عمومی

نحوه استفاده از کرم ضد جوش بیواکوا

انواع کرم های ضد لک و روشن کننده بدون نیاز به نسخه پزشک در داروخانه ها قابل تهیه هستند اما باید بدانید که بهتر است این محصولات را تحت نظارت پزشک مورد استفاده قرار دهید. طرز استفاده از کرم ضد لک باید اصولی باشد زیرا در صورت مصرف نادرست حتی ممکن است لک های صورت یا بدن بدتر و پررنگ تر هم بشوند. بسیاری از انواع کرم  های روشن کننده و ضد لک صورت و بدن حاوی ترکیب  هیدروکینون با غلظت های مختلف و سایر ترکیب ها مثل ویتامین C هستند. مصرف کرم هایی که غلظت هیدروکینون در آنها زیر 4 درصد است بلامانع است اما مصرف غلظت های بالاتر بدون تجویز پزشک ممکن است باعث تشدید لک یا سوختگی پوست شود؛ پس باید هشیارانه عمل نمود.

علت لک صورت

به غیر از علت ژنتیکی یکی از دلایل اصلی کک و مک، قرار گرفتن زیاد در معرض نور آفتاب است که باعث فعال شدن سلول های رنگ دانه پوست می شود؛ یعنی اشعه ماورای بنفش باعث تجمیع «ملانین» می شود که ترشح آن از سلول های رنگ ساز پوست صورت می گیرد. به همین دلیل کسانی که در معرض تابش نور خورشید هستند باید مراقبت های پوستی را انجام دهند؛ مانند استفاده از کلاه، عینک، سایه بان و کرم ضد آفتاب. علت ایجاد لک صورت به دلایل زیر نیز می تواند باشد:

 

لک بارداری

یکی دیگر از عوامل ایجاد لک، تغییرات هورمونی در دوران حاملگی و زایمان است که این لک ها به لکه های حاملگی مشهور هستند. لک های حاملگی در ناحیه صورت بیشتر در گونه، پیشانی و چانه دیده می شود و غالبا مدتی پس از زایمان از بین می رود. همچنین این لک ها در میان بانوانی که قرص ضدبارداری مصرف می کنند نیز شایع است که معمولا پس از مدتی که گاهی طولانی است برطرف می شود.

لک  های پیری

با افزایش سن، لکه های پوستی با منشا قرار گرفتن حاد در معرض خورشید ممکن است بیشتر و پهن تر شوند. در این موارد اگر مشکلات پوستی رخ دهد به درمان نیاز است.

دیگر انواع لک های پوستی

برای لکه های پوستی غیر از علت ژنتیک یا نور آفتاب، عوامل دیگری مانند بیماری ها (مثل نارسایی های کبدی و کلیوی)، سوختگی، عوارض دارو، شرایط محیطی کار، جنس لباس، نوع عطر یا اودکلن (در حالت استفاده روی پوست) ذکر شده است.

هشدار در مورد استفاد از کرم ضد لک

گفتیم که درمان لک صورت بهتر است حتما زیر نظر پزشک انجام شود. پیش از آنکه طرز استفاده از کرم ضد لک برای صورت را بیان کنیم، بهتر است دو نکته مهم را مد نظر داشته باشید:

  • نکته اول این است که نباید مصرف کرم ضد آفتاب را فراموش کرد و در عین حال از تابش مستقیم نور آفتاب نیز دور ماند. تکرار دفعات مصرف ضد آفتاب نیز مهم است و هر 2 ساعت یک ‎بار باید تمدید و تجدید شود.
  • نکته دوم استفاده از کرم روشن کننده برای صورت یا کرم ضد لک است. این کرم ها بسیار متنوع  بوده و بهتر است تحت  نظر پزشک برحسب نوع پوست و شرایط فردی مورد استفاده قرار گیرند. گاهی در کنار کرم های موضعی، استفاده از لایه  بردارها هم لازم است و باعث نفوذ بهتر ترکیب ها به پوست می شود اما پوست هنگام این درمان به مراقبت بیشتری نیاز دارد، زیرا فردی که مستعد لک صورت است، ممکن است در اثر پیلینگ یا لایه  برداری هم دچار لک شود.

در مواردی که لک های پوستی شدید هستند، می توان از میکرودرم ابریژن و لیزر نیز استفاده نمود. تنها باید درنظر داشته باشید که در صورت مراقبت غیر اصولی احتمال حادتر شدن لک ها وجود دارد و باید مراقبت دائمی از پوست انجام گیرد.

 

انواع کرم ضد لک موجود در داروخانه

کرم های روشن کننده و ضد لک استاندارد که در داروخانه های معتبر فروخته می شوند یا فاقد هیدروکینون هستند یا معمولا غلظت زیر 4 درصد هیدروکینون دارند. اما کرم های غیر استاندارد که در برخی مراکز غیر معتبر به فروش می رسند، نه تنها ممکن است حاوی غلظت های بالاتر از 4 درصد هیدروکینون باشند بلکه گاهی حاوی ترکیب های مضر دیگری هم هستند.

همچنین لازم است برای روشن کردن پوست یا از بین بردن لک، مصرف برخی داروها از جمله داروهای ضدبارداری را قطع و روش دیگری را جایگزین نمود.

طرز استفاده از کرم ضد لک صورت

کرم ضد لک دقیقا مطابق با دستور پزشک باید مورد استفاده قرار گیرد. همچنین می توانید روی بسته بندی محصول را نیز مطالعه نموده و طبق آن عمل کنید. بهتر است قبل از بکارگیری کرم ضد لک ابتدا مقداری از آن را روی دیگر نواحی پوست خود به جز صورت امتحان کنید تا نسبت به ترکیبات موجود در آن حساسیت نداشته باشید. به این منظور بهتر است مقداری از کرم را مثلا روی پوست بازوی خود بمالید. در صورت عدم بروز واکنش های آلرژیک (مثل سوزش و خارش) پس از 24 ساعت طبق مراحل زیر پیش بروید:

  • با شوینده ای که مناسب پوست شماست، صورت خود را بشویید؛ یعنی مثلا اگر پوستتان خشک است باید از شوینده مخصوص پوست خشک استفاده نمایید.
  • ممکن است به دستور پزشک لازم باشد قبل از زدن کرم ضد لک یا روشن کننده به پوست خود از یک تونر یا لایه بردار استفاده نمایید.
  • مقدار کمی از کرم ضد لک را برداشته و به طور مساوی در کل ناحیه صورت بمالید.
  • کرم را خوب روی پوست ماساژ دهید تا جذب شود.

پس از استفاده از کرم ضد لک حتما دست های خود را با آب و صابون بشویید تا کرم در قسمت های دیگر بدن شما اثر نگذارد و به جای دیگری مالیده نشود.

در روتین پوستی کرم ضد آفتاب معمولا آخرین چیزی است که باید به سراغ آن بروید. این کرم تقریبا هر 2 ساعت یکبار باید روی پوست تجدید شود تا اثرات مطلوب خود را حفظ نماید.

 

بهترین زمان استفاده از کرم ضد لک

طرز استفاده از کرم ضد لک را برای شما شرح دادیم. بهترین زمان مصرف این کرم باز هم بستگی به تجویز پزشک شما دارد اما به طور کلی معمولا 2 بار در روز یکبار صبح و یکبار شب باید این کرم را استفاده کنید. اگر قرار است تنها یکبار در روز کرم ضد لک بزنید، هنگام شب زمان بهتری است زیرا اثر نور خورشید، تاثیر کرم را خنثی نخواهد کرد. اگر پوست شما نیاز به لایه برداری نیز دارد، فصل پاییز و زمستان زمان بهتری برای انجام این کار است.

چه مدت باید مصرف کرم ضد لک را ادامه داد؟

نباید از کرم های ضد لک و روشن کننده به مدت طولانی استفاده کنید. تداوم در مصرف رمز اثرگذاری بهتر این محصولات است اما بیش از اندازه نیز نباید مورد استفاده قرار بگیرند. باز هم نظر پزشک شما در این زمینه ارجحیت دارد اما معمولا پس از 3 ماه اگر نتیجه مطلوبی حاصل نشود، مصرف کرم بهتر است قطع شود. اگر بهبودی مشاهده کردید مصرف می تواند تا 4 ماه ادامه یابد و سپس کم کم مصرف کاهش یابد. اگر بخواهید از کرم ضد لک دوباره استفاده کنید، باید 2 تا 3 ماه صبر کرده و بعد دوباره زیر نظر پزشک استفاده از کرم را از سر بگیرید.

کلام آخر

در این مطلب طرز استفاده از کرم ضد لک روی صورت را برای شما شرح دادیم. در زمان استفاده از همه کرم های روشن کننده و ضد لک مثل سرم ویتامین C پریم و کرم ضد لک و روشن کننده قوی ملالیفت درمالیفت باید از ضد آفتاب نیز همزمان استفاده شود تا نور خورشید اثر کرم را از بین نبرد. نوع کرم ضد لک خود را ترجیحا با مشورت یک پزشک متخصص پوست انتخاب نمایید.