خودرو

دلایل ریپ زدن خودرو در شرایط مختلف چیست؟

  • منظور از ریپ زدن ماشین چیست؟
  • بررسی دلایل ریپ زدن ماشین
  • بررسی علت ریپ زدن خودرو هنگام شتاب گیری
  • بررسی علت ریپ زدن ماشین های دوگانه سوز روی گاز یا روی بنزین
  • چرا ماشین در سر بالایی ریپ میزند؟
  • بررسی علت ریپ زدن ماشین در حالت درجا یا با دور موتور پایین
  • بررسی علت ریپ زدن ماشین در اول صبح و هنگام سرد بودن
  • بررسی دلایل ریپ زدن خودرو بعد از استارت زدن
  • بررسی علت ریپ زدن ماشین در هوای بارانی

ریپ زدن ماشین یعنی چی؟ اگر شما هم با خودرو سر و کار داشته باشید معمولا با ریپ زدن (engine hesitation) روبه رو شده اید و یا دست کم یکبار در تعمیرگاه این اصطلاح را از زبان تعمیرکار خود شنیده اید، اصطلاح ریپ زدن مرتبط با خرابی خودروست که در زبان عامیانه کاربرد بسیار دارد، ریپ زدن در واقع به معنی لرزش و کار نکردن درست و به موقع خودرو است که با کمی مکث همراه است، در این مقاله قصد داریم تا به بررسی کامل “ریپ زدن خودرو” بپردازیم و دلایل آن را ارزیابی کنیم.

منظور از ریپ زدن ماشین چیست؟

ریپ زدن در فرهنگ لغت معین به معنی حرکت های نامتوازن و مقطع است که همراه با مکث طولانی رخ می دهد و کارکرد درست و استاندارد قطعه یا وسیله ای را با اختلال مواجه می کند. ریپ زدن ماشین به معنی مقطع مقطع کار کردن خودرو در شرایط مختلف است که متواند دلایل مختلفی داشته باشد.

بررسی دلایل ریپ زدن ماشین

همانطور که گفته شد، ریپ زدن خودرو به دلایل مختلفی اتفاق می افتد که همگی آنها نشانه وجود ایراد یا اختلالی در عملکرد اتومبیل شماست و بهتر است هر چه سریعتر آن را به نزد یک مکانیک و تعمیرکار متخصص ببرید.

ریپ زدن خودرو در شرایط مختلفی رخ میدهد رایج ترین آن معمولا در دو حالت زیر است:

  • ریپ زدن خودور در هنگام شتاب گیری
  • ریپ زدن ماشین در سربالایی
  • ریپ زدن خودرو در حال حرکت
  • ریپ زدن ماشین در حالت درجا
  • ریپ زدن ماشین دوگانه سوز روی گاز یا بنزین
  • ریپ زدن موتور خودرو در دور پایین
  • ریپ زدن ماشین هنگام کولر گرفتن
  • ریپ زدن ماشین در سرعت بالا
  • ریپ زدن خودرو همگام سرد بودن یا اول صبح
  • ریپ زدن ماشین هنگام تعویض دنده
  • ریپ زدن ماشین بعد از شستن موتور

شرایط گفته شده در بالا حرکت خودرو را دچار معضل می کند، از رایج ترین “دلایل ریپ زدن ماشین” میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مشکل در سیستم سوخت رسانی
    سیستم سوخت خودرو وظیفه ذخیره سازی و تامین سوخت مورد نیاز خودرو را بر عهده دارد، این سوخت ابتدا با هوا مخلوط شده و به ذرات بسیار ریز تقسیم شده و بعد از گذشتن از فیلتر یا همان صافی بنزین تبخیر می شود، تمامی مراحل گفته شده در ورودی سیستم موتور اتفاق می افتد. رایج ترین “دلیل ریپ زدن خودرو“، نقص در سیستم سوخت رسانی موتور است. در صورتی که در هر یک از این بخش ها اختلالی رخ دهد، شاهد ریپ زدن خودرو در شرایط مختلف خواهیم بود.
  2. وجود ایراد در سیستم اگزوز
    این سیستم گاز های خروجی را بعد از منیفولد بر روی سیلندر ها جمع کرده و به سمت بیرون هدایت می کند، این گاز ها آزاد شده و در نهایت به سمت کاتالیزور خودرو هدایت می شوند تا ذرات آلوده آن به طور کامل از بین برود. مهم ترین مشکل که میتواند “علت ریپ زدن خودرو” شود مسدود شدن سیستم اگزوز است. در صورتی که انسداد کوچکی در این سیستم رخ دهد، شاهد ریپ زدن موتور خودرو خواهیم بود.
  3. خالی بودن باک بنزین
    در برخی موارد ممکن است که باک بنزین خودرو شما خالی باشد که در این حالت ریپ زدن اتفاق می افتد و حرکت نرمال و عادی خودرو شما شروع به ریپ زدن و سپس خاموش خواهد شد. کم بودن سطح بنزین در باک و ضعیف بودن پمپ بنزین خودرو نیز ممکن است علتی بر ریپ زدن ماشین باشد.
  4. کثیفی دریچه گاز باعث میشود تا هوای مورد نیاز برای موتور تامین نشده و موتور به خوبی کار نکند. ریپ زدن خودرو به دلیل کثیفی دریچه گاز معمولا در دور های پایین یا در حالت درجا رخ میدهد.
  5. خرابی در سیستم برقی یا سیم کشی خودرو میتوانید باعث اختلال در برق رسانی و در نتیجه درست کار نکردن موتور خودرو و ریپ زدن آن شود. این مشکل میتواند به دلیل خرابی یک سنسور یا سیم کشی بخشی از موتور به وجود آید.

پنج مورد بالا که ذکر شد رایج ترین دلایل ریپ زدن خودرو است. در ادامه به علت ریپ زدن ماشین در شرایط مختلف خواهیم پرداخت.

بررسی علت ریپ زدن خودرو هنگام شتاب گیری

در این شرایط زمانی که شما میخواهید به شتاب خودرو بی افزایید خواهید دید که خودرو شروع به ریپ زدن کرده و ماشین به خوبی شتاب نمیگیرد. برخی از مهم ترین دلایل ریپ زدن خودرو هنگام شتاب گیری عبارتند از:

  • وجود نشتی در منیفولد
    وجود هر گونه نشتی در منیفولد اگزوز که گازهای خروجی را به بیرون منتقل می کند، سبب افزایش صدای موتور و در نهایت ریپ زدن خودرو خواهد شد.
  • خرابی یا گرفتگی کاتالیزور
    اگر هنگام رانندگی خودروی شما ریپ بزند و در ادامه بوی نامطبوعی به مشامتان بخورد و خودرو هم در حرکتش مشکل به وجود بیاید، مبدل کاتالیزوی آن دچار مشکل شده و باید هر چه سریعتر آن را نزد متخصص ببرید، این بو معمولا به این خاطر است که کاتالیزور نمی تواند هیدروکربن های موجود را بسوزاند و گوگردی را که توسط موتور آزاد می شود را از بین میبرد. و یا اگر حس میکنید خودرو شما علاوه بر ریپ زدن هنگام شتاب گیری، به اصطلاح نفس ندارد و قدرتش کم شده باز بودن مسیر کاتالیزور خود را بررسی کنید. بسته بودن مسیر خروج دود توسط کاتالیزور میتواند علت ریپ زدن خودرو شما باشد.
  • انژکتور های کثیف
    انژکتور ها وظیفه پاشش و یا اسپری کردن سوخت به سیلندرها را دارند و نازل های انژکتور با گذشت زمان دچار فرسودگی شده و در سیستم سوخت رسانی خودرو اختلال ایجاد خواهند کرد لذا ریپ زدن خودرو هنگام شتاب گیری را در پیش خواهند داشت.
  • خرابی سنسور های اکسیژن
    وظیفه سنسور اکسیژن این است که غلظت یا رقیق بودن گاز های خروجی را کنترل و اندازه گیری می کند، در ادامه هم کامپیوتر خودرو نیز با دریافت این اطلاعات میزان سوخت را کنترل می کند، حال اگر سنسور کثیف باشد و از به درستی کار نکند باعث اختلال در میزان ترکیب سوخت و هوا شده و در نتیجه این اختلال خود را هنگام شتاب گیری به صورت ریپ زدن نشان میدهد.
  • شمع های معیوب یا مستهلک
    وظیفه شمع خودرو این است که سوخت متراکم شده در سیلندر را مشتعل کند و کثیف بودن آن منجر به جرقه ناقص یا ضعیف شده و در نهاید احتراق به درستی صورت نمیگیرد و در نتیجه موجب ریپ زدن خودرو بخصوص در زمان شتاب گیری میشود، اگر زمان تعویض آنها نرسیده باشد، می توان با تمیز کردن شمع ها، مشکل را رفع کرد. اما اگر شمع های ماشین شما فرسوده بودند، نیاز است که خرید شمع خودرو را در دستور کار قرار دهید.
  • سنسور هوای کثیف
    سنسور های جریان هوا، میزان هوایی که به سیستم انژکتور وارد می شود را اندازه گیری می کنند و با انتقال اطلاعات آن به کامپیوتر خودرو، واحد کنترل مرکزی میزان سوخت مناسب برای حرکت خودرو را اندازه گیری و استفاده می کند، در صورت کثیف بودن این سنسور ها اطلاعات به اشتباه به کامیپوتر می رسند و احتراق به خوبی انجام نشده و خودرو ریپ می زند.
  • نشتی در سیستم خلاء موتور
    اتومبیل دارای شلنگ های خلاء بسیاری است که به مرور زمان دچار فرسودگی و نشتی می شوند، این نشتی منجر به بد کار کردن یا ریپ زدن خودرو می شود، این مشکل به این دلیل است که مخلوط سوخت و هوا گاهی اوقات بسیار رقیق یا غلیظ می شود و معمولا خود را در شتاب گیری نشان میدهند.

بررسی علت ریپ زدن ماشین های دوگانه سوز روی گاز یا روی بنزین

در خودرو های دوگانه سوز همواره این سوال مطرح است که چرا ماشین روی گاز یا بنزین ریپ میزند؟ به طور کلی باید گفت ممکن است زمانی که استفاده از نوع سوخت را تغییر می دهید، شاهد ریپ زدن خودرو و یا حتی در موارد شدید شاهد خاموش شدن خودرو نیز باشید که اتفاقی طبیعی است. اما ریپ زدن ماشین های دوگانه سوز در شرایط دیگر می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که ما در همین راستا به رایج ترین علت ریپ زدن ماشین در حالت گاز cng و علت ریپ زدن ماشین در حالت بنزین را بیشتر بررسی خواهیم کرد. از رایج ترین خرابی هایی که در خودرو های دوگانه سوز موجب ریپ زدن میشود میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  • خرابی انژکتور خودرو دوگانه سوز
    رایج ترین مسائل و مشکی که در پی دوگانه سوز کردن دستی خودروهای تک سوز رخ می دهد و موجب ریپ زدن خودرو روی گاز می شود، خراب شدن انژکتور در مدت زمان بسیار کوتاهی است که اگر دائما از سوخت گاز استفاده کنید این خرابی در عرض مدت زمان 4 الی 6 ماه رخ خواهد داد، معمولا در صورتی که امکان برگشتن خودرو به حالت اولیه وجود نداشته باشد، پیشنهاد حذف انژکتور و کنترل سوخت و هوا به صورت نرم افزاری به صاحب ماشین داده می شود. با این کار مشکل ریپ زدن ماشین و همچنین خاموش شدن آن حل خواهد شد، اما ممکن است به دلیل حذف انژکتور مشکلات دیگری برای ماشین به وجود بیاید.
  • خرابی پمپ سوخت خودرو های دوگانه سوز
    معمولا در خودرو های دوگانه سوز بخصوص آنهایی که بصورت دستی دوگانه شده اند عمر مفید این قطعه کمتر از معمول است. این مورد در باره پمپ سوخت گاز بیشتر دیده شده و یکی از رایج ترین علل ریپ زدن خودرو روی گاز به علت ضعیف شدن پمپ گاز خودرو است.
  • خرابی صافی بنزین
    سومین موردی که می تواند باعث شود تا خودرو دچار ریپ زدن شود همین صافی بنزین است، صافی بنزین همچون یک فیلتر عمل می کند که ناخالصی ها و همچنین ذرات معلق موجود در بنزین را می گیرد و اجازه نمی دهد تا این ذرات وارد سیلندرها و… شوند، در صورتی که صافی بنزین خراب شده باشد و یا مقدار زیادی از ذرات ناخالص بر روی آن تجمع پیدا کرده باشند، بنزین به سادگی از صافی عبور نمی کند و همین موضوع باعث کاهش مقدار بنزین وارد شده به سیلندر می شود که در نهایت موجب ریپ زدن خودرو می شود، فراموش نکنید که فیلتر یا همان صافی بنزین را پس از هر 10 هزار کیلومتر باید تعویض نمایید تا دچار این مشکل نشوید. معمولا در خودرو های دوگانه سوز به تعویض به موقع این قطعه دقت کافی را نخواهند کرد لذا انسداد این قطعه به مرور زمان علت ریپ زدن ماشین دوگانه سوز روی بنزین خواهد شد.

چرا ماشین در سر بالایی ریپ میزند؟

گاهی اوقات نیز پیش می آید که خودرو در حالت معمولی و در جاده های بدون شیب به راحتی کار می کند، اما به محض رسیدن به سربالایی، موتور خودرو خوب کار نکرده و شروع به ریپ زدن می کند، قبل از هر چیز باید به این موضوع دقت کنید که در خودرو های دنده دستی در صورتی که به اصطلاح با دنده مرده در سربالایی حرکت کنید خودرو ریپ زده و در نهایت خاموش میشود. این ریپ زدن به دلیل استفاده نکردن از دنده مناسب در سربالایی است و ناشی از مشکل فنی نمیشود.
دلایل ریپ زدن ماشین در سربالایی را می توان در چهار مورد خلاصه کرد که به شرح زیر هستند:

  • عدم سوخت رسانی کافی
    اولین و رایج ترین دلیل ریپ زدن خودرو در سربالایی می تواند عدم سوخت رسانی کافی به سیلندرها دانست که این مورد خودش دلایل مختلفی میتواند داشته باشد. در سر بالایی موتور خودرو تحت فشار بیشتری بوده و نیاز به پاشش سوخت بیشتری دارد، لذا هر گونه افت در عملکرد سوخت رسانی از کم بودن بنزین داخل باک گرفته تا خرابی پمپ بنزین، گرفتگی صافی بنزین، کثیفی یا خریابی انژکتور ها و … میتواند خود را بصورت ریپ زدن در سر بالایی نشان دهد.
  • وجود ناخالصی در بنزین
    دومین دلیل نیز می تواند مربوط به وجود ناخالصی در بنزین باشد و پایین بودن کیفیت سوخت باشد، معمولا مخلوط شدن آب در بنزین و یا وجود ناخالصی و ذرات معلق در بنزین باعث میشود تا احتراق موتور به درستی صورت نگیرد و باعث ریپ زدن خودرو در جاده شیب دار و سربالایی شود.
  • گرفتگی اگزوز
    گرفتگی اگزوز و یا به طور کلی هر کدام از لوله هایی که به اگزوز منتهی می شوند، می تواند باعث شود که توان تنفسی موتور به شدت کاهش پیدا کند و در جاده هایی با شیب متوسط و زیاد که موتور نیاز به قدرت بیشتری برای به حرکت در آوردن چرخ ها دارد، دچار خفگی و خاموش شدگی و در بسیاری از موارد دچار ریپ زدن بخصوص در سر بالایی شود.
  • مشکل در سیستم برق خودرو
    مورد چهارم مربوط به وجود مشکل در سیستم برق خودرو می باشد، قسمتی از سیستم برق خودرو مرتبط به موتور و سیستم احتراق می تواند مشکل ساز شود و در سربالایی ها باعث ریپ زدن ماشین گردد. وایر ها، شمع، سیم کشی، جعبه فیوز و … بخش هایی هستند که در این شرایط باید بررسی گردد. گاهی اوقات وایرها به ظاهر عیبی ندارند اما اگر روکش پلاستیکی آن ها را جدا کنید متوجه می شوید که از زیر دچار پوسیدگی شده است.

بررسی علت ریپ زدن ماشین در حالت درجا یا با دور موتور پایین

حالت بعدی که می تواند ایجاد نگرانی و ناراحتی کند، ریپ زدن خودرو در حالت درجا است، این ریپ زدن می تواند به چند دلیل عمده که مربوط به شمع ها، پمپ سوخت و سیستم احتراق می شود، باشد که در ادامه آن ها را توضیح خواهیم داد.

  • شمع ها
    گویا باز هم برگشتیم سر همان خانه اول! خرابی و یا کثیف بودن شمع ها می تواند حتی در حالت درجا کار کردن خودرو نیز خودش را نشان دهد و باعث ریپ زدن و خاموش شدن ماشین بشود.
  • پمپ بنزین
    دومین مورد نیز مربوط به پمپ سوخت رسان است، این پمپ در هر ثانیه باید مقدار مشخصی از بنزین را به سیلندرها برساند تا این سوخت سوزانده شده و انرژی خودرو را تامین کنند، در صورت بروز هرگونه عیب و مشکل در این پمپ، خودرو در حالت درجا نیز دچار ریپ زدن می شود.
  • سیستم احتراق
    اگر در سیستم احتراق مشکلی به وجود بیاید، بر خلاف دو مورد قبلی که دور موتور به زیر دور آرام موتور رسیده و خودور خاموش میشود. این مشکل میتواند به دلیل ترکیب شدن آب و روغن به دلیل واشر زدن رخ دهد یا مشکل در سیستم برق رسانی خودرو و …

مواردی که دلیل ریپ زدن خودرو در دور پایین یا در حالت درجا هستند باید بسیار جدی گرفته شوند چرا که در دور موتور پایین و زیر هیچ فشاری نقص خود را نمایان کرده اند لذا بدیهی است که مشکل از هر نقطه که باشد به اوج خود رسیده و باید سریعا رفع گردد.

بررسی علت ریپ زدن ماشین در اول صبح و هنگام سرد بودن

ریپ زدن خودرو هنگام سرد بودن را می توانید در اقلب خودروها مشاهده کنید، معمولا زمانی که هوا سرد است، ماشین ها سخت تر روشن می شوند اما ریپ زدن ماشین اول صبح و یا ریپ زدن خودرو در هوای سرد موضوع طبیعی نیست و بهتر است به دنبال علت آن بگردید، در ادامه رایج ترین علت ریپ زدن خودرو در اول صبح را برایتان توضیح می دهیم:

  • سوپاپ ها و محفظه احتراق
    به عقیده بسیاری از کارشناسان و حتی تعمیرکاران ماهر، اگر خودروی شما هنگامی که هوا سرد است و یا در ساعت های ابتدایی صبح شروع به ریپ زدن می کند، احتمال آب بندی نامناسب در سوپاپ وجود دارد، نکته دوم در خصوص سوپاپ ها نیز ممکن است مربوط به سفت بودن فیلر سوپاپ باشد.
  • خرابی شمع ها و فرسودگی وایرها
    دومین دلیل باز هم می تواند مربوط به شمع و وایرها شود که نیاز به بررسی دقیق وایرها از زیر پوسته آن ها دارد، برای مطمئن شدن از خرابی یا عدم خرابی وایرها می توانید از وایرهای یک ماشین دیگر استفاده کنید، در صورت برطرف نشدن مشکل به دنبال عیب در قسمت دیگری باشید. همچنین آگاهی از زمان تعویض شمع ماشین و نشانه های خرابی آن به شما در این زمینه کمک می کند. پس پیشنهاد می کنیم مقاله زمان تعویض شمع ماشین را مطالعه کنید تا با این موضوعات بیشتر آشنا شوید.
  • خرابی سنسور اکسیژن
    سنسور اکسیژن میزان اکسیژن مورد نیاز برای احتراق بنزین را تعیین و تامین می کند؛ در صورتی که این قطعه دچار مشکل شود، خودرو شروع به ریپ زدن می کند. این مورد رایج ترین دلیل ریپ زدن خودرو در اول صبح بخصوص هنگام سرد بودن است.
  • کامپیوتر مرکزی خودرو
    ECU یا همان کامپیوتر مرکزی خودرو اگر دچار خطا و یا هرگونه مشکل دیگری شود، می تواند در نهایت منجر به ریپ زدن خودرو گردد، برای جلوگیری از این موضوع بهتر است با دستگاه دیاگ تمام سیستم کامپیوتری و برقی خودرو را چک کنید و در صورت وجود هرگونه خطا آن را برطرف نمایید.

بررسی دلایل ریپ زدن خودرو بعد از استارت زدن

دلایل ریپ زدن ماشین هنگام روشن شدن معمولا از سیستم احتراق خودرو نشئات میگیرد و مشکلی در این سیستم خلل ایجاد میکند. موارد بسیار زیادی میتوانید باعث این مشکل شود که به رایج ترین آنها خواهیم پرداخت:

  • وجود رطوبت در درپوش دلکو
    این مورد مختص ریپ زدن خودرو های کاربراتوری است. خیس بودن دلکو مانع جرقه زدن درست و احتراق درست در موتور میشود و موتور ریپ خواهد زد.
  • فیلتر سوخت معیوب
    گرفتگی صافی بنزین میتواند با انتقال ناقص سوخت به موتور علت ریپ زدن ماشین هنگام روشن شدن باشد.
  • کویل یا شمع معیوب
    خرابی در این قطعه بصورت مستقیم در احتراق موتور خلل وارد کرده و بدیهی است که خودرو هنگام سرد بودن ریپ بزند.
  • آسیب یا پارگی تسمه تایم
    پارگی یا آسیب در تسمه تایم در اصل در عملکرد حرکتی پیستون ها وقفه وارد کرده و تایم موتور را بهم میریزد و در نتیجه موتور خودرو به خوبی کار نکرده و ریپ میزند.

بررسی علت ریپ زدن ماشین در هوای بارانی

فرض کنید در یک جاده در حال رانندگی هستید، باران بسیار تند و شدیدی هم در حال باریدن است، تنها چیزی که می تواند سختی رانندگی شما را دو برابر کند فقط مشکل ریپ زدن خودرو و خاموش شدن ماشین در باران است که ناگهان موتور خودرو به ظاهر بدون هیچ دلیلی شروع به ریپ زدن می کند، در ابتدا هیچ چیزی به ذهنتان نمی رسد که بخواهید به ریپ زدن ماشین ربطش بدهید، اما مسلما مشکلی وجود دارد که خودرو دچار این وضعیت می شود، در ادامه یک سری از این مشکلات و علت ریپ زدن ماشین در هوای بارانی را برای شما شرح خواهیم داد.

  • اتصالی سیم پیچی های خودرو
    اولین مورد مربوط به اتصالی سیم پیچی های خودرو است، گاهی اوقات برخورد آب باران با خراش، بریدگی و یا حتی از بین رفتن و فرسودگی پوسته روی قسمت بسیار کوچکی از سیم ها، در نهایت منجر به اتصالی کل سیستم برق خودرو خواهد شد، برای رفع این مشکل می توانید پیش از آن که هزینه زیادی را صرف تعویض سیم پیچی ها کنید به دیگر علائم و موارد توجه کنید و در صورتی اطمینان از سلامتی فنی دیگر قطعات، به سراغ تعویض سیم کشی ها بروید.
  • باتری
    عمر باتری اتمام یافته در اثر برخورد با آب باران و یا هرگونه افزایش رطوبتی می تواند تاثیر بالایی در ریپ زدن خودرو داشته باشد.
  • سنسور دور موتور
    خرابی سنسور دور موتور یکی از دلایلی است که باعث می شود تا خودرو در آب و هوای بارانی ریپ بزند، سنسور دور موتور یک قطعه الکترونیکی است که از سیم پیچ، آهنربا و یک هسته آهنی تشکیل شده است، این سنسور در زیر گیربکس نصب می شود و هر لحظه با توجه به سوخت و میزان احتراق آن، میزان سرعت خودرو و دور موتور را تنظیم می کند.

در آب و هوای بارانی که احتمال افزایش اتصالی قطعات الکترونیکی زیاد می شود، این قطعه هم با مشکل مواجه می شود و در نهایت خودرو دچار ریپ می شود، در خودروهایی همچون پژو 206 و به خصوص تیپ 2 این مشکل به وفور به چشم می خورد، بنابراین اگر خودروی شما از این مدل بوده و دچار ریپ زدن در باران شده است، بهتر است ابتدا سلامت و یا عدم سلامت این قطعه را بررسی کنید.

ابتدا سوکتی را که زیر فیلتر هوا و در کنار ترموستات قرار گرفته است را باز کنید، سوکت آن را جدا کرده و با یک اسپری خشک کن یا حتی سشواری که روی دمای ملایم قرار گرفته است، آن را خشک کنید، پس از آن که سوکت را کاملا خشک کردید، می توانید با چسب برق، چسب آهن و یا حتی چسب آکواریوم که دارای خاصیت ضد آب هستند سوکت را در جای خودش چسبانده و محکم کنید.

ریپ زدن چیست؟

پ زدن در واقع به معنی لرزش و کار نکردن درست و به موقع خودرو است که با کمی مکث همراه است

علت ریپ زدن ماشین در حالت گاز

خرابی انژکتور، خرابی پمپ سوخت، خرابی صافی بنزین

علت ریپ زدن ماشین در حالت درجا چیست؟

خرابی سیستم احتراق، خرابی پمپ بنزین ، خرابی شمع ها

ریپ زدن خودرو هنگام شتاب گیری چیست؟

نشتی در منیفولد، خرابی یا گرفتگی کاتالیزور، انژکتور کثیف، خرابی سنسور اکسیژن، شمع های معیوب، سنسور هوای کثیف، نشتی در سیستم خلاء موتور

علت ریپ زدن ماشین در سربالایی چیست؟

عدم سوخت رسانی کافی، ناخالصی بنزین، گرفتگی اگزوز، مشکل در سیستم برقی

علت ریپ زدن ماشین هنگام سرد بودن چیست؟

خرابی سوپاپ ها و محفظه ی احتراق، خرابی شمع ها و وایر ها، خرابی سنسور اکسیژن و ECU ماشین