پزشکی و سلامتکسب و کار ایرانی

عوارض پروتز مو دائم چیست؟

پروتز مو یک روش ترمیمی برای کسانی است که موهای کم پشت دارند و یا قسمتهایی از موهای آنها ریخته است. این روش نیمه دائمی بوده و روش خوبی است که می تواند جایگزین کاشت مو بشود. این روش کم هزینه بوده و به راحتی امکانپذیر است. پروتزها از جنس نانو و بسیار ظریف و مشبک هستند و روی پوست سر نصب می شوند و بسیار طبیعی جلوه می کنند.

پروتز مو دائم مردانه | قیمت پروتز مو زنانه

عوارض و معایب پروتز مو که قبل از اقدام به آن باید بدانید

بسیاری از علاقه مندان به استفاده از خدمات و مراقبت های زیبایی مختلف همواره نگران عوارض جانبی و معایب آن ها هستند. دیده می شود که معمولا اشخاصی که قصد انجام هرگونه عمل زیبایی تهاجمی، غیر تهاجمی یا کم تهاجمی را دارند از مدت ها قبل به بررسی آن پرداخته و درباره ی مراحل انجام، مواد مورد استفاده دز آن ها، مزایا و از همه مهمتر معایب و عوارضش تحقیق جامعی به عمل می آورند. البته که این رویکرد بهترین روش برای تصمیم گیری است. چرا که بسیاری از عمل ها و مجموعه خدمات زیبایی قابل برگشت نیستند و در صورت پشیمانی فرد غیر قابل جبرانند.

پروتز مو نیز عضوی از مجموعه خدمات زیبایی مدرن و یکی از جدید ترین روش های ترمیم مو است. علاقمندان زیادی که طی سال های اخیر پیدا کرده است به نوعی اعتبار این روش ترمیم مو محسوب می شود. اما در هر حال از آن جا که این روش تازه وارد و تازه نفس است، بسیاری نسبت به عوارض ترمیم مو دچار تردید هستند. خوشبختانه از آن جا که این روش یک راه ترمیم موقت است عوارض احتمالی آن قابل جبران است. ضمن اینکه معایب پروتز مو نیز عمدتا موقت و گذرا و قابل کنترل هستند.

عوارض پروتز مو

به طور قطع، پروتز مو نیز می تواند عوارضی در پی داشته باشد. اما پیش از پرداختن به آن ها باید به این مهم اشاره کرد که محل انجام پروتز در بروز این عوارض بسیار موثر است. درواقع پروتز مو روشی بسیار کم عارضه است که همان عوارض احتمالی نیز به ندرت بروز می کنند و معمولا عدم رعایت نظافت در حین انجام عمل پروتز، استفاده از مواد نامرغوب، تقلبی یا تاریخ مصرف گذشته برای نصب پروتز مو، استفاده از پروتز موی نامرغوب و بی کیفیت، عملکرد غیر حرفه ای تکنسین اجرای پروتز و عدم رعایت روش های مراقبتی و توصیه های لازم برای نگهداری خوب و بی عارضه از پروتز می تواند منجر به بروز این عوارض شود.

عوارض احتمالی و نادر پروتز مو عبارتند از:

  • ایجاد حساسیت پوستی که به دلیل کیفیت نامناسب چسب ها و پروتز رخ می دهد و یا عدم رعایت نکات بهداشتی از سمت خود فرد. گاهی نیز حساسیت بیش از حد پوست دلیل این اتفاق است که در این صورت باید از پروتز صد درصد ضد حساسیت استفاده کرد.
  • ایجاد خارش و سوزش که معمولا به دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی از طرف فرد پس از نصب یا از سوی استایلیست هنگام نصب اتفاق می افتد. این معضل همچنین می تواند به دلیل بروز حساسیت نسبت به چسب های پروتز اتفاق  افتد. در این صورت نیز باید نسبت به استفاده از نوع چسب ها دقت بیشتر داشت.
  • ایجاد سردرد یا سرگیجه که باز هم به دلیل استفاده از چسب های نامرغوب و تقلبی یا تاریخ مصرف گذشته رخ می دهد.

بنابراین باز هم می توان تاکید کرد که رعایت تمام نکات ضرروی از نصب تا نگهداری از پروتز تا حد زیادی در پیشگیری از بروز عوارض احتمالی آن موثر هستند. همچنین پروتز مو بر پایه ی مواد ضد حساسیت و با موهای طبیعی انسانی ساخته می شود، علاوه براینکه چسب پروتز مو نیز پایه ی کاملا گیاهی و ضد حساسیت دارند. بنابراین بروز حساسیت در این فرآیند عمدتا از خطای انسانی ناشی می شود.

معایب پروتز مو

اما پروتز مو در کنار مزایا و خوبی هایی که در ابتدا ذکر شد، معایبی نیز به همراه دارد که افراد متقاضی باید پیش از تصمیم گیری برای به انجام این روش، نسبت به آن ها آگاهی لازم را داشته باشند. معایب پروتز مو برخی قابل رفع یا پیشگیری هستند و برخی نیاز به کمی صبر و حوصله دارند. این معایب شامل موارد زیر می شوند:

  • نیاز به چکاب های دوره ای جهت تعویض چسب پروتز مو و پاکسازی پوست
  • نیاز به دقت و مراقبت زیاد و نگهداری مداوم
  • نیاز به شستشوی منظم که البته این مورد درباره ی موی خود فرد نیز یک نیاز محسوب می شود.
  • قیمت بالای برخی انواع پروتز موی با کیفیت
  • منع استفاده از نرم کننده در شستشوهای روزانه ی سر
  • بوی نامناسب که در اثر تعریق بالا و یا نامناسب بودن پروتز اتفاق می افتد. عدم رعایت نظافت که شامل شستشوی نامنظم سر و بی نظمی در مراجعه برای پاکسازی های دوره ای می شود نیز از عوامل بوی بد به شمار می آید.
  • غیر قابل رشد بودن موهای پروتز و ثابت ماندن قد موهای آن
  • نگرانی در افراد از تشخیص دیگران و اینکه متوجه استفاده از پروتز توسط آن ها شوند.
  • نیاز به دقت در شانه زدن موها یا سشوار کشیدن شان

مزایای اصلی پروتز مو

روش ترمیم پروتز مو از طریق نصب موهای اضافه ی پوستیژ یا کلاه گیس مانند انجام می شود. این پوستیژ پیشرفته یک لایه ی نازک تور نانو است که موهای طبیعی انسانی روی آن سوار می شود. بنابراین پروتز مو در برابر کلاه گیس ظاهری بسیار طبیعی تر و جذاب تر دارد. اما تفاوت کلاه گیس و پروتز مو، در قابلیت های آن ها است.

پروتز مو با وزن سبک و قابلیت آبرسانی و تبخیر تعریق، امکان استفاده ی طولانی مدت به فرد می دهد و همچنین فیکس شدن روی سر و انجام فعالیت های معمول مانند استحمام، خواب و ورزش، در نتیجه بهتر است پروتز مو را با روش کاشت که یک راه دائم ترمیم مو است مقایسه کرد.

کاشت مو اما برخلاف پروتز مو یک روش تهاجمی پرخطر و با ریسک بالا است. بنابراین عوارض زیادی می تواند به همراه داشته باشد. همچنین زمان بر و پر درد است. نکته ی اصلی البته نیاز کاشت مو به بانک موی خود فرد است و اینکه این بانک باید به میزان مشخصی از تراکم مو برخوردار باشد. در حالی که پروتز مو، نیاز به هیچ بانک مویی ندارد و بر همین اساس حتی بیمارانی که بدلایل مختلف از شیمی درمانی گرفته تا مشکلات پوستی دچار ریزش کامل مو شده اند نیز می توانند به صورت کوتاه مدت یا همیشگی از پروتز مو استفاده کنند. بنابراین پروتز مو، به طور کلی روشی کم عارضه و بی خطر است و این مزیت آن نسبت به روش های دیگر ترمیم مو بیشتر خود را نشان می دهند.

دیگر مزایای پروتز مو:

پروتز مو نیز مانند هر روش دیگری مزایا و معایب خاص خود را دارد. در اینجا به مزایای پروتز کردن مو اشاره می کنیم:

  • انجام فعالیتهای روزانه مانند ورزش و شنا
  • انجام بدون عمل جراحی
  • جایگزینی مناسب برای کاشت دائمی
  • هزینه پایین
  • انجام در هر قسمتی از سر که لازم به پروتز دارد
  • طبیعی بنظر رسیدن
  • قابلیت رنگ و فر و مش زدن
  • انتخاب تراکم موها

اخطار مهم

بسیاری از موارد ذکر شده اصولی هستند که شخص حتی بدون داشتن پروتز و یا استفاده از روش کاشت نیز برای داشتن موهای زیبای باید نسبت به آن ها دقیق باشد. اما برخی موارد نیز از ضعف های اختصاصی پروتز به شمار می روند. مانند رشد نکردن موها، که با بلند شدن موهای خود فرد بیشتر خود را نشان می دهد. نکته ی آخر اینکه یک مرکز پروتز مو خوب و متعهد مانند موسسه ترمیم مو وان؛ تمام معایب و عوارض پروتز مو که ذکر شد را طی یک جلسه ی مشاوره با متقاضی درمیان می گذارد تا در نهایت خود شخص با اطلاع و آگاهی کافی تصمیم بگیرد.