کسب و کار ایرانیسبک زندگی

ارزش غذایی برنج بنفش

با فایده های بی نظیر آشنا شوید

برنج بنفش علاوه بر این که در آسیایی جنوب شرقی یک دانه بسیار محبوب است، به عنوان یک مکمل بیولوژیکی فعال نیز استفاده می شود. برای خرید برنج عنبربو کلیک کنید.

برنج سیاه | خرید برنج بنفش

برنج بنفش که به نام برنج سیاه نیز شناخته می شود؛ در چین باستان به جهت داشتن قدرت درمانی و کیفیت تغذیه ای بالا؛ بسیار قابل احترام بود. این برنج به دلیل آن که در قدیم تنها در اختیار امپراتور و اعضای خانواده اش بود به برنج ممنوعه نیز معروف است.

زمانی که برنج بنفش را با سایر برنج های سنتی مثل برنج سفید و مقایسه می کنید، خواهید دید که این برنج خواص بسیار بیشتری نسبت به سایر برنج ها دارد. این نوع برنج یک منبع غنی از فیبر غذایی است و شامل بسیاری از آنتی اکسیدان ها است. خواص ضد التهابی نیز یکی دیگر از ویژگی های برنج بنفش است.

به همین دلیل بسیاری از افراد برنج بنفش را برای بهبود سلامت دستگاه گوارش، ، ، تنظیم سطح و افزایش عملکرد شناختی در رژیم غذایی خود می گنجانند.

ارزش غذایی برنج بنفش

یک وعده برنج بنفش که حدود 1/4 فنجان یا 50 گرم می باشد، شامل حدود 160 کالری است. هر وعده از این نوع برنج شامل 5 گرم پروتئین، 2 گرم فیبر و 1 گرم آهن است.

کدام بهتر است؟ برنج بنفش یا برنج ای

هنگامی که بحث از انتخاتب انواع برنج می شود، قطعا برنج قهوه ای بهتر از برنج سفید است. این برنج سالم تر از نوع سفید خود است و شامل ارزش غذایی بیشتری می باشد. با این حال، هنگامی که برنج قهوه ای و برنج بنفش با هم رقابت می کنند کدامیک بهتر هستند؟

هر دو برنج قهوه ای و برنج بنفش حاوی ویتامین، مواد معدنی و فیبر زیادی می باشند.

اما با مقایسه ارزش غذایی این دو نوع برنج در خواهید یافت که برنج بنفش، حاوی پروتئین و فیبر بیشتری از برنج قهوه ای است. رنگ این نوع برنج نیز یکی از دلایلی است که باعث می شود که از سایر انواع خود بهتر باشد. رنگ این نوع برنج نشان می دهد که میزان آنتی اسکیدان موجود در آن 6 برابر بیشتر از برنج قوه ای و سفید است.

فواید برنج بنفش برای سلامتی

مزایای بهداشتی متعددی برای برنج بنفش شناخته شده است، در اینجا برخی از آن ها را توضیح می دهیم.

سلامت قلب و کلسترول

براساس یک مطالعه منتشر شده در مجله کشاورزی و مواد غذایی، برنج بنفش نسبت به برنج سفید حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی بیشتری است. تحقیقات نشان داده اند آنتی اکسیدان ها برای تقویت سلامت قلب مفید بوده و خطر ابتلا به برخی از سرطان ها را کاهش می دهد. آنتی اکسیدان ها از سلول های بدن در برابر رادیکال های مضر آزاد محافظت می کنند.

با توجه به مطالعات انجام شده درباره سلامت قلب و  برنج بنفش، اگر این برنج به عنوان بخشی از یک شیوه زندگی سالم، وارد برنامه های غذایی فرد شود باعث افزایش سطح کلسترول خوب لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) در بدن می شود. کلسترول HDL برای یک سیستم قلبی عروقی سالم ضروری است. همچنین تشکیل پلاک آترواسکلروز در شریان ها می تواند منجر به نارسایی قلبی شود، برنج بنفش این موضوع را کاهش می دهد.

هضم

برنج بنفش به عنوان یک منبع غنی از فیبر رژیمی، باعث تقویت حرکت دودی سیستم گوارش شده، از یبوست و سایر مشکلات گوارشی جلوگیری می کند.

عملکرد کبد

برخی از مطالعات و آزمایشات انجام شده روی حیوانات نشان داده که خواص آنتی اکسیدانی برنج بنفش تاثیرات مثبتی روی عملکرد کبد دارد، مثلا در بهبود عملکرد کبد آسیب دیده به دلیل مصرف الکل نقش دارد.

برنج بنفش چیست؟

برنج بنفش داری کالری برابری با برنج سفید یا قهوه ای بوده، در حالی که مقدار پروتئین و فیبر بیشتری دارد.

پروتئین

بنیاد تغذیه ی بریتانیا معتقد است پروتئین برای رشد و ترمیم بدن و نیز حفظ سلامتی ضروری است. تمام سلول ها و بافت های بدن دارای پروتئین هستند که در گستره وسیعی از تعاملات متابولیکی دخیل می باشند. پروتئین حدود 10 تا 15 درصد انرژی مورد نیاز بدن را تامین کرده و یکی از فراوان ترین ترکیبات موجود در بدن است. در ایالات متحده، به بزرگسالان توصیه می شود روزانه حداقل 0.8 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن مصرف کنند.

فیبر

فیبر ماده ای است با مزایای سلامتی فراوان، برای مثال در کاهش خطر بیماری قلبی، دیابت و کاهش وزن موثر است. همچنین برای سلامتی سیستم گوارشی مفید بوده و از یبوست جلوگیری می کند. لازم به ذکر است که فیبر مانع از ایجاد سرطان کولورکتال می شود.

 آهن

آهن برای تولید گلبول های قرمز که وظیفه حمل اکسیژن را برعهده دارند، ضروری است. رژیم غذایی که مواد معدنی کافی نداشته باشد، فقر آهن ایجاد کرده و منجر به کم خونی می شود. مردان 19 تا 64 ساله و زنان بعد از یائسگی باید 8/7 میلی گرم پروتئین در روز مصرف کنند.