پزشکی و سلامتکسب و کار ایرانی

درمان ریزش مو با روش سریع

موهای پرپشت و زیبا یکی از فاکتورهای اصلی زیبایی و اعتماد به نفس در افراد به  شمار می آید. به طوری که ریزش مو تبدیل به یک دغدغه بزرگ و نگرانی در افراد شده است و باعث شده تا افراد هزینه های زیادی برای جلوگیری یا انجام می دهند. اما اگر بتوانیم علت ریزش مو را پیدا کنیم می توانیم روند درمان را سرعت بخشیم و یا حتی از ریزش موهایمان جلوگیری کنیم. در این مقاله ابتدا به بررسی علت های اصلی ریزش مو، انواع ریزش مو، راه های درمان سریع ریزش مو و جلوگیری از آن و … می پردازیم.

بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو | درمان خانگی ریزش مو شدید در زنان

میزان ریزش عادی موها در طول روز

هر انسانی به طور معمول در طول شبانه روز تعدادی از تارهای موی خود را از دست می دهد. طبق تحقیقات و آمار آکادمی پوست آمریکا ریزش بین 50 تا 100 تار مو در طول روز عادی است. جالب است بدانید تعداد تارهای موی سر هر انسان در حالت عادی حدود 100 هزار تار مو است که ریزش حدود 100 عدد از آن در طول روز بسیار ناچیز است و با رشد تارهای جدید مو جایگزین می شود.

ریزش مو (آلوپسی ) چیست؟

ریزش مو یا آلوپسی یک اتفاق رایج در بین افراد در همه سنین است که حتی برای کودکان هم اتفاق می افتد اما در بین بزرگسالان و به ویژه آقایان رایج تر است. ریزش مو هم می تواند به آرامی و طی چند سال رخ دهد و هم می تواند به طور ناگهانی و طی حتی 1 الی 2 ماه رخ دهد که به علت آن بستگی دارد.

علت ریزش مو چیست؟

در زیر به برخی از علت های ریزش مو اشاره می کنیم:

ریزش مو در اثر مشکلات تیروئید زمانی رخ می دهد که غده تیروئید شما یا به اندازه کافی هورمون تولید نمی کند یا هورمون های خاصی را بیش از حد نیاز بدن تولید می کند. کم کاری تیروئید موجب بروز مشکلاتی همچون افزایش وزن و خستگی مفرط و … می شود. پرکاری تیروئید نیز می تواند علائمی مانند کاهش وزن و عصبی شدن فرد را در پی داشته باشد که البته هر دو مشکل یعنی هم کم کاری و هم پرکاری تیروئید می تواند موجب خشکی و شکننده شدن موها، نازک شدن و ریزش موها شود.

برای مثال کم شدن تولید هورمون ها توسط غده تیروئید به ویژه هورمون های T3 و  T4 موجب اختلال در رشد ریشه مو می شود. موها می ریزند و رشد موهای جدید هم بسیار کم می شود به طوری که نمی تواند جایگزینی برای موهای ریخته شده باشد و در نتیجه باعث نازک و کم پشت شدن موهای سر و حتی ابروی شما می شود. اما نگران نباشید. ریزش موی ناشی از تیروئید موقتی است و با مصرف داروهایی که برای مشکلات تیروئید خود استفاده می کنید ریزش مو بسیار کم و حتی قطع شود و منجر به رفع ریزش مو می شود.

در ابتدا محققان با آزمایش روی موش ها به این نتیجه رسیدند که هورمون استرس سلول های بنیادی لازم برای رشد مو را در موش ها متوقف می کند و سپس به آزمایش و تحقیق روی انسان ها و کشف راه های درمان آن پرداختند. اگر استرس طولانی مدت یا شدید باشد منجر به ایجاد مشکلات زیادی برای سلامتی افراد از جمله افسردگی، اختلالات گوارشی و اختلال در خواب می شود. همچنین استرس مزمن باعث مشکل ناگوار ریزش مو در افراد می شود. محققان با آزمایش بر روی موش ها دریافتند که قرار گرفتن موش ها در معرض استرس موجب افزایش تولید کورتیکوسترون و کاهش رشد مو می شود. در واقع فولیکول های مو در مرحله استراحت باقی می مانند و این هورمون جلوی رشد مجدد موها را می گیرد.

بیماری و ویروس مزمن و کشنده کرونا یا کووید 19 که در دسامبر 2019 از کشور چین آغاز شد و کل دنیا را فراگرفت -که تاکنون ( سال 2022 ) هنوز ریشه کن نشده و ادامه دارد- دارای عوارض طولانی مدت روی بدن بیمار پس از بهبودی می باشد. یکی از این عوارض طولانی مدت ریزش مو می باشد که تا 3 الی 6 ماه پس از بهبودی شخص ادامه دارد.

گفته شده کووید 19 باعث ایجاد استرس فیزیکی و عاطفی در افراد شده و همین استرس موجب ریزش موی فرد می شود. در واقع هنوز هیچ مدرکی مبنی بر تاثیر مستقیم ویروس کرونا بر ریزش مو وجود ندارد. ریزش مو که علت آن استرس است در اصطلاح پزشکی تلوژن افلوویوم گفته می شود که اغلب 3 ماه پس از اتفاقات استرس زای زندگی مانند زایمان یا یک عمل جراحی بزرگ رخ می دهد.

ریزش مو در مردان

تحقیقات نشان داده حدود 85 درصد افراد در سنین حدود 50 سالگی دچار نازک شدن و ریزش شدید موها می شوند و این ریزش اغلب از جلوی سر شروع شده و پیش می رود. البته بسیاری از مردان نیز در سنین قبل از 21 سالگی دچار ریزش مو و طاسی می شوند.

کچلی در مردان که با نام آلوپسی آندروژنتیک نیز شناخته می شود یک بیماری ارثی است. جلوگیری از این ویژگی ارثی ممکن نیست اما می توانید با ترفندهایی باعث کند شدن روند ریزش موهای خود بشوید. سیگار کشیدن که بیشتر در بین مردان رایج است نیز منجر به ریزش مو در آن ها می شود.

 طاسی در جوان ها اغلب باعث کاهش اعتماد به نفس شده به طوری که اکثریت آنها به کاشت مو روی می آورند. دو روش محبوب کاشت مو پیوند واحد فولیکولی (FUT) و استخراج واحد فولیکولی (FUE) است که هر دو روش جراحی محسوب می شود. هر دو دردناک بوده و دارای خطرات و عوارضی از جمله عفونت و جای زخم می باشد. علاوه  بر آن،  هزینه ای گزاف دارد که ممکن است همه افراد توان پرداختش را نداشته باشند.

ریزش مو در زنان

خانم ها خیلی بیشتر از آقایان به زیبایی و پرپشت بودن موهای خود اهمیت می دهند و کوچکترین تغییری در تراکم و سلامتی موهایشان آن ها را بسیار نگران و وحشت زده کرده و باعث کاهش اعتماد به نفس آن ها می شود. اما خوشبختانه شانس با خانم ها یار بوده و پدیده ریزش مو در خانم ها بسیار کمتر از آقایان اتفاق می افتد.

عوامل مختلفی می تواند باعث ریزش مو در زنان شود از جمله:

  1. افزایش سن و پیری: خانم ها با افزایش سن کم کم دچار نازک شدن و کم شدن تراکم موهای سر خود می شوند که علت آن تغییرات هورمونی است که با افزایش سن در بدن اتفاق می افتد.
  2. رژیم های سنگین برای کاهش سریع وزن
  3. کمبود ویتامین ها
  4. استفاده بیش از حد از ژل و اسپری های حالت دهنده مو که شیمیایی هستند و باعث ریزش مو می شوند.
  5. بچه دار شدن و زایمان : در دوران حاملگی و زایمان ممکن است خانم ها دچار کمبود ویتامین، کم خونی و استرس شوند که این ها دلایل اصلی ریزش مو پس از زایمان است. همچنین تغییرات هورمونی که در این دوران رخ می دهد نیز از عوامل ریزش مو محسوب می شود.
  6. یائسگی و مصرف قرص های ضد بارداری: در دوران یائسگی و همچنین هنگام مصرف قرص های ضدبارداری تغییرات هورمونی در بدن رخ می دهد که منجر به ریزش مو می شود.

ریزش مو سکه ای

ریزش موی سکه ای که نام علمی آن آلوپسی آره آتا می باشد عارضه ای است که منجر به ریزش مو به شکل دایره مانند و کوچک در موی سر و همچنین ریش افراد می شود. البته نگران نباشید زیرا این موها پس از شروع درمان پس از مدتی دوباره رشد کرده و باز می گردند.

علت ریزش موی سکه ای چیست؟

طی تحقیقات و گفته های پزشکان علت ریزش موی سکه ای ایجاد یک بیماری خودایمنی در بدن می باشد که طی این بیماری گلبول های سفید طی یک اشتباه به فولیکول های مو حمله کرده و آن ها را نابود می کنند. نکات مهم : امکان ابتلا به این بیماری در مردان و زنان یکسان است اما کمتر از یک درصد مردم به آن مبتلا می شوند. آلوپسی آره آتا درمان قطعی ندارد اما می توان روند آن را کند کرد. در مواردی این بیماری می تواند منجر به طاسی کل سر و حتی ریزش قسمت وسیعی از ریش ها و موهای بدن شود. هر چه وسعت این ریزش ها بیشتر شود خطرناک تر بوده و امکان عدم رویش مجدد موها و طاسی دائم بالاتر می رود.

ریزش مو ارثی

ریزش موی ارثی یا آلوپسی آندروژنیک به نوعی از ریزش مو گفته می شود که به دلیل تاثیرات ژنتیکی و هورمونی در بین خانواده (هم زنان هم مردان) شایع بوده و در مردان نسبت به زنان شایع تر است. دلیل این ریزش مو هورمونی به نام آندروژن است.  هیچ درمان قطعی برای ریزش موی ارثی تاکنون کشف نشده اما با استفاده از روش های درمانی می توانید از سرعت ریزش مو کاسته یا حتی آن را تا حدی متوقف کنید و را مشاهده نمایید.

چگونه ریزش موی ارثی را تشخیص دهیم؟

ریزش موی ژنتیکی دارای الگوی ریزشی خاصی است که اغلب روی خط موی شما تا وسط بالای سر شما تاثیر می گذارد. مردان ریزش موی شدیدتری را تجربه می کنند که از شقیقه ها شروع و به صورت M شکل ادامه می یابد و منجر به طاسی قسمت بالایی سر می شود. اما در زنان ریزش ارثی به صورت گسترده روی کل سر و به شکل کم پشت شدن و خلوتی موها صورت می گیرد و منجر به طاسی مطلق نمی شود.

درمان قطعی ریزش مو

یکی از راه های جلوگیری و درمان ریزش مو داشتن تغذیه مناسب و در واقع رساندن مواد مغذی و مورد نیاز برای رشد و تقویت موها به آن هاست. موهای ما از پروتئین ساخته شده پس برای تقویت و باید مواد غذایی پروتئینی به آنها برسد . مواد غذایی پروتئینی از جمله گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ و حبوبات و … را حتما در رژیم غذایی ماهانه خود به میزان مناسب قرار دهید.

یکی از موارد دیگری که منجر به ریزش مو می شود کمبود آهن در بدن و کم خونی است. بنابراین باید در رژیم غذایی خود مواد غذایی دارای آهن را قرار دهید. مواد غذایی دارای کلسیم (مانند لبنیات)، منیزیم، ویتامین های ب6  و بیوتین ( در جگر و تخم مرغ) و آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین های E و C  نیز از مواد لازم برای رشد و تقویت موها هستند.

علت ریزش ناگهانی مو

از جمله علت های ریزش ناگهانی مو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وارد شدن شوک احساسی و عصبی شدید به شخص (مانند مرگ عزیزان یا شکست های عاطفی و ورشکستگی مالی و…)
  • حاملگی و زایمان (به دلیل کم شدن ویتامین های بدن و وارد شدن استرس زایمان به خانم های باردار)
  • رژیم های سنگین غذایی
  • اختلالات خواب و کم خوابی شدید و طولانی مدت
  • عمل های جراحی  سنگین
  • سوء تغذیه
  • بیماری ها و صدمات شدید جسمی
  • مصرف برخی داروها مانند داروهای شیمی درمانی و برخی داروهای ضد بارداری

درمان سریع ریزش مو

ریزش مو هر چه در مراحل ابتدایی و شروع آن درمان شود موثرتر و راحت تر است. در واقع اینکه می گویند پیشگیری بهتر از درمان است در اینجا کاملا صدق می کند زیرا رویش مجدد موهای از دست رفته نیاز به زمان خیلی زیادی دارد و ممکن است سال ها به طول بینجامد.

از روش های مختلف مانند مراجعه به پزشک و استفاده از داروهای شیمیایی, استفاده از داروهای گیاهی موثر و تغذیه مناسب صورت می گیرد و گاهی نیاز است همه این روش ها به طور متناسب در کنار هم استفاده شوند تا نتیجه موثرتر و سریع تری داشته باشند. البته توصیه می شود تا جای ممکن سعی کنید به جای استفاده از داروهای شیمیایی که اغلب دارای عوارض زیادی هستند از داروهای گیاهی استفاده کنید .

نکات مراقبتی برای جلوگیری از ریزش مو

موی سر بسیار حساس و آسیب پذیر بوده و باید نکاتی را در مراقبت از آن رعایت کرد که در زیر به این نکات اشاره می کنیم:

  • جلوگیری از کشیده شدن مو: مدل موهایی که باعث کشیده شدن موها از ریشه می شود (مانند دم اسبی بستن موها به  صورت محکم ) پس از مدتی باعث شل شدن پیوند ریشه مو با پوست سر شده و موها می ریزند.
  • شست وشوی موها حداقل یک روز در میان: موها از داخل پوست سر رشد می کنند، بنابراین برای داشتن موهایی سالم و زیبا باید پوست سر به طور مداوم شسته و تمیز نگه داشته شود.
  • استفاده حداقلی از سشوار و اتوی مو: سشوار و اتو مو به دلیل داغ کردن بیش از موها به تدریج باعث آسیب رساندن به موها می شود. در واقع اتوی مو باعث آسیب به فولیکول های مو و دهیدراته شدن آن می شود.
  • استفاده کم از رنگ مو، ژل مو و مواد شیمیایی بر روی موها
  • استفاده از ماسک موهای طبیعی و گیاهی