خودرو

مقایسه ساینا با تیبا صندوق دار و پژو 206

در مقایسه ساینا و تیبا این دو خودرو را از نظر ظاهری، فنی و موتور، امکانات و آپشن ها و قیمت مقایسه کرده ایم تا مدل مناسب را بر اساس نیاز خود انتخاب کنید.

مقایسه ساینا و تیبا می تواند یک موضوع جذاب برای بسیاری از مشتریان ایرانی به ویژه افراد با بودجه کمتر باشد؛ چراکه با توجه به محدودیت شدید تنوع خودروهای ارزان قیمت در بازار ایران، مشتریان به ناچار محصولاتی مثل ساینا و تیبا را برای خرید انتخاب می کنند.

از آنجا که در حال حاضر قیمت خودرو در بازار آزاد بیش از سطح درآمد عموم جامعه افزایش پیدا کرده، خودروهای تا 200 میلیون مثل این دو محصول سایپا فروش بالایی را تجربه خواهند کرد. در این مطلب به بررسی کامل و مقایسه ساینا با تیبا می پردازیم تا درنهایت ببینیم کدام یک را باید بخریم.

بنابراین اگر شما هم می خواهید یکی از این دو سدان کوچک سایپا را به خانه ببرید، دعوت می کنیم در ادامه با مقایسه ساینا با تیبا همراه درجه باشید. لازم به ذکر است که در این مطلب نمونه های دنده ای تیبا و ساینا مقایسه شده اند.

مقایسه ساینا و تیبا از نظر طراحی

تیبا و ساینا از لحاظ قیمت و نوع کاربرد بسیار نزدیک به هم هستند. همین موضوع باعث می شود که مشتریان پرشماری خواهان خرید آنها باشند و در عین حال شک و تردیدهای زیادی هم به دلشان راه می دهند تا یکی را انتخاب کنند.

در مورد مقایسه ساینا با تینا از نظر ظاهری باید بدانید که طراحی تیبا به سال 88 برمی گردد و این در حالی است که ساینا محصول سال 95 است و به عنوان نسخه فیس لیفت تیبا از طراحی ظاهری به روز و مدرن تر بهره می برد. به حدی که بدون شک تمامی خریداران و مشتریان چهره و نمای عقب ساینا را بسیار جذاب تر از تیبا می دانند.

طرح کشیده چراغ های ساینا، جلوپنجره مستقل از کاپوت، طرح اسپرت تر سپر و درمجموع چهره گیراتر، از ویژگی های نسبتا جذاب نمای جلو ساینا به شمار می رود که در تیبا موجود نیستند. ناگفته نماند که شرکت سایپا ادعا می کند طرح درپوش موتور ساینا را به منظور تطابق بیشتر با استانداردهای حفاظت از عابر پیاده ارتقا داده و درنتیجه از این جهت هم باید گفت که ساینا بر پدر خود یعنی تیبا برتری دارد.

همچنین تشبیهات فوق را می توان برای وصف وضعیت نمای عقب دو خودرو نسبت به یکدیگر نیز به کاربرد و درمجموع باید گفت که در مقایسه ساینا و تینا از نظر طراحی بدنه، موقعیت ساینا بسیار بهتر، زیباتر و اسپرت تر از تیبا احساس می شود.

البته گلایه هایی درباره کیفیت سپر ساینا و مقاومت آن در برابر ضربه از سوی برخی مشتریان ابراز شده که نارضایتی بعضی افراد را به دنبال داشته است. این در حالی است که چنین مشکلی در تیبا مشاهده نشده و انتقاد چندانی از این جهت به محصول قدیمی تر سایپا وارد نیست.

درون کابین ها با وجود آن که طرح داشبورد ساینا جدیدتر است ولی با این حال نمی توان برتری فاحشی را برای آن در نظر گرفت. حتی برخی مشتریان همان داشبورد و فضای داخلی تیبا را نسبت به ساینا ترجیح می دهند.

به دلیل پلتفرم و بنیان یکسان، در سایر موارد کابین این خودروها کاملا مشابه یکدیگر بوده و تفاوت زیادی چه از لحاظ کیفیت متریال و چه از لحاظ کیفیت ساخت، فضای پا برای سرنشینان عقب و … بین این دو مشاهده نمی شود.

صندلی های ردیف عقب ساینا و تیبا می تواند پاسخگوی حضور دو تا نهایت سه سرنشین بزرگسال باشد و در مقایسه با خودروهایی مثل پژو 206 فضای پای بیشتری را به سرنشینان هدیه می دهد.

درون صندوق عقب تیبا و ساینا گنجایشی در حد 370 لیتر تعبیه شده که در مقایسه با محصولاتی مثل سمند و پژو 405 کمی محدود به نظر می رسد، اما جهت پاسخگویی به نیاز خانواده های 3 الی 4 نفره تقریبا کفایت خواهد کرد. در نهایت از نظر طراحی کابین در مقایسه تینا با ساینا تفاوت زیادی احساس نمی شود.

مقایسه فنی ساینا و تیبا

این دو خودرو اساسا یک پلتفرم مشترک با پیشرانه و گیربکس یکسان دارند. بنابراین از لحاظ فنی اختلاف محسوس و قابل توجهی بین آنها وجود ندارد. با این حال ساینا حدود هزار و 50 کیلوگرم وزن دارد که معادل 35 کیلوگرم بیشتر از وزن تیبا است و همین مورد می تواند به صورت جزئی ارتقای عملکرد فنی تیبا را به دنبال داشته باشد؛ هرچند که این برتری در عمل شاید چندان به چشم نیاید.

به هر ترتیب باید بدانید که هر دو خودرو از موتور 8 سوپاپ 4 سیلندر m15 سایپا (موتور ارتقا یافته پراید) نیرویی برابر با 87 اسب بخار و گشتاور 128 نیوتن  متر دریافت کرده و آن را از طریق گیربکس 5 دنده دستی به چرخ های جلو انتقال می دهند.

شتاب هر دو خودرو چیزی حدود 13 ثانیه برآورد می شود و مصرف سوخت آن ها هم به طور میانگین در حدود 7 لیتر در 100 کیلومتر خواهد بود. البته این میزان به طور رسمی برای ساینا برابر 7.02 و برای تیبا معادل 6.95 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است که اختلاف بین آنها می تواند ناشی از وزن کمتر تیبا باشد.

 خودرو  تیبا SX ساینا EX
نوع موتور 4 سیلندرخطی M15 4 سیلندرخطی M15
حجم پیشرانه (cc)  1503  1503
قدرت 87 اسب بخار 87 اسب بخار
گشتاور  128 نیوتن متر  128 نیوتن متر
مصرف سوخت (ترکیبی) لیتر در 100کیلومتر 6.95 7.02
شتاب 0 تا 100 13  12.8
حداکثر سرعت 170 کیلومتر در ساعت 175 کیلومتر در ساعت
جعبه دنده دستی 5 دنده دستی 5 دنده
گنجایش مخزن سوخت (لیتر) 41  41

 

سیستم تعلیق آنها نیز خیلی نرم یا خیلی سفت نیست و برای این رنج قیمت می تواند تا حدودی رضایت بخش برآورد شود. به ویژه اگر آنها را با کیفیت سواری و عملکرد تعلیق پراید مقایسه کنیم، این برتری محسوس تر به نظر می رسد.

کشش و قدرت موتور تیبا و ساینا تقریبا در یک سطح بوده و در سربالایی ها یا سبقت گیری ها نسبت به محصولاتی مثل پراید و پژو 206 تیپ دو عملکرد کاملا بهتری را ارائه خواهند داد. اما شعاع گردش این دو خودرو کمی بیش از حد به نظر می رسد و دور زدن با آن در خیابان ها و مسیرهای باریک تر احتیاج به فرمان گرفتن های بیشتری دارد.

مقایسه امکانات ساینا با تیبا

در مقایسه ساینا و تیبا پرفروش ترین نسخه های خودروها را در نظر گرفته ایم؛ بنابراین ساینا EX و تیبا SX مورد نظر ما هستند که در این میان ساینا EX از امکانات بیشتری مثل شیشه بالابرهای برقی عقب، آینه های جانبی برقی، صفحه نمایش MFD، سنسور پارک عقب، دماسنج و ترمز EBD بهره می برد و بنابراین نسبت به تیبا از این لحاظ برتری دارد.

از سوی دیگر مواردی مثل دو کیسه هوا، ترمزهای ABS، شیشه بالابرهای برقی جلو و سیستم صوتی با USB از امکانات مشترک میان این دو مدل به شمار می رود.

نتیجه مقایسه ساینا و تیبا: کدام یک را بخریم؟

به عنوان نتیجه نهایی مقایسه ساینا و تیبا بایست به عرض برسانیم که مسلما مشخص است ساینا به دلایلی مثل برخورداری از ظاهر زیباتر و همچنین برخی امکانات بیشتر، خودروی بهتری برای مشتریان با توان مالی بالاتر، مخصوصا زوج های جوان و یا خانواده های کم جمعیت به حساب می آید.

اما نکته اینجاست که نمونه های صفرکیلومتر این دو خودرو مقداری با یکدیگر اختلاف قیمت دارند و همین مورد سبب شود تا برخی از مشتریان تیبا با قیمت ارزان تر را خریداری کنند به ویژه اگر بودجه بسیار کمتری داشته باشید و بخواهید نمونه های کارکرده این دو خودرو را بخرید، آن وقت تیبا به دلیل وجود نمونه های ارزان قیمت تر آن در بازار، بیشتر به نظرتان خواهد آمد.

به طور کلی اگر توان مالی خرید ساینا را دارید، به نظر می رسد که این خودرو اتومبیل بهتری برای شما باشد و به ویژه طراحی ظاهری بسیار جذاب تر آن می تواند شما را به نحوی مطلوب تر از خریدتان خرسند سازد. نظر شما در مورد مقایسه ساینا و تیبا چیست؟

فرارو- افزایش قیمت خودرو در ماه های اخیر نتایج شگفت انگیزی داشته است. الان خرید پراید صندوقدار صفرکیلومتر که دو سال از تولیدش می گذرد، حدود 250 میلیون آب می خورد و قیمت تندر 90 پلاس اتوماتیک به عنوان یکی از گران ترین محصولات داخلی از مرز 800 میلیون عبور کرده است. همین افزایش قیمت ها حالا اختلاف قیمت محصولات داخلی در کارخانه و بازار را به بالاترین سطح خود رسانده است. مثلا پژو 206 تیپ 2 که ارزان ترین محصول کارخانه ای ایرانخودرو به حساب می آید، در بازار آزاد حدود 206 درصد گران تر از نرخ کارخانه دست به دست می شود و این تفاوت قیمت برای سمند EF7 بنزینی و پژو پارس سال سفارشی به ترتیب به 195 و 190 درصد رسیده است.

محاسبه تفاوت قیمت محصولات ایرانخوردو در کارخانه و بازار

به گزارش فرارو، پژو 206 تیپ 2 را باید رکورددار اختلاف قیمت در کاذخانه و بازار بدانیم. چون این فاصله در نیمه دی ماه امسال به عدد 206 درصد رسیده و از تمام خودرو های داخلی بیشتر است. طبق آخرین فهرست اعلام شده توسط ایرانخودرو که مربوط به دی ماه امسال می شود، قیمت پژو 206 تیپ 2 در کارخانه تقریبا 150 میلیون تومان است و این عدد 206 تیپ 2 را کنار پژو 405 به ارزان ترین سواری ایرانخودرو در کارخانه تبدیل می کند. با یان وجود همین محصول در بازار آزاد حدود 410 میلیون تومان معامله می شود. از این نظر رتبه دوم را باید به سمند EF7 بنزینی اختصاص بدهیم که حالا تفاوت قیمت آن در کراخانه و بازار به 195 درصد رسیده است. چون رقم 158 میلیونی قیمت سمند EF7 بنزینی در کارخانه، به 465 میلیون تومان در خرید و فروش های بازار آزاد تبدیل می شود و جایگاه سوم به پژو پارس سال سفارشی با موتور XU7P تعلق دارد. الان در بازار آزاد بابت این مدل 480 میلیون تومان رد و بدی می شود درحالی که خریداران خوش شانس این مدل در طرح های پیش فروش ایرانخودرو بابت این مدل 165 میلیون تومان پرداخت می کنند.

سورن پلاس دوگانه سوز در طرف مقابل کمترین اختلاف قیمت را حداقل بین محصولات ایرانخودرو در کارخانه و بازار تجربه می کند؛ تقریبا 63 درصد. محصولی که ایرانخودرو از برندگان قرعه کشی آن 281 میلیون دریافت می کند و الان که نخستین مدل های سورن پلاس دوگانه سوز وارد بازار شده، آن را حدود 460 میلیون خرید و فروش می کنند. دنا پلاس اتوماتیک هم بعد از سورن پلاس کمترین اختلاف قیمت را به ثبت رسانده است. طوری که رقم 398 میلیونی قیمت دنا پلاس اتوماتیک در کارخانه، به 725 میلیون تومان در معاملات بازار آزاد رسیده است. وضعیت بین سایر محصولات ایرانخودرو چطور است؟ در گروه دنا، نسخه های معمولی بیشترین تفاوت قیمت را بین کارخانه و بازار تجربه می کنند. در گروه تارا، همین وضعیت را برای نسخه های دستی شاهد هستیم و بین انواع مدل های 207، نسخه های دستی یا همان 207i اختلاف قیمت بیشتری نسبت به خودرو های همخانواده خود دارند که می توانید جزییات آن ها را در جدول زیر مشاهده کنید.

مقایسه قیمت محصولات ایرانخودرو در کارخانه و بازار

خودرو

کارخانه (میلیون تومان)

بازار (میلیون تومان)

تفاوت

پژو 405

150

410

173 درصد

پژو 206 تیپ 2

150

460

206 درصد

پژو 206 تیپ 3

181

490

170 درصد

پژو پارس با موتور XU7P

165

480

190 درصد

پژو پارس سفارشی ELX با موتور XU7P

209

510

145 درصد

پژو پارس دوگانه سوز

176

465

175 درصد

سمند EF7 بنزینی

158

465

195 درصد

سورن پلاس دوگانه سوز

281

460

63 درصد

رانا پلاس

215

445

105 درصد

رانا پلاس پانوراما

228

510

120 درصد

دنا معمولی

206

570

175 درصد

دنا پلاس شش دنده

360

675

90 درصد

دنا پلاس اتوماتیک

398

725

82 درصد

پژو 207 دستی

209

565

170 درصد

پژو 207 اتوماتیک

318

670

110 درصد

محاسبه تفاوت قیمت محصولات سایپا در کارخانه و بازار

تیبا صندوقدار که ارزان ترین محصول سایپا به حساب می آید، رکورددار اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار در این گروه است. روبروی تیبا صندوقدار در آخرین فهرست قیمت محصولات کارخانه ای سایپا رقم 120 میلیون دیده می شود و درحال حاضر خریداران آن در بازار آزاد چیزی نزدیک 290 میلیون می پردازند که این رقم به معنی تفاوت 140 درصدی قیمت تیبا در این دو تا بازار است.

قیمت شاهین در بازار آزاد نیمه دی ماه امسال به مرز نیم میلیارد رسید، اما همین مدل کنار کوییک پلاس اتوماتیک کمترین تفاوت قیمت را بین تمام داخلی ها را در کارخانه و بازار دارد؛ یعنی فقط 45 درصد. چون سایپا، قیمت شاهین در کارخانه را 344 میلیون تومان تعیین کرده است. کوییک R از این نظر پشت سر شاهین و کوییک پلاس اتوماتیک قرار می گیرد و بین قیمت آن در بازار و کارخانه 70 درصد اختلاف وجود دارد. این وسط اختلاف قیمت کوییک دنده ای، ساینا S و تیبا 2 بین 75 تا 130 درصد برآورد می شود.

مقایسه قیمت محصولات سایپا در کارخانه و بازار

خودرو

کارخانه (میلیون تومان)

بازار (میلیون تومان)

تفاوت

تیبا صندوقدار

120

290

140 درصد

تیبا 2

127

295

130 درصد

ساینا دنده ای

124

300

140 درصد

ساینا S

169

300

77 درصد

کوییک دنده ای

168

295

75 درصد

کوییک R

178

305

70 درصد

کوییک پلاس اتوماتیک

278

400

45 درصد

شاهین

344

500

45 درصد