رایانهکسب و کار ایرانی

ریکاوری و بازیابی اطلاعات در گارانتی سازگار (با به روز ترین سخت افزار)

در دنیای امروز، اطلاعات ارزشمند خود را در دستگاه های ذخیره سازی، مانند لپ تاپ نگه می داریم؛ از عکس های لحظات تا فایل های کاری ارزشمند. اما آیا همیشه این اطلاعات در امان هستند؟ خیر؛ ممکن است به دلایلی ناگهان از دست بروند؛ مانند خرابی های فنی، حملات ویروسی یا حتی اشتباهات انسانی.

در اینجا، دو مفهوم کلیدی داریم؛ ریکاوری اطلاعات سخت افزاری و نرم افزاری. این دو رویکرد حیاتی به بازیابی داده های از دست رفته می پردازند. ریکاوری اطلاعات سخت افزاری، مرتبط با ترمیم و بازیابی اطلاعات از دستگاه های ذخیره سازی فیزیکی است؛ هاردهای داخلی و خارجی که به علت خرابی های مکانیکی یا فنی اطلاعات را از دست داده اند. از طرفی، ریکاوری اطلاعات نرم افزاری به بازیابی داده ها از دستگاه های دیجیتالی می پردازد که به دلایل نرم افزاری اطلاعات را از دست داده اند؛ مانند حذف تصادفی، فرمت کردن غیرعمدی یا حملات ویروسی.

در این مقاله، به بررسی دقیق ترعملکرد ریکاوری اطلاعات سخت افزاری با حفظ اطلاعات خواهیم پرداخت. از جمله چگونگی عملکرد، بهترین روش ها، اهمیت پشتیبان گیری منظم و نکاتی برای جلوگیری از دست رفتن داده ها. اگر به دنبال یادگیری نحوه مقابله با این چالشات هستید و خواهان حفظ اطلاعاتتان هستید، این مقاله بهترین راهنما برای شماست. با ما همراه شوید تا برای جلوگیری از دست دادن دنیایی از اطلاعات، آماده شویم.

آموزش ریکاوری هارد ssd | برگرداندن اطلاعات ssd

بازیابی یا ریکاوری اطلاعات چیست؟

بازیابی اطلاعات یک عملیات است که در آن تلاش می شود اطلاعاتی که به دلایل مختلف مانند حذف اشتباهی یا خرابی برنامه دیجیتالی از دست رفته اند، بازیابی شوند. رویکردها برای انجام این کار متنوع هستند و بسته به شرایط متفاوتی که در آن قرار می گیریم، انتخاب می شوند.

در کل، تقسیم بندی تکنیک های بازیابی اطلاعات به دو دسته ی نرم افزاری و سخت افزاری انجام می شود. در بسیاری از موارد، کاربران اطلاعات خود را با استفاده از روش های بازیابی نرم افزاری بازیابی می کنند.

اما به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات، اغلب به ایجاد مجدد (اوورایت) داده ها و از دست دادن دائمی اطلاعات منجر می شود. مراکز بازیابی اطلاعات از ابزارهای تخصصی برای تفسیر ساختار منطقی ذخیره سازی استفاده کرده و اطلاعات را به یک فرمت قابل استفاده تبدیل می کنند. اصلاحات فیزیکی مانند جراحی هارد توسط کارشناسان در محیط هایی که کلین روم نام دارند؛ انجام می شود.

منظور از ریکاوری سخت افزاری هارد چیست؟

هارد شما ممکن است به طور نامنظمی بچرخد یا باعث ایجاد صدای کلیک شده باشند، یا حتی ممکن است سیستم شما هارد را نشناسد. این مشکلات احتمالا بخاطر خرابی های مکانیکی یا مشکلات فیزیکی است؛ در این صورت دسترسی شما به هارد از بین می رود و علارغم همه ی تلاش ها نمی توانید اطلاعات را بازیابی کنید. حتی زمانی که پارتیشن فرمت شود یا هنگام نصب ویندوز درایوهای هارد پاک شوند.

در این حالت برای بازیابی سخت افزاری از دستگاه PC-3000 استفاده می شود که یک ابزار عالی برای بازیابی اطلاعات است. با دستورات خاص می تواند هارد را به حالت کرنل ببرد و با آن ارتباط برقرار کند. وقتی که هارد یا درایو توسط کامپیوتر شناسایی نشود، به این معنا است که هارد به دلایل الکتریکی، مکانیکی یا مشکلات ماژول های فریم ویر نمی تواند بوت شود.

استفاده از PC3000 به شما این امکان را می دهد که بطور دقیق مشکل اصلی را شناسایی کنید. گارانتی سازگار با تجربه ی مهندسین بازیابی اطلاعات خود بیش از 90 درصد مشکلات مرتبط با فریم ویر را با استفاده از PC3000 حل کرده است.

مراکز بازیابی اطلاعات فایل های از دست رفته را در دستگاه های ذخیره سازی اسکن می کنند و اطلاعات را با موفقیت بازیابی می کنند. اما به یادداشته باشید که هیچ اطلاعات از دست رفته ی ناشی از خرابی فیزیکی هارد با نرم افزار بازیابی قابل برگشت نیست و حتی با نصب برنامه ممکن است اطلاعات خود را نابود کنید و برای همیشه آن ها را از دست بدهید.

بازیابی اطلاعات چه مزیتی دارد؟

فکر کنید که اطلاعات شخصی و حرفه ای خود را مانند عکس ها، فیلم ها، صداها و اطلاعات مهم دیگر را از دست داده اید. حال تصور کنید یک مرکز بازیابی اطلاعات می تواند با هزینه کمی به شما کمک کند تا با از دست دادن این اطلاعات با مشکلات اساسی بزرگی مواجه نشوید یا فرض کنید اسناد تجاری ارزشمند خود، فایل های پروژه، نرم افزارها و موارد مهم دیگری را از دست بدهید. از دست دادن دائمی این اطلاعات ممکن است به حرفه و کار شما آسیب بزند. در اینجا مواردی مانند گارانتی فروشگاه سازگار می تواند اطلاعات شما را بازیابی کند .

آموزش ریکاوری هارد ssd | برگرداندن اطلاعات ssd

محدودیت هایی که در بازیابی اطلاعات با آن مواجه هستیم

بازیابی اطلاعات از برخی از حافظه های جدیدی که به بازار عرضه شده اند، واقعاً کار ساده ای نیست. به عنوان مثال، بازیابی داده ها از SSD هایی که دستور TRIM را فعال کرده اند، تقریباً غیرممکن است. داده هایی که در این درایوها حذف می شوند، به طور دائمی از بین می روند. اما برای SSD هایی که TRIM فعال نشده است، بازیابی اطلاعات امکان پذیر است. این موضوع هم به صورت مشابه برای SSD های اکسترنال نیز صدق می کند.

درخواست بازیابی اطلاعات می تواند مشکلاتی داشته باشد یا حتی غیرممکن باشد اگر:

1. داده ها رونویسی شده باشند.

2. داده ها دچار خرابی باشند (در برخی موارد امکان بازیابی وجود دارد، اما این کار بسیار سخت است).

3. داده ها در بدسکتورهای درایو محل وجود داشته باشند.

چگونه اطلاعات هارد را بازیابی کنیم؟

 مشکلات هاردها تمام  نشدنی اند و به هر فردی که از رایانه استفاده می کند، ممکن است برسد. در ادامه، به بررسی این مسئله می پردازیم که آیا اطلاعات درون هارد آسیب دیده قابل بازیابی هستند یا خیر.

به یاد داشته باشید که حتی اگر فایل هایتان قابل بازیابی باشند، استفاده از برنامه های بازیابی اطلاعات ممکن است خطرناک باشد و احتمال بازیابی موفقیت آمیز اطلاعاتتان را کاهش دهد. بهترین راه برای بازیابی اطلاعات از هارد آسیب دیده، ترجیحاً ارجاع به یک مرکز بازیابی اطلاعات حرفه ای و معتبر است.

اگر هارد دیسک خراب شده باشد، بازهم میتوانیم اطلاعات هارد را بازیابی کنیم؟

هرگاه تشخیص دهید هارد شما مشکلات مکانیکی دارد، ناامید نشوید. احتمال حل شدن این مشکل و بازیابی اطلاعات هارد وجود دارد، البته با کمک متخصصان ریکاوری یا مراکز تعمیر و بازیابی اطلاعات (نه خدمات ساده کامپیوتری). این مراکز هارددیسک را در محیطی به نام کلین روم یا اتاق تمیز، جایی که گرد و غباری ندارد، باز می کنند.

گرد و غبار روی پلاترها می تواند هارد را خراب کند. توجه داشته باشید که تعمیرات مکانیکی را نمی توانید خودتان انجام دهید؛ قطعات جایگزین دقیق را بر اساس مدل و نسخه هارد باید پیدا کنید که خود ممکن است یک چالش بزرگ باشد (حتی برای متخصصان حرفه ای بازیابی اطلاعات). موتور اسپیندل و محرک های خواندن و نوشتن به سختی تعویض می شوند و باز کردن محفظه هارد می تواند گارانتی را باطل کند.

اگر خودتان تصمیم به انجام این مراحل دارید، به یاد داشته باشید که لکه های انگشتی می توانند مشکلات هارد را تشدید کنند. با استفاده از نرم افزار ها و سخت افزار های به روز حتی ریکاوری هارد فرمت شده هم امکتم پذیر خواهد بود.

مشکلات ناشی از ساختار فایل یا ایندکس دیسک با استفاده از نرم افزارهای مخصوص حل می شوند. نرم افزارهایی مانند fdisk در اکثر سیستم عامل ها وجود دارند که برای این منظور استفاده می شوند، اما نیاز به دقت بالا دارند. تغییر پارتیشن هارد یا فرمت بندی می تواند مشکلات هارد را حل کند، اما در عوض تمام اطلاعاتتان از دست می رود.

چگونه می توانیم از دست رفتن اطلاعات جلوگیری کنیم؟

همواره پیشگیری از درمان بهتر است، و پشتیبان گیری از اطلاعات می تواند شما را در از دست دادن همیشگی اطلاعات نجات دهد. ایجاد یک نسخه پشتیبان در یک دستگاه اکسترنال و به روزرسانی منظم آن اقدام بسیار خوبی است. راه دیگر، ایجاد بکاپ در فضای ابری است؛ که برای آن از سرویس هایی مانند Windows OneDrive، iCloud یا Dropbox و Zoho می توانید استفاده کنید.

یکی از مزیت های بزرگ بکاپ گیری ابری، دسترسی آسان به اطلاعات در هر زمان و مکان است. همچنین، امنیت داده های شما در این حالت توسط فروشنده ابر تامین می شود. خدمات بکاپ گیری معمولاً هزینه دارند، بنابراین پیش از انتخاب، قیمت ها و ویژگی ها را با یکدیگر مقایسه کنید.

از دست دادن اطلاعات می تواند به دلیل حملات ویروسی هم اتفاق بیافتد. استفاده از یک برنامه آنتی ویروس قوی می تواند سیستم شما را در مقابل ویروس ها حفاظت کند و در حفظ اطلاعات ارزشمندتان به شما کمک کند. همچنین، برای جلوگیری در از دست دادن داده ها به دلیل مشکلات برق، می توانید به UPS هم توجه داشته باشید.

آموزش ریکاوری هارد ssd | برگرداندن اطلاعات ssd

نتیجه گیری

همواره حفظ اطلاعات یک امر ضروری است تا در از دست رفتن دائمی داده های ارزشمند جلوگیری شود. در این راستا، بازیابی اطلاعات در گارانتی سازگار یک ابزار اثربخش است. اگر داده هایتان به هر دلیلی از بین رفته باشند، ما با تخصص خود می توانیم به شما در بازیابی آنها کمک کنیم. حفظ خاطرات، اسناد مهم و فایل های کاری در دستگاه های ذخیره سازی امروزی اهمیت بالایی دارد.

با انتخاب مراکز بازیابی اطلاعات در گارانتی سازگار، می توانید اطلاعات خود را با اطمینان کامل به دست آورید. این راهکار، در از دست رفتن داده ها به دلیل حذف تصادفی، حملات ویروسی یا خرابی نرم افزاری جلوگیری می کند. در نهایت، اگر دارای اطلاعات باارزشی هستید، ایجاد پشتیبان منظم و استفاده از خدمات بازیابی اطلاعات در گارانتی سازگار می تواند شما را در برابر ریسک در از دست دادن داده ها محافظت کند.