عوارض عمل نکردن کیست مویی

عوارض عمل نکردن چیست و چرا در صورت عدم اقدام به درمان بیماران را خطرات جدی تهدید می کند؟ چرا ترکیدن خطرناک است؟ آیا یکی از دلایل عدم درمان است؟ به طور کلی می توان گفت که اگر این توده درمان نشود، کیست پیلونیدال ممکن است منجر به آبسه یا حفره های سینوسی متعدد شود. که هر دوی این علائم نشانه بدتر شدن عفونت پوست هستند.

از آنجا که یک بیماری عفونی-پوستی بوده، با علائمی مانند تب، درد، سوزش، خارش، قرمزی و التهاب همراه است. این توده در قسمت بالای باسن ایجاد می شود و از این جهت که در قسمت حساسی از بدن بوده، بیماران از مراجعه به موقع به پزشک امتناع می کنند. همین اتفاق باعث شده تا عوارض درمان نکردن به موقع کیست مویی روز به روز بدتر شود.

حتما بخوانید:

عوارض درمان نکردن کیست مویی و ترکیدن

همانطور که به صورت جزئی در ابتدا به آن اشاره کردیم، کیست مویی می تواند باعث درد شده و نیاز به درمان سریع داشته باشد. کیست پیلونیدال می تواند یک مشکل حاد باشد یا ممکن است کیست به صورت مزمن درآمده و عود کند. کیست های پیلونیدال مزمن در صورت عدم درمان می توانند منجر به (ایجاد توده هایی آبکی و عفونی در زیر پوست) و حفره های سینوسی (فضاهای خالی) شوند. که این آبسه ها می توانند تحت فشار بترکند.

متاسفانه بسیاری از سینوس های پیلونیدال عفونی شده و پر از چرک و موهای زائد می شوند. چربی ها و باکتری های روی پوست نیز می توانند به داخل حفره نفوذ کنند. این مجموعه می تواند منجر به عفونت در سینوس پیلونیدال شود.

هنگامی که یک سینوس پیلونیدال عفونی شده، به عنوان آبسه پیلونیدال شناخته می شود. عفونت می تواند تعدادی از عوارض جانبی نامطلوب ایجاد کند. این عوارض شامل:

  • قرمزی یا تورم
  • تحریک یا درد
  • نشت خون، چرک یا مایعات دیگر هستند.

اگرچه این علائم لزوماً خطرناک نیستند، اما چیزی نیست که بخواهید طولانی مدت با آن زندگی کنید. در برخی موارد، علائم عفونت می تواند فراتر از ناحیه باسن گسترش یابد. سینوس پیلونیدال عفونی می تواند باعث تب شود. ممکن است لرز، حالت تهوع، خستگی یا ضعف را تجربه کنید.

برای تعیین وقت و مشاوره رایگان با مشاوران کلینیک زارعی تماس بگیرید:

پزشکان اغلب آبسه های پیلونیدال را با تخلیه آن آبسه درمان می کنند. آنها یک برش ایجاد می کنند تا بتوانند زباله ها را تمیز کرده و خون و چرک را آزاد کنند. این درمان معمولا برای تسکین کوتاه مدت موثر است.

این احتمال وجود دارد که محل برش عفونی شود. بنابراین، برخی از پزشکان پس از عمل آنتی بیوتیک تجویز می کنند.

آیا درمان نکردن سینوس پیلونیدال باعث سرطان می شود؟

مواردی گزارش شده است که در آن سینوس های پیلونیدال نوعی سرطان پوست در داخل دستگاه ایجاد کرده اند. این نوع سرطان به کارسینوم سلول سنگفرشی معروف است. طبق آمار تنها 0.1 درصد احتمال پیش آمدن سرطان ناشی از این بیماری وجود دارد.

عوارض جراحی

بسیاری ادعا دارند که راه حل قطعی عفونت های پیلونیدال مکرر جراحی است. اما این باور کاملا اشتباه است! زیرا اگرچه این روش می تواند یک شکل موثر از درمان باشد، اما قطعا بدون عارضه نیست. یکی از مشکلات احتمالی این است که زخم جراحی نیز می تواند عفونی شود.

برخی از درمان های جراحی بیماری پیلونیدال ممکن است خطر ابتلا به عفونت مکرر را کاهش دهد. انعقاد دستگاه سینوسی با لیزر یکی از گزینه های ایمن برای درمان است که کاملا بدون خونریزی و ایجاد زخم باز انجام می شود.

یکی از بهترین مراکز درمانی در تهران بوده که در سریع ترین زمان ممکن بدون جراحی کیست مویی را درمان کرده و بیماران می توانند به راحتی به فعالیت های روزمره خود ادامه دهند.

درمان فوری برای پیشگیری از عوارض عمل نکردن کیست مویی

تنها راه خلاص شدن از شر کیست پیلونیدال انجام لیزر سرپایی است. اما چند روش وجود دارد که می توانید در خانه انجام داده تا درد و ناراحتی را در این بین کاهش دهید. سعی کنید چند بار در روز از کمپرس گرم و مرطوب روی کیست استفاده کنید. گرما به بیرون کشیدن چرک کمک می کند و به کیست اجازه تخلیه می دهد.

به طور کلی، لیزر موهای زائد یک مکمل بسیار مفید برای برداشتن جراحی سینوس پیلونیدال برای جلوگیری از است. طی لیزر کیست مویی یک برش کوچک روی پوست ایجاد می شود و تمام چرک تخلیه می شود. سپس کل مجرای سینوسی با فیبر لیزر مهر و موم می شود.

عوارض عمل نکردن کیست مویی در مردان و زنان+ اگردرمان نشود؟ - ایران کلینیک

مزایا شامل موارد زیر هستند:

  • بیمار ظرف 24 ساعت مرخص می شود و می تواند تا روز پنجم به کار معمول خود بازگردد.
  • بهبود زخم در حدود 6-8 هفته اتفاق می افتد و بنابراین بهبودی در مقایسه با جراحی بسیار سریعتر است.
  • میزان عود ناچیز و تقریبا صفر است.

سوالات متداول عوارض عمل نکردن کیست مویی

آیا احتمال درمان خود به خودی کیست مویی وجود دارد؟

خیر. این بیماری خود به خود درمان می یابد و حتما درمان قطعی باید با استفاده از لیزر یا جراحی انجام شود.

اگر کیست مویی درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

ممکن است به طور خطرناکی عفونت آن وارد خون شود یا آبسه های متعدد تشکیل شوند.

احتمال سرطان پوست توسط کیست مویی چقدر است؟عوارض عمل نکردن کیست مویی را جدی بگیرید. اگر کیست مویی درمان نشود با به تعویق انداختن درمان کیست مویی این بیماری خود به خود درمان نمی شود. نه تنها بدون اقدامی موثر درمان نخواهد شد بلکه وضعیت حادتر می شود و درمان های آتی نیز با سختی و هزینه بیشتری انجام خواهد شد. اگر درمان نشود یک سری علائم ناخوشایند اولیه شامل حال بیمار می شود. این علائم شامل:

  • درد در ناحیه و حتی کمر درد
  • قرمزی و التهاب
  • ترشحات چرکی که علاوه بر کثیف کردن لباس زیر بوی ناخوشایندی نیز دارد
  • بروز آبسه
  • تب که بر اثر وجود عفونت در ناحیه بروز می کند.
  • عوارض و بیماری های ثانویه در پی درمان نکردن کیست مویی از جمله سرطان
  • بروز سوراخ هایی چرکی که به یکدیگر راه دارند به نام

حال اگر شخصی از ترس مراجعه به پزشک و یا ترس از جراحی جهت خود اقدام نکند چه عوارض دیگری در طولانی مدت متوجه او خواهد شد؟ این علائم به قدری شدید و خطرناک است که بیمار مجبور می شود با وضعیت اورژانسی به پزشک  و یا بیمارستان مراجعه کند و گاها منجر به مرگ بیمار می شود. تمامی کیست های مویی درمان نشده بعد از گذشت مدت کوتاهی با بیماری جدی دیگری به نام فیستول همراه می شود. فیستول ها کانال هایی عفونی هستند که به یکدیگر راه دارند. سپس اگر فیستول هم درمان نشود این کانال ها انتشار یافته و به دستگاه گوارش راه پیدا می کنند. در نهایت کل ناحیه کمر و شکم درگیر خواهد شد و اگر کسی هم بتواند درد و ناراحتی این وضعیت را تحمل کند در نهایت منجر به  مرگ بیمار و حتی سرطان می شود. عفونت منتشره در بدن واکنش های ایمنی شدیدی را ایجاد خواهد کرد و کیفیت زندگی شخص بسیار افت خواهد کرد.

ریسک فاکتورهای بروز کیست مویی

یکی از نکات قابل توجه این بیماری این است که در سنین نوجوانی و جوانی شایع تر است. بنابراین بسیار مراقب فرزندان نوجوان و جوان خود باشید. به فرزندانتان آموزش دهید چنانچه بر روی پوست این ناحیه وضعیت غیر طبیعی و یا تغییرات جدیدی مشاهده کردند به شما گزارش دهند. اکثر کیست های مویی در همان مراحل اولیه به راحتی و سرپایی درمان می شوند و بیمار سختی های مشقت بار درمان کیست مویی حاد را تجربه نخواهد کرد و پس از درمان به موقع با یک روز استراحت به وضعیت عادی باز می گردد.

اگر از عمل جراحی کیست مویی می ترسید

عمل جراحی کیست مویی با لیزر ترس ندارد. زیرا لیزر برش بسیار ظریفی ایجاد کرده که همزمان با برش سر بریده عروق و اعصاب را ترمیم می کند. به علاوه دکتر زهرا سعادتی یکی از بهترین و جدیدترین روش های برش و درمان را برای جراحی کیست مویی به کار می برند که بیمار بعد از جراحی نیز سختی تعویض پانسمان و استراحت مطلق را نخواهد داشت. کیست مویی در هر درجه ای که باشد پس از جراحی با لیزر و برش و بخیه خاصی که دکتر سعادتی در این جراحی استفاده می کند تنها یک شب استراحت در منزل را خواهد داشت و بعد از چند روز تا نهایت یک هفته پس از جراحی کاملا بهبود می یابد. در بسیاری از موارد زخم بسته کیست مویی که با لیزر جراحی شده است ترمیم می شود.

آیا عمل جراحی کیست مویی اورژانسی است؟

اگر کیست مویی همراه با آبسه باشد پزشک متخصص باید سریعا آبسه را تخلیه کند. اما اگر بدون آبسه باشد اورژانسی نیست اما ضروری است. برای مثال اگر دانش آموزی در دوران امتحانات به سر می برد می تواند وقت جراحی را برای بعد از امتحانات تنطیم کند. توجه داشته باشید به تاخیر انداختن جراحی فقط برای چند هفته مجاز است و اگر  عمل را برای ماه ها به تاخیر بیاندازید احتمال بروز عوارضی مثل فیستول و آبسه های دردناک زیاد است.

آیا کیست مویی خطرناک است؟

این بیماری به خودی خود خطرناک نیست. اما اگر کیست مویی درمان نشود به مرور دچار عفونت، آبسه و در نهایت فیستول می شود. همین عفونت منجر به بروز دردهای شدید و طاقت فرسا می شود. در نهایت اگر بیمار دردهای شدید عفونت و آبسه را هم تحمل کند دچار تب و لرز و عفونت های سیستمیک می شود. انتشار فیستول و عمیق شدن فیستول ها نیز دوره درمان کیست مویی با لیزر و دوره نقاهت بعد از درمان را طولانی تر و سخت تر می کند. در مواردی بسیار نادر کیست مویی منجر به بروز سرطان می شود.

 

تقریباً 0.7 درصد افراد از سینوس های پیلونیدال رنج می برند. افراد کمی از این بیماران با سرطان سروکار دارند. طی یک مطالعه پزشکی میزان بروز سرطان در میان افراد مبتلا به بیماری کیست مویی تنها 0.1 درصد است.