتر را پیدا کنید
  6. به تعمیرگاه مخصوص مشکل یافت شده مراجعه کنید
  7. تا زمان حل نشدن کامل مشکل، از تردد با خودرو خودداری کنید

کلام آخر

در صورتی که خودروی شما مشکل روشن شدن چراغ چک را دارد، طبق مقاله دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو که بارها اشاره شد، به هیچ وجه این مشکل را نادیده نگیرید. حتماً خودرویتان را در اولین فرصت به یک باتری سازی یا مکانیکی نشان بدهید.اگر شما یک خودروی لوکس و خارجی دارید، مجموعه فیکس آپ کار بطور تخصصی انواع تعمیرات خودروهای وارداتی را با استفاده از کارشناسان مجرب انجام می دهد.

عیب یابی خودرو در اولین گام جهت مشخص شدن دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو الزامی است. این عیب یابی می تواند با یک دستگاه دیاگ در چند دقیقه مشخص شود. در صورتی که دستگاه دیاگ نتوانست آن را تشخیص دهد، یک کارشناس با تجربه می تواند.

روشن شدن چراغ چک خودرو و عدم رسیدگی به آن می تواند مشکلات و هزینه های سنگینی در ادامه بهمراه داشته باشد. لذا پیگیری رفع مشکل در چنین شرایطی بسیار ضروری می باشد.

  • چراغ چک چیست؟
  • بررسی دلایل روشن شدن چراغ چک
  • بررسی علت روشن شدن چراغ چک و لرزش خودرو
  • بررسی علت روشن شدن چراغ چک و افت شتاب
  • بررسی علت چشمک زدن چراغ چک خودرو
  • روش های خاموش کردن چراغ چک خودرو
  • جمع بندی

از آن جایی که هر خودرویی از قطعات مختلفی تشکیل شده است، مسلما پیدا شدن مشکل و ایراد در هر قطعه در شرایط مختلف بدیهی است، نکته اینجاست که راننده نمی تواند تمام این مشکلات را بخصوص مشکلات فنی متوجه شود به همین دلیل هم سازندگان خودرو به فکر راه حلی بودند که بتوانند راننده را از وجود یک مشکل در خودرو مطلع سازند. “چراغ چک خودرو” به این هدف در خودرو های امروزی استفاده میشود. در ادامه بیشتر به چراغ چک ماشین خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

چراغ چک چیست؟

چراغ چک موتور در خودرو، چراغی زرد رنگی است در پشت آمپر خودرو قرار دارد. علامت چراغ چک را میتوانید در تصویر زیر مشاهده کنید شکلی شبیه به موتور خودرو از کنار که با رنگ زرد مشخص میشود. همانطور که گفته شد از آنجایی که راننده نمیتواند متوجه خرابی ها و مشکلات فنی و موتوری خودرو شود، در زمان هایی که موتور خودرو به مشکل خورده و به هر دلیل به درستی کار نمیکند چراغ چک روشن و وجود نقص در سیستم فنی خودرو را به راننده اطلاع میدهد. این مشکل میتواند از یک خرابی ساده قطعه برقی که اختلال جدی در کارکرد خودرو ایجاد نمیکند باشد تا خرابی که منجربه خاموش شدن موتور خودرو شود.

بررسی دلایل روشن شدن چراغ چک

اینکه “چرا و چه موقع چراغ چک ماشین روشن میشود” (?why my check engine light is on) میتواند دلایل مختلفی داشته باشد اما آنچه مسلم است وقتی چراغ چک ماشین روشن میشود حتما مشکلی فنی در خودرو وجود دارد که باید سریعا بررسی و مرتفع گردد. حتی در برخی موارد این روشن شدن و اخطاری که از سمت کامپیوتر مرکزی به شما داده می شود می تواند به صورت همزمان تلفیقی از چند مشکل مختلف در خودرو باشد، از جمله “دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو” می تواند موارد زیر اشاره کرد. توجه داشته باشید که خرابی هایی که با یکدیگر به بررسی آنها می پردازیم رایج ترین علت های روشن شدن چراغ چک هستند و اگر چراغ چک ماشین روشن شود میتواند دلایل دیگری نیز داشته باشد موارد زیر برای اکثریت خودرو ها صادق است:

1٫ خرابی سنسور اکسیژن

وظیفه سنسور اکسیژن یا همان حسگر اکسیژن تنظیم میزان ترکیب سوخت و هوا در محفظه احتراق موتور است. خرابی یا کثیفی این قطعه را میتوان رایج ترین “علت روشن شدن چراغ چک” دانست. سنسور اکسیژن قطعه ای بسیار مهم و حساس در خودرو محسوب می شود. خرابی سنسور اکسیژن به دلایل مختلفی رخ می دهد که باعث درست کار نکردن موتور و در نتیجه روشن شدن چراغ چک خواهد شد.

2٫ انسداد کاتالیزور

دومین علت بسیار رایج روشن شدن چراغ چک موتور بسته شدن شبکیه های کاتالیزور خودرو و در کل وجود گرفتگی در کاتالیزور است. در صورتی که کاتالیزور خودرو پر یا مسدود شده باشد، راه خروج دود های حاصل از احتراق موتور بسته شده و در نتیجه تخلیه دود به درستی صورت نمیگیرد. انسداد کاتالیزور فشار زیادی را به موتور خودرو وارد کرده و این مشکل باعث میشود تا کارکرد موتور کاهش یافته و در نهایت چراغ چک ماشین روشن شود.

3٫ مشکل در کوئل

کوئل یکی از قطعاتی است که به سیستم برق خودرو مربوط می شود، در واقع می توان گفت که کوئل خودرو همان قطعه ای است که انرژی خروجی از باتری را تقویت کرده تا شمع ها بتوانند جرقه بزنند، اگر کوئل خراب یا ضعیف شود در کارکرد موتور اختلال وارد کرده و می تواند موجب روشن شدن چراغ چک شود.

4٫ خرابی شمع یا وایر

شمع ها و وایرها قسمت بعدی خودرو هستند که خرابی آن ها می تواند باعث روشن شدن چراغ چک خودرو شود، شمع برای روشن شدن و حرکت کردن خودرو جرقه می زنند که در نهایت باعث سوختن بنزین می شود، وایرها هم نیز نیروی الکتریسیته تولید شده توسط باتری را به شمع ها می رسانند، ممکن است وایرها پوسیده شوند و انتقال انرژی دچار مشکل شود و یا آن که شمع ها پس از مدتی استفاده مستهلک شده و یا به دلیل دیگر مشکلات بر روی آن ها چربی و دوده قرار بگیرد، در هر صورت هر اتفاقی که برای شمع یا وایر خودرو رخ دهد، سیستم احتراق دچار مشکل شده و میتواند یکی از عوامل روشن شدن چراغ چک باشد. در نظر داشته باشید که کیلومتر تعویض شمع ماشین بستگی به کیفیت شمع ها و سبک رانندگی شما دارد که اگر شمع ها فرسوده شده باشند به وضوح کم شدن شتاب ماشین و بالا رفتن مصرف سوخت را حس خواهید کرد. پس برای حل این مشکل می توانید خرید شمع ماشین را انجام دهید تا علت روشن شدن چراغ چک را بیابید.

5٫ خرابی انژکتور

انژکتور قطعه بعدی محسوب می شود که ممکن است باعث روشن شدن این چراغ در پشت آمپر خودرو شود. مواردی که می توانند سبب خرابی انژکتور در طولانی مدت شوند شامل خالی بودن طولانی مدت باک بنزین، عادت های بد رانندگی و یا حتی عدم تعویض طولانی مدت فیلتر بنزین و یا فیلتر هوا است. به هر حال خرابی انژکتور به هر دلیل، علت روشن شدن چراغ چک موتور ماشین خواهد بود.

6٫ نصب اشتباه دزدگیر

وصل کردن دزدگیر یا جی پی اس به کامپیوتر مرکزی خودرو جزو امکانات جانبی محسوب می شوند که به خودرو اضافه می شوند بنابراین احتمال بروز خطا در آنها بسیار زیاد است، این خطاها زمانی بیشتر می شوند که دزدگیر و یا ردیاب به درستی سیم کشی نشده باشند. در این صورت امکان برق دزدی از باتری پیش آمده و در پی آن چراغ چک خودرو دائما روشن خواهد بود.

7٫ خرابی ترموستات

ترموستات یک قطعه بسیار ساده است که در عملکرد درست بخاری و کولر و همچنین گردش مایع خنک کننده موتور نقش مهمی را بر عهده دارد، در صورتی که ترموستات خراب شود، روشن شدن چراغ چک موتور حتمی خواهد بود.

8٫ خرابی باتری

عمر مفید باتری خودرو به طور متوسط 2 الی 5 ساله است، در صورتی که به هر دلیلی پیش از تمام شدن عمر مفید خود مشکل پیدا کند، چراغ چک خودرو روشن می شود، در این شرایط این چراغ حتی در زمان تمام شدن باتری و نداشتن انرژی لازم برای به حرکت درآوردن خودرو هم نیز روشن خواهد شد.

9٫ خرابی سیم کشی خودرو

علت روشن شدن چراغ چک مربوط به سیم کشی کلی خودرو می  باشد، اگر در یک یا چند قسمت از سیم کشی خودرو، پارگی و یا اتصالی وجود داشته باشد، برق به قسمت های مختلف خودرو به درستی نمی رسد و در ادامه ممکن است خودرو یا به طور کلی روشن نشود و یا به درستی کار نکند.

10٫ خرابی سنسور هوا

سیستم چرخش گاز یا به صورت اختصار ERG، یکی از مواردی است که می تواند در صورت خرابی سبب بروز مشکل و روشن شدن چراغ چک خودرو شود، این سیستم به کمک سنسور هوا، میزان هوای مورد نیاز برای احتراق کنترل و باعث می شود تا در حجم گسترده و در طولانی مدت، میزان گازهای آلاینده تولید شده توسط خودرو کم شود.

11٫ خطا ECU

در خیلی از مواقع به دلیل های مختلف، مثل کیفیت پایین بنزین ها و … ECU خودرو خطا و اخطار هایی میدهد که با باعث روشن شدن چراغ چک موتور خواهد شد. در این مواقع علت روشن شدن این چراغ خرابی قطعات نیست و در اصل مشکل نرم افزاری است و با دیاگ و پاک کردن خطا چراغ چک نیز خاموش خواهد شد.
گفتنی است در برخی خودرو های روز دنیا به دلیل کیفیت پایین بنزین ایران و سازگار نبودن بنزین با موتور آنها روشن بودن چراغ چک اتفاقی طبیعی است و حتی با حذف کردن خطا ها به کمک دیاگ بعد از مدتی مجدد این چراغ روشن میشود.
البته برای آشنایی بیشتر با حساسیت این قطعه مقاله ی وظیفه ECU چیست؟ را مطالعه نمایید.

بررسی علت روشن شدن چراغ چک و لرزش خودرو

در بسیاری موارد شاهد “روشن شدن چراغ چک و لرزش خودرو” هستیم. باید بدانید در صورتی که خودرو پس از روشن شدن چراغ چک شروع به لرزش کرد مشکلی نگران کننده و جدی در سیستم فنی خودرو شما رخ داده و در صورت عدم رسیدگی به آن احتمال آسیب دیدن سایر قطعات نیز وجود دارد. رایج ترین دلایل که باعث این اتفاق میشوند عبارت اند از:

  • بروز مشکل جدی در سیستم احتراق خودرو
    رایج ترین دلیلی که باعث میشود شاهد روشن شدن چراغ چک و لرزش خودرو باشیم وجود مشکل در سیستم احتراق خودرو است. در صورتی که خودرو نتواند به درستی کار کند شاهد لرزش های زیاد موتور خواهیم بود. این مشکل میتواند در هر بخش از سیستم موتوری خودرو پیش آید.
  • خرابی شلنگ های ماشین
    یکی از دلایل در واقع خوردگی، شکستگی و یا شل شدگی یکی از شلنگ های سوخت، هوا و یا مایع خنک کننده رادیاتور است. این مشکل در عملکرد موتور اخلال بوجود آورده و باعث روشن شدن چراغ چک و به لرزش درآمدن خودرو میشود. این مشکل به سادگی با تعویض شلنگ مورد نظر هم باعث خاموش شدن چراغ چک می شود و هم آن که لرزش خودرو از بین می رود.
  • بروز مشکل در تسمه تایم و تایم موتور
    خرابی تسمه تایم و یا به هم ریختن تایم موتور هم باعث روشن شدن چراغ چک خودرو و هم باعث ایجاد لرزش محسوس در ماشین می شود، دقت داشته باشید معمولا برای تشخیص لرزشی که در پی خرابی و یا عدم تنظیم تسمه تایم در موتور به وجود می آید به دقت و تخصص نیاز است.

بررسی علت روشن شدن چراغ چک و افت شتاب

“روشن شدن چراغ چک و افت شتاب خودرو” بسیار رایج است بصورتی که پس از روشن شدن این چراغ شتاب خودرو افت چشمگیری میکند و عملا برای شتابگیری فشار زیادی به موتور وارد میشود. این مشکل میتواند به دو دلیل رایج رخ دهد:

رایج ترین علت خراب یا مسدود شدن کاتالیزور خودرو است، این قطعه به دلیل خرابی سنسور اکسیژن، بنزین نامرغوب و یا حتی فرسودگی می تواند معیوب می شود. در شرایطی که شاهد افت شتاب و روشن شدن چراغ چک خودرو هستیم به احتمال زیاد مشکل از کاتالیزور بوده و بهتر است در اسرع وقت برای تعمیر آن اقدام کنید.

دومین دلیلی که می تواند همزمان هم باعث روشن شدن چراغ چک و هم افت شتاب در خودرو بشود، مربوط به خرابی کویل و سیم کشی خودرو است، این مشکل باعث میشود تا برق مورد نیاز برای احتراق شمع ها در شتابگیری به خوبی تامین نشود لذا بدیهی است شاهد افت شتاب باشیم.

سمند EF7 از خودروهایی است که به کررات با این مشکل رو به رو می شود. این خودروها به علت نوع موتورشان و انرژی برق زیادی که مصرف می کنند، در صورتی که در تابستان همزمان بخواهید هم از کولر و هم از ضبط ماشین در حال حرکت استفاده کنید، چراغ چک سمند EF7 روشن می شود و افت شتاب و قدرت بسیار محسوسی را در پی خواهد داشت. دقت داشته باشید شما می توانید به راحتی با تقویت کردن سیم کشی های این خودرو و همچنین تقویت کویل از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

بررسی علت چشمک زدن چراغ چک خودرو

علت روشن و خاموش شدن چراغ چک یا به عبارتی “چشمک زدن چراغ چک خودرو” معمولا میتواند دو مورد باشد:

  1. احتمال اتصالی در سیستم برق خودرو وجود دارد که باعث روشن و خاموش شدن این چراغ میشود
  2. خصوص به وجود آمدن باگ، خطا یا اخطار در ECU یا همان کامپیوتر مرکزی است. با وصل کردن ECU به دستگاه دیاگ می توان مشکل را بصورت دقیق تشیخیص و برطرف کرد.

روش های خاموش کردن چراغ چک خودرو

برای “خاموش کردن چراغ چک” مطمئن ترین کار برای عیب یابی و بررسی علت روشن شدن چراغ چک این است که از دستگاه دیاگ استفاده کنید. دستگاه دیاگ می تواند در عرض چند دقیقه برای شما مشخص کند که دلیل روشن شدن چراغ چک چیست و حتی در برخی از موارد با پاک کردن خطا ECU ماشین، موجب خاموش شدن چراغ چک می شود و نیازی به تعویض قطعه وجود ندارد. در هر صورت پس از عیب یابی و یافتن علت روشن شدن چراغ چک و رفع آن مشکل باید به کمک دستگاه دیاگ خطا های ECU را پاک کنید تا چراغ چک خودرو خاموش شود.

حال فرض کنید که در جاده های خارج شهر هستید و به هیچ تعمیرگاهی دسترسی ندارید و چراغ چک خودرو روشن شده، چگونه باید آن را خاموش کنیم؟ نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که روشن شدن این چراغ در اصل نوعی اطلاع رسانی است تا راننده از مشکلی فنی مطلع شود، لذا در شرایطی که خودرو به غیر از روشن شدن چراغ چک علائم دیگیری ندارد الزامی به سریع خاموش گردن چراغ چک نیست و میتوانید با احتیاط خودرو خود را تا تعمیر گاه ببرید. با اینحال می توانید با جدا کردن سر باتری قطب منفی، به نوعی ماشین سیستم برق ماشین را قطع و پس از گذشت یک دقیقه دوباره سیم را متصل نمایید، در بیشتر اوقات در صورتی که مشکلی جدی وجود نداشته باشد با این کار چراغ چک خودرو به صورت موقتی خاموش می شود.

جمع بندی

روشن شدن چراغ چک شرایط متفاوتی دارد و دلایل مختلفی برای آن وجود دارد، به عنوان مثال همان طور که گفته شد، اخطار دادن این چراغ گاهی اوقات می تواند به دلیل خرابی قطعات یدکی رخ بدهد که این قطعات شامل شمع، وایر، انژکتور، سنسور اکسیژن و…است.

به منظور این که بتوانید از بروز این خطا و هزینه های چند برابری آن جلوگیری کنید، کافی است این قطعات یدکی را از مراکز معتبر و مطمئن خریداری کنید، فروشگاه آنلاین یدک یار یکی از همین فروشگاه های معتبر است که به جهت جلب اعتماد بیشتر مشتریان خود، ضمانت نامه اصل بودن کالا را نیز در کنار قطعه یدکی ارائه کرده و در کوتاه ترین زمان ممکن سفارش شما را به دستتان می رساند.

علت روشن شدن چراغ چک چیست؟

وجود ایراد در سنسور اکسیژن، کاتالیزور، کوئل، شمع، انژکتور، ترموستات، باتری، سنسور هوا و ecu

علت روشن شدن چراغ چک و لرزش خودرو چیست؟

وجود اشکال در سیستم احتراق خودرو، شلنگ ها و تسمه تایم خودرو

چراغ چک خودرو چیست؟

چراغی است پشت آمپر، که بعد ایجاد شدن اشکال در ماشین روشن می شود و به راننده اخطار می دهد که عیب و ایرادی در خودرو وجود دارد و باید رفع شود.