عمومی

ماسک ویتامین c برای پوست

اسم قرص جوشان که می آید احتمالا بسیاری از شما به یاد قرص جوشان ویتامین سی و دوران سرماخوردگی می افتید. اما باید بدانید که قرص جوشان انواع مختلفی داشته و مصارف گوناگونی دارد. شاید تعجب کنید که بشنوید قرص جوشان برای پوست نیز می تواند مفید واقع شود. اما کدام قرص جوشان برای پوست مناسب است و چگونه باید از آن استفاده کرد؟

قرص جوشان برای پوست

بسته به ترکیبات موجود در قرص جوشان می توان آن را در گروه های مختلفی جای داد. بعضی از ترکیبات موجود در قرص جوشان می توانند برای سلامت پوست موثر واقع شده و در زیبایی، جوانی و حفظ سلامت آن نقش داشته باشند. کلاژن فراوان ترین پروتئین موجود در بدن است که خاصیت ارتجاعی و جوانی پوست را مدیون آن هستیم. با افزایش سن سطح کلاژن در پوست رو به کاهش می رود و به همین دلیل است که پوست دچار افتادگی و چین و چروک می شود. تعدادی از ویتامین ها و مواد معدنی می توانند به طور مستقیم کلاژن سازی در پوست را افزایش دهند. با خوردن بعضی از انواع قرص جوشان این نوع مواد مغذی را می توان برای پوست تامین کرد. در ادامه این قرص های جوشان را به شما معرفی خواهیم کرد.

فواید قرص جوشان ویتامین C برای پوست

ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است که به واسطه خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار قوی کاملا شناخته شده به حساب می آید. اگر سطوح این ویتامین در بدن کافی باشد، رادیکال های آزاد که مخرب سلول و پوست هستند، مجال خودنمایی پیدا نمی کنند. بنابراین به حفظ سلامت پوست کمک خواهد شد. از طرف دیگر ویتامین ث به منظور سنتز و حفظ کلاژن مورد نیاز است. کلاژن همچون یک چسب عمل کرده و اجزای پوست و دیگر بافت ها را به هم متصل نگه می دارد. مقدار مناسب ویتامین سی در بدن، سطح هیالورونیک اسید را هم در حد مطلوبی نگه داشته و از این طریق نیز به حفظ سلامت پوست کمک می کند. می توان نتیجه گرفت که مزایای قرص جوشان ویتامین سی برای پوست به شرح زیر است:

  • افزایش تولید کلاژن در پوست
  • جلوگیری از پیری زودرس و بروز چین و چروک 
  • محافظت بیشتر از سلامت پوست در برابر اشعه مضر خورشید

 

بنابراین با مصرف قرص جوشان ویتامین C می توانید در شفافیت، زیبایی و جوانی پوست خود علی الخصوص در ناحیه صورت گامی موثر بردارید.

تاثیر قرص جوشان زینک در سلامتی و جوانی پوست

روی (زینک) یکی از مواد معدنی ضروری برای پوست است. این عنصر بیش از هر چیز در تقویت سیستم ایمنی موثر بوده و به جلوگیری از بروز بعضی از بیماری ها کمک می کند. همچنین زینک به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی برای التیام زخم ها و سنتز پروتئین مورد نیاز است. کمبود روی حتی اگر خفیف باشد، می تواند در تولیدکلاژن اختلال ایجاد کرده و بهبود زخم ها را به تاخیر بیندازد. برای ساخت کراتین و تولید کلاژن، زینک یکی از ضروریات به شمار می آید و این مسئله در بسیاری از مطالعات به تائید رسیده است.

 

پوست حاوی مقدار نسبتا بالایی روی است (0.5%) که عمدتا در اپیدرم یافت می شود. به دلیل فراوانی زینک در اپیدرم پوست، کوچکترین کمبود این ماده معدنی در بدن، به سرعت موجب زبری و خشکی پوست شده و در ترمیم ضایعات پوستی اختلال بوجود می آورد. با خوردن قرص جوشان زینک می توانید مانع از کاهش این عنصر در بدن شده و گامی موثر در سلامت پوست خود بردارید. زینک همچنین در بهبود آکنه (جوش) و اگزمای پوستی نیز نقش دارد.

مزایای زینک برای آکنه

قرص جوشان برای پوست بهتر است حتما به دلایلی که در بالا شرح دادیم حاوی زینک نیز باشد. روی همچنین می تواند در کاهش جوش و آکنه نیز موثر عمل کند. یک مطالعه روی 332 فرد مبتلا به آکنه نشان داد که مصرف روزانه 30 میلی گرم زینک در قالب مکمل می تواند حدود 50% در کاهش آکنه نقش داشته باشد. زینک به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی ضد التهاب نیز عمل کرده و به این طریق هم در کم شدن جوش های صورت و بدن تاثیر دارد. مطالعات همچنین نشان داده است که افراد مبتلا به آکنه اغلب از لحاظ عنصر زینک در بدن خود دچار کمبود هستند. به این افراد معمولا توصیه می شود که روزانه بین 10 تا 20 میلی گرم روی را به صورت بیس گلیسینات یا گلوکونات مورد استفاده قرار دهند.

 

استفاده از قرص جوشان زینک و ویتامین سی برای پوست

بسیاری از قرص های جوشان زینک که در حال حاضر در داروخانه ها یافت می شوند، در کنار این ماده معدنی حاوی ویتامین C نیز بوده و بنابراین برای پوست می توانند بسیار مفید واقع شوند. قرص جوشان زینک که حاوی ویتامین سی نیز باشد، برای تقویت سیستم ایمنی عالی عمل می کند. علاوه بر این از این فرآورده می توان برای کمک به کلاژن سازی در پوست استفاده نموده و در جوان سازی و زیبایی پوست گامی موثر برداشت. همان طور که شرح دادیم برای تسریع در بهبود زخم ها و کاهش آکنه نیز زینک را در قالب مکمل می توان مصرف نموده و از فواید آن بهره گرفت.

مقدار توصیه شده مصرف روزانه زینک

در جدول زیر می توانید مقدار توصیه شده مصرف روی (زینک) را در سنین مختلف ببینید:

سن مقدار توصیه شده برای مردان (میلی گرم) مقدار توصیه شده برای زنان (میلی گرم)
بدو تولد تا 6 ماهگی 2 2
7 تا 12 ماهگی 3 3
1 تا 3 سالگی 3 3
4 تا 8 سالگی 5 5
9 تا 13 سالگی 8 8
14 تا 18 سالگی 11 9
19 سالگی به بعد 11 8

نحوه استفاده از قرص جوشان برای پوست

با این هدف که قرص جوشان را برای پوست مورد استفاده قرار دهید، دقیقا طبق دستوری پیش بروید که روی قوطی قرص جوشان درج شده است. به طور معمول شما می توانید روزانه 1 عدد قرص جوشان را در 1 لیوان آب انداخته و پس از حل شدن مورد استفاده قرار دهید. البته روی هیچ یک از قرص های جوشان نوشته نشده که مخصوص پوست است. اما چنانچه شرح دادیم از مزایای این محصول برای پوست نیز می توان بهره گرفت. قرص جوشان زینک اگر حاوی ویتامین سی نیز باشد، یکی از بهترین گزینه ها برای کمک به حفظ سلامتی پوست است.

آیا می توان قرص جوشان را به پوست مالید ؟

در بعضی از منابع آمده است که از قرص جوشان ویتامین C برای تهیه ماسک صورت می توان استفاده کرد. به این منظور باید یک عدد قرص جوشان کوبیده شده و یک قاشق مرباخوری عسل به آن اضافه شود. پس از 10 دقیقه می توان آن را به پوست مالیده و پس از 20 دقیقه شستشو انجام داد. اما از آنجایی که مقدار اثرگذاری این نوع ماسک های خانگی از لحاظ علمی مورد بررسی قرار نگرفته است، نمی توان با قاطعیت استفاده از آنها را توصیه نمود. بنابراین بهتر است ترجیحا به صورت خوراکی و همان طور که معمول است از قرص جوشان استفاده نمایید نه به شکل موضعی.

سرم ویتامین C خانگی با استفاده از قرص جوشان

برای استفاده موضعی از قرص جوشان روی پوست یکی دیگر از راه هایی که پیشنهاد می شود این است که قرص جوشان ویتامین سی را در یک لیوان آن حل نموده و مقدار اندکی گلیسیرین به آن اضافه نمایید. در این صورت با تهیه سرم ویتامین سی خانگی می توانید از پوست خود محافظت کنید. اما چنانچه در قسمت قبلی نیز شرح دادیم، مقدار تاثیرگذاری این نوع ماسک یا سرم های خانگی مورد بررسی قرار نگرفته و از اثر مثبت آنها نمی توان با اطمینان صحبت کرد.

کلام آخر

قرص جوشان برای پوست مزایایی دارد که در این مطلب شما را با مهم ترین آنها آشنا کردیم. از جمله بهترین قرص های جوشان برای پوست می توان به قرص جوشان ویتامین سی و زینک اشاره کرد که هر دو در افزایش سنتز کلاژن نقش داشته و در جوان سازی پوست موثر عمل می کنند. سطوح مناسب زینک و ویتامین ث در بدن به مقابله با رادیکال های آزاد پرداخته و از این جهت نیز در سلامت پوست موثر است. تسریع بهبود زخم ها و کاهش آکنه نیز از دیگر مزایای قرص جوشان زینک برای پوست به شمار می آید. انواع قرص جوشان را در برندهای معتبر خارجی و ایرانی می توانید در داروخانه آنلاین مثبت سبز مشاهده کرده و برای خرید اینترنتی هر یک از آنها اقدام نمایید.