رایانهکسب و کار ایرانی

تفاوت کارتریج لیزری و کارتریج جوهر افشان

اگر برای خرید دستگاه پرینتر به بازار مراجعه کنید، با دو نوع رایج این دستگاه شامل کارتریج لیزری و کارتریج جوهر افشان روبرو خواهید شد که هر کدام دارای ویژگی هایی هستند. کارتریج در دستگاه های پرینتر لیزری و جوهرافشان، مخزنی برای نگهداری جوهر یا تونر است و بعد از تعداد چاپ مشخص نیازمند شارژ و در صورت لزوم تعویض می باشد. ما در اینجا می خواهیم تفاوت های کارتریج لیزری و کارتریج جوهر افشان را بررسی کنیم تا خرید بهتری داشته باشید. لطفا با ما همراه باشید.

خرید شارژ کارتریج | شارژ کارتریج در محل

معرفی دستگاه پرینتر کارتریج جوهر افشان

کار چاپ در دستگاه پرینتر با استفاده از جوهر انجام می شود. این جوهر بدون ارتباط مستقیم با کاغذ، بر روی سطح آن پخش می شود و نوشته ها و طرح مد نظر را با کیفیت مناسب بر روی کاغذ چاپ می کند.

جوهر پرینتر جوهر افشان با استفاده از رنگ دانه ها تهیه می شود که به صورت رنگی یا مشکی در دسترس قرار دارند. کارتریج در دستگاه پرینتر جوهر افشان، در واقع مخزنی برای نگهداری جوهر است که متشکل از یک هد و تعدادی نازل می باشد.

همانطور که گفتیم، جوهری که در دستگاه پرینتر جوهر افشان استفاده می شود حاوی رنگ یا رنگ دانه است و بر همین اساس، کارتریج جوهرافشان شامل دو دسته دای و پیگمنت می باشد.

جوهر افشان پیگمنت دارای جوهری از نوع رنگ دانه است و جوهر مورد استفاده در جوهرافشان دای، یک محلول رنگی می باشد. همچنین کارتریج جوهرافشان از نظر پاشش رنگ بر روی کاغذ شامل دو نوع حرارتی و پیزوالکتریک می باشد.

در نوع حرارتی، یک المنت داخل کارتریج قرار دارد که بعد از گرم کردن جوهر، آن را روی کاغذ پخش می کند. در نوع پیزو الکتریک نیز از کریستال های پیزو الکتریک در نازل ها استفاده شده شده است که کنترل پاشش جوهر بر روی کاغذ به عهده آنهاست.

معرفی دستگاه پرینتر کارتریج لیزری

کارتریج لیزری در دستگاه پرینتر لیزری استفاده می شود که به وسلیه پودر تونر، چاپ را انجام می دهد. تونر به شکل پودر و در رنگ های سیاه، زرد، قرمز و آبی می باشد که در چاپگر لیزری سیاه و سفید، این پودر سیاه رنگ می باشد اما در چاپگر لیزری رنگی دارای چهار رنگ آبی، قرمز، زرد و سیاه است.

برخی ویژگی های این دستگاه عبارتند از :

  • هر کارتریج در دستگاه پرینتر لیزری از قطعاتی تشکیل شده است که هر یک از آنها وظیفه مختص به خود را دارند.
  • مواد مصرفی در شارژ کارتریج لیزری به صورت پودری است.
  • در پرینتر لیزری، برای ثبات پودر روی کاغذ نیاز به گرما و حرارت است.
  • پرینتر لیزری از سرعت چاپ بالایی برخوردار است.
  • شارژ کارتریج پرینتر لیزری در تعداد دفعات بالا امکان پذیر می باشد.

همچنین پرینتر لیزری بر اساس نوع کارتریج شامل دو دسته پرینتر رنگی و تک رنگ است که همانطور که بالاتر هم گفتیم، در پرینتر لیزری تک رنگ فقط از کارتریج مشکی استفاده می شود اما پرینتر رنگی لیزری دارای 4 رنگ اصلی است.

خرید شارژ کارتریج | شارژ کارتریج در محل

تفاوت پرینتر لیزری و جوهر افشان در فناوری چاپ

از تفاوت های اصلی کارتریج لیزری و کارتریج جوهر افشان، تکنولوژی به کار رفته در دستگاه است. در دستگاه های پرینتر جوهر افشان، از اسپری رنگ بر روی کاغذ استفاده می شود اما در کارتریج لیزری، در اثر ذوب پودر تونر بر روی کاغذ، عمل چاپ انجام می گیرد.

تفاوت کارتریج لیزری و کارتریج جوهر افشان در میزان حرارت مورد نیاز

به دلیل تفاوت عملکرد کارتریج لیزری و کارتریج جوهر افشان، حرارت مورد نیاز برای چاپ در این دستگاه ها متفاوت است. در دستگاه پرینتر لیزری به حرارت بیشتری احتیاج است در حالی که پرینتر جوهر افشان با فناوری مبتنی بر آب عمل چاپ را انجام می دهد. مقاله راهنمای خرید پرینتر لیزری (سیاه و سفید) را مطالعه کنید تا در این مورد تصمیمی درست اتخاذ کنید.

تفاوت مصرف برق کارتریج لیزری و کارتریج جوهر افشان

کارتریج لیزری به دلیل نیازمند بودن به حرارت بیشتر، مصرف برق بالاتری دارد تا بتواند حرارت لازم برای چاپ را تامین کند.

تفاوت کارتریج لیزری و کارتریج جوهر افشان در ابعاد و فضای مورد نیاز

پرینتر جوهر افشان از پرینتر لیزری ابعاد کوچک تری دارد و به همین خاطر برای مصارف خانگی انتخاب بهتری است. پرینتر لیزری مخصوصا مدل های چند کاره آن برای استفاده در فضاهای کوچک، اندازه بزرگی دارد و مناسب مصارف اداری است.

از نظر وزن نیز وزن پرینتر جوهر افشان کمتر است و این موضوع به حمل و نقل آسان تر آن کمک می کند. همچنین می توانید از سایت تهران پرینترز مطالعه کنید: انتخاب بهترین پرینتر برای چاپ عکس.

خرید شارژ کارتریج | شارژ کارتریج در محل

مقایسه قیمت کارتریج لیزری و کارتریج جوهر افشان

کارتریج لیزری و کارتریج جوهر افشان در هزینه تعمیر و نگهداری نیز تفاوت دارند. در هنگام خرید، قیمت کارتریج جوهر افشان ارزان تر از کارتریج لیزری است و در زمان تعمیر و نگهداری نیز، هزینه های نگهداری از کارتریج جوهرافشان بیشتر است.

بالاتر بودن هزینه تعمیر و نگهداری از کارتریج جوهرافشان به این دلیل است که تعداد دفعات شارژ محدودی دارد و بعد از چند بار شارژ شدن باید به فکر خرید کارتریج جدید برای دستگاه خود باشید. همچنین کارتریج جوهر افشان اگر مدتی استفاده نشود، جوهر داخل آن خشک می شود و شاید مجبور به تعویض کارتریج شوید که این موارد هزینه نگهداری از آن را بالا می برند.

در حالی که شارژ کارتریج پرینتر لیزری به دفعات امکان پذیر است و هزینه نگهداری مناسب تری دارد همچنین بر خلاف کارتریج جوهرافشان، تونر داخل آن تا مدت ها پایدار باقی می ماند.

تفاوت عملکرد چاپگرهای لیزری و جوهرافشان

عملکرد دستگاه پرینتر لیزری و جوهر افشان تفاوت دارد. اگر پرینت رنگی می خواهید، پرینتر جوهر افشان انتخاب بهتری است اما اگر پرینت سیاه و سفید می خواهید، پرینتر لیزری کیفیت بالاتری دارد البته عملکرد و کیفیت پرینتر لیزر رنگی نیز قابل قبول می باشد.

در بحث تفاوت عملکرد کارتریج لیزری و جوهر افشان، لازم است به تعداد و سرعت پرینت آنها نیز اشاره کنیم. پرینتر با کارتریج لیزری می تواند تعداد بیشتری برگه را با یک بار شارژ شدن پرینت بگیرد اما کارتریج پرینتر جوهر افشان نیاز به شارژهای منظم و تعویض دارد. سرعت پرینت نیز در پرینتر لیزری بالاتر از پرینتر جوهر افشان است

تفاوت دستگاه پرینتر لیزری و جوهر افشان در پشتیبانی از انواع کاغذ

در مقایسه دستگاه پرینتر لیزری و جوهر افشان، به پشتیبانی آنها از انواع کاغذها نیز اشاره می کنیم. پرینتر جوهرافشان می تواند از انواع کاغذ مانند گلاسه، کاغذ عکس، کاغذ معمولی و … پرینت بگیرد اما پرینتر لیزری در این زمینه محدودیت دارد.

در پایان، پرینتر با کارتریج لیزری بهتر است یا کارتریج جوهرافشان؟

برای پاسخ به این سوال که کارتریج لیزری بهتر است یا کارتریج جوهر افشان، باید مواردی همچون کیفیت چاپ مورد انتظار، مکان استفاده، قیمت، هزینه تعمیرات و نگهداری و … را مد نظر قرار دهیم.

دستگاه پرینتر با کارتریج جوهر افشان در چاپ اشکال و تصاویر رنگی بهتر از پرینتر  لیزری عمل می کند پس اگر می خواهید از پرینتر برای چاپ تصاویر استفاده کنید، پرینترهای جوهر افشان را بخرید.

از نظر قیمت نیز، قیمت پرینتر با کارتریج لیزری بیشتر است اما به این نکته هم توجه کنید که پرینتر جوهر افشان هزینه تعمیرات و نگهداری بالاتری دارد.

سوالات متداول

  • تفاوت کارتریج لیزری و کارتریج جوهر افشان چیست؟

کارتریج لیزری و جوهر افشان از نظر قیمت خرید، هزینه نگهداری، طول عمر، تعداد دفعات شارژ، مصرف برق و … دارای تفاوت هایی هستند که در این مطلب بررسی کردیم.

  • دستگاه پرینتر لیزری بهتر است یا جوهرافشان؟

انتخاب یکی از دستگاه های پرینتر لیزری یا جوهرافشان برای خرید، بستگی به نیاز شما از دستگاه دارد.

  • قیمت کارتریج لیزری بیشتر است یا کارتریج جوهر افشان؟

قیمت خرید دستگاه پرینتر با کارتریج لیزری گران تر از دستگاه پرینتر جوهر افشان است.