خودرو

مقایسه هوندا سیویک با تویوتا کرولا و میتسوبیشی لنسر

مسعود عابدینی: در گذشته رقابت هایی در بازار خودروهای خارجی در ایران وجود داشت که با اعلام آغاز واردات، دوباره احیا خواهند شد. یکی از این رقابت ها، رقابتِ بینِ کیا سراتو، هیوندای النترا و رنو مگان است.

البته جای چند رقیب دیگر، مثل تویوتا کرولا، هوندا سیویک، میتسوبیشی لنسر و مزدا 3 هم در این رقابت خالیست که با توجه به محدودیت واردات، احتمالِ کمتری برای ورود به ایران دارند.

طراحی بدنه

در سال های غیبت النترا و سراتو، تغییرات زیادی بر روی این دو خودرو صورت گرفته که با هم بررسی می کنیم. رنو مگان هم که به دلیل خروج ترامپ از برجام، شانس حضور در ایران را نداشت، البته تغییرات زیادی را تجربه نکرده است. یکی از دلایلِ این تغییرات کم این است که رنو به زودی خط تولید این خودرو را جمع می کند و جای مگان را به رنو مگان E-TECH که کراس اوری برقی است، خواهد داد.

طراحی جلویی سراتو همان حالت محافظه کارانه خود را حفظ کرده و در گرافیکِ داخلی چراغ های جلو، جزئیات بیشتری را اعمال کرده است.قسمت پایینی سپر هم اسپرت طراحی شده است.

النترا هم طراحی جسورانه خود را حفظ کرده و اسپرت تر از سایر رقبا جلوه می کند. طراحی چراغ های جلویی با جلوپنجره خودرو هماهنگ است. لوگوی بزرگ هیوندای هم در این قسمت خودنمایی می کند.

مگان همان فرم و شکل خود را حفظ کرده و مانند یک تلیسمان کوچک می ماند. چراغ C شکل که امضای طراحی محصولات رنو از سال 2016 به بعد است، در این خودرو حضور دارد.جلوپنجره مگان کوچکتر از تلیسمان طراحی شده است.

طراحی چراغ عقب سراتو به صورت متصل و نسبتا ساده طراحی شده است. در نسخه GT با دیفیوزرِ اسپرت تری روبه رو هستیم.

قسمت عقب النترا بسیار جسورانه و اسپرت طراحی شده و دارای یک شکستگی زیبا در قسمت چراغ است.چراغ عقب النترا به صورت متصل و T شکل طراحی شده که خلاقانه و زیبا است.

فرم چراغ عقب مگان همان فرم تلیسمان را دارد.با این تفاوت که از آن حالت صاف و کشیده تلیسمان خارج شده و بزرگتر نشان داده می شود.

طراحی داخلی

طراحی داخلی سراتو ساده و در عین حال شیک است و ارگونومی خوبی را به شما ارائه می دهد.

النترا طراحی داخلی زیبا و متفاوتی را دارد که با زبان طراحی هیوندای هماهنگ است. در کابین، متریال مختلفی مثل چرم و پارچه دیده می شود.

طراحی داخلی مگان با یک نمایشگر مرکزی بزرگ از بقیه طراحی ها مجزا شده است. همین نمایشگر به همراه نمایشگرِ دیجیتالی پشت آمپر،به روز بودن را به شما نشان می دهند.

فضای داخلی هر 3 خودرو بزرگ و مناسب خانواده هایی با جمعیت 3 تا 4 نفر هستند.

در مجموع طراحی سراتو یک طراحی ساده و شیک، طراحی النترا یک طراحی جسورانه و بسیار اسپرت و طراحی مگان یک طراحی متمایز و زیبا است که انتخاب بهترین طراحی از بین این 3 خودرو کاملا سلیقه ای است.

امکانات و آپشن ها

سراتو در 5 تریم مختلفِ LX ،LXS ، GT-LINE ،GT و GT-MANUAL عرضه می شود. با توجه به محدودیت قیمتی برای واردات، می توانیم شاهد ورود نسخه LX و LXS به ایران باشیم. امکانات احتمالی این خودرو عبارتند از: استارت دکمه ای،نمایشگر 8 اینچی لمسی،دوربین عقب،سنسور پارک جلو و عقب،سنسور نور،تهویهٔ دوکانالهٔ اتوماتیک،سانروف،کروز کنترل،شش ایربگ 10 نقطه ای،سیستم کنترل پایداری و صندلی برقی راننده. برخی از سیستم های دستیار رانندگی مثل ترمز اضطراری و نگه داشتن خودرو در بین خطوط هم برای سراتو عرضه شده است.

به احتمال زیاد ما نسخه GLS النترا را در بازار ایران خواهیم داشت که دارای امکاناتی مثل استارت دکمه ای،ورود بدون کلید،نمایشگر لمسی،نمایشگر دیجیتال پشت آمپر،تهویه اتوماتیک، تنظیم برقی صندلی راننده،چهار کیسه هوا،کروز کنترل،دوربین عقب،سنسور نور،سیستم های کنترل کشش و پایداری و سانروف است.

بیشتر بخوانید:

  • عکس | حقیقت ترسناک پشت تصویر خندان ناسا

  • بلایی که شکارچیان بی رحم سر کرگدن  بی نوا آورده اند

رنو مگان دارای 3 تیپ است: PE و SE و LE+ .با توجه به محدودیت واردات انتظار ورود نسخه میانی SE را داریم.این نسخه آپشنهایی مثل مه شکن جلو و عقب،صندلی های پارچه ای، کی لس استارتر،تهویه مطبوع اتوماتیک با دریچه برای سرنشینان عقب،سنسور پارک جلو و عقب،سنسور نور،سنسور باران،سنسور فشار باد لاستیک،کروز کنترل،محدودکننده سرعت،ترمز کمکی،کنترل پایداری الکترونیکی،کنترل کشش و کنترل شروع حرکت در سربالایی دارد.

با توجه به نامشخص بودنِ تیپ هایی که از این خودروها وارد ایران می شود،نمی توان برتریِ خاصی از نظر آپشن به خودرویی نسبت بدیم. اما در مجموع،با خودروهای نسبتا خوش آپشنی روبه رو هستیم.

مشخصات فنی

پیشرانهٔ سراتو در نسخهی LX و LXS یک پیشرانهٔ 2 لیتری 4 سیلندر است که 147 اسب بخار قدرت و 179 نیوتون متر گشتاور تولید می کند.

نسخه GLS النترا یک پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی دارد که 150 اسب بخار قدرت و 190 نیوتن متر گشتاور تولید می کند.گیربکس این خودرو مانند سراتو 6 سرعته اتوماتیک است.

مگان با دو پیشرانه عرضه می شود.پیشرانه اول 1.6 لیتری 4 سیلندر است که 115 اسب بخار قدرت و 156 نیوتن متر گشتاور تولید می کند.پیشرانه دوم 2 لیتری 4 سیلندر است که قادر به تولید 140 اسب بخار قدرت و 193 نیوتن متر گشتاور است.

با توجه به اطلاعات بالا، النترا قدرتمندترین پیشرانه را در بین این 3 خودرو دارد.بعد از النترا،سراتو در مقام دوم و مگان هم در مقام سوم قرار دارد.

بازهی قیمتی سراتو 16 تا 21 هزار یورو است.قیمت النترا نسخه GLS حدود 19200 یورو و بازه قیمتی مگان هم 15 تا 21 هزار یورو است.

5858

انتخاب یک خودرو پیش از هر چیز کاملا به روحیات فرد مالک و بودجه در نظر گرفته شده در حساب بانکی وی بستگی دارد و در نهایت سلیقه و ایده آل های یک فرد، انتخاب نهایی را رقم می زند. البته واضح است که گستردگی گزینه های قابل انتخاب توسط یک فرد، ارتباط مستقیمی با میزان هزینه نهایی آن شخص برای خرید یک خودرو دارد. اما هرچه این گستره را تنگ تر کنیم و به بازه های قیمتی پایین تر نزدیک شویم، با توجه به کاهش شدید تنوع خودروهای صفر کیلومتر، باید به فکر برخی گزینه های دست دوم افتاد. در بازار کمتر از 20 میلیون تومان اگرچه که این روزها چیزی به جز انواع پراید و ام وی ام 110 عایدتان نمی شود اما اگر پژوهای دست دوم و دیگر محصولات کار کرده داخلی نیز شما را اغوا نمی کنند، باید به دنبال گزینه های دست دوم قدیمی و خارجی باشید!

این بار به سراغ ژاپن و محصولات کم استهلاک و با دوامش می رویم تا گزینه هایی جان سخت (در بین قدیمی ها) برای افراد خاص پسند استخراج کنیم! هرچند که هنوز هم باید تاکید کرد، لازمه نگهداری از یک دهه نودی، «دست به آچار بودن» است و بس!

Toyota Corolla 6th Gen E90

حدود قیمت: 8 تا 13

بدون شک سدان های کوچک و کامپکت گزینه های بسیار مناسبی برای استفاده روزمره به شمار می رود. این دسته خودروها با بهره گیری از پیشرانه های عمدتا کوچک و کم استهلاک و با توجه به جثه نه چندان بزرگ که در نتیجه فشار چندان زیادی را به مجموعه انتقال قدرت خودرو وارد نمی کنند، در درازمدت عمر خوبی دارند. اما توجه داشته باشید که کرولا، محصولی با این مشخصات و از کمپانی «تویوتای ژاپن» است که خود برندی سردمدار در زمینه تولید خودروهای کم استهلاک و جان سخت است. اما محصول انتخاب شده در نخستین بخش این مطلب، یک ویژگی دیگر را نیز در خود گنجانده است! اگر به کتاب رکوردهای گینس و آمارهای منتشر شده از میزان فروش خودروهای مختلف مراجعه کنید، نام کرولا را در بین نخستین موارد مشاهده می کنید. در واقع «تویوتا کرولا» در یک دوره 50 ساله، عنوان «پر فروش ترین نام» در جهان خودرو را یدک می کشد که این محبوبیت در دهه 90 به اوج خود رسید. در واقع ششمین نسل از این خودرو در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 میلادی  روی خط تولید این خودروساز ژاپنی حضور داشت که با کد بدنه و نسل E90 شناخته می شد. این خودرو نیز همچون پیشینیانش در کلاس فشرده ولی انواع کوپه،  هاچ بک، سدان 4 در، 5 در لیفت بک و استیشن واگن 5 در  تولید شد که در این بین بیش از 90 درصد نمونه های وارد شده به ایران از نوع سدان بودند و تعداد بسیار محدودی از نمونه کوپه این خودرو نیز در سطح خیابان های کشور تردد می کنند. تویوتا برای این خودرو رنج محدودی از پیشرانه های کم حجم و کم مصرف را در نظر گرفته بود که در طی 5 سال تولید، نمونه های 1.3، 1.5 و 1.6 لیتری بنزینی در سبد کالای این خودروساز دیده می شود. اما اکثر نمونه های وارد شده از این خودرو، از پیشرانه 1.3 و 1.6 بهره می برند که در این بین، نمونه 1.6 لیتری 16 سوپاپ سهم بسیار بیشتری را دارد. این محصول کاربراتوری ژاپنی، یکی از کم استهلاک ترین پیشرانه های دهه 90 این خودروساز است که با یک تحقیق میدانی ساده به چند و چون آن پی می برید. کرولا نسل ششم اگرچه که در دو نوع دیفرانسیل جلو و 4WD تولید می شد اما تمامی نمونه های موجود در کشور از نوع اول هستند که قدرت و گشتاور تولید شده توسط گشتاور از طریق سه نوع جعبه دنده 5 سرعته دستی و 4 یا 3 سرعته اتوماتیک به محور فعال منتقل می شوند که البته اکثر نمونه های اتوماتیک که در واقع فول ترین نمونه های این خودرو با هیدرولیک فرمان و شیشه ها و آینه های برقی هستند، از گیربکس 3 سرعته مکانیکی هیدرولیکی خودکار استفاده می کنند. استهلاک این خودرو آنچنان پایین است که در مواردی کارکردهای بالای یک میلیون کیلومتر بدون بازشدن نیم موتور پایین را رقم زده است و اگر کاربراتور خودرو (و در نمونه های 1.6 تایم سوپاپ ها) را به موقع سرویس کنید، همواره کشش و مصرف سوخت ایده آلی را خواهید داشت.

Honda Civic 5th Gen

بدون شک سیویک یکی از زیباترین و جذاب ترین خودروهای خاطره انگیز دهه 90 میلادی به شمار می رود که نسل پنجم آن از سال 1991 تا 1995 روی خط تولید این خودروساز قرار داشت. این خودرو نیز در کلاس خودروهای فشرده و در انواع کوپه 2در ،  هاچ بک 3در  و در نهایت سدان 4در  تولید شده است که همچون کرولا، اکثر نمونه های موجود در بازار ایران از نوع سدان و در نهایت تعداد اندکی  هاچ بک 3در  هستند که بالغ بر 90 درصد نمونه های سدان از بین رنج نسبتا وسیع پیشرانه های 4 سیلندر کم مصرف در نظر گرفته شده برای این خودرو، از نمونه 1.3 لیتری با کد D13B2 استفاده می کنند. اگرچه که اکثر نمونه های  هاچ بک از انجین 1.5 لیتری بهره می برند اما هر دوی این گزینه ها، به سیستم سوخت رسانی کاربراتور تک دهنه مجهز شده اند. پس می توان به این نتیجه رسید که هوندا سیویک یا تویوتا کرولا E90 با توجه به ساختار ساده تر و مکانیکی تر، استهلاک کمتری نسبت به خودروهای انژکتوری آن دوره مثل محصولات دوو دارند. اما مسئله اینجاست که اصولا سیویک ها به دلیل بهره گیری از ظاهر جوان  پسند و زیبا، اصولا زیر پای قشر جوان جامعه قرار داشتند و کمتر نمونه ای با سلامت کامل فنی و زیربندی قابل خریداری است. جدای از بسیاری نمونه های خارج شده از استاندارد و تیون شده (چه از نظر ظاهری و چه تعویض پیشرانه) که مطمئنا بعد ها اذیت و آزارهای زیادی برای شما خواهند داشت، نمونه های استاندارد، با حتی کارکردهای بالای سیویک بسیار قابل اعتماد هستند و شما برای آرامش خیال بیشتر، شاید تنها به یک تعمیر اساسی و تعویض قطعات استهلاکی همچون یاتاقان ها، ساق سوپاپ ها و از این قبیل قطعات نیاز داشته باشید.
جالب اینجاست که سیویک نسل پنجم از جمله معدود خودروهای دهه نودی با دفترچه راهنمای کامل تعمیر و تعویض قطعات است که شما با تهیه فایل پی دی اف آن و با اندکی دست به آچار بودن، قادر به رفع عیب خودرو به دست خودتان خواهید بود. هرچند که نمونه های سدان 1.3 لیتری با دو نوع جعبه دنده 5 سرعته دستی و 4 سرعته خودکار به هیچ وجه شتاب و کشش اغواگری ندارند اما در فرمان پذیری و هندلینگ حرف های بسیار زیادی برای گفتن خواهند داشت. البته توجه داشته باشید که نمونه اتوماتیک این خودرو با بهره گیری از جعبه دنده خودکار 4 سرعته مکانیکی/فشار روغن، در صورت نیاز به سرویس می تواند دردسر ساز باشد؛ چرا که نمونه های اتوماتیک این خودرو بسیار کمیاب و قطعات سرویس گیربکس آنها نیز کمیاب تر است! این روزها شما قادر به خریداری نمونه ای از هوندا سیویک با بودجه حدودی 15 تا 20 میلیون خواهید بود.

Mazda 323 7th Gen

اما در بین این سدان های کامپکت، یک گزینه بزرگ تر را نیز به استثنا گنجانده ایم تا افرادی که یک خودروی دهه نودی برای استفاده روزمره خانوادگی لازم دارند نیز از این صفحه بی بهره نباشند. هرچند که مزدا 323 نیز در زمره خودروهای فشرده قرار می گیرد اما یک تفاوت کوچک با 3 گزینه دیگر دارد؛ اینکه کرولا، سیویک و لنسر در زمره خودروهای «Sub Compact» یا زیر فشرده قرار می گیرند و 323 با طول بیش از 4.4 متر، یک سدان کامپکت با ابعاد و فضای مناسب است. چیزی که ما در ایران از آن به عنوان مزدا 323 یاد می کنیم در واقع محصولی از سری «فامیلیا»ی مزداست که از 1963 تا 40سال بعد از آن یعنی 2003 روی خط تولید مزدای ژاپن قرار داشت. اگرچه که نمونه های محدودی از نسل های نخست این خودرو پیش از انقلاب اسلامی ایران به کشور راه یافت اما در واقع 323 در همان جریان بازگشایی واردات دهه 90 میلادی به صورت انبوه به بازار ایران وارد شد. در واقع نسل هفتم این خودرو که در سال 1994 روی خط تولید مزدا قرار گرفت و در اواخر دهه 70 شمسی به بازار ایران نیز راه یافت. در واقع اگرچه که شما قادر به خرید نمونه ای از نسل هشتم این خودرو با بودجه کمتر از 20 میلیون تومان خواهید بود، مزدا 323 های نسل هفتم تمیز تر و قابل اطمینان تری با صرف این پول و یا حتی کمتر می توانید خریداری کنید. 323 نسل هفتم یا (BH) با پیشرانه های مختلفی از 1.3 لیتری 4سیلندر بنزینی گرفته تا 1.7 لیتری دیزلی به بازار جهانی عرضه شد اما نمونه های موجود در کشور از گزینه 4 سیلندر بنزینی 1.8 لیتری بهره می گیرند که با توجه به استفاده از جعبه دنده 5 سرعته دستی یا 4 سرعته خودکار الکترومکانیکی، کشش و شتاب بسیار بهتری از گزینه های بالا (البته نه خیلی بهتر از کرولا1.6) به شما ارائه می کند.
استهلاک نسبتا پایین با توجه به حجم موتور، سواری نرم و امکانات رفاهی خوب، از جمله نکات مثبتی است که شما در مزدا 323 نسل هفتم دریافت می کنید. البته توجه داشته باشید که این خودرو از حیث فراوانی قطعات یدکی خصوصا در شهرستان ها در وضعیت چندان خوبی به سر نمی برد و این روزها نمونه های سالم این خودرو از 12 تا 18 میلیون تومان فی می خورد.

Mitsubishi Lancer 4th Gen

با اندک علاقه و تحقیقی پیرامون خودروهای اسپرت، به محبوبیت بی چون و چرای نام «میتسوبیشی لنسر» در بین اهالی جهان خودرو و البته فعالان عرصه مسابقات موتوری پی خواهید برد. اگرچه که این خودرو از اواخر دهه 70 میلادی به بازار جهانی عرضه شد اما نخستین محموله انبوه آن در دهه 90 میلادی و در واقع نسل چهارم این خودرو به خیابان های کشور ما راه پیدا کرد.
با اینکه این خودرو نیز در انواع کوپه،  هاچ بک 3 در ، سدان 4در  (در دو نوع 4 شیشه و 6شیشه) و استیشن واگن تولید می شد اما باز هم عده نسخه های موجود در خیابان های ایران از نوع سدان هستند. این سدان کامپکت 4.3 متری، در انواع تک و دودیفرانسیل ساخته شده بود که با پیشرانه های مختلفی به بازار جهانی وارد می شد. واردکننده ایرانی از بین انواع 4و 6 سیلندر با حجم های متفاوت برای مصارف شهری و یا ترشح آدرنالین، سبک ترین گزینه یعنی نمونه 1.3 لیتری را انتخاب کرده بود و در نتیجه اکثر لنسرهای موجود در ایران از نوع پایه این خودرو بودند. هرچند که تعداد محدودی از نسخه Evo با پیشرانه توربو و سیستم چهار چرخ متحرک بعدها به کشور وارد شد که اکثرا در مصارف مسابقه ای مورد استفاده قرار می گیرند. این پیشرانه با 78 اسب بخار قدرت، شتاب و کشش چندان بالایی را به خریدار عرضه نمی کند اما در عوض، لنسر نیز همچون هر خودرو ژاپنی دیگری هندلینگ بسیار خوبی دارد و به لطف حجم کم موتور و در نهایت کاربراتور تک دهنه، مصرف سوخت پایینی را نیز از خود بر جای می گذارد.
اگرچه که حتی همین نمونه 1.3 لیتری لنسر در تیپ های مختلفی تولید شده است اما تیپ GLX این خودرو بیشترین سهم را در بازار ایران دارد و این نسخه از امکاناتی همچون شیشه بالابرهای برقی و فرمان هیدرولیک بهره می برد که البته تیپ های پایه تر، این دو امکانات را هم ندارند.
لنسر از جمله خودروهای ژاپنی با قطعات فنی و ظاهری فراوان است و حتی اگر قصد این را داشته باشید که خودروتان را به سلیقه خودتان تغییر دهید، این ژاپنی دوست داشتنی دست و بال شما را تا حد زیادی باز خواهد گذاشت. برای مثال، شما می توانید از کیت بدنه اولوشن برای این خودرو استفاده کنید و یا حتی برای تقویت آن از پیشرانه های قدرتمندتر 4 سیلندر با حجم های 1.6 یا حتی 1.8 لیتر استفاده کنید. در آن زمان لنسر با 3 گزینه جعبه دنده 4 سرعته دستی، 5 سرعته دستی و یا 3 سرعته خودکار روانه بازار می شد که نمونه های اتوماتیک آن همچون دیگر دهه نودی های اتوماتیک به سرویس های دوره ای و احتیاط نیاز دارد. هرچند که لنسر 4دنده نیز تا حدودی کمیاب است.
این خودرو در بازار فعلی از 8 تا 15 میلیون تومان قیمت دارد.

 

 

منبع :عصر خودرو