عمومیکسب و کار ایرانی

صفر تا صد خرید هواکش و فن سقفی

انواع فن صنعتی: بررسی کامل و کاربردی

با توجه به وجود آمدن آلاینده ­ها در هنگام تولید در فضاهای صنعتی، تعبیه و استفاده از هواکش و فن سقفی یکی از ملزومات دنیای صنعت است. در صورتی که خطوط تولید فاقد سیستم تهویه مناسب باشند، ممکن است سلامتی افراد حاضر در محیط دچار خطر شود. از این رو صاحبان، مدیران و کارفرمایان شرکت­ ها و کارگاه­ ها باید سیستم تهویه مناسبی را در فضای خطوط تولید اجرا نمایند. تهویه محیط‎ ها با انواع فن صنعتی انجام می شود.

تماس با شرکت گذرگاه
ادرس: تهران ضلع شمالی میدان هفتم تیر ساختمان تجاری ادری نگین ابی طبقه اول واحد 102
تلفن: 02188820089
همراه1: 09353234729
همراه2: 09122039983
همراه3: 09123505979

قیمت هواکش سقفی بادی | قیمت هواکش سقفی صنعتی

فن صنعتی چیست؟

فن یا هواکش­ صنعتی را می ­توان به­ عنوان مجموعه ­ای از تیغه­ ها یا پره ­های در حال چرخش در نظر گرفت. این مجموعه با ایجاد حرکت دورانی، جابه ­جایی و انتقال هوا در محیط را انجام می ­دهد. از دیگر اجزاء تشکیل­ دهنده هواکش صنعتی می­ توان به ایمپلر یا پروانه، روتور یا رانر، موتور الکتریکی (موتور هیدرولیکی یا موتور احتراق داخلی) اشاره کرد. تمامی اجزاء تشکیل­ دهنده هواکش صنعتی درون محفظه­ ای مشخص قرار می­ گیرند تا این مجموعه سلامت افراد را تهدید نکند و تهویه هوا بدون هیچ­گونه ریسکی انجام شود.

انواع فن صنعتی از نظر عملکرد و مقایسه آنها

از نظر عملکرد، هواکش صنعتی که یک سیستم الکتریکی – مکانیکی است به دو دسته دمنده و مکنده تقسیم ­بندی می­ شود. علی­رغم اینکه هر دو نوع هواکش دمنده و مکنده کاربرد یکسانی دارند و تهویه هوای فضای مدنظر را انجام می­ دهند؛ اما از نظر فنی عملکرد این دو فن کاملاً متفاوت است. تفاوت اصلی میان این دو نوع فن، شیوه ایجاد گردش سیال در هواست.

هواکش صنعتی مکنده هوا را از فضای داخلی مکان مدنظر به سمت خود می­ کشد و تهویه هوا را انجام می ­دهد. در حالی که هواکش صنعتی دمنده هوا را از طرف بیرونی به طرف داخلی هدایت می ­کند. فن دمنده تنها انتقال سیال یا همان هوا را به یک جهت خاص انجام می ­دهد؛ اما فن مکنده هوا را از تمامی جهات به سمت خود می ­کشد. تولید و تهویه سیال توسط فن دمنده با فشار بیشتری نسبت به تهویه هوا توسط فن مکنده انجام می­ شود.

نسبت فشار در فن دمنده در بازه 1.1 تا 1.2 قرار می ­گیرد؛ اما این میزان در مورد فن مکنده زیر 1.1 است. در ساختار فن­ های مکنده روتور در جریان هوا قرار دارد؛ اما در فن ­های دمنده روتور در محفظه قرار گرفته است. با توجه به این نکته فن ­های مکنده نیازی به قاب و محفظه ندارند. سرعت هوا و مصرف انرژی در فن­ های مکنده نسبت به فن ­های دمنده کمتر است.

به طور کلی، پایه و اساس طراحی تمامی هواکش ­های صنعتی به یکی از این دو نوع فن بازمی­ گردد. در طراحی­ های امروزی البته فناوری موجود در این فن ها نسبت به این دو نوع کلاسیک، پیشرفت­ هایی داشته و نقاط ضعف آن برطرف گردیده است.

انواع فن صنعتی

با بررسی شیوه عملکرد و انواع فن­ ها، با کلیت هواکش صنعتی آشنا شدیم و قصد داریم در این بخش انواع فن هایی را که در حال حاضر در بازار موجود هستند، بررسی کنیم.

1- فن گریز از مرکز یا سانتریفیوژ

فن­ های گریز از مرکز یا سانتریفیوژ از جمله فن ­های دمنده صنعتی پرکاربرد هستند که هم ­اکنون در بسیاری از مراکز صنعتی و تجاری مورداستفاده قرار می­ گیرند. عملکرد این فن ها به این شکل است که سیال (هوا) در این هواکش به شکل شعاعی درمی ­آید و به داخل محیط مدنظر منتقل می­ شود. ویژگی­ و مزیت مهم فن­های سانتریفیوژ نسبت به سایر انواع هواکش­ های صنعتی این است که این فن­ ها می ­توانند جریان پایدارتر و قوی ­تری وارد فضای مدنظر کنند و تهویه را حتی در محیط ­هایی با دما و فشار بالا به ­خوبی انجام دهند.

با توجه به ساختار و عملکرد فن ­های گریز از مرکز، در صورتی که محیط کاری شما دارای دما و فشار بالاست، می ­توانید استفاده از این نوع فن را در دستور کار خود قرار دهید. کنترل گرد و غبار، کنترل آلودگی هوا در محیط، تهویه هوای خطوط تولید و کوره ­ها و… از جمله کاربردهای هواکش صنعتی سانتریفیوژ است. فن ­های سانترفیوژ به سه دسته فوروارد (پروانه خم به جلو)، بکوراد ( پروانه خم به عقب) و رادیال (پروانه شعاعی) تقسیم ­بندی می ­شوند.

2- فن صنعتی آکسیال

از دیگر انواع هواکش­ های صنعتی می ­توان به فن آکسیال یا فن محوری اشاره کرد. در ساختار هواکش صنعتی آکسیال جریان هوا در جهت پروانه شکل می­ گیرد و این فن می ­تواند سیال را در حجم بالا و فشار کم منتقل سازد. بازدهی فن­ های اکسیال در حدود 70 تا 80 درصد است؛ اما برخی از مدل ها می ­توانند تا 90 درصد نیز بازدهی داشته باشند. این هواکش معمولاً برای فضاهای تجاری، اداری و صنعتی مناسب است و می ­توان از این هواکش برای تهویه فضاهای محدود مانند دیتاسنترها، پایگاه ­های کامپیوتری، سوله­ ها و کارگاه­ ها استفاده کرد.

3- اگزاست فن یوتیلتی

از نظر اقتصادی و عملکردی، می­ توان اگزاست فن یوتیلیتی را یکی از کم­ هزینه ­ترین و کارآمدترین هواکش ­های صنعتی دانست. اگزاست فن یوتیلیتی بر اساس ساختار و عملکردش در دسته­ بندی هواکش ­های سانتریفیوژ قرار می­ گیرد. این فن ها از نظر کاربرد هم به شکل مکنده و هم به شکل دمنده عمل می­ کنند.

پروانه ­هایی که در این هواکش ­ها به کار می­ رود، می ­تواند از دو تیپ فوروارد و بک­وارد باشد. استقامت بالا، تعمیر و نگهداری آسان، تهویه مناسب هوا، حذف گرد و غبار، حذف بوهای نامطبوع، قابلیت تولید در ظرفیت­ های مختلف، قابلیت تولید از جنس استیل، تنوع در شکل ظاهری و… از جمله مزایای اگزاست فن یوتیلیتی است. از این هواکش در فضاهای خانگی، تجاری و صنعتی مانند پارکینگ ­ها، انبارها، رستوران­ ها، آشپزخانه ­های صنعتی، هتل ­ها، استخرها، کارخانه­ ها، خطوط تولید و… استفاده می ­شود.

4- پلاگ فن

پلاگ فن که با عنوان هواکش صنعتی سانتریفیوژ پلاگ نیز شناخته می­ شود، یکی از هواکش ­های صنعتی با بازدهی بالاست که در سالیان اخیر به شکل گسترده ­ای در کارخانه ها و کارگاه ­ها مورداستفاده قرار گرفته است. ساختار و شیوه عملکرد پلاگ فن­ ها مشابه فن­ های یوتیلیتی است و بر اساس نیروی گریز از مرکز تبادل هوا را انجام می­ دهد. نصب هواکش پلاگ فن ساده است و عملکرد این فن فاقد سر و صداست.

عدم تولید آلودگی صوتی موجب شده این هواکش صنعتی در شرایط خاص و حساس صوتی کاربرد ویژه ­ای داشته باشد. هواکش نوع پلاگ می­ توانند در بازه ظرفیتی 1000 تا 100000 مترمکعب طراحی و ساخته شوند و شما باید بر اساس شرایط و متراژ فضای مدنظر خود، پلاگ فن با ظرفیت مناسب را انتخاب کنید. پروانه فن، قاب، سازه پخش خروجی هوای اول و دوم اجزاء تشکیل دهنده پلاگ فن هستند.

قاب پلاگ فن ­ها می ­تواند از جنس آلومینیوم، آهن گالوانیزه و استیل ساخته شود. پروانه این دسته از فن ­ها می­ تواند فوروارد یا بک­وارد باشد و انتقال قدرت از الکتروموتور به فن نیز می­ تواند به شکل مستقیم یا غیرمستقیم صورت پذیرد. شما باید بر اساس شرایط فضای مدنظر خود، ویژگی­ های پلاگ فن را بررسی و تنظیم کنید. از جمله کاربرد پلاگ فن می­ توان به دستگاه تهویه مطبوع مانند هواساز صنعتی، هواساز آنتی باکتریال، سیستم گرمایشی، تهویه هوای محیط ­های با دما و فشار بالا مانند کوره ­ها و… اشاره کرد.

روش نصب انواع فن صنعتی

از نظر نوع نصب و محل قرارگیری، هواکش­ های صنعتی به سه دسته کانالی، بین کانالی و سقفی تقسیم ­بندی می ­شوند.

1- هواکش کانالی

فن کانالی که معمولاً از نوع آکسیال است برای تهویه هوا محیط مدنظر به یک کانال متصل می­ شود. هواکش کانالی می­ تواند از نوع مکنده یا دمنده باشد. هواکش مدنظر از طریق این کانال، هوا را به محیط بدمد یا هوا را از محیط از طریق مکش خارج کند. هواکش­ های کانالی را می­ توان از ورق استنلس استیل، ورق فولادی و… تولید کرد. با توجه به ویژگی­ هایی مانند مقاومت بالا در برابر خوردگی و عمر طولانی، هواکش­ های کانالی برای محیط­ های صنعتی با فشار متوسط بسیار مناسب هستند.

هنگام خرید هواکش­ های کانالی باید به میزان هوادهی آنها توجه داشته باشید. میزان هوادهی مدل های کانالی به عواملی مانند سایز هواکش بستگی دارد و شما باید هواکشی مناسب متراژ فضای خود انتخاب کنید. میزان ظرفیت هوادهی این هواکش ­ها در بازه 100 تا 500 مترمکعب بر ساعت قرار می ­گیرد.

2- هواکش سقفی

هواکش­ سقفی از پرکاربردترین هواکش ­های صنعتی است که بر روی سقف یا پشت­ بام مراکز صنعتی و کارخانه ­ها نصب می­ گردد. این هواکش ­ها نیز می­ توانند از نوع مکنده یا دمنده باشند. در حال حاضر بسیاری از مراکز صنعتی در کشور ما از نوع سقفی استفاده می­ کنند. اگر علاقه ­مندید که بازدهی هواکش سقفی شما بالاتر برود، بهتر است انشعابات کمتری در مسیر این هواکش ایجاد کنید تا تهویه هوا با راندمان بهتری صورت پذیرد.

3- هواکش بین کانالی

همان­طور که از نام این هواکش پیداست، این هواکش صنعتی هنگامی که انشعابات و طول کانال ­های تهویه هوا زیاد شوند، در بین کانال قرار می­ گیرد و به تهویه بهتر هوا کمک می ­کنند. مانند دو نوع هواکش قبلی، هواکش بین کانالی نیز دارای دو نوع مکنده و دمنده است. هواکش بین کانالی در ابعاد کوچک تولید می­ شوند و فضای کمی را اشغال می­ کنند. از ویژگی­ های هواکش بین کانالی می ­توان به آلودگی کم صوتی، سهولت در نصب، اشغال فضای بسیار کم، صرفه­ جویی در مصرف انرژی، ظرفیت تخلیه بالا و… اشاره کرد. هواکش بین کانالی دایره ­ای و مستطیلی، از انواع هواکش­ های بین کانالی هستند.

گفتار پایانی

اکنون شما می ­توانید با بررسی شرایط کارخانه، سوله، خط تولید و فضای صنعتی خود و تعیین نیازهای دقیق آن، با توجه به نکات فوق در مورد هواکش صنعتی، محصول مناسب را انتخاب کنید. پس از تعیین ویژگی­ های هواکش صنعتی شما می­ توانید برای خرید و ثبت سفارش این محصول به بخش فروشگاهی وب­سایت گذرگاه صنعت و تجارت ایرانیان مراجعه کنید. گذرگاه صنعت و تجارت ایرانیان با عرضه گستره وسیعی از هواکش­ های صنعتی امکان مقایسه مشخصات و قیمت را برای شما عزیزان فراهم کرده و شما می ­توانید با بررسی دقیق محصولات، خریدی موفق را رقم بزنید. در پایان امید است که این مطلب از بلاگ گذرگاه صنعت و تجارت ایرانیان موردتوجه شما قرار گرفته باشد.