خودرو

مزایا و معایب گیربکس اتوماتیک چیست و چه تفاوتی با نوع دستی دارد؟

تفاوت بین گیربکس دستی با اتوماتیک : ( کدام بهتر است ???? )

نویسنده : کیمیا شیرمحمدی

1401-05-26

نکات خرید قطعات خودرو

گیربکس اتوماتیک و دستی ( معمولی ) ، هر یک دارای تکنولوژی های متفاوتی بوده که مشخصات و قوانین خاص خود را دارند . همانطور که قبلا بررسی کرده ایم یکی از نکات مهم برای خرید لوازم یدکی خودرو، نوع گیربکس ( دستی یا اتوماتیک ) می باشد.

با توجه به آن که هر کدام دارای تکنولوژی خاص خودشان می باشد، قطعات مورد استفاده در هر کدام متفاوت می باشد.

بهفر یدک در این مقاله به بررسی کامل گیربکس دستی و اتوماتیک پرداخته و معایب و مزایای هر کدام از آن ها را بررسی می کند.

برای آشنایی با نحوه عملکرد گیربکس دستی و اتوماتیک ابتدا باید نحوه عملکرد سیستم انتقال قدرت خودرو و آشنا شوید.

آشنایی با سیستم انتقال قدرت خودرو

در یک موتور احتراق داخلی ، بیشترین توان و نیرو تنها در دور موتور مشخصی به دست می آید. با توجه به این مشکل ، کنترل سرعت چرخ ها توسط اتصال مستقیم موتور به چرخ ها ایده ی هوشمندانه ای نخواهد بود و با این کار بازدهی موتور پایین خواهد آمد.

پس با توجه به آن چه گفته شد نیاز به یک سیستم انتقال قدرت خواهیم داشت تا همواره از ماکسیمم بازه ی موتور بتوان استفاده کرد.

پس سیستم انتقال قدرت خودرو، وظیفه ی انتقال قدرت تولید شده توسط موتور به چرخ ها و در نتیجه حرکت خودرو را بر عهده دارد.

قطع و وصل قدرت ، تغییر توان موتور و تنظیم دور چرخ ها از جمله وظایف مهم سیستم انتقال قدرت بوده که هر یک از اجزای گیربکس آن را برعهده دارند.

گیربکس دستی یا معمولی چیست ؟

گیربکس دستی یا غیر اتومات ، دهه هاست که در صنعت اتومبیل سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

یک گیربکس دستی شامل چند جفت چرخ دنده بوده که از سه قسمت اصلی ( شفت ورودی ، شفت زیرین و شفت خروجی )  تشکیل شده است. شفت ورودی و شفت خروجی توسط شفت زیرین به هم مرتبط می شوند و با درگیر کردن دنده ها می توانیم به نسبت های مختلف سرعت دست یابیم.

گیربکس دستی وظیفه ی انتقال قدرت از موتور به چرخ ها با فرمان گرفتن از راننده را برعهده دارد.

در خودروهای دارای گیربکس دستی، پدال کلاچ و دسته دنده برای تعویض دنده وجود دارد و راننده با فشردن پدال کلاچ ، ارتباط بین گیربکس و موتور را قطع کرده و با استفاده از اهرم تعویض دنده،  چرخ دنده های مناسب را درگیربکس خودرو به روی یکدیگر قرار می دهد و با رها کردن پدال کلاچ ارتباط بین گیربکس و موتور برقرار می شود.

  مزایای گیربکس دستی

جعبه دنده های دستی اولین نوع از گیربکس هایی بودند که ساخته شد و بر روی خودرو ها نصب شدند و همچنان بیشتر خودرو های مورد استفاده در کشورمان از گیربکس دستی استفاده می کنند . می خواهیم چند تا از مزایای گیربکس دستی را بررسی کنیم.

1.ارزان بودن گیربکس دستی نسبت به گیربکس اتوماتیک

به دلیل آن که در تولید گیربکس دستی از قطعات کمتری نسبت به گیربکس اتوماتیک استفاده شده است بنابراین قیمت بسیار کمتری دارد.

2.کمتر بودن هزینه ی نگهداری گیربکس دستی نسبت به گیربکس اتوماتیک

گیربکس های دستی در مقایسه با گیربکس های اتوماتیک، سرویس های کمتری دارند.

3.خرابی کمتر گیربکس های دستی نسبت به گیربکس های اتوماتیک

احتمال خراب شدن گیربکس های اتوماتیک بیشتر از گیربکس های دستی می باشد و همچنین گیربکس های اتوماتیک در صورت خرابی، علاوه بر هزینه ی بالای قطعات ، هزینه ی تعمیر بیشتری نسبت به گیربکس های دستی دارند.

بیشترین احتمال خرابی موجود در جعبه دنده های دستی مربوط به کلاچ است که با تعویض آن مشکل به راحتی رفع می شود. حتی در صورت بروز مشکل برای جعبه دنده خودرو، همچنان قابلیت حرکتی دارد در صورتیکه اگر گیربکس اتوماتیک دچار آسیب دیدگی شود دیگر قابلیت حرکتی ندارد.

4.مصرف سوخت کمتر گیربکس های دستی نسبت به اتوماتیک

گیربکس های دستی به دلیل آن که هدر رفت نیروی کمتری نسبت به اتوماتیک داشته، مصرف سوخت کمتری هم دارند.

البته نمی توان میزان مصرف سوخت را دلیل بر نوع گیربکس دانست چرا که میزان مصرف سوخت خودرو به دلایل بسیاری بستگی دارد که باید دقیق تر بررسی شود.

5.راننده کنترل بیشتری روی خودرو دارد

بسیاری از رانندگان علاقه دارند که هنگام رانندگی تسلط بیشتری روی خودرو ی خود داشته باشند و هر زمان که بخواهند برای تعویض دنده و دنده معکوس اقدام نمایند.

این قابلیتی بوده که در گیربکس های دستی وجود داشته و گیربکس های اتوماتیک چنین امکانی را ندارند.

6.توانایی حرکتی بیشتر در گیربکس دستی

تا حالا به این فکر کرده اید که چرا تمام ابرخودرو ها و خودرو های اسپرت در نمونه ی جعبه دنده دستی تولید می شوند؟

در پاسخ باید گفت که در خودروهای با گیربکس دستی، توانایی حرکت بهتری وجود دارد و راننده در زمان دقیق تر می تواند دنده خودرو راا عوض کند.

معایب گیربکس دستی

1.سخت بودن رانندگی با جعبه دنده دستی برای تازه کاران

برای افراد تازه کار در رانندگی، جعبه دنده دستی زیاد خوشایند نمی باشد. بخصوص اگر شما راننده ی کم تجربه ای باشید، استفاده از جعبه دنده دستی در جاده های ناهموار و کوهستانی خطرساز است.

2.رانندگی با جعبه دنده دستی در شهر های پرترافیک، مشکلاتی به همراه دارد

اگر در شهرهای پرترافیک و شلوغی زندگی می کنید، رانندگی با جعبه دنده دستی نیاز به مهارت بالایی دارد و همچنین در جاهای شلوغ و پرترافیک، خودروهای دارای دنده دستی، استهلاک بیشتری دارند.

گیربکس اتوماتیک چیست ؟

نقش گیربکس یا جعبه دنده خودکار در اتومبیل ، دریافت نیرو از موتور خودرو و انتقال به دیفرانسیل و چرخ ها می باشد.

گیربکس اتومات متناسب با میزان گاز، تعویض دنده را انجام می دهد. یعنی هنگامی که موتور به سطح تعیین شده ای از دور در دقیقه می رسد، تعویض دنده انجام می شود.

ویژگی چشمگیر در خودروهای با دنده اتومات نداشتن پدال کلاچ می باشد. زیرا در این خودرو ها نیازی به تعویض دنده توسط رانندگان نبوده و این کار بطور خودکار انجام می شود فقط کافی است در ابتدای حرکت یک بار دنده را روی حالت drive قرار دهید.

بنابراین رانندگی با اتومبیل های دارای گیربکس اتوماتیک برای تازه کاران بسیار راحت است.

مزایای گیربکس اتوماتیک

1.رانندگی راحت تر بخصوص برای مبتدیان با گیربکس اتوماتیک

یکی از مهم ترین مزیت های استفاده از گیربکس دستی این است که در جاهای شلوغ و پر ترافیک، دیگر نیازی به تعویض دستی و فشردن 3 پدال نیست.

در نتیجه رانندگی با گیربکس اتوماتیک بخصوص برای مبتدیان راحت تر می شود.

2.استهلاک کم و افزایش طول عمر موتور

در گیربکس های اتوماتیک به دلیل آن که دیگر در تعویض دنده، راننده دخالتی ندارد و برای این کار بهترین سرعت موتور توسط خود گیربکس انتخاب می شود، در نتیجه استهلاک کم شده و عمر مفید موتور بیشتر می شود.

3.افزایش راندمان و کارایی خودرو در گیربکس اتوماتیک

به دلیل نرمی و اندازه درست و مشخص دور موتور هنگام تعویض دنده ، راندمان و کارایی خودرو در هنگام رانندگی به بیشترین حد خود می رسد.

4.رانندگی ایمن و استاندارد با گیربکس اتوماتیک

در طراحی جعبه دنده یا گیربکس اتوماتیک، فاکتور ایمنی و احتیاط در سرعت در اولویت قرار می گیرد. به همین دلیل سرعت رانندگی با خودرو های دارای گیربکس اتوماتیک،  استاندارد و ایمن می باشد.

معایب گیربکس اتوماتیک

1.تسلط نداشتن روی خودرو

رانندگان ماهر و حرفه ای بخصوص رانندگانی که با سرعت بالا رانندگی می کنند، به دلیل آنکه دوست دارند تسلط بیشتری روی اتومبیلشان داشته باشند علاقه مند به استفاده از گیربکس دستی هستند.

از این رو بسیاری از سازندگان خودرو های اسپرت، نمونه اولیه ی خودرو را در حالت جعبه دنده دستی عرضه می کنند.

2.مصرف سوخت بیشتر در خودرو های دارای گیربکس اتوماتیک

خودرو های دارای گیربکس های اتوماتیک نسبت به خودروهای دارای گیربکس دستی، مصرف سوخت بیشتری دارند. البته این مورد با پیشرفته شدن سیستم گیربکس های اتوماتیک، تا حد زیادی رفع شده است.

3.قیمت بیشتر خودرو های با گیربکس اتوماتیک نسبت به نوع دستی

به دلیل پیشرفته تر بودن و قطعات مورد استفاده، در سیستم گیربکس اتوماتیک ، قیمت خودرو های دارای گیربکس اتوماتیک بیشتر از خودرو های دارای سیستم گیربکس دستی است.

4.بالا بودن هزینه نگهداری و تعمیرات گیربکس اتوماتیک

هزینه ی نگهداری و تعمیرات گیربکس اتوماتیک، به دلیل قطعات مورد استفاده در آن بیشتر از گیربکس اتوماتیک است. از طرفی اجرتی که تعمیرکار برای درست کردن گیربس اتوماتیک می گیرد نسبت به گیربکس دستی بیشتر می باشد.

5.شتاب کمتر خودرو دارای گیربکس دستی نسبت به اتوماتیک

معمولا شتاب اولیه و صفر تا صد در یک خودرو ی دنده دستی، بیشتر و بهتر از یک خودرو ی اتوماتیک هم رده است.

گیربکس دستی یا اتوماتیک ؟ کدام بهتر است ؟

تا اینجای کار درباره گیربکس دستی و اتوماتیک و مزایا و معایب هر کدام گفته شد. حالا سوالی که پیش می آید این است که کدام یک بهتر است؟ خودرو دارای کیربکس اتوماتیک بخرم یا خودرو ی دارای گیربکس دستی؟

تفاوت اصلی بین گیربکس اتوماتیک با دستی ، نوع رانندگی و کارکرد آن ها است.

در گیربکس دستی همه ی کارها : تعویض دنده و افزایش سرعت توسط راننده انجام می شود و برای افرادی که دوست دارند با سرعت بالا رانندگی کنند و تسلط بیشتری روی اتومبیلشان داشته باشند، گیربکس دستی بهتر است.

از طرفی برای رانندگی در شهر های شلوغ و پر ترافیک ، بهتر است از جعبه دنده اتومات استفاده شود.

و تفاوت مهم دیگری که امکان دارد در انتخاب شما بین گیربکس اتوماتیک و دستی نقش داشته باشد،  قیمت آن است.

خودرو های دارای گیربکس اتومات قیمت بیشتری نسبت به نوع دستی داشته و همچنین هزینه ی نگهدای و تعمیر گیربکس اتوماتیک بیشتر از گیربکس دستی است.

و به عنوان نکته ی آخر هنگام خرید لوازم یدکی برای خودرویتان حتما به نوع اتوماتیک یا دستی بودن گیربکستان توجه کنید .

 

 

پژو 207 (207i) یکی از پر حاشیه ترین خودروهای ایرن خودرو که نظرات و انتقادات بسیاری را دریافت کرده است. ؛ چرا ماشین 207 اینقدر محبوب است؟ اینکه خودرویی در زمان تولید با 17 میلیون تومان به فروش می رسید و بعد از گذشت بیشتر از یک دهه حدود 30 برابر افزایش قیمت داشته است و هیچ تغییری نداشته؛ با این حال برای خرید آن با این قیمت باید در صف قرعه کشی ایران خودرو منتظر ماند و در بازار سیاه با قیمت بالاتری آن را خرید. با مجلّه اینترنتی ماشین نو (لوازم یدکی) همراه باشید تا با بررسی و معرفی پژو 207i با مزایا و معایب آن آشنا شوید تا بدانید ارزش خرید دارد یا نه؟

معرفی و بررسی پژو 207

پژو 207 بی شک یکی از خودروهای محبوب و جوان پسندی است که علی رغم افزایش قیمت زیاد در یک سال اخیر همچنان از محبوبیت بالایی میان خریداران برخوردار است. تولید و عرضه پژو 207i هشت سال بعد از عرضه 206 صورت گرفته و تا کنون ادامه دارد، به جز وقفه ای که بین 92 تا 94 صورت گرفت. هاچبک جمع وجوری که کپی شده 206 بوده و تلاش شده با تغییراتی در مدل چراغ های جلو، سپرها و کاپوت ظاهری جذاب تر و جوان پسندتر به خود بگیرد.

پژو 207 ای که در ایران عرضه می شود با آنچه در دیگر کشورها فروخته شده تفاوت دارد! در واقع پژو 207 ایران خودرو فیس لیفتی از پژو 206 فرانسه بود که توسط کارخانه پژو در برزیل طراحی و ساخته شد و با عنوان پژو 206 پلاس فروخته می شد. این که چرا خودروساز ایران یک خودرو را با نامی متفاوت مونتاژ می کند از عجایبی است که تنها در صنعت خودروسازی ایران مشاهده می شود.

این خودروی جلو محور در دو مدل دنده ای و اتومات در بازار وجود دارد که هر دو طرفداران خاص خود را دارد. قیمت پژو 207 اتوماتیک ایران خودرو را می توانید از طریق سایت ایران خودرو روزانه و لحظه ای  دریافت کنید و در بازه های زمانی مشخص شده برای قرعه کشی ثبت نام کنید و چند ماهه آن را تحویل بگیرید.

طراحی بیرونی 207

تنها تفاوتی که ماشین پژو 207 ایران خودرو با پژو 206 دارد نمای روبرو می باشد. در واقع فرق بین 206 و 207i تنها در ظاهر خودرو می باشد و هر دو از پلتفرم استفاده می کنند و شما بر طبق سلیقه ی خود انتخاب می کنید که آیا حاضر هستید به خاطر مقداری تغییر شکل در چراغ ها و سپر جلو هزینه بالاتری پرداخت کنید یا خیر. در نمای جانبی و عقب این محصول به جز چراغ عقب تغییر محسوسی مشاهده نخواهید نکرد. وجه تمایز این خودرو نمای روبروی آن است؛ فرم چراغ ها، خطوط روی کاپوت جلو و فرم جلو پنجره نسبت به پژو 206 ظاهری اسپرت تر و نسبتاً خشن تر به این خودرو بخشیده اند. همچنین در مدل های 95 به بعد اضافه کردن دی لایت به قاب چراغ را شاهد هستیم.

در حال حاضر رقبای پژو 207 در بازار ایران رنو ساندرو و H30 کراس هستند که در مقایسه با این خودرو از ظاهری ساده تر برخوردارند؛ H30 کراس در نمای روبرو اگرچه از چراغ های بزرگ و کشیده ای بهره می برد امّا در مجموع از هارمونی خاصی پیروی نمی کند و به دلیل استفاده بیش از حد از خطوط کشیده، ظاهری بیش از اندازه خشن و بهم ریخته به آن داده است. همچنین پلاستیک سیاه رنگی که در پایین و دور تا دور بدنه آن استفاده شده نیز یکی از علل نارضایتی خریداران از این خودرو است.

ابعاد:

طول 3872 میلی متر
عرض 1669 میلی متر
ارتفاع 1441 میلی متر
فاصله محورها 2443 میلی متر
وزن خالص 1087 کیلوگرم (دستی)

1118 کیلوگرم (اتومات)

تعداد سرنشین 5 نفر
ظرفیت صندوق عقب 245 لیتر
حجم مخزن سوخت 50 لیتر
قطر رینگ 14 اینچ

پیشنهاد مطالعه:  پژو مغلوب بزرگ عرصه خودروهای لوکس

ساندرو نیز اگرچه از ظاهری هماهنگ و  هارمونیک برخوردار است امّا به دلیل عدم استفاده از خطوط کشیده در تمای روبرو به اندازه پژو 207 از چهره ای اسپرت برخوردار نیست و بیشتر یک خودرو خانواده محسوب می شود. همچنین ارتفاع زیادتر ساندرو استپ وی ظاهری بزرگتر نسبت به پژو 207 به این خودرو داده است.

طراحی داخلی پژو 207

نمای داخلی پژو 207 ایران خودرو به نسبت پژو 206 با تغییرات اساسی همراه بوده است. داشبورد و غربیلک فرمان جدید، صفحه نمایش لمسی و پنل پشت فرمان جدید از جمله تغییراتی هستند که پژو 207 به خود گرفته است. البته کنسول میانی این خودرو تفاوتی با پژو 206 ندارد. متریالی که در ساخت اداوات داخل کابین استفده شده است معمولی و قابل قبول بوده امّا واقعیت این است که بعد از گذشت بیشتر از یک دهه طراحی و تولید، داشبورد دیگر مدرن به نظر نمی رسد امّا خوب این ماشین ایرانی است و نمی توان از آن انتظار آنچنانی داشت. با این حال این خودرو در نمای داخلی در مقایسه با رقیب خود H30 کراس از ظاهری جذاب تر برخوردار است. همچنین طراحی ساده داشبورد رنو ساندرو و کمبود تجیهزات رفاهی نظیر صفحه نمایش لمسی در آن عرضه رقابت را کاملاً برای پژو 207 باز گذاشته است. با این حال یکی از معضلات پژو 207 فضای کوچکی است که در اختیار سرنشینان عقب قرار می دهند. همچنین ظرفیت صندوق عقب این خودرو نیز در مقایسه با رنو ساندرو کوچک تر است. رنو ساندرو استپ وی اگرچه در طراحی داخلی در مقابل پژو 207 ایران خودرو حرفی برای گفتن ندارد اما از فضای داخلی راحت تری برخوردار است.

قدرت پیشرانه پژو 207i

در ابتدا گفتیم که 207 همان 206 است بنابراین طبیعی است که در قسمت پیشرانه و گیربکس ها تغییری نکرده نباشد ماشین پژو 207 ایران خودرو یک خودروی جلو محور از پیشرانه معروف TU5 چهار سیلندر 1.6 لیتری بهره برده است که قدرت و نیروی ان توسط جعبه دنده دستی 5 سرعته یا جعبه دنده اتوماتیک 4 سرعته به چرخ های جلو منتقل می شود. ماشین 207 اتومات قدرتی معادل 105 اسب بخار و گشتاوری 142 نیوتن متری را برای این خودرو فراهم می کند. یکی از نقاط ضعف پژو 207 عدم هماهنگی مناسب جعبه دنده با موتور در هر دو مدل دنده ای و اتوماتیک است و از این لحاظ رنو ساندرو استپ وی از وضعیت بهتری برخوردار است.

پیشرانه نصب شده بر روی H30 کراس نیز مشابه پژو 207 است امّا به دلیل وزن بیشتر نسبت به این خودرو از چالاکی و شتاب کمتری برخوردار است. شتاب صفر تا 100 کیلومتر ثبت شده برای 207 اتومات حدود 12.6 ثانیه و برای H30 کراس 13 ثانیه ثبت شده است.

مشخصات فنی پژو 207 اتوماتیک 207 دنده ای
نوع موتور خودرو خطی بنزینی
حجم موتور 1.6 لیتر
سیلندر 16
سوپاپ 4
تنفس موتور طبیعی
حداکثر قدرت 105 اسب بخار
حداکثر گشتاور 142 نیوتن متر
جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک 5 سرعته دستی
محور محرک محور جلو
شتاب 0 تا 100 ثانیه 12.6 ثانیه 11.6 ثانیه
حداکثر سرعت 190 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت 7.1 لیتر در 100 کیلومتر 6.6 لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو 5
فرمان هیدرولیک

ایمنی و امکانات رفاهی پژو 207

اگرچه اطلاعاتی از تست های ایمنی پژو 207 ایران خودرو در دست نیست اما پژو 206 که پلتفرمی مشابه 207 دارد در سال 2000 توانسته بود از تست های ایمنی موسسه Euro NCAP چهار ستاره را دریافت کند. بنابراین پژو 207 اگر وضعیت بهتری نسبت به این خودرو نداشته باشد اوضاع بدتری هم نخواهد داشت. البته استانداردهای ایمنی اتحادیه اروپا طی این 19 سال تغییرات زیادی داشته اند و چه بسا پژو 207 در حال حاضر نتواند این تعداد ستاره ایمنی را دریافت کند.

بهرحال این خودرو از امکانات ایمنی نظیر ترمز ABS و EBD، سنسور دنده عقب، کمربند ایمنی سه نقطه ای و دو کیسه هوا برخوردار است. رقیب این خودرو یعنی H30 کراس نیز وضعیتی مشابه دارد اما از تست های ایمنی موسسه چینی C-NCAP تنها 3 ستاره دریافت کرده است. این در حالی است که بسیاری از خودروهای چینی از این موسسه نه چندان معتبر توانسته اند حتی 5 ستاره ایمنی نیز دریافت کنند. با این حال لوازم یدکی پژو 207 نسبت به سایر رقبا راحت تر یافت می شود.

به لحاظ امکانات رفاهی نیز پژو 207 یک سر و گردن از ساندرو استپ وی بالاتر قرار دارد. صفحه نمایش 7 اینچی، تیونر صوتی، بلوتوث، چراغ های مخصوص روز، دوربین دنده عقب و کروز کنترل از جمله امکانات این خودرو هستند. در مقابل H30 کراس نیز به عنوان رقیب پژو 207 از امکانات مضاعفی مانند گرمکن آینه های بغل و سانروف برقی برخوردار است.

پیشنهاد مطالعه:  خودرو ها براساس ظاهر به چند دسته تقسیم می شوند؟

آنچه باید درباره مزایا و معایب پژو 207 بدانید

آشنایی با مزایا و معایب پژو 207 به شما کمک می کند تا شناختی کامل از این خودرو داشته باشید. این یکی از پرفروش ترین ها در کلاس سوپرمینی است و همچنان با ترکیب سبک، فضا خوب و طیف گسترده ای از مشخصات و موتورها به فروش می رسد.

این رقیب بسیار قدرتمند همچنان برتری خوبی در میان خودروهای ایرانی دارد و از کیفیت بهتری نسبت به 206 شکننده ای که جایگزین آن شده است، برخوردار است. هنوز چند مورد سوال در مورد قابلیت اطمینان این خودرو وجود دارد، اما موتورهای بنزینی و دیزلی قدرتمند عملکرد و کارایی را با یکدیگر مخلوط می کنند، به طوری که نسخه های جدید با ارائه انتشار CO2 زیر 100 گرم در کیلومتر و مالیات صفر بر جاده امتیاز دوم را کسب می کنند.

سهولت رانندگی از مهمترین مزایا و معایب پژو 207 است. فرمان و پدال آن سبک و ساده برای سوار شدن است و این خودرو در سفرهای درون شهر و بیرون شهر مناسب است. رانندگی با پژو 207 به اندازه فورد دقیقاً سرگرم کننده نیست، به خصوص در جاده های آزاد، اما 207 در مسافت های طولانی به اندازه کافی راحت است.

از مهمترین مزایا و معایب پژو 207 می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایا

  • پشتیبانی از امکانات، تجهیزات و آپشن های بسیار خوب
  • مجهز به موتور قدرتمند TU5
  • مجهز به یک گیربکس 5 دنده دستی
  • مجهز به یک گیربکس 4 دنده اتومات
  • پشتیبانی از حداکثر سرعت 190 کیلومتر
  • طراحی بدنه شیک جذاب و کاملا مدرن
  • بهره مندی از پیشرانه کم مصرف و خوب
  • ایمنی خوب نسبت به دیگر خودروهای ایرانی
  • داشتن کابین زیبا و نسبتا جادار
  • سرعت و شتاب مناسب
  • بهره مندی از پشتیبانی قوی در سراسر کشور

معایب

  • پایداری در پیچ های تند
  • سفارشی شدن بعضی آپشن ها
  • قیمت بالای قطعات خودرو

مزایا و معایب پژو 207 قدیمی که از سوی ایرانیان با محبوبیت زیادی روبرو شده بود، و یکی از پر فروش ترین خودروهای داخلی بود که زیاد در جاده ها دیده می شد، اما نسبت به پژو 207 جدید با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند، به عنوان مثال، فضای ناکافی، داشبورد خشک، تجهیزاتی نامناسب علیه مصرف کنندگان، سواری بد و خشک، گیربکس بد، وجود قطعات بی کیفیت چینی و غیره.

در عوض پژو 207 جدید توانسته با رفع ایرادات قبلی در پژو i207 کیفیت خوبی را از آن خود کند. این مدل از خودرو مزایا و معایب پژو 207 بسیار خوبی در مقایسه با پژو i207 دارد، به عنوان مثال، از شتاب بسیار خوبی برخوردار است و گیربکس مناسب آن باعث شده تا عملکرد خودرو نسبت به قبل بهتر شود. علاوه بر این با طراحی مناسب، فضای داخلی آن بسیار خوب شده و چهار سرنشین به خوبی داخل آن می توانند بنشیند و از سفر خود لذت ببرند.

تجهیزاتی نامناسب چینی نیز تا حدود زیادی در این مدل از پژو 207 جای خود را به تجهیزات و قطعات بهتر داده است و عملکرد خودرو را بسیار روانتر و مناسب تر نموده است.

آیا 207 اتومات بهتره است یا دنده ای؟

این سوال خیلی از افراد است که آیا 207 اتومات بهتره یا دنده ای، خوب بدیهی است که هر دو نقاط قوت و ضعف خود را دارند. اما وقتی صحبت از انتخاب وسیله نقلیه شما می شود، درست تصمیم گرفتن کمی مهمتر از نگرانی در مورد از دست دادن کیفیت صدا است.

تفاوت اصلی بین 207 اتومات یا دنده ای این است که خودروی دنده ای سه پدال دارد – ترمز، گاز و کلاچ. راننده هنگام تغییر دنده دستی با استفاده از جعبه دنده، کلاچ را فشار می دهد. اتومبیل های اتوماتیک نیز دنده عوض می کنند، اما آنها این کار را به صورت خودکار انجام می دهند.

بیشتر رانندگان ایرانی هنوز هم از اتومبیل های دنده ای استفاده می کنند. به این دلیل است که اتومبیل های دنده ای هنوز هم متداول ترین نوع اتومبیل در کشور هستند، به ویژه هنگامی که صحبت از اتومبیل های کوچکتر می شود. اما روز به روز محبوبیت 207 اتومات به طرز چشمگیری افزایش می یابد.

قبلاً دانش عمومی این بود که اتومبیل های دنده ای ارزان تر و کم مصرف ترند. با این حال، امروز لزوماً موضوع این درست نیست. “برخی از اتومبیل های مدرن فقط با جعبه دنده اتوماتیک در دسترس هستند و انواع مختلفی از اتوماتیک وجود دارد که از فناوری های مختلف استفاده می کنند. بعضی از آنها کارآمدتر از اتومبیل معادل آن با گیربکس دستی هستند و بعضی از آنها کارایی ندارند. “

پیشنهاد مطالعه:  نقد و بررسی پژو 2008 – معایب و مزایا و مقایسه با رقبا

پژو 207 فرمان برقی

پژو 207 فرمان برقی یک فرمان هیدرولیکی و برقی بسیار با کیفیت است که از کلید های کنترل بهره می برد، این نوع فرمان در کلاس های 60006 و 60003 و 60010 طراحی و تولید می شود و بر روی اکثر پژو 207 نصب می شود.

این فرمان ها به راحتی و با کمترین نیرو به طرفین چرخیده می شود. مهمترین مزایا و معایب پژو 207 فرمان mfc آن است که باعث کاهش خستگی راننده در مسافت های دور می شود. این کار ایمنی راننده و سرنشینان را نیز به دنبال دارد.

استفاده از فرمان mfc پژو 207 باعث شده تا اجزاء جدید نیز به خودرو اضافه شود. این موضوع کاهش مصرف انرژی را به دنبال داشته است. معمولا فرمان های برقی مورد استفاده در این خودرو ها به صورت مستقیم از یک موتور کوچک تغذیه می شوند که باعث مصرف سوخت و انرژی می شود.

هندلینگ پژو 207 چیست و عملکرد آن چگونه است؟

احتمالا واژه هندلینگ پژو 207 را شنیده اید، اما شناخت کافی از آن ندارید. این واژه بیشتر مربوط به فرمان پذیری خودرو است.

هندلینگ نیز در رابطه با مزایا و معایب پژو 207 اتومات است و هر اندازه کیفیت آن بهتر باشد حساسیت خودرو و میزان کنترل آن نیز بهتر خواهد بود. کارشناسان بر این باور هستند که میزان هدایت پذیری پژو 207 در عبور از پیچ ها و موانع نسبت به سایر خودروهای ایرانی بهتر است و به راحتی راننده می تواند در پیچ های سنگین خودرو را هدایت کند.

نظرات 

پژو 207 یک منظره بسیار آشنا در جاده است، زیرا معتبر بودن شرکت سازنده و نیز کیفیت خوب آن ثابت شده است. بر اساس نظرات پژو 207 دماغه بزرگ و جلو پنجره مشبک دهانی آن به برجسته بودن خودرو کمک می کند، این خودرو از ظاهری بسیار جذاب برخوردار است که اکثر جوانان علاقه مند به خرید آن هستند.

نسخه پنج درب پژو 207 بدیهی است که از نظر کاربردی یک مزیت فوری نسبت به چهار در دارد اما هر کدام را که بخواهید از نظر فضای عقب بررسی کنید می بینید که به نسبت فضای خوبی برای سرنشینان فراهم کرده است.

به طور معمول، با توجه به طراحی مناسب و کاملا مهندسی شده و نیز محبوبیت شرکت پژو و ایران خودرو و نیز با توجه به مزایا و معایب پژو 207 مناسب خودرو، 207 یک ماشین راحت برای سوار شدن است، کابین این خودرو به اندازه کافی جادار است که دو بزرگسال بتوانند در صندلی های راحت با فضای اضافی حرکت کنند و سیستم تعلیق آن به اندازه کافی برجسته شده و دست اندازها را خنک کرده و سفر را به یک سفر دلپذیر تبدیل کند. شاید برای سرنشینان عقب کمی فضا کوچک باشد، اما این فضا برای بچه ها بسیار مناسب است.

پرسش و پاسخ در مورد 207

1. مهمترین مزیت پژو 207 چیست و چرا ایرانیان به این خودرو علاقه مند هستند؟

پاسخ: سطح تجهیزات! پژو 207 از مزیت های بسیار زیادی برخوردار است، این خودرو از طراحی خوب، تهویه مطبوع، پیشرانه قوی برخوردار می باشد و در دو نوع دستی یا اتوماتیک در دسترس می باشند. علاوه بر این، پژو 207 به یک پخش کننده صوت حرفه ای مجهز شده است که با طراحی مناسب در بدنه داخلی خودرو گنجانده شده است. همچنین پژو 207 از هندلینگ خوب در پیچ های سخت بهره می برد.

2. آیا قیمت پژو 207 مقرون به صرفه است؟

پاسخ: در مقایسه با امکانات و تجهیزات موجود در پژو 207 می توان گفت که قیمت آن مقرون به صرفه است. البته قیمت آن در در بازار آزاد در سال های اخیر با رشد زیادی روبرو شده است. اما اگر به صورت مستقیم از کارخانه و نمایندگی معتبر این محصول را خریداری کنید، قیمت ها به شدت کاهش خواهد یافت.

3. به نظر شما پژو 207 اتومات را بخریم یا دنده ای؟

پاسخ: هر دو مدل پژو 207 مناسب بوده و بستگی به بودجه شما دارد. اگر علاقه مند به خودروهای اتومات هستید، پژو 207 اتومات مناسب ترین گزینه برای شما است. قیمت پژو 207 اتومات نسبتا گرانتر از مدل دنده ای آن است، اما در عوض امکانات آن بیشتر و سواری آن بهتر است.