تکنولوژی

معرفی سه روش تبدیل عکس به متن در ویندوز و مقایسه عملکرد در OCR متن فارسی

برای باز کردن فایل های ورد و ایجاد فایل و همین طور تایپ صوتی در اندروید، یکی از بهترین گزینه ها، گوگل داکس است. اپلیکیشن Google Docs اغلب امکانات اصلی Word را به صورت رایگان در اختیار کاربر قرار می دهد. این اپلیکیشن گوگل همه ی توانمندی های ورد مایکروسافت را ندارد اما در مقابل در برخی زمینه ها بهتر است، به عنوان مثال تایپ کردن با صدا به زبان فارسی.

برای آشنایی بیشتر با قابلیت های گوگل داکس و دانلود آخرین نسخه ی آن با لینک مستقیم و یا از گوگل پلی، به ادامه ی مطلب توجه فرمایید.

جستجو:

دانلود گوگل داکس برای ویندوز 7

جستجو:

نصب گوگل داکس

گوگل داکس یکی از اپ های معروف اندروید است اما شاید بخواهید در کامپیوتر با آن کار کنید. در این صورت بهتر است در مورد دانلود گوگل داکس برای کامپیوتر یا دانلود گوگل داکس برای لپ تاپ سرچ نکنید چرا که چنین نسخه ای وجود ندارد بلکه نسخه تحت وب به صورت آنلاین قابل استفاده است. در ویندوز، لینوکس یا مک او اس می توانید به سایت Google Docs مراجعه کنید و پس از ورود با جیمیل و رمز عبور، داکیومنت جدید ایجاد کنید و مشغول استفاده از آن شوید.

مایکروسافت نسخه ی موبایل نرم افزار Word را طراحی کرده و خوشبختانه یکی از اپ های رایگان و برتر است اما جایگزین های خوبی برای ورد وجود دارد. توجه کنید که در صفحه نمایش کوچک گوشی ها و تبلت ها، نرم افزاری به خوبی ورد که همه ی امکانات Word را داشته باشد، در حال حاضر وجود ندارد اما اپ هایی مثل گوگل داکس، اغلب امکانات اصلی و اساسی ورد را در اختیار کاربر قرار می دهند.

در اپلیکیشن هایی مثل Google Docs، امکانات مفید دیگری وجود دارد که شاید برای برخی کاربران Word ضروری تر باشد. در اپ گوگل داکس و همین طور اپلیکیشن تحت وب آن، می توانید تایپ صوتی انجام بدهید. حتی زبان فارسی نیز پشتیبانی می شود و حتی با وجود یک هندزفری یا میکروفون معمولی که کیفیت بالایی ندارد هم تشخیص گفتار و تبدیل صدا به متن تایپ شده با دقت خوبی انجام می شود. برای اطلاعات بیشتر به مقاله ی زیر توجه فرمایید:

آموزش تایپ صوتی با Google Docs و فرامین صوتی برای کار با فایل و ویرایش آن

گوگل داکس قابلیت OCR دارد و در واقع می توانید عکسی که از متن چاپ شده گرفته اید را به متن تایپ شده تبدیل کنید! OCR زبان فارسی نیز پشتیبانی می شود.

معرفی سه روش تبدیل عکس به متن در ویندوز و مقایسه عملکرد در OCR متن فارسی

در گوگل داکس قابلیت نصب کردن افزونه نیز وجود دارد. با نصب کردن افزونه ها، امکانات این اپلیکیشن تحت وب گوگل باز هم بیشتر می شود. به علاوه افزونه های رایگان و پولی متنوعی تاکنون منتشر شده است.

معرفی بهترین افزونه های گوگل داکس

امکانات و ویژگی های Google Docs

  • قابلیت باز کردن فایل های Word در اپ موبایل و همین طور نسخه تحت وب
  • دسترسی ساده به فایل ها از طریق مرورگرهای اینترنت نظیر گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس در همه ی سیستم عامل ها
  • امکان به اشتراک گذاری فایل ها با دسترسی Edit برای کار گروهی روی یک فایل
  • امکان کامنت یا دیدگاه نوشتن برای بخش هایی از یک فایل جهت پیشنهاد ویرایش و نظرسنجی و غیره
  • قابلیت همگام سازی فایل ها بین وسایلی که به یک حساب کاربری جیمیل متصل شده اند به طوری که همواره آخرین نسخه ی فایل در وسایل مختلف در دسترسی است
  • می توانید ذخیره شدن یک نسخه آفلاین از فایل روی حافظه ی دیوایس را فعال کنید تا فایل حتی در زمانی که به اینترنت دسترسی ندارید هم قابل استفاده و ویرایش کردن باشد.
  • امکان جستجو کردن فایل ها و نمایش تصویر بندانگشتی از محتویات فایل ها برای یافتن سریع تر فایل موردنظر

  • امکانات ویرایش استایل مشابه نرم افزار Word: فونت و رنگ فونت و اندازه فونت و همین طور تنظیمات پاراگراف و جدول و صفحه و غیره قابل تغییر است.

  • پشتیبانی از لیست موارد یا به اصطلاح لیست بولت دار و لیست شماره ای نظیر ورد
  • امکان قرار دادن عکس و لوگو و حتی ترسیم شکل

جستجو:

دانلود گوگل داکس برای ویندوز 10

جستجو:

docs.google.com سایت

تغییرات جدیدترین نسخه گوگل داکس

بهبود عملکرد و رفع مشکلات جزئی

جستجو:

دانلود گوگل داکس اندروید

جستجو:

دانلود گوگل داکس برای لپ تاپ

دانلود گوگل داکس

  • برای اندروید: 6.0 به بعد

دانلود گوگل داکس از گوگل پلی

   

دانلود Google Docs با لینک مستقیم، آخرین نسخه پنج شنبه 25 اسفند

  • جدیدترین آپدیت پنج شنبه 25 اسفند 1401
  • آخرین نسخه: Google Docs 1.23.102.02.90
  • تاریخ و ساعت بروزرسانی فایل اپ: Date: 2023-03-16 Time: 05:28:03
  • تاریخ و ساعت بروزرسانی صفحه: Date: 2023-03-16 Time: 09:50:23

دانلود Google Docs 1.23.102.02.90 ،حجم 93.7 مگابایت

در ویندوز 10 می توان با استفاده از یک نرم افزار ساده، از صفحه و پنجره ها و منوها عکس گرفت و متن درون عکس ها را به راحتی استخراج کرد. به عبارت دیگر می توان اسکرین شات ها را به متن معمولی تبدیل کرد. برای این مقصود از نرم افزار رایگانی به اسم Easy Screen OCR استفاده می شود که برای ویندوز 7 و 8 و ویندوز 10 منتشر شده است.

اگر برای تهیه کردن متون آموزش ویندوز و نرم افزارهای ویندوزی، به ابزاری نیاز دارید که متن موجود در پنجره  ها و منوها را به راحتی در اختیار شما قرار دهد، می بایست از روش شناسایی آپتیکال کاراکترها یا به اختصار OCR استفاده کنید. در ادامه به معرفی نرم افزاری Easy Screen OCR برای OCR کردن اسکرین شات ها در ویندوز می پردازیم.

اگر با مفهوم تبدیل عکس به متن یا به اختصار OCR آشنایی ندارید، بهتر است مقاله ای که قبلاً در خصوص تبدیل عکس به متن نوشتیم مراجعه کنید. جالب است بدانید که در Word 2016 و Google Sheets حتی می توان صفحات اسکن شده از کتب فارسی و متون فارسی را به متن تبدیل کرد.

معرفی سه روش تبدیل عکس به متن در ویندوز و مقایسه عملکرد در OCR متن فارسی

نرم افزار Easy Screen OCR نیز از روش Optical Character Recognition برای تبدیل اسکرین شات ها به متن استفاده می کند و به کمک آن می توان متن موجود در وب سایت ها و ویدیوها را نیز استخراج کرد.

دانلود Easy Screen OCR

و اما روش استفاده از این نرم افزار رایگان و ساده: ابتدا نرم افزار را دانلود و نصب کنید و سپس اجرا کنید. با اجرا کردن نرم افزار، آیکونی در تسک بار ویندوز اضافه می شود. روی آن راست کلیک کنید و گزینه ی Capture را انتخاب کنید.

قدم بعدی است است که محدوده ی موردنظر خود را با کلیک کردن و درگ کردن موس، انتخاب کنید. ناحیه ای که در اسکرین شات قرار می گیرد را به صورت پیش نمایش در گوشه ی پایین صفحه و در پنجره ی ScreenOCR مشاهده خواهید کرد. در این پنجره دو تب ساده وجود دارد:

  • تب Picture که در آن اسکرین شات را مشاهده می کنید.
  • تب Text که در آن متن استخراج شده نیز نمایش داده می شود.

در تب Picture روی دکمه ی OCR کلیک کنید و آغاز فرآیند OCR یا شناسایی آپتیکی حروف را تأیید کنید.

زمانی که OCR کردن عکس تکمیل شد، روی تب دوم یعنی Text کلیک کنید. در این تب متن استخراج شده را مشاهده خواهید کرد و می توانید آن را کپی کنید.

به این ترتیب فقط سه مرحله برای OCR کردن اسکرین شات ها لازم است. خوشبختانه محدودیتی در اسکرین شات گرفتن از آنچه روی صفحه نمایش داده شده، وجود ندارد و به عبارت دیگر می توان متن یک فریم از یک فایل ویدیویی، متن درون عکس ها و متن منوها و سایت ها را به راحتی به عکس و سپس متن معمولی، تبدیل و استفاده کرد.

توجه: این نرم افزار برای کارکرد صحیح به اینترنت نیاز دارد و در حال حاضر نمی توان با IP ایران از آن استفاده کرد! با استفاده از VPN  شناسه ی IP خود را تغییر دهید.

و اما تنظیمات مفیدی که در این اپلیکیشن ساده پیش بینی شده است: ابتدا روی آیکون نرم افزار در گوشه ی تسک بار راست کلیک کنید و گزینه ی Preferences را انتخاب کنید. در تب اول یا General، تنظیمات عمومی را مشاهده خواهید کرد.

  • برای اجرا کردن Easy Screen OCR در استارت آپ ویندوز، تیک Start with Windows را بزنید.
  • برای فعال کردن افکت صوتی نیز Enable sound effect را فعال کنید.
  • اگر موقعیت پنجره در پایین صفحه برایتان جالب نیست، گزینه ی Stick to the top را فعال کنید تا در بالای صفحه ظاهر شود.
  • با فعال کردن Transparency می توان پنجره ی نرم افزار را شفاف کرد.

در تب دوم یا HOTKEY می توان شورت کاتی برای اسکرین شات گرفتن انتخاب کرد که حالت پیش فرض آن، Ctrl + D است.

در تب سوم یعنی LOCAL می توان محلی برای ذخیره کردن اسکرین شات ها انتخاب کرد و فرمت عکس ها را مشخص کرد.  ابتدا تیک Save image را بزنید و سپس فرمت و محل فایل ها را انتخاب کنید. فرمت پیش فرض PNG است که برای اسکرین شات گرفتن بدون افت کیفیت، بهترین انتخاب است.

تفاوت بین فرمت های عکس JPG  و PNG و غیره چیست؟ آشنایی با ویژگی ها و کاربری فرمت های عکس

حتی می توان گزینه ی Save PDF را نیز تیک زد و مسیری برای ذخیره کردن فایل ها به صورت پی دی اف انتخاب کرد.

در آخرین تب که Language نام دارد، می توان زبان را تغییر داد. خوشبختانه زبان Persian یا فارسی نیز پشتیبانی شده است. خوشبختانه در تستی که ما انجام داده ایم، دقت شناسایی حروف فارسی بسیار خوبی است اما در متونی که اعداد و کلمات انگلیسی در کنار حروف فارسی به کار رفته، چیدمان حروف و کلمات کمی به هم ریخته می شود.