عمومیکسب و کار ایرانی

سقف کارت به کارت 1402

انتقال وجه با روش کارت به کارت اگرچه تنها روش انتقال پول نیست، اما یکی از محبوب ترین روش ها است. اما این روش به خاطر داشتن محدودیت هایی برای سقف انتقال وجه، ممکن است نتواند نیاز تمام کاربران را برطرف کند.

ایا با تعویض کارت شماره شبا تغییر میکند | پیگیری ساتنا

سقف کارت به کارت با عابر بانک

استفاده از روش کارت به کارت با عابر بانک یکی از روش های حضوری است که نیاز به مراجعه حضوری به دستگاه خودپرداز یا عابر بانک دارد. برای این کار مشتریان بانک های گوناگون می توانند به هر بانکی مراجعه کنند و از حساب خود به حساب دیگران در یک بانک دیگر، 10 میلیون تومان را واریز کنند.

یعنی سقف کارت به کارت با عابر بانک روزانه 10 میلیون تومان است، اما برای انجام این کار نیاز است که کاربران دو مرحله این کار را انجام دهند و در هر بار 5 میلیون تومان را به حساب مورد نظر انتقال دهند. به دلیل اینکه سقف کارت به کارت با عابر بانک کم است، افرادی که بخواهند مبالغی بیش از 10 میلیون تومان را انتقال دهند، از سایر روش های جایگزین مانند شماره شبا استفاده می کنند.

 با شماره شبا می توان از 10 تا 200 میلیون تومان را جابجا کرد. بنابراین افرادی که با این محدودیت مشکل داشته باشند و بخواهند در طول یک 24 ساعت مبالغ بالایی را واریز کنند، بهتر است از شماره شبا استفاده کنند. شماره شبا در دو سامانه پایا و ساتنا قابل استفاده است و هر یک از این سامانه ها نیز محدودیت هایی برای انتقال وجه دارند. این دو سامانه نیز هم به صورت اینترنتی کار می کنند و هم می توان به صورت حضوری و در داخل شعب بانک از آن ها استفاده نمود.

بیشتر بخوانید» شماره شبا یکتا چیست

ایا با تعویض کارت شماره شبا تغییر میکند | پیگیری ساتنا

سقف کارت به کارت اینترنتی

سقف کارت به کارت اینترنتی با توجه به اینکه شما از چه روشی استفاده می کنید و حساب شما در چه بانکی است، تفاوت دارد. البته این مبلغی که می توانید با اپلیکیشن های پرداخت یا نرم افزارهای اینترنتی جابجا کنید، متغیر است. اما هر یک از این برنامه ها یک سقف مشخص دارند.

 به عنوان مثال بعضی از اپلیکیشن ها به کاربران اجازه می دهند تا ابتدا 3 میلیون تومان را به حساب فرد دیگری واریز کنند و بعد باقی مبلغ را در مراحل متعدد واریز نمایند. اپلیکیشن های موبایل مانند 724؛ اپلیکیشن آپ و اپلیکیشن ایوا جزو پرکاربردترین اپ های موبایل هستند که برای انتقال وجه آن هم به روش کارت به کارت مورد استفاده قرار می گیرند.

بعضی از اپلیکیشن ها با توجه به نوع بانک تنها به کاربران اجازه می دهند روزانه 1 میلیون تومان را به حساب فرد دیگری واریز کنند. بعضی دیگر از این اپلیکیشن ها قابلیت جابجایی 3 میلیون تومان را دارند و برخی دیگر به کاربر اجازه می دهند 5 میلیون تومان را در طول یک روز جابجا کنند.

 در صورتی که از موبایل بانک یا همراه بانک خود برای انتقال وجه به صورت اینترنتی استفاده کنید، می توانید تا 10 میلیون تومان را به حساب دیگران واریز کنید.

ایا با تعویض کارت شماره شبا تغییر میکند | پیگیری ساتنا

افزایش سقف کارت به کارت 1402

در سال 1402 سقف کارت به کارت افزایشی نداشته و کاربران همچنان می توانند با استفاده از روش حضوری و اپلیکیشن های موبایل تنها 10 میلیون تومان را در 24 ساعت شبانه روز به حساب دیگران کارت به کارت کنند. در گذشته این مبلغ بسیار کم بود و حتی زیر 10 میلیون تومان بود، اما پس از شیوع بیماری کرونا به خاطر کاهش تردد مشتریان بانک و جلوگیری از پیشرفت این بیماری، سقف انتقال وجه افزایش پیدا کرد.

از آن پس این مبلغ به 10 میلیون تومان در 24 ساعت رسید. این مبلغ همچنان نیز ثابت است و تغییری نکرده، اما به خاطر اینکه تقاضای کاربران برای افزایش مبلغ همچنان وجود دارد، یک شماره جایگزین به نام شناسه شبا طراحی شده است. از آنجا که شماره شبا می تواند مشکلات مربوط به محدودیت سقف انتقال را از بین ببرد، طرفداران زیادی پیدا کرده است.

سقف انتقال وجه با شماره شبا

دو سامانه معروف الکترونیکی به نام های پایا و ساتنا با شماره شبا کار می کنند. پایا که برای پرداخت های انبوه توسط شرکت ها و سازمان ها به کار می رود، می تواند انبوهی از نقل و انتقال های مالی را در یک 24 ساعت انجام دهد.

 به عنوان مثال برخی از اداره ها برای پرداخت حقوق کارکنان خود از این سامانه استفاده می کنند و مبلغ های بسیار زیادی را به صورت گروهی به حساب افراد مختلف می ریزند. سقف انتقال وجه با شماره شبا در سامانه پایا روزانه 100 میلیون تومان است. البته این در صورتی است که متقاضیان به صورت حضوری به شعب بانک مراجعه کنند. اگر این پرداخت ها به صورت اینترنتی انجام شود، سقف مبلغ به 60 میلیون تومان کاهش پیدا می کند.

سامانه ساتنا یکی دیگر از حواله های الکترونیکی است که نسبت به سامانه پایا کاربردهای بیشتری دارد. زیرا این سامانه سقف انتقال وجه را باز هم افزایش داده است. افرادی که بخواهند تا 200 میلیون تومان به حساب دیگران واریز کنند، می توانند از این سامانه استفاده کنند.

البته برای انجام این کار دریافت رمز اینترنتی یا توکن از بانک ضروری است. حتی در صورتی که کاربران و مشتریان بانک بخواهند مبالغ بیشتر از 200 میلیون تومان را جابجا کنند، می توانند خودشان به صورت حضوری به بانک رفته و تا 999 میلیون تومان را به حساب دیگران واریز کنند.

چرا سقف انتقال وجه محدودیت دارد؟

یکی از دلایل اصلی ایجاد محدودیت برای انتقال وجه به صورت کارت به کارت و با استفاده از شماره شبا، جلوگیری از پولشویی است. بر اساس قوانین مالی کشور به خاطر جلوگیری از جابجا کردن مبالغ هنگفت و مبارزه با پولشویی روش های انتقال وجه دارای سقف مشخصی هستند.

 به عنوان مثال اگر فردی چندین کارت داشته باشد، تنها می تواند با هر یک از آن کارت های بانکی 10 میلیون تومان را به حساب دیگران واریز کند. حتی اگر تعداد کارت های او زیاد باشند، برای آن هم سقف تعیین می شود و هر کس در طول یک 24 ساعت تنها می تواند مبلغ خاصی را از کارت های متعدد خود به حساب دیگران واریز نماید. اگرچه شماره شبا محدودیت های کمتری دارد، ولی استفاده از آن هم این اجازه را نمی دهد که بدون محدودیت نقل و انتقال های مالی انجام شوند.

کلام آخر

سقف کارت به کارت در سال 1402 به روش حضوری و از طریق عابر بانک روزانه 10 میلیون تومان است، اما اگر بخواهید از روش های اینترنتی و اپلیکیشن های موبایل استفاده کنید، بسته به نوع بانک شما این مبلغ متفاوت است. ممکن است نتوانید بیشتر از 5 میلیون تومان را به حساب دیگران واریز نمایید.