تکنولوژی

آموزش بکاپ گرفتن و بازگردانی گفتگوها در واتس اپ

آموزش بکاپ گیری از واتساپ – در برنامه پیام رسان واتساپ – WhatsApp  ، گفتگوها و یا چت ها با تعویض گوشی یا حتی با ریست فکتوری و نصب مجدد برنامه واتساپ، تمام آنها حذف می شود.

اما در اپلیکیشن واتساپ گزینه هایی برای بکاپ گیری از پیام ها وجود دارد و در صورت نیاز می توان قبل از ریست کردن گوشی یا قبل از تعویض گوشی، از همه ی گفت وگوها روی گوگل درایو و یا در حافظه گوشی ، بکاپ تهیه کرد که در آینده می توان آن را بازگردانی کرد.

در این نوشته آموزش بکاپ گیری از چت ها یا گفتگوهای پیام رسان واتساپ و نحوه بازگردانی آن را آموزش داده ایم . با ماگرتا همراه باشید.

همچنین بخوانید: اوجی واتساپ OGWhatsApp – امکان استفاده از دو اکانت واتساپ در اندروید

آموزش بکاپ گیری از واتساپ در گوگل درایو

مرحله اول :

مرحله دوم :

مرحله سوم :

مرحله چهارم:

مرحله پنجم :

مرحله ششم :

آموزش بازگراندن پیام های بکاپ واتساپ از گوگل درایو

زمانی که گوشی خود را ریست فکتوری کرد یا گوشی خود را تعویض کرده اید و یا به هر دلیلی برنامه واتساپ خود را حذف کرده اید ( قبل از آن بکاپ گرفته اید ) برای بازگردانی پیام های بکاپ گرفته واتساپ خود از گوگل درایو طبق آموزش زیر انجام دهید.

مرحله اول :

مرحله دوم :

مرحله سوم :

مرحله چهارم :

سالهاست که افراد زیادی از برنامه واتساپ برای استفاده های شخصی و حتی شغلی بهره می گیرند. در بسیاری از مواقع حذف این اپلیکیشن به صورت سهوی یا حتی عمدی مشکلاتی را برای کاربران به وجود می آورد که یکی از آنها حذف شدن داده ها و گفتگوهای پیشین است. بنابراین سوال بسیاری از افراد این است که چگونه اطلاعات قبلی واتساپ خود را بازگردانیم یا چگونه از آن نسخه پشتیبان تهیه کنیم؟ از این رو با این مقاله از برقچی همراه باشید تا شما را با بروزترین روش های بکاپ گرفتن از واتساپ با کمک گوگل درایو یا بدون آن در گوشی های مختلف آشنا کنیم.

اطلاعات بدست آمده نشان می دهد که این برنامه محبوب تغییراتی را در محوریت خود اعمال کرده است. این تحول شامل امکان بکاپ گرفتن از چت ها و گفتگوها نیز هست تا بدین طریق یکی از نگرانی های عمده کاربران آن برطرف شود. البته اخیرا شرکت WhatsApp اعلام کرده است که به خاطر برخی از مشکلات رمزنگاری همکاری با شرکت گوگل را در رابطه با پشتیبان گیری اطلاعات کاربران خود محدود کرده است.

فهرست مقاله:

  • مزایا و معایب بکاپ گرفتن از واتساپ با استفاده از گوگل درایو
  • بکاپ گرفتن از واتساپ بدون گوگل درایو
  • نحوه بکاپ گرفتن از واتساپ با استفاده از گوگل درایو

مزایا و معایب بکاپ گرفتن از واتساپ با استفاده از گوگل درایو

با اینکه استفاده از فضای ذخیره سازی ابری Google Drive مزیت هایی برای کاربران به همراه دارد اما در این بین معایبی را نیز شامل می شود. برای مثال بکاپ گرفتن با کمک گوگل درایو به خودی خود خبر خوبی به حساب می آید اما عدم رمزنگاری آن چندان جالب به نظر نمی رسد. در اینجا به بررسی برخی از معایب و مزایای این روش می پردازیم.

جوانب مثبت بکاپ گرفتن از واتساپ با کمک گوکل درایو شامل سه مورد زیر می شود:

روشی آسان برای بکاپ گرفتن خودکار

با استفاده از برنامه Google Drive نیازی نیست که به طور دستی برای ذخیره فایل ها و اطلاعات اقدام کنید. از آنجایی که گوگل درایو دارای یک فضای ذخیره سازی ابری و متصل به سرورهای از راه دور است در صورت پشتیبان گیری خودکار، اطلاعات به صورت اتوماتیک بروزرسانی شده و ذخیره می شوند.

برای انجام این کار کافیست یک حساب گوگل درایو داشته باشید. بنابراین برنامه آن را در دستگاه خود دانلود کرده و نصب کنید. با ایجاد یک پوشه مخصوص و همگام سازی آن با نسخه ابری Google Drive فرایند ذخیره سازی به صورت خودکار انجام می گیرد.

به عبارت دیگر امکان دسترسی آفلاین به فایل ها فراهم می شود. با قرار دادن هر پرونده یا داده در این فایل، بروزرسانی های مربوطه انجام شده و در فضای ابری ذخیره خواهد شد. از این رو شما کنترل بیش تری بر نسخه بکاپ خود دارید.

اشتراک گذاری راحت تسک ها و وظایف

برای افرادی که مدام درحال جابه جایی بوده و معمولا نیاز به اشتراک گذاری فایل ها دارند، برنامه گوگل درایو بسیار کارآمد است. برای اشتراک گذاری یک فایل در Google Drive کافیست پیوند یا لینک آن را برای شخص مورد نظر ارسال کنید.

همین امر نیز در رابطه با برنامه واتساپ نیز صدق می کند. از آنجایی که Google Drive از تمام گفتگوهای دستگاه های اندرویدی بکاپ گرفته و در زمان تعویض دستگاه جای هیچ نگرانی باقی نمی گذارد. چراکه با بازیابی چت ها و رسانه ها امکان اشتراک گذاری فایل های موردنظر راحت است.

ذخیره سازی کلی در یک فضا

یکی دیگر از مزایای استفاده از Google Drive برای بکاپ گرفتن از واتساپ، ذخیره سازی تمامی فایل ها، رسانه ها و گفتگوها در یک مکان مشخص است. این حقیقت که تمام آنچه که نیاز دارید در یک فضای ابری ذخیره شده اند امکان دسترسی راحت را فراهم می آورند.

باتوجه به محدودیت هایی که گوگل درایو برای کاربران خود به وجود می آورد، جوانب منفی استفاده از آن شامل موارد زیر است:

نیاز به اینترنت پرسرعت و قوی

برای دسترسی و عملکرد بهتر Google Drive بایستی آنلاین بوده و به اینترنت پرسرعت و قوی متصل باشید. باید بدانید که در این برنامه دسترسی به نسخه پشتیبان به صورت آفلاین ممکن نیست.

دردسرساز بودن جستجوی فایل

از آنجایی که نام اصلی تمامی فایل های ایجاد شده در برنامه گوگل درایو ثبت می شود، فرایند جستجو برای یافتن یک فایل خاص تاحدی مشکل است. نکته منفی دیگر این است که روند جستجو محتوا و اطلاعات فایل را دربرنمی گیرد. حال تصور کنید که این امر تا چه اندازه دردسرساز است!

عدم رمزنگاری

باتوجه به اطلاعات بدست آمده، ممکن است در زمان بکاپ گرفتن از Google Drive رمزنگاری به درستی انجام نشده و عوامل دیگری همچون حریم خصوصی کاربر زیر سوال برود.

سایر معایب

همانطور که پیش از این گفته شد استفاده از گوگل درایو جهت بکاپ گرفتن از برنامه واتساپ چندان هم بی عیب نیست. یکی از معایب این است که امکان رونویسی داده ها وجود دارد. دوم اینکه اگر پس از تهیه نسخه پشتیبان در Google Drive، دستگاه اندرویدی خود را با نسخه iOS تعویش کنید، بازیابی و دسترسی به محتوای whatsApp برای شما ممکن نخواهد بود.

مواردی که به آن ها اشاره شد تنها برخی از محدودیت هایی است که در زمان پشتیبان گیری از واتساپ برای کاربران به وجود می آید. پس چه گزینه های دیگری برای این کار در پیش روی کاربر قرار دارد؟

حتما بخوانید: واتساپ و هر چیزی که باید بدانید

بکاپ گرفتن از واتساپ بدون گوگل درایو

آیا می دانستید که برنامه WhatsApp روزانه به صورت خودکار و در ساعت پیش فرض 02:00 بامداد از حافظه محلی شما نسخه پشتیبان تهیه می کند؟ یعنی این برنامه معمولا هر شب یک نسخه بکاپ را در حافظه دستگاه ذخیره می کند و در صورت نیاز اطلاعات 7 روز گذشته را حفظ می کند. به نظر شما این کار امنیت گفتگوهای شما را کاهش می دهد؟ گزینه های بهتری برای انجام این کار وجود دارد؟

پشتیبان گیری در کارت حافظه یا SD Card

SD کارت گزینه ای عالی برای تهیه نسخه پشتیبان از گفتگوها و رسانه های واتساپ است. سبک بودن، قابلیت حمل ونقل و ظرفیت  ذخیره سازی مختلف این امکان را برای کاربران فراهم می آورد که بدون نیاز به Google Drive از برنامه موردنظر بکاپ بگیرند. بسیاری از افراد این کارت حافظه را دست کم می گیرند، درحالی که یکی از بهترین جایگزین های گوگل درایو به شمار می رود. برای بکاپ گرفتن با کمک SD Card کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول: به بخش اپلیکیشن های تلفن همراه خود بروید و برنامه واتساپ را باز کنید. سپس از منوی بالا گزینه تنظیمات را انتخاب کنید. در قسمت تنظیمات روی گزینه گفتگوها (chats) کلیک کنید.

مرحله دوم: سپس در این بخش گزینه “پشتیبان گیری گفتگو (Chat backup)” را انتخاب کنید.

مرحله سوم: گزینه “بکاپ گیری خودکار گوگل درایو” را غیرفعال کنید. بعد گزینه “Backup” را انتخاب کرده تا برنامه واتساپ بدون استفاده از Google Drive در کارت حافظه شما نسخه پشتیبان تهیه کند.

بکاپ گرفتن از واتساپ با استفاده از ایمیل

روش دیگری که می توان از آن برای تهیه پشتیبان از واتساپ استفاده کرد ارسال ایمیل است. شما می توانید از رسانه ها و فایل های خود در رایانامه بکاپ گرفته و به راحتی به آن ها دسترسی داشته باشید. مراحل زیر به شما در انجام این کار کمک می کنند.

مرحله اول: برنامه نامبرده را باز کرده و به بخش تنظیمات آن مراجعه کنید. سپس گزینه “Chats” را انتخاب کنید.

مرحله دوم: در اینجا روی بخش تاریخچه گفتگو یا “Chat history” کلیک کنید.

مرحله سوم: در نهایت به قسمت “e-mail chat” بروید. اگر در برنامه شما گزینه ای به نام “E-mail chat” وجود نداشت، عبارت “Export chat” را انتخاب کرده و مراحل بعدی را دنبال کنید.

مرحله چهارم: پس از کلیک روی گزینه مربوطه، بایستی گفتگو یا چت هایی را که قصد اشتراک آن ها را دارید برگزینید. پس از انتخاب گفتگوها باید مشخص کنید که آیا قصد دریافت فایل های موردنظر را دارید یا خیر.

پس از اجرای تنظیمات فوق، دستگاه یک ایمیل ایجاد کرده و به آدرس رایانامه شما ارسال می کند. این ایمیل حاوی یک پیوست سند txt است که چت ها و گفتگوهای انتخابی شما در آن ذخیره شده اند.

حتما بخوانید: غیر فعال کردن ذخیره خودکار عکس در تلگرام

نحوه بکاپ گرفتن از واتساپ با استفاده از گوگل درایو

در این بخش مراحل بکاپ گرفتن از واتساپ را در گوشی های اندروید و ای او اس برای شما عزیزان ارائه کردیم تا با نحوه پشتیبان گیری از این برنامه با استفاده از گوگل درایو نیز تاحدی آشنا شوید. شما با کمک این روش می توانید از اکانت و داده های خود نسخه پشتیبان تهیه کرده و درصورت لزوم اطلاعات را در دستگاه جدیدی بارگذاری کنید.

نحوه بکاپ گرفتن از واتساپ در گوشی های اندروید

  1. برنامه WhatsApp را باز کرده و روی منوی سه نقطه بالای صفحه کلیک کنید.
  2. پس از باز شدن منو روی گزینه تنظیمات ضربه زده و سپس گزینه chats را انتخاب کنید.
  3. در این بخش گزینه chat backup را انتخاب کنید. پس از آن در پنجره باز شده روی گزینه BACK UP که با رنگ سبز مشخص شده است کلیک کنید.
  4. با انتخاب بخش Backup to google Drive و اطمینان از صحت حساب کاربری، نسخه پشتیبان به صورت منظم به وجود می آید.

نحوه بکاپ گرفتن از واتساپ در گوشی های آیفون

  1. برنامه موردنظر را باز کرده و گزینه تنظیمات آن را از قسمت پایین صفحه انتخاب کنید.
  1. سپس روی گزینه chats کلیک کرده و بخش chat backup را انتخاب کنید.
  1. پس از آن روی گزینه Back Up Now کلیک کنید.
  1. شما این امکان این را دارید که با کلیک روی بخش Auto Backup و وارد شدن به اکانت iCloudiCloud، مدت زمان موردنظر خود را برای بروزرسانی خودکار نسخه بکاپ انتخاب کنید.

حتما بخوانید: پیدا کردن افراد در واتس آپ بدون شماره

جمع بندی

همانطور که اشاره کردیم، گوگل درایو کار پشتیبان گیری از چت ها و گفتگوهای واتساپ را برای کاربران اندرویدی راحت تر می کند. با کمک قابلیت بکاپ خودکار این برنامه، امکان دسترسی به مکالمات، فایل ها و رسانه ها برای کاربر فراهم است.

البته استفاده از آن محدودیت هایی نیز به دنبال دارد که در برخی موارد روش های دیگر مناسب تر به نظر می رسند. روش هایی همچون ذخیره سازی در SD کارت و ویژگی ارسال در تنظیمات خود برنامه WhatsApp فرایند پشتیبان گیری را بدون استفاده از گوگل درایو ارائه می دهند. حال که با روش های مختلف بکاپ گرفتن از واتساپ در گوشی های اندرویدی و iOS آشنا شدید، می توانید تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.