تکنولوژی

تنظیمات دکمه های دسته بازی Xbox One و نحوه تغییر عملکرد دکمه ها

آموزش تنظیم کلیدهای کنترلر ایکس باکس وان در ویندوز 10

در این مقاله قصد داریم تا نحوه تغییر عملکرد دکمه های کنترلر ایکس باکس وان را در ویندوز 10 آموزش دهیم. با زومجی همراه باشید.

در حال حاضر ویندوز 10 به شما اجازه می دهد تا همان طور که دکمه های کنترلر را در کنسول ایکس باکس وان می توانید تغییر دهید، عملکرد آن ها را در ویندوز 10 هم عوض کنید. این ویژگی بخشی از برنامه Xbox Accessories است که به طور پیش فرض در ویندوز 10 نصب نیست. البته متاسفانه این ویژگی جدید، نیاز به برنامه های مخصوص تغییر عملکرد دکمه های کنترلر را به طور کامل از بین نمی برد، چرا که چند محدودیت بزرگ دارد:

  • فقط قادر هستید دکمه های کنترلر ایکس باکس وان را تغییر دهید و نمی توانید با استفاده از این نرم افزار، عملکرد دکمه های کنترلرهای دیگر همانند کنترلر ایکس باکس 360 را عوض کنید.
  • شما فقط می توانید عملکرد دکمه های روی کنترلر را با دکمه های دیگر روی همان کنترلر عوض کنید. این موضوع بدین معنا است که شما برخلاف نرم افزارهای جانبی دیگر، نمی توانید عملکرد دکمه های یک کنترلر را با دکمه های کیبورد عوض کنید.

اگر با این محدودیت ها مشکلی ندارید، پس آموزش زیر را شروع می کنیم.

چگونگی تغییر دکمه ها

شما برای این کار به برنامه Xbox Accessories نیاز دارید. این نرم افزار را از Microsoft Store به سادگی می توانید پیدا کنید. Xbox Accessories به شما اجازه می دهد تا Firmware یک کنترلر ایکس باکس وان را روی ویندوز 10 بروزرسانی کنید. در واقع، این تنها راه بروزرسانی Firmware این کنترلر بدون نیاز به کنسول ایکس باکس وان است.

پس از نصب نرم افزار، آن را باز کنید. اگر کنترلر به کامپیوتر متصل نباشد، نرم افزار از شما می خواهد تا آن را وصل کنید. مطمئن شوید که آداپتور وایرلس ایکس باکس به کامپیوتر شخصی شما وصل شده و کنترلر شما روشن باشد. اگر کنترلر به جای وایرلس، از طریق بلوتوث متصل شده است، مطمئن شوید که بلوتوث کامپیوترتان فعال باشد. 

پس از اینکه نرم افزار، کنترلر شما را شناسایی کرد، روی دکمه «Configure» زیر تصویر کنترلر کلیک کنید.

برای تغییر عملکرد دکمه های کنترلر، روی دکمه «Button mapping» کلیک کنید. اگر بعدا بخواهید تغییرات انجام شده را لغو کنید، می توانید به همین بخش بازگردید و روی «Restore Original» کلیک کنید تا دکمه ها به عملکرد اصلی شان بازگردند.

این پنجره، یک رابط کاربری ساده را برای تغییر عملکرد دکمه ها و تغییر دیگر تنظیمات فراهم می کند. برای مثال، شما می توانید عمکرد استیک ها و تریگرها را تغییر دهید؛ عملکرد دکمه های سمت چپ و راست را با هم عوض کنید و بالعکس. شما همچنین می توانید محور Y (جهت بالا و پایین) استیک چپ یا راست را بالعکس کنید؛ بنابراین زمانی که شما آن ها را رو به پایین فشار می دهید، آن ها سیگنال رو به بالا ارسال می کنند یا زمانی که آن ها را رو به بالا فشار می دهید، سیگنال رو به پایین می فرستند. اگر شما ویژگی لرزش کنترلر را دوست ندارید، به جای آن که آن را در هر بازی جداگانه غیرفعال کنید، می توانید از این بخش این ویژگی را در تمامی بازی ها و به صورت پیش فرض از کار بیاندازید.

در بخش تغییر عملکرد دکمه ها، شما می توانید دکمه های اصلی (A, B, X,Y)، بامپرهای چپ و راست و تمام چهار جهت دی-پد را تغییر دهید. هر کدام از این دکمه ها می تواند به دیگری تغییر یابد. شما همچنین می توانید یک دکمه را به صورت «غیر فعال» تنظیم کنید تا وقتی آن را فشار می دهید، هیچ عملکردی نداشته باشد.

همانطور که گفته شد، مواردی را که در اینجا تنظیم می کنید، در تمامی بازی ها و بخش های کامپیوتر شما اعمال می شوند.

اگر به تغییرات پیشرفته تری نیاز داشته باشید (مانند توانایی تغییر دکمه های کنترلر به دکمه های کیبورد)، شما همچنان به یک نرم افزار جانبی همانند JoyToKey یا Xpadder نیاز خواهید داشت. اگر بازی ها را روی استیم بازی می کنید، برای تغییر عملکرد دکمه های کنترلرهایی مانند کنترلر ایکس باکس وان یا ایکس باکس 360، می توانید از تنظیمات Big Picture Mode هم استفاده کنید.

کنترلر یا دسته بازی Xbox One قابلیت جابجایی عملکرد دکمه ها را در اختیار کاربرانی که آن را به کنسول بازی ایکس باکس وان متصل کرده اند، قرار می دهد. اگر در بازی خاصی می خواهید جای دکمه های A و B یا جوی استیک راست و چپ و یا دکمه های دیگر را با هم عوض کنید تا بازی کردن برایتان راحت تر باشد، می توانید این کار را به سادگی انجام دهید.

در ادامه به نحوه تغییر دادن جای دکمه های دسته بازی ایکس باکس وان می پردازیم. با ما باشید.

توجه کنید که اگر کنترلر ایکس باکس وان را با آداپتور بی سیم آن به کامپیوتری با سیستم عامل ویندوز 10 متصل کرده باشید هم قابلیت تغییر دادن جای دکمه ها از طریق یک اپلیکیشن ساده به اسم Xbox Accessories فراهم می شود که قبلاً به معرفی و روش استفاده از آن پرداختیم:

چگونه جای دکمه های کنترلر ایکس باکس وان را در ویندوز 10 تغییر دهیم؟

و اما بازی خورهایی که به ویندوز 10 علاقه ای ندارند و دنیای گیم را از دریچه کنسول بازی ایکس باکس تجربه می کنند هم می توانند همین کار را انجام دهند.

نکات مهم در تغییر جای دکمه های دسته ی بازی ایکس باکس وان

قبل از هر تغییری در چیدمان دکمه ها به چند نکته ی مهم توجه کنید:

  • تغییر جای دکمه ها در سطح سیستم عامل Xbox One صورت می گیرد و نه در سطح بازی ها. بنابراین هر تغییری که می دهید، در تمام بازی ها اتفاق می افتد. به عنوان مثال جای دکمه ی A و B در تمام بازی ها عوض می شود یا همین طور جای جوی استیک راست و چپ در تمام بازی ها تغییر می کند. نمی توان برای یک بازی خاص، یک پروفایل و چیدمان متفاوت در نظر گرفت.
  • تغییر جای دکمه ها در اپ هایی که روی ایکس باکس وان نصب کرده اید و حتی در منوها و داشبورد ایکس باکس وان هم اتفاق می افتد.
  • هر یک از کاربرانی که از کنسول بازی ایکس باکس استفاده می کند، می تواند چیدمان دکمه ها را در حساب کاربری خود تغییر دهد.
  • اگر از دسته ی بازی Xbox One Elite استفاده می کنید، قابلیت تعریف کردن چند پروفایل مختلف وجود دارد و البته سوییچ کردن بین پروفایل ها به صورت خودکار انجام نمی شود. در نتیجه نمی توان کاری کرد که حین اجرا کردن یک بازی خاص، یکی از پروفایل های تنظیمات کنترلر به صورت خودکار فعال شود. همه چیز باید به صورت دستی انجام شود.
  • پس از تغییر دادن تنظیمات، اگر مشکلی وجود داشته باشد می توان حالت پیش فرض یا Default را به راحتی فعال کرد.

چگونه جای دکمه های دسته بازی Xbox One را تغییر دهیم؟

ابتدا به بخش My Games and Apps ایکس باکس وان خود مراجعه کنید. از ستون کنار صفحه گزینه ی Apps را انتخاب کنید. در سمت چپ اپلیکیشن Xbox Accessories  را انتخاب و اجرا کنید. این اپلیکیشن نیازی به نصب کردن ندارد و در واقع به صورت پیش فرض روی ایکس باکس وان نصب شده است.

دسته بازی متصل به کنسول را در این اپلیکیشن مشاهده می کنید. برای تغییر چیدمان دکمه ها، دکمه ی Configure یا پیکربندی را انتخاب کنید. اگر چند کنترلر به کنسول بازی خود متصل کرده باشید، می توانید از دکمه های جهت چپ و راست برای انتخاب کنترلر موردنظر و دکمه ی Configure مربوط به آن استفاده کنید.

در صفحه ی تنظیمات کنترلر، در سمت چپ گزینه ی Button Mapping را انتخاب کنید. در مورد به هم خورد جای دکمه ها نگران نباشید چرا که گزینه ی Restore defaults سمت چپ صفحه برای بازنشانی تنظیمات و برگشتن به حالت پیش فرض در اختیار شماست.

برای جابجا کردن دکمه ها دو روش وجود دارد:

ابتدا دکمه ای که می خواهید جای آن را با دکمه ی دیگری عوض کنید را از منوی کرکره ای بالا و سمت چپ صفحه انتخاب کنید و سپس از دومین منوی کرکره ای که Map to نام دارد، دکمه ی دوم را انتخاب کنید. مثلاً برای تغییر جای A و B می بایست در منوی کرکره ای اول و دوم، دکمه ی A و B را انتخاب کرد.

روش دوم این است که دکمه ای که می خواهید جای آن را تغییر دهید، فشار داده و نگه دارید. پس از کمی مکث و نگه داشتن دکمه، پیامی نمایش داده می شود که از شما می خواهد دکمه ی مقصد را فشار دهید. بنابراین برای عوض کردن جای A و B کافی است ابتدا دکمه ی A  دسته بازی را فشار داده و نگه دارید و پس از نمایش پیام موردبحث، دکمه ی B را فشار دهید.

 

در صفحه ی تنظیمات کنترلر ایکس باکس وان چند مورد دیگر هم وجود دارد.

  • برای جابجا کردن عملکرد جوی استیک یا همان آنالوگ استیک چپ و راست، تیک گزینه ی Swap sticks را بزنید.
  • برای جابجا کردن دکمه های جلوی دسته یا L و R نیز تیک گزینه ی Swap triggers را بزنید.
  • برای معکوس کردن محور عمودی جوی استیک از گزینه های Invert right stick Y axis و Invert left stick Y axis که به ترتیب به جوی استیک راست و چپ مربوط می شود، استفاده کنید.

اگر دسته ی بازی ایکس باکس وان شما از نوع Xbox One Elite باشد، حتی تنظیمات بیشتری نیز در این صفحه وجود دارد. پس از تکمیل کردن تنظیمات، دکمه ی Done پایین صفحه را انتخاب کنید تا به صفحه ی قبلی برگردید.

به خاطر داشته باشید که در صفحه ی اصلی اپلیکیشن Xbox Accessories می توانید گزینه ی Configure را انتخاب کنید و در صفحه ی بعدی نیز Restore defaults را انتخاب کنید تا تنظیمات به حالت اولیه برگردد.