طرز کار دستگاه برش لیزر به زبان ساده

برش لیزری فرآیند برش انواع مواد با پرتو لیزر است. این فرآیند می تواند از یک برش معمولی مواد گرفته تا برش پیچیده که مته های معمولی تر قادر به انجام آن نیستند. جدا از برش، برش های لیزری می توانند با گرم کردن سطح مواد، دستکاری لایه بالایی مواد برای تغییر ظاهر و ایجاد طرح های مختلف، طرح های پیچیده ای را روی این مواد ایجاد کنند. به زبان ساده، دستگاه لیزر فلزات می توانند برش های دقیقی ایجاد کنند و به هر کسی امکان بی پایانی برای سفارشی سازی مواد را می دهند. تفاوت بین انواع مختلف دستگاه های برش لیزری ناشی از نوع متریال ، قدرت و ضخامت قابل برش دستگاه می باشد.

دستگاه برش لیزر CO2

همانطور که از نام آن پیداست، لیزر از مخلوط گازهای تحریک شده الکتریکی تولید می شود که بیشتر آن دی اکسید کربن (CO2) است. در دستگاه برش لیزر CO2، نور زمانی تولید می شود که الکتریسیته از طریق لوله پر از گاز عبور کند. یکی از آینه ها به نور اجازه عبور می دهد در حالی که آینه دیگر کاملاً بازتابنده است. این آینه ها وظیفه هدایت پرتو لیزر به داخل متریال خام را دارند.

لیزرهای CO2 رایج ترین نوع دستگاه برش لیزری هستند زیرا مقرون به صرفه و در عین حال کارآمد و مشهور هستند و می توانند برای طیف گسترده ای از متریال از جمله فولاد نرم (آهن ) و فولاد ضد زنگ (استیل) آلومینیوم ، مقوا، چرم، چوب، شیشه، اکریلیک، و برخی دیگر از اشکال پلاستیک استفاده شوند.

مزایای برش لیزری

استفاده از برش لیزری مزایای متعددی دارد.
در زیر برخی از آنها آورده شده است:

فرآیند غیر تماسی – پرتو به طور فیزیکی با متریال ارتباط نداشته و در نتیجه کمترین آسیب را وارد می کند.

روش ایمن تر – به طور کلی، برش لیزری بسیار ایمن تر از سایر اشکال برش است زیرا از هیچ تیغه ای استفاده نمی کند.

دقت – برش های لیزری برش هایی با دقت بالا تولید می کنند.

چرا از برش لیزری استفاده کنیم؟

برش لیزری می تواند پروژه های چشمگیر مختلفی را ایجاد کندو در صنایع مختلفی کاربرد دارد. در مقایسه با سایر فرآیندهای ساخت، برش لیزری مزایای بهتری مانند دقت، سفارشی سازی را ارائه می دهد. برای دریافت بهترین خدمات برش لیزری در کل نقاط کشور ، با برش  ، بهترین و کارآمدترین تجهیزات برش در بازار، تماس بگیرید. تیم اختصاصی رخ لیزر دارای چندین دهه تجربه و کارنامه ی درخشان در زمینه برش لیزری، طراحی و موارد دیگر است.

برش لیزر به زبان ساده

برش لیزری به فرآیند برش اجسام و قطعات نظیر چوب ، فلزات ( برش لیزر آهن ، برش لیزر آلومینیوم ، مس ، روی و … ) گفته می شود. در فرایند برش لیزر طرح مورد نظر شما بر روی سیستم عامل دستگاه برش لیزری بارگزاری می شود. در مرحله بعد به وسیله نرم افزار داخلی و برنامه دستگاه طرح مورد نظر به وسیله نازل بر روی قطعه مورد نظر اعمال می شود. برش دستگاه لیزر، از با کیفیت ترین برش ها در صنایع می باشد. سرعت و کیفیت در برش لیزر در قیاس با سایر روش های برش مثال زدنی است.

آموزش دستگاه برش لیزر فلزات | آموزش کار با دستگاه برش لیزر سیمای شهر

طرز کار دستگاه برش لیزر

در زیر به اختصار به مراحل برش لیزری یک قطعه اشاره می شود . شایان ذکر است در آینده به هریک از بخش های زیر با تفصیل بیشتری خواهیم پرداخت.

1- تولید اشعه لیزر جهت برش لیزر :

برای برش لیزری نیاز به تولید اشعه های لیزر می باشد. اشعه لیزر به وسیله تحریک کردن موادی که قدرت تولید اشعه لیزر را دارند  در یک محفظه بسته شکل می گیرند. (به وسیله تخلیه الکتریکی یا اشعه های تولید شده از یک لامپ.)

2- انتقال اشعه لیزر تا لنز دستگاه برش لیزر :

در مرحله دوم از برش لیزری ، اشعه لیزر ایجاد شده از هِد (HEAD) یا سر دستگاه لیزر، از طریق لوله های مخصوص (تیوب ها Tube) تولید شده و به وسیله آینه (جهت منعکس کردن) و فیبرهای نوری (Fiber Optic) به لنز دستگاه انتقال پیدا می کنند.

3- متمرکز کردن اشعه لیزر بر روی نقطه کاری دستگاه برش لیزر :

حال که اشعه لیزر به لنز دستگاه انتقال پیدا کرد، لنز دستگاه لیزر، پرتوها را برای برش لیزری در نقطه ای خاص متمرکز می کند. با این کار، انرژی پرتوهای لیزر در یک نقطه خاص متمرکز شده و باتوجه به قدرت دستگاه، برش لیزر در حد حکاکی یا برش در انواع ضخامت بسته به توان مولد دستگاه قابل انجام است.

4- پاک سازی و صیقلی سازی سطح برش لیزر :

در مرحله آخر، برخی از مواد برش تصعید شده و یا به صورت براده ها و مواد اضافی در محل برش باقی می مانند. در این مرحله گازی که به همراه لیزر در دو سر نازل با فشار به قطعه وارد می شود، عملیات پاک سازی قطعه را انجام می دهد. با این کار سطح فلز یا قطعه مورد نظر ما به صورت صیقلی درآمده و سطحی کاملا صاف از برش لیزر حاصل می گردد. شایان ذکر است بر اثر نیاز در ضخامت های مختلف گازهای مختلفی در برش لیزری مورد استفاده قرار می گیرد. ( اکسیژن، نیتروژن و … )

طرز عملکرد دستگاه لیزر حکاکی و برش

نحوه ی کار این دستگاه کاملا مشابه دستگاه های CNC موجود در بازار است و براساس اصول دستگاه های CNC کار میکند. در حقیقت این دستگاه همان CNC است که به جای موتور اسپیندل، با لیزر کار میکند.

دستگاهی که طراحی کرده ایم دو محوره است، یعنی دارای دو محور جهت حرکت در دو راستای  X و Y است. محورهای دستگاه توسط موتورهای استپر کنترل می شوند و حرکت میکنند. یکی از استپر موتورهای دستگاه، حرکات رو به جلو-عقب(در راستای Y) و استپر موتور دوم حرکات رو به چپ-راست(در راستای X) را کنترل میکند.

مکانیک دستگاه لیزر حکاکی و برش

بخش مکانیکی دستگاه یکی از بخشهای بسیار مهم است که اگر طراحی آن اصولی و درست نباشد، نمیتوان انتظار عملکرد قابل قبولی را از دستگاه داشت. ما در طراحی بخشها و اجزای مختلف دستگاه، حساسیت و وسواس بسیار بالایی به خرج داده ایم و اجزای دستگاه را بارها و بارها طراحی مجدد کرده ایم و زمان زیادی را صرف طراحی بخش مکانیکی کرده ایم تا بهترین نتیجه ی ممکن حاصل شود.

طراحی بخش مکانیکی دستگاه لیزر خود را به صورت کاملا اختصاصی انجام داده ایم و نکات بسیار ریز و مهمی که تاثیر بسیار زیادی روی عملکرد دستگاه دارند را در طراحی بخش مکانیکی دستگاه پیاده سازی کرده ایم تا کاربر بتواند بهترین نتیجه ممکن را از دستگاه بگیرد و طراحیهای دقیقی را با آن انجام دهد.