خودرو

 هنگام جوش آوردن ماشین باید چه کار کنیم؟

زمانی که شرایط خاصی برای خودرو درست شود که فشارهای خارجی و کارکرد موتور خودرو، متناسب با قوانین موجود در طبیعت و اصول ترمودینامیکی و دینامیکی خودرو نباشد، پیشرانه دچار مشکل می شود که یکی از این موارد گرم کردن و جوش آوردن خودرو است. خوشبختانه یا متاسفانه با حضور گسترده و فراوان خانواده موتورهای پژو در کشورمان، مسئله گرم کردن و جوش آوردن موتور که از ویژگی های خاص این موتورهاست، برای کسی عجیب و غیرمنتظره نیست. در این مطلب به مسئله خنک سازی و بررسی علل این اتفاق می پردازیم.

اطلاع از دمای کاری موتور

هرچند که در خودروهای امروزی، سیستم های هشداردهنده گرم شدن و جوش آوردن خودرو وجود دارد و این اتفاق به شکل های مختلف به راننده گوشزد می شود، اما باید از دمای کاری موتور و فن ها نیز اطلاعاتی داشته باشیم. دمای کاری موتور در خودروهای قدیمی تر   روی آمپر آب با رنگ های مختلف نشان داده شده است اما این رنگ آمیزی در خودروهای جدید وجود ندارد و آمپر آب درجه بندی شده است. کافی است تا یک بار تا لحظه گرم شدن موتور خودرو، منتظر روشن شدن فن های سیستم خنک کاری شویم و دمایی را که فن ها شروع به کار کردن می کنند را در ذهن همیشه داشته باشیم.

این دما نشان دهنده آغاز شرایط بحرانی خودرو است و در صورتی که در پشت فرمان دیدیم آب از این دما در حال گذر است، باید سریعا پی به وجود اشکال در سیستم خنک کاری ببریم و حدس بزنیم که خودرو در حال گرم شدن است. این اتفاق و گذر از دمای نرمال آب می تواند علل مختلفی داشته باشد. همچنین محدوده خاموش شدن فن ها را نیز بدانید. در واقع یکی از اصول مهم رانندگی در این است که همیشه نگاهی به آمپرها در حین حرکت داشته باشیم و یک راننده خوب با بررسی لحظه ای آمپرها از بروز مشکل در لحظات اولیه جلوگیری می کند.

انواع کارکرد فن و پروانه خنک کننده :

خودروها یا دارای فن های برقی هستند و یا مثل نمونه های قدیمی از پروانه های تسمه دار استفاده می کنند. فن های برقی کارکرد مستقلی از موتور خودرو دارند. اما نکته مهم در خصوص این فن ها در این است که در برخی نمونه ها مثل مدل های پایین تر از پژو 405 و این خانواده، فن ها در صورت بالا بودن دمای آب، حتی با اختلاف کمی، بعد از خاموش شدن خودرو نیز روشن می مانند تا دمای آب رادیاتور را کاهش دهند.

هر چند این کار باعث سریع تر خنک شدن آب داخل رادیاتور می شود اما مصرف باتری خودرو را در زمان خاموش بودن و شارژر نشدن را نیز به همراه دارد که مشکلات خاص خود را خواهد داشت. اما در خودروهایی که پروانه آن ها همراه با موتور خودرو می چرخد ( یا با اتصال تسمه و یا با حضور کلاچ پروانه)، بهتر است تا پس از طی مسافت های زیاد، سریعا اقدام به خاموش کردن خودرو نکنیم. البته این کار برای نمونه های فن دار نیز بهتر است اجرا شود اما چندان ضروری نیست.

با این کار شرایط نرمال کاری پیشرانه را به آن می دهیم و از جوش آوردن ناگهانی آب جلوگیری می کنیم. چرا که در این خودروها با خاموش شدن موتو، پروانه از کار می افتد و دمای آب به خاطر گرمای موتور بالا می رود و منجر به ایجاد فشار و جوش آوردن موتور می شود، ضمن اینکه خنک شدن موتور نیز به صورت نرمال انجام نمی شود. پس بهتر است تا چند دقیقه ای اجازه بدهیم که خودرو در جای خود روشن بماند تا اگر قرار است عیبی در سیستم خنک کاری به وجود آید، در حالت ساکن مشخص شود.

طرز رفتار با یک خودرو جوش آورده

خودرویی که جوش می آورد برعکس آدم عصبانی، نیاز به اقدامات سریع و پیشگیرانه دارد و باید از ادامه این اتفاق به هر شکلی خودداری شود. باید تذکر داد که شرایط کاری و شرایط محیطی نیز در جوش آوردن و چگونگی خنک کردن موتور اثر دارند اما در حالت کلی، وقتی خودرو گرم کرد اگر در شروع بالا رفتن آمپر است و پایین آمدن آن را مدتی است که حس نکرده اید و هنوز شرایط بحرانی پیش نیامده، خاموش کردن موتور مشکلی ایجاد نمی کند. اما به شرط اینکه فن ها در حال کار باشند تا با سرد کردن آب رادیاتور و استارت های چند دقیقه به چند دقیقه که منجر به چرخش آب درون موتور می شود، بتوان آب را مرحله به مرحله تا گذر از خطر، خنک کرد.

این نکته رانباید فراموش کنیم که اصلا یک موتور گرم شده را خاموش رها نکنیم، چرا که منجر به ایجاد خسارت هایی مثل تاب برداشتن سر سیلندر، چسبیدن رینگ ها درون پیستون و … می شود و در هر دقیقه باید چند تک استارت به خودرو بزنیم. اما اگر موتور جوش آورده، چراغ اخطار روشن شده و وضعیت در شرایط بحرانی قرار گرفته است، اقدامات زیر را انجام می دهیم:

1- خودرو را به کنار منتقل می کنیم و در اولین اقدام سریعا به بررسی کارکرد فن ها می پردازیم. اگر فن ها در حال کار با دور تند خود بودند، مشکل از جای دیگر است و اگر فن ها خاموش بودند و یا در دور آهسته، با زدن دکمه کولر خودرو، فن ها را مجبور به چرخش در دور تند می کنیم. در خودروهایی که پروانه آنها با تسمه است، باید از سلامت تسمه و سفت بودن آن مطمئن شویم. شل بودن تسمه باعث می شود تا در حین کار و بالا رفتن دمای اطراف، تسمه شل تر شده و کارکرد آن به کلی مختل شود. برای خنک کردن خودروهای دارای پروانه، می توان از گاز دادن های آهسته و کمی بالا آوردن دور موتور استفاده کرد. در این صورت سرعت جریان باد ایجاد شده توسط پروانه، بیشتر شده و دمای آب را پایین می آورد. در صورت خرابی پروانه یا فن ها باید به دنبال رفع عیب مثل خرابی رله فن، سنسور دمای آب و … یا شل شدن و پاره شدن تسمه باشیم. 

2- از ریختن آب روی موتور گرم در هر حالتی خودداری کنید؛ چراکه سردشدن یکباره موتور منجر به تاب برداشتن سرسیلندر و حتی گیرپاژ قطعات داخلی آن می شود. اما اگر آب به میزان کافی در دسترس باشد، می توان آن را روی شبکه های رادیاتور ( و نه به اشتباه روی سر رادیاتور) بریزیم که منجر به کاهش دمای آب سیستم خنک کاری شود.

3- در مرحله بعد باید به سراغ اضافه کردن آب برویم. پس موتور را خاموش می کنیم. وقتی موتور خودرو جوش می آورد، باز کردن در سیستم خنک کاری می تواند باعث پاشیدن آب به بیرون و ایجاد سوختگی شود. اما با کمی مهارت می توان از ایجاد این اتفاق جلوگیری کرد. بهتر است تا دستمال بزرگی و یا حتی یک لباس را   روی در سیستم خنک کننده بگذاریم و آرام آرام به نحوی که هوای موجود در سیستم و فشار ایجاد شده در آن، خارج شود، اقدام به باز کردن در سیستم خنک کاری کنیم. در این حالت چون آرام و آهسته فشار خارج شده است، امکان پاشیدن آب به بیرون کمتر می شود و در صورت بروز چنین اتفاقی، پارچه قرار گرفته روی در از وقوع آن جلوگیری می کند. با باز کردن در، آب درون رادیاتور می ریزیم و خودرو را روشن می کنیم. سپس با گردش آب و پس از چند لحظه، مجاری هواگیری سیستم خنک کاری را ( در صورت وجود در سیستم ) باز کرده و اقدام به اضافه کردن آب و هواگیری آن می کنیم و سپس به دنبال علت  کاهش آب باشیم و اگر کاهش آب در صورت وجود نشتی در سیستم است، باید آن را برطرف کنیم.

4 – اگر کاهش دمای آب با اقدامات بالا، واضح نبود، امکان بروز مشکل در بخش های دیگر وجود دارد. یکی از این قسمت ها، قفل کردن ترموستات است. ترموستات وسیله ای ترمودینامیکی است که تا حد مشخصی امکان گرم شدن آب درون موتور را می دهد و بعد از آن با باز شدن فنر آن در اثر گرم شدن آب، امکان چرخش آب درون سیستم خنک کاری و خنک شدن آن را ممکن می سازد. اگر ترموستات گیر کند، آب درون سیستم نخواهد چرخید و مدام درون موتور گرم می شود تا جایی که علائم جوش آوردن موتور معلوم شود. برای اینکه بفهمیم ترموستات سالم است یا نه، دست خود را روی رادیاتور قرار می دهیم و اگر در لحظه جوش بودن آب و بالا بودن دما، رادیاتور سرد و خنک باشد، نشان از عدم ورود آب گرم موتور به رادیاتور و در نتیجه خرابی ترموستات دارد. در صورت خرابی ترموستات، باید اقدام به تعویض آن کنیم و یا حتی در حالت اضطرار، آن را تا اولین موقعیت از سیستم برداریم.

5 – عدم ورود آب به درون رادیاتور می تواند علت دیگری نیز داشته باشد و آن کارنکردن واتر پمپ است. این اتفاق در خودروهای امروزی بسیار کم رخ می دهد و معمولا با خراب شدن واتر پمپ، نشانه های آن بروز می کند که خرابی فیبر فنر و نشتی آب از قسمت واتر پمپ، شایع ترین آنهاست.  

6- یکی از نتایج گرم شدن موتور، خرابی واشر سرسیلندر است که باعث سوختن و یا در حالت خفیف تر، اصطلاحا ترسیدن واشر می شود. این حالت البته علل دیگری نیز دارد اما گرم شدن موتور از شایع ترین آنهاست. این عیب می تواند منجر به مخلوط شدن و راهیابی راهگاه های آب و روغن به هم شود که اصطلاحا گفته می شود پیشرانه آب و روغن قاطی کرده است یا باعث ورود کمپرس به داخل سیستم خنک کاری می شود. در هر دو حالت لوله های آب خودرو متورم می شود که وجود هوای فشرده را در آنها به خوبی می توان حس کرد، آب رادیاتور مدام کم می شود و نیاز به سرریز آن وجود دارد، دمای آب بازی می کند و مدام تا روشن و خاموش شدن فن ها، بالا و پایین می رود، با باز کردن در رادیاتور، صدای خروج هوای فشرده به وضوح شنیده می شود و… . در صورت وقوع این اتفاقات باید سریعا اقدام به تعویض و تعمیر واشر سرسیلندر کرد. در صورت سوختن واشر سرسیلندر، اگر بقیه قسمت های سیستم خنک کاری درست عمل کند، می توان مسافتی را تا رسیدن به یک تعمیرگاه به راحتی طی کرد. اما ادامه دادن زیاد این حالت، می تواند منجر به ترکیدن لوله ها و نتایج بدتر و یا مشکل در سیستم روغنکاری و مشکلات حادتری شود.

آمپر آب یکی از حساس ترین نقاط ماشین هست که عدم توجّه به آن می تواند خسارت های جبران ناپذیری را برای خودرو رقم بزند. بالا رفتن آمپر آب ماشین از مشکلاتی است که بسیاری از رانندگان با آن دست به گریبان اند. این معضل به خصوص در فصول گرم سال که کولر خودرو روشن می شود بیشتر احساس می شود. در عین حال، بسیاری از دارندگان خودرو دوست دارند بدانند که علّت بالا و پایین شدن آمپر آب چیست؟ اگر شما هم به دنبال پاسخ به این سوال هستید تا انتهای این مطلب با مجلّه اینترنتی لوازم یدکی ماشین نو همراه باشید تا با اقدامات لازم آمپر دمای موتور را در حد نرمال نگهدارید و از داغ کردن ماشین جلوگیری کنید.

آمپر آب چیست و چرا اهمیت دارد؟

همیشه از اهمیت بالای پیشرانه در بین قطعات خودرو گفته ایم و کاملاً مشخص است که یک خودرو بدون پیشرانه سالم قادر به حرکت نخواهد بود. برای اینکه موتور ماشین بتواند در شرایط نرمال با دمای مناسب کار کند نیاز به تجهیزاتی چون روغن و آب می باشد که در این بین، قبلاً از خاصیت روغن موتور و اهمیت کیفیت آن برایتان گفته ایم؛ امّا حالا می خواهیم از آب و دمای آن که سهم بیشتری از روغن در خنک سازی موتور دارد صحبت کنیم.

همیشه لازم است دمای موتور مورد سنجش قرار بگیرد تا در صرت افزایش دما عوامل موجود در خودرو مانند ترموستات و فن در جهت کاهش دمای موتور فعال شوند. آب موجود در پیشرانه باید دمای مناسبی داشته باشد تا موتور در شرایط ایده آل کار کند.

برای اندازه گیری دمای آب از دو نوع گیج استفاده می شود؛ در خودروهای بسیار قدیمی از گیج های مکانیکی و خودروهای جدید از گیج های الکتریکی که به آن آمپر ماشین می گویند. آمپر آب برای اندازه گیری دمای مایع خنک کننده طراحی شده است؛ این به شما میگوید آب رادیاتور سرد، معمولی و یا بیش از حد گرم است و اطلاعات را در پنل داشبورد برای شما به نمایش می گذارد؛ اگر آمپر ماشین بالا باشد نشان از نشتی مایع خنک کننده با مشکل پمپ و اگر دما خیلی پایین باشد نشان از مشکلاتی است که باید آن ها را بررسی کرد.

قیمت قطعات خودرو

گیج های مکانیکی:

این گیج ها در خودروهای بسیار قدیمی استفاده می شد عملکرد آن ها به این صورت بود که دمای آب را از طریق لوله بوردن که ساختار فلزی، باریک و پر شده از مایعی با دمای تبخیر پایین اندازه می گیرند. این لوله با وصل شدن از یک سمت به عقربه نمایشگر و از سمت دیگر به آب کار خود را انجام می دهد.

با افزایش دمای خنک کننده مایع درون لوله بخار شده و باعث بالا رفتن فشار درون لوله می شود؛ این افزایش موجب وارد شدن نیرو به عقربه نمایشگر شده و به این ترتیب داغ شدن موتور نمایش داده می شود.

گیج های الکتریکی:

با پیشرفت صنعت خودروسازی گیج های مکانیکی جای خود را به گیج های الکتریکی دادند که اساس کار آن ها مانند ولت متر است؛ به این صورت که نمایش دما با کمک گیج که ولتاژ را اندازه گیری می کند نمایش داده می شود. امّا باز هم این نوع نمایشگرها قدیمی شدند و در حال حاضر آمپر ماشین به یک موتور الکتریکی کوچک متصل می شود که از واحد کنترل موتور (ECU) دستور می گیرد.

آمپر آب باید کجا باشد؟

چراغ هشدار آمپر آب شبیه یک دماسنج است که وقتی موتور خودروی شما از حداکثر دمای مجاز بیشتر یا کمتر می شود روشن می شود و از آنجایی که گرم شدن بیش از حد موتور منجر به آسیب های عمده و سنگین می شود باید علت بالا و پایین شدن آمپر آب را پیدا کنید و سریعاً به رفع آن اقدام کنید.

معمولاً این چراغ کمی قبل از ایجاد مشکل اساسی روشن می شود؛ بسیاری از رانندگان به روشن شدن چراغ ها اهمیتی نمی دهند و تا خودرو جوش نیاورد به فکر حل کردن مشکل نمی افتند. توجّه داشته باشید کارکرد مناسب پیشرانه در دمای معمولی آب یا مایع خنک کننده به عوامل زیادی چون کیفیت مایع، آب و هوا و وضعیت سیستم خنک کننده بستگی دارد. به همین دلیل شما همیشه باید مراقب دمای آب خودرو باشید و ببینید که خیلی داغ می شود یا نه؛ اگر آمپر آب به سمت رنگ قرمز رفت قبل از اینکه آسیب جدی به موتور وارد شود ماشین را خاموش کنید. 

دمای نرمال موتور خودرو چقدر است؟

چک کردن آمپر آب ماشین هنگام روشن و خاموش شدن فن رادیاتور خودرو محدوده دمای نرمال موتور را به شما نشان می دهد. به این منظور ابتدا کولر را خاموش کنید و از خودرو خود پیاده شوید.

فن خودرو را تحت نظر بگیرید و با روشن شدن آن میزان آمپر دما را نگاه کنید. سپس به محض توقف چرخش فن ها نیز موقعیت آمپر را بررسی کنید. این محدوده، بازه نرمال دمای موتور خودرو شماست.

پیشنهاد مطالعه:  داغ کردن موتور خودرو و باید و نبایدهای آن

قیمت قطعات خودرو

لازم است بدانید که در سرپایینی ها ممکن است عقربه آمپر خودرو از این محدوده کمی پایین تر بیاید و یا در سربالایی ها یا هنگام روشن شدن کولر خودرو عقربه کمی بالاتر از این بازه قرار گیرد.

به طور معمول بهترین دمایی که مناسب عملکرد پیشرانه می باشد 82 درجه سانتی گراد است و هر چیزی بالاتر از این باعث آسیب رسیدن به قطعات موتور می شود.

علت بالا و پایین شدن آمپر آب چیست؟

درصد بالایی از خودروهای امروزی از سیستم خنک کننده آب طراحی شده اند. همان طور که گفته شد موتورِ در حال کار می تواند حرارت بالایی را تولید کند و به شدت داغ شود؛ حال برای خنک سازی از سیستم خنک کننده که رادیاتور جزئی از آن و آب یا مایع خنک کننده جزء ملزومات آن می باشد به گونه ایی عمل می کنند که دمای موتور به درستی تنظیم شود. به همین دلیل همیشه در کلاس های آموزشی قبل از گرفتن گواهینامه تاکید زیادی بر چک کردن آب رادیاتور و مخلوط مناسب آب و ضد یخ می شود.

ماشین هایی که خنک سازی آن ها از طریق آب صورت می گیرد طوری طراحی و مهندسی شده اند که عملکرد بهینه ی خود را زمانی که دمای آب آن ها در دمای ثابت حفظ می شود ارائه می دهند. پس وقتی دمای آب افزایش پیدا کند باعث جوش آوردن خودرو می شود و اجزای داخلی موتور مسدود و ذوب شده و دیگر قطعات مانند پیستون، میل لنگ، میله های اتصال و سوپاپ ها از بین رفته و خسارت های سنگینی را به جا می گذارند.

قیمت قطعات خودرو

حال در این بخش نگاهی به دلایل بالا رفتن آمپر ماشین می اندازیم:

علت بالا رفتن آمپر ماشین

  • قفل کردن و معیوب بودن ترموستات خودرو

ترموستات قطعه ای کوچک، امّا مهم در خودرو است که در دسته قطعات برقی ماشین قرار می گیرد. عملکرد این قطعه به این صورت است که مانند یک دریچه وظیفه کنترل مقدار وارد شده مایع خنک کننده به موتور را بر عهده دارد. با عملکرد نادرست ترموستات احتمال اینکه میزان کافی از مایع خنک کننده به موتور نرسد وجود دارد.

از نشانه های خرابی ترموستات که باعث بالا رفتن آمپر ماشین می شود می توان به نشت مایع خنک کننده در زیر خودرو و نوسانات مکرّر دما اشاره کرد. اگر چراغ چک دمای موتور مکرّر روشن و خاموش می شود بهتر است ترموستات را مورد بررسی قرار دهید؛ ضمن اینکه اگر رادیاتور خودرو سرد، امّا آمپر آب بالا باشد احتمالاً ترموستات قفل کرده است.

  • خرابی واترپمپ

اگر ترموستات خودرو سالم است و یا با تعویض ترموستات مشکل فوق همچنان باقی مانده باشد، واتر پمپ خودرو خراب شده است. پمپ آب باعث حرکت مایع خنک کننده در سیستم خنک کننده و جذب گرمای آن می شود. با خرابی پمپ آب جریان خنک کننده دچار اختلال خواهد شد.

  • وجود هوا در سیستم خنک کننده

اگر واشر سر سیلندر نتواند گاز سیلندر را خارج کند حباب هوا در سیستم خنک کننده ایجاد خواهد شد. وجود هوا در رادیاتور خودرو مانع از گردش صحیح مایع خنک کننده می شود و در نتیجه آمپر آب ماشین را بالا می برد.

  • نشتی واشر سر سیلندر

کاهش سریع آب رادیاتور، سخت روشن شدن خودرو در ابتدای صبح و سفتی شیلنگ های رادیاتور هنگام بالا بودن دمای موتور همگی از نشانه های وجود مشکل در سرسیلندر و واشر هستند. تشخیص این مشکل نیز نیازمند مهارت بالایی است و باید آن را به یک فرد متخصص بسپارید.

  • وجود مواد زائد در رادیاتور

گاهاً پیش می آید که لوله های رادیاتور دچار زنگ زدگی می شود و رسوب می کند.کثیفی رادیاتور و وجود مواد زائد در داخل آن نیز از عواملی است که مانع از گردش آسان آب در سیستم خنک کننده خودرو می شود و در نهایت باعث کاهش توانایی آن در دفع گرمای موتور می شود. این اتفاق بیشتر در خودروهایی که رادیاتور آب اورجینال ناچاراً تعویض شده و یک رادیاتور آب متفرقه و بی کیفیت جایگزین آن شده؛ به همین دلیل همیشه گفته شده برای خرید قطعات خودرو از برندهای اصلی و معتبر استفاده کنید تا با مرور زمان مشکلات این چنینی رخ ندهد. در دراز مدت مسدود بودن لوله های رادیاتور منجر به نشت مایع خنک کننده و حتی آسیب دیدگی پمپ آب می شود. ضمن اینکه رادیاتور ها علاوه بر استفاده از مایع مخصوص برای خنک سازی از طریق پره های موجود هوا را به گردش در می آورند که اگر این پره ها توسط گرد و خاک یا حشرات مسدود شوند جریان هوا مسدود خواهد شد و خنک سازی هوای رادیاتور با مشکل روبرو خواهد شد.

بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق می توانید هر از گاهی رادیاتور آب را با فشار آب بسیار ملایم شست وشو دهید تا کثیفی و گرد و غبارهای سطحی آن تمیز شود؛ توجّه داشته باشید برای تمیز کردن لوله های رادیاتور ابتدا باید آن را از ماشین جدا کرد، پس بهتر است این کار را به یک مکانیک بسپارید.

  • معیوب بودن فن رادیاتور

فن رادیاتور قطعه ای ساده در سیستم خنک کننده ماشین می باشد که هوای خنک را از طریق پره های رادیاتور می دمد تا مایع خنک کننده در رادیاتور خنک شود. خرابی این قطعه باعث می شود آب رادیاتور نتواند گرمای خود را دفع کند و منجر به داغ شدن و جوش آوردن موتور می شود.

پیشنهاد مطالعه:  شتاب خودرو و عوامل موثر در آن

قیمت قطعات خودرو

توجّه داشته باشید زمانی که ماشین در حالت سکون قرار دارد هوای کمتری به داخل رادیاتور جریان پیدا می کند و این موضوع ممکن است باعث افزایش دمای موتور درترافیک شود. عموم دلایلی که باعث خرابی فن می شود به این شرح می باشد:

  1. سیم کشی معیوب و اتصالات نادرست
  2. مشکلات موتور فن
  3. خرابی رله و سنسور دمای مایع خنک کننده
  • نشتی یا خشک شدن آب رادیاتور

بدون مایع خنک کننده رادیاتور قادر به انجام وظیفه ی خود نخواهد بود و به تبع موتور بیش از اندازه داغ خواهد شد. اینکه چرا آب رادیاتور نشتی می کند ممکن است بخاطر خرابی پمپ آب یا شیلنگ رادیاتور باشد. امّا اگر احساس می کنید به تازگی آب رادیاتو را پر کرده اید و در مدّت زمان بسیار کوتاهی سطح آن کاهش پیدا کرده است می توان نتیجه گرفت که تبخیر و یا خشک شده است که این موضوع به دلیل خرابی درب رادیاتور می باشد.

نشانه های داغ کردن ماشین

نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد موتور خودروی شما بیش از حد گرم شده است. در صورت عدم کنترل این حرارت، پیشرانه صدمات جبران ناپذیری را به بار خواهد آورد. با توجّه به گران بودن لوازم یدکی و نایاب بودن برخی از قطعات بسیار مهم است که به نشانه ها توجّه کنید. در این قسمت نشانه های داغ کردن ماشین را برایتان شرح داده ایم:

بالا رفتن آمپر ماشین: دماسنج موتور که روی داشبورد قرار دارد روی خط قرمز می رود. البته خودروهای لوکس و امروزی تنها دارای چراغ چک می باشند و تنها زمانی که موتور شروع به داغ شدن می کند روشن می شود.

دود سفید: خارج شدن دود سفید و بخار آب از کاپوت ماشین از نشانه های بارز جوش آوردن خودرو می باشد.

بوی شیرین: بوی شیرین ناشی از نشت مایع خنک کننده رادیاتور می باشد.

دلایل بالا رفتن آمپر آب هنگام استفاده از کولر

گاهی ممکن است هنگامی کولر خودروی خود را روشن می کنید آمپر آب سریعاً بالا برود. اگر این مشکل ادامه دار باشد، باعث جوش آوردن خودرو و مشکل ساز شدن برای شما می شود. این امر می ­تواند چندین دلیل داشته باشد که در زیر به چند مورد آن اشاره می ­کنیم:

یکی از دلایل آن می ­تواند سوختن واشر سر سیلندر باشد که در این صورت باید از سالم بودن سر سیلندر اطمینان پیدا کنید. اگر سر سیلندر سالم بود باید دو قسمت دیگر خودرو خود را مورد بررسی قرار دهید؛ این دو قسمت شامل رادیاتور و فن خودرو می باشد.

قیمت قطعات خودرو

اگر مشکل از رادیاتور باشد احتمالاً کثیف شده و مانع از تبادل حرارتی می شود و موجب می شود دمای آب بالا برود در این صورت رادیاتور باید باز شود و تمیز شود. اگر مشکل از فن خودرو باشد می­ توان به راحتی مشکل آن را با تعویض و رفع ایراد فن برطرف کرد.

اقدامات لازم برای جلوگیری از بالا رفتن دمای آب موتور

رعایت موارد زیر تا حد زیادی از بالا رفتن آمپر آب ماشین و خرابی قطعات سیستم خنک کننده خودرو جلوگیری می کند:

  • چک کردن میزان آب رادیاتور خودرو
  • اطمینان از عملکرد صحیح رادیاتور
  • بررسی و تعویض به موقع آب رادیاتور
  • اطمینان از سلامت ظاهری و داخلی رادیاتور
  • هواگیری سیستم خنک کننده و پره های رادیاتور
  • اطمینان از پر بودن گاز کولر خودرو
  • تعمیر و نگهداری دوره ای و منظم

هنگام جوش آوردن خودرو چه کار کنیم؟

اگر آمپر آب خودرو از محدوده نرمال بالاتر رفت و با روشن شدن فن رادیاتور نیز مقدار آن پایین نیامد توصیه می کنیم موارد زیر را به ترتیب انجام دهید:

  1. ابتدا خودروی خود را متوقف کرده و کاپوت ماشین را بالا بزنید تا دمای محیط اطراف موتور کاهش یابد.
  2. به هیچ وجه درب رادیاتور یا درب مخزن انبساط را باز نکنید چرا که به دلیل گرمای موتور و بالا بودن دمای آب سیستم خنک کننده تحت فشار بالایی است و خطر سوختگی ناشی از پاشیدن آب را به همراه دارد.
  3. عملکرد فن ها را بررسی کنید. در صورتی که فن ها خاموش است با روشن کردن کولر و بالا بردن دور آن، فن ها را وارد مدار کنید. اگر با روشن کردن کولر نیز فن ها روشن نشدند مقداری آب روی پره های رادیاتور بریزید. (هرگز آب را بر روی بدنه موتور داغ نریزید، چرا که موجب آسیب دیدن سرسلیندرها و قطعات داخلی آن می شود.)
  4. در فن های مکانیکی که نیروی خود را از موتور دریافت می کنند باید از سلامت تسمه پروانه مطمئن شوید. در فن های الکتریکی نیز خرابی سنسور دما یا رله فن می تواند از دلایل کار نکردن آنها باشد.
  5. در صورتی که فن ها کار کنند اما آمپر آب ماشین پایین نیاید احتمال کم بودن آب رادیاتور وجود دارد. در این صورت ابتدا خودرو را خاموش کنید. هر چند ثانیه در حدی که موتور روشن نشود یک تک استارت بزنید تا مانع از چسبیدن رینگ پیستون ها به دیواره سیلندرها شوید. این کار را تا خنک شدن دمای موتور ادامه دهید و سپس درب رادیاتور را باز کنید و در صورت کم بودن آب رادیاتور، مقداری به آن اضافه کنید.

پیشنهاد مطالعه:  یاتاقان زدن ماشین | 6 دلیل یاتاقان زدن

علت بالا نیامدن آمپر آب در زمستان

در برخی مواقع با بالا نرفتن آمپر آب خودرو تا دمای متوسط و ایده آل، مشکلاتی را به وجود می ­آورد. یکی از این مشکلات می­ تواند گرم نکردن بخاری در زمستان باشد و یا ممکن است در عملکرد خودرو مشکلاتی را ایجاد کند.

قیمت قطعات خودرو

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا عواملی را که موجب این مشکل می ­شوند مورد بررسی قرار دهیم:

  • بررسی وضعیت گرمای بخاری

    اولین اقدامی که باید انجام دهید، بررسی بخاری خودرو می باشد؛ از تولید هوای گرم بخاری اطمینان پیدا کنید. بعد از اطمینان از هوای گرم بخاری، اگر دمای آمپر آب باز پایین باشد دو حالت ممکن است اتفاق بیفتد.

    در حالت اول: فشنگی آب خراب می­ باشد که در این صورت دمای آب در داشبورد صحیح نمایش داده نمی شود.

    در حالت دوم: گردش آب در موتور و رادیاتور جریان نداشته باشد که پر خطر می باشد.

    در روش بعدی که حالتی خطرناک است می ­تواند خرابی دلایل مختلفی داشته باشد از جمله: خرابی واتر پمپ، عدم عبور هوا به آب خودرو، عدم جریان آب در مسیر خود، دمای بالا بخشی از آب و دمای پایین بخشی دیگر آب، ایجاد رسوب و عوامل دیگر که در این صورت هر چه سریع تر باید به تعمیرکار مراجعه شود تا از آسیب های وارده به موتور خودرو جلوگیری شود.

  • بررسی وضعیت ترموستات خودرو

یکی از روش ­های بررسی خرابی ترموستات کار کردن فن رادیاتور در هنگام خنک بودن خودرو است که نشان دهنده این است که ترموستات دچار مشکل شده و باید تعویض شود؛ ایجاد رسوب مانع هم یکی از علائم درست کار نکردن آن می ­باشد.

  • بررسی وضعیت ECU در خودروهای مدرن

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، کامپیوتر یا  ECU خودرو کنترل کننده­ دمای موتور است. که در صورت خرابی کامپیوتر خودرو، این مشکل ایجاد می شود که باید مورد بررسی قرار گیرد.

دلیل اشتباه نشان دادن آمپر آب پژو

اخیراً خطای آمپر آب سمند گزارش شده است که به درستی نمایش داده نمی شود. مشاهده شده است خودروهایی که دارای سیستم اکو ماکس هستند دمای آب را بسیار بالاتر از میزان واقعی نشان می دهند. برای رفع خطای آمپر آب سمند و  ایراد اشتباه نشان دادن آمپر آب پژو این کارها را انجام دهید:

علت پایین آمدن آمپر آب در حین حرکت

اگر شما هم به دنبال علت پایین آمدن آمپر آب در حین حرکت هستید باید بدانید که آمپر آب یا سیستم خنک کننده خودروی شما مشکل خاصی ندارد؛ تنها باید یک قطعه که نام آن سنسور دمای آب است تعویض کنید. چرا که خودروی در حال حرکت به خودی خود دارای حرارت و گرم است و این اصلاً منطقی نیست که آمپر آب بخواهد عدد پایینی را نشان بدهد.

قیمت قطعات خودرو

سنسور دمای آب یک قطعه برقی است که وظیفه ی آن اندازه گیری دمای مایع خنک کننده و ارسال گزارش به واحد کنترل موتور می باشد. با ارسال این اطلاعات زمان پاشش سوخت و آوانس جرقه ای برای حالت های مختلف تنظیم خواهد شد. بهتر است با یک مکانیک حرفه ای در ارتباط باشید تا مشکل را شناسایی و برطرف کند؛ در غیر این صورت منتظر خرابی یاتاقان ها و میل لنگ باشید.

نتیجه گیری

همان طور که گفته شد عوامل مختلفی می تواند باعث جوش آوردن خودرو شود و تقریباً اکثر رانندگان در فصل گرما بیشتر با این معضل رو به رو هستند. با مطالعه این مطلب، به دلایل بالا رفتن آمپر آب پی بردید و متوجّه شدید که علّت جوش آوردن خودرو چه عواملی می تواند باشد؛ بنابراین با دانستن این مطالب می توانید اقدامات لازم برای جلوگیری از بالا رفتن دمای آب موتور را انجام دهید و از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری کنید.

به طور خلاصه می توان گفت که باید هر چند وقت یک بار میزان مایع داخل آب رادیاتور بازبینی شود تا اگر از سطح استاندارد خود پایین تر باشد این مشکل را رفع کنید تا نتیجه آن جوش آوردن خودرو نباشد. همان طور که در بالا اشاره کردیم یکی دیگر از علت های جوش آوردن خودرو سالم نبودن تسمه های موتور است که بد نیست هر چند وقت یکبار از تعمیرکار بخواهید از سالم بودن آن ها نیز مطمئن شود. همچنین باید از درستی فن خنک کننده، کثیف نبودن رادیاتور آب که موجب گرفتگی شیار های آن یا خرابی ترموستات که مهم ترین دلایلی است که منجر به جوش آوردن خودرو می شوند مطمئن شوید، بنابراین بهتر است در حفظ سالم بودن این قطعات کوشا باشید و هر چند وقت یک بار از سالمی آن ها مطمئن شوید.

جوش آوردن خودرو، معمولا ً در روز های گرم سال بیشتر دیده می شود و دلیل آن روشن بودن کولر خودرو است که می تواند دمای موتور خودرو را بالا ببرد و موجب جوش آوردن خودرو شود پس در فصل های گرم بیشتر مراقب عواملی که ممکن است باعث جوش آوردن خودرویتان شود باشید.

خیلی ها این سوال برایشان پیش می آید که هر چند وقت یک بار باید به سرویس این قطعات بپردازیم؟ باید گفت که زمان دقیقی را نمی توان گفت، امّا از تعمیرکار بخواهید که تایم مشخصی را به شما اعلام کند تا بتوانید به طور منظم به سرویس خودروی خود بپردازید.

منبع