عمومیکسب و کار ایرانی

آیا رژیم غذایی روی چروک پوست تاثیر دارد؟

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

پوست شما آینه درونتان است. همان طور که رژیم غذایی نامناسب باعث چاقی، دیابت و بیماری قلبی می شود، تغذیه مناسب هم روی سلامت و زیبایی پوست تأثیر می گذارد. ارتباط بین تغذیه و سلامت و زیبایی پوست حقیقتی است که متأسفانه اکثر افراد به آن توجهی ندارند. واقعیت این است که رژیم غذایی نامناسب می تواند ساختار پوستتان را تغییر داده و توانایی بدن در حفظ زیبایی و سلامت پوست را پایین بیاورد.

هرکسی کرم صورت محبوب خودش را دارد، اما یادمان باشد که نخستین گام برای داشتن پوست زیبا، رعایت رژیم غذایی مناسب و تغذیه سالم است. سلول های جوان برای اینکه جایگزین سلول های پیر و مرده شوند به مواد مغذی نیاز دارند. داشتن رژیم غذایی متعادل، مواد مغذی موردنیاز و حیاتی بدن برای حفظ نرمی، لطافت و شادابی پوست را تأمین می کند. پیری امری اجتناب ناپذیر است و چین و چروک ها به  مرور زمان روی پوست ظاهر می شوند. قرار گرفتن در معرض آفتاب، مواد آرایشی و شیمیایی و تغذیه نامناسب هم مشکلات پوستی ناشی از افزایش سن را تشدید می کنند. در این مقاله با ما همراه باشید تا با اهمیت تغذیه برای داشتن پوست سالم و تأثیر تغذیه بر زیبایی پوست آشنا شوید. توصیه ما این است که برای پیدا کردن بهترین رژیم غذایی برای سلامت پوستتان با مراجعه حضوری و یا دریافت مشاوره آنلاین از و دکترتو اقدام کنید.

بهترین غذا برای پوست چیست؟

ورزش، خواب کافی، نوشیدن آب زیاد و رژیم غذایی متعادل از فاکتورهای اصلی حفظ شادابی پوست هستند. منظور از بهترین غذا برای پوست و رژیم غذایی متعادل، غذا و رژیم حاوی میوه و سبزیجات دارای آنتی اکسیدان، چربی های سالم، ویتامین های C و E، مواد معدنی مثل زینک و روی، و سبزیجات حاوی بتاکاروتن است.

اهمیت تغذیه برای داشتن پوست سالم

پوست، بزرگ ترین اندام بدن است که قسمت زیادی از زیبایی ظاهری ما را تشکیل می دهد. پوست سالم، شاداب و زیبا علاوه بر اینکه باعث سلامتی و شادابی بدن شده، روی زیبایی ظاهری ما نیز تأثیر گذاشته و اعتمادبه نفس را افزایش می دهد. در نتیجه، روابط و خصوصیات روحی روانی افراد را بهبود می بخشد. در کنار عوامل ژنتیکی و محیطی، از مهم ترین عوامل تأثیرگذار روی سلامت و زیبایی پوست است، اما متأسفانه بیشتر افراد از اهمیت تغذیه برای داشتن پوست سالم و تأثیر تغذیه بر زیبایی پوست بی خبرند. به نقل از نکته مهمی که باید بدانید این است که:

اصلا نباید انتظار داشته باشید که با تغییر عادات غذایی، پوست شما یک شبه دچار معجزه شود!

غذاهای مفید برای پوست صورت چیست؟

غذایی که می خورید، تاثیر زیادی بر زیبایی و سلامت پوست شما دارند. برای اینکه پوست زیبایی داشته باشید، سعی کنید مواد غذایی زیر را در رژیم غذایی خود بگنجانید. شما می توانید از بسیاری از این مواد غذایی و میوه های زیر بسازید. ماسک های خانگی آسان و کم هزینه ای که یکی از با تاثیر خیلی خوب هستند.

1. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی، حاوی آنتی اکسیدان های قوی است که از پوست در مقابل آفتاب محافظت می کند.

2. بادام

از معروف ترین خوراکی های ضدپیری که سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین E است و از پوست در مقابل اشعه مضر آفتاب محافظت می کند. علاوه بر جلوگیری از نشانه های پیری در پوست، مصرف بادام خوراکی یا ماساژ روغن بادام باعث رفع تورم و التهابات پوستی، اگزما و آکنه می شود.

3. آووکادو

آووکادو سرشار از ویتامین های C، K، E، مواد معدنی منیزیم و پتاسیم است که باعث حفظ رطوبت پوست می شود و از چین و چروک ناشی از افزایش سن پیشگیری می کند. بنابراین توصیه می کنیم که از تأثیر ماسک صورت آووکادو روی زیبایی پوست غافل نشوید.

4. اسفناج

5. گردو

گردو، سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 است که این ویژگی هم رطوبت پوست را حفظ می کند.

6. تخم مرغ

پوست برای تولید کالوژن و کراتین به سولفور نیاز دارد که آن را از تخم مرغ تأمین می کند. پوست شفاف و روشن حاصل گنجاندن تخم مرغ در رژیم غذایی روزانه تان است.

7. سیر

سیر، آنتی بیوتیک طبیعی است که شکاف و چروک های پوستی را از بین می برد. مصرف سیر به شکل خوراکی یا ماسک صورت یکی از روش های رفع چین و چروک پوست و روش جوان سازی پوست محسوب می شود.

غذاهایی مانند تخم مرغ، آووکادو، ماهی چرب، سیر، نارگیل، مرکبات، غذاهایی دارای امگا 3، ویتامین آ، ای، کا و ویتامین سی برای پوست بسیار مفید هستند.

8. ماهی چرب

امگا 3 موجود در ماهی تأثیر بسزایی در حفظ درخشندگی و شفافیت پوست دارد.

9. نارگیل

پتاسیم، ویتامین E، K و مواد معدنی موجود در نارگیل آن را به ماده مرطوب کننده طبیعی پوست تبدیل کرده است.

10. بلوبری

میوه بلوبری حاوی آنتی اکسیدان که برای رفع التهابات پوستی مفید است و با تقویت کلاژن سازی پوست باعث جوان تر و شاداب تر شدن پوست می شود.

11. مرکبات

پوست برای رشد و التیام پس از زخم به ویتامین C نیاز دارد که از مرکباتی مثل پرتقال تأمین می شود. مصرف مرکبات به  خاطر ویتامین B و فولات برای افزایش گردش خون زیر پوست و هیدراته نگه داشتن پوست توصیه می شود. به  علاوه اینکه مرکبات خاصیت و پاک سازی پوست دارند. مصرف آب مرکباتی مثل پرتقال به  شکل ماسک صورت از روش های جوان سازی پوست بوده که جای جوش و آکنه را هم از بین می برد.

12. چای سبز

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است و رادیکال های آزاد را خنثی کرده و از پیری زودرس جلوگیری می کند. حفظ رطوبت، ضخامت و خاصیت الاستیسته پوست با مصرف چای سبز تأمین می شود. چای سبز را می توان به  شکل موضعی به  عنوان ماسک صورت هم استفاده کرد.

13. شکلات تلخ

فلاونوئید موجود در شکلات باعث بهبود گردش خون زیر پوست و محافظت از پوست در مقابل اشعه آفتاب می شود. حفظ رطوبت، پیشگیری از التهاب پوستی و علائم پیری از جمله مزایای مصرف شکلات تلخ هستند.

14. بروکلی

بروکلی مثل آنتی اکسیدان طبیعی پوست را تمیز کرده و ویتامین C و E موجود در بروکلی به کلاژن سازی پوست کمک می کند. سولفورفان موجود در بروکلی از پوست در مقابل اشعه UV محافظت می کند.

15. هویج

چگونه از پوست خود مراقبت کنیم؟

همین حالا مشاوره بگیرید!

16. انار

آنتی اکسیدان طبیعی قوی که سرشار از ویتامین C است و برای کلاژن سازی و الاستیسیته پوست مفید است.

17. دانه تخم کدو

روی خاصیت ضدالتهابی دارد و باعث تسکین و نوسازی پوست می شود. دانه کدو تنبل هم سرشار از روی بوده که غذایی برای شادابی پوست است.

18. زردچوبه

خاصیت ضدالتهابی زردچوبه به خاطر کورکومین موجود در آن است که آکنه های پوستی را تسکین می دهد. خاصیت ضدباکتریایی زردچوبه به از بین بردن لکه های پوستی، جوش و آکنه هم کمک می کند. مهم تر اینکه خاصیت سم زدایی و پاک سازی پوست هم دارد.

19. سرکه سیب

خاصیت قلیایی سرکه سیب به حفظ pH پوست کمک می کند و برای پاک سازی پوست توصیه می شود.

20. شیر بادام

سرشار از ویتامین E، کلسیم و ویتامین D است که رطوبت پوست را حفظ کرده، از خشکی پوست جلوگیری نموده و از پوست در مقابل اشعه خورشید محافظت می کند.

21. نخود

پروتئین، فیبر، مواد معدنی مثل روی، فیتوشیمیایی، فولات موجود در نخود باعث پاک سازی پوست و حفظ سلامت پوست می شود. به  علاوه اینکه چین و چروک های پوستی را هم برطرف می کند.

22. دانه چیا

اسید چرب امگا 3 دانه چیا از پوستتان در مقابل نور خورشید محافظت می کند و التهابات پوستی را کاهش می دهد. به  علاوه اینکه به  خاطر پروتئینی که دارد مصرف آن برای حفظ قوام پوست توصیه می شود.

تغذیه مناسب برای پوست جوش دار

در ادامه موضوع تأثیر تغذیه بر زیبایی پوست باید بگوییم که از معضلات سن بلوغ است که گاهی تا بزرگسالی هم دست از سرمان برنمی دارد. تأثیری که آکنه روی ظاهر افراد می گذارد، سلامت روان را هم به  خطر می اندازد. مصرف شیرینی و شکلات باعث تشدید جوش های پوستی می شود. کربوهیدرات موجود در شیر روی هورمون های رشد و انسولین تأثیر می گذارد و جوش های پوستی را بدتر می کند. بنابراین افرادی که پوست جوش دار دارند یا مستعد آکنه هستند بهتر است که در مصرف لبنیات بیشتر دقت کنند. مصرف قند و شکر، نان های حاوی آرد سفید و بدون سبوس هم باعث بدتر شدن پوست جوش دار می شوند. غذاهای مفید برای پوست جوش دار حذف کربوهیدرات از رژیم غذایی و مصرف آرد و برنج سبوس دار است.

تغذیه مناسب پوست چرب

در ادامه موضوع تأثیر تغذیه بر زیبایی پوست باید بگوییم که تغذیه، تأثیر مستقیمی روی چرب شدن پوست صورت و بدن دارد. بهترین راه برای حفظ تعادل غده های چربی پوست این است که مصرف خوراکی های چرب را کم یا حذف کنید. فیبر، خیار، گریپ فروت، مواد غذایی سبوس دار، نوشیدن آب کافی، آجیل ها، موز و آووکادو از غذاهای مفید برای پوست چرب هستند که می توانید در رژیم غذایی روزانه تان بگنجانید.

اگر به  دنبال تغذیه مناسب پوست چرب هستید باید بدانید که مصرف برخی خوراکی ها باعث تشدید چربی پوست می شود. بنابراین بهتر است مواد غذایی مثل شکرهای مصنوعی، گوشت چرب، آرد غنی شده، کافئین، کربوهیدرات های تصفیه شده، نوشابه های گازدار، الکل، و غذاهای ادویه دار و شور را از رژیم غذایی روزانه تان کنار بگذارید. توصیه ما این است که برای پیدا کردن بهترین رژیم غذایی برای سلامت پوستتان با مراجعه حضوری و یا دریافت مشاوره آنلاین از متخصصین تغذیه و دکترتو اقدام کنید.

اگر پوست چربی دارید، بهتر است نوشیدن آب کافی، آجیل ها، موز، آووکادو و غذاهای سبوس دار و فیبردار را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

تغذیه مناسب برای پوست خشک

شستشوی مکرر پوست با شوینده نامناسب باعث از بین رفتن رطوبت پوست شده و نتیجه اش هم پوست خشک خواهد بود. علاوه بر مصرف شوینده های ملایم با pH مناسب، تونرهای ملایم، مرطوب کننده و آب رسان، گزینه دیگری که از خشک شدن پوست پیشگیری و به بهبود پوست های خشک کمک می کند توجه به رابطه تغذیه و پوست است. با انتخاب تغذیه مناسب برای پوست خشک می توانید در هزینه های خرید انواع لوازم بهداشتی و آرایشی شیمیایی صرفه جویی کنید.

بهترین گزینه برای، شیر است. کمپرس شیر سرد روی پوست و ترکیب لوسیون شیر و عسل می تواند رطوبت پوست را حفظ کند و با از بین بردن باکتری ها علاوه بر ، سلامت و شادابی پوست را هم به  دنبال داشته باشد. ماساژ با روغن نارگیل، روغن زیتون و سویا را هم در لیست خوراکی های مفید برای پوست خشک قرار دهید. از نوشیدن چای سبز غافل نشوید. به  علاوه اینکه مصرف موضعی چای سبز روی پوست، بیماری های پوستی مثل اگزما و جوش و آکنه را بهبود می دهد.

زیاد جوش می زنی؟ به دنبال درمان جوش های صورتت هستی؟

تغذیه برای شفافیت پوست

آلودگی و نور آفتاب از فاکتورهای کدر شدن رنگ پوست هستند. در کنار محصولات شیمیایی و ضدآفتاب ها، و درمان های مراقبت پوستی با مصرف چند ماده غذایی می توانید به پوست شفاف، صاف و سالمی برسید. میوه و سبزیجات از غذاهای مفید برای پوست سالم هستند که باعث شفافیت و درخشندگی پوست می شوند. هندوانه، لیمو، گوجه فرنگی، پرتقال، خیار، دانه کنجد، چغندر، ماهی ساردین و ماست تنها تعدادی از غذاهای مفید برای پوست شفاف هستند.

میوه هایی که برای پوست صورت مفید هستند!

میوه ها سرشار از مواد مغذی موردنیاز برای سلامت و شفافیت پوست هستند و مهر تأییدی بر تأثیر تغذیه بر زیبایی پوست محسوب  می شوند. در اینجا برخی از میوه هایی را که برای پوست صورت مفید هستند آورده ایم که باعث تقویت سلامت و شادابی و درخشان تر شدن پوست می شوند. توصیه می کنیم که دست  کم هفته ای سه روز این میوه ها را در رژیم غذایی تان بگنجانید تا از تأثیر رابطه جادویی تغذیه و پوست بی بهره نمانید.

  • لیمو
  • پایاپا
  • نارنگی و پرتقال
  • آووکادو
  • خیار
  • هندوانه
  • موز
  • انار
  • انبه
  • سیب
  • انگور فرنگی
  • کیوی
  • توت فرنگی
  • زردآلو
  • انگور
  • هلو
  • خربزه
  • گیلاس
  • آناناس
  • آلوی خشک.

بهترین مکمل برای زیبایی پوست

به نقل از

پوست شما به ویتامین های بسیاری احتیاج دارد که بخشی از آن ها از مواد مغذی روزانه و بخشی دیگر نیز از طریق مکمل های مناسب تامین می شوند. پوست هم مثل هر اندام دیگری نیازمند مراقبت و توجه است. به  علاوه اینکه سلامت پوست از بیماری و عفونت هم جلوگیری می کند.

در کنار تغذیه سالم با مصرف مکمل ها و مولتی ویتامین ها می توانید از مشکلات پوستی و حتی چین و چروک های پیری جلوگیری کنید یا اینکه روند پیر شدن را به تأخیر بیندازید. مکمل های پوستی کمک کرده که بدن در کنار غذاهای مفید برای پوست، ویتامین و املاح معدنی موردنیاز برای حفظ سلامت پوست را تأمین کند. در ادامه بهترین مولتی ویتامین برای پوست را برایتان آورده ایم:

  • ویتامین A: مصرف به شکل خوراکی و موضعی.
  • CoQ 10: مصرف به  شکل خوراکی مثل شربت و کپسول و مصرف به  صورت موضعی.
  • ویتامین C: خوراکی و کرم موضعی
  • ویتامین E
  • اسید چرب امگا 3
  • زینک: خوراکی و موضعی
  • کمپلکس ویتامین B: خوراکی و موضعی
  • کلسیم به صورت قرص که برای جذب بیشتر همراه غذا مصرف می شود.
  • سیلیکا: مصرف به  شکل کپسول
  • سلنیوم: به شکل کپسول.

قبل از اینکه بخواهید مکمل ها را امتحان کنید، بهتر است با مشورت کنید تا بهترین انتخاب را بسته به نوع پوستتان داشته باشید.

در این اینفوگرافی با بهترین مولتی ویتامین ها برای پوست آشنا می شوید:

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

این نکته مهم یادتان باشد که هر غذایی که می خورید مستقیماً روی سلامت پوستتان تأثیر می گذارد. بنابراین تأثیر تغذیه بر زیبایی پوست را نباید نادیده گرفت. هرچقدر رژیم غذایی تان مواد مغذی بیشتری داشته باشد، پوست سالم و شاداب تری خواهید داشت. آب کافی و تغذیه سالم سرشار از ویتامین و مواد معدنی در کنار حذف غذاهای چرب و قند و شکر مصنوعی بهترین راه برای داشتن پوستی سالم و زیبا هستند.

همه می دانیم که رژیم غذایی سالم به طور مستقیم روی سلامتی افراد تاثیر دارد. داشتن یک رژیم غذایی مقوی و مغذی، سلامت قلب را بهبود بخشیده، انرژی را افزایش می دهد و به حفظ سلامت استخوان ها کمک می کند. اما تاثیر تغذیه روی پوست چقدر است؟ آیا واقعا آنچه که می خوریم روی زیبایی و طراوت پوست تاثیر می گذارد؟ خواندن این مقاله حتما برای شما جالب خواهد بود.

آنچه در این مقاله می خوانیم

بررسی تاثیر تغذیه روی پوست

به قول قدیمی ها زیبایی از درون می آید. سلامت پوست بازتابی از سلامت درون بدن انسان است. رژیم غذایی سالم و نوشیدن آب به مقدار کافی باعث داشتن پوستی زیبا و لطیف می شود. در مقابل رژیم غذایی نامناسب، رنگ پوست را کدر کرده و منجر به خشکی پوست و پیری زودرس خواهد شد. تحقیقات نشان می دهد که بعضی از مشکلات پوستی مثل اگزما، پسوریازیس یا حتی آکنه می توانند به رژیم غذایی مرتبط باشند. به عنوان مثال در یک مطالعه مشخص شد که رژیم های غذایی با گلیسمی بالا در افزایش بروز آکنه نقش دارند.

رژیم غذایی همچنین در روند پیری پوست نیز اثر می گذارد. افتادگی پوست و از دست دادن خاصیت ارتجاعی مربوط به کلاژن و فیبرهای الاستیک پوست است که هر دو تحت تاثیر رژیم غذایی قرار می گیرند. به عنوان مثال مصرف زیاد شکر باعث ایجاد پیوند متقابل فیبرهای کلاژن شده و می تواند علائم پیری را تسریع کند. فرقی نمی کند در حال حاضر با مشکلات پوستی دست و پنجه نرم می کنید یا نه؛ در هر صورت باید بدانید که از نظر محققان تغذیه نقشی مستقیم در حفظ سلامت پوست دارد. برای رفع افتادگی پوست و افزایش حس جوانی در آن یک پیشنهاد فوق العاده آن است که از قرص کلاژن استفاده کنید.

قرص هیرویت هلث اید 60 عددی

قیمت با تخفیف:97.600 تومان

قرص هیرویت هلث اید 60 عددی

قیمت با تخفیف: 97.600 تومان

 

را در انواع مختلف می توانید در داروخانه آنلاین مثبت سبز ببینید.

مواد مغذی مورد نیاز برای پوست

برخی از ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات مغذی مستقیما به لطافت، نرمی و زیبایی پوست کمک می کنند:

ویتامین C

این ویتامین پوست را از آسیب نور خورشید به الاستین و در امان نگه داشته و در برابر استرس های محیطی از آن محافظت به عمل می آورد. مصرف ویتامین سی باعث افزایش تولید کلاژن در بدن نیز شده و علائم پیری زودرس را به تعویق می اندازد.

ویتامین E

ویتامین E با داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی پوست را از التهاب و آسیب نور خورشید دور نگه می دارد.

امگا 3

منابع امگا 3 به نرم شدن پوست کمک کرده و پوست را مرطوب نگه می دارند. بهترین منابع این ترکیب مغذی را در روغن ماهی و ماهی های چرب مثل سالمون و ساردین می توانید بیابید.

کوآنزیم کیوتن

این ترکیب مغذی از عملکرد سلول های سالم پشتیبانی کرده و به طور موضعی در کرم های ضد چروک نیز می توان از آن استفاده کرد. CoQ10 در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست استفاده می شود.

سلنیوم

سلنیوم از پوست در برابر رادیکال های آزاد که باعث علائم پیری مانند خشکی پوست، چین و چروک و آسیب بافتی می شود، محافظت می کند.

آنتی اکسیدان ها

ویتامین ها و مواد مغذی که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند، از بروز آسیب های پوستی که ناشی از رادیکال های آزاد هستند، جلوگیری به عمل می آورند.

چگونه به کمک تغذیه مشکلات پوستی را حل کنیم ؟

مطمئنا تنها با تغذیه سالم نمی توان مشکلات پوستی را برطرف کرد. اما همان طور که گفتیم تحقیقات تاثیر تغذیه روی پوست را به طور کامل تائید کرده اند. تغذیه اصولی و سالم می تواند در حل مشکلات پوستی تا حدودی تاثیرگذار باشد:

نقش تغذیه در بهبود جوش و آکنه

درمان پسوریازیس به کمک تغذیه

 

کمک به التیام زخم با مواد مغذی

مصرف ویتامین C در مقادیر معمول می تواند به بهبود زخم ها کمک کند. اما هرگز گمان نکنید که به اندازه نامحدود می توان ویتامین سی مصرف کرد. اگر بیش از مقدار مناسب این ویتامین را به بدن خود برسانید، مازاد آن به راحتی دفع خواهید شد. زیرا ویتامین ث یک ویتامین محلول در آب است. ویتامین D و ماده معدنی اکسید روی نیز باعث تسریع بهبود زخم می شود.

التهاب پوست

پوست بر اثر عوامل مختلفی می تواند دچار التهاب شود. منابع غذایی حاوی ویتامین های D و E می تواند التهاب پوست را کاهش داد. از این ویتامین ها در قالب مکمل غذایی نیز می توانید بهره بگیرید.

مواد غذایی مفید برای پوست

حالا که متوجه شدید تاثیر تغذیه روی پوست چقدر زیاد است، مواد غذایی زیر را بیشتر در رژیم خود بگنجانید تا از مزایای تغذیه سالم برخوردار شوید:

  • آجیل برزیلی: این آجیل حاوی ترکیبی از چربی های سالم، آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی است. سلنیوم در این ماده غذایی به وفور یافت می شود. سلنیوم التهاب را کاهش داده و از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت به عمل می آورد.
  • ماهی سالمون: ماهی سالمون منبع شگفت انگیزی از سلنیوم، CoQ10 و امگا 3 و 6 است. ترکیباتی که در این ماهی وجود دارند، به ترمیم پوست آسیب دیده کمک کرده و در رطوبت رسانی به پوست موثر هستند.
  • انواع توت: توت ها سرشار از آنتی اکسیدان بوده و با خنثی کردن آسیب رادیکال های آزاد از بروز چین و چروک روی پوست جلوگیری می کنند.
  • گوجه فرنگی: گوجه فرنگی منبع ویتامین سی بوده و خاصیت آنتی اکسیدانی به همراه دارد. به همین دلیل به کاهش آسیب های پوستی کمک می کند.
  • چغندر: به دلیل محتوای بالای ویتامین سی چغندر می تواند با علائم پیری مبارزه کرده و التهاب و آکنه را کاهش دهد.
  • کدو حلوایی: کدو حلوایی سرشار از منگنز است. منگنز ماده معدنی کمیابی است که در تشکیل کلاژن نقش داشته و به حفظ ساختار پوست و سفتی و محکمی آن کمک می کند.
  • سبزیجات سبز: کلم پیچ، اسفناج و سبزی های کولارد سرشار از ویتامین های A، C و K بوده و به تقویت پوست کمک می کنند.
  • دانه کتان: دانه های قهوه ای رنگ کتان غنی از امگا 3 بوده و به کاهش آکنه و مرطوب نگه داشتن پوست کمک می کنند.
  • چای سبز: به عنوان نوشیدنی چای سبز بنوشید. زیرا منبعی غنی از آنتی اکسیدان بوده و برای پوست خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی به همراه دارد. چای سبز به متعادل نگه داشتن سبوم کمک کرده و به این طریق آکنه را کاهش می دهد.

غذاهای مضر برای پوست

تحقیقات نشان می دهد که مصرف مواد غذایی زیر ممکن است سلامت پوست را به خطر بیندازد:

  • کربوهیدرات های تصفیه شده
  • مواد غذایی و نوشیدنی های قندی
  • گوشت های فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس
  • چربی های ترانس و اشباع شده (آکنه را افزایش می دهند)
  • مواد لبنی (در این مورد نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد)
  • نوشیدن الکل

آیا برای سلامت پوست باید از مکمل ها استفاده کنیم ؟

بهترین راه جهت دریافت مواد مغذی مورد نیاز برای پوست، داشتن یک رژیم غذایی سالم و مقوی است. تاثیر تغذیه روی پوست را اصلا نمی توان کتمان کرد. مکمل های زیادی همچون قرص کلاژن، قرص بیوتین یا می توانند به تقویت و حفظ سلامت پوست کمک کنند. این مکمل ها هم برای پوست مفید هستند و هم برای تقویت مو و افزایش استحکام ناخن ها. با این حال متخصصان و پزشکان تنها زمانی مصرف این مکمل ها را پیشنهاد می دهند که فرد واقعا با کمبود آنها مواجه باشد.

مثلا اگر کمبود بیوتین دارید، قطعا قرص بیوتین می تواند در سلامت پوست، مو و ناخن شما موثر واقع شود. پس نتیجه مصرف مکمل ها دقیقا به این موضوع مرتبط است که آیا شما در بدن خود نسبت به آنها کمبودی دارید یا خیر. بهتر است در این زمینه نظر یک پزشک را نیز جویا شوید.

تکذیب شایعاتی در مورد پوست و تغذیه

در مورد مراقبت از پوست و تغذیه شایعاتی گفته می شود که از لحاظ علمی به طور کامل رد می شوند:

  • خوردن غذاهای چرب باعث چربی پوست نمی شود: غذاهای چرب و سرخ کردنی برای سلامتی مضر هستند اما به چربی پوست ارتباطی ندارند. برخی از افراد از نظر ژنتیکی بیشتر از دیگران مستعد داشتن پوست چرب و آکنه هستند. بهترین راه برای رفع این مشکل به احتمال زیاد پیروی از یک روتین صحیح مراقبت از پوست است.
  • چربی برای پوست مضر نیست: چربی  های اشباع شده و ناسالم با آکنه مرتبط هستند. اما چربی های سالم مثل امگا 3 برای پوست فوق العاده عمل می کند. پس منابع حاوی امگا 3 را حتما در رژیم غذایی خود جای دهید.

کلام آخر

تاثیر تغذیه روی پوست حقیقتی کتمان ناپذیر است. نه فقط برای تقویت پوست بلکه برای کمک به سالم ماندن همه اعضای بدن خود سعی کنید تغذیه سالم را در روتین هر روز خود قرار دهید. کمبودهای تغذیه ای را به کمک مکمل های غذایی نیز می توانید جبران کنید. قرص کلاژن ساز، قرص زینک پلاس، مولتی ویتامین، ویتامین سی و قچین و چروک صورت، یکی از مواردی است که باعث می شود افراد اعتماد به نفس خود را از دست بدهند و احساس پیری کنند. به همین دلیل از دهه بیست و کمتر از آن، به جای استفاده از ضد چروک طبیعی، به سمت استفاده از انواع کرم های ضد چروک و به اصطلاح پیشگیرانه می روند یا پوست خود را با انواع ژل پر می کنند. باید بگوییم این مواد، به مرور باعث وابستگی پوست می شوند و با قطع شدن شان، اثرات مخرب همین کرم ها نمایان می شود. راه حل بهتر و موثرتر برای به تاخیر انداختن پیری و شل شدن پوست، استفاده از غذاهای ضد پیری است.

اگر تغذیه درست باشد، به طور قطع، این اثرات در پوست، دیرتر نمایان خواهد شد. در این مقاله به بررسی بهترین غذاهای ضد چروک می پردازیم. استفاده از این مواد غذایی باید در برنامه روزانه شما باشد تا اثراتش را مشاهده کنید.

چروک پوست و دلایل آن

در زندگی شهری امروزه، متاسفانه دلایل متعددی وجود دارد که به افزایش روند پیری و چروک پوست صورت کمک می کنند:

  • کم  نوشیدن آب
  • آلاینده ‎ها
  • نشستن صورت
  • پاک نکردن مواد آرایشی از روی پوست
  • دیر خوابیدن یا کم خوابیدن
  • رژیم غذایی چرب و پرنمک
  • استرس
  • عدم استراحت کافی در طول هفته

بهترین روش های عقب انداختن چین و چروک پوست

پوست به عنوان عضوی حساس و آسیب پذیر، نقشی مهم در زیبایی انسان بر عهده دارد. با بالا رفتن سن، به تدریج پوست لطافت و انعطاف پذیری خود را از دست می دهد.

اما همان طور که قبلاً هم گفته ایم، با رعایت نکاتی کوچک، می توان از پیری و چروکیدگی زودرس پوست پیشگیری نمود. در ادامه به معرفی راهکارهای مفید برای کم شدن چین و چروک پوست می پردازیم:

به پشت بخوابید

خوابیدن در یک وضعیت معین برای چندین شب باعث می شود سبک خواب شما شکل بگیرد. طرز خوابیدن می تواند روی چین و چروک ها تاثیرگذار باشد،

مثلا اگر به پهلوها می خوابید، ممکن است پوست گونه ها و چانه، دچار چین و چروک شود. همچنین خوابیدن روی صورت هم باعث به هم خوردن فرم ابروها می شود. برای جلوگیری از چین و چروک های جدید، به پشت بخوابید.

اگر به پهلوها می خوابید، ممکن است پوست گونه ها و چانه، دچار چین و چروک شود.

عینک مطالعه بزنید

انجام دادن دائم یک کار مانند تنگ کردن چشم، باعث می شود عضلات صورت بیش از حد کار کنند و در نتیجه باعث شیارهایی در پوست صورت می شود.

سرانجام این شیارها تبدیل به چین و چروک می شود. چشمان تان را باز نگه دارید و اگر نیاز است، عینک مطالعه بزنید.

همچنین در مورد عینک آفتابی هم هوشیار باشید. یک عینک خوب هم پوست دور چشم را از صدمه ی نور آفتاب در امان نگه می دارد، هم باعث می شود زیر نور آفتاب چشمان تان را تنگ نکنید.

از اسیدهای آلفا هیدروکسی استفاده کنید

این اسیدهای طبیعی، سلول های مرده ی روی پوست را کنار می زنند، خطوط نازک و چین و چروک ها به خصوص چین و چروک دور چشم را کاهش می دهند و از دید پنهان می کنند.

استفاده از این اسیدها باعث می شود پوست به نور آفتاب حساس شود پس در طول روز از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید.

صورت خود را بیش از حد نشویید

شستن زیاد صورت باعث می شود پوست صورت، رطوبت و روغن های طبیعی خود را که مانع ایجاد چین و چروک می شوند از دست بدهد.

در حقیقت شستن زود به زود صورت باعث می شود پوست صورت محافظت خود را از دست بدهد. می توانید از صابون های مرطوب کننده برای شستن صورت خود استفاده کنید و یا از کرم و ژل های مخصوص شستشوی صورت استفاده کنید.

ویتامین C استفاده کنید

باید از کرمی استفاده کنید که حاوی ویتامین C و همچنین با کیفیت باشد. ویتامین C از بهترین راهکارها برای کاهش چین و چروک پوست است.

تحقیق انجام شده در سال 2007 بر روی خانم ها نشان داده است که مصرف زیاد ویتامین C با کاهش احتمال چین و چروک و خشکی پوست همراه است. بنابراین، خوردن غذاهای سرشار از ویتامین C یکی از راه های مناسب برای پیشگیری از چروک شدن پوست هستند.

همچنین ویتامین C، آسیب وارده به پوست به دلیل اشعه های UV را کاهش می دهد و نقش موثری در جلوگیری از چین و چروک پوست دارد، اما جایگزین استفاده از کرم ضدآفتاب نیست و تنها یک لایه محافظتی دیگر در برابر این اشعه ها به پوست اضافه می کند.

علاوه بر این ها، ویتامین C  پوست را هیدراته، نرم و لطیف می کند و سبب بهبود ساختار کلاژن می شود که برای پیشگیری از پیدایش چین و چروک ضروری است.

ویتامین C، نقش موثری در جلوگیری از چین و چروک پوست دارد.

  • میوه ها و سبزیجات نیز سرشار از ویتامین C هستند. برای مثال یک فنجان توت فرنگی بیش از 100 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین می کند. ویتامین C نقش حیاتی برای سنتز کلاژن پوست دارد. (کلاژن، زیر لایه های پوست قرار دارد و عامل پیوستگی و چسبندگی پوست است و سلول ها را محکم نشان می دهد. با افزایش سن، ساخت کلاژن کند می شود به همین دلیل است که افراد سالخورده دارای پوست چروک و شل  هستند.)
  • مرکبات نیز منابعی غنی از ویتامین C هستند و به همین دلیل آنها را غذاهای ضد چین و چروک پوست در نظر می گیرند. یک پرتقال متوسط بیش از 100 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین می کند. لیمو، لیموشیرین و گریپ فروت نیز دارای ویتامین C هستند. یکی دیگر از راه های ساده دریافت ویتامین C این است که در طول روز درون آبی که می نوشید، کمی لیمو فشار دهید.
  • فلفل دلمه ای یکی دیگر از منابع غنی ویتامین C است پس فلفل دلمه ای را به ساندویچ، املت، پاستا، پیتزا و دیگر غذاهای خود اضافه کنید. یک عدد فلفل دلمه ای متوسط بیش از 100 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین می کند.

مبانی مراقبت از پوست را تمرین کنید

اگر واقعا می خواهید از پوست خود مراقبت کنید با ضروریات شروع کنید و خود را به انجام این کارها وادار کنید تا به مرور در روتین روزانه شما تثبیت شود.

شاید این سفارشات را قبلا نیز شنیده باشید، اما بسیار مهم هستند: از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید. از لباس هایی استفاده کنید که در برابر نور آفتاب محافظت تان کند. سیگار نکشید و مرطوب کننده استفاده کنید.

ماسک ضد چروک طبیعی مصرف کنید

سفیده چند تخم مرغ را در یک کاسه بریزید و به آرامی آن ها را بر روی پوست تان بمالید و پوست خود را ماساژ دهید.

سپس بگذارید حداقل به مدت 15 دقیقه بر روی پوست تان بماند و خشک شود. پس از آن می توانید پوست تان را به آرامی با آب گرم بشورید و شاهد معجزه ویتامین E و ویتامین B موجود در تخم مرغ باشید.

از ماسک سفیده تخم مرغ، برای رفع چین و چروک استفاده کنید.

روغن زیتون به جای مرطوب کننده فراموش نشود

طبیعی می تواند به پوست شما نرمی و انعطاف پذیری بی نظیری را هدیه کند. چند قطره از روغن زیتون را قبل از خواب بر روی پوست تان بریزید و به آرامی پوست تان را ماساژ دهید.

سپس با یک حوله نرم پوست تان را خشک کنید تا به هنگام بیدار شدن از خواب، پوستی نرم و لطیف را تجربه کنید. همچنین تحقیقات نشان داده است که این روغن حاوی آنتی اکسیدان پلی فنل ها است که با بیماری های مربوط به بالا رفتن سن مقابله می کند.

روغن بادام شیرین را دریابید

این روغن طبع گرم و مرطوبی دارد و به گردش خون بهتر در پوست و شفافیت آن کمک می کند.

ماساژ را شروع کنید

از لوسیون مورد علاقه تان استفاده کنید و به آرامی پوست تان را ماساژ دهید. سعی کنید بر روی مواضع دارای چروک همچون زیر چشم، گردن و پیشانی تمرکز کنید. برای درمان هم می توانید به یک ماساژور مراجعه کنید، تا نقاط دارای چروک شما را ماساژ دهد.

استرس خود را کاهش دهید

استرس زیاد می تواند باعث رنگ پریدگی شود. اگر تنفس عمیق و نوشیدن چای های گیاهی برای شما کارساز نشد، ماساژ را امتحان کنید.

ماساژ، گردش خون و عملکرد غدد لنفاوی را بهبود می بخشد و حذف مواد سمی و تحویل اکسیژن و مواد مغذی به پوست را سرعت می دهد.

به یاد داشته باشید که بهترین زمان برای ماساژ، بعد از ظهر است. رعایت این نکات، پوستی زیبا را به همراه سلامتی و آرامش برای شما به ارمغان خواهد آورد.

از آب لیمو استفاده کنید

چند لیموی تازه را ببرید و آب آن ها را بر روی پوست تان بمالید. سعی کنید تا آن ها را بر روی نقاط دارای چروک بکشید. اسید موجود در لیمو باعث می شود تا پوست شما روشن تر شود و چین و چروک ها کمتر به نظر برسند. همچنین بوی تازه لیمو باعث ایجاد حس تازگی در شما می شود.

اسید موجود در لیمو باعث می شود تا پوست شما روشن تر شود و چین و چروک ها کمتر به نظر برسند.

سیگار را ترک کنید

پس از نور خورشید، سیگار از مهمترین مخرب های پوست محسوب می شود. سیگار کشیدن موجب آسیب رساندن به مویرگ ها و رگ های خونی شده و جریان خون را برای رساندن مواد مغذی به پوست کُند می کند.

بر اساس تحقیقات انجام شده افراد سیگاری پنج برابر بیشتر از بقیه افراد دچار چین و چروک زود هنگام می شوند. تنها 10 دقیقه مصرف سیگار، اکسیژن رسانی به پوست را یک ساعت به تاخیر می اندازد.

به اندازه کافی استراحت کنید

هنگام استراحت، بدن به بازسازی کلاژن و کراتین -که از پروتئین های ضروری برای سفت شدن پوست هستند- می پردازد. کمبود خواب باعث کدر شدن پوست می شود و همچنین تورم و را به همراه خواهد داشت.

سعی کنید شب ها 7 الی 8 ساعت استراحت کنید. همچنین در طول هفته نیز زمان هایی را برای استراحت، مدیتیشن، یوگا، پیاده روی یا رفتن در طبیعت بگذارید.

مصرف قند خود را محدود کنید

آنتی اکسیدان های خود را افزایش دهید

پوست بیش از هر عضو دیگری در بدن شما در معرض استرس اکسیداتیو(عدم تعادل بین آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاد بدن) قرار دارد. آنتی اکسیدان ها به مبارزه با آسیب هایی که استرس اکسیداتیو به سلول های شما وارد می کند، کمک می کند. در حالی که می توانید یک کرم ضد آفتاب یا کرم ضد چروک غنی شده با آنتی اکسیدان خریداری کنید، راه های زیادی برای افزایش آنتی اکسیدان برای پوست شما وجود دارد. خوردن یک سرشار از زغال اخته، لوبیا، انگور، کلم پیچ و اسفناج به شما کمک می کند تا پوستی سالم از درون داشته باشید و علائم پیری زودرس را کاهش دهید.

از روغن نارگیل استفاده کنید

روغن نارگیل یک نرم کننده طبیعی است. این بدان معناست که وقتی آن را روی پوست خود می زنید، شکاف های اپیدرم را پر می کند و باعث می شود پوست شما صاف شود.

مصرف روغن نارگیل بر روی پوست نه تنها آن را صاف تر می کند، بلکه به حفظ رطوبت پوست نیز کمک می کند و باعث می شود صورت شما پرتر به نظر برسد. به عنوان یک امتیاز اضافی، روغن نارگیل به عنوان یک درمان موثر برای پوست خشک شناخته شده است.

بتاکاروتن خود را تقویت کنید

یک بحث پزشکی در حال انجام است که چگونه و چرا بتاکاروتن ها مانع از آسیب رساندن نور فرابنفش خورشید به پوست و چشم شما می شوند.

شما به سادگی می توانید یک مکمل بتاکاروتن مصرف کنید و فواید آن را در پوست خود مشاهده کنید. 30 میلی گرم بتاکاروتن در روز که به صورت خوراکی مصرف می شود، می تواند از پیری جلوگیری کرده و آن را ترمیم کند.

غذاهای ضد پیری کدامند؟

با افزایش سن، پوست شما پروتئین های کلاژن و الاستین کمتری تولید می کند. این موضوع باعث می شود پوست شما نازک تر شود و کمتر در برابر آسیب مقاومت کند.

قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، کم آبی و سموم، می تواند صورت شما را بیشتر در معرض چین و چروک  قرار دهد. چین و چروک ها بخش طبیعی پیری هستند و دلیلی برای ترس از ایجاد آن وجود ندارد.

اما اگر دوست دارید علائم پیری روی صورت خود را کاهش دهید، راه های طبیعی برای انجام این کار وجود دارد، مانند:

آب

ساده ترین راه برای حفاظت از پوست در برابر چین و چروک و برای داشتن پوستی لطیف و سالم، این است که در طول روز آب بیاشامید.

نوشیدن آب را تنها به وعده های غذایی محدود نکنید. همچنین به یاد داشته باشید، نوشیدنی های الکلی باعث از بین رفتن آب بدن می گردند، پس یکی از بهترین راه ها برای پیشگیری از آسیب های پوستی، به حداقل رساندن مصرف این نوع نوشیدنی هاست.

ساده ترین راه برای حفاظت از پوست در برابر چین و چروک، نوشیدن آب به میزان لازم در طول روز است.

ماهی هایی مانند سالمون

ماهی سال مون (و دیگر ماهی های آب سرد) منبع خوبی از پروتئین هستند که یکی از پایه های ساختن پوست سالم است. همچنین این نوع ماهی غنی از اسیدهای چرب امگا است. کارشناسان می گویند اسیدهای چرب برای تغذیه پوست ضروری است و آن را جوان و تازه نگه می دارد.

سویا

سویا ظاهر پوست تان را بهبود می بخشد و از آن محافظت نیز می کند. مطالعات نشان داده استفاده از سویا به صورت مستقیم یا به صورت مکمل، باعث محافظت از پوست و یا حتی التیام برخی آسیب های ناشی از نور آفتاب به پوست نیز می شود. همچنین باعث بهبود ساختار، ثبات و حتی استحکام پوست نیز می شود.

کاکائو

علاوه بر این کاکائو دانه های کاکائو منابعی غنی از پلیفنول ها هستند که همانند آنتی اکسیدان ها، سلول های بدن را از آسیب ها محافظت می کنند.

تحقیقات نشان داده است که پلیفنول های موجود در کاکائو مزایایی فراوانی برای سلامت قلب دارند و پوست را در برابر اشعه های UV محافظت می کنند.

نکته:

البته بیشتر محصولات اوردینری، مقدار آنتی اکسیدان کمی دارند. بنابراین، فکر نکنید خوردن تمام محصولاتی که در آن کاکائو به کار رفته است برای پوست مفید هستند. هرچه مقدار کاکائو به کار رفته در محصولات شکلاتی بالاتر باشد، آنتی اکسیدان بیشتری نیز دارند.

میوه، سبزیجات و آبمیوه

میوه و آبمیوه های طبیعی، باعث استحکام و درخشش پوست شما می شوند.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی و محصولاتش منبعی غنی از آنتی اکسیدان های مختلف است. تحقیقات نشان داده است که ذخایر آنتی اکسیدان در پوست هرچه بیشتر باشد پوست در برابر چین و چروک محافظت بیشتری دارد و از سلول ها در برابر آسیب محافظت می کنند.

تحقیقی در سال 2008 نشان داده است که سطح بالای آنتی اکسیدان لیکوپن در پوست، منجر به چین و چروک کمتر در سطح پوست می شود. گوجه  فرنگی منبعی غنی از لیکوپن است. خوردن گوجه فرنگی بیشتر به افزایش سطح لیکوپن در پوست کمک می کند.

سیر

سیر از زمان های گذشته تاکنون، به عنوان دارویی برای مشکلات مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. تحقیقات نشان داده است که آنتی اکسیدان موجود در سیر معیار قابل توجیهی برای استفاده آن به عنوان دارو است.

سیر باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی و کاهش خطر سرطان نیز می شود. با این که سیر داروی معجزه آسا برای درمان هر چیزی نیست، اما خوردن آن به جلوگیری از چین و چروک و جوانسازی پوست کمک می کند.

نکته:

قرار دادن سیر در معرض دمای بالا، باعث کاهش میزان آنتی اکسیدان آن می شود، بنابراین خوردن سیر خام یا مقداری پخته شده، مزایای آنتی اکسیدان بالاتری دارد.

کلم بروکلی

بروکلی از آن سبزیجاتی است که سرشار از خواص ضد التهابی و ضد پیری است و مقدار زیادی ویتامین C، K، فیبر و فولات دارد.

اسفناج

اسفناج هم سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است و دارای آنتی اکسیدان هایی است که باعث اکسیژن رسانی و جوان سازی پوست می شوند.

اسفناج، باعث اکسیژن رسانی و جوان سازی پوست می شوند.

آووکادو

آجیل

آجیل ها شاید سرشار از چربی باشند اما خوردن آنها تاثیری مثبت روی بدن می گذارد. تحقیقات نشان داده است که افرادی که زیاد از آجیل ها استفاده می کنند، 2 سال و نیم به عمرشان افزوده می شود. همچنین محققان دریافتند که آجیل ها خاصیت پایین آوردن کلسترول و ضد التهابی دارند.

بلوبری

یکی از غذاهای سرشار از خواص ضدپیری، بلوبری یا توت آبی است که در ایران ما معمولا فقط با تنباکوی آن آشنا هستیم. چه حقیقت تلخی! دلیلش این است که این میوه های گرد و کوچک سرشار از آنتی اکسیدان آنتوسیانین هستند و رنگ آبی شان نیز به خاطر وجود همین مواد است.

چای بادرنجبویه

یکی از راهبردهای جدیدتر برای مبارزه با چین و چروک، چای برگ بادرنجبویه است. مطالعه ای که نمونه کوچکی از افرادی را که چای برگ بادرنجبویه مصرف می کردند با گروه دیگری که دارونمای چای برگ جو مصرف می کردند، مقایسه کرد، محققان را به این نتیجه رساند که عصاره برگ بادرنجبویه باعث انعطاف پذیری بیشتر پوست و اصلاح آسیب بافتی می شود.

یکی از راهبردهای جدیدتر برای مبارزه با چین و چروک، چای برگ بادرنجبویه است.

انار

دانه های قرمز یاقوتی انار حاوی ترکیبات مهمی مانند ویتامین های C، D، E و K همراه با سلنیوم، منیزیم و پروتئین است. همه این ترکیبات دارای اثر ضد پیری هستند و به بدن شما کمک می کنند تا با بیماری ها و علائم پیری مبارزه کند.

هندوانه

هندوانه نه تنها در روزهای گرم و مرطوب به شما آرامش می دهد، بلکه از پوست شما در برابر پیری زودرس نیز محافظت می کند. این میوه سرشار از ویتامین های C، E و K، سلنیوم، کلسیم، منگنز، پتاسیم، پروتئین و کربوهیدرات ها است.

انجیر

این میوه مملو از پلی فنول ها و فلاونوئیدها است که به آن خاصیت آنتی اکسیدانی می دهد. انجیر از انواع مختلف استرس اکسیداتیو جلوگیری می کند، بنابراین پوست و سیستم شما را سالم نگه می دارد.

هویج

این سبزی ترد و خوشمزه منبع عالی بتاکاروتن، پتاسیم و آنتی اکسیدان ‎ها هستند. هویج به کمک می کنند و پوست شما را سالم نگه می دارند.

خیار

خیار حاوی 96 درصد آب و سرشار از آنتی اکسیدان است که استرس اکسیداتیو را در بدن شما کاهش می دهد. همچنین حاوی تانن ها و فلاونوئیدهایی است که رادیکال های آزاد مضر را مسدود می کند.

زعفران

این گیاه معطرسرشار از آنتی اکسیدان است که از پوست در برابر تاثیرات آلاینده ها و سموم محافظت می کند. زعفران را می توانید به صورت دمنوش و ماسک صورت مصرف کنید.

زعفران سرشار از آنتی اکسیدان است و به رفع چین و چروک کمک می کند.

بهترین خوراکی برای شفافیت پوست | بهترین مواد برای پوست صورت

ضد چروک طبیعی در طب سنتی

همه این را می دانیم که زمان می گذرد و امکان متوقف کردن آن وجود ندارد و در کنار آن هم پیری غیرقابل مهار است، اما راه هایی وجود دارند که روند این فرآیند را آهسته می کنند.

تا حدود زیادی غذاهایی که می خورید و خواص آنتی اکسیدانی موجود در آن ها در کند شدن روند پیری اثر دارند. در طب سنتی راه کارهایی ساده اما کلیدی برای در امان ماندن از پیری زودرس، داده شده است مانند:

  • خواب کافی
  • خوردن صبحانه و شام مغذی
  • عدم خوردن شام در پایان شب
  • کاهش استرس

اما مهم ترین بخشی که طب سنتی بسیار بر آن تاکید می کند، برنامه غذایی سالم و طبیعی است:

  • استفاده کمتر از مواد غذایی دارای نگه دارنده
  • خوردن غذاهای گررم و مرطوب
  • توجه به مزاج فرد و طبع انواع غذاها
  • روی هم نخوردن انواع غذاها
  • نوشیدن آب کافی
  • استفاده از گیاهان دارویی مانند رزماری، مریم گلی، بهارنارنج، عصاره بادام شیرین، روغن آووکادو، اسطوخودوس، چای سبز، گلاب، گل پامچال، گل رز و…که می توان آن ها را به صورت دم نوش، بخوردرمانی یا در حمام (هفته ای 1 بار، به مدت 30 دقیقه) استفاده کرد.
  • حجامت یا زالودرمانی

این کار به پاکسازی خون و شفافیت پوست کمک می کند. البته قبل از انجام آن با پزشک خود مشورت کنید.

آن چه از مقاله ضد چروک طبیعی آموختیم:

پیری پوست فرآیندی طبیعی است که با گذشت زمان و آسیب رسیدن به سلول های اپیدرمی و جلدی پوست اتفاق می افتد، اما گاهی اوقات به دلیل عوامل محیطی، ممکن است این فرایند دچار مشکل شود و پیری زودرس را به وجود بیاورد. روش های زیادی از قبیل مواد مصنوعی و کرم های کاربردی موضعی برای مراقبت از پوست وجود دارند اما رژیم غذایی که حاوی غذاهای ضد پیری باشد در سلامت پوست نقش اساسی دارد. در حقیقت می توانید به جای وابستگی به کرم ها و مواد کارخانه ای، از ضد چروک طبیعی استفاده کنید. مواد معدنی و ویتامین های غذاهای ضد چروک، به عنوان مواد اولیه ساخت کلاژن در پوست به کار می روند. آنتی اکسیدان موجود در میوه ها، سبزیجات و ادویه ها، سلول های پوست را در برابر آسیب ها محافظت می کند و مصرف غذاهای سرشار از ویتامین C و آمینواسید که کلاژن ساز هستند برای سلامت بهتر پوست مفید هستند و با استفاده از آن ها علائم پیری زودرس را به تاخیر می اندازید.

منبع: The Ordinary