هزینه سئو سایت چطور محاسبه می شود و شامل چه مواردی می شود؟
بررسی عوامل موثر بر هزینه سئو سایت و نحوه محاسبه آن
خدمات سئو به صرفه ترین راه بازاریابی در گوگل است. اما برای موفقیت در سئو باید سرمایه گذاری مناسبی انجام داد. سئو بر خلاف تبلیغات پایدار است و تا مدت ها برای یک کسب وکار ورودی ارزشمند به همراه می آورد. آیا شما هم به دنبال حضور در نتایج جستجو با هزینه منطقی هستید؟ براساس آمارها بیش از 93 درصد خریدهای اینترنتی با یک جستجوی ساده آغاز می شود و 68 درصد بازاریابان سئو را به عنوان اصلی ترین کانال بازاریابی خود معرفی کرده اند. برای موفقیت در سئو باید هزینه های مختلفی منابع انسانی و هزینه خدمات سئو را در نظر گرفت. اما این همه ماجرا نیست.
برخی از هزینه های سئو مانند طراحی سایت، تولید محتوای ارزشمند و کمپین های لینک سازی معمولاً نادیده گرفته می شوند. اما مدیریت تمامی این هزینه ها در کنار یکدیگر است که می تواند ما را به نقطه ای بهینه در مدیریت هزینه های سئو برساند. در این مقاله ابتدا با انواع هزینه های سئو آشنا شده و در ادامه روش بهینه کردن هزینه های سئو را به شما معرفی می کنیم. به شما اطمینان می دهیم مطالعه این مقاله در این شرایط اقتصادی می تواند برخی از هزینه های کسب وکارتان را کاهش دهد.
طراحی سایت؛ ساخت بستر موفقیت
یکی از اولین و شاید گران ترین هزینه های سئو طراحی سایت است. بدون سایت سئو معنی ندارد. یک سایت باید متناسب با اهداف کسب وکار طراحی شود. استفاده از قالب های آماده برای کسب وکارها یا افرادی که بودجه زیادی ندارند و در ابتدای کار هستند شاید در ابتدا منطقی به نظر برسد اما نباید فراموش کرد در آینده هزینه های بیشتری را بر کسب وکار تحمیل می کند. وب سایت های آماده قابلیت توسعه چندانی ندارند و از طرفی تجربه نشان داده که سرعت و استانداردهای سئو در کدنویسی این قالب ها رعایت نمی شود. مسئله ای که در رقابت های سنگین مثل یک زنجیر مانع رشد سایت خواهد شد.
هزینه سئو سایت چطور محاسبه می شود و شامل چه مواردی می شود؟
به همین دلیل پیشنهاد می شود از همان ابتدا با یک سایت مناسب و اختصاصی وارد رقابت سئو شویم. داشتن یک سایت اختصاصی این فرصت را در اختیار ما قرار می دهد تا هم زمان با رشد بیزنس قابلیت های سایت را توسعه داده و در رقابت های سنگین سئو هم چند قدم جلوتر از دیگران باشیم. هزینه طراحی سایت بسته به امکانات و قابلیت های موردنیاز متفاوت است. این هزینه پس از بررسی ابعاد مختلف بیزنس و متناسب با نیازهای کسب وکار به کارفرما اعلام می شود.
تولید محتوا؛ هزینه همیشگی سئو
سایت بدون محتوا، سایت مرده است. محتوا پل طلایی ارتباط با مخاطبان است. هر کسب وکاری حتی تخصصی ترین کسب وکارها نیاز به محتوای ارزشمند دارند. محتوای ارزشمند نماینده برند کارفرما و نماینده کسب وکار برای ارتباط با مخاطب است. در هر مرحله از سئو نیاز به تولید محتوای ارزشمند داریم؛ از راه اندازی ابتدایی سایت تا طراحی لندینگ های اختصاصی.
هزینه سئو سایت چطور محاسبه می شود و شامل چه مواردی می شود؟
می توانیم بگوییم که تولید محتوا هیچ گاه متوفق نمی شود و تنها فرمت آن تغییر می کند. برای مثال در ماه های ابتدایی نگارش مقالات و کپی رایتینگ ها و در مراحل بعدی تولید ویدیو، پادکست یا تهیه کتاب های الکترونیکی همه و همه جزء هزینه های تولید محتوا هستند. اگر می خواهید با تاثیرشگفت انگیز محتوا بر روی سایت آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم به صفحه سئو سایت مراجعه کنید. در این صفحه با مفهوم سئو و نقش محتوا در رسیدن به رتبه 1 گوگل آشنا می شویم.
لینک سازی؛ هزینه پنهان سئو
یکی از مهم ترین هزینه های ماهانه سئو هزینه لینک سازی خارجی است. لینکسازی خارجی در قالب رپورتاژ آگهی یا خرید بک لینک انجام می شود. منظور از رپورتاژ یک متن هوشمندانه و جذاب است که در سایت خبری با هدف معرفی خدمات و محصولات یک کسب وکار تهیه و منتشر می شود.
این هزینه مستقیماً به ناشران رپورتاژ مثل سایت های خبری پرداخت می شود. بدون لینک سازی خارجی شانس زیادی برای موفقیت در سئو نداریم؛ خصوصا در عبارات بسیار پررقابت. هزینه لینک سازی بسته به ابعاد رقابتی سئو متفاوت است و نمی توان عدد دقیقی را تعیین کرد. خصوصاً اینکه هزینه انتشار رپورتاژها توسط ناشران تعیین شده و با افزایش تورم، این هزینه هم بیشتر می شود.
نیروی انسانی؛ نیاز به تصمیم استراتژیک
نیروی انسانی یکی دیگر از هزینه های اصلی سئو است. بسیاری از شرکت ها و کسب وکارها در داخل شرکت اقدام به تشکیل تیم سئو می کنند. تیم سئو بنا به ابعاد یک بیزنس می تواند بین 2 تا 20 نفر باشد. هم چنین هرچقدر سایت بزرگ تر باشد، نیاز به نقش های تخصصی مختلفی در تیم سئو داریم. نقش هایی مثل مدیر سئو، کارشناس لینک سازی، کارشناس سئو تکنیکال.
هزینه سئو سایت چطور محاسبه می شود و شامل چه مواردی می شود؟
البته بخش زیادی از بازار سئو را کسب وکارهای کوچک و متوسط تشکیل می دهند که عملاً تشکیل تیم سئو برای آن ها هیچ توجیه اقتصادی ندارد. به همین دلیل این کسب وکارها به سراغ فریلسنرها یا شرکت های ارائه دهنده خدمات سئو می روند. استراتژی مراجعه به شرکت سئو یا تشکیل تیم سئو کاملاً وابسته به منابع شرکت و ابعاد یک کسب وکار است. گاهی اوقات هم حساسیت هایی مثل موضوع کسب وکار وجود دارد (مثلاً سایت های پزشکی و اقتصادی) که می توانند ترکیبی از روش های بالا را به کار بگیرند.
چطور هزینه های سئو را مدیریت کنیم؟
سئو فرآیندی زمان بر و هزینه بر است. اگرچه در طولانی مدت تمامی هزینه های انجام شده در سئو به تدریج به سوی کارفرما و کسب وکار باز می گردد اما باتوجه به شرایط اقتصادی هم چنان باید هزینه ها را تا حد ممکن بهینه کرد. بهترین استراتژی برای کسب وکارهای کوچک و کسانی که به تازگی کسب وکار خود را راه اندازی کرده اند، شرکت در دوره های سئو است.
با شرکت در دوره های سئو کسب وکارهای کوچک می توانند بخشی از فرآیندهای سئو را مدیریت کرده و هزینه منابع انسانی را کاهش دهند. شرکت ها و برندهای بزرگ هم می توانند در کنار داشتن تیم سئو از یک یا چند مشاور حرفه ای و باتجربه استفاده کرده و فرآیندهای سئو را به بهترین شکل مدیریت کنند.
نحوه قیمت گذاری خدمات سئو سایت
همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم، نمی توان قیمتی مشخص را برای سئو سایت تعیین کرد، اما فاکتورهای مختلفی هستند که در تعرفه سئو سایت تاثیر گذاشته و می توان هزینه ای را بر اساس آن ها برای خدمات بهینه سازی سایت تخمین زد:
- قیمت گذاری بر اساس کلمات کلیدی: این روش از قیمت گذاری بسیار رایج میان سئوکاران و کارفرما است. در این روش از قیمت گذاری، لیستی از کلمات کلیدی سایت توسط کارفرما به سئوکار ارائه می دهد تا براساس آن ها، سایت را سئو کند. سئوکار نیز موظف است تا برای این کلمات رتبه کسب کند و در صورت عدم موفقیت، هزینه ای دریافت نخواهد کرد.
- تعیین تعرفه خدمات سئو بر اساس ترافیک ارگانیک و ورودی های گوگل: افرادی که با گوگل و ابزارهای آن، مانند سرچ کنسول، آشنایی کافی دارند، از این روش برای سئو سایت و افرایش ترافیک ارگانیک خود استفاده می کنند. در این روش، سئوکاران با آنالیز سایت شما و رقبا و بررسی کلمات کلیدی Long-tail، سریع تر رتبه های بالای SERP را برای سایت کسب می کنند.
- تخمین هزینه سئو و بهینه سازی سایت با در نظر گرفتن رتبه و جایگاه: یکی دیگر از روش ها برای تخمین تعرفه سئو سایت، در نظر گرفتن رتبه کلمات کلیدی است که توسط کارفرما به سئوکار ارائه می شوند. اگر سئوکار موفق شود تا رتبه کلمات را به جایگاه تعهد داده شده برساند، هزینه ای دریافت نخواهد کرد. معمولا این کار روش مناسبی برای تعیین قیمت سئو نمی باشد.
عوامل موثر بر هزینه سئو سایت
برای راه اندازی یک سایت و کسب درآمد از آن، ابتدا باید بودجه ای برای طراحی سایت و سپس بودجه ای برای سئو و بهینه سازی آن در نظر بگیرید. همانطور که اشاره کردیم، نرخ سئو سایت می تواند بسته به نوع کسب و کار، نوع سایت و قالب آن، وضعیت کنونی سئو، و میزان حجم کار سئو مورد نیاز سایت، متفاوت باشد.
از روش ها و تکنیک های مختلفی می توان برای سئو سایت استفاده کرد. به عنوان مثال، برخی از کارفرمایان لیستی از کلمات کلیدی سایت خود داشته و می خواهند با آن ها رتبه بگیرند، برخی به دنبال سئو داخلی، سئو تکنیکال و یا سئو خارحی هستند و برخی نیز می خواهند پکیجی کامل از سئو را دریافت کنند. هزینه ها بسته به انتخاب کارفرما و نیازهای سایت، متغیر است.
چرا بعضی از کسب و کارها بر روی یک کلمه کلیدی خاص تمرکز می کنند؟
رتبه داشتن با یک کلمه کلیدی یا عبارت خاص به برخی از سایت ها، مانند فروشگاه های اینترنتی، این اجازه را می دهد تا با شرکت ها و تامین کننده های بزرگ همکاری کرده و با استفاده از رتبه خود تخفیف و آفرهای ویژه دریافت کنند..
همچنین، برخی از کسب و کارها تمایل دارند تا بر کلمات کلیدی پر رقابت حوزه فعالیت خود و رقبا تمرکز کرده و با آنالیز آن ها، کلماتی را پیدا کنند که یا تمرکز و سئو آن ها به رتبه های برتر گوگل دست پیدا کنند. علاوه بر آن، تمرکز بر کلمات کلیدی مشخص به سایت کمک می کند تا بتواند میزان ترافیک هر عبارت را تشخیص داده و با تمرکز با کلمات کلیدی صحیح، از رقبا پیشی بگیرند.
عموم قراردادها بر اساس یکی از 4 مورد زیر انجام می شوند:
- حوزه فعالیت هر کسب و کار
- نوع CMS و زبان برنامه نویسی
- وضعیت کنونی سایت
- نوع سئو