عمومی

نحوه استفاده از تونر صورت

تونر چیست و طرز استفاده از آن چگونه است؟

تونر از آن دست کلماتی است که حتماً در بحث مراقبت از پوست نام آن را زیاد شنیده اید و با وجود آنکه در مدح تأثیرات فوق العاده ی آن بر پوست زیاد گفته شده اما شاید ندانید که این محصول پوستی اصلاً چیست و به چه دردی می خورد. به همین دلیل هم ما در این مطلب می خواهیم ببینیم تونر چیست و طرز استفاده از آن چگونه است.

تونر چیست؟

اگر بخواهیم خیلی ساده بگوییم، تونر مثل آب است و مثل آب هم عمل می کند. اما به طور قطع آب نیست و چیزی بیشتر از هیدروژن و اکسیژن در خود دارد. در واقع تونر یک محصول پوستی با قوامی شبیه به آب است که بسته به نوعش می تواند حاوی اسیدها، گلیسیرین، آنتی اکسیدان ها و ضد التهاب ها باشد.

اگر بخواهیم علمی تر بگوییم، تونر یک مایع سریع النفوذ است که پوست را فوراً آبرسانی می کند و به حذف سلول های مرده از سطح پوست کمک می کند که نتیجه ی آن برخورداری از یک پوست پر و درخشان خواهد بود.

از نقطه نظر آرایشی هم تونر مثل یک پرایمر یا همان زیرساز برای باقی محصولات مراقبت از پوست، مثل کرم مرطوب کننده و سرم های پوستی عمل می کند. تونر منافذ پوست را آماده می کند و پوست را به وضعیت اسیدی طبیعی خود برمی گرداند، مسأله ای که باعث از میان رفتن آلودگی ها می شود و به جذب محصولات پوستی به درون پوست کمک می کند.

پوست ما مثل یک اسفنج می ماند. اگر کرم غلیظی را روی یک اسفنج خشک و سفت قرار دهید، کرم نمی تواند به داخل اسفنج نفوذ کند چون اسفنج مرطوب نیست و آمادگی پذیرش کرم را ندارد. اما اگر اسفنج را مرطوب کنید، کرم بسیار راحت تر جذب اسفنج خواهد شد. پوست ما هم همینگونه است.

تونر با پوست ما دقیقاً چه می کند؟

استفاده از تونر بیشتر برای کسانی کمک کننده و ضروری است که پوستی چرب یا مستعد جوش دارند، یا کسانی که به دنبال پاکسازی بیشتر و بهتر پوست خود بعد از استفاده از لوازم آرایشی یا دیگر محصولات سنگین پوستی مثل کرم ضد آفتاب هستند.

اما این همه ی کاری نیست که از عهده ی تونرها برمی آید. برخی از دیگر مزایای تونرها بدین شرح است:

  • منافذ پوست را جمع می کند: کافی است تکه ای پنبه یا یک پد را به اندکی تونر آغشته سازید و آن را به آرامی به پوست خود بکشید تا با از بین رفتن چربی پوست، منافذ ظاهر کوچک تری پیدا کنند.
  • pH پوست را به حالت متعادل برمی گرداند: پوست ما ماهیتی اسیدی دارد. بعد از پاکسازی پوست ممکن است به خاطر ماهیت قلیایی مواد شوینده، تعادل pH پوست برهم بخورد. وقتی این اتفاق رخ می دهد پوست برای برگشتن به آن نقطه ی تعادل نیاز به زمان دارد و از طرفی ممکن است پوست به تولید بیشتر چربی روی آورد. اما استفاده از تونر می تواند به بازگشت سریع تر pH پوست به نقطه ی تعادل کمک کند.
  • یک لایه ی محافظ بر روی پوست ایجاد می کند: تونر می تواند به جمع شدن منافذ پوست بعد از شستشو کمک کند، مسأله ای که امکان نفوذ آلودگی ها و آلاینده های محیطی به درون پوست را کاهش می دهد.
  • مثل یک مرطوب کننده عمل می کند: برخی تونرها جاذب رطوبت هستند، یعنی به حفظ رطوبت درون پوست کمک می کنند.

 

چه زمانی باید از تونر استفاده کرد؟

اگر بخواهیم خلاصه بگوییم، بعد از شستشوی صورت. کارشناسان توصیه می کنند استفاده از تونر را هم در روتین روزانه ی مراقبت از پوست خود قرار دهید و هم در روتین شبانه ی خود. بعد از شستشوی کامل پوست، همه ی چربی ها، مواد آرایشی و سلول های مرده ی پوست دیگر پاک شده اند و عناصر مفید درون تونر می توانند وارد پوست شوند.

بعد از آنکه کار شستشوی صورت تمام شد، برای استفاده از تونر معطل نکنید. در واقع بین کار شستشو و زدن تونر نباید بیشتر از یک دقیقه فاصله باشد. شاید عجیب به نظر برسد اما این کار واقعاً تأثیرگذار است. علت این مسأله هم آن است که بیشتر مولکول ها وقتی پوست مرطوب است بهتر به درون آن نفوذ می کنند پس رساندن عناصر فعال درون تونر به پوست بلافاصله بعد از شستشوی آن نتیجه ی بهتری به بار خواهد آورد.

بعد از زدن تونر هم می توانید باقی مراحل روتین مراقبت از پوست خود را با استفاده از محصولاتی همچون کرم زیر چشم، کرم ضدآفتاب و سرم های پوستی ادامه دهید.

تونر را چطور باید زد؟

شما می توانید مقداری تونر کف دست خود بریزید و آن را مسقیم با دست به پوست خود بمالید. اما بعضی هم ترجیح می دهند تکه ای پنبه یا یک پد را به تونر آغشته کنند و آن را به آرامی روی صورت خود بکشند.

چه نوع سرمی برای پوست من مناسب است؟

مانند هر محصول پوستی دیگری تونرها هم باید بر اساس نوع پوست و نیازهای آن انتخاب شوند.

  • اگر منافذ پوست تان بزرگ است، توصیه می شود از تونرهای حاوی آلفا هیدروکسی اسیدهایی مثل گلیکولیک اسید استفاده کنید تا سلول های مرده ای که دور منافذ پوست انباشته می شوند و باعث می شوند منافذ بیشتر به چشم بیایند را از بین ببرند.
  • اگر پوست حساسی دارید، به دنبال تونری باشید حاوی گیاهانی که از خواص آرامش بخش برای پوست برخوردارند.
  • اگر پوستی چرب یا مستعد جوش دارید، از تونری استفاده کنید که پایه ی آن سالیسیک اسید یا حاوی نارون کوهی باشد تا چربی اضافی پوست را بدون خشک کردن آن از بین ببرد.
  • اگر پوست کدری دارید، تونرهایی که حاوی لایه بردارهای طبیعی ای همچون عصاره ی پاپایا و لاکتیک اسید هستند در درخشان کردن پوست بسیار مؤثرند. علاوه بر این از تونرهایی که یکی از پنج عنصر اصلی آن الکل است دوری کنید.
  • اگر پوست خشکی دارید، مخمر تخمیر شده (saccharomyces ferment filtrate) و اسیدهای آمینه، پوست را به طور عمقی آبرسانی و تغذیه می کنند.
  • اگر پوست تان پیر شده، به دنبال تونرهای حاوی آنتی اکسیدان و عناصر آبرسانی مثل گلیسیرین، هیالورونیک اسید، رز واتر، سدیم پی سی اِی و لسیتین باشید.

بیشتر بخوانید:

تشخیص نوع پوست؛ با انواع پوست و محصولات پوستی مناسب آن ها آشنا شوید

8 توصیه متخصصان پوست برای استفاده صحیح و مؤثر از کرم مرطوب کننده

آنچه درباره مصرف کرم ضد آفتاب، SPF و برندهای معروف ضد آفتاب باید بدانیم

تونر علاوه بر پاک کنندگی کامل پوست ، باعث آبرسانی پوست ، کوچک شدن منافذ باز ،تنظیم PH پوست و ایجاد یک لایه محافظتی در برابر آلودگی ها می شود.
علاوه بر آن استفاده از تونر ، باعث پاکسازی کامل پوست از آلودگی هایی که توسط شوینده از بین نرفته یا حتی باقی مانده شوینده بر روی پوست ، می شود.

پوست منپوست من

1-ابتدا صورت خود را به صورت کامل با استفاده از شوینده مناسب بشویید.

مقداری از پاک کننده را بر روی صورت خود ماساژ دهید تا مواد آرایشی و آلودگی ها از سطح پوستتان کاملا پاک شوند.سپس با آب گرم آبکشی نمایید، پس از اتمام شستشو بهتر است مقداری آب سرد بر روی صورت خود بپاشید و پس از آن پوستتان را با یک حوله خشک کنید.

c پوست من :استفاده از تونر

2-مقداری از تونر را بر روی پد پنبه ای بریزید.

تونر را به قدری بر روی پد پنبه ای (دیسک پنبه) بریزید که پد شما مرطوب شود. اما توجه کنید که پد نباید به صورت کامل خیس شود.
*در صورتی که پد پنبه ای در دسترس نبود ، می توانید از از پنبه معمولی هم به جای آن استفاده کنید ، اما توجه کنید که با استفاده از پد پنبه ای مقدار کمتری از تونر به خورد پنبه می رود.

3-به آرامی تونر را بر روی پوست خود پخش کنید.

با استفاده از پد پنبه ای به صورت کامل پوست صورت و گردن خود را پاک کنید.
در صورتی که تونر شما مناسب چشم نبود ، از استفاده از آن بر روی چشم و لب خود داری کنید.
حتما دقت کنید که تمام نواحی صورت مثل ، ابرو ها ، اطراف بینی ، نواحی نزدیک به گوش ها و اطراف مو ها هم به صورت کامل با تونر پاکسازی بشوند.

4-یک دقیقه صبر کنید تا تونر به صورت کامل خشک شود.

با توجه به اینکه تقریبا تمام تونر ها تولید شده با زمینه آب (Water Based) هستند ، خیلی سریع جذب پوست می شوند.
خشک شدن کامل تونر قبل از استفاده از کرم های مراقبتی و روزانه باعث حفظ رطوبت پوست و محافظت از آن در برابر آلودگی ها می شود.

آدرسصفحهوبیکهمیخواهیدنمایشدهیدراPasteکنی

5-و در نهایت پاکسازی پوست خود را با استفاده از کرم های مرطوب کننده و مراقبتی خود تکمیل کنید.

در صورتی که از کرم های ضد جوش و یا مرطوب کننده استفاده می کنید ، حتما قبل از آن از تونر استفاده کنید.
پاکسازی کامل پوست با استفاده از تونر پیش از استفاده از کرم های مراقبتی و درمانی ، باعث تاثیر چندین برابری آن ها می شود.

در نهایت توصیه می شود که روزانه دو مرتبه از تونر استفاده نمایید.

به طور کلی متخصصین پوست توصیه می کنند که هر صبح و شب باید از تونر استفاده کرد. استفاده از تونر در صبح ها باعث پاکسازی پوست از سبوم و چربی های اضافی ترشح شده در طول شب می شود.و استفاده از آن در شب سبب تکمیل روند پاکسازی پوست می شود.

*در صورتی که پوست شما بیش از اندازه خشک است و یا پس از استفاده از تونر احساس خشکی بیشتر می کنید، استفاده از تونر را تنها به شب ها محدود کنید .

منبع:,پوست من