خودرو

مقایسه پژو 206 صندوق دار با خودروهای هم رده

مقایسه همه جانبه ی پژو 206 صندوقدار با رانا: کدام خودرو برتر است؟

یکی از مقایسه های مهم و پر طرفدار برای خیلی از مردم که قصد دارند با بودجه ای در حد 35 میلیون تومان ماشین خریداری کنند مقایسه ی رانا و پژو 206 صندوقدار میباشد که شباهت خیلی زیادی با هم دارند و دارای مشخصات بسیار  نزدیکی با یکدیگر هستند. خودروی پژو 206 صندوقدار  برای اولین بار در سال 1385 به بازار عرضه شد و ماشین رانا هم از اواسط سال 91 بود که وارد بازار شد. تا کنون این سوال که کدام ماشین را بخریم برای بسیاری از مردم پیش آمده است و حالا ما با انجام مقایسه ای کامل پاسخ شما را خواهیم داد . با ما در موتوتل همراه باشید.

پژو 206 صندوقدار
طراحی پژو 206 صندوقدار  به گونه ای است که بعضی افراد آن را میپسندند و بعضی از آنان این ماشین را ناهمگون و عجیب میدانند . یکی دیگر از نکات ظاهری پژو 206 صندوقدار هماهنگ بودن طراحی صندوق عقب با قسمت های دیگر میباشد. با وجود اینکه در این خودرو همه چیز از نظر ظاهری با پژو 206 هاچ بک یکسان است. صندوق کشیده ی این خودرو از نظر عده ای از کارشناسان با ستونش زیاد هماهنگی ندارد. از نظر حجم و فضای صندوق عقب، رانا و پژو 206 فرق چندانی با هم ندارند و برتری خاصی نسبت به هم ندارند. کیفیت ساخت و مونتاژ پژو 206 خوب و راضی کننده است و با اینکه رانا هم کیفیت مونتاژ راضی کننده ای دارد اما کیفیت مونتاژ پژو 206 بهتر به نظر می رسد.
پژو 206 صندوقدار 4 سیلندر میباشد و مجهز به پیشرانه ی 1578 سی سی است و با کد فنی TU5/JP4 شناخته میشود . این موتور توانایی تولید قدرت 110 اسب بخار و 142 نیوتن متر گشتاور را دارد. شتاب این موتور با توجه به قرار گرفتن بر روی 206 صندوقدار و کمی سنگین بودن نسبت به مدل هاچ بک، راضی کننده است و مصرف سوخت مناسبی هم دارد. پژو 206 نسبت به رانا کمی سبک تر است به همین دلیل شاهد شتابگیری روانتری نسبت به رانا هستیم. پژو 206 صندوقدار خودرویی با استهلاک کم تر و نسبتا با کیفیت تری در قسمت فنی میباشد که عمده ی تفاوت آنها در سیستم برق خودرو است. برای انتقال قدرت موتور به چرخ های این خودرو از گیربکس BE3 استفاده شده که کیفیت ساخت آن بستگی به شانس شما دارد چون بعضی از گیربکس این خودرو به طور کامل راضی اند و بعضی دیگر گیربکس پژو 206 صندوقدار را پر از عیب و نقص میداند. در کل هماهنگی موتور با گیربکس مناسب است ام بد کیفیت بودن دیسک و صفحه کلاچ در خودرو های صفر کیلومتر نکته ای بسیار ناراحت کننده می باشد.
در بحث سواری و هندلینگ، پژو 206 صندوقدار ماشین خوبی است. از نظر سواری نرم، پژو 206 صندوقدار ماشین چندان خوبی نیست چون سواری آن تقریبا خشک است و کمی کوبنده احساس میشود. فرمان 206 نرم است و دقت خوبی هم دارد اما گاهی اوقات ضعف هایی در فرمان پذیری نشان می دهد که باعث میشود در در هنگام انجام مانور های سنگین با این خودرو احساس ترس و اظطراب به شما دست بدهد. پژو 206 صندوقدار مانند مدل هاچ بک خود با ترمز های 4 چرخ دیسک مجهز شده است که خوب و پر قدرت عمل میکند و همچنین مجهز به ABS و EBD هم  هستند.
پژو 206 صندوقدار خودرویی است که به وفور در خیابان یافت میشود، خدمات پس از فروش خوبی دارد و لوازم یدکی آن در بازار بسیار فراوان است و نسبت به رانا در نگاه کلی سطح کیفیت بالاتری دارد اما پژو 206 صندوقدار و رانا به مقدار زیادی مشابه یکدیگر هستند.

رانا
رانا از سال 1391 بر روی خط تولید ایران خودرو قرار گرفت که تا انتهای سال 1392 با مدل EL به بازار عرضه میشد و بعدها رانا LX با مقداری تغییرات وارد خط تولید شد. ظاهر پژو 206 صندوقدار و ماشین رانا به علت مشترک بودن برخی از قطعات بدنه شبیه به هم هستند و انتخاب این که کدام خودرو ظاهر زیباتری دارد بستگی به سلیقه شما دارد. اما در کل رانا ظاهر هماهنگ تری دارد و نسبت به پژو 206 صندوقدار خودروی اصولی تری به نظر میرسد. داخل اتاق رانا طراحی خوب و ارگونومیکی دارد ولی داشبورد آن ترکیبی از پژو 206 و تندر 90 است که خیلی راضی کننده و جالب نیست و کیفیت صندلی ها و روکش ها هم زیاد جالب و مناسب نیست و پژو 206 صندوقدار ماشین بهتری از این نظر می باشد. در بحث ابعاد و جادار بودن کابین، پژو 206 صندوقدار و رانا خودروهای کاملا برابر و یکسانی هستند و مشکل اصلی هر دو خودرو  کمبود فضای سرنشینان عقب می باشد و نکته مثبت هر دو خودرو نیز وجود صندوق عقبی جادار است که برای خانواده های کم جمعیت بسیار مناسب می باشد. از نظر آپشن و تجهیزات، پژو 206 بهتر می باشد و  به نظر میرسد از آنجایی که رانا سیم کشی اش به طور کلی با پژو مغایرت دارد آپشن های فابریک چندان زیادی بر روی این ماشین قابل نصب نیست که نسبت به پژو 206 صندوقدار یک ضعف به حساب می آید.
بر روی رانا همانند پژو 206 صندوقدار، پیشرانه ی TU5/JP4 با حجم 1587 سی سی، 4 عدد سیلندر با آرایش خطی عرضه شده است و تفاوت آن با 206 صندوقدار در سیم کشی این دو ماشین است. این موتور توانایی تولید قدرت 105 اسب بخار و 142 نیوتن متر گشتاور را دارد. شتاب این موتور راضی کننده است و مصرف سوخت این خودرو مناسب است اما نسبت به پژو 206 صندوقدار خودروی پر استهلاک تری است و سنگینی اتاق هم بیش تر حس میشود که باعث شده است در مقایسه با پژو 206 صندوقدار شتابگیریِ کندتر و کم جان تری را داشته باشد. برای انتقال قدرت موتور به چرخ ها از پوسته گیربکس دنده دستی BE4 استفاده شده است که با درگیر کردن دنده ها و در حرکت، گیربکس رانا نسبت به پژو 206 صندوقدار کم مشکل تر و روان تر حس می شود و تا حدی هم کم سر و صدا تر است که جزء نکات مثبت رانا به حساب می آید. از نظر سواری، هندلینگ و حتی ترمز ها پژو 206 صندوقدار و رانا کاملا یکسان و برابر هستند زیرا زیر بندی و سیستم تعلیق کاملا مشابهی دارند.

نتیجه گیری کلی
در کل پژو 206 صندوقدار و رانا خودروهایی بسیار نزدیک به یکدیگر اند ولی از بعضی لحاظ پژو 206 صندوقدار خودروی بهتری احساس میشود و در چند مورد هم برتری با رانا است اما اگر بخواهیم به طور کلی یک خودرو را به عنوان خودروی برتر انتخاب کنیم، پژو 206 صندوقدار خودرویی است که با کمی اختلاف پیشتاز است.

 

پژو 206 صندوقدار وی 8 (SD V8) شرکت ایران خودرو
پژو 206 اس دی پنجمین و آخرین مدل از انواع مختلف خودرو 206 به شمار می آید. این خودرو در میان مدل های دیگر خانواده خود شامل 206 هاچ بک 3 در و 5 در، کوپه روباز و استیشن به دلیل برخورداری از صندوق عقب بزرگ و جادار، نقش خود را به عنوان یک خودرو خانوادگی تمام عیار به خوبی ایفا می کند. 206 اس دی در قسمت عقب فضای زیادی را برای سرنشینان فراهم کرده و ایمنی بالایی را برای تمام مسافرانش به ارمغان می آورد. صندلی های عقب اس دی قابلیت تا شدن را دارند که با این کار ظرفیت صندوق عقب افزایش قابل توجهی پیدا می کند.

دو نوع موتور بنزینی 4 سیلندر با ظرفیت های 1400 و 1600 سی سی برای 206 اس دی قابل سفارش است که در حال حاضر در ایران فقط موتور 1.6 لیتری عرضه می شود. هر دو موتور قابلیت کارکرد با بنزین های متفاوت از نظر اکتان را داشته و از استاندارد آلایندگی یورو 4 پیروی می کنند. برای مطابقت بیشتر 206 اس دی با شرایط خانواده ها، سیستم تعلیق عقب آن دوباره طراحی و مهندسی شده است تا بیشترین آسایش و رفاه را برای اعضای خانواده شما به ارمغان بیاورد.

مشخصات کامل فنی پژو 206 صندوقدار V8 :
 

نوع موتور TU5
حجم موتور (cc) 1587
حداکثر توان موتور (hp) 110 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور (Nm) 142 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه
نسبت تراکم 10.5
تعداد سوپاپ 16
نوع سوخت سازگار بنزین بدون سرب با اکتان 87 و 95
سیستم انژکتوری پاشش چند نقطه ای
استاندارد حد آلایندگی یورو4 بهینه
حداکثر سرعت (km/h) 193
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) 11.4
سیستم انتقال قدرت 5 دنده دستی
مصرف سوخت (در 100 کیلومتر ) در شهر (لیتر) 8.94
مصرف سوخت (در 100 کیلومتر ) خارج شهر (لیتر) 5.25
مصرف سوخت (در 100 کیلومتر ) ترکیبی (لیتر) 6.61
طول خودرو (mm) 4188
عرض خودرو(mm) 1655
ارتفاع خودرو (mm) 1456
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm) 2443
وزن خالص خودرو بدون سرنشین با مخزن پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) 1086
گنجایش مخزن سوخت (لیتر) 50
حجم فضای صندوق عقب (دسی متر مکعب) 450

تجهیزات و امکانات رفاهی پژو 206 صندوقدار V8 :
 

استاندارد آلایندگی یورو4 بهینه
ترمز سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD  و EBA)، ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک کاری، ترمز عقب دیسکی
کیسه هوای ایمنی کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین جلو
فرمان هیدرولیک
سیستم تهویه اتوماتیک
سیستم صوتی تیوتر جلو ، پخش CD با کنترل پشت فرمان، بلندگوی درهای جلو و عقب
چراغها چراغ مه شکن جلو و عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو,چراغ همراهی تا درب منزل در محیط های تاریک
آیینه ها آینه های جانبی برقی، دارای حسگر دماسنج و قاب رنگی
شیشه ها شیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب
تزئینات تریم خاکستری
تجهیزات ایمنی ایموبیلایزر, قفل مرکزی با ریموت رادیویی, کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع, سیستم کنترل بخار بنزین, سنسور دنده عقب
رینگ و لاستیک فولادی
صندلی صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع, پشت سری جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع , صندلی عقب 2 تکه با قابلیت تاشوندگی, پشت سری صندلی عقب با قابلیت تنظیم ارتفاع
سایر تجهیزات دماسنج روی داشبورد