پزشکی و سلامت

آیا سردرد از علائم کبد چرب است

از آنجایی که به دلیل سبک ناسالم زندگی و افزایش استفاده از غذاهای فرآوری‌شده به تعداد افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی روز به روز افزوده می‌شود، مصرف مکمل‌هایی مانند قرص لیورگل نیز افزایش یافته است و از آنجایی که هر محصول به موازات مزایایی که دارد، شامل عوارضی هم می‌تواند باشد، در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز به بررسی عوارض قرص لیورگل به طور کامل خواهیم پرداخت.

اهمیت کبد در بدن

کبد شما ارگان مهمی است که صدها کار مربوط به متابولیسم، ذخیره انرژی و سم زدایی از بدن را انجام می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا غذا را هضم کنید، آن را به انرژی تبدیل نمایید و انرژی تا زمانی که نیاز دارید در بدن شما ذخیره شود. همچنین کبد در فیلتر کردن مواد سمی از جریان خون شما نیز موثر است. بیماری کبد یک اصطلاح عمومی است که به هر شرایطی که بر کبد شما تاثیر منفی می‌گذارد، اشاره دارد. این شرایط ممکن است به دلایل مختلف ایجاد شود، اما همه آنها می‌توانند به کبد شما آسیب زسانده و عملکرد آن را دچار اختلال نمایند.

قرص لیورگل یکی از بهترین محصولات گیاهی است که در درمان انواع بیماری‌های کبد چرب می‌تواند موثر واقع شود. برای خرید قرص لیورگل ۱۴۰ میلی‌گرم گل دارو و همچنین خرید قرص لیورگل ۷۰ میلی گرم گل دارو از داروخانه می‌تواند بدون نیاز به نسخه پزشک و حتی به صورت آنلاین نیز اقدام نمایید.

علائم بیماری کبد

علائم بیماری‌های کبد بسته به علت اصلی بروز آنها متفاوت است. با این حال، برخی از علائم عمومی وجود دارد که ممکن است نوعی بیماری کبد را نشان دهد:

  • پوست و چشم زرد
  • ادرار تیره
  • مدفوع کم رنگ، خونین یا سیاه
  • مچ پای متورم
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • کاهش اشتها
  • خستگی مداوم
  • خارش پوست
  • آسان دچار کبودی شدن

 

برخی از مشکلات رایج کبد

بسیاری از شرایط می‌تواند بر کبد شما تاثیر بگذارد. در اینجا نگاهی به برخی از موارد اصلی می‌اندازیم:

هپاتیت

هپاتیت یک عفونت ویروسی در کبد است. این بیماری باعث ایجاد التهاب و آسیب کبد شده و عملکرد کبد را دشوار می‌سازد. هپاتیت انواع مختلفی دارد که همگی آنها مسری محسوب می‌شوند. با انجام واکسیناسیون می‌توان در برابر هپاتیت A و B ایمنی ایجاد کرد. جهت پیشگیری از بروز هپاتیت، رابطه جنسی محافظت شده و عدم اشتراک گذاری تجهیزات تزریق همواره توصیه می‌شود.

قرص لیورگل با دارابودن مواد موثره سیلی مارین، در درمان مسمومیت‌های کبدی، هپاتیت‌های حاد و مزمن C و B، سیروز کبدی و کبد چرب موثر عمل می‌کند. به همین دلیل شاید عوارض قرص لیورگل که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، قابل چشم‌پوشی باشد و خیلی جدی و آزاردهنده به حساب نیاید.

بیماری کبد چرب

تجمع چربی در کبد می‌تواند منجر به بیماری کبد چرب شود. بیماری کبد چرب بر دو نوع است: بیماری کبد چرب الکلی که چنانچه از نامش نیز پیداست بر اثر مصرف زیاد الکل ایجاد می‌شود و بیماری کبد چرب غیر الکلی که معمولا بر اثر مصرف چربی‌های ناسالم ایجاد شده و عوامل مختلفی همچون سیگار کشیدن در تشدید آنها موثر هستند. بیماری کبد چرب الکلی معمولا در مراحل اولیه خود علائمی ایجاد نمی‌کند. با این حال، برخی از افراد در سمت راست شکم خود درد را تجربه می‌کنند. با پیشرفت این بیماری، تب، تهوع و استفراغ و زردی دز پوست بروز خواهد یافت.

بیماری کبد چرب غیر الکلی نیز در مراحل اولیه اغلب بدون علامت است اما با گذشت زمان ممکن است نشانه‌های زیر مشاهده شود:

  • ضعف و خستگی عمومی
  • کاهش وزن غیر قابل توضیح
  • کاهش اشتها
  • زردی
  • خارش پوست
  • تورم پاها یا شکم

در صورت عدم کنترل، هر دو نوع بیماری کبد چرب می‌توانند باعث آسیب کبدی شوند و سیروز و نارسایی کبدی را حاصل کنند. رژیم غذایی سالم و سایر تغییرات سبک زندگی (مثل انجام تمرینات ورزشی) اغلب می‌توانند علائم را بهبود بخشیده و خطر عوارض را کاهش دهند.

کبد چرب

قرص لیورگل چیست ؟

پیش از دانستن عوارض قرص لیورگل بهتر است در مورد کارکرد این محصول اطلاعاتی را کسب نمایید. عمده دلیل مصرف قرص لیورگل دوری از کبد چرب است، شاید به همین دلیل هم می‌‎توان از عوارض قرص لیورگل چشم پوشی کرد زیرا خیلی قابل توجه نیستند و اغلب مشکلی را ایجاد نمی‌کنند. لازم به ذکر است که یک کبد سالم به طور معمول حاوی مقدار کمی چربی است. بیماری کبد چرب هنگامی اتفاق می‌افتد که چربی اضافی در کبد وجود داشته باشد. کبد با چربی بیش از حد متورم و ملتهب می‌شود. این التهاب می‌تواند به سیروز (زخم) منجر شود، که می‌تواند به طور دائمی به کبد آسیب برساند.

این قرص از عصاره گیاه خارمریم (با ماده موثر سیلیمارین) درست شده و از طریق تحریک سنتز پروتئین ریبوزومال موجب بالا رفتن قدرت نوسازی سلول‌های کبدی شده و بنابراین یک درمان کمکی تاثیرگذار برای مسمومیت‌های کبدی، هپاتیت‌ها، جلوگیری از پیشرفت سیروز کبدی و به‌خصوص کبد چرب فراهم خواهد کرد.

عوارض قرص لیورگل

عوارض قرص لیورگل معمولا بسیار نادر و محدود بوده و تنها در معدودی از افراد می‌تواند منجر به بروز یک اثر ملین ملایم شود. بنابراین به قطعیت می‌توان گفت که فواید لیورگل خیلی بیشتر از عوارض آن است. این  قرص  سه نوبت در روز و در هر بار ۱ قرص ۱۴۰ میلی گرمی یا ۲ قرص ۷۰ میلی گرمی مصرف می‌شود. مدت زمان مصرف این دارو به‌خصوص در کبد چرب در اغلب موارد تا سه ماه  قابل توصیه است.

بررسی دقیق تر عوارض قرص لیورگل به دلیل وجود خار مریم

از خار مریم به عنوان یک داروی طبیعی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله اختلالات کبدی استفاده می‌شود. ماده موثر موجود در این گیاه سیلیمارین نام دارد. سیلیمارین از فلاونوئیدها بوده و به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی فوق‌العاده قوی بسیار مفید است. خار مریم علاوه بر اینکه می‌تواند مشکلات کبدی را برطرف کند، ممکن است به کاهش کلسترول و کنترل قند خون نیز کمک نماید. برخی از عوارضی که گیاه خار مریم ممکن است داشته باشد، شامل موارد زیر شود:

  • نفخ و درد شکم
  • واکنش‌های آلرژیک
  • اسهال
  • سوء هاضمه
  • خارش
  • از دست دادن اشتها
  • حالت تهوع

آیا عوارض قرص لیورگل بیشتر از فواید آن است؟

برای به حداقل رساندن عوارض قرص لیورگل بهتر است با مشورت پزشک از این مکمل غذایی استفاده نمایید. دقت کنید که اگر به گیاهانی که در خانواده خار مریم هستند (مثل گل مروارید یا گل همیشه بهار) آلرژی دارید، احتمال اینکه نسبت به این قرص نیز واکنش‌های آلرژیک نشان دهید، افزایش می‌یابد.

بهترین زمان مصرف قرص لیورگل

مصرف روزانه ۴۲۰ میلی گرم از قرص لیورگل که حاوی گیاه خار مریم است، بلامانع و ایمن بوده و خطری را به وجود نمی‌آورد. بهتر است این مقدار دوز را در ۳ نوبت و هر بار ۱۴۰ میلی گرم مورد مصرف قرار داد اما اگر از لیورگل ۷۰ میلی گرمی استفاده می‌کنید باید روزانه ۳ مرتبه و هر بار ۲ قرص را استفاده کرد تا به نتایج دلخواه رسید. بهترین زمان مصرف قرص لیورگل ۱ ساعت پس از غذا خوردن است اما با معده خالی و هر زمان دیگری نیز می‌توانید این قرص را بخورید.

سخن پایانی

قرص لیورگل یکی از شناخته‌شده‌ترین داروهای گیاهی برای درمان اختلالات کبد است که به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی می‌تواند در بسیاری موارد دیگر نیز مورد مصرف قرار گیرد. در این مطلب به عوارض قرص لیورگل پرداختیم. همان‌طور که خواندید این قرص عوارض جانبی خاصی ندارد و ممکن است تنها اندکی مشکلات گوارشی ایجاد کند که آن‌هم زودگذر است. البته اگر شما به ترکیبات موجود در این فرآورده حساسیت داشته باشید نباید آن را استفاده کنید زیرا واکنش‌های آلرژیک شدیدی ممکن است در شما ایجاد نماید.


کبد، عضوی از بدن است که هم‌اندازه یک توپ فوتبال آمریکایی بوده و در سمت راست پهلو، درست زیر قفسه سینه قرار دارد. سالم بودن این عضو و درست کار کردن آن برای بدن بسیار ضروری است؛ زیرا کبد نقشی اساسی در هضم غذا و دفع مواد زائد و سمی ایفا می‌کند. مشکلات کبد ممکن است در اثر ژنتیک یا عادت‌های ناسالم غذایی به وجود بیایند. کبد چرب یکی از مهم‌ترین و خطرناک‌ترین بیماری‌های مربوط به کبد است که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم. در این مقاله مواردی همچون دلایل بروز، راه‌های درمان و علائم کبد چرب مورد بررسی قرار می‌گیرند. با ما همراه باشید.

کبد چرب چیست و چه انواعی دارد؟

مجله معتبر پزشکی WebMD، این بیماری را خیلی ساده تعریف می‌کند: «کبد چرب یعنی شما در کبد خود چربی اضافه دارید. ممکن است دکتر شما آن را هپاتیت استئاتوس بنامد.» بیشترین ریسک کبد چرب متعلق به کسانی است که به طور مداوم و در دوز بالا الکل مصرف می‌کنند. در کل کبد چرب دو نوع دارد: کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) و کبد چرب الکلی (ALD).

کبد چرب غیر الکلی (Non-Alcoholic Fatty Liver Disease)

به نوعی از بیماری کبد چرب اشاره دارد که علت آن الکل نیست. کبد چرب غیرالکلی دو نوع دارد:

۱. کبد چرب ساده: وقتی کسی کبد چرب ساده دارد، این یعنی چربی اضافه در کبد او وجود دارد، اما نه آنقدر که به بافت سلولی کبد آسیب بزند یا باعث التهاب و علائم جانبی شود. کبد چرب ساده معمولا پیشروی نکرده و تشدید نمی‌شود؛ اما در صورت ابتلا به آن باید بیشتر مراقب رژیم غذایی خود باشید.

۲. استئاتوهپاتیت غیرالکلی (NASH): این بیماری از کبد چرب ساده، جدی‌تر است. ابتلا به استئاتوهپاتیت برابر است با التهاب کبد و آسیب به بافت سلولی آن و در نتیجه بروز مشکلاتی مثل Fibrosis (فساد بافت‌ها)، Cirrhosis (ضعف عملکرد و از کار افتادگی کبد) و حتی سرطان کبد. حدود 20 درصد از مبتلایان به کبد چرب غیر الکلی، استئاتوهپاتیت غیرالکلی دارند.

کبد چرب الکلی (Alcohol-Related Fatty Liver Disease)

این بیماری همان‌ طور که از اسم آن پیدا است، در اثر مصرف زیاد الکل به وجود می‌آید. کبد چرب الکلی سه نوع دارد:

۱. ورم کبد: این بیماری علائم اضافه‌ای را به همراه ندارد و زیاد خطرناک نیست؛ فقط ممکن است در سمت راست پهلوی خود و زیر قفسه سینه احساس درد و ناراحتی داشته باشید. ورم کبد در صورت رعایت توصیه‌های پزشک و قطع مصرف الکل، درمان می‌شود. 

۲. هپاتیت الکلی: نوع شدیدتری از ورم کبد است که می‌تواند به بروز تب، حالت تهوع، استفراغ، درد شکم و زردی (پوست و چشم) در فرد منجر شود. 

۳. سیروز الکلی: کم‌کاری یا ازکارافتادگی کبد که در اثر زخم شدن بافت آن به وجود می‌آید و همان علائم هپاتیت الکلی را علاوه بر علائم زیر دارد:

  • احساس دائمی حرکت مقادیر زیادی از مایعات در شکم
  • فشار خون بالا در کبد
  • خون‌ریزی داخلی
  • سرگیجه و کج‌خلقی
  • ورم طحال
  • ازکارافتادگی کبد که می‌تواند مرگبار باشد

یک ورم کبد ساده در صورت بی‌‌توجهی و ادامه دادن مصرف الکل، می‌تواند به هپاتیت و در نهایت سیروز منتهی شود. اگر الکل مصرف می‌کنید و نشانه‌های مشکل کبد را در خود مشاهده کرده‌اید، خیلی زود تحت نظر پزشک قرار گرفته و برنامه‌های ترک الکل را آغاز کنید؛ زیرا وخامت اوضاع کبد می‌تواند خطرات جانی به همراه داشته باشد. 

چرا به کبد چرب مبتلا می‌شویم؟

کبد چرب در اثر تجمع چربی بیش از حد در کبد به وجود می‌آید. این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که فرد، زندگی ناسالمی را برای مدتی طولانی در پیش گرفته باشد. گاهی هم کبد چرب به دلیل عوامل ژنتیکی به فرد می‌رسد که در این صورت تنها مراقبت‌های پس از درمان برای او ممکن خواهد بود. در هر صورت، زمانی از کبد چرب و خطرات آن دور خواهیم شد که توصیه‌های متخصصان و پزشکان در مورد رژیم غذایی سالم و مغذی و فعالیت هفتگی را جدی بگیریم. 

علائم کبد چرب چیست؟

همان‌ طور که اشاره شد، در مراحل اولیه و انواع خفیف کبد چرب علائم خاصی وجود ندارد. تنها علائم بیماری‌هایی مثل ورم کبد یا کبد چرب ساده، احساس ناراحتی در سمت راست پهلو است. اما اگر بیمار به سبک زندگی ناسالم خود ادامه دهد و استئاتوهپاتیت یا سیروز در او اتفاق بیفتد، علائم زیر بروز خواهند کرد:

  • ورم شکم
  • دیده شدن رگ از زیر پوست (ورم رگ)
  • بزرگ شدن سینه در مردان
  • کف دست قرمز رنگ
  • زردی پوست و چشم

علائم کبد چرب در زنان

بروز کبد چرب در زنان، تفاوت چندانی با بروز کبد چرب در مردان ندارد. یعنی علائم بیماری در هر دو جنس یکسان است؛ اما زنان به دلیل رژیم غذایی سالم‌تر خود و مصرف کمتر الکل، در معرض ریسک کمتری قرار دارند. مهم‌ترین خطر کبد چرب متوجه زنان باردار است. بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط دانشگاه کالیفرنیا، زنان باردار در صورت ابتلا به کبد چرب با خطراتی مثل فشار خون بالا، خون‌ریزی پس از زایمان و زایمان زودهنگام روبه‌رو می‌شوند که برای مادر و نوزاد خطرناک است. 

علائم کبد چرب در افراد لاغر

شاید وجود واژه «چرب» در نام این بیماری، شما را هم مثل بسیاری از افراد به اشتباه بیندازد و فکر کنید تنها افراد چاق به آن مبتلا خواهند شد. اما در بررسی جدید انجام شده توسط موسسه علمی NCBI آمریکا در میان اهداکنندگان کبد و قربانیان تصادف، هپاتیت استئاتوس یا کبد چرب غیرالکلی شدید در 15 درصد از افراد لاغر مشاهده شد. در بررسی‌های بیشتر توسط دکتر فراکانزانی و همکارانش مشخص شد لاغری تاثیری بر کمتر شدن التهابات نخواهد داشت. در واقع افراد لاغر تنها احتمال کمتری برای ابتلا به کبد چرب دارند و در صورت بروز این بیماری، علائم و ریسک‌های موجود با افراد چاق یکی خواهد بود. 

علائم کبد چرب در چهره

زمانی که کبد چرب در بدن یک فرد شروع به پیشروی می‌کند، کم‌کم روی تمام بخش‌های آن اثر منفی می‌گذارد. یکی از مهم‌ترین علائم کبد چرب حاد، روی پوست و چهره دیده می‌شود که همان زرد شدن رنگ پوست و چشم‌ها است. به این شرایط، زردی، یرقان یا Jaundice گفته می‌شود. با مشاهده هرکدام از علائم کبد چرب بهتر است خیلی سریع تحت نظر پزشک قرار بگیرید؛ چرا که این بیماری در صورت بی‌توجهی می‌تواند به مسئله مرگ و زندگی بدل شود. 

هر مرحله از کبد چرب چه علائم و نشانه‌هایی دارد؟

بروز علائم کبد چرب در مراحل ابتدایی ممکن است کاملا بی‌علامت باشد و حالات خفیف آن، از احساس درد و ناراحتی در سمت راست پهلو و در مواردی احساس خستگی و بی‌حالی آغاز می‌شود. اما جدی نگرفتن همین علائم و تغییر ندادن رژیم غذایی می‌تواند به شدیدتر شدن بیماری و بروز علائم خطرناک منجر شود. در ادامه علائم کبد چرب را در هر مرحله از بروز آن بررسی می‌کنیم. 

علائم کبد چرب شدید

کبد چرب شدید زمانی اتفاق می‌افتد که ورود چربی بیش از حد به کبد، آن را از کار انداخته و به بافت‌های آن آسیب جدی وارد کرده است. در این حالت معمولا فیبروز (آسیب بافتی) و سیروز (از کار افتادگی کبد) اتفاق افتاده و علائم زیر بروز می‌کنند:

  • از دست دادن اشتها
  • کاهش وزن
  • ضعف بدنی
  • خستگی
  • خون‌دماغ شدن
  • خارش پوستی 
  • زردی یا یرقان
  • دیده شدن جریان‌های خونی در زیر پوست
  • درد پهلو و شکم
  • تورم شکم
  • تورم پاها
  • بزرگ شدن سینه مردان
  • سرگیجه

زمانی که فرد به این مرحله از کبد چرب رسیده باشد، جان او در خطر است. در صورت مشاهده این علائم در خود یا دیگران، بدون اتلاف وقت به بیمارستان مراجعه کرده و خود یا بیمار را تحت مراقبت ویژه قرار دهید. 

علائم کبد چرب خفیف

کبد چرب در مراحل اولیه خود مثل کبد چرب ساده و ورم کبد، تنها با دردهای خفیف در ناحیه شکم و پهلو و خستگی جزئی ظاهر می‌شود. اگر در این مرحله و با مشاهده این علائم، تغییر در رژیم غذایی را پیش نگیرید، علائم تازه‌تری مثل حالت تهوع، استفراغ، تب، سرگیجه و سردرد در شما ظاهر خواهد شد. جدی گرفتن علائم کبد چرب در هر مرحله از آن می‌تواند از بروز خطرات بیشتر جلوگیری کند. به طور کلی مراحل کبد چرب را می‌توان این‌گونه بیان کرد:

  1. کبد چرب ساده (کبد چرب گرید 1): معمولا بدون علائم است – شروع جمع شدن چربی‌های اضافه در کبد.
  2. استئوهپاتیت (کبد چرب گرید 2): علائمی مثل سردرد، دل‌درد، تب و حالت تهوع اتفاق می‌افتند – شروع آسیب به بافت کبد.
  3. فیبروز کبدی (کبد چرب گرید 3): تبدیل آسیب‌های بافتی به زخم و بروز علائمی مثل ورم شکم، سردرد و کوفتگی
  4. سیروز (کبد چرب گرید 4): پخش شدن زخم در تمام بافت کبد و ضعف در عملکرد یا ازکارافتادگی آن به همراه خطرات جدی برای سلامتی و بروز علائمی همچون خونریزی، ورم شکم، زردی و…

آیا می‌توان کبد چرب را از روی علائم تشخیص داد؟

علائم کبد چرب معمولا تا زمان رسیدن به مراحل حاد (فیبروز و سیروز) بروز نمی‌کند. علائم اولیه این بیماری هم به دلیل خفیف بودن و مشابه بودن با دیگر بیماری‌ها، اطلاعات زیادی را به مشاهده‌کننده یا خود فرد نخواهند داد. در هر حال، اگر علائم زیر را در خود یا دیگری مشاهده کردید، مراجعه به دکتر داخلی گزینه مناسبی خواهد بود.

  • درد شکمی یا احساس ناراحتی در سمت راست پهلو
  • از دست دادن اشتها و کاهش وزن ناگهانی
  • زردی پوست و چشم
  • ورم شکم و پاها
  • خستگی شدید و سرگیجه
  • ضعف بدنی

روش‌های تشخیص کبد چرب که باید بدانید

تشخیص کبد چرب در خانه و بدون وسایل پزشکی تا زمان رسیدن به خطرناک‌ترین مراحل ممکن نیست. علائم کبد چرب زمانی بروز می‌کنند که کبد آسیب جدی دیده باشد. به همین علت توصیه می‌شود حداقل سالی یکبار تمام ابعاد سلامتی خود را در قالب یک چکاپ پزشکی بسنجید؛ زیرا تنها راه تشخیص کبد چرب در مراحل اولیه و کم‌خطر آن، تشخیص پزشکی با آزمایش خون و سونوگرافی است. آگاهی از وجود این بیماری در مراحل اولیه ابتلا به آن، درمان را بسیار ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر خواهد کرد. 

خطرات ابتلا به کبد چرب چیست؟

کبد یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین اعضای بدن است که از کارافتادگی آن باعث مشکلات جدی می‌شود. کبد مسئول جذب مواد لازم و دفع مواد زائد بوده و ضعف آن معادل است با ایجاد مشکل در فرآیند جذب و دفع. کبد همچنین میزان کلسترول خون را تنظیم می‌کند و اجازه نمی‌دهد کلسترول بد (LDL) در خون زیاد شود. به همین دلیل ابتلا به کبد چرب می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و ‌عروقی را هم در فرد افزایش دهد. کبد چرب در صورت پیشروی و حاد شدن می‌تواند جان فرد را به خطر بیندازد. حادترین حالت کبد چرب، سیروز است که مجله سلامتی Healthline آن را یک تهدید جانی می‌نامد.

آیا می‌توان از کبد چرب پیشگیری کرد؟

مثل بیشتر بیماری‌ها، کبد چرب هم با کمترین هزینه قابل پیشگیری است. با رعایت نکات زیر می‌توانید از خود در برابر این بیماری محافظت کنید:

  • محدود کردن مصرف الکل تا حد ممکن یا حذف آن
  • کنترل وزن با رژیم غذایی مناسب و ورزش مداوم
  • دنبال کردن یک رژیم غذایی با ارزش غذایی بالا و چربی اشباع و کربوهیدرات پایین
  • کنترل سطح قند، تری‌گلیسیرید و کلسترول در خون با مشورت کارشناس تغذیه یا پزشک
  • پیش رفتن با برنامه دکتر برای بیماران دیابتی
  • قرار دادن حداقل 30 دقیقه ورزش در برنامه روزانه برای اکثر روزهای هفته 

درمان کبد چرب چگونه است؟

در حال حاضر هیچ دارویی وجود ندارد که اثر مستقیم آن روی درمان کبد چرب اثبات شده باشد و تحقیقات و آزمایش‌ها در این راستا در جریان هستند. ساده‌ترین کارهایی که پس از تشخیص علائم کبد چرب در فرد به او توصیه می‌شود عبارت است از:

  • محدود کردن یا حذف الکل
  • برنامه‌ریزی برای کاهش وزن
  • تغییر رژیم غذایی
  • تغییر سبک زندگی

این توصیه‌ها برای زمانی است که کبد چرب در فرد هنوز به حالت حاد (سیروز و فیبروز) نرسیده باشد. اگر بیمار در این مراحل به پزشک مراجعه کند، درمان‌های دارویی و گاهی عمل جراحی برای او در نظر گرفته خواهد شد. به همین دلیل توصیه می‌شود هر 6 ماه تا یک سال، وضعیت سلامت خود را چکاپ کنید. چکاپ مرتب و مداوم باعث می‌شود کبد چرب را در مراحل اولیه بروز تشخیص داده و با کمترین هزینه و عوارض جانبی، آن را درمان کنید. اگر کبد چرب به مرحله سیروز برسد، احتمال از کارافتادگی کامل آن بالا می‌رود. در صورت از کارافتادگی کامل کبد، به پیوند آن نیاز خواهید داشت. 

آیا درمان خانگی کبد چرب ممکن است؟

اگر بیماری شما هنوز به مراحل حاد (سیروز) نرسیده باشد، امکان درمان آن در خانه وجود دارد. قبل از هرچیز باید آگاه باشید که این بیماری به احتمال 99 درصد در نتیجه سبک زندگی و رژیم غذایی غلط شما به وجود آمده است. در همین راستا باید رژیم غذایی خود را سر و سامان داده و فعالیت خود را تا حد ممکن بیشتر کنید. جدا از اضافه کردن ورزش به برنامه روزانه و هفتگی خود، برای انجام کارهای روزمره هم فعالیت بیشتر را در نظر بگیرید. برای مثال تا حد ممکن مسیرهای خود را با پیاده‌روی طی کنید. 

کلام آخر

کبد یکی از مهم‌ترین اعضای بدن است که بدون آن جذب مواد لازم و دفع مواد زائد ممکن نیست. این عضو مهم ممکن است در اثر سبک زندگی و رژیم غذایی ناسالم دچار آسیب شود. به این آسیب، کبد چرب می‌گویند. کبد چرب به راحتی قابل درمان است، به شرطی که زود تشخیص داده شود. علائم کبد چرب معمولا تا حادترین مراحل آن (گرید 3 و 4) بروز نمی‌کنند و این یعنی تنها راه تشخیص آن در مراحل ابتدایی، چکاپ سالیانه است. اگر این بیماری در گرید 1 و 2 تشخیص داده شود، با کمترین هزینه قابل درمان خواهد بود. اما گرید 3 و 4 کبد چرب تنها با درمان‌های پیچیده دارویی و عمل جراحی درمان می‌شوند. 

سوالات متداول

آیا کبد چرب بیماری خطرناکی است؟

کبد چرب چهار گرید دارد که گرید سه و چهار آن خطرناک است. اما تشخیص به ‌موقع و انجام اقدامات درمانی لازم در مراحل اولیه ابتلا، خیلی ساده و کم‌هزینه آن را درمان خواهد کرد.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر ابتلا به کبد چرب قرار دارند؟

هر کسی ممکن است به این بیماری مبتلا شود، اما عوامل ژنتیکی، تغذیه ناسالم، چربی خون، چاقی و مصرف الکل، احتمال ابتلای فرد به این بیماری را تعیین می‌کنند. 

آیا افراد لاغر هم به کبد چرب مبتلا می‌شوند؟

ریسک ابتلا به کبد چرب برای افراد لاغر کمتر از افراد چاق و دارای اضافه وزن است. اما این ریسک را نمی‌توان صفر دانست.

آیا کبد چرب قابل پیشگیری است؟

بله، به سادگی می‌توان با رعایت نکاتی که در متن به آن‌ها اشاره شد از بروز این بیماری جلوگیری کرد.

آیا درمان خانگی برای کبد چرب وجود دارد؟

بهترین درمان برای این بیماری، حذف چربی‌های اشباع و کربوهیدرات‌ها از رژیم غذایی و افزایش فعالیت تا حد ممکن است. برای توصیه‌های بیشتر به متن مراجعه کنید.

منبع:

clevelandclinic

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
دریافت نوبت از پزشک متخصص


پزشکان هنوز علت دقیق تومور‌های مغزی را نمی‌دانند، با این حال برخی عوامل خطر ابتلا به این تومور‌ها را افزایش می‌دهد.

 به گزارش خبرنگار گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛  حوزه کلینیک در نظر دارد تازه‌ترین دانستنی‌های پزشکی را در اختیار کاربران قرار دهد.

سردردهای طولانی مدت را جدی بگیرید

گرچه سردرد علل مختلفی دارد؛ بهتر است سردرد‌های طولانی مدت و مزمن را جدی بگیرید، چرا که ممکن است نشانه یک تومور مغزی باشند.

پزشکان هنوز علت دقیق تومور‌های مغزی را نمی‌دانند، با این حال برخی عوامل خطر ابتلا به این تومور‌ها را افزایش می‌دهد؛ کار با اشعه در مراکز درمانی، سکونت در نزدیکی کابل‌های برق فشار قوی از جمله این عوامل است؛ همچنین تحقیقات نشان می‌دهد درصد ابتلا به تومور مغزی در فرزندان مادرانی که در حین بارداری سیگار مصرف می‌کردند، بیش از دیگر فرزندان است.

فرضیه‌ها به اثبات نرسیده اند اما؛ آلودگی هوا، تنش و استرس عواملی هستند که ممکن است در بروز تومو‌های مغزی موثر باشد.

سردردهای طولانی مدت را جدی بگیرید/ راه‌های رهایی از کبد چرب/ خواص شگفت انگیز گیاه شنبلیله/  دشمن سلول های  پوستی را بشناسید

علت نفخ چیست؟

نفخ، یکی از مشکلات دستگاه گوارشی است که به دلیل تجمع گاز در روده ایجاد می‌شود؛ اگر تجمع گاز در داخل روده کوچک باشد، موجب سر و صدا در داخل شکم می‌شود و اگر در تجمع در روده بزرگ باشد موجب دفع گاز از بدن می‌شود؛ اگر هر از چند گاهی احساس نفخ معده داشتید، عادی است، ولی اگر تعداد دفعات آن زیاد باشد می‌تواند به علت مشکلات گوارشی باشد.
یکی از مواد غذایی که در بدن تولید نفخ می‌کنند حبوبات هستند؛ برای از بین بدن نفخ در حبوبات می‌توانید آن‌ها را برای چند ساعت در آب خیس داده و پوستشان را جدا کنید.

علاوه بر حبوبات؛ مصرف قهوه، کاکائوی شیرین، انواع کلم و سبزیجات پرزدار، نوشابه و دوغ گازدار و همچنین جویدن آدامس می‌توانند موجب بروز نفخ شوند.

راه‌های رهایی از کبد چرب

کبد چرب را می‌توان یک بیماری خاموش نامید که بدون داشتن درد یا نشانه خاصی می تواند پس از مدتی به مشکلات بزرگتری مانند سیروز کبدی یا هپاتیت ب منجر شود؛ کم تحرکی و داشتن رژیم غذایی نامناسب در ایجاد کبد چرب موثر است.

برای کنترل کبد چرب کاهش وزن و چربی، حذف برخی مواد غذایی پر چرب مانند غذا‌های پرچرب، انواع سس یا خامه توصیه می‌شود؛ علاوه بر این موارد قرص گیاهی لیورگل (Livergol) هم تجویز می‌شود که عصاره گیاه خارمریم (سیلی مارین) است.

 سردردهای طولانی مدت را جدی بگیرید/ راه‌های رهایی از کبد چرب/ خواص شگفت انگیز گیاه شنبلیله/  دشمن سلول های  پوستی را بشناسید

خواص شگفت انگیز گیاه شنبلیله

برخی از مواد غذایی خواص متفاوتی دارند که می‌توانند در موارد مختلفی مصرف شوند؛ شنبلیله یکی از این مواد غذایی است که خواص فوق العاده آن موجب شده تا در حل بسیاری از مشکلات راهگشا باشد.
مهم‌ترین خاصیت گیاه شنبلیله، کاهش دهنده قند خون است که در درمان دیابت موثر است؛ در این گیاه،  اسید آمینه‌ای به نام هیدروکسی ایزولوسین وجود دارد که در بهبود ترشح انسولین کمک می‌کند.
شنبلیله گیاهی تب‌بر است؛ همچنین شنبلیله منبع غنی تستوفن Testofen است که موجب افزایش شیر در مادران شیرده می‌شود، بسیاری از مادران روزانه سه مرتبه کپسول ۵۰۰ میلی‌گرمی شنبلیله را مصرف می‌کنند.

 سردردهای طولانی مدت را جدی بگیرید/ راه‌های رهایی از کبد چرب/ خواص شگفت انگیز گیاه شنبلیله/  دشمن سلول های  پوستی را بشناسید

دشمن سلول‌های پوستی را بشناسید

به طور طبیعی با افزایش سن، پوست انسان رطوبت کافی و انعطاف پذیری خود را از دست می‌دهد؛ اما آلودگی هوا می‌تواند موجب پیری زودرس پوست شود، زیرا مواد سمی موجود در هوا برای سلول‌های پوستی مضر هستند.
این مواد سمی می‌توانند درون منافذ پوست جمع شده و علاوه بر تیرگی پوست، موجب بروز حساسیت‌های پوستی نظیر اگزما شوند.
از سوی دیگر هوای آلوده با از بین بردن رطوبت پوست، در ایجاد خشکی و لکه‌های پوستی موثر است.

سردردهای طولانی مدت را جدی بگیرید/ راه‌های رهایی از کبد چرب/ خواص شگفت انگیز گیاه شنبلیله/  دشمن سلول های  پوستی را بشناسید

هویج  آب پز مصرف کنید

هویج، سرشار از ویتامین A و بتاکاروتن است؛ تحقیقات نشان می‌دهد، آب پز کردن هویج، موجب افزایش ۱۴ درصدی بتاکاروتن می‌شود؛ بتاکاروتن مسئول رنگ نارنجی هویج است که در بدن اسنان به ویتامین A تبدیل می‌شود؛ بهترین دما و زمان توصیه شده برای پخت آب‌پز هویج دمای ١٣٠ درجه و مدت زمان ۲۰ دقیقه است.

باید بدانید، شیوه‌های دیگر پخت هویج موجب کاهش ارزش غذایی و آنتی اکسیدانی آن می‌شود و سرخ کردن هویچ هم بیشترین آسیب را به این ماده غذایی می‌زند.

سردردهای طولانی مدت را جدی بگیرید/ راه‌های رهایی از کبد چرب/ خواص شگفت انگیز گیاه شنبلیله/  دشمن سلول های  پوستی را بشناسید

انتهای پیام/ 

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی کلینیک


به گزارش مشرق، کبد نقش کلیدی در دستگاه گوارش ایفا می‌کند، اما بیشتر مردم به سلامت آن توجه نمی‌کنند. هر چیزی که می‌خوریم و یا می‌نوشیم از کبد عبور می‌کند؛ حفاظت از سلامت کبد برای حفظ عملکردهای آن ضروری است چراکه اگر کبد درست کار نکند، کل بدن مختل می‌شود. خوب کار نکردن کبد علائمی دارد که آشنایی با آن‌ها قبل از وخیم شدن حال اندام داخلی ونابودی این عضو حیاطی بدن، می‌توان جان بیمار را نجات داد.

تحمل نکردن غذاهای چرب و ادویه دار

در حالت طبیعی، غذا و مایعات پس از خوردن در جهت دهان به مری و معده حرکت می‌کند، اما در شرایط مختلف ممکن است محتویات معده و گاهی اثنی عشر که دارای صفرا است، به داخل مری و حتی گاهی دهان برگردد که به آن بازگشت محتویات معده به مری یا رفلاکس گفته می‌شود.

بیشتر بخوانید:

نکات تغذیه‌ای برای روزه‌داران مبتلا به کبد چرب

افزایش وزن و چاقی شکم

کبد انسان اندام اصلی مسئول برای از بین بردن سمومی است که هر روز از غذاهای مصرفی و محیط اطراف در بدن جمع می‌شوند اما اگر این اندام نتواند عملکرد بهینه خود را ارائه کند یا با حجم کار بیش از حد مواجه باشد مانند الکل، غذاهای کم ارزش و دیگر آلاینده‌ها افت عملکرد خود را تجربه کند؛ توانایی دفع موثر سموم را نخواهد داشت و آن‌ها در چربی بدن ذخیره می‌کند.

سردرد تکرار شونده

سردرد به عنوان یک درد ناشی از سر یا گردن قسمت فوقانی بدن تعریف می‌شود. درد از بافت‌ها و ساختارهایی نشات می‌گیرد که جمجمه یا مغز را احاطه کرده اند، زیرا خود مغز هیچ اعصابی ندارد که به احساس درد (فیبرهای درد) منجر شود. درد ممکن است یک درد خفیف، تیز، لرزان، ثابت، آرام، ملایم، یا شدید باشد.

سوء هاضمه

سوء هاضمه یک درد گوارشی بدون زخم است و با علائمی، چون احساس درد و سیری زودرس هنگام خوردن، سوزش شکم، نفخ، احساس گاز زیاد در شکم، تهوع، استفراغ خونی و ترش کردن غذا همراه است. هر چند که سوء هاضمه مشکلی شایع است، ولی ممکن است از فردی به فرد دیگر فرق کند. علائم سوء هاضمه ممکن است هر روز و یا فقط گاهی اوقات بروز کنند.

سوء هاضمه می‌تواند علامت یک اختلال در کارکرد کبد باشد. اگر سوء هاضمه در اثر یک بیماری دیگر رخ نداده باشد، می‌تواند با تغییر شیوه زندگی و مصرف دارو از بین برود.

یبوست مزمن

یبوست شکایت شایعی در طبابت است و معمولا به عمل دفع، همراه با اشکال دفعات کم دفع، احساس دائمی دفع کم یا دفع به ظاهر ناقص مدفوع گفته می‌شود. همچنین یبوست مزمن، یکی از رایج‌ترین مشکلات گوارشی در سراسر دنیاست که تقریبا از هر چهار نفر، یک نفر را به خود گرفتار کرده است.

ضایعات پوستی

وظایف صفرا و کبد دفع چربی‌های مازاد مانند تری گلیسیرید، کلسترول و سموم محلول در چربی از بدن است؛ وقتی به درستی عمل نکند بدن از طریق پوست به دفع مواد زائد می‌پردازد که از نشانه‌های آن ایجاد جوش‌هایی در سطح بدن به ویژه در پشت و پایین گردن، صورت و گاهی در سر است.

خونریزی و یا کبود شدن سریع پوست

خونریزی، کبود شدن و قرمز شدن کف دست‌ها می‌تواند نشانه‌ای از بیماری کبد چرب غیر الکلی باشد. این بیماری به واسطه ذخیره چربی بیش از حد در سلول‌های کبد رخ داده و افرادی که به ندرت الکل مصرف می‌کنند یا اصلاً مصرف نمی‌کنند را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با افزایش سن، کبود شدن بدن راحت‌تر رخ می‌دهد، زیرا پوست نازک‌تر می‌شود اما اگر دلیلی برای کبودی‌هایی که روی بدن خود مشاهده می‌کنید، نمی‌یابید، ممکن است این نشانه‌ای از آسیب کبدی باشد. بیماری کبد می‌تواند موجب تکرر بیشتر کبودی‌ها شود.

خارش طولانی مدت پوست

التهاب مجاری صفراوی اولیه، یک بیماری مزمن که مجاری صفرا در کبد را تخریب می‌کند و به طور معمول دارای علائم مشهودی نیست، اما یکی از نخستین نشانه‌های آن خارش پوست است. خارش پوست ممکن است در نتیجه دلایل دیگر، مانند خشکی پوست نیز شکل بگیرد، اما زمانی که به شرایطی پایدار تبدیل می‌شود، بررسی دقیق‌تر شرایط اهمیت دارد، زیرا می‌تواند نشانه‌ای از سیروز کبدی نیز باشد.

ادرار خیلی تیره

رنگ تیره ادرار می‌تواند موجب نگرانی فرد شده و البته یکی از نشانه‌های آشکار آسیب دیدگی کبد باشد. در شرایطی که سطوح بیش از حد بیلی‌روبین در بدن موجب زرد شدن پوست و چشم می‌شود، این ماده می‌تواند موجب تغییر رنگ ادرار نیز شود، زیرا کلیه‌ها تلاش می‌کنند آن را از طریق ادرار دفع کنند.

خستگی مزمن و کسالت دائم

خستگی مداوم بدون در نظرگرفتن سطح فعالیت جسمانی، ممکن است به واسطه بیماری کبد شکل گرفته باشد. خستگی مزمن یکی از نشانه‌های آشکار آسیب دیدگی کبد است.

ادرار خیلی تیره

رنگ تیره ادرار می‌تواند موجب نگرانی فرد شده و البته یکی از نشانه‌های آشکار آسیب دیدگی کبد باشد. در شرایطی که سطوح بیش از حد بیلی‌روبین در بدن موجب زرد شدن پوست و چشم می‌شود، این ماده می‌تواند موجب تغییر رنگ ادرار نیز شود، زیرا کلیه‌ها تلاش می‌کنند آن را از طریق ادرار دفع کنند.

بی‌اشتهایی، تهوع و استفراغ و علائم شبیه آنفلوانزا

 از دست دادن اشتها یکی دیگر از نشانه‌های شایع آسیب کبد است و عدم احساس گرسنگی چیزی است که باید زنگ هشدار را برای شما به صدا درآورد.

کاهش وزن

کاهش وزن ناگهانی نیز می‌تواند یکی از نشانه‌های آسیب دیدگی کبد باشد. کاهش وزن ناخواسته می‌تواند نشانه‌ای از سیروز کبدی و همچنین هپاتیت C، عفونتی ویروسی که به التهاب در کبد منجر می‌شود، باشد.

گفتنی است اختلالات روده‌ای، سینوسی، آلرژیک، پیری زود رس، مدفوع آغشته به خون و یا قیر مانند، مدفوع کم رنگ و طعم فلزی در دهان از دیگر علائم خوب کار نکردن کبد است.


متأسفانه امروزه بیماری‌های کبدی رواج روزافزونی یافته‌اند. عملکرد ضعیف کبد توانایی بدن در هضم مناسب غذا، جذب مواد مغذی، شکستن چربی‌ها و دفع  مواد سمی را کاهش می‌دهد. عارضه‌های گوناگونی موجب آسیب دیدن کبد می‌شوند، بیماری کبد چرب یکی از عارضه‌های کبد است که درصد شیوع بالایی در سراسر جهان دارد.

کبد چرب چیست؟

بیماری کبد چرب را نمی‌توان به تنهایی به عنوان یک بیماری تعریف کرد، بلکه عموماً آغازکننده بیماری‌ها قلمداد می‌شود. اما حتی هنگامی که این بیماری در معاینه‌های بالینی تشخیص داده می‌شود، از این عبارت کلی برای تعریف آن استفاده می‌شود که “بیماری کبد چرب زمانی رخ می‌دهد که چربی اضافی در سلول‌های کبد انباشته شود.” تجمع بیش از حد چربی در سلول‌های کبد و پر شدن فضاهای میان بافتی، این اندام را بزرگ‌تر و سنگین‌تر از حالت طبیعی می‌سازد.

در پاسخ به این سوال که کبد چگونه چرب می شود؟ باید گفت بروز بیماری کبد چرب را به چند روش می‌توان توضیح داد، مقبول‌ترین توضیح این است که عملکرد کبد تا اندازه‌ای دچار نقص می‌شود که دیگر نمی‌تواند چربی‌ها را به خوبی بشکند و خارج کند. توضیح دیگر این است که بگوییم استخراج چربی روده‌، یعنی محل تجزیه و جذب غذای مصرفی، افزایش می‌یابد.

کبد نیز چربی‌های موجود در وعده غذایی را که توسط بدن جذب می‌شود تجزیه می‌کند. بنابراین اگر فردی به طور مستمر در مصرف چربی زیاده‌روی کند، میزان چربی بالایی به کبد می‌رسد. کبد نمی‌تواند فرایند متابولیسم را بر روی این مقدار زیاد چربی که در هر وعده رژیم غذایی وارد بدن می‌شود انجام دهد، و در نهایت چربی مازاد به صورت تری‌گلیسیریدها انباشته می‌شود. این تجمع تدریجی چربی به التهاب کبد و آسیب دیدن سلول‌های آن می‌انجامد که در نهایت به آن بیماری کبد چرب گفته می شود.

علایم

علایم بیماری کبد چرب بروز نمی کنند و بیماری با هیچ علامتی، به ویژه در ابتدای بیماری، همراه نیست. در صورت پیشرفت بیماری، معمولاً پس از سپری شدن چند سال یا حتی چند دهه، مشکلات مبهمی نظیر موارد زیر تجربه می‌شوند:

  • خستگی مزمن
  • کاهش وزن یا کم‌اشتهایی
  • ضعف
  • حالت تهوع
  • گیجی، ضعف قوه تشخیص یا مشکل در تمرکز کردن

بیمار علاوه بر موارد فوق گاهی با علایم زیر نیز مواجه می‌شود:

  • درد مرکز یا قسمت راست بالای شکم
  • کبد بزرگ شده
  • تیره شدن رنگ پوست یا لک صورت، جوش صورت که معممولاً روی گردن یا زیربغل رخ می‌دهد.
  • سفید شدن زبان
  • بوی بد دهان
  • کهیر و حساسیت‌های پوستی
  • خارش پوست
  • تعرق بیش از اندازه
  • بوی نامطبوع و زننده بدن
  • حلقه‌های تیره زیر چشم
  • زرد شدن چشم
  • قرمزی، تورم و خارش چشم (حساسیت چشم)
  • آکنه دوران بزرگسالی (آکنه روزاسه) ـ (جوش‌های قرمز اطراف بینی، گونه‌ها و چانه)
  • ظاهر شدن خال‌ها و نقطه‌های مایل به قهوه‌ای روی پوست مانند لک صورت (خال‌های کبدی)
  • قرمز شدن کف پا و دست که گاهی با خارش و التهاب نیز همراه است.
  • سرخ شدن صورت یا افزایش تعداد رگ‌های خونی صورت (مویرگ‌ها/ رگ‌ها)
  • سردرد، سرگیجه و در مواردی تنگی نفس

علت و علل

مدرن شدن سریع کشورهای آسیایی افزایش میزان چاقی و مشکلات ناشی از آن را برای مردم این نواحی به ارمغان آورده است. بیماری کبد چرب در دست‌کم 25% جمعیت کشورهایی تشخیص داده می‌شود که چاقی در آن رواج گسترده‌ دارد. از دیگر علل و علت کبد چرب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چاقی احتمال ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد، و بیمار دیابتی بیش از دیگران مستعد ابتلا به کبد چرب است. البته این بیماری خود به خود در بیمار دیابتی بروز نمی‌یابد، بلکه دیابت مقاوم به انسولین به علاوه وجود چربی اضافی در بدن در نهایت باعث بروز این بیماری می‌شود.
  • در مورد رابطه هپاتیت با کبد چرب باید گفت یکی از عامل‌های مؤثر در ابتلا به این بیماری، هپاتیت C است که التهاب کبد را به دنبال دارد، لازم به ذکر است که هپاتیت با کبد چرب تقاوت دارد.
  • کبد چرب معمولاً پی‌آمد مصرف مشروبات الکلی سنگین است؛ هر چند این عارضه تنها مشروب ‌خواران را هدف قرار نمی‌دهد و در میان افراد غیر الکلی نیز رواج دارد که علت آن عموماً مصرف طولانی مدت داروهای تجویزی، رژیم غذایی نامناسب، سوء تغذیه، بیماری‌های خاص ناشی از سبک زندگی فردی مانند دیابت، چاقی یا سطح کلسترول بالا است.
  • یکی از مهم‌ترین و شاخص‌ترین عوامل ابتلا به این بیماری الکل و پس از آن چاقی است. چربی مازاد در ناحیه‌ی شکم بیش از افزایش وزن کلی بدن به بیماری کبد چرب ارتباط می‌یابد. اکثر افراد چاق از ضرورت کاهش وزن آگاه هستند، حال آن که تعداد انگشت‌شماری از آنان واقعاً قدمی در این راه برمی‌دارند. شاخص توده بدنی کمتر از 25 به عنوان محدوده سلامت اکثر افراد قلمداد می‌شود، البته این میزان با توجه به قد و جنسیت فرد تغییر می‌کند.
  • بارداری و حاملگی نیز به دلیل به هم خوردن تعادل هورمون‌ها در طی این دوره و همچنین افزایش وزن یکی از علل بیماری کبد چرب به شمار می‌رود. اما پس از زایمان، کبد به خودی خود و بدون هیچ گونه درمان خاصی شروع به بهبود یافتن می‌کند و به ندرت لازم است تا برای بیماری کبدی ناشی از حاملگی برنامه درمانی خاصی در نظر گرفته شود.

انواع

دو نوع کبد چرب عبارتست از الکلی و غیر الکلی. اگر چه فرایند بروز هر دو نوع یکسان است. جهت تعیین شدت یا گرید کبد چرب برای آن یک نظام درجه‌بندی در نظر گرفته شده است. تشخیص درجه بیماری برای ارائه برنامه درمانی مناسب و بهبود سریع بیمار اهمیت دارد.

  • درجه یا گرید 1 (نوع 1): گونه ساده‌ای که عملکرد کبد را مختل نمی‌سازد، اما همچنان نیازمند مدیریت است.
  • درجه یا گرید 2 (نوع 2): عارضه‌ای متوسط که به منظور جلوگیری از پیشرفت بیماری باید تحت درمان قرار گیرد.
  • درجه یا گرید 3 (نوع 3): حالت شدید بیماری که معمولاً با بروز علائم کبد چرب توأم است.

در کودکان

بیماری کبد چرب کودکان رایج‌ترین بیماری‌ کبدی در بچه ها است. تقریباً 10% کودکان عمدتاً به دلیل چاقی بیش از حد به بیماری کبد چرب غیرالکلی دچار می‌شوند. تخمین زده می‌شود که از هر ده کودک یک نفر اضافه وزن دارد. برآوردی که ظرف یک دهه گذشته حدوداً سه برابر شده است. بیماری کبد چرب در میان تقریباً 3% از کودکان و 22 تا 53 درصد از کودکان چاق رواج دارد. بروز این عارضه در کودکان از سن چهارسالگی شروع می‌شود و احتمال ابتلا به آن با بالا رفتن سن فزونی می‌یابد، بنابراین در میان نوجوانان درصد شیوع بالاتری دارد. به علاوه دختران بیش از پسران به این بیماری دچار می‌شوند.

در بارداری

چربی به ندرت در کبد مادران طی دوران بارداری انباشته و باعث بروز کبد چرب حاد بارداری می شود و  خیلی به ندرت زندگی مادر و جنین را در معرض خطری جدی قرار می‌دهد و به از کار افتادگی کبد، کلیه، عفونت شدید یا خونریزی می‌انجامد. دلیل این امر کاملاً مشخص نیست، اما احتمالاً هورمون‌ها بدون تأثیر نیستند.

پس از تأیید تشخیص کبد چرب حاد حاملگی، پزشکان سعی می‌کنند تا هر چه سریع‌تر نوزاد را از رحم مادر خارج کنند. پس از آن هر چند مادر به مدت چند روز تحت مراقبت‌های ویژه قرار می‌گیرد، اما عملکرد کبد غالباً ظرف چند هفته به حالت طبیعی برمی‌گردد.

تشخیص

normal_and_fatty_liver

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، انباشت چربی‌های مازاد در سلول‌های کبد موجب التهاب درونی و آسیب دیدن سلول‌ها می‌شود. آنزیم‌های کبدی موجود در این اندام عملکردهای معینی را بر عهده دارند و زمان بروز آسیب در جریان خون آزاد می‌شوند. در آزمایش‌های معمول خون افزایش آنزیم‌های کبدی مشخص می‌شود و در نتیجه احتمال داده می‌شود که فرد به بیماری کبد چرب مبتلا شده است.

سپس با انجام آزمایش‌های تصویر برداری عارضه کبد چرب تشخیص داده می‌شود که در صورت ابتلا به آن، کبد در سونوگرافی روشن دیده می‌شود یا اکوژنیسیته‌اش افزایش می‌یابد و در سی. تی. اسکن تراکم آن کمتر به نظر می‌آید. با این حال در این روش‌های تشخیصی شدت و نوع بیماری مشخص نمی‌شود و با ارزیابی نتایج آنها نمی‌توان پی برد که آیا عارضه موضعی است یا انتشار آن در تمام این اندام شروع شده است. نمونه ‌برداری از کبد بهترین گزینه برای انجام تشخیص کبد چرب است. نمونه‌برداری به صورت یک عمل بسته و با حداقل تهاجم تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود، سوزن ظریفی برای بیرون کشیدن نمونه از محتویات و بافت‌های کبد وارد بدن می‌شود و سپس نمونه به دست آمده به دقت با استفاده از میکروسکوپ برای تعیین وجود چربی داخل آن بررسی می‌شود.

درمان

بیمار و پزشک به کمک یکدیگر برنامه‌ای را برای تغییر سبک زندگی تدوین می‌کنند. تغذیه و رژیم غذایی مناسب کبد چرب، افزایش فعالیت جسمی و ورزش کردن و مصرف داروی کبد چرب در صورت لزوم برای کنترل میزان کلسترول و قند خون عامل‌های خطری را به حداقل می‌رساند که تصفیه چربی سلول‌های کبد را به دنبال دارد.

  • کاهش وزن: باید به شیوه‌ای مناسب و سالم انجام شود، حذف وعده‌های غذایی و گرسنه ماندن برای مدتی طولانی صرفاً مشکل کبد را تشدید می‌کند. اما با پیگیری برنامه ورزشی منظم و سالم می‌توان به تدریج به وزن مطلوب رسید.
  • انتخاب مواد غذایی مناسب: بیماران مبتلا به کبد چرب باید رژیم غذایی خود را محدود کنند. غذاهای پرچرب شامل فراورده‌های لبنی پرچرب و گوشت قرمز باید کاملاً از برنامه غذایی حذف شود. از مصرف هر گونه محصولات غذایی فرآوری شده و غلات خودداری شود. توصیه می‌شود رژیم غذایی با مواد قندی و نمک پایین رعایت شود و میوه‌ها و سبزیجات خام بیشتری در وعده‌های غذایی روزانه گنجانده شود تا آب بدن کم نشود.
  • قطع مصرف داروهای مشکل‌ساز: مصرف داروهایی که تأثیر نامطلوب و منفی بر کبد چرب دارند باید متوقف شود و داروهایی کم‌خطرتر جایگزین آنها گردد.
  • ورزش کردن: کاهش چربی شکم به کمک ورزش کردن برای بیماران مبتلا به کبد چرب مفید است. دنبال کردن برنامه ورزشی روزانه وزن بدن را در حد مطلوب نگه می‌دارد و مانع بروز بسیاری از عارضه‌ها می‌شود.

بااین وجود، بعضی از اختلال‌های مرتبط با کبد چرب مانند کلسترول بالا، افزایش قند خون و چاقی را تنها می‌توان با مداخله‌های دارویی به صورتی کارآمد درمان کرد. اگر این اختلال‌ها تحت کنترل درنیایند، هر گونه تلاش در جهت درمان بیماری کبد چرب تلاشی بیهوده و محکوم به شکست است. بنابراین داروهایی مانند متفورمین برای درمان دیابت مقاوم به انسولین، داروهای استاتین برای مدیریت کلسترول بالا و داروهای رفع معضل چاقی تجویز می‌شوند.

رژیم غذایی

diet-comp

یکی از عوامل مهم در درمان بیماری کبد چرب پرهیز از غذاهای مضر می باشد. در ادامه بعضی از رژیم های غذایی مؤثر در درمان کبد چرب شرح داده می‌شوند:

  • پرهیز از کربوهیدرات‌های بد مانند شکر و آرد تصفیه شده، نان سفید، انواع شیرینی، سودا و دیگر غذاهای تصفیه یا فرآوری شده. این مواد به تری‌گلیسرید، نوعی از چربی که درون کبد انباشته می‌شود، تبدیل می‌شوند.
  • مصرف کربوهیدرات‌های سالم مانند محصولات فرآوری نشده و سبوس‌دار، سبزیجات (مانند فلفل و…)، میوه‌ها (مانند گوجه فرنگی، توت فرنگی، انار، لیمو ترش و…) و حبوبات.
  • پرهیز از چربی بد. چربی‌های بد چربی‌های اشباع شده و ترانس هستند. مصرف گوشت‌های پرچرب مانند گوشت گاو، بره، خوک و مرغ با پوست، لبنیات پرچرب، کره، پنیر، بستنی خامه و… مضر است. میزان چربی‌های ترانس را می‌توان به راحتی با خوددرای از مصرف دونات‌ها، کیک‌ها، مافین‌ها، کلوچه‌ها و شیرینی‌های صنعتی، تنقلات بسته بندی شده مانند چیپس، مارگارین، غذاهای سرخ شده و آماده، آب نبات و… کاهش داد.
  • مصرف چربی‌های خوب یا چربی‌های اشباع نشده مونو(یگانه) و پلی (چندگانه) چربی‌های سالم به شمار می‌روند و یکی از موارد مورد توجه در درمان بیماری کبد چرب می باشد. برای آشپزی از روغن‌های سرد فشاری و اسیدهای پرب دارای امگا 3 استفاده کنید. رون زیتون، روغن کانولا، روغن آفتابگردان، روغن بادام زمینی و روغن کنجد از روغن‌های خوب به شمار می‌آیند. آووکادو، زیتون و خشکبار (بادام، بادام زمینی، فندق و…) بیشتری مصرف کنید. موارد اشاره شده در دسته‌ی چربی‌های اشباع نشده مونو قرار می‌گیرند، از چربی‌های اشباع نشده پلی می‌توان روغن دانه سویا، روغن ذرت، روغن گلرنگ، گردو، تخمه کدو و آفتابگردان، کنجد، بذر کتان، ماهی‌های چرب مانند قزل‌آلا، آزاد، تون، اسقومری، ساردین، شیر سویا و توفو را برشمرد. به خاطر داشته باشید که اگرچه چربی‌های خوب سالم و خوب هستند، اما مانند هر چیز دیگری با زیاده‌روی در مصرف خاصیت بد پیدا می‌کنند.
  • شکر و نمک کمتری استفاده کنید، مصرف این دو ماده موجب تشدید بیماری کبد چرب می شود. برای شروع می‌توانید آب لیمو یا سرکه به غذا اضافه کنید تا غذا با نمک کمتر همچنان طعم دلخواه داشته باشد. از عسل ارگانیک و طبیعی به جای شکر تصفیه شده استفاده کنید.
  • هنگام پخت غذا، از افزودن ادویه‌هایی مانند زردچوبه و زیره سبز غافل نشوید چون تأثیر فوق‌العاده‌ای در درمان کبد چرب دارند.
  • ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان از بدن در برابر آسیب‌های رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. این تأثیر حفاظتی به ویژه برای کبد بسیار مفید است چون رادیکال‌های آزاد در طول فرایند سم‌زدایی طبیعی تولید می‌شوند.
  • کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند برنج سفید، نان سفید، ماکارونی و رشته و پاستا را باید از رژیم غذایی کاملاً حذف کرد.

چون غذاهای فراوری شده و آماده حاوی چربی‌های مضر بیشتری هستند، باید از مصرف‌شان اجتناب کرد. برشتوک‌های صبحانه نیز فراوری شده و بنابراین ممنوع هستند. همچنین چون محصولات صنعتی‌ای مانند کیک، کلوچه، بیسکویت، پفک و…برای آماده شدن و پخت نیاز به چربی بیشتری دارند، باید از برنامه غذایی بیماران مبتلا به بیماری کبد چرب حذف شوند.

پیشگیری

با در پیش گرفتن سبک زندگی سالم می‌توان وزن بدن را در حد مطلوب نگاه داشت و از یکی از عامل‌های اصلی بروز بیماری کبد چرب، یعنی چاقی، جلوگیری کرد. از یاد نبرید که ورزش و رژیم غذایی سالم دو مؤلفه‌ی مهم تمام برنامه‌های کاهش وزن محسوب می‌شوند. در پایان پیشنهادهایی جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری کبد چرب ارائه می‌شود:

  • انتخاب سبک زندگی سالم
  • پیگیری یک برنامه تدریجی و مستمر کاهش وزن در صورت لزوم
  • رعایت رژیم غذایی متعادل سرشار از فیبر و دارای چربی‌های اشباع شده کمتر
  • به حداقل رساندن مصرف شکر، کاهش مصرف غذاهای سرخ کردنی
  • گنجاندن ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، شنا، باغبانی و نرمش‌های کششی در برنامه روزانه، حداقل چهار روز در هفته.
  • مصرف نکردن مشروبات الکلی

بیماری کبد چرب در چند دهه اخیر شیوع زیادی پیدا کرده است، یکی از دلایل عمده آن عدم مصرف مواد غذایی مناسب و اضافه وزن می باشد. علایم بیماری کبد چرب جز در موارد شدید بروز نمی یابد، و بیماری در مراحل اولیه هیچ علائمی ندارد. این بیماری در هر سنی حتی در کودکان نیز ممکن بروز پیدا کند. درمان این بیماری عمدتا با برطرف کردن علت و رژیم غذایی مناسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید