آموزش نصب اینورتر

برای راه اندازی و نصب اینورتر شما باید به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید و درست مطبق با مراحل نوشته شده در آن گام به گام پیش بروید. دلیل آن نیز این است که نحوه راه اندازی آنها بسته به نوع مدل اینورترها متفاوت است.

راهنمای راه اندازی و نصب اینورتر

هر کدام از مدل های اینورتر سه یا تک فاز با یک دفترچه راهنما ارائه می شوند که در آن به طور کامل نحوه نصب و راه اندازی آن نوشته شده است. مطابق اطلاعات درج شده داخل دفترچه پیش بروید و سعی کنید به تک تک جزئیاتی که به آن اشاره شده نیز توجه کنید. اندازه قطر کابل ها و سایر پارامترهای راه اندازی اینورترها بسته به نوع آن متفاوت است. در ادامه این مطلب مراحل گام به گام نصب اینورتر را برای شما شرح خواهیم داد.

تنظیمات اینورتر invt | راه اندازی اینورتر ls ig5a

نکات مهم در راه اندازی اینورتر تک فاز و سه فاز

در ابتدا برای راه اندازی و نصب اینورتر باید شرایط کاری اینورتر را برای نصب فراهم کنید. دما، رطوبت، فشار، لرزش و غیره از جمله مواردی هستند که برای آماده سازی شرایط، باید مورد توجه قرار بگیرند. اگر اینورتر در نزدیکی کوره یا تنه متحرک دستگاه که در لرزش است تعبیه شود، از عمر مفید قطعه کاسته می شود.

تابلو دمای کاری و رطوبت دستگاه را تنظیم می کند. به همین خاطر بهتر است تا درایور داخل تابلو به شکل مجزا نصب شود. از طرفی دیگر تابلو ریسک احتمال برق گرفتگی اپراتور را کاهش می دهد.

زمان که قصد دارید پنل قطع کننده را به مدار نصب کنید ابتدا برق ورودی را قطع کنید و سپس پنل قطع کننده را بر روی مدار نصب کنید. پوشش پنل را برداشته و قطب های ولتاژ جریان و مدارشکن را به هم متصل کنید.

راه اندازی یک موتور سه فاز با اینورتر یکی از راه های پرکاربرد برای کنترل سرعت و جهت یک موتور الکتریکی است. در ادامه مراحل راه اندازی موتور سه فاز با اینورتر را برایتان شرح می دهیم:

  1. ابتدا باید یک اینورتر متناسب با مشخصات موتور انتخاب کنید. اینورترها معمولاً در انواع و اندازه های مختلفی هستند و باید با توجه به توان و ولتاژ موتور، یک مدل مناسب انتخاب کنید.
  2. اینورتر نیاز به تغذیه برق دارد. بسته به ولتاژ و فازهای موتور، باید تغذیه مناسب را برای اینورتر فراهم کنید.
  3. سه خروجی اصلی اینورتر به سه فاز موتور وصل می شود. این خروجی ها معمولاً با نام های U، V و W برچسب گذاری می شوند که به ترتیب به فازهای R ، S و T موتور متصل می شوند.
  4. بعد از اتصال موتور، حتما می بایست که پارامترهای اینورتر را تنظیم کنید. این پارامترها شامل تنظیم فرکانس، تنظیم ولتاژ، تنظیم حداکثر سرعت و حداقل می شوند.
  5. پس از انجام تنظیمات، می توانید با استفاده از کنترلر اینورتر، موتور را روشن کنید و عملکرد آن را بررسی نمایید. در این مرحله، ممکن است نیاز به تنظیمات اضافی برای بهینه سازی عملکرد داشته باشید.
  6. با تغییر فرکانس و ولتاژ تنظیم شده، می توانید سرعت و جهت چرخش موتور را کنترل کنید. می توانید موتور را در سرعت ها و جهت های مختلف تست کرده و عملکرد آن را بررسی نمایید.

آماده سازی شرایط راه اندازی و نصب اینورتر

نکته دیگری که باید زمان راه اندازی و نصب اینورتر تک فاز و سه فاز به آن توجه کنید این است که قطعات در حین کار کردن گرم می شوند. به همین دلیل حتما باید در ساخت آنها یک تهیه هوا نصب شود. برای نصب اینورتر در نظر گیری جایگاه فاصله مشخص آن حائز اهمیت است.

سیستم سیم کشی و کابل کشی اینورتر

در مرحله دوم از راه اندازی و نصب اینورتر سه فاز و تک فاز به سراغ سیم کشی می رویم. کابل کشی در قطعات اینورتر مشابه سایر قطعات صنعتی به دو بخش مدار فرمان و قدرت دسته بندی می شوند. مدار فرمان بخشی از مدار است که کنترل مدار را برعهده دارد و یک جریان کم ولتاژ در آن جریان دارد. مدار قدرت مسئول رساندن برق به الکتروموتور و اینورتر است.

بسته به نوع اینورتر که سه فاز یا تک فاز باشد؛ در مدل های مختلفی سیم کشی فرمان اینورتر انجام می گیرد که وظیفه کنترل الکتروموتور و دینام را بر عهده دارد. برخلاف آن کابل کشی بخش قدرت تقریبا در اکثر نمونه ها به شکل مشابه انجام می گیرد.