عمومیکسب و کار ایرانی

کود سولفات منیزیم برای گوجه، خیار، برنج و انگور

هر آنچه باید در مورد کود سولفات منیزیم و اهمیت آن بدانید!

کود سولفات منیزیم نقش حیاتی در تامین منیزیم و گوگرد مورد نیاز گیاهان دارد. اگر می خواهید زردی برگ درختان میوه از بین برود و میزان سرعت رشد آن هاافزایش یابد بایستی کوددهی با سولفات منیزیم را در اولویت قرار دهید.خواص منیزیم برای درختان میوه بسیار فراوان بوده و منجر به تولید محصولات با کیفیت باغی و زراعی می شود. با توجه به اثرات مثبت کود سولفات منیزیم روی حفظ سلامتی و بهبود محصولات تولیدی آشنایی باغداران با خواص این کود و انواع آن بسیار حائز اهمیت است.

خواص کود سولفات منیزیم برای خیار | خواص کود منیزیم

کود سولفات منیزیم چیست؟

یکی از انواع کودهای شمیایی مورد نیاز برای گیاهان جهت تامین دو عنصر گوگرد و منیزیم، کود سولفات منیزیم است. مصرف این کود در شروع فصل رویشی گیاه جهت افزایش میزان رشد و تولید کلروفیل بسیار اهمیت دارد. لازم به ذکر است که تنها دو ماده مغذی منیزیم و نیتروژن هستند که توسط ریشه گیاه جذب شده و در تشکیل اجزای کلروفیل نقش دارند. به همین دلیل فقر منیزیم سبب کندی رشد در گیاهان شده و بازدهی آن را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.

اغلب خاک  های تحت کشت، مقدار کافی منیزیم در ترکیب خود دارند، اما جهت افزایش باردهی، درختان میوه به مقدار منیزیم بیشتری احتیاج دارند، به همین دلیل مصرف کود سولفات منیزیم باید در برنامه کودی گیاهان قرار گیرد.البته باغداران نباید در مصرف کود زیاده روی کنند، چرا که مصرف بالای کودهایی نظیر پتاسیم می تواند سبب به هم خوردن تعادل عنصر منیزیم در گیاه می شود. کوددهی درختان میوه با این کود علاوه بر منیزیم، گوگرد مورد نیاز گیاه را نیز تامین خواهد کرد. عنصر گوگرد موجود در این کود نقش حیاتی روی رشد و بالا بردن مقاومت گیاه در برابر انواع بیماری و آفات ایفا می کند. به علاوه درصد بالای گوگرد موجود در این محصول منجر به اسیدی شدن خاک خواهد شد. چنانچه گوگرد مورد نیاز گیاهان تامین باشد میزان جذب سایر مواد مغذی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

اهمیت کود سولفات منیزیم برای گیاهان

عنصر منیزیم برای رشد مطلوب گیاهان، بهبود عمل فتوسنتز و تولید محصول با کیفیت بسیار ضروری است با این حال در برنامه کوددهی درختان میوه به آن اهمیت کمتری داده شده است. منیزیم نقش مهمی در فعال سازی سیستم آنزیمی در گیاهان ایفا می کند. منیزیم موجود در این کود اثرات مثبتی روی درختان تولید کننده روغن مانند زیتون می گذارد و باعث تولید روغن بیشتر خواهد شد. از دیگر خواص کود منیزیم برای گیاهان می توان به فعال سازی حامل های فسفر و کمک به سنتز قندها اشاره کرد. از اینرو باغداران علاوه بر خرید کود سولفات روی بایستی خرید کود منیزیم سولفات را نیز در برنامه کاری خود قرار دهند.برخی از گیاهان جهت عملکرد مناسب به کود سولفات منیزیم نیاز مبرمی دارند. در ادامه مطلب در ارتباط با اثر این کود روی گوجه فرنگی، خیار، برنج و انگور بیشتر توضیح خواهیم داد.

کود سولفات منیزیم برای گوجه فرنگی

یکی ازاصلی ترین اثر کود منیزیم سولفات بر گوجه فرنگی تولید کلروفیل است. با وجود اینکه گوجه فرنگی نسبت به کمبود منیزیم حساس است اما در ایران کمبود منیزیم به ندرت در گیاه تشخیص داده شده است، اما ممکن است به دلیل کشت زیاد و استفاده از کودهای کاتیونی خاک تحت کشت دچار کمبود منیزیم شود. از این رو این محصول باید در برنامه کوددهی گوجه فرنگی قرار گیرد.اولین نشانه فقر منیزیم در گوجه زرد شدن میان رگبرگ ها است.

برخی از باغداران جهت رفع زردی برگ ها در گوجه فرنگی پس از برنامه کوددهی گوجه فرنگی، این کود را تهیه و مصرف می کنند. این در حالی است که سولفات منیزیم نیز روی از بین بردن آثار کمبود منیزیم موثر است. آثار کمبود منیزیم شبیه به کمبود آهن در گیاهان است،تنها تفاوتی که وجود دارد این است که به دلیل تحرک عنصر منیزیم و انتقال راحت آن از برگ های پیر به برگ های تازه رشد کرده، علائم آن در برگ های مسن تر ظاهر می شود. شایان ذکر است که آشنایی گلخانه داران با علائم کمبود منیزیم در گوجه فرنگی باعث می شود به محض مشاهده علائم کمبود،پس از بررسی قیمت کود سولفات منیزیم نسبت به تهیه و مصرف آن اقدام کنند. همان قدر که خرید کود سولفات روی و مصرف آن جهت افزایش رشد گوجه فرنگی اهمیت دارد، خرید کود منیزیم سولفات نیز بسیار حائز اهمیت است.

کود سولفات منیزیم برای برنج

کود سولفات منیزیم برای برنج روی بهبود عملکرد فتوسنتز و فرآیند تولید اکسیژن نقش مهمی دارد. همچنین عنصر منیزیم در این گیاه مانع فعالیت رادیکال های آزاد می شود، در نتیجه از تخریب اسیدهای چرب غشا نیز جلوگیری خواهد شد. به علاوه عنصر منیزیم با حضور در چرخه اسید سیتریک، روی عمل تنفس گیاه نیزموثر است. با توجه به اثرات مفید منیزیم روی گیاه، برنج کاران بایستی با کود سولفات منیزیم را در برنامه کودی برنج قرار دهند.

خواص کود سولفات منیزیم برای خیار

به نظر شما کود منیزیم برای خیار چه فوایدی دارد؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت که منیزیم به دلیل نقش حیاتی که در تولید کلروفیل دارد، یکی از فاکتورهای موثر در تولید رنگ سبز خیار محسوب می شود. به همین دلیل کمبود این عنصر سبب کاهش تولید کلروفیل و کمرنگ شدن خیار خواهد شد. با توجه به اینکه درصد بالایی از گوگرد نیز در این کود وجود دارد، با قرار دادن آن در برنامه کوددهی خیار گوگرد مورد نیاز گیاه در اختیارش قرار می گیرد. به علاوه تامین گوگرد بوته خیار سبب افزایش رشد گیاه، پیشگیری از بروز انواع بیماری و ضدعفونی آن خواهد شد. از دیگر خواص کود سولفات منیزیم برای خیار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بالا بردن سبزینگی
  • بهبود عملکرد
  • تسریع عمل جوانه زنی بذر

سولفات منیزیم برای انگور

درخت انگور نیز جهت افزایش عملکرد خود به عنصر منیزیم نیاز دارد. چنانچه آثارزردی بین رگبرگ ها و همچنین ریزش برگ ها را مشاهده کردید، درخت انگور دچار کمبود منیزیم شده است. البته آثار فقر منیزیم در برگ های پیرتر سریع  تر ظاهر می شود. به علاوه عنصر منیزیم توسط آبیاری به راحتی شسته می شود و دیگر توسط گیاه قابل جذب نخواهد بود، از این رو لازم است در کوددهی درخت انگور از کود سولفات منیزیم نیز استفاده شود.

محلوپاشی این کود برای درختان میوه 2 تا 5 نوبت در سال جهت رفع کمبود منیزیم لازم است. اولین زمان محلولپاشی سولفات منیزیم برای درخت انگور ابتدای خرداد ماه است. نوبت های بعدی محلولپاشی را باید به فاصله دو هفته از هم انجام داد. حسن استفاده از این کود برای درخت انگور پیشگیری از بروز کلروز در برگ ها است.چنانچه به هر دلیلی نتوانستید محلولپاشی را در اوایل خرداد انجام دهید اصلا نگران نباشید، به دلیل اینکه می توانید از این کود در ابتدای فصل بهار و همزمان با دیگر کودها نیز استفاده کنید.

زمان مصرف سولفات منیزیم

زمان مصرف کود منیزیم سولفات به نوع گیاه، مرحله رشد و مقدار نیاز به عناصر منیزیم و گوگرد وابسته است. جهت تعیین مقدار کود مصرفی باید نتایج آزمایش خاک را مبنا قرار دهید.برای درختان میوه بهترین زمان مصرف این کود در پایان اسفند ماه است. جهت مصرف کود منیزیم سولفات برای زمین های کشاورزی بایستی قبل از زمان کشت یا از طریق آبیاریاز کود استفاده کرد. گلخانه داران می توانند این محصول را در مرحله نشاء سبزیجاتنیز مصرف کنند. همچنین زمان کوددهی گیاهان زراعی با این محصول حدود 30 روز قبل از سبز شدن گیاه توصیه می شود.

انواع کود سولفات منیزیم

در حال حاضر کود منیزیم سولفات را می توان به دو شکل مایع و پودری خریداری کرد. نکته ای که در زمان آماده سازی کود باید مدنظر قرار داد این است که هر محصول را می توان با آب مخلوط کرد. انواع مختلفی از این کود توسط شرکت های تولید کننده به بازار عرضه شده است. در ارتباط با این کود سولفات منیزیم باید بدانید که قیمت آن ممکن است که با قیمت کود سولفات روی تفاوت چندانینداشته باشد اما خرید هر دو نوع کود برای درختان میوه ضروری است.

اگر قصد خرید این کود را دارید می توانید با مراجعه به مراکز فروش سم و کود محصول را تهیه کنید. برای باغدارانیکه به پرورش درختان میوه در وسعت زیاد مشغول هستند بهتر است که با مراجعه به مراکز فروش عمده کود کشاورزی محصول را به صورت فله ای خریداری کنند. با توجهبه تنوع بالای این محصول دز بازار، افزایش اطلاعات کشاورزان در زمینه انواع کود منیزیم سولفات به انتخاب محصول مناسب کمک خواهد کرد. در ادامه مطلب در ارتباط با دو محصول کنجاله ساز و تتاکو بیشتر توضیح خواهیم داد.

کود سولفات منیزیم کنجاله ساز

کود سولفات منیزیم محصول شرکت کنجاله ساز دارای مقادیر مناسبی از منیزیم و گوگرد است. از جمله فواید مصرف آن می توان به بالا بردن فتوسنتز، افزایش ساخت کلروفیل در گیاهان، فعال کردن آنزیم های گیاهی، بالا بردن درصد تثبیت عنصر نیتروژن در پیرامون ریشه گیاه و بهبود رشد و عملکرد درختان میوه اشاره کرد. یکی از موارد استفاده از این کود به شیوه خاکی است که برای نهال های تازه کاشته شده به صورت چالکود و برای هر درخت حدود 75 تا 150 گرم کود تعیین شده است.

همچنین از این محصول برای درخت انگور به ازای هر تاک حدود 50 تا 100 گرم کود به شیوه چالکود مصرف می شود. اگر تصمیم دارید که گیاهان زراعی را با کود منیزیم سولفات کنجاله ساز کوددهی کنید باید پیش از کاشت و با سایر کودها به میزان 50 تا 75 گرم کود استفاده کنید. به علاوه برای درختان غیر مثمر برای هر درخت 200 تا 400 گرم و برای درختان بارده 150 تا 250 گرم کود توصیه می شود. محلول پاشی روش دیگر استفاده از این کود بوده که برای درختان بهترین زمان محلول پاشی شروع فصل بهار و بعد از تکمیل رشد برگ ها است. اگر هنوز علائم کمبود منیزیم سولفات را مشاهده کردید باید هر دو هفته یکبار به میزان 2 تا 3 در هزار درختان را تا از بین رفتن کامل علائم کمبود محلولپاشی کنید.

کود سولفات منیزیم تتاکو

کود سولفات منیزیم محصول شرکت تتاکو حاوی مقادیر بالایی از عناصر منیزیم و گوگرد است که گیاه برای عملکرد مطلوب خود به آن احتیاج دارد. اگر میزان منیزیم و گوگرد مورد نیاز گیاهان رفع شود از بروز مشکلات ناشی از کمبود این عناصر جلوگیری خواهد شد. لازم به ذکر است که از این محصول به شکل خاکی و محلول پاشی جهت کوددهی محصولات باغی و زراعی استفاده می شود. مقدار مصرف این کود برای باغات با در نظر گرفتن سن درختان حدود 50 تا 500 گرم به ازای هر درخت در قسمت سایه انداز درخت است.همچنین برای محصولات زراعی مقدار 50 تا 75 کیلوگرم در هکتار توصیه می شود. در شرایطی که با مصرف این کود آثار کمبود هنوزقابل مشاهده بود لازم است که محلول پاشی گیاه در طی مراحل 15 تا 20 روزه با مقدار 2 تا 5 کیلوگرم در هزار لیتر آب تا رفع کامل آثار کمبود انجام شود.

کود سولفات پتاسیم منیزیم

این محصول به دلیل داشتن عنصر پتاسیم در ساختارش یکی از انواع کودهای پرمصرف در کشاورزی به حساب می آید. درختان میوه که مقدار پتاسیم مورد نیاز آن ها تامین باشد محصولاتی خوش طعم و خوش رنگ تولید خواهند کرد. به علاوه پتاسیم نقش مهمی در افزایش شیره سلولی دارد و مانع تخریب سلول ها در فصل زمستان می شود. منیزیم موجود در این کود نیز سبب بالا بردن کیفیت دانه های روغنی خواهد شد. همچنین با مصرف این کود عناصر منیزیم و پتاسیم خاک های قلیایی و شور تامین خواهد شد. روش استفاده از این کود به شکل خاکی و چالکود است. از دیگر فواید مصرف این کود می توان به افزایش زمان ماندگاری محصول، بالا بردن میزان حلالیت ریزمغذی ها درون خاک و بهبود جذب عناصز غذایی توسط ریشه گیاه اشاره کرد.