کاربرد تیرآهن IPE و معایب و مزایای آن

تیرآهن  ها از جمله مهم  ترین محصولاتی هستند که در ساختمان  سازی مورد استفاده قرار می  گیرند. این محصولات انواع مختلفی دارند که بر اساس استانداردهای متفاوتی تولید شده و در صنایع مختلفی به کار می  روند. از لحاظ ظاهری تیرآهن  ها به دو دسته تیرآهن H و I تقسیم  بندی می  شوند.

Ipe 160 چیست | Ipe مخفف چیست

تیرآهن IPE چه ویژگی  هایی دارد؟

پیش از آنکه به کاربرد تیرآهن IPE بپردازیم بهتر است با ویژگی  های این محصول بیشتر آشنا شوید تا بتوانید کاربردها، مزایا و معایب آن را به خوبی درک کنید. این تیرآهن  ها که به تیرآهن نیم پهن نیز معروف هستند از جمله تیرآهن  های معمولی می  باشند که سطح مقطعی به شکل I انگلیسی دارند. در واقع اگر به دو سر آن  ها توجه کنید در ابتدا و انتها ضخامت بال  ها یکسان است. همچنین مرکز آن نیز که به آن جان تیرآهن می  گویند به شکل I است. این طراحی موجب شده که محصول از مقاومت بالایی در برابر نیروهای برشی برخوردار باشد. این تیرآهن  ها بر اساس استاندارد اروپا تولید می  شوند و در ایران کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف دارند.

تیرهای IPE از این نظر منحصر به فرد هستند که عملکرد باربری همه جانبه خوبی را ارائه می دهند. تنها استثنای واقعی در این مورد ظرفیت ساختاری جانبی آنها است (یعنی مقاومت پیچشی آن ها). خوشبختانه در کشورمان ایران کارخانه های زیادی به تولید تیرآهن در سایزهای فوق مشغول هستند. مهم ترین موضوعی که در هنگام خرید تیرآهن باید به آن توجه نمایید که تیرآهن درخواستی شما قرار است چه کاربرد و استفاده ای در سازه داشته باشد و مطابق با آن تیرآهن مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

مشخصات ظاهری تیرآهن IPE

همان  طور که اشاره شد این محصولات از نظر شکل ظاهری شبیه I انگلیسی هستند و ابعاد و اندازه  های آن  ها با توجه به المان  های زیر تعیین می  شود.

  • H: ارتفاع بال
  • G: وزن هر متر
  • A: سطح مقطع
  • B: عرض بال  ها
  • Ts: ضخامت جان
  • Tg: ضخامت بال  ها

کاربردهای تیرآهن IPE

شکل ساختاری و ویژگی های منحصربه  فرد این مقاطع فولادی موجب شده که در ساخت سازه  ها و صنایع مختلف کاربردهای گسترده  ای داشته باشند. از جمله کاربرد تیرآهن IPE می  توان به استفاده به عنوان ستون، خرپا، تیر، نعل درگاه در انواع سازه  های ساختمانی و صنعتی اشاره نمود.

سایزهای 14،16 و 18 این تیرآهن  ها از پرمصرف ترین آن  ها محسوب می  شوند که عمدتا در ساختمان  سازی کاربرد دارند.

کاربرد انواع سایز تیرآهن

همانطور که می دانید تیرآهن ها در سایزهای مختلفی تولید و به بازار عرضه می گردد. از جمله پرکاربردترین سایزهای تیرآهن سایز 12، 14، 16 که در انواع سازه ها به کار گرفته می شود. هر کدام از این سایزها می توانند بسته به استقامت، وزن، ابعاد؛ در قسمتی از سازه به کار گرفته شود. به عنوان مثال از سایز 12 تیر آهن، برای ساخت ستون، تیرهای اصلی و فرعی، خرپا استفاده می شود.

انواع تیرآهن IPE

در میان انواع تیرآهن  هایی که در جهان تولید می  شوند تیرآهن های IPE  دارای بالاترین میزان تقاضا هستند و این مقاطع فولادی کاربردهای فراوانی نسبت به سایر مدل  های موجود دارند. عمدتا این محصول را از کشورهایی مانند اسپانیا، آلمان، لهستان و کره که بر اساس استاندارد اروپا آن را تولید می  کنند وارد کشور می  شود.

البته تیرآهن IPE توسط کشورهای چین و روسیه نیز تولید می  شود اما مطابق با استاندارد چین و روسیه که در مقایسه با تیرهای تولید شده با استاندارد اروپا دارای کیفیت  پایین  تری هستند. این مسئله موجب کاهش قیمت تیرآهن  های این کشورها می  شود. بنابراین در هنگام خرید لازم است که حتما به این نکته توجه داشته باشید. البته در کشور خودمان نیز این محصول تولید می گردد و کارخانه های بسیاری مسئولیت تولید آن را به عهده دارند.

انواع تیرآهن IPE به شرح زیر هستند.

  • تیرآهن IPE نوع   St 37
  • تیرآهن IPE نوع St 44
  • تیرآهن IPE نوع St 52

استفاده از تیرآهن IPE چه مزایایی دارد؟

 مزایای تیرآهن IPE موجب شده که این مقاطع فولادی کاربردهای گسترده  ای داشته باشند. در واقع قدرت و استحکام بالای آن  ها موجب شده که سازه دیگر  نیازی به المان  های تکیه  گاهی دیگری نداشته باشد. این مزیت موجب صرفه  جویی در وقت و هزینه می  شود. همچنین با استفاده از این تیرآهن  ها حتی می  توان پس از اتمام سازه نیز آن را توسعه بخشید.

معایب تیرآهن IPE

این محصول نیز همانند سایر مقاطع فولادی در کنار تمامی مزایایی که دارد دارای نقاط ضعف و معایبی می  باشد که در مقایسه با نقاط مثبت آن خیلی اندک هستند. از جمله معایب تیرآهن IPE می  توان به ضعیف بودن مقاومت آن در شرایط دمایی بالا اشاره نمود. به نحوی که اگر در ساختمان  ها تحت حرارت 500-600 درجه سانتی  گراد قرار بگیرند  موجب می  شوند که مقاومت ساختمان کاهش پیدا کند و اسکلت سازه توان و استحکام خود را از دست دهد و فروریزد. همچنین در شرایط جوی نامناسب نیز دچار فرسودگی و خوردگی می  شوند. از دیگر معایب تیرآهن IPE می  توان به مشکل اتصال در هنگام جوشکاری اشاره نمود.

قیمت تیرآهن

قیمت تیرآهن IPE نیز همانند سایر محصولات موجود در بازار آهن کشور یکسان نیست و دارای نوساناتی می  باشد. ازاین رو نرخ ثابتی توسط شرکت  های تولید کننده این محصول برای تیرآهن IPE اعلام نمی  گردد. از طرفی نرخ تورم و ارز و همچنین نوسانات قیمت جهانی فولاد نیز قیمت تیرآهن  ها را به شدت تحت تاثیر قرار می  دهد.

از این  رو مشتریانی که برای پروژه  های ساخت و ساز خود به این نوع تیرها نیاز دارند باید پیش از خرید از قیمت روز تیرآهن را با جستجو در اینترنت مطلع شوند تا بتوانند با توجه به قیمت و یافتن بهترین قیمت بازار میزان تیرآهن مورد نیاز خود را سفارش دهند. یکی از نکاتی که در زمان خرید تیرآهن باید به آن توجه ویژه داشته باشید این است که عرضه تیرآهن، به صورت کیلویی و شاخه ای می باشد.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی کاربرد تیرآهن IPE و مزایا و معایب آن پرداختیم. زیرا این مقطع فولادی در اکثر ساخت و سازها مورد استفاده قرار می  گیرد. در نتیجه مهندسین عمران کشور باید اطلاعات جامعی در مورد این نوع محصول داشته باشند تا بتوانند با استفاده از آن در پروژه های خود کیفیت و استحکام سازه را افزایش دهند.

منبع: کاربرد تیرآهن ipe به همراه معایب و مزایا