نکات مهم درباره دیگ بخار

دیگ بخار یکی از اجزای اصلی گرمایش در تولید بخار است که در صنایع و برخی از سیستم های تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می گیرد. دیگ های بخار را می توان بر اساس طراحی آنها بدون توجه به ظرفیت، اندازه و دمای کار به دو نوع واترتیوب و فایرتیوب تقسیم کرد. دیگ های بخار فایر تیوب در دو نوع پشتی مرطوب و پشتی خشک وجود دارند.

در دیگ های پشت خشک، انتهای لوله ها در گذر دو و سه به یک شبکه متصل می شوند. به دلیل اختلاف دما بین دو (1000 درجه سانتیگراد) و سه پاس (250 درجه سانتیگراد)، شبکه ممکن است فشار حرارتی را تجربه کند و شروع به نشت کند. دیگ های خشک نیاز به عایق بندی و نگهداری روی مواد، مقاومت در برابر حریق دارند که در بازه های زمانی کوتاه دو و سه پاس جدا می کنند که هزینه های نگهداری را افزایش می دهد. بنابراین با توجه به اهمیت سطوح انتقال حرارت و استفاده از پوسته پشتی دیگ برای تبادل حرارت، دیگ های پشت مرطوب بیشتر رایج هستند.

قیمت دیگ بخار | قیمت دیگ بخار 100 کیلویی

برای مشاهده برندها و مدل ها و انواع مختلف و اطلاع از قیمت و خرید دیگ بخار کلیک کنید.

نکاتی که در هنگام انتخاب دیگ بخار باید در نظر گرفته شود

هنگام انتخاب دیگ های بخار فایر تیوب باید به ظرفیت، فشار، تعداد پاس های محفظه احتراق، از نوع پشت مرطوب یا خشک، نوع سوخت و نوع مشعل توجه شود. ظرفیت اسمی مشعل باید 20 درصد بیشتر از ظرفیت دیگ باشد.

کیفیت مناسب تجهیزات جانبی مانند پمپ آبرسانی، شیر اطمینان، شیر تخلیه فوری، سوئیچ های فشار، کنترل کننده های سطح، شیر تغذیه یک طرفه، شیر بخار اصلی، تابلو برق، الکترودها و ساخت و مونتاژ لوله های دیگ به طور قابل توجهی در آنها تأثیر می گذارد. قابلیت اطمینان. طبق استانداردهای بین المللی، مواد پوسته در دیگهای بخار فولادی از آلیاژهای فولادی برای مخازن تحت فشار بر اساس استانداردهای DIN 17MN4 یا ASMEA516/G70 می باشد. لوله ها باید با استاندارد سازگار بوده و از مواد مقاوم در برابر آتش ساخته شده باشند.

یکی از ملاحظات اصلی در طراحی و ساخت دیگ های بخار، انطباق فرآیند و اجزای سازنده، فرآیند کنترل، دسترسی و عملیات آزمایشی با استانداردهای مرسوم، سازگاری بین دیگ بخار و طرح های تولید آن، و رعایت دستورالعمل های ارائه شده توسط شرکت چاهک است. تولید کنندگان شناخته شده بین المللی برای طراحی و ساخت دیگ بخار.

به عبارت دیگر، صرف استفاده از آلیاژهای فولادی با کیفیت و لوله های مقاوم در برابر آتش نمی تواند عملکرد، کارایی و دوام خوب را تضمین کند. دستگاه باید بر اساس طرح های تایید شده و از طریق روش های ساخت استاندارد بین المللی ساخته شود. برای تاکید، تولید دیگ های بخار بدون اتکا به طرح های استاندارد بین المللی، حتی با استفاده از بهترین فولاد و تجهیزات ممکن غیر قابل توجیه است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انتخاب و سفارش دیگ بخار با کارشناسان شرکت آسیا بویلر تماس حاصل فرمایید.

نکته مهم دیگر در خصوص ساخت و تولید دیگ بخار نحوه اتصال لوله های آتش به ورق های لوله در ابتدا و انتهای دیگ می باشد. اتصال سرد منبسط شده (پرچ) باید وجود داشته باشد به جز لوله های مقاوم در داخل کوره ثانویه که باید با روش انبساط سرد با استفاده از دستگاه های مخصوص جوش ESAB برای جوش شبکه ای دیگ های آب گرم یا بخار استاندارد شود.

قیمت دیگ بخار | قیمت دیگ بخار 100 کیلویی

تأثیر لوله ها و کوره های کاملاً راه راه (آکاردئونی) بر کارایی دیگ بخار

امروزه با توجه به نقش انتقال حرارت همرفتی در افزایش راندمان بخار و دیگ بخار، تکنیک هایی که انتقال حرارت را افزایش می دهند به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به مطالعات جامع انجام شده در زمینه افزایش راندمان انتقال حرارت همرفتی که همانطور که از نامش پیداست به عنوان Vortex Heat Transfer Enhancement (V.H.T.E) نیز شناخته می شود، این روش مبتنی بر ایجاد یک گرداب است. یکی از پرکاربردترین کاربردهای V.H.T.E. روش استفاده از آکاردئون یا موجدار و لوله های آتش مارپیچ موجدار در بخار و بویلر است که به دلیل ایجاد تلاطم بیشتر در جریان سیال، انتقال حرارت همرفتی و راندمان دیگ های آب گرم و بخار را افزایش می دهد.

مطالعات نشان می دهد که انتقال حرارت در داخل کوره و لوله های کاملا موجدار از یک الگوی پیچیده پیروی می کند. اما به طور خلاصه، طبق نمودار زیر، انتقال حرارت همرفتی در یک کوره و لوله های کاملا موجدار تقریباً تا پنج برابر بزرگتر از انتقال حرارت در کوره ها و لوله های تخت است. علاوه بر این، در کوره ها و لوله های کاملا موجدار، به دلیل چین های زیاد و افزایش سطح، انتقال حرارت تشعشع افزایش می یابد. بنابراین، به لطف چین های زیاد موجود، راندمان دیگ بخار و آب گرم به دلیل افزایش انتقال حرارت همرفتی و تابشی با استفاده از V.H.T.E به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

قیمت دیگ بخار | قیمت دیگ بخار 100 کیلویی

نصب دیگ بخار

  • دسترسی به قسمت های مختلف دیگ بخار و ایجاد سوراخ سر، سوراخ دستی و دریچه های منهول در صورت لزوم برای امکان بازرسی و تعمیر و نگهداری دوره ای و جایگزینی لوله های آسیب دیده.
  • اطمینان از تناسب محل نصب با اندازه کامل دیگ بخار همراه با تجهیزات جانبی آن و وزن آنها؛
  • دیگ خانه هایی که از دیگ های بخار استفاده می کنند باید از نرم کننده های آب، تجهیزات ضد رسوب زدگی و هواگیر در مسیر آب تغذیه دیگ استفاده کنند. حداکثر سختی مجاز آب برای دیگ های بخار 20 PPM است.

انواع دیگ بخار

مهم ترین عوامل موثر بر طول عمر دیگ های بخار به شرح زیر است:

  • باید طبق روش ها و شماتیک های استاندارد بین المللی طراحی و تولید شود.
  • استفاده از آلیاژهای فولادی و لوله های مقاوم در برابر آتش مطابق با ردیف 7، تماس حرارتی کافی توسط لوله ها، تعداد دفعات در دیگ بخار.
  • مشعل باید متناسب با ظرفیت گرمایش دیگ بخار باشد (حداکثر 20 درصد بیشتر از ظرفیت گرمایش دیگ فولادی).
  • شعله مشعل با تنظیم مناسب (به طوری که شعله به همراه دیگ فولادی به رنگ آبی و مستقیم باشد).
  • هنگام استفاده از مشعل دیزل، زاویه پاشش سوخت از نازل مشعل متناسب با قطر و طول محفظه احتراق دیگ و بر اساس توصیه های سازنده توصیه می شود.
  • محاسبه و اجرای دقیق دودکش ها از نظر قطر و ارتفاع جاروبرقی بر اساس میزان هوای احتراق.
  • نگهداری و خدمات دوره ای برای احتراق مشعل در دیگهای فولادی، عملکرد کنترل، شیر ایمنی، ترموستات ها و سایر اجزاء.

به هر حال اگر سوالات بیشتری برای تصمیم گیری برای خرید دیگ بخار صنعتی داشتید می توانید با شرکت آسیا بویلر تماس بگیرید و سوالات خود را مطرح کنید.