پزشکی و سلامتکسب و کار ایرانی

سازگاری گوشواره با لاله گوش

شاید شما هم در هنگام استفاده از گوشواره مردانه و پسرانه و دخترانه، دچار حساسیت هایی شده باشید و نمی دانستید که این حساسیت مثل خارش گوش، خشکی گوش و… ناشی از چیست. ما امروز در این مقاله قصد داریم که به موضوع مهم حساسیت به طلا و گوشواره پسرانه طلا بپردازیم و راه های جلوگیری از آن را برای شما بیان کنیم. پس با پرسته همراه باشید تا در هنگام استفاده از گوشواره طلا، در جریان حساسیت های احتمالی آن باشید…!

گوشواره پسرانه | گوشواره پسرانه بدون سوراخ

حساسیت به اکسسوری طلا و گوشواره طلا چیست؟

حساسیت به طلا و گوشواره طلا، یک دسته از حساسیت هایی است که ممکن است یک فرد دچارش شود و علائمی مثل خارش گوش، خشکی پوست گوش و… را هنگام استفاده از گوشواره طلا تجربه کند. حال سوال این است که طلا چگونه و چرا حساسیت زاست؟ اصولاً دید عموم بر این است که فلزهای تقلبی یا کم ارزش و یا بدلی حساسیت زا هستند و اگر کسی به زیورآلاتش حساسیت نشان دهد، زیورآلات آن، تقلبی یا بدلی هستند! ولی باید گفت، درست است که زیورآلاتی که از طلا نباشند، بیشتر احتمال بروز حساسیت را دارند اما طلا و مصنوعات آن هم احتمال بروز بعضی حساسیت ها را هم دارند…!

طلا از جمله فلزاتی است که بسیار نرم بوده و سخت است که با آن به تنهایی طلا و جواهرهای زینتی و زیورآلات ساخت؛ برای همین در هنگام ساخت زیورآلات با فلز طلا، فلزات دیگری مثل مس، نیکل و نقره به آن اضافه می کنند تا خاصیت نرم بودنش جبران شود و شکل و قالب زیورآلات را حفظ کند. این فلزات که به طلا اضافه می شوند؛ خاصیت حساسیت زایی دارند و کم بودن درصد طلا در یک زیورآلات مثل گوشواره طلا باعث بروز حساسیت برای انسان و خانم هایی که عاشق اکسسوری ها و زیورآلات طلا هستند، می شود!

آیا خود گوشواره طلا باعث بروز حساسیت می شود؟ و یا چه چیزی در طلا حساسیت ایجاد می کند؟

در جواب به سوال اول باید گفت که خود طلا یا گوشواره طلا منجر به بروز حساسیت نمی شود؛ بلکه نا خالصی هایی که در آن وجود دارد، باعث بروز حساسیت برای انسان می شود. همانطور که در بالا گفته شد، برای این که طلا شکل و فرم بگیرد، چند فلز دیگر مثل نیکل را با آن ترکیب می کنند و این فلز نیکل باعث بروز حساسیت در انسان می شود.

پس حالا متوجه شدیم که خود طلا و گوشواره طلا حساسیت زا نیست و فلزات ترکیب شده با آن احتمال بروز حساسیت را بالا می برد؛ برای همین بهتر است در هنگام و خرید گوشواره طلا از زیورآلاتی خرید کنید که درصد طلای آن بالا باشد و درصد ناخالصی آن کم باشد؛ مثلا طلای 18 عیار درصد ناخالصی کمتری از 14 عیار دارد و همین سبب می شود که احتمال بروز حساسیت کمتر شود!

علائم حساسیت به طلا و گوشواره طلا چیست؟

نشانه های حساسیت به طلا یا بهتر بگوییم حساسیت به نیکل، اغلب چند ساعت بعد از استفاده مداوم از آن زیورآلات، بروز پیدا می کنند که آن نشانه معمولاً:

  • خارش
  • قرمز شدن گوش
  • التهاب یا تاول زدن گوش
  • پینه بستن

هستند اما از فردی به فرد دیگر متفاوت هستند و همه یک جور علائم را تجربه نمی کنند. مثلاً ممکن است که بعضی ها علائمی مثل چیزی شبیه سوختگی پوست هم بدون هیچ عامل سوختگی تجربه می کنند.  شایع ترین نواحی ایجاد واکنش های آلرژیک به زیورآلات، لاله گوش برای استفاده از گوشواره می باشد.

حال که متوجه شدیم حساسیت به طلا چیست و چه هنگام بروز پیدا می کند و چه علائمی دارد، بهتر است به سراغ راه های پیشگیری و جلوگیری از آن بپردازیم که شما راحت تر و با خیال آسوده از زیورآلات زیبا و جذاب خود استفاده کنید و لذت درخشیدن را بیش از پیش تجربه کنید…!

راه های پیشگیری و جلوگیری از بروز حساسیت های پوستی ناشی از استفاده از گوشواره طلا

خوشبختانه امروزه راه های زیادی برای جلوگیری از بروز حساسیت پوستی ناشی از استفاده از طلا و گوشواره طلا کشف شده اند که نسبتاً هم موثر بوده اند.

·         خرید طلا با عیار بالا و ناخالصی کمتر:

زمانی که تشخیص دادید به فلزات ترکیب شده با طلا مثل نیکل حساسیت دارید، بهتر است که از خرید طلا با عیار کم خودداری کنید و زیورآلات خود، مثل گوشواره طلا را با عیار بالا انتخاب کنید تا از بروز حساسیت جلوگیری کنید…!

·         استفاده از کرم مرطوب کننده:

قبل از این که از زیورآلات استفاده کنید و گوشواره را به گوش متصل کنید، بهتر است آن ناحیه که قسمت تماس پوست با زیورآلات است را با کرم مرطوب کننده آغشته کنید تا از تماس مستقیم پوست با زیورآلات جلوگیری کرده و مانع از بروز حساسیت شوید.

·         استفاده از لاک ناخن (برق ناخن):

یک روش دیگر برای جلوگیری از بروز حساسیت پوستی، استفاده از برق ناخن است. برای این کار باید قسمت داخلی زیورآلات و یا آن قسمتی که با پوست در تماس است، قسمت لاله گوش برای استفاده از گوشواره طلا، را یک لایه برق ناخن بزنید تا از تماس مستقیم جلوگیری کنید. البته به دلیل این که برق ناخن خیلی زود پاک می شود، باید این کار را هر چند روز یک بار تکرار کنید.

·         خشک کردن پوست (لاله گوش):

قبل از این که از گوشواره طلا استفاده کنید باید مطمئن باشید که گوش شما، خشک باشد و مرطوب نباشد. به این ترتیب، احتمال آلودگی و بروز حساسیت کاهش پیدا خواهد کرد.

اگر برای مدت زمان طولانی است که از زیورآلات طلای خود استفاده می کنید احتمال دارد جواهرات شما دارای خط و خش شده باشند؛ این گونه زیورآلات بدون روکش با پوست به طور مستقیم تماس پیدا می کند و احتمال حساسیت به طلا در خانم ها را بالا می برد. با آبکاری این زیورآلات با طلای 24 عیار می توانید احتمال ابتلا به حساسیت را کاهش دهید. در صورتی که طلای شما سفید است می توانید از فلز رودیوم و یا پلاتین برای آبکاری استفاده کنید.

امروزه جواهراتی با نام هایبو آلرژیک ساخته می شوند که ایجاد حساسیت نمی کنند. با توجه به ویژگی هایی که این محصولات دارند دارای قیمت بالاتری هم هستند.

·         نگهداری و مراقبت صحیح از زیورآلات:

راهکار و روش دیگر برای پیشگیری و جلوگیری از بروز حساسیت پوستی به طلا، نگهداری صحیح از زیورآلات است. زمانی که مشغول ظرف شستن، جارو کشیدن و دیگر کارها هستید، زیورآلات خود را دربیاورید، زیرا ممکن است این جواهرات با مواد شیمیایی یا عرق بدن وارد واکنش شده و حساسیت ایجاد کنند. در ضمن با این کار، از خط و خش افتادن بر روی آن ها نیز جلوگیری می کنید!

انواع فلزهایی که در زیورآلات استفاده می شود:

تیتانیوم

این فلز سخت ترین فلز طبیعی شناخته شده توسط انسان است، بعد از این فلز فولاد، طلا، نقره و پلاتین قرار دارند. این فلز در برابر خراش مقاوم است، سبک است و به راحتی رنگ می شود. تیتانیوم کاملا ضد آلرژی و حساسیت است، به همین دلیل از آن برای جواهرات پرسینگ و حتی ایمپلنت های جراحی استفاده شود. این فلز درخشندگی قابل توجهی دارد. تقریبا هر فلزی که در گل سرها و انواع زیورآلات استفاده می شود تیتانیوم است. این فلز به اندازه استیل محکم است ولی 45 درصد از آن سبک تر است. برای افزایش طول عمر زیورآلاتتان باید در هنگام استفاده از بدلیجات تیتانیوم مراقب باشید تا با مواد شوینده و اسیدی تماس نداشته باشید.

 استیل

استیل کیفیت بیش تری نسبت به تیتانیوم دارد. این فلز از دوام خوبی برخوردار است و سیاه هم نمی شود. یکی از مهم ترین ویژگی های زیورآلات استیل این است که موجب بروز حساسیت نمی شوند.

نقره

 نقره دارای درخشندگی استثنائی است. این فلز به دلیل این که آلودگی را به خود جذب می کند زود سیاه می شود. نقره انواع مختلفی دارد که پیدا کردن اصل آن در بازار کاری نسبتا دشوار است.

پلاتین

پلاتین رایج ترین و گران ترین فلز در ساخت زیورآلات است. اما قیمت بالایی دارد، چرا که دوام این فلز بسیار زیاد است و اصلا تیره نمی شود. پلاتین را اغلب با مس و کبالت آلیاژ می کنند تا ظاهر متفاوتی به آن بدهند. علاوه براین ترکیب پلاتین با فلزات دیگر، باعث دوام بیشتر آن می شود.

مس

این فلز از جمله کم کاربرد ترین فلزات در زیور آلات است. دستبندهای مسی وجود دارند که هم زیبا هستند و هم مورد توجه جوانان قرار گرفته اند. فلز مس به آرامش و کنترل اعصاب نیز کمک می کند.

حساسیت به زیورآلات

فلز به خاطر خاصیت مغناطیسی که دارد تاثیرش اول بر پوست و بعد از آن به مغز منتقل می شود. حساسیت به بدلیجات شامل سوزش، قرمزی، تورم، پوسته پوسته شدن، خارش و در موارد شدیدتر ایجاد تاول و ترشح مایع است. این علائم در محل تماس با بدلیجات همانند مچ دست و انگشتان، گردن و لاله گوش ایجاد می  شود. در موارد خفیفِ حساسیت، با خارج کردن شی ءِ حساسیت زا و شست وشوی محل تماس با آب سرد علائم حساسیت از بین می روند. اما اگر حساسیت شدید باشد لازم است که فرد به پزشک مراجعه کند.

ست کردن زیورآلات با لباس:

  • هنگامی که لباستان رسمی است سراغ گزینه های زرق و برق دار مثل انواع مدل دستبند های طلا یا گردنبند هایی با سنگ های قیمتی بروید. اگر بودجه تان کم است، زیورآلات بدلی زیادی هستند که درست مثل مدل های اصلی می درخشند.
  • وقتی لباستان رسمی نیست مثلا برای یک مهمانی تولد دوستانه، دست شما برای انتخاب زیورآلات باز است. فقط باید استفاده از زیورآلات پر زرق و برق را کنار بگذارید، چون برای یک مهمانی ساده و لباس غیر رسمی مناسب نیستند.
  • به رنگ هایی مثل سفید و سیاه به اصطلاح رنگ های خنثی می گویند. وقتی لباسی به رنگ خنثی می پوشید، می توانید هر رنگ زیورآلاتی که دلتان می خواهد را در کنار آن به کار ببرید. اما اگر لباستان رنگی است می توانید از زیورآلاتی استفاده کنید که رنگ آن ها مکمل رنگ لباستان باشد.
  • اگر لباسی که می خواهید بپوشید طرح شلوغی دارد (گلدوزی شده، چین دار و …) بهتر است که از زیورآلات ساده استفاده کنید.
  • سعی کنید در استایلتان بیشتر از سه رنگ به کار نبرید؛ بنابراین اگر موقع انتخاب کیف و کفش و لباستان سراغ دو رنگ رفته اید، برای ست کردن زیورآلات می توانید تنها سراغ یک رنگ دیگر بروید در غیر این صورت استایل زیبایی نخواهید داشت.
  • زیورآلات تنها شامل گردنبند، گوشواره، دستبند و انگشتر نمی شود؛ در دنیای مد و لباس مواردی مثل دستمال گردن، ساعت، عینک آفتابی، هدبند، گل سر و هر چیزی که جنبه زینتی داشته باشد در دسته زیورآلات قرار می گیرد.

به این نکته توجه کنید که شلوغ کردن ظاهر با استفاده از زیورآلات زیاد، از شیک بودن استایلتان کم خواهد کرد.