خودرو

انواع صدای ماشین و روش های رفع آن ها

صداگیری خودرو چگونه انجام می شود و چرا اهمیت دارد؟ صدای رادیو را کم کنید صداهایی عجیب می شنوید که ممکن است مداوم به گوشتان برسد و برایتان ناخوشاند باشد؛ اگر اتومبیل تان را دوست دارید و از لحاظ مکانیکی و قطعات خودرو حسابی به آن رسیده اید امّا سر و صداهای بیش از حد داخل کابین باعث آزارتان شده و دیگر دوست ندارید رانندگی کنید باید با روش های صداگیری اتاق ماشین آشنا شوید تا با کاهش یا حذف آن ها آرامش رانندگی را به خود برگردانید؛ به خصوص اگر راننده تاکسی هستید و این صداها دیگر اعصابی برایتان نگذاشته اند یا اینکه اتومیبل تان قدیمی شده و عمر زیادی را گذرانده است پیشنهاد می کنیم با مجلّه اینترنتی ماشین نو همراه باشید تا با صداگیری خودرو و اتاق ماشین لذت رانندگی را دوچندان تجربه کنید.

تا حالا به این فکر کرده اید که صدای کابین چگونه می تواند در توانایی شما در رانندگی تاثیرگذار باشد؛ ضمن اینکه تا چه میزان می تواند باعث حواس پرتی شما شود و تمرکز شما را از جاده دور کند. اگر برای یک سفر در حال تدارکات و برنامه ریزی هستید می خواهید این مشکل را حل کنید باید بدانید چه اقداماتی برای رفع آن باید انجام داد.

اهمیت صداگیری خودرو

صدای کابین از تو مخی ترین صداهایی هست که ممکن است در حین رانندگی آن را بشنوید و ندانید مشکل از کجاست؛ از جاده، باد یا استهلاک قطعات خودرو! با توجّه به اینکه صداگیری کابین خودرو بیشتر برای خودروهای قدیمی صورت می گیرد ممکن است با وجود NVH به معنای کم کردن صداها، لرزش ها و تکان های کلی، که هدف همه ی تولیدکنندگان خودرو است و در ساخت خودروهای جدید مورد استفاده می گیرد نیاز به صدا گیری اتاق ماشین باشد؛ حتی ساخته ی معروف ترین کمپانی ها. این مشکل می تواند آسایش و تمرکز راننده را سلب کند و استرس، خشم، خستگی و … را برای راننده و سرنشینان رقم بزند. به همین دلیل کاهش و حذف صدای داخل خودرو از نظر حفظ سلامتی روان بسیار پر اهمیت به نظر می رسد.

قیمت لوازم یدکی ماشین

اگر به تازگی اتومبیل تان را سرویس کرده اید و مطمئن هستید صدای کابین از مشکلات موتور یا گیربکسی نیست در ادامه ما را همراهی کنید تا با روش های رفع صدای خودرو و هزینه صداگیری ماشین آشنا شوید.

همان طور که گفتیم هدف اصلی همه خودروسازان خلق یک سفر آرام بدون هیچ آزردگی خاطر می باشد. این که ماشین شما مانند خانه، نقطه امن شما باشد و در نهایت با توجّه به هزینه ای که برای خرید آن پرداخت می کنید محیط لوکس و بدون دردسری را برای یک سفر طولانی داشته باشید می تواند کمترین سطح توقع شما باشد.

قدم اول ماشین سازان برای کاهش صدای بدنه، تمرکز روی شکل بدنه است که به صورتی باشد که بتواند باد را بدون صدا عبور دهند. به عنوان یک مزیت ویژه، کیفیت آیرودینامیکی به توسعه اقتصادی بودن مصرف سوخت کمک می کند.

قیمت لوازم یدکی ماشین

به همین خاطر سیستم تعلیق حرف اول را در رفع صدای خودرو می زند. اینکه قطعات موجود در سیستم تعلیق به درستی قرار گرفته باشند (شل شدن بیش از حد یا سفت بودن بیش از اندازه) و به این وسیله درزهای موجود کاملاً پرشده باشند. البته ممکن است درزهای کوچکتری وجود داشته باشند که تمام این ها بستگی به مدل خودرو دارد و از نوار، اسپری و عایق هایی که برای صداگیری درب خودرو استفاده می شود بهره مند شوند.

قدم بعدی تست لاستیک ها می باشد که سالم بودن آن ها بسیار حائز اهمیت است. اینکه طراحی های روی عاج تایر بدون ایجاد صدای زیاد، روی جاده محکم می شود یا نه. امّا همه ماجرا این نیست؛ عایق بندی الیافی و شیشه های آکوستیک نیز استفاده می شود. در برخی خودروهای جدید و کیفیت بالا، سیستم صدا به گونه ای طراحی شده است که صدای بیرون را حذف می کند. این سیستم به طور شهودی به صداهای ناخواسته گوش می دهد و یک صدای مشابه به آن تولید می کند تا آن را خنثی کند.

همان طور که حدس زدید هرچه قدر ماشین لوکس تر باشد، کاهش صدای بدنه اش نیز بیشتر است. البته همیشه هم این گونه نیست، چرا که ماشین هایی با قیمت مناسب تر در تلاشند تا پا به پای آن ها پیش بروند، که این خود خبر بسیار خوبی برای کسانی است که دنبال خودروی قیمت بالای لوکس نیستند.

تاثیر صدای اتاق خودرو در کیفیت سفر

آخرین باری که با یک ماشین تازه برای تست و آزمایش آن رانندگی کرده اید کی بود؟ اگر اخیراً بوده، متوجه آرام بودن سفر شده اید، ممکن است سکوت عجیب بین شما و فروشنده که امیدوار به خریدتان بوده، شدیدا آشکار بوده است.

امّا این صداها تنها هنگام رانندگی جاده ای نیستند. منظور ما از صدای بدنه، هنگام باز یا بستن در ماشین، تغییرات اندیکاتور و دیگر فاکتورهای کوچک مثل آن نیز است. همین موقع است صداگیری درب خودرو به کار می آید.

قیمت لوازم یدکی ماشین

به طور حتم با کار روی NVH تمام صداها جذب خواهد شد تا شما سفری آرام و نرم تری داشته باشید. همین طور صداهای داخل بدنه می توانند موجب ایجاد یا قطع مکالمه مسافران شوند. در سفرهای طولانی، حرف زدن بدون نیاز به داد زدن و جنجال جاده ای که همراهتان هستند لذت بخش خواهد بود.

زمانی که به خرید ماشین رفته اید، فهمیدن دلیل انواع صدای کابین می تواند به شما کمک کند تا انتخاب صحیحی انجام دهید. به خواندن ادامه دهید تا بفهمید چه چیزهایی موجب صداها می شوند.

پیشنهاد مطالعه:  سرامیک خودرو و هر آنچه باید درباره آن بدانید!

عوامل ایجاد صدا در داخل خودرو

وقتی از دلایل ایجاد صداهای داخل خودرو حرف می زنیم می توانیم آن ها را در سه عامل کلی دسته بندی کنیم:

  • صداهایی که مربوط به موتور و دیگر قسمت های مکانیکی خودرو است
  • صداهای مربوط به جاده که از طریق لاستیک  ها، در نهایت به اتاق خودرو منتقل می شوند
  • سر و صداهای باد و عوامل محیطی که از بیرون خودرو به داخل اتاق نفوذ می کنند

توجه به هر سه عامل بالا برای کاهش صداهای اتاق خودرو، از اهمیت لازم و کافی برخوردار است. روش های تعمیری که به حذف صداهای موتور خودرو و دیگر بخش ها مربوط می شود نیازمند تخصص کافی است.

قیمت لوازم یدکی ماشین

کاهش تاثیر عوامل جاده ای نیز به فاکتورهای گوناگونی بستگی دارد که در هر مدل خودرو متفاوت است و تسلط به آن برای همه ی افراد امکان پذیر نیست. بنابراین تصمیم گرفتیم در اینجا مرور کوتاهی بر دو دسته ی اول داشته باشیم و سپس بر راه های کاهش صدای اتاق خودرو با عوامل محیطی مثل باد تمرکز کنیم.

مراحل صداگیری کابین خودرو

  • شناسایی منبع صدا
  • تعمیر بخش های معیوب
  • عایق بندی و درزگیری بخش های معیوب

صداگیری اتاق خودرو به وسیله ی تعمیر بخش های معیوب

صداهای داخل خودرو که ناشی از مشکلات خود ماشین و عوامل جاده ای است، به بخش های مختلفی مربوط می شود. عدم عملکرد صحیح موتور، اگزوز، سیستم تهویه و لاستیک ها، می تواند باعث ایجاد سر و صدا در اتاق خودرو شود. اگر در هنگام رانندگی، صداهای مانند جیغ زدن، جیر جیر کردن، خراشیدن و صداهای غیر عادی دیگری شنیدید، به احتمال زیاد قسمت های مکانیکی خودرو به درستی کار نمی کنند. در این مواقع کمک گرفتن از یک مکانیک خبره، بهترین راه حل است.

کارهای عمومی مثل تعویض به موقع روغن موتور، جزء مواردی هستند که می توانند در کاهش صدای اتاق ماشین، نقشی مثبت بازی کنند.

تاثیر لاستیک  ها در صدای اتاق خودرو

لاستیک ها مهم ترین بخش اتومبیل هستند؛ چرا که کیفیت و نوع آج آن ها می تواند ایمنی سفر را افزایش یا کاهش دهد. چند سال است که لاستیک های خود را تعویض نکرده اید؟ یکی از نکاتی که کمتر به آن توجه می شود، تاثیر کیفیت لاستیک ها در کاهش صدای داخل خودرو است. اگر مدّت زیادی از آخرین تعویض آن ها گذشته است بهتر است که در اسرع وقت به فکر تعویض آن ها باشید. نوع لاستیک و کیفیت آن دو متغیر بزرگی هستند که باید در صداگیری خودرو و اتاق ماشین آن را در نظر بگیرید. اگر به طور مرتب فشار تایرها را کنترل کنید و در صورت لزوم به تعویض آن ها مبادرت ورزید، به کاهش سر و صداهای اتاق خودرو کمک شایانی کرده اید.

راه های صداگیری اتاق خودرو از صداهای جاده

اگر خودروی شما عیب مکانیکی نداشته باشد، به هر حال از صداهایی که از بیرون از خودرو به داخل اتاق نفوذ می کند در امان نخواهید بود. برای رهایی از این صداها، سه روش موثر را در ادامه معرفی می کنیم.

قیمت لوازم یدکی ماشین

اگر می خواهید میزان صدا در داخل خودرو، قبل و بعد از انجام این کارها را بسنجید می توانید از اپلیکیشن هایی استفاده کنید که میزان دسیبل (واحد اندازه گیری صدا – db) را محاسبه می کنند.

روش اول صداگیری اتاق خودرو: کفپوش های عایق صدا

اکثر خودروها کفپوش هایی دارند که به نظافت خودرو و حس بهتر رانندگی کمک می کنند؛ اما این کفپوش ها معمولا مانع از ورود صدای بیرون به داخل خودرو نمی شوند. بنابراین باید کفپوش هایی خریداری کنید که عایق صدا باشند و از این طریق باعث کاهش صدای داخل خودرو شوند.

همانطور که اشاره کردیم بخشی از صدایی که در اتاق خودرو شنیده می شود مربوط به عوامل بیرونی مثل باد است. کفپوش های عایق صدا وظیفه ی جلوگیری از نفوذ این بادها به داخل اتاق خودرو را برعهده دارند.

این کفپوش ها از فوم عایق ساخته شده اند که دارای چسب نیز هستند تا بتوان آن ها را به خوبی محکم کرد. فوم موجود در این کفپوش ها سر و صداهایی را که از بیرون می آیند جذب می کند و بدین ترتیب صدای اتاق خودرو را کمتر می نماید.

انواع مختلفی از کفپوش های عایق صدا در بازار وجود دارند که دارای کیفیت های متفاوتی هستند. پیشنهاد می کنیم برای اینکه نتیجه بهتری از نصب این کفپوش ها بگیرید، خرید کفپوش با بهترین کیفیت را مد نظر قرار دهید. قیمت کفپوش ها در حال حاضر برای هر ورق بین 30 هزار تا 200 هزار تومان است اما احتمالا در این ماه های اخیر افزایش قیمت زیادی داشته باشند.

محل استفاده از کفپوش عایق صدا برای کاهش صدای داخل ماشین

همانطور که می دانید صداهای بیرون بیشتر از طرف صندلی های جلو وارد خودرو می شود. بنابراین استفاده از کفپوش های عایق صدا در کف ماشین در این قسمت ها مطلوب تر است. به کارگیری این نوع کفپوش برای صندلی عقب اهمیت کمتری دارد اما با این حال سودمند است، مخصوصا اگر خودروی شما قدیمی باشد و صداهای اتاق آن به مراتب بیشتر باشد.

روش دوم صداگیری داخل خودرو: فوم عایق بازتابنده

راهکار دیگر برای کاهش صدای اتاق خودرو، استفاده از فوم عایق بازتابنده است. فوم های عایق بازتابنده، میزان صدا را تا 80 درصد کاهش می دهند و به همین دلیل صلاحیت کافی را برای صداگیری اتاق ماشین دارند.

این نوع فوم های عایق از ورود هوای سرد نیز جلوگیری می کنند که از این نظر برای فصل های سرد سال نیز کاربرد دارند.

نحوه استفاده از فوم عایق بازتابنده

اولین پرسشی که برای استفاده از این نوع فوم عایق به ذهن می آید، این است که آیا تداخلی با فوم عایق صدا ندارد؟ و آیا باید یکی از این دو را انتخاب کرد؟ سوال به جایی است و پاسخش این است که می توان این دو نوع فوم عایق را همزمان استفاده کرد. اتفاقا اگر این دو عایق، با هم استفاده شوند، عملکرد بهتری را برای حذف صداهای اتاق خودرو از خود نشان می دهند.

قیمت لوازم یدکی ماشین

فوم عایق بازتابنده باید دقیقا در زیر فوم عایق صدا به کار رود. برای آنکه نتیجه ی بهتری از این فوم های عایق بگیرید و در وقت نیز صرفه جویی کنید شایسته تر است که هر دو را همزمان نصب کنید. این روش، بهترین شیوه برای به دست آوردن حداکثر بازده از این عایق ها است.

پیشنهاد مطالعه:  شلگیر و گلگیر چیست؟ | تفاوت شلگیر و گل پخش کن

روش سوم کاهش صدای اتاق خودرو: عایق بندی درها و جلوگیری از جیر جیر کردن درب ماشین

احتمال اینکه صدای اتاق خودرو ناشی از درب ها باشد بسیار بالاست، به همین دلیل صداگیری درب خودرو به تنهایی می تواند یک مسئله کاملاً جدی باشد که باید آن را بررسی کرد. ضمن اینکه این مشکل می تواند برای خودروهای فرسوده ایجاد شود، امّا احتمال اینکه درب خودروهای جدید از نظر ساختاری مشکل داشته باشند و نیاز به صداگیری درب خودرو باشد وجود دارد.

برای این کار ابتدا با یک ابزار به پایین درب ضربه بزنید، اگر صدای تق تق می شنوید به احتمال زیاد یک مهره یا پیچ از جایش جابجا و شل شده است. برای حل این مشکل می توانید پنل درب را جدا کنید و پبچ شل شده را سفت کنید و مجدّد پنل درب را در جای خود قرار دهید.

در مرحله بعدِ صداگیری درب خودرو مطمئن شوید که تمام درب ها تراز هستند. همچنین لولاهای درب را بررسی کنید تا در یک سطح قرار داشته باشند. اگر لولا در سطوح هم سطح نیستند باید آن ها را تنظیم کنید.

حالا نوبت پنجره ها هست، به آرامی روی آن ضربه بزنید اگر دچار لرزش شود و صدا دهد باید حتماً آن ها را تعویض کنید. به طور معمول این مشکل ناشی از فرسودگی خودرو می باشد.

قیمت لوازم یدکی ماشین

در نظر اشته باشید درب ها همیشه ضعیف ترین ساختارها را دارند. چون تولیدکنندگان برای صرفه جویی در هزینه های خود در عایق بندی درب از کمترین مواد استفاده می کنند. به همین دلیل بهتر است خودتان در مراکز مخصوص، از عایق های صدا برای صداگیری درب خودرو استفاده

صداگیری درب خودرو چگونه انجام می شود؟

یکی از راه حل های بسیار موثر برای صداگیری اتاق ماشین، عایق بندی درهاست. بهترین عایق برای این روش، همان فوم های عایق بازتابنده است که در روش قبلی به آن اشاره کردیم.

از بین محصولات موجود در بازار بهتر است عایقی را انتخاب کنید که از کیفیت خوبی برخوردار باشد؛ زیرا عایق بندی درها کار راحتی نیست و به همین دلیل اگر این روش را انتخاب می کنید بهتر است از بهترین عایق نیز استفاده کنید تا ناچار به انجام مجدد این کار نشوید.

راهنمای عایق بندی درها برای کاهش صدای اتاق خودرو

گفتیم که عایق بندی درها و پنجره ها کار آسانی نیست. دلیل این گفته میزان زحمتی است که باید برای به سرانجام رسیدن درست این کار، متحمل شوید. علاوه بر این ریزه کاری هایی نیز برای نتیجه گیری بهتر در صداگیری اتاق خودرو وجود دارد.

اولین مرحله برای عایق بندی درها، خارج کردن همه ی پیچ ها و دیگر قطعات در اولین لایه بیرونی درهاست، تا بتوانید اندازه ی دقیق فوم عایق مورد نیاز را به دست آورید. دقت کنید که اگر می خواهید اندازه عایقی که خریداری کرده اید کوچک تر یا بزرگ تر نباشد، بهتر است پس از انجام این مرحله و به دست آوردن اندازه ی دقیق، اقدام به خرید فوم عایق بازتابنده کنید.

قیمت لوازم یدکی ماشین

مرحله ی بعد نصب فوم عایق است. در این مرحله شما باید مطمئن شوید که همه ی قسمت ها به خوبی عایق بندی شده است و محل مغفول مانده ای وجود نداشته باشد. همچنین باید دقت کنید که قسمتی را بیش از حد عایق نکنید که وزن در را تا حد زیادی افزایش دهد. اگر این نکات را رعایت کنید بهترین فرجام را برای کار خود رقم خواهید زد.

پس از آنکه همه ی قسمت های درها را که احتمال دارد صداهای بیرونی از آن مکان ها وارد اتاق خودرو شود، عایق بندی کردید و از این کار مطمئن شدید، وسایل لایه ی بیرونی در را در جای خود نصب کنید. به این ترتیب عایق بندی درها تکمیل شده است و می توانید شاهد کاهش صدای اتاق خودروی خود باشید.

نکات عمومی در صداگیری اتاق خودرو

  • اگر از کفپوش ها و فوم های عایق استفاده می کنید بهتر است هر از چند گاهی، محفظه ها و لبه های آن ها را بررسی کنید و مطمئن شوید که چسب های آن ها باز نشده باشد.
  • اگر اولین بار است که برای عایق بندی درها اقدام می کنید، پیشنهاد می کنیم از یک نفر که سابقه ی چنین کاری دارد کمک بگیرید. این گونه نتیجه ی کار شما دقیق تر و مفیدتر خواهد بود.
  • صداهای تکراری که به صورت مداوم در اتاق خودرو شنیده می شوند پیام های هشدارآمیزی از نقص در قسمت های مکانیکی خودرو در خود دارند و باید نسبت به رفع آن ها توجه جدی داشته باشید.

به عنوان نکته ی آخر باید توجه داشته باشید که حذف همه ی صداهای اتاق خودرو و رسیدن به سکوت مطلق، امکان پذیر نیست. مخصوصا اگر خودروی شما قدیمی یا از خودروهای ارزان قیمت ایرانی همچون پراید و … باشد، شنیده شدن کمی صدا در اتاق خودرو، عادی است و نباید انتظار داشته باشید که همچون یک خودروی لوکس، هیچ صدایی در داخل خودرو نشنوید.

بی صداترین ماشین های جهان

اگر به دنبال شناخت بهترین خودروهای جهان از نظر سکوت درون کابین ماشین و صداگیری اتاق خودرو هستید ادامه متن را بخوانید:

  • تسلا مدل s

تسلا همواره پیشرو تولید ماشین های الکتریکی و لوکس بوده است. او مفهوم ماشین های الکتریکی را متحول کرده است. مدل s در طراحی بسیار خوش نقشه است، یک طرح جامع  ایده آل با شکلی که به قدری لغزنده است که صدای باد در کمترین مقدار تولید می شود.

قیمت لوازم یدکی ماشین

در این خودروی تمام الکتریک، همه چیز در داخل کابین آرام است. در مدل s آنها بهترین تلاش خود را در کاهش صدای اتاق ماشین انجام داده اند تا برای شما سفری آرام و مناسب فراهم کنند.

  • آئودی Q5

آیا به مسافرت های با مسافت طولانی می روید؟ آیا این مسافرتها را با کودکان می روید؟ آئودی Q5 یک شاسی بلند معرکه است که در شیشه جلویش یک جداره آکوستیک تعبیه شده که موجب سفری آرامتر خواهد شد.

شما همچنین می توانید یک سیستم تعلیق هوا در ماشینتان انتخاب کنید تا محیط هرچه آرام تر و دل پذیرتری داشته باشید. امّا در مورد بچه هایتان؟ نمی توانیم قول دهیم آن ها نیز آرام شوند. امّا در نهایت، زمانی که آن ها را به مدرسه برسانید یا در مسافرت جاده ای به خواب بروند، به آرامش عمیقی خواهید رسید.

مرسدس بنز کلاس s

یکی از مهم ترین ماشین های لوکس زمان ما، کلاس s که دنیایی در سفرهایتان با خود خلق می کند که تنها متعلق به شماست. تنها مقدار کوچکی از صدای باد یا جاده به درون اتاقک ماشین می آید. حتی نوع موتور بنزینی آن نیز آرام ترین و نرم ترین ماشین هاست. این واقعا حائز اهمیت است، حتی در مدل AMG S 63 این مهم است که بدانید شما می توانید صدای موتور v8 را به صورت خفه بشنوید.

پیشنهاد مطالعه:  تسمه دینام چیست و چه زمانی باید آن را تعویض کرد؟

  • آئودی A8

ماشین A8 آئودی یک پیشنهاد بی نقص دیگر از سوی کارخانه هاست. 50TDL اصلاً لرزش ندارد و کاملاً ساکت می ماند، حتی اگر بیش از اندازه از آن کار بکشید. خوردرویی بهبودیافته، شیک و به شدت آرام است. با تایری 20 اینچی که تنها ذره ای از صدای جاده را به گوش شما می رساند، آن هم موقعی که روی سطح سخت می رانید.

قیمت لوازم یدکی ماشین

امّا صدای باد به طرز زیبایی آرام است حتی در بادهای 70 متر بر ساعت. یک آپشن برای دوجداره کردن پنجره ها وجود دارد که برای آرام تر کردن هرچه بیشتر داخل کابین خودرو است.

  • آئودی Q7

و  بله، ما لیستمان را با یک خودروی دیگر از آئودی پایان می دهیم. مدل Q7 در نوع موتور بنزینی اش ممکن است در ابتدا هنگام استارت زدن کمی صدادار باشد امّا به محض گرم شدن، فراموش خواهید کرد که موتوری هم وجود دارد؛ البته تا وقتی که سرعت و شتابتان زیاد از حد شود.

حرکتی آرام و نرم دارد و ویژگی مخصوص دیگری آن این است که مسافران را از لرزش موتورها محافظت می کند. در ورژن دوگانه سوزش، با کار کردن با حالت الکتریکی اش، سفری آرام تر خواهید داشت. با تغییر به حالت بنزینی، قبل از نرم شدن دوباره صدا، با کمی صدا همراه خواهد شد.

صداگیری اتاق ماشین پراید چگونه انجام می شود؟

با وجود اینکه پراید یکی از خودروهایی قدیمی کشورمان محسوب می شود می توان به راحتی حدس زد که مشکل صدای کابین را دارد. به همین دلیل می خواهیم در این قسمت از مقاله درباره ی صداگیری اتاق ماشین پراید برایتان بگوییم تا با رفع صدای خودرو بتوانید بهترین تجربه رانندگی را داشته باشید.

مراحل صداگیری اتاق ماشین پراید

  • بررسی سیستم اگزوز

بیشترین صدایی که ممکن است به کابین خودرو بیاید از سیستم اگزوز است. اتصالات اگزوز را بررسی کنید تا به خوبی در جای خود قرار گرفته باشند. معمولاً صدای بوجود آمده در کابین بخاطر پاره شدن بست اگزوز می باشد که باعث تکان خوردن لوله اگزوز و تماس آن با بدنه می شود. در صورتی که با این مشکل مواجه شدید از یک مکانیک بخواهید آن را برای شما تعویض کنید؛ این کار هزینه بسیار پایینی دارد.

قیمت لوازم یدکی ماشین

  • بررسی درزهای موجود

باز شدن درزهای کوچک باعث شنیده شدن صدای باد در کابین می شود. احتمال اینکه باد از سوراخ های زهکشی پایین خودرو عبور کند زیاد می باشد. در صورت وجود چنین مشکلی می توانید از نوار چسب های مخصوص برای پوشاندن سوراخ های ریز استفاده کنید.

  • استفاده از سیستم نویزگیر ماشین

فرقی نمی کند پراید یا یک ماشین خارجی دارید. کابین تمام خودروها دارای سر و صدایی هستند که مجهزترین آن ها که دارای رفع صدای خودرو هستند بهتر است از سیستم های نویزگیر برای کاهش صدای کابین استفاده کنند.

امیدواریم با انجام این روش ها موفق به کاهش صداهای مزاحم و آزاردهنده ی اتاق خودروی خود شوید. لطفا ما را از نتیجه ی کار خود باخبر کنید.

هزینه صداگیری ماشین چقدر است؟

هزینه صداگیری ماشین بسته به نوع و مدل ماشین متفاوت می باشد. سدان، کراس و suv هرکدام هزینه ی جدایی دارند که با توجّه به قسمت مورد نیاز برای هزینه صداگیری ماشین از 100 هزار تومان تا پانصد هزار تومان متفاوت می باشد.

قیمت لوازم یدکی ماشین

نتیجه گیری

گاهی درست است که صداهایی ممکن است برای ما آزار دهنده باشد امّا می تواند نشان دهنده مشکلی در خودرو نیز باشد که با روش های صداگیری اتاق خودرو و عایق بندی بدنه و درب ماشین حل نمی شود. چرا که بعضی صدا ها خبر از خرابی قطعه خاصی از خودرو را به ما می دهند که باید با آن ها آشنا باشیم تا بتوانیم زودتر مشکل را بیابیم و قبل از این که خرابی آن به قطعات دیگر سرایت کند آن را حل کنیم. نمونه ای از این صدا ها که هر کدام به شکلی به ما هشدار می دهند عبارت اند از:

  • هنگام رخ دادن نشتی در نواحی موتور یا لوله های آن صدایی شبیه به فس فس خواهید شنید که در صورت شنیدن چنین صدایی باید فوراً با یک تعمیرکار تماس بگیرید و خود را به آن برسانید چرا که بی محلی به این صدا می تواند از کار افتادن موتور خودرو را در پی داشته باشد که باعث به خرج افتادن زیاد راننده خواهد شد.

  • شنیدن صدای شبیه جیغ خبر از خرابی تسمه خودرویتان را می دهد که معمولاً اتفاقی رایج در خودرو ها محسوب می شود که اکثراً رانندگان به این صدا توجهی نمی کنند و به راه خود ادامه می دهند، امّا توصیه ما به شما این است که اگر نمی خواهید صدمه ی بیشتری به خودرویتان وارد شود خودرو را در گوشه ای پارک کرده و نگاهی به تسمه بیاندازید. ممکن است تسمه شما قدیمی و فرسوده شده باشد و جنس خشک آن باعث به صدا در آمدن آن شده باشد. که در چنین مواقعی باید به تهیه یک تسمه جدید و با کیفیت بپردازید.

  • نوعی صدای دیگر نیز وجود دارد که زمانی رخ می دهد که روغن هیدرولیک در پمپ هیدرولیک کم باشد که صدای آن در هنگام چرخاندن فرمان خودرو رخ می دهد یا علتی دیگر این است که پمپ هیدرولیک شما عملکردش ضعیف شده و باید به متخصص نشان داده شود تا تشخیص دهد که قابل تعمیر است یا نیاز به تعویض دارد.

  • هنگامی که خودرو با سرعت پایین در حرکت باشد و راننده فرمان را بچرخاند که همزمان با این حرکت صدایی مانند تق تق از سمت چرخ ها به گوش برسد، حکایت از این دارد که پلوس یا سر پلوس دچار مشکل شده است و حتی مشکل می تواند از قطعه ای دیگر از جلوبندی خودرو باشد که نیاز به نشان دادن خودرو به یک متخصص حرفه ای دارد.

بنابراین می بینید که صدا ها ممکن است با روش های صداگیری اتاق خودرو و عایق بندی بدنه و درب ماشین حل نشود بلکه دارای پیام هایی برای ما باشد تا بتوانیم تشخیص دهیم که چه اتفاقی در حال رخ دادن است و در نتیجه بهتر است این صدا ها را بشناسید تا در راه سالم نگه داشتن خودروی خود موفق باشیم.

منبع