یک لیوان دمنوش چند کالری دارد؟

چای یک نوشیدنی معطر است که با ریختن آب داغ یا جوش بر روی برگ های تازه یا خشک شده گیاه کاملیا سیننسیس، درختچه ای همیشه سبز بومی آسیای شرقی که احتمالاً از مناطق مرزی جنوب غربی چین و شمال میانمار سرچشمه می گیرد، تهیه می شود. چای نیز به ندرت از برگ های گیاه کاملیا تالینسیس تهیه می شود. مصرف مواد غذایی برای بدن انسان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بدن انسان برای تامین نیازهای روزانه خود اعم از انرژی مورد نیاز، ویتامین ها و مواد معدنی مختلف، نیازمند مصرف مواد غذایی میباشد.سلامتی انسان در گرو همین مسئله می باشد و عملا بصورت مستقیم با مصرف مواد غذایی سر و کار دارد. بنابراین اهمیت مصرف مواد غذایی در درجه بسیار بالایی قرار دارد.

چای چیست؟

چای یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین انواع نوشیدنی ها در بین مردم دنیا میباشد و مصرف آن بسیار فراگیر و جز پر استفاده ترین نوشیدنی ها می باشد. چای یک نوشیدنی بسیار معطر می باشد که طعم بسیار دلنشینی را دارد. چای از گیاه چای بدست می آید و طی فرایند هایی تبدیل به چای مصرفی خواهد شد.در فرهنگ ها و سنت های مختلف چای از اهمیت و جایگاه بسیار ویژه ای برخوردار است و در طی قرن های گذشته و اخیر جز بهترین نوشیدنی ها در سراسر دنیا شناخته شده است.

بر اساس اسناد تاریخی مختلف، قدمت و تاریخچه مصرف چای به دوره قبل از میلاد بازمیگردد که در کشورهای شرق آسیایی مانند چین، رواج بسیار زیادی داشته است. بسیاری از کشورها از چای به عنوان یک گیاه درمانی استفاده می کنند و هم اکنون هم از برخی خواص دارویی آن می توان بهره کافی برد. چای نوعی نوشیدنی معطر و خوش عطر می باشد که از مخلوط آب جوش و برگ های خشک چای تهیه می گردد. امروزه چای در انواع مختلفی نیز تولید می شود که هر کدام از آنها برای اهداف مختلفی می توان مصرف کرد.

نوشیدنی چای را با چای سیاه می شناسند و از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار می باشد بطور کلی نوشیدنی چای را با چای سیاه می شناسند و از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. چای را می توان به حالت دمنوش و چای کیسه ای هم مصرف نمود و از خواص آن بهره کافی برد. با این اوصاف می توان نتیجه گرفت که چای صرفا یک نوشیدنی معمولی نمی باشد بلکه می تواند خواص دارویی مختلفی داشته باشد و در درمان برخی از امراض مورد استفاده قرار گیرد. چای از ترکیبات گوناگونی تشکیل شده است و کالری چای از نوع سالم و غیر مضر بوده و به راحتی می توان استفاده نمود.

ترکیبات تشکیل دهنده ی چای

همانطور که گفته شد، چای یک نوشیدنی گوارا و دلنشین است و از ترکیبات متعددی تشکیل شده است که هر کدام از آنها می تواند برای بدن بسیار مفید واقع شود. ترکیبات موجود در چای عبارتند از:

ترکیبات تشکیل دهنده ی چای

تنین:

این ماده یکی از بهترین مواد مغذی موجود در چای می باشد که می تواند باعث آرامش اعصاب و تمرکز بیشتر شود.

کافئین:

از مواد مغذی معروف در نوشیدنی چای کافئین میباشد که این ماده دارای مزه ای تلخ میباشد و جز موارد مهم و ضروری برای استفاده می باشد که مهمترین فواید آن تسکین اعصاب، از بین بردن خستگی و رفع خواب آلودگی و افزایش انرژی می باشد و می تواند باعث افزایش ضربان قلب شود.

تئوفلین:

این ماده با ارزش باعث افزایش شدن جریان خون در رگ های خونی در بدن خواهد شد و همچنین خاصیت شل کننده عضلات را دارد و می تواند باعث تقویت ماهیچه های قلب و تنظیم ضربان قلب شود و عملا از بروز بیماری های قلبی و عروقی و انسداد رگ های خونی جلوگیری خواهد نمود.

تانن:

یکی از مواد مغذی موجود در ترکیبات چای، تانن می باشد که مزه ای تلخ دارد. این ماده می تواند از بروز مشکلات گوارشی مانند اسهال جلوگیری نماید و همچنین خاصیت ادرار آور دارد و همین مورد می تواند کمک فراوانی در دفع سموم بدن نماید. البته یک مورد قابل ذکر است که تانن می تواند باعث جلوگیری از جذب آهن در بدن شود و بهتر است در مصرف آن زیاده روی نشود. از دیگر خواص تانن می تواند به تصفیه خون و کبد اشاره کرد و از بروز بیماری هایی مانند کبد چرب جلوگیری خواهد نمود.

کاتچین:

این ماده با ارزش موجود در چای، خاصیت ضد سرطان و ضد التهابی در بدن خواهد داشت و از افزایش قند خون و فشار خون جلوگیری خواهد کرد. همچنین در فرایند چربی سوزی برای کاهش وزن می تواند بسیار موثر باشد.

تیانین:

بیشترین خاصیت تیانین موجود در چای، خوش طعم نمودن این نوشیدنی می باشد و همچنین این ماده باعث کاهش استرس در بدن خواهد شد.

فلوراید:

چای می تواند حاوی فلوراید باشد و طبق بررسی و آزمایشات انجام شده، نوشیدنی چای حاوی فلوراید بوده که می تواند در استحکام دندان و جلوگیری از پوسیدگی ان نقش بسیار مهمی را ایفا کند. همچنین یکی این ماده با ارزش می تواند از بوی بدن دهان جلوگیری نماید.

ویتامین ها:

چای سرشار از ویتامین های گروه B می باشد و همچنین نوشیدنی چای حاوی مقادیری مشخص از ویتامین K می باشد که می تواند بسیار مفید باشد.

آنزیم:

چای حاوی آنزیم های مختلفی می باشد که یکی از دلایل سیاه رنگ بودن چای، وجود همین آنزیم ها می باشد که مهمترین فایده آن خوش طعم شدن و خوش عطر شدن چای و همچنین برای بدن می تواند بسیار موثر باشد که از مهمترین فواید آن تقویت سلول های ایمنی بدن می باشد.

مزیت های استفاده از چای برای بدن

همانطور که گفته شد، چای یک نوشیدنی بسیار با ارزش و مفید برای بدن می باشد و جز بهترین و محبوب ترین نوشیدنی های دنیا به شمار می آید که در تمام فرهنگ ها و آیین ها می توان از این نوشیدنی مشاهده کرد. چای بعد از آب بیشترین مصرف نوشیدنی در جهان را به خود اختصاص داده است. استفاده از چای علاوه بر خاصیت خوراکی آن خاصیت درمانی نیز دارد و می تواند در بسیاری از امراض و بیماری ها، مورد استفاده قرار گیرد و از خواص آن استفاده نمود.

چای انواع مختلفی دارد که محبوب ترین و پر استفاده ترین آن چای سیاه می باشد که در دسترس عموم قرار دارد. چای سیاه جز خوش طعم ترین و پرفایده ترین انواع چای می باشد که می توان از خواص آن بهره مند شد. همانطور که در بخش های قبلی گفته شد، چای سرشار از مواد معدنی مختلف و ویتامین ها می باشد که همگی آنها می تواند برای بدن مفید واقع شود. چای دارای کلسیم، منیزیم، سدیم، پتاسیم می باشد که هر کدام از آنها، جز ضروریات بدن به حساب می آید. ما در ادامه مقاله به بررسی مزیت های مصرف چای و فواید آن برای بدن اشاره خواهیم کرد:

موثر در بهبود بیماری های قلبی

بیماری های قلبی از جمله بیماری های شایع در بین مردم می باشد که مشکلات مختلفی را برای فرد به وجود می آورد. وظیفه قلب، خون سرانی و اکسیژن رسانی به اندام های مختلف بدن می باشد و کمک خواهد کرد که اندام و سلول های بدن در بهترین حالت خود در بدن فعالیت نمایند. مصرف چای می تواند در بهبود سلامت قلب موثر باشد و باعث خواهد شد که پمپاژ قلب و اکسیژن رسانی آن به اندام های مختلف بدن به درستی انجام شود و از بروز بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری خواهد نمود.

پیشگیری از بروز بیماری سرطان

یکی از مهمترین و رایج ترین انواع مرگ و میر در جهان، بیماری سرطان می باشد. سرطان انواع مختلفی دارد که هر کدام از آنها می تواند بخشی از اندام انسان را تحت تاثیر قرار دهد و حتی منجر به مرگ انسان شود. یکی از نوشیدنی هایی که می تواند به نوع خود وقوع بیماری سرطان جلوگیری نماید، چای میباشد. چای حاوی پلی فنول می باشد که نقش مهمی در تقویت قوای ایمنی بدن دارد و می توانداز بروز بیماری های سرطانی جلوگیری نماید. سرطان از رشد نامعقول و نادرست سلول های پدید می آید و چای سیاه می تواند در تنظیم کار سلول ها موثر واقع شده و از رشد سلول های سرطانی جلوگیری نماید.

جلوگیری از سرطان تخمدان

در مبحث قبلی از فایده چای در جلوگیری از سرطان گفته شد. سرطان تخمدان، یکی از شایع ترین انواع سرطان در بین بانوان می باشد و یکی از بهترین نوشیدنی هایی که بانوان با استفاده از آن می توانند از این بیماری جلوگیری نمایند، چای می باشد.

پیشگیری و درمان بیماری دیابت

بیماری دیابت یکی از بیماری های رایج در بین عموم مردم میباشد و بیشترین افراد درگیر با دیابت مبتلا به چاقی میباشند. کالری چای از نوع سالم و غیر مضر بوده و عملا صفر می باشد، با مصرف چای می توان علاوه بر کاهش وزن و لاغری در بهبود بیماری دیابت، اقدامات موثری انجام داد. با مصرف چای می توان بدن را در مقابل ترشح انسولین حساس تر کرد و همین امر عامل موثری در جلوگیری و درمان بیماری دیابت خواهد بود. افرادی که به چاقی مفرط دچار هستند می توانند با جراحی چاقی اقدام به لاغری و درمان بیماری دیابت نمایند و سپس با مصرف چای اقدام به تثبیت وزن خود و درمان دیابت خود بپردازند. جناب آقای دکتر مهدی سلیمی از جمله بهترین متخصصین حوزه جراحی چاقی می باشد که می تواند راهنمایی های لازم را در این خصوص انجام دهد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

چای یک نوشیدنی سرشار از آنتی اکسیدان میباشد که میتواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود و از بروز بیماری های مختلفی از جمله بیماری های ویروسی، بیماری های سرطان و … جلوگیری نماید. تقویت سیستم ایمنی بدن توسط چای با وجود ماده ای به نام پلی فنول ها صورت خواهد گرفت که این ماده با ارزش می تواند نقش مهمی در کنترل سلول های بدن داشته باشد. همچنین چای خاصیت آرام بخش و ضد استرس دارد که این امر می تواند به نوبه خود از تضعیف سیستم ایمنی بدن جلوگیری نماید.

موثر در عملکرد دستگاه گوارش

مصرف چای می تواند در درمان بسیاری از بیماری های گوارشی از جمله التهابات معده و روده موثر باشد و به هضم غذا کمک فراوانی می نماید. در بدن ما باکتری هایی برای هضم و دفع غذا وجود دارد که وجود آن ضروری بوده و در کنار آن برخی از باکتری های مضر باعث خواهد شد عملکرد سیستم گوارشی انسان دچار اخلال شود. چای به دلیل داشتن پلی فنول ها می تواند از رشد باکتری های مضر جلوگیری نماید و به ترمیم و بازسازی سیستم گوارشی بپردازد و در نهایت می تواند هضم غذا را به اسانی فراهم نماید.

موثر در کنترل فشار خون

بیماری فشار خون یکی از شایع ترین بیماری هایی می باشد که بسیاری از افراد با آن درگیر میباشند. افزایش فشار خون باعث ایجاد بیماری های قلبی و عروقی، سکته های مغزی و … خواهد شد که هر کدام از آنها می تواند سلامتی انسان را به خطر اندازد و حتی منجر به مرگ فرد شود. استفاده از رژیم غذایی مناسب از جمله مصرف چای می تواند در تنظیم فشار خون موثر باشد و خطر بروز بیماری فشار خون را کاهش میدهد و در سلامتی عمومی رگ های بدن بسیار موثر است. از طرفی کالری چای بسیار اندک بوده و نمی تواند تاثیر بدی بر روی رگ های بدن بگذارد و به همین دلیل می توان از چای به عنوان یک نوشیدنی سالم برای کنترل فشار خون استفاده کرد.

How many calories does a glass of tea have

موارد بالا از جمله بهترین مزیت های مصرف چای برای بدن انسان بود. البته در روز های گرم سال نوشیدن یک آب میوه یا شربت های خنک بسیار دلچسب تر می باشد و قیمت لیوان شربت خوری برای نوشیدن آب میوه و یا شربت نیز بسیار مناسب است. اما در نظر داشته باشید که چای یک گزینه مناسب برای روز های گرم سال می باشد که می توانید از آن در مهمانی ها و انواع دور همی ها به عنوان یک نوشیدنی همه پسند در  لیوان فرانسه که رنگ و لعاب چای را بهتر نمایش می دهد سرو کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت فروشگاه موکو مراجعه کنید.