عمومیکسب و کار ایرانی

چرا بازدید از جاهای دیدنی اردبیل را پیشنهاد می کنیم؟

راهنمای سفر به اردبیل برای تجربه یک سفر خاطره انگیز

شاید چیزی از شهر مقدس نشنیده باشید؛ اما شک ندارم چیزهای زیادی از شهر اردبیل شنیده اید. شاید بپرسید اردبیل چه ربطی به شهر مقدس دارد؟ اردبیل، اردویل یا آرتاویل، نامی اَوِستایی به معنای «شهر مقدس» است. چمدان ببندید، ذوق تان برای بازدید از جاهای دیدنی اردبیل را حفظ کنید و در راهنمای سفر به اردبیل با من در مجله گردشگری به گردی همراه باشید تا زیر و بم شهر مقدس را برایتان رو کنم. از اهمیت گردشگری اردبیل هم هر چقدر بگویم، کم گفتم. جاهای دیدنی اردبیل خیلی وقت است که مورد توجه همه قرار دارد. از وقتی که شیخ صفی الدین اردبیلی سلسله صفویه را پایگذاری کرد، اردبیل هم شهر مهم تری شد و از همان موقع حسابی مورد توجه پادشاهان صفوی و مردم قرار گرفته است.

آبگرم جاهای دیدنی اردبیل | جاهای دیدنی اردبیل

مشخصات جغرافیایی اردبیل

شهر اردبیل در میان دشت اردبیل و کوه های تالش و سبلان قرار دارد و حدود 1500 متر از سطح دریا فاصله گرفته است. اردبیل تقریبا 70 کیلومتر مربع مساحت و نزدیک 600 هزار نفر جمعیت دارد. همان طور که قبل تر هم گفتم اردبیل در شمال غرب ایران است؛ اما خوب می شود بدانید استان اردبیل بخشی از فلات مثلثی شکل ایران در شرق فلات آذربایجان است که بیشتر از 3/2 آن را منطق کوهستانی تشکیل می دهند. به همین دلیل در سفر به اردبیل آب وهوای سردی را تجربه خواهید کرد.

در شهر اردبیل شما دسترسی خوبی به دیدنی های اردبیل و مراکز مختلف درمانی، دولتی و اجتماعی دارید؛ اگر با ماشین شخصی نمی روید نیاز نیست خیلی نگران حمل و نقل یا دسترسی به جاهای دیدنی اردبیل باشید. کمی جلوتر در این راهنمای سفر به اردبیل دقیق به شما می گویم وضعیت حمل و نقل این شهر باستانی در چه وضعیتی قرار دارد. شهر اردبیل از شمال به مشگین شهر، از شرق به نمین، از غرب به سرعین و نیر و از جنوب به شهرستان کوثر می رسد. از آن جایی که شهر اردبیل با استان گیلان هم مرز است، رفت و آمد هم بین گیلان و اردبیل راحت می شود.

اردبیل کجاست؟

قبل سفر به اردبیل می توانید موقعیت آن را روی نقشه ببینید.

نقشه اردبیل

شهر اردبیل شش محله اصلی دارد که به نام محلات شش گانه شناخته می شوند؛ بقیه محله ها، وابسته به این شش محله اصلی هستند. البته خود این محلات شش گانه هم به دو دسته «محلات حیدری» و «محلات نعمتی» تقسیم می شوند که هر کدام سه محله اصلی در خود جای داده اند. محلات نعمتی از سه محله اصلی عالی قاپو (دروازه یا زنجیر)، سرچشمه یا چشمه باشی و گازران یا اونچی میدان تشکیل شده است و محلات حیدری از سه محله اصلی پیر عبدالملک، طوی یا طاوار و اوچ دکان تشکیل می شود.

در ادامه فهرست تمام روستاهای وابسته به این شش روستا را برایتان نوشتم. اگر خواستید محله ای را پیدا کنید، از این لیست در راهنمای سفر به اردبیل استفاده کنید و محله اصلی آن را یاد بگیرید تا در پیدا کردن روستا کارتان راحت تر باشد.

محلات نعمتی

منطقه نعمتی محله های کوچک و بزرگ مختلفی دارد که در اینجا به آن ها اشاره می کنم.

– عالی قاپو (دروازه یا زنجیر)

محله های معجز، باغمیشه، زینال، رجایی، سلیمان شاه، میرزا بخشعلی، غریبان، ملا هادی، حافظ، کرداحمد، طالقانی، آرازعلی (ارس)، ملا باشی، کارشناسان، کشاورز، سعدی، علیه و منصوریان.

– سرچشمه یا چشمه باشی

محله های روستاهای معمار، تازه شهر، حسین آباد، اصغریه، رقیه، ولیعصر، معجز یا جلیل شاه، یساول، فاطمیه یا دروازه مشکین، اجیرلو، رقیه، خیرال، دروازه آستارا، راه انزاب، ایمان قلی، حافظیه، حاجی قهرمان و محمدیه.

– گازران یا اونچی میدان

محله های ائمه، قنبلان یا تازه میدان، عباسیه، اکبریه، خاتم النبیین، صاحب الزمان، امام حسن عسکری، امام صادق، امام سجاد، آقا کاظم، زینبیه، چراغعلی، قاجاریه و قاسمیه.

محلات حیدری

منطقه حیدری هم به بخش های کوچک تری تقسیم شده و محله های زیادی دارد که در ادامه آن ها را نام برده ام.

– پیر عبدالملک

محله های جمعه مسجد، نمه لر، کوچه علی، فانتازیا، حسین علی، فرهنگیان، پردیس، سید آباد، پیر شمس الدین، عبدالله شاه، شاهد، صادقیه، کمد سازی، ژاندارمری، زرناس، صادقیه، رسالت، دانش آباد، پیرزرگر، احمدیه، انزاب و حسن آباد.

– طوی یا طاوار

محله های سبلان 2، شام اسبی، نواب صفوی یا قره دینک، داشچیلار، توپچیلار، آزادی، والی، تازه آباد یا ججین، امام خمینی، قدس و کوچه اسلامی یا شاه باغی.

– اوچ دکان

محله های یعقوبیه، سلطان آباد، ابراهیم آباد، علی آباد، هاشم آباد، بهار آباد، یوسف آباد، جمشید آباد، پیرمادر، آبروان، مقدس، ایثار، راه نیار، سبلان، کاشانی، بعثت، رقیه، عباس آباد، نیار، صفا، ابوطالب، ولیعصر، سادات و جعفریه.

نقشه گردشگری اردبیل

با وجود این راهنمای سفر به اردبیل تا حد زیادی نیاز به نقشه های مختلف و مقالات دیگر ندارید؛ اما اگر دوست داشتید به شهرهای سرراهتان هم سری بزنید، مقالات دیگر مجله علی بابا را هم بخوانید. از هر جای ایران که سفر را آغاز کنید و به اردبیل برسید، از یکی از سه شهر گیلان، آذربایجان شرقی یا زنجان رد می شوید. اگر زمینی سفر می کنید حتما سری به جاهای دیدنی سر راهتان هم بزنید و حسابی خوش بگذرانید.

سفر به اردبیل به خاطر نزدیکی به گیلان یک تیر و دو نشان است؛ پس می توانید چند وقتی را هم در گیلان، کنار دریای فراموش نشدنی خزر بگذرانید. همچنین پیشنهاد می کنم اگر وقت داشتید حتما سری به آذربایجان شرقی و زنجان که نزدیک اردبیل هستند سری بزنید؛ هر گوشه این استان ها پر از زیبایی های به یادماندنی است.

تاریخچه اردبیل

رسیدیم به بحث شیرین تاریخ. همان طور که قبل تر هم گفتم، اردبیل از نظر تاریخی اهمیت بالایی دارد و جزو مهم ترین شهرهای باستانی کشورمان ایران به شمار می رود؛ پس منطقی است که تاریخچه درخشانی داشته باشد. اگر به تاریخ علاقه مند هستید، تا آخر این بخش را با دقت بخوانید. باستان شناسی و تحقیق درباره گذشته همیشه ادامه دارد و این روند قطع نمی شود. در اردبیل هم کارشناسان و متخصصان مشغول کار هستند و به چیزهای جدیدی هم رسیده اند. کشف های تازه درباره تاریخ اردبیل نشان می دهد اردبیل تاریخی 40 ساله دارد؛ همچنین این شهر تمدنی 3 هزار ساله در حاشیه جاده ابریشم دارد.

سفر به اردبیل جذاب است. چون این شهر در گذشته استراحت گاه و گذرگاه کاروان های تجاری و نظامی بوده که همین قضیه باعث شد کاروانسراهای زیادی در اردبیل ساخته شود. وقتی کاروان های تجاری مدام از شهری رد شوند، منطقی است که آن شهر رونق اقتصادی خوبی پیدا کمد؛ این موضوع در مورد اردبیل هم صدق می کند. پیشنهاد می کنم در حین بازدید از جاهای دیدنی اردبیل حتما بعضی از کاروانسراهای این شهر را در لیست دیدنی های اردبیل بگذارید؛ مثل کاروانسرای سنگی صائین، کاروانسرای شاه عباسی یا کاروانسرای قانلی بولاغ.

اردبیل در زمان حکومت بنی امیه مرکز حکومت آذربایجان و در زمان بنی عباس مرکز قیام بابک خرمدین بوده است. البته اشتباه نکنید، بابک خرمدین کارگردان را نمی گویم؛ این بابک خرمدین رهبر اصلی قیام مردم علیه خلافت عباسی بود. ما در راهنمای سفر به اردبیل با کارگردانان کاری نداریم.

همان طور که قبلا هم گفتم با شروع حکومت صفویه اردبیل هم رشد کرد. در واقع اردبیل در زمان صفویان به اوج اعتبار و عظمت خوئ رسید؛ اما متاسفانه همیشه این وضعیت پابرجا نبود. بعد از کنار رفتن صفویه از تخت حکومت، اردبیل هم رونق و اهمیت خود را از دست داد؛ مخصوصا وقتی که نادرشاه قاجار روی کار بود و روسیه وارد ایران شده بود. خیلی از مؤلفان دوره اسلامی، بنای شهر اردبیل را مدیون فیروز، پادشاه ساسانی می دانند و می نویسند که اردبیل به دستور این پادشاه ساخته شده است؛ فروسی هم در شاهنامه، اردبیل را به پیروز ساسانی نسبت می دهد.

البته نمی توان گفت این کاملا درست است؛ چرا؟ چون فیروز در سال 459 میلادی به سلطنت رسید؛ اما حدود 35 سال قبل از این تاریخ، بهرام پنجم از راه اردبیل استفاده کرد و خود را به آمل و گرگان رساند؛ پس ممکن است اردبیل آن زمان هم آباد بوده باشد.

از دیگر اتفاقات مهم این شهر که جایش نباید در راهنمای سفر به اردبیل خالی باشد، نازل شدن کتاب یسنا است. در قرن ششم قبل از میلاد زرتشت، پیامبر بزرگ ایران، ظهور کرد و با توجه به روایت اوستا، کتاب یسنا بالای کوه سبلان بر او نازل شده است؛ یسنا یا یسنه، یکی از مهم ترین کتاب های اوستا است.

شهر اردبیل به قفقاز، گرجستان و ارمنستان نزدیک است؛ به همین دلیل این شهر در جنگ ها، مخصوصا جنگ های ایران و روس، اهمیت خاصی داشت. اتفاق تلخ تر از جنگ برای اردبیل هم سال 272 شمسی افتاد. این شهر به دلیل زمین لرزه کاملا ویران شد و حدود 150 هزار نفر از ساکنان آن کشته شدند.

در نهایت باید بگویم اردبیل در شمال غربی ایران و از قدیم مورد توجه مردم بوده است؛ حتی پادشاهان و اطرافیان شان هم، با وجود مسائل کشوری، از دیدنی های اردبیل غافل نمی شدند و هر چند وقت یک بار به این شهر باستانی سری می زدند. پیشنهاد می کنم اگر برای سفر به اردبیل دو دل هستید، حتما تا آخر مقاله را بخوانید تا دست و دلتان برای این شهر بلرزد.