خودرو

سیستم تعلیق خودرو چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است؟

سیستم تعلیق خودرو متشکل از اجزایی است که جزو مهم ترین بخش های تشکیل دهنده ی سیستم مکانیک خودرو محسوب می شود. در واقع می توان گفت، آرامشی که راننده و مسافران در حین حرکت خودرو تجربه می کنند، به لطف وجود سیستم تعلیق خودرو در بخش شاسی آن است. وظیفه دیگر این سیستم جلوگیری از تحلیل رفتن قطعات بدنه خودرو در برابر تکان ها و ضربات وارده می باشد. جالب است بدانید هنگام نقد و بررسی خودرو و همچنین هنگام ارزش گذاری و خرید خودروی مناسب، یکی از اساسی ترین مواردی که بررسی می شود سیستم تعلیق آن است. بازوی فرمان یکی از اجزاء تشکیل دهنده سیستم تعلیق خودروست و وظایف خاصی برعهده دارد. در ادامه مقاله به شرح اهمیت و ویژگی سیستم تعلیق در خودرو و همچنین اطلاعات لازم در خصوص ترخیص بازوی فرمان خودرو از گمرک پرداخته ایم.

آشنایی با سیستم تعلیق خودرو و کاربرد آن

سیستم تعلیق خودرو یا فنربندی خودرو از اجزای مختلفی تشکیل شده که بخشی از شاسی خودرو بوده و با تمام بخش های زیرین خودرو به نوعی در ارتباط است. وظیفه قطعات اصلی این سیستم که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد، برقراری ارتباط بین چرخ ها با محور جلو و عقب، شاسی ها و زمین یا بطور کلی ارتباط میان جاده و خودرو است. سیستم تعلیق خودرو در فرآیندهایی مانند هدایت خودرو، شتاب گیری، و ترمز نقش کلیدی دارد. تصور یک خودرو بدون سیستم تعلیق امکان پذیر نیست، چراکه اگر سیستم تعلیق وجود نداشت عمر خودرو و قطعات آن به دلیل شدت ضربات وارده از جاده بسیار کوتاه می شد.

یک سیستم تعلیق خودروی ایده آل باید سه نقش اساسی خود را به درستی ایفا کند:

  • جلوگیری از انتقال تکان های خودرو به بدنه و کابین: خودروهای سواری به علت حرکت در سطح جاده های ناهموار یا دست اندازها، همواره ارتعاشات و نوساناتی تولید می کنند. به منظور جلوگیری از آسیب این تکانه ها به قطعات خودرو، سیستمی در شاسی آن تعبیه می شود که وظیفه آن جذب ضربه ها و جلوگیری از انتقال آن ها به بدنه خودرو است به گونه ای که نوسانات میرا شوند. بدنه هر خودرو متشکل از اتاقک، شاسی و تمام متعلقات آن می باشد که سرنشینان در بخش اتاقک آن ساکن هستند. در نتیجه یکی دیگر از نکاتی که باید رعایت شود، فراهم کردن آرامش این سرنشینان از جمله راننده خودرو در طول مسیر است.
  • پایداری خودرو در جاده: ارتقاء عملکرد چرخ ها و ایجاد اصطکاک مناسب لاستیک آن ها با سطح جاده و ایجاد چسبندگی مناسب که موجب سهولت کنترل خودرو می شود از دیگر نقش های اساسی سیستم تعلیق است.
  • حفظ تعادل خودرو: سیستم تعلیق باید هنگام حرکت سبب بهبود سواری و افزایش قابلیت هدایت و کنترل خودرو توسط راننده شود. بدین صورت که با تغییر میزان وزن وارد شده به هر چرخ و تغییر نقطه ثقل خودرو، تعادل آن حفظ شود. اگر این نکته رعایت نشود، با ورود به پیچ ها پایداری خودرو متزلزل شده و از مسیر منحرف می شود. حفظ تعادل خودرو به صورت ثابت و تنظیم تقسیم وزن آن میان چرخ ها به گونه ای که تعادلش حفظ شود از دیگر وظایف سیستم تعلیق است.

بازوی فرمان خودرو چیست؟

سیستم تعلیق خودرو از اجزاء متعددی تشکیل شده است که نبود هر کدام عملکرد آن را مختل می سازند. از آنجا که انواع سیستم تعلیق بنابر کاربرد آن ها زیادند، قطعات گوناگونی در هر کدام به کار می رود که ممکن است با یکدیگر متفاوت باشند؛ اما قطعات اساسی که لازمه هر سیستم تعلیق هستند عبارتند از:

  •  رینگ و لاستیک
  •  فنرها
  •  دمپر یا کمک فنر
  •  میل تعادل یا میل موجگیر
  •  میل رابط
  •  سیبک
  • بوش
  • طبق
  •  استارت

علاوه بر این قطعات، اجزاء دیگری هستند که ممکن است در سیستم های تعلیق مختلف کم و زیاد شوند و شامل بازوی آزاد، بازوی خمیده، بازوی پیت-من، بازوی دنباله دار، بازوی فرمان اکسل، میله  الصاقی، میله  پن-هارد، شاه پین و بازوی کنترل می باشند. پس بازوی فرمان یکی از قطعات تشکیل دهنده سیستم تعلیق خودروهاست که در جهت ایفای درست وظایف سیستم تعلیق خودرو، در آن به کار می رود.

صادرات و واردات بازوی فرمان

در حال حاضر بزرگ ترین شرکت های صادرکننده قطعات و لوازم یدکی خودرو در کشورهای حوزه اروپای غربی از جمله آلمان و فرانسه، کشورهای شرق آسیا از جمله کره ی جنوبی، چین و ژاپن و اخیرا امارات متحده عربی و دبی قرار دارند.

در سال های اخیر، بیشترین حجم واردات لوازم یدکی خودرو از جمله بازوی فرمان به ایران به ترتیب از کشورهای چین، کره جنوبی، ترکیه ، ژاپن، امارات متحده عربی، دبی و… صورت گرفته است.

مجوزهای لازم جهت ترخیص بازو فرمان خودرو

جهت ترخیص بازو فرمان خودرو از گمرک، اخذ مجوزهای زیر لازم است:

  • مجوز فنی از دفتر صنایع خودرو-بدون انتقال ارز با شرط محل تامین ارز

شامل: واردات قطعات یدکی برای ارائه خدمات پس از فروش شرکت های تولیدی وسایل حمل و نقل

  • مجوز فنی کمیسیون ماده 1 سازمان توسعه تجارت برای کالاهای مستعمل

تعرفه گمرکی جهت ترخیص بازو فرمان خودرو

کد تعرفه جهت ترخیص بازو فرمان خودروهای سواری و وانت از گمرک  87089421 می باشد که دارای حقوق ورودی 5% و اولویت کالایی 22 است.

کد تعرفه جهت ترخیص بازو فرمان خودروهای سنگین از گمرک 87089429 می باشد که دارای حقوق ورودی 5% و اولویت کالایی 22 است.

خدمات شرکت سلطان یاقوت در خصوص ترخیص بازوی فرمان خودرو از گمرک

واردات و ترخیص لوازم یدکی و قطعات خودرو از گمرک سالانه توجه تاجران زیادی را جهت تامین نیاز تولیدکنندگان داخلی به خود جلب می کند. موفقیت در امر ترخیص قطعات خودرو از جمله بازوی فرمان، در گرو بهره مندی از تجربه و دانش ترخیص کار یا حق العمل کار گمرک است. شرکت سلطان یاقوت با کادر مجرب متخصصین ترخیص کار قادر است شما تاجران گرامی را در تحقق اهداف تجاری خود همیاری نماید. جهت مشاوره رایگان و همکاری با شرکت سلطان یاقوت در زمینه ترخیص انواع کالا از جمله بازوی فرمان از گمرک با شماره های زیر تماس حاصل نمایید.

تلفن های تماس: 09121995406  – 02128111034

بیشتر بخوانید :

  • ترخیص کالا و هر آنچه باید بدانید.
  • ترخیص کار کیست؟چه وظایفی دارد؟
  • راهنمای ترخیص کالا از گمرک میرجاوه
  • راهنمای ترخیص کالا از گمرک اصفهان
  • راهنمای ترخیص کالا از گمرک اهواز
  • راهنمای ترخیص کالا از گمرک زاهدان
  • راهنمای ترخیص کالا از گمرک قم
  • راهنمای ترخیص کالا از گمرک کیش
  • راهنمای ترخیص کالا از گمرک کرمان
  • راهنمای ترخیص کالا از گمرک ارومیه
  • راهنمای ترخیص کالا از گمرک جلفا
  • راهنمای ترخیص کالا از گمرک قشم
  • راهنمای ترخیص کالا از گمرک خرمشهر
  • راهنمای ترخیص کالا از گمرک بازرگان
  • راهنمای ترخیص کالا از گمرک اراک
  • راهنمای ترخیص کالا از گمرک بندر لنگه
  • راهنمای ترخیص کالا از گمرک بندر چابهار
  • راهنمای ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی
  • راهنمای ترخیص کالا از گمرک گناوه
  • راهنمای ترخیص کالا از گمرک فریدون کنار
  • راهنمای ترخیص کالا از گمرک منطقه ویژه اقتصادی بوشهر
  • راهنمای ترخیص کالا از گمرک منطقه ویژه اقتصادی پیام
  • راهنمای ترخیص کالا از گمرک منطقه ویژه اقتصادی امیر آباد
  • راهنمای ترخیص کالا از گمرک منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان
  • راهنمای ترخیص کالا از گمرک منطقه ویژه اقتصادی سهلان
  • راهنمای ترخیص کالا از گمرک منطقه ویژه اقتصادی سیرجان
  • راهنمای ترخیص کالا از گمرک منطقه ویژه اقتصادی یزد
  • راهنمای ترخیص کالا از گمرک منطقه ویژه اقتصادی شیراز
  • راهنمای ترخیص کالا از گمرک منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس
  • راهنمای ترخیص کالا از گمرک منطقه ویژه اقتصادی نوشهر
  • راهنمای ترخیص کالا از گمرک منطقه ویژه اقتصادی ارگ بم
  • راهنمای ترخیص کالا از گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس
  • راهنمای ترخیص کالا از گمرک منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان
  • راهنمای ترخیص کالا از گمرک بندر امام خمینی
  • راهنمای ترخیص کالا از ترخیص کالا از گمرک آبادان
  • راهنمای  ترخیص کالا از گمرک تبریز
  • راهنمای ترخیص کالا گمرک مشهد
  • راهنمای ترخیص کالا از گمرک اینچه برون
  • راهنمای ترخیص کالا از گمرک پیرانشهر
  • راهنمای ترخیص کالا گمرک یزد
  • راهنمای ترخیص کالا از  گمرک باشماق
  • راهنمای ترخیص کالا از  گمرک مهران
  • راهنمای ترخیص کالا از گمرک آستارا
  • راهنمای ترخیص کالا از گمرک دوغارون
  • راهنمای ترخیص کالا از  گمرک بیله سوار
  • راهنمای ترخیص کالا از  گمرک اردبیل
  • راهنمای ترخیص کالا از گمرک دیلم
  • راهنمای ترخیص کالا از گمرک سرخس
  • راهنمای ترخیص کالا از گمرک لطف آباد
  • راهنمای ترخیص کالا از گمرک قزوین
  • راهنمای ترخیص کالا از گمرک ساری
  • راهنمای ترخیص کالا از گمرک کرمانشاه
  • راهنمای ترخیص کالا از گمرک سنندج
  • راهنمای ترخیص کالا از گمرک زنجان
  • راهنمای ترخیص کالا از گمرک شهرکرد
  • راهنمای ترخیص کالا از گمرک سرو
  • راهنمای ترخیص کالا از گمرک پاوه
  • راهنمای ترخیص کالا از گمرک خوی
  • راهنمای ترخیص کالا از گمرک منطقه آزاد تجاری انزلی
  • راهنمای ترخیص کالا از گمرک فولاد مبارکه اصفهان
  • راهنمای ترخیص کالا از  گمرک سمنان

سیستم جلوبندی و تعلیق خودرو از جمله اصلی ترین مواردی به شمار میرود که کارشناسان هنگام بررسی مشخصات اتومبیل ها آنها را مورد نقد قرار می دهند. با توجه به اینکه سیستم جلوبندی و تعلیق خودرو می تواند نقش اساسی در هندلینگ ایفا کند، اجزای تشکیل دهنده آن باید استانداردهای خاصی داشته باشند. سیستم جلوبندی خودرو شامل بخش های مختلفی در قسمت زیرین و جلوی ماشین است. با بررسی کاربردهای جلوبندی خودرو متوجه می شویم که بین این قسمت و سیستم تعلیق ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. با توجه به این مورد بخش زیادی از کاربران همواره از این سیستم ها در کنار هم استفاده می کنند. علاوه بر شباهت ها و ارتباط تنگاتنگی که سیستم جلوبندی و تعلیق خودرو دارند، می توان تفاوت هایی را نیز برای آنها متصور شد.

شاید بتوان عنوان کرد که مهمترین تفاوت سیستم جلوبندی خودرو و سیستم تعلیق آن به بهره مندی سیستم تعلیق از چرخ های عقب و کمک فنرهای قسمت عقب خودرو اشاره نمود. در حالی که جلوبندی تنها مختص به قسمت جلوی خودرو است ولی سیستم تعلیق می تواند بخش های عقب اتومبیل را نیز دربر گیرد.

این روزها انواع مختلفی از سیستم تعلیق را میتوان برای خودرو مشاهده نمود. در حالت کلی می توان عنوان کرد هدف سیستم جلوبندی و تعلیق خودرو این است که ضربات وارد شده به چرخ ها را بتوانند دریافت کنند و از انتقال آنها به اتاق خودرو نیز جلوگیری نمایند. علاوه بر این با بهره گیری از قطعات استاندارد می توان متصور شد که رانندگی در سرپیچ و آسان تر شده و کنترل و هدایت پذیری اتومبیل نیز به راحتی صورت می گیرد.

سیستم تعلیق خودرو چیست و وظایف آن کدامند؟

سیستم تعلیق خودرو که با نام فنربندی اتومبیل نیز از آن نام می برند، بخشی از خودرو بوده که باید تکان ها و ارتعاشات ناشی از حرکت اتومبیل بر روی سطوح ناهموار را بتوانند جذب کند و مانع از انتقال آنها به بدنه اتومبیل و سرنشینان شود. در اینجا منظور از بدنه، اتاقک شاسی و متعلقات آن عنوان می شود. سیستم تعلیق خودرو از قطعات اصلی مانند کمک فنرها، فنرها، چرخ ها و ستون های نگهدارنده تشکیل می شود. اتصال محورهای عقب و جلو به شاسی ها توسط سیستم تعلیق خودرو صورت می گیرد.

با بررسی وظایف سیستم تعلیق خودرو می توان دریافت که این سیستم و وظیفه دارد که تکان ها، نوسان ها و ارتعاش هایی که در سطوح مختلف ناشی از حرکت کردن بر روی ناهمواری ها ایجاد می شود را کنترل نماید. علاوه بر این، سیستم تعلیق خودرو وظیفه دارد که اصطکاک مناسبی بین سطح جاده با لاستیک ها ایجاد کرده و با ارتقای عملکرد چرخ ها کنترل خودرو را به راحتی در اختیار راننده قرار دهد.

مفهوم جلوبندی خودرو چیست؟

همان گونه که عنوان کردیم ،جلوبندی خودرو و سیستم تعلیق ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. با این حال جلوبندی خودرو به قسمت زیرین و جلوی اتومبیل گفته می شود که قطعات ضروری و مهمی در آنجا قرار دارد. بودن این قطعات بر روی اتومبیل بسیار مهم است. چنانچه یکی از این قطعات نتواند عملکرد مناسب خود را انجام دهد راننده با مشکل های جدی همراه شده و خرج های سنگینی برای بهبود وضعیت اتومبیل پرداخت خواهد کرد. جلوبندی خودرو وظیفه دارد که در هنگام رانندگی بر روی سطوح ناهموار در پیچ های جاده کنترل راحت اتومبیل را در اختیار شما قرار دهد. چنانچه قسمتی از سیستم جلوبندی خودرو دچار ایراد شود، نیاز به تعویض قطعه معیوب در سریعترین زمان وجود خواهد داشت.

تفاوت سیستم تعلیق با سیستم جلوبندی خودرو

هنگامی که نام سیستم تعلیق خودرو آورده می شود، در کنار آن با جلوبندی نیز مواجه می شویم. با این حال برای اینکه دچار اشتباه نشوید، ما یک توضیح مختصر در خصوص این دو سیستم ارائه می دهیم. در حالت کلی می توان بیان کرد که سیستم تعلیق خودرو به چرخ های عقب و کمک فنرهای عقب ماشین اطلاق می شود. در طرف مقابل جلوبندی فقط و فقط مختص به بخش جلوی اتومبیل بوده که شامل فرمان خودرو و میل فرمان نیز است.

بخش زیادی از رانندگان و متخصصین اتومبیل بر این باورند که خرابی قطعه ای از جلوبندی خودرو ممکن است بسیار خطرساز و هزینه بردار بوده و کنترل خودرو و همچنین حفظ تعادل آن را دچار مشکل نماید.

انواع سیستم تعلیق خودرو کدامند؟

با بررسی انواع سیستم جلوبندی و تعلیق خودرو می توانیم مشاهده کنیم که امروزه از نظر کارکرد، سیستم های مختلفی بر روی خودرو قرار می گیرد. در حالت کلی با بررسی انواع سیستم تعلیق خودرو مشاهده می کنیم که چهار دسته در این زمینه وجود دارد. ما به طور مختصر هر کدام از این بخش ها را برای شما معرفی خواهیم کرد.

سیستم خود تنظیم شونده self leveling

یکی از انواع سیستم تعلیق خودرو که آن را بر روی خودروهای زانتیا میتوانید مشاهده کنید، سیستم خود تنظیم شونده نام دارد. این سیستم به شکلی طراحی شده که در درون آن سنسورهایی قرار گرفته است. این سنسورها می توانند با اندازه گیری فشارهای وارد شده و به واسطه اطلاعاتی که به دست می آید، در یک حالت پایدار ارتفاع خودرو را حفظ کنند. راننده نیز قادر است به صورت دستی برای تنظیم ارتفاع خودرو عمل نماید. در ساخت این سیستم از تجهیزات پنوماتیک بهره می برند. با توجه به هزینه نگهداری و مشکلاتی که در خصوص استفاده از سیستم خود تنظیم شونده وجود دارد، معمولا در صنعت خودروسازی استقبال چندانی از آن نمی شود. در مقایسه با سایر سیستم ها هزینه نگهداری سیستم خود تنظیم شونده بیشتر است.

سیستم تعلیق غیر فعال یا inactive

نوع دیگری از انواع سیستم تعلیق خودرو با نام سیستم غیرفعال مشاهده می شود. امروزه بر روی بخش زیادی از خودروهای داخلی از سیستم تعلیق غیر فعال استفاده می کنند. با بررسی کاربردها و ویژگی های سیستم تعلیق غیر فعال می توان دریافت که از جمله معایب آن عدم دسترسی راننده به تنظیم کردن آن خواهد بود. هنگامی که وزن خودرو به واسطه تعداد سرنشینان یا افزایش بار تغییر می کند، با تغییر حالت سیستم تعلیق غیرفعال همراه خواهید شد. همین موضوع سبب میشود که کنترل اتومبیل و فرمان پذیری آن نیز مشکل شود. با توجه به ارزان بودن سیستم تعلیق غیر فعال و پایین بودن هزینه نگهداری آن، معمولا خودروسازها ترجیح می دهند از این فناوری بر روی اتومبیل ها بهره ببرند.

سیستم تعلیق نیمه فعال semi active

سیستم تعلیق نیمه فعال یکی دیگر از انواع سیستم های به کار رفته بر روی اتومبیل بوده که دارای چند حالت پیش فرض است. راننده با بهره گیری از ویژگی های این سیستم تعلیق قادر بوده که با توجه به سلیقه خود و شرایط جاده از میان گزینه های موجود یعنی رانندگی راحت، رانندگی نرمال و حالت اسپرت، گزینه مورد نظر را انتخاب نماید.

سیستم تعلیق فعال active

آخرین دسته ای که از انواع سیستم تعلیق خودرو برای شما معرفی می کنیم، سیستم فعال نام دارد. این نوع سیستم را میتوان در صنعت خودرو به عنوان پیشرفته ترین سیستم تعلیق عنوان کرد. معمولا بر روی خودروهای گران قیمت و لوکس از سیستم تعلیق فعال استفاده می کنند. نوع در طراحی و ساخت این سیستم به گونه ای بوده که سنسورهای به کار رفته بر روی آن ها با توجه به بررسی مداوم نیروهای وارد شده می توانند با اطلاعاتی که کسب کرده اند، بهترین حالت را از میان مولفه های سیستم تعلیق انتخاب نمایند. راننده در این شرایط کنترل اتومبیل را به بهترین شکل در دست خواهد گرفت. به عنوان مثال نوع ساخت سیستم تعلیق فعال به گونه ای بوده که هر کمک فنر قادر است در هر لحظه سفتی و نرمی متفاوتی را نسبت به سایر کمک فنرها از خود نشان دهد.

معرفی اجزای جلوبندی و سیستم تعلیق خودرو

اکنون که به طور کلی با مفهوم سیستم جلوبندی و تعلیق خودرو آشنا شده اید، بهتر است به معرفی اجزای تشکیل دهنده این سیستم ها بپردازیم. سیستم تعلیق و سیستم جلوبندی خودرو که در حال حاضر می توانیم آن را بر روی اتومبیل ها مشاهده نماییم از اعضای مختلفی تشکیل شده اند. هر کدام از این قطعات وظیفه دارند که برای بهبود عملکرد خودرو کارکرد خود را به بهترین شکل انجام دهند. چنانچه به علت نبود یا خرابی هر کدام از این قطعات سیستم جلوبندی خودرو عملکرد مناسبی نداشته باشد، در سریعترین زمان باید برای تعویض آن اقدام نمایید.

سیستم فرمان

یکی از مهمترین اجزای جلوبندی خودرو، سیستم فرمان نام دارد. این بخش خود شامل قسمت های مختلفی مانند فرمان، میل فرمان، غربیلک فرمان، چرخ دنده، جعبه فرمان و اتصالات دیگر است. سیستم فرمان خودرو در واقع راننده را یاری خواهد کرد که بتواند برای کنترل حرکت اتومبیل به خوبی عمل نماید. در سیستم فرمان خودرو راننده قادر است از طریق نیروی دست برای گردش لاستیک اقدام نماید. سیستم فرمان خودرو به حدی حائز اهمیت است که مکانیک و مهندسین این حوزه همواره تاکید میکنند به اندازه گیربکس خودرو و موتور آن باید نسبت به آن حساسیت داشته باشید.

رام

با بررسی اجزای سیستم جلوبندی خودرو متوجه می شویم که یکی از قطعات به کار رفته در آن، رام نام دارد. این قطعه که متصل کننده بخش های اتاق خودرو به جلوبندی خودرو است، از جنس فلز ساخته می شود. نوع عملکرد این بخش از اجزای جلوبندی به گونه ای بوده که با اتصال به شاسی ها از هر دو طرف و موجب بهبود کنترل اتومبیل و هدایت آن خواهد شد.

فنرها

بدون تردید فنرها از جمله مهم ترین و اصلی ترین قطعات در جلوبندی و سیستم تعلیق خودرو هستند. فنرها که خاصیت کشسانی دارند، می توانند نیروهای وارد شده را به خوبی کنترل نمایند. خاصیت برگشتی و ارتجاعی انواع فنر خودرو موجب می شود که پس از برداشته شدن نیروی وارد شده بر روی آن مجددا بتواند به حالت اولیه برگردد. فنرهایی که در سیستم جلوبندی خودرو مورد استفاده قرار می گیرند، شامل فنرهای پنوماتیک یا هوایی، فنرهای مکانیکی و فنرهای هیدرولیک یا روغنی هستند. این فنرها به شکل جامد، مایع و گاز مشاهده می شوند. استفاده از انواع فنر بر روی جلوبندی و سیستم تعلیق خودرو موجب می شود که وزن اتاق را تحمل کرده و به راحتی بتوانند ارتعاش و فشار وارد شده به اتومبیل را کنترل نمایند. به همین علت راننده در جاده های ناهموار می تواند هندلینگ بهتری را تجربه کند. بخش زیادی از ضرباتی که به بدنه خودرو وارد می شود توسط فنرها خنثی خواهند شد. توجه کنید که افزایش ارتفاع کمک فنر و انواع فنر در خودرو موجب می شود که در سیستم جلوبندی اشکالاتی به وجود بیاید. از دیگر فنرهایی که در سیستم تعلیق و سیستم جلوبندی خودرو به کار گرفته می شود، می توان به فنرهای تخت، فنرهای لول و فنرهای پیچشی اشاره نمود.

کمک فنر

کمک فنرها از اعضای جلوبندی خودرو هستند که نسبت به فنرها در خنثی کردن نوسانات نقش مهم تری خواهند داشت. کمک فنر در واقع قطعه ای مکانیکی به شمار می رود که در نزدیکی چرخ خودرو قرار خواهد گرفت. یک سر از کمک فنر به متحرک سیستم تعلیق مانند پوسته یا طبق متصل شده و قسمت دیگر آن به شاسی یا اتاقک خودرو وصل است. انواع کمک فنرها را در مدل های روغنی یا هیدرولیکی، تلسکوپی گازی یا بادی هیدرواستاتیکی و اهرمی می توانید خریداری کنید.

سیبک

اجزای سیستم جلوبندی خودرو مختلف هستند. یکی از اعضای مهم که در این قسمت قرار میگیرد، سیبک نام دارد. این قطعه از جنس فلز تولید شده و به صورت کروی شکل مشاهده می شود. سیبک را درون محفظه ای از جنس فولاد قرار داده و روکش پلاستیکی بر روی آن خواهند گذاشت. سیبک از یک قسمت به متعلقات چرخ متصل شده و از سوی دیگر به طبقه های خودرو وصل است. سیبک وظیفه دارد تا هدایت خودرو را انجام دهد. علاوه بر این، سیبک فرمان باید از اصطکاک بین قطعات جلوگیری کرده و حرکت روان خودرو را نیز برعهده خواهد داشت. خرابی این قطعه جلوبندی خودرو منجر به ایجاد مشکل در حین رانندگی شده و لرزش فرمان را مشاهده خواهید کرد.

سیبک

طبق یا سینی

طبق، فلزی بوده که به شاسی خودرو سیستم تعلیق را متصل میکند. سینی یا طبق در واقع بازویی است که از یک سمت به شاسی خودرو و از طرف دیگر به چرخ خودرو متصل میشود. اتصال به شاسی از طریق بوش و اتصال به چرخ خودرو از طریق کاسه صورت می گیرد. استفاده از طبق و سینی بر روی جلوبندی خودرو موجب میشود که با تنظیم زاویه های چرخ بتوان در حین رانندگی تجربه بهتری داشت.

میل تعادل یا میل موج گیر

از قطعات موثر دیگر در جلوبندی خودرو می توان به میل تعادل اشاره کرد. با هدف حفظ تعادل در خودرو از این قطعه در جلوبندی استفاده می کنند. میل تعادل به فنرهای چپ و راست متصل شده و می تواند نیروهای وارد شده به چرخ اتومبیل را تقسیم نماید. با توجه به اینکه رانندگی در پیچ ها ممکن است دشوار باشد، میل تعادل یا میل موج گیر قادر است که از چپ شدن خودروها و متمایل شدن به یک زن جلوگیری کند.

اکسل

محور مرکزی دنده یا چرخ، اکسل بوده که با هدف چرخش آزادانه چرخ در محیط های مختلف آن را مورد استفاده قرار می دهند. با کمک گرفتن از بوش یا یک یاتاقان، اکسل قادر است در موقعیت مخصوص خود درون چرخ یا دنده ثابت بماند.

بوش

بوش خودرو با قرار گرفتن بین اجزای مختلف جلوبندی به عنوان یک عایق می تواند از وارد شدن ضربات به بدنه و شستی جلوگیری نماید. در واقع هدف از نصب بوش خودرو، کاهش انتقال انرژی از اجسام به سایر قطعات است.

سایر قطعات سیستم جلوبندی و تعلیق خودرو

سیستم تعلیق خودرو و سیستم جلوبندی خودرو از قطعات دیگری نیز تشکیل می شوند. به عنوان مثال گردگیر از اجزای مهم بوده که می تواند ضربات وارد شده به قسمت هایی مانند کمک فنر و سیبک را دفع کند. این پایان کار نبوده و توپی سر کمک و همچنین دسته موتور از دیگر قطعات مهم در سیستم جلوبندی و تعلیق خودرو هستند. شغال دست، سگ دست، سیبک و مفصلی فرمان را نیز می توان در این زمینه نام برد.

فراموش نکنید که سیستم تعلیق یا فنربندی از بخش هایی مانند شاسی، اتاق، متعلقات و سرنشینان نیز در برابر ضربات و نوسانات وارد شده مراقبت می کند. این سیستم شامل کمک فنر، فنر جرم فنربندی شده و جرم فنر بندی نشده بوده و وظیفه دارد ارتعاشات وارد شده را که بر اثر ناهمواری های جاده ایجاد می شوند، کنترل نماید.