آموزش تبدیل عکس به نقاشی در فتوشاپ

آموزش فتوشاپ، به عنوان یکی از قدرتمندترین ابزارهای ویرایش تصاویر در دنیای امروز، به افراد اجازه می دهد تا وارد دنیایی از خلاقیت و هنر شوند. این نرم افزار، نه تنها ابزاری است برای ویرایش و تغییر تصاویر، بلکه به عنوان یک پایگاه برای ایجاد آثار هنری و تبدیل تصاویر به اشیاء هنری متنوع، شناخته می شود. در این راستا، تبدیل عکس به نقاشی در فتوشاپ از جمله تکنیک های جذاب و مورد علاقه افراد در این نرم افزار است. این فرایند، به کمک فیلترها، ابزارهای ویژه و تنظیمات دقیق، امکان تغییر و تبدیل تصویر به یک اثر هنری با استایل و جزئیات نقاشی را فراهم می کند. از آماتورها تا حرفه ای ها، همه می توانند از این امکانات استفاده کرده و تصاویر خود را به دنیایی از رنگ ها و خلاقیت نقاشی تبدیل کنند.

در این مطلب بررسی خواهیم کرد چگونه در فتوشاپ عکس را به نقاشی تبدیل کنیم؟ و نحوه ساخت اکشن تبدیل عکس به نقاشی در فتوشاپ چگونه است؟

آموزش تبدیل عکس به نقاشی در فتوشاپ

1- باز کردن عکس در فتوشاپ

اولین قدم در آموزش تبدیل عکس به نقاشی در فتوشاپ، باز کردن نرم افزار است. برای این کار بر روی File در نوار ابزار بالای صفحه کلیک کرده و روی Open بزنید. سپس تصویر مورد نظر را انتخاب کنید. همچنین می توانید از کلیدهای میانبر Ctrl+O در ویندوز و Cmd+O در مک استفاده کنید.

2- تبدیل به Smart Object

پس از باز کردن تصویر در فتوشاپ، باید از لایه مورد نظر کپی بگیرید. برای این کار می توانید از کلیدهای میانبر Ctrl+J در ویندوز و همچنین کلیدهای Cmd+J در مک استفاده کنید. سپس روی این لایه راست کلیک کرده و گزینه Convert to Smart Object را انتخاب کنید. این مرحله به شما امکان می دهد بتوانید در مراحل بعدی تنظیمات مربوط به افکت های اعمال شده را تغییر دهید. در حالت کلی نیاز نیست یک لایه Smart Object ایجاد کنید.

تبدیل عکس به خطوط نقاشی | تبدیل عکس به فتوکپی در فتوشاپ

3- اعمال فیلتر Dry Brush

در این مرحله از اموزش تبدیل عکس به نقاشی در فتوشاپ، در نوار بالای صفحه بر روی Filter کلیک کرده و گزینه Filter Gallery را انتخاب کنید. با این کار می توانید فیلتر تبدیل عکس به نقاشی در فتوشاپ را بر روی تصویر اعمال کنید.

حال فیلتر Dry Brush را از پوشه Artistic انتخاب کنید. در صورتی که فیلتر مورد نظر پیدا نشد، بر روی علامت نشان داده شده در شکل زیر کلیک کنید.

تبدیل عکس به خطوط نقاشی | تبدیل عکس به فتوکپی در فتوشاپ

در سمت راست گزینه های فیلتر می توانید تنظیمات مختلف را اعمال کنید. ما در اینجا Brush Size را روی 7، Brush Detail را روی 9 و Texture را روی 1 تنظیم کردیم.

4- اعمال فیلتر دوم

در نقاشی ها معمولا در پیش زمینه جزئیات بیشتری نسبت به پس زمینه وجود دارد. به همین دلیل باید جزئیات بیشتری را در پس زمینه نرم کنیم. برای انجام این کار یک فیلتر دیگر در پس زمینه اعمال میکنیم. بنابراین لایه را کپی کرده و بر روی Filter Gallery در زیر لایه کپی شده دو بار کلیک میکنیم.

تبدیل عکس به خطوط نقاشی | تبدیل عکس به فتوکپی در فتوشاپ

حال برای اعمال فیلتر دوم در بالای فیلتر اول، بر روی New effect layer که با علامت مثبت کوچک در سمت راست پایین صفحه وجود دارد، کلیک کرده و فیلتر مورد نظر خود را انتخاب کنید. در سمت راست نیز می توانید تنظیمات مختلف را اعمال کنید.

5- محدود کردن فیلتر دوم به پس زمینه

در این مرحله از آموزش نحوه ی تبدیل عکس به نقاشی در فتوشاپ، یک ماسک سیاه ایجاد کنید. برای این کار کلید Alt را نگه داشته و بر روی گزینه Add Vector Mask در پایین پنل لایه ها کلیک کنید.

حال دکمه B روی صفحه کلید را زده و یک قلم مو انتخاب کنید. تنظیمات مربوط به قلم مو را می توانید در نوار گزینه ها در بالای صفحه انجام دهید. حال می توانید قسمت هایی از تصویر را که می خواهید فیلتر دوم اعمال شود، نقاشی کنید.

6- اشباع رنگ ها

در این مرحله بر روی تب Adjustments در بالای پنل لایه ها کلیک کنید. همچنین می توانید از منوی Window گزینه Adjustments را تیک بزنید. حال آیکون Hue/Saturation را انتخاب کنید و تنظیمات مورد نظر را اعمال کنید.

چگونه در فتوشاپ عکس را به نقاشی تبدیل کنیم؟

در این بخش ابتدا نحوه تبدیل عکس به نقاشی پرتره در فتوشاپ را بررسی کرده سپس به آموزش تبدیل عکس به نقاشی رنگ روغن در فتوشاپ می پردازیم. برای این منظور ابتدا پس از باز کردن تصویر در فتوشاپ، دو لایه جدید ایجاد کنید. برای این کار می توانید کلیدهای میانبر Ctrl+J را دو بار فشار دهید. حال نام لایه ها را به Pixelate و Oil Paint Effect تغییر دهید. برای این منظور می توانید بر روی آنها دو بار کلیک کرده و نام آنها را تغییر دهید.

تبدیل عکس به نقاشی پرتره در فتوشاپ

در این قسمت از تبدیل عکس به نقاشی دیجیتال در فتوشاپ، بر روی لایه Pixelated کلیک کنید. سپس در نوار بالای صفحه به قسمت Image > Adjustments > Match colors بروید.

در صفحه ظاهر شده Luminance و Color Intensity روی 100 و Fade را روی 0 قرار دهید. سپس در قسمت Source تصویری که قصد دارید رنگ ها را از آن کپی کنید، انتخاب کرده و بر روی OK کلیک کنید.

حال از منوی بالای صفحه به قسمت Filter > Pixelate > Pointillize بروید.

در کادر باز شده قطر پیکسل ها را مشخص کنید. ما در اینجا روی 3 (حداقل قطر) تنظیم کردیم. در نهایت روی OK کلیک کنید.

حال در این مرحله از اموزش تبدیل عکس به نقاشی دیجیتالی در فتوشاپ، با تنظیم مجدد opacity، جلوه پیکسلی را ظریف تر کنید. برای اینکار در پنل لایه ها مقدار opacity را روی 40-50% تنظیم کنید.

تبدیل عکس به نقاشی رنگ روغن در فتوشاپ

برای تبدیل عکس به نقاشی رنگ روغن در فتوشاپ، ابتدا بر روی لایه Oil Paint Effect کلیک کرده و در نوار بالای صفحه به قسمت Image > Adjustments > Match colors بروید.

سپس از منوی بالای صفحه به قسمت Filter > Oil paint بروید.

در پنجره باز شده Stylization را برابر 10، Cleanliness را برابر 7-8، Scale را برابر 0.1، Bristle Detail را برابر 10 و Shine را برابر 0.5 تنظیم کرده و بر روی OK کلیک کنید.

در این مرحله بر روی Image در منوی بالای صفحه کلیک کنید. Auto Tone ، Auto Contrast و Auto Color را انتخاب کنید. حال تصویر نهایی آماده است.

ساخت اکشن تبدیل عکس به نقاشی در فتوشاپ

1- تنظیمات اولیه

ابتدا برای ساخت اکشن تبدیل عکس به نقاشی دیجیتال با فتوشاپ، عکس مورد نظر را باز کنید. برای اینکار می توانید به قسمت File > Open بروید.

سپس از منوی بالای صفحه به Image > Mode بروید و حالت رنگی عکس را 8 Bits/Channel انتخاب کنید.

حال اندازه عکس را در قسمت Image > Image Size به 2000 در 4000 پیکسل تغییر دهید.

در این مرحله از ساخت اکشن تبدیل عکس به نقاشی در فتوشاپ به قسمت Layer > New > Background from Layer بروید.

2- انتخاب سوژه

برای انتخاب سوژه از ابزار Quick Selection استفاده کنید و پس زمینه تصویر را انتخاب کنید. سپس کلیدهای Ctrl+Shift+I را بفشارید تا ناحیه انتخاب شده معکوس شود و به جای پس زمین، سوژه مورد نظر انتخاب شود.

در این مرحله از منوی بالای صفحه به Select > Modify > Smooth بروید و Sample Radius را روی 5 بگذارید. همچنین به قسمت Select > Modify > Contract بروید و مقدار Contract By را روی 2 قرار دهید. سپس به بخش Select > Modify > Feather رفته و مقدار Feather Radius را نیز روی 2 بگذارید.

سپس لایه مورد نظر را کپی کنید. برای این کار می توانید از کلیدهای ترکیبی Ctrl+J استفاده کنید. نام این لایه را Subject  بگذارید.

3- ضبط اکشن تبدیل عکس به نقاشی در فتوشاپ

برای ضبط اکشن تبدیل تصویر به نقاشی در فتوشاپ به Window > Action بروید و در پنجره باز شده روی منو در گوشه سمت راست کلیک کنید و سپس New Set را انتخاب کرده و نام آن را Illustration بگذارید.

سپس دوباره روی آیکون منو کلیک کرده و New Action را انتخاب کرده و نام آن را Illustration بگذارید.

4- ایجاد پس زمینه

در این مرحله لایه Background را انتخاب کرده و سپس برای ایجاد یک لایه با رنگ ثابت، از منوی بالای صفحه به بخش Layer > New Fill Layer > Solid Color بروید. نام لایه را Background color قرار دهید و رنگ آن را #cfcac8 قرار دهید.

5- تبدیل عکس به نقاشی با فتوشاپ

در این مرحله لایه Subject  را انتخاب کنید. سپس از منوی بالای صفحه به بخش Filter > Stylize > Diffuse بروید. در اینجا Mode  را بر روی Anisotropic قرار دهید.

حال به قسمت Filter > Sharpen > Unsharp Mask رفته و مقدار Amount  را برابر 125%، Radius را برابر 3 و Threshold را برابر 0 قرار دهید.

سپس به Filter > Noise > Reduce Noise رفته و Strength را روی 10 و بقیه موارد را روی 0 تنظیم کنید.

در این مرحله به بخش Filter > Blur > Surface Blur رفته و Radius را برابر 5 و Threshold را برابر 15 تنظیم نمایید.

سپس در منوی Filter > Sharpen > Unsharp Mask نیز Amount را برابر 250%، Radius برابر 3 و Threshold را برابر 0 قرار دهید.

در نهایت در قسمت Filter > Filter Gallery > Artistic > Cutout مقدار Number of Levels را برابر 8، Edge Simplicity را برابر 5 و Edge Fidelity را برابر1 قرار دهید.

6- ایجاد Outlines برای سوژه

در این مرحله دکمه Ctrl را نگه داشته و تصویر بند انگشتی لایه Subject را انتخاب کنید. حال بر روی لایه Background  کلیک کرده و آن را کپی کنید. برای این کار همانطور که قبلا نیز گفته شد، می توانید از کلیدهای میانبر Ctrl+J استفاده کنید. سپس لایه جدید را در بالای پنل لایه ها قرار دهید.

حال در قسمت بالای صفحه به Image > Adjustment > Levels رفته و تنظیمات آن را مطابق شکل زیر اعمال کنید.

سپس به قسمت Filter > Filter Gallery > Sketch > Stamp رفته و مقدار Light/Dark Balance را برابر 25 و Smoothness را برابر 5 قرار دهید.

در این مرحله به بخش Filter > Stylize > Oil Paint بروید. سپس مقدار Stylization را برابر 5 و Cleanliness را برابر 4 تنظیم کرده و تیک گزینه Lighting را بردارید.

سپس به قسمت Filter > Sharpen > Unsharp Mask بروید. در اینجا مقدار Amount را برابر 250%، Radius را برابر 5 و Threshold را برابر 0 قرار دهید.

در انتها حالت Blending این لایه را روی Threshold و مقدار Opacity را برابر 32% قرار دهید. نام لایه را به Subject Outlines تغییر دهید.

7- اعمال تغییرات نهایی و ذخیره اکشن

در این بخش از آموزش تبدیل عکس به نقاشی حرفه ای فتوشاپ، نیز مانند قسمت قبل عمل کرده و با نگه داشتن دکمه Ctrl و انتخاب تصویر بند انگشتی لایه، یک ناحیه انتخاب بر مبنای محتوای لایه ایجاد کنید. همچنین از لایه Background نیز کپی گرفته و آن را در بالای پنل لایه ها قرار دهید.

سپس حالت Blending این لایه را به Color تغییر داده و نام لایه را Subject Color قرار دهید.

در نوار بالای صفحه به قسمت Layer > New Adjustment Layer > Curves رفته و یک لایه اصلاحی curves ایجاد کرده و نام آن را Color Look قرار دهید.

حال بر روی تصویر بند انگشتی لایه دو بار کلیک کرده و در پنل Properties مانند شکل زیر عمل کیند.

در این مرحله کلید D را بفشارید. سپس به Layer > New Adjustment Layer > Gradient Map رفته و یک لایه اصلاحی gradient map ایجاد کرده و نام آن را Overall Contrast قرار دهید.

حالت  Blending این لایه را نیز به Soft Light تغییر داده و مقدار Opacity را روی 63% تنظیم کنید.

سپس در منوی Layer > New Adjustment Layer > Vibrance یک لایه اصلاحی vibrance ایجاد کرده و نام آن را Overall Vibrance/Saturation بگذارید.

روی تصویر بند انگشتی لایه دو ربا کلیک کنید و در پنل Properties مقدار Vibrance را برابر 45+ و مقدار Saturation را برابر 22+ تنظیم کنید.

در نهایت روی تصویر بندانگشتی لایه Background Color دو بار کلیک کنید و رنگ آن را #cfecfe قرار دهید. سپس در منوی Window > Actions در پنل Actions روی آیکون مستطیلی گوشه پایین سمت چپ کلیک کنید تا ضبط اکشن تبدیل عکس به نقاشی در فتوشاپ متوقف شود. حال روی آیکون منو در گوشه بالا سمت راست کلیک کرده و Save Actions را بزنید.

کلام پایانی

تبدیل عکس به نقاشی در فتوشاپ یک فرایند جذاب و خلاقانه است که این امکان را به شما می دهد با استفاده از تصاویر و عکس های خود یک اثر هنری شگفت انگیز ایجاد کنید. با استفاده از ابزارها، فیلترها و تکنیک های مختلف تبدیل تصویر به نقاشی در فتوشاپ که در مکتب تی وی هم به آن اشاره شده، می توانید تصویر اصلی را به یک نقاشی با استایل ها و جزئیاتی که شما انتخاب می کنید، تبدیل کنید.

استفاده از فیلتر تبدیل عکس به نقاشی در فتوشاپ، تنظیمات مختلف رنگ، کنتراست و جزئیات، به شما این امکان را می دهد تا به یک تصویر واقعی یک حس هنری ببخشید. استفاده از لایه ها و ماسک ها نیز به شما این امکان را می دهد که به صورت دقیق تر تغییرات را اعمال کرده و نقاشی خود را با کنترل بیشتری ایجاد کنید.