کاربردی ترین نرم افزارهای پایان نامه نویسی و نگارش مقاله

معرفی بهترین و پرکاربردترین نرم افزارهای پایان نامه نویسی

پایان نامه نویسی یکی از مهم ­ترین مراحلی است که دانشجویان باید طی کنند تا به درجات بالاتر تحصیلی برسند و در عین حال مرحله ­ای پیچیده و پرکار است که برای برخی از دانشجویان دشوار است، چرا که باید استانداردهای خاصی را در نگارش پایان نامه رعایت کنند که انجام همه آن­ ها مشکل است. به همین دلیل برخی از دانشجویان به شرکتهای متخصص این کار، سفارش انجام پایان نامه می دهند. اما نرم افزارهایی وجود دارند که می ­توانند تا حدودی این مرحله را برای دانشجویان ساده ­تر کنند که با هم 5 مورد از پرکاربردترین نرم افزارهای پایان نامه نویسی را مرور می­ کنیم.

بهترین موسسه انجام پایان نامه ارشد | بهترین موسسه پایان نامه نویسی

بهترین نرم افزارهای نوشتن پایان نامه:

نرم افزار Endnote

نرم افزار Endnote یکی از پرکاربردترین ابزار برای رفرنس نویسی پایان نامه است. این نرم افزار می ­تواند یک بانک اطلاعاتی از مقالات مورد استفاده شما ایجاد و ذخیره کند و هر زمان که نیاز به ارجاع به مقاله خاصی داشته باشید با استفاده از این نرم افزار خیلی سریع به آن مقاله دسترسی خواهید داشت. Endnote

همچنین به صدها منبع آنلاین دسترسی دارد که می ­توانید به کمک آن منابع و رفرنس­های بیشتری بیابید. پس از دانلود نرم افزار Endnote فقط به مدت 30 روز می ­توانید به صورت رایگان از آن استفاده کنید و پس از آن برای استفاده از این نرم افزار باید آن را خریداری کنید. هرچند این امکان نیز وجود دارد که نسخه کرک شده ­ی آن را تهیه کرده و استفاده کنید.

نرم افزار Mendeley

نرم افزار Mendeley محصول انتشارات الزویر (Elsevier) است که به یکی از بهترین نرم افزارهای پایان نامه نویسی جهت مدیریت مقالات، فایل ­های PDF و موارد دیگر تبدیل شده است. این نرم افزار تحت وب است و همانند یک شبکه اجتماعی علمی برای پژوهشگران عمل می­ کند چرا که می ­توانید علاوه بر اداره مقاله­ های علمی آن ­ها را با دیگران نیز به اشتراک بگذارید. نرم افزار Mendeley قادر است بیش از 1000 سبک رفرنس نویسی متفاوت را ایجاد کند و همچنین به راحتی با مجموعه نرم افزارهای آفیس ارتباط برقرار کند.

نرم افزار Wunderlist

حتما طی جمع آوری اطلاعات برای پایان نامه ­تان به یک دفترچه یادداشت برای ثبت ایده­ ها و نکاتی که به ذهنتان می ­رسد خواهید داشت. نرم افزار Wunderlist همین کار را برایتان انجام می ­دهد. در این نرم افزار پایان نامه نویسی می­ توانید لیستی از کارهای خودتان تهیه کنید و به آن زمان بدهید. نرم افزار Wunderlist رایگان است و امکان استفاده از آن به روی ویندوز، گوشی ­های هوشمند و تبلت وجود دارد.

نرم افزار Evernote

Evernote همانطور که از نامش پیداست نرم افزاریست که برای یادداشت برداری و آرشیوبندی به کار می­ رود. همچنین در این نرم افزار می­ توانید یک متن، قسمت کامل یا بخشی از یک صفحه وب، عکس، یادداشت صوتی یا دست نوشته را نیز ذخیره کرده و هر کدام را در دسته بندی و پوشه مخصوص به خودشان ذخیره کنید.

نرم افزار Evernote یکی از واجب ­ترین نرم افزارهای پایان نامه نویسی بخصوص برای دانشجویان مقطع دکتری است و مهم تر از همه اینکه این نرم افزار پرکاربرد به صورت رایگان در دسترس همگان قرار می ­گیرد. در Evernote به راحتی می ­توانید یک پایگاه داده از اطلاعات مورد نیازتان ایجاد کنید و هرزمان که به آن نیاز داشتید با یک جستجوی ساده به آن برسید. همچنین Evernote به روی دستگاه ­های موبایل، تبلت و ویندوز قابل استفاده است.

نرم افزار Dropbox

نرم افزار دراپ باکس یک سایت ارائه دهنده خدمات میزبانی پرونده در وب است، شما می­ توانید در فضایی که در این سایت در اختیارتان قرار می­ گیرد اطلاعاتتان را ذخیره کنید و هرجای دیگری که رفتید به آن­ ها دسترسی داشته باشید. همچنین امکان این وجود دارد که پوشه­ ای را در این فضا با دیگران به اشتراک بگذارید بنابراین خیلی سریع و بدون دردسر هر کجا که باشید می­ توانید اطلاعاتتان را در اختیار همکار یا سایر دوستانتان قرار دهید. شاید برای شما این سوال بوجود بیاید که دراپ باکس چطور در پایان نامه نویسی به شما کمک می­کند.

شما با قرار دادن اطلاعات و نتایج مطالعاتتان در این محیط که از امنیت بالایی برخوردار است، اطمینان حاصل می ­کنید که در صورت بروز مشکل روی سیستم کامپیوتریتان، زحماتتان از بین نمی ­رود. دراپ باکس از طریق موبایل، تبلت و دسکتاپ قابل استفاده است بنابراین می ­توانید مطمئن باشید هر کجا که می­ روید تحقیقات علمی شما نیز همراهتان است و در صورت نیاز می­ توانید به آن­ ها دسترسی داشته باشید. استفاده از دراپ باکس نیز رایگان است.

کار پایان نامه نویسی در ابتدا بسیار حجیم و سخت به نظر می ­رسد که بسیاری مواقع به این فکر می ­کنید باید آن را از کجا آغاز کنید، اما شما در این کار می ­توانید با استفاده از پرکاربردترین نرم افزارهای پایان نامه نویسی، کمی از سختی آن بکاهید و با نظم و ترتیب بیشتری مراحل پایان نامه نویسی را طی کنید.

نرم افزارهای مراحل مختلف مقاله نویسی

امروزه، زمان یکی از گرانبهاترین دارایی های همه انسان ها به خصوص محققین دانشگاهی است. به همین دلیل، هر روز شاهد رشد و توسعه نرم افزارهای مدیریت زمان برای بهبود فعالیت های انسانی هستیم. یکی از حوزه هایی که از توسعه این قبیل نرم افزارهای مقاله نویسی بهره زیادی برده  است، حوزه دانشجویی، تحقیق های علمی و دانشگاهی است؛ به طوری که انبوهی از نرم افزارهای مدیریت زمان پروژه های تحقیقاتی، امروزه در دسترس جامعه محققین دانشگاهی قرار دارد.

از آنجایی که ترجمیک در راستای اهداف متعالی سازمانی خود همواره تلاش کرده است تا فعالیت های علمی و تحقیقاتی جامعه پارسی زبان را در حوزه بین المللی تسهیل نماید و دستیار محققین دانشگاهی و علمی ایرانی در عرصه های جهانی باشد، در این مقاله تلاش کرده ایم تا برخی از پرکاربردترین نرم افزارها را در این حوزه به جامعه محققین دانشگاهی پارسی زبان کشورمان معرفی کنیم. امیدواریم این مطلب بتواند راه گشای هرچه بهتر جامعه علمی دانشگاهی ایران باشد.

کاربرد نرم افزارهای مقاله نویسی

    نرم افزارهای نگارش علمی دانشگاهی، یار و همراه محقق هستند تا بتواند مقاله، یا گزارش تحقیقاتی و یا رساله دکتری و ارشد خود را بر روی رایانه خویش با ابزارهای موثری به صورت کارآمد مدیریت کند به نحوی که در نهایت، یک متن علمی توصیفی، تحلیلی و انتقادی کارآمد و متقاعدکننده را به جامعه علمی بین المللی ارائه دهد.

    نرم افزارهای مقاله نویسی مورد نظر به محقق کمک می کنند تا از نظر کیفیت زبانی و گرامر، متن نهایی خود را کنترل کند. به نحوی که بسیاری از ایرادهای مرسوم در نگارش را به راحتی در چند دقیقه از متن چندین صفحه ای خود رفع کند و در زمان ارائه آن، دیگر با مشکل رد مقاله در مجلات علمی تنها به دلیل ضعف ساختار نگارش زبانی مواجه نشود.

    این نرم افزارهای نوشتن مقاله به محقق کمک می کنند تا شواهد علمی، مراجع و ارجاعات علمی خود را به صورت مستدل و با اطمینان خاطر و به صورت قابل دفاع در متن نهایی خود وارد کند و ایرادهای رایج در خصوص ارجاع دهی و رفرنس گذاری را از متن پایان  نامه یا گزارش علمی یا مقاله خود به راحتی بزداید.

    در نهایت، این برنامه های مقاله نویسی می توانند به محقق این اطمینان را بدهند که متن خود را از نظر اصالت آن به راحتی و در چند دقیقه کنترل کند و مشکلات رایج در خصوص محتوا که به سرقت علمی احتمالی و ناخواسته مربوط می شود را خیلی آسان و سریع تشخیص داده و بر طرف کنند.

این مسئله سبب خواهد شد تا احتمال پذیرش متن های ارسالی برای دفاع پایان  نامه یا چاپ مقاله در مجلات معتبر بین المللی تا حد بسیار زیادی افزایش یابد. به قول معروف: «نویسنده پیش از آنکه به حسابش برسند، حساب خود را تسویه می کند». و از آزمون کنترل کیفیت متن علمی و مقاله خود، سربلند بیرون می آید.

اکنون همراه با ما در این مقاله، برخی از مهم ترین نرم افزارهای مقاله نویسی را که به عنوان یک محقق علمی و دانشگاهی باید بر آن اشراف داشته باشید و از آنها بهره ببرید، برخواهیم شمرد و اشاره ای کوتاه به کاربرد آنها و نحوه دانلود یا استفاده از آن ها به صورت آنلاین خواهیم کرد.

نرم افزارهای نگارش متن

بدون شک، چه در حال نگارش پایان نامه خود باشید یا تهیه کردن گزارش علمی برای ارائه گزارش به استاد یا مدیران بالاتر و یا تهیه مقاله برای ارسال نتایج کار تحقیقاتی تان به مجلات معتبر بین المللی، مهم ترین کاری که شما به عنوان نویسنده متن علمی باید بلد باشید، نگارش متن علمی توسط یک نرم افزار مناسب و کارآ است.

امروزه خوشبختانه انبوهی از این قبیل نرم افزارها برای یاری شما وجود دارند. انتخاب نرم افزار مناسب کمی سلیقه ای است اگرچه مواردی چون هزینه و در دسترس بودن و سهولت کاربری نیز اهمیت دارند.

برای نگارش متن خود می توانید از نرم افزارهای پولی یا رایگان کمک بگیرید. البته شاید جامعه علمی بین المللی بیشتر تمایل داشته باشد به سمت نرم افزار متحدی که به صورت تخصصی برای کار علمی استفاده می شود حرکت کند. همین طور برخی از پلتفرم های آنلاین مورد علاقه روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان هستند.

همچنین برخی از سیستم های آنلاین دیگر در جامعه دانشگاهی و علمی برای اشتراک گذاری اطلاعات و کار همزمان بر روی یک پروژه مشترک، جذابیت بیشتری پیدا کرده اند. برخی از معروف ترین این نرم افزارها در خصوص نگارش متن به شرح زیر هستند:

    Microsoft Word

    Latex

    OpenOffice

    LibreOffice

    Scrivener

    GoogleDocs

    DropBoxPaper

    TypeSet